hei.olen juuri saanut tietää,sairastuneeni kilpirauhas syöpään,joka kaiken lisäksi on luokkaa 5(eli paha).nyt tarvitsisin.onko kenelläkään henk.koht kokemusta asiasta tai läheltä seuranneena?leikkaukseen menen kun viikkoja 28 tasan.kai vauvalla on hyvät mahdollisuudet selvitä?
entä onko kenelläkään tietoa voinko saada enempää lapsia kun rauhanen poistetaan kokonaan?
tää uutinen on saanut mun pään niin hajalle ja pelko on läsnä koko ajan..toivon ettei kukaan koskaan joudu tällaiseen tilanteeseen..kiitos avusta!hyvää ja ennenkaikkea terveellistä odotusta teille kaikille äideille
RASKAUS 24+ JA SYÖPÄ
13
6926
Vastaukset
- Taistele!
Minulla ei ole tietoja, mutta viestisi kosketti minua niin, että päätin kirjoittaa muutaman rivin!
Muista että positiivinen asenne ja usko siihen että kaikki menee hyvin on todella tärketä! Asenne (tai taisteluhalu) vaikuttaa enemmän kuin monesti luullaan! Katso itseäsi peiliin joka aamu ja sano ääneen, että aiot taistella tämän taistelun ja voittaa!
Lohdutushaleja! - kuuden äiti
Sen verran läheltä liippaa, että omat kokemukset suht lähellä.
Itselläni todettu kilpirauhasen liikatoiminta. Todennennäköinen syy on struuma. Yksi ohutneulanäyte otettu, mutta se epäonnistui. Seuraava yritys muutaman viikon kuluttua, eli minulla tuota syöpä mahdollisuuttakaan ei ole poissuljettu. Ja raskaana olen minäkin.
Sisätautilääkärillä käyn Naistenklinikalla. Lääkäri sanoi, että kilpirauhanen voidaan leikata raskausaikana (oli sitten syöpä tai struuma, joka alkaa haitata elämää).
Muutenkin kilpirauhasen syöpä on kaikista helpoin hoidettava. Lisäksi tiedän, että lapsia voi saada myös leikkauksen jälkeen. Ymmärsin niin, että kilpparisyövän hoitoon ei tarvita välttämättä niitä perinteisiä syöpähoitoja vaan leikkaus ja jodihoito riittävät.
Lääkkeitä syöt sitten lopun elämääsi, että saat tarvittavat hormonit, mutta se on aika pieni juttu kun annostus saadaan kohdilleen.
Miten sinulla tuo syöpä todettiin? - -------------------
kyllä, kyllä voit saada poiston jälkeenkin vielä lapsia=)
- Sinulle...
syöpäsi ei ole onneksi pahin syöpälaji, vaan käsittääkseni hyvin parantuva. Eikös se ole niinkin vielä, että ihan varma diagnoosi voidaan tehdä vasta leikkauksen jälkeen, joten älä menetä toivoa!
- kilpirauhasen vajaa toiminta
Kirjoitin sinulle äsken pitkän vastauksen, mutta palvelin oli tilapäisesti poissa käytöstä ja sepä ei sitä sitten tänne lähettänyt....
Olet varmaan aika hämilläsi ja peloissasi... minulla itselläni todettiin parisen vuotta sitten kilpirauhasen vajaa toiminta. Kilpirauhanen tuottaa elimistöön thyroxin nimistä hormonia, joka säätelee monia toimintoja kehossa. Koska kilpirauhaseni ei tuota tuota hormonia tarpeeksi syön keinotekoisesti tuotettua thyroxinia. tämän lääkkeen avulla pystyn elämään ihan normaalia elämää. minua pelotti etten välttämättä tule helposti raskaaksi, mutta koska lääkkeillä hormoni tasapaino on saatu kuntoon, tulin raskaaksi ensi yrittämällä. thyroxin lääkitys on loppu ikäinen ja sinäkin tulet varmaan sitä lopun ikääsi syömään. ja mikäli kaikki on muuten ok, niin sen ei kyllä pitäisi vaikuttaa lapsen saamiseen. minulla tuo hormoni tasapainon löytäminen vei sellaiset 1,5 vuotta. ja raskauden aikana lääkitystä on jouduttu lisäämään ja arvoja tarkkaillaan koko ajan, koska vajaa toiminta voi vaikuttaa pikkuisen kasvamiseen.
kun hormoni tasapaino saadaan kohdalleen ei sairaudesta tiedä mitään...
tässä on sinulle muutama hyvä netti osoite, joista saat lisätietoa sairaudesta ja pääset jakamaan kokemuksia kohtalotovereiden kanssa
http://www.kilpirauhas.info/foorumi/
http://www.kilpirauhasliitto.fi/
toivottavasti kaikki menee hyvin...- surullinen äippä 08
mulla tuli kaulaan kivuton patti jota lähdin tutkituttamaan.otettii ohutneula näyte ja sen jälkeen kuvattiin useasti ultralla.lopulta magneettikuvaus ja loput näytteet.kaikkiaan prosessi kesti viime viikkoon asti viime lokakuusta.stressi tänä aikana on ollut hirvittävä,eikä vastausten saanti oloa parantanut..
tahdon suuresti kiittää teitä kannustus viesteistä.on hienoa että tuntemattomat ihmiset potkivat eteenpäin,kun aina ei omat voima varat riitä! kiitos
- rv28
Ensinnäkin haluan sanoa, että hirmuisesti voimia sinulle, mutta tahdon myös muistuttaa että syöpä ei tänä päivänä onneksi ole niin kauhea asia mitä sitä ajatellaan. Sillä vain on sanana paha kaiku.
Itse en kilpirauhassyövästä tiedä käytännössä mitään. Eikös Hanna-Riikka Siitosella se kuitenkin ole ollut ja hän saanut sen jälkeen lapsen?
Miehelläni todettiin imusolmukesyöpä maaliskuussa 2006 toisen lapsemme ollessa 9kk ikäinen. Tarkalleen sanottuna hänellä oli Hodgkinin tauti. ALuksi poistettiin perna (siellä oli kasvain) ja sitten hän sai 6kk sytoja. Sen jälkeen onkin ollut ihan vain normaalaite kontrollikäyntejä ja kaikki on mennyt hienosti. Niin ne hoidot kuin kontrollitkin. Ja 9kk hoitojen päättymisestä minä olin raskaana. :) Nyt meille siis tulossa maalis-huhtikuussa kolmas lapsi, kaksi vuotta syövän toteamisen jälkeen. Halusin tämän kertoa esimerkkinä siitä, että vaikka nyt sinusta tuntuu, että elämä ei jatku ja kaikki oli tässä ja kaikki romahtaa ym. ym. niin ennemmin kuin uskotkaan niin saatat huomata, että se musta jakso elämässäsi on takana ja elämä taas hymyilee. :) Toki noi kontrollit on aina jännittäviä tapahtumia, mutta toisaalta sitä ei voi alkaa liiaksi pelkäämään elämää.
Itse pelkäsin aivan valtavasti koko alkuraskauden itselläni jotain syöpää. Ensin olin varma ihosyövästi, sitten rintasyövästä. Meinasin seota niistä ajatuksistani. Mutta onneksi ne menivät lopulta ohi, vertaistuki auttoi paljon ja sen jälkeen olen nauttinut täysillä raskaudesta ja vatsassa myllertävästä vauvasta. Uskon nyt, että mekin saamme olla onnellisia. Alussa oli niin kauhea pelko siitä, että jokin taas romahtaa. Asioissa usein auttaa parhaiten puhuminen. Itse olen avoin ja puhuin paljon ja kaikille, vaikka tiedostin itsekin olevani täysin luulosairas. Mutta sairaus sekin on tietysti.
Mitä lääkärit ovat sanoneet tästä raskaudestasi ja sen jatkumismahdollisuuksista? He varmaan ovat kertoneet siihen liittyvistäkin asioista? Kyllähän raskausaikana tehdään erilaisia leikkauksia muitakin, joten ei kai vauvalla sen huonommat mahdollisuudet ole selvitä, vaikka leikkaus syövän takia tehdäänkin. Mitään lääkehoitoa tietysti ei voi raskausaikana antaa.
Hirmuisesti voimia!!! - taavastiina
Eli täsmälleen sinun tilanteestasi ei minullakaan ole tietoa eikä kokemusta, yhtä kaikki voimia ja valoa tunnein päähän tahdon sinulle toivottaa, minäkin.
Itse olen ollut vatsan alueen leikkauksessa raskausaikana, viikolla 12, minkä sanoivat olevan riski raskaudelle mutta vauva selvisi, ja on nyt terve 3-vuotias. Vähän supisteli. Ymmärsinkö oikein että vauva aiotaan leikata ulos viikolla 28? Vai pelkkä syöpä leikataaan? Niin tai näin, kyllä vauva on jo niin iso, että sillä on aik hyvät mahdollisuudet sekä kohdussa että kohdun ulkopuolella, miten lääkärit sen parhaaksi näkevätkään.
Tuttuni on sairastanut kilpirauhassyövän, ja hänellä oli hoitona leikkauksen jälkeen joku uusi hoitomuoto, mihin liittyi monen viikon eristys. Se oli psyykkisesti rankka hoito. Kannattaa kysyä tarkkaan lääkäreiltä vaihtoehdoista ja niiden hyvistä ja huonoista puolista. Se voi auttaa sinua saamaan tilanteesta otetta; tiedät mitä mahdollisuuksia on ja mitä voi tapahtua. Varmaan se epätietoisuus on kauheinta.- surullinen äippä 08
vauvan annetaan olla mahassa jos se vaan suinkin siellä kestää..jos oikein olen ymmärtänyt niin saan leikkauksen jälkeen jodi hoitoa joka on sellainen että olen sitten eristyksissä myös muutaman päivän osastolla,säteilyn takia.epäselvää on saako vauva silloin olla mahassa kun jodia annetaan kun löytämäni tiedot sanovat että imetys on ehdottomasti kielletty pitkäksi aikaa kyseisen hoidon jälkeen...tiedän että vauva pärjää korvikkeellakin,on silti surullista etten saa kasvattaa lastani,niin kuin halusin/toivoin.
mieleeni on myös tullut johtuukohan vauvan liian pienet munuais altaat kilpirauhas syövän ja/tai vajaa toiminnan takia?!ei tällaiseen asiaan osaa suhtautua mitenkään.. - neljän nuoren hoitajaäiti
surullinen äippä 08 kirjoitti:
vauvan annetaan olla mahassa jos se vaan suinkin siellä kestää..jos oikein olen ymmärtänyt niin saan leikkauksen jälkeen jodi hoitoa joka on sellainen että olen sitten eristyksissä myös muutaman päivän osastolla,säteilyn takia.epäselvää on saako vauva silloin olla mahassa kun jodia annetaan kun löytämäni tiedot sanovat että imetys on ehdottomasti kielletty pitkäksi aikaa kyseisen hoidon jälkeen...tiedän että vauva pärjää korvikkeellakin,on silti surullista etten saa kasvattaa lastani,niin kuin halusin/toivoin.
mieleeni on myös tullut johtuukohan vauvan liian pienet munuais altaat kilpirauhas syövän ja/tai vajaa toiminnan takia?!ei tällaiseen asiaan osaa suhtautua mitenkään..On aika tavallista, että kilpirauhasen toimintaan tulee häiriöitä raskauden aikana.Myös kilpirauhasen syöpä on yleistä nuorilla, mutta ei onneksi niin vaarallista kuin miltä se kuulostaa.
Yritä kaikesta huolimatta nauttia raskaudestasi ja vauvat kyllä selviävät yllättävän hyvin,vaikka kasvaisivat sitten kohdun ulkopuolella 2-3 kk aikaisemmin. Kummipoikani aloitti runsaan 30 cm ja kilon painoisena, ja viime kesänä vietettiin terveen pojan rippijuhlia!
Ei vauvasi kärsi pienestä erostanne hoitosi aikana, hän on niin pieni vielä, ja saa hyvää hoitoa. Isähän voi viettää hänen luonaan sitten enemmän hellittelyaikaa.
Muutaman vuoden päästä olet jo unohtanut näiden kk:en pelot ja tuskat.
Voimia ja tsemppiä sinulle ja yritä kaikesta huolimatta nauttia nyt vauvan odotuksesta! - tuuli-77
surullinen äippä 08 kirjoitti:
mieleeni on myös tullut johtuukohan vauvan liian pienet munuais altaat kilpirauhas syövän ja/tai vajaa toiminnan takia?!ei tällaiseen asiaan osaa suhtautua mitenkään..Hei,
Paljon voimia, voimia. Mieltä askarruttaviin kysymyksiisi saat parhaan vastauksen hoitavalta lääkäriltäsi, hän selvittää, mitä sinulle tapahtuu ja millaisen suunnitelman lääkärisi sairaudenhoitoosi ovat tehneet. Itse sairastin 3 kuukautta naimisiinmenon jälkeen kilpirauhassyövän, alle 30-vuotiaana. Radiojodihoidossa kävin. Raskaaksi voi tulla radiojodihoidon jälkeenkin. Minun sädetyksestäni on kulunut nyt puolitoista vuotta (olin "kopissa", eli eristyksissä sairaalahuoneessa 3 vuorokautta). Syöpäkontrollit seuraavat lopun elämää ja Thyrox-lääkitys on kuvioissa myös. Olen nyt raskaana ja seuraava syöpäkontrollini on syksyllä, ennen pienokaisen LA, mutta tässä elämässä vaan pitää luottaa siihen, että elämä kantaa. Toivon elämääsi auringonsäteitä, toivon kaikkea parasta tulevaan sinulle.
- tytteli 81
moi! olisi kiva tietää tarkemmin miten sairautesi selvisi? Miksi kesti noin kauan ennen kuin tulos saatiin selville? Eikö ensimmäinen ohutneulanäyte antanut silloin tarkkaa tulosta? minä löysin myös lokakuussa alakaulaltani patin jota lähdi tutkituttamaan. ultra otettiin samoin ohutneulanäyte joka oli luokka 2. kilpirauhasessani on useita pieniä kasvaimia, muutama on isompi ja yhdestä sai näytteen. toinen lääkäri sanoo että struuma ja toinen että ne ovat kystia. tammikuussa menin uuteen ultraan ja näytteen ottoon, mutta yllättäen näytettä ei otettukkaan, eri lääkäri, nuori ja kokematon. kaulallani joka päivä paineen tunne ja kipu. en jättänyt asiaan siihen vaan valitin asiasta edelleen että haluan tarkempia tutkimuksia ja nyt sain ajan vasta toukokuulle isompaan sairaalaan kirurgian poliklinikalle. en jaksaisi odottaa niin kauan... epävarmuus rasittaa....minulla kilpirauhas verikokeet ovat olleet kuitenkin normaalit, eli niissä ei häikkää. mitenkäs sinulla? minulla myös vauvakuume ja en tiedä uskallanko aloittaa yritystä ennen niitä toukokuun tutkimuksia.....
- ap...
mulla myös paineen tunne joka johti siihen ettei oikea käteni jaksanut paljoa työntekoa ym.patti oli tunnustellessa kivuton mutta iso.kilpirauhas arvot mullakin oli normaalit,en tiedä miten voivat olla sitten kun oma luokkani oli kuitenkin jo 5.eli paha.nyt noin puolitoista kk sitten leikattiin patti ja osa kaulan alueen imusolmukkeista.3vk leikkauksen jälkeen vasemmalle puolelle tuli uusi patti ja hätä tietty kamala.se tutkittiin ja selvisi ettei vaaraa vaan se on imusolmukenestettä joka koittaa etsiä uuden kulkureitin poistetun kudoksen tilalle.siksi pakkautunut siihen.siltikin vaikka sen näyte oli lk1 sitä tutkitaan ja varmistetaan ettei muutukkaa mihinkään.tämän kuun lopussa menen siis jälleen ultraan.kun vauva syntyy(nyt viikkoja 35)aloitetaan se jodihoito,jolloin joudun olemaan erossa vauvasta viikkoja.se on henkisesti raskasta mutta täytyy ajatella positiivisesti että "niinkin pienellä selviää"!!!!toivon todella ettei oma tuloksesi ole mitään pahaa vaan harmitonta.ilmoittele kuinka käy!tsemppiä!!!!!!!voit kysyä lisää jos tulee mieltä askarruttavaa asiaa =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?506411Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki894546- 544339
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t243378- 2003078
- 402812
mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132669törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/202666- 1551609
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3271528