osaisiko joku auttaa, kun omat voimat tuntuvat ehtyvän.
Olen nuori ihminen ja velkakierteessä ollut jo vuosien ajan. Velkaa ei ole enää paljon jäljellä n. parituhatta euroa, mutta jaksaminen alkaa olla lopussa. Velat menee järjestäin ulosottoon, koska käteen ei jää ulosoton jälkeen niin paljoa, että edes pakolliset pystyisi maksamaan. Tuntuu ettei kierre katkea koskaan.
En ole avopuolisiolleni kehdannut kertoa asiasta ja yritän vaan sinnitellä niin kauan, että saan tilanteen hallintaan.
Miten olette saaneet velkakierteen?
Ahdistaa ja masentaa kokoajan, edes kunnolla ei saa nukuttua kun asiat painaa.
Oletteko saaneet sovittua ulosottomiehen kanssa jonkin pienemmän maksuerän, että velkaantuminen katkeaisi? Voiko sellainen onnistua?
Miten ulos velkakierteestä?
12
2737
Vastaukset
- Latvakolmonen
Ulosoton suojaosalla pystyy kyllä hyvinkin elämään, kun pistää suun säkkiä myöten. Toisin sanoen lopetat uuden velan ottamisen tarpeettomaan kulutukseen, teet töitä ja odottelet rauhassa kunnes ulosottomies ilmoittaa entiset maksetuiksi. Puoli vuotta varmaan riittää hyvin. Tämän jälkeen pidät kulutuksen vain tuloja pienempänä niin hyvin menee.
- velaton!!!
nyt kannattaa hakeutua oman kuntasi velkaneuvontaan heti miettimään ratkaisuja tilanteeseen asiantuntijan kanssa, jonot voi olla aika pitkiä kylläkin sinne. Apua voi saada myös sosiaalisesta luototuksesta (kysy kunnan sosiaalitoimistosta) tai Takuu-Säätiöltä, niillä taitaa olla puhelinneuvontaakin. Jokatapauksessa kyseessä kuitenkin suhteellisen pieni velka että sen takia ei kannata lannistua.
- jiihaa t
Periaatteessa ratkaisu on simppeli
- älä tee uutta velkaa ollenkaan (=ei lainaa, vippiä, luottoa, pikavippiä)
- vähennä kulutustasi eli karsi kaikki menot jotka suinkin voit. Säästyneet rahat käytät velan maksuun. Kaikki.
- maksa ensi ne velat, joista on suurimmat kulut tai jotka muuten ovat kriittisempiä, järjstyksessä yksi velka loppuun kokonaan (tulosi ovat lisääntyneet kun olet leikannut menojasi)
- koita sopia maksujärjestelyistä velkojan kanssa, tai ulosotan kanssa ja pidä mahd. tehdyt sopimukset
- jos voit, hanki lisää tuloja.
Ei siihen oikotietä ole, ja vaatii lujaa luonnetta ja pysymistä päätöksessä. Onnea! - kesken
en minäkään luovuttanut;eli takaajaksi (hullu) aloin v.-89 ja maksoin ulosoton kautta vuoteen -99,jolloin hakeuduin velkajärjestelyyn ja maksoin vielä vuoteen -05 eläkkeestäni.Nyt olen taas yhteiskuntakelpoinen,mutta koville otti joskus koska lapsenikin olisivat tarvinneet opiskellessaan joskus ruokarahaa;no He tottuivat hyvin makarooniin ja ovat jo valmistuneet,maksaneet opintolainansa,sekä elävät valattomina,Hekin.Ei siihen kuole,vaikka joskus...no,oma tyhmyys,minä sen nimeni takuupaperiin laitoin.Ja elämää on velkaisenakin!
- "auttaja"
Hei!
Olet nuori ja velkakierteessä.
Sinulla on VÄHÄN VELKAA! SELVIÄT (ymmärrän että jaksaminen alkaa olla lopussa). Kierteesi loppuu; lainaa ym. summa hyvältä ystävätäsi, vanhemmilta tai avopuolisoltasi
(tee velkakirja) ja maksa kaikki velkasi kerralla pois!!
Kierteesi ei koskaan lakkaa loppumasta jos maksat palkastasi (kaikki menee suurinpiirtein kuluihin korkoihin)!!!
Ja sinun velat oikeesti ei lyhenene yhtään! ! Kerro avopuolisollisesi, sinun velat on pieniä, mitä minä näen elämässäni/ammatissani... saat tilanteen hallintaan.
Kerron; nuori tyttäreni oli vastaavassa tilateessa kuin sinä, kertoi avoimesti minulle asiasta (aluksi salaten),
autoin (maksoimme noin 2.000 eur) ja nyt 5 v:n jälkeen, luottotiedot Ok, ammatti, vakituinen työ, hyvä suhde oma asunto avopuolison kanssa (pankin).
Olen iloinen tyttäreni puolesta ja yhtä iloinen, että olen häntä voinut auttaa (tunsin, että kaikki oli nuoruuden virheitä)!! Ahdistaa varmasti, ole avoin HYVILLE YSTÄVILLE, löydät ystävän joka auttaa sinua, maksa kaikki velkasi pois ja muutaman vuoden kuluttua sinulla on luottotiedot ok, joka vaikuttaa moneen sinun elämäntilanteeseen. ;)
P.S_ Kaikkea Hyvää Sinulle.......!!!- uskon niin..
mutta kaikki eivät vain ole yhtä onnekkaassa asemassa siinä suhteessa kuin sinun tyttäresi, kaikilla vanhemmilla ei ole mahdollisuutta auttaa lapsiaan rahallisesti vaikka he sitä kuinka haluaisivat.. oma äitini ei ole koskaan pystynyt auttamaan minua rahallisesti, vaan itse on ollut omat raha-asiat selvitettävä, mutta olen siihen tottunut tälläkin hetkellä lainaa noin. 17000 euroa olen tosin töissä mutta määräaikaisessa työsuhteessa, mutta silti uskon että elämä on vielä elämisen arvoista, vaikka kädestä suuhun kahden lapsen kanssa elelenkin...:)
- kierteessä
uskon niin.. kirjoitti:
mutta kaikki eivät vain ole yhtä onnekkaassa asemassa siinä suhteessa kuin sinun tyttäresi, kaikilla vanhemmilla ei ole mahdollisuutta auttaa lapsiaan rahallisesti vaikka he sitä kuinka haluaisivat.. oma äitini ei ole koskaan pystynyt auttamaan minua rahallisesti, vaan itse on ollut omat raha-asiat selvitettävä, mutta olen siihen tottunut tälläkin hetkellä lainaa noin. 17000 euroa olen tosin töissä mutta määräaikaisessa työsuhteessa, mutta silti uskon että elämä on vielä elämisen arvoista, vaikka kädestä suuhun kahden lapsen kanssa elelenkin...:)
Velkakiereeseen joutuminen on suoranaista helvettiä. Olemme aviomieheni kanssa suuressa velkakierteessä, ja meillä on velkaa montakymmentätuhatta. Ja maksamme montakymmentä vuotta takaisin. Meillä molemmilla on kaksisuuntainen mielialahäiriö, jonka piikkiin voi laittaa ainakin osan, mutta nyt on järkyttävää... kun minua uhattiin petossyytteellä. Ei herrajumala. Vältin syytteen ja velkakierre saadaan nyt poikki, niin että on vaan vanhat velat maksettavana. Ehkä uusi petossyyte tulossa? Mene ja tiedä. Unet on ihan olemattomat, masennus kukkii ja tuntuu, ettei jaksa millään. Omaa typerää syytä kaikki. Mikään tai kukaan ei voi auttaa. En tiedä miten selviän, yhdessä selvitään kyllä mieheni kanssa, kunhan luottaisin hänen apuunsa.
- Eräs tyhmä
kierteessä kirjoitti:
Velkakiereeseen joutuminen on suoranaista helvettiä. Olemme aviomieheni kanssa suuressa velkakierteessä, ja meillä on velkaa montakymmentätuhatta. Ja maksamme montakymmentä vuotta takaisin. Meillä molemmilla on kaksisuuntainen mielialahäiriö, jonka piikkiin voi laittaa ainakin osan, mutta nyt on järkyttävää... kun minua uhattiin petossyytteellä. Ei herrajumala. Vältin syytteen ja velkakierre saadaan nyt poikki, niin että on vaan vanhat velat maksettavana. Ehkä uusi petossyyte tulossa? Mene ja tiedä. Unet on ihan olemattomat, masennus kukkii ja tuntuu, ettei jaksa millään. Omaa typerää syytä kaikki. Mikään tai kukaan ei voi auttaa. En tiedä miten selviän, yhdessä selvitään kyllä mieheni kanssa, kunhan luottaisin hänen apuunsa.
Minä olen kans pahassa velkakieryeessä!Vituttaa kun rahat ei riitä mihunkään.joudun oleen 10 vuotta ulosotossa.Mikään ei auta kun rahat ei riitä ruokiin ja muihin laskuihin.Mutta eiköhän elämä vielä joskus voita.niin täytuyy vaan uskoa.pidetään lippu korkealla vaikka velka kierre onkin .
- soittamaan
Eräs tyhmä kirjoitti:
Minä olen kans pahassa velkakieryeessä!Vituttaa kun rahat ei riitä mihunkään.joudun oleen 10 vuotta ulosotossa.Mikään ei auta kun rahat ei riitä ruokiin ja muihin laskuihin.Mutta eiköhän elämä vielä joskus voita.niin täytuyy vaan uskoa.pidetään lippu korkealla vaikka velka kierre onkin .
Ottakaapa nyt heti ja soittakaa kuntanne velkaneuvontaan ja selvittäkää sinne tilanne.saatte ajan ja siellä voitte keskustella mikä keino olisi paras selviytyä veloista.on takuulainoja,velkasaneerauksia ym.mahdoööisuuksia joten ei kannata yrittää itse selvitä jos käy jo terveyden päälle.Siellä käynti ei maksa mitään ja siellä ei tuomita vaan autetaan pääsemään eteenpäin.Jo se että voi keskustella vieraan ulkopuolisen auttajan kanssa,on kuin taakka putoaisi hartioilta.Joten katsokaa kuntanne sivuilta velkaneuvontaan numero ja heti huomenna rohkeasti soittamaan.Saatte tilanteen hallintaan. Oikein hyvää kevään jatkoa molemmille jotka kärsitte kierteestä,paistaa se päivä velallisellekin!
- velat pois...
pitää olla että loppuu ""pienemmän maksuerän, että velkaantuminen katkeaisi? Voiko sellainen onnistua? ""
Eikö puolisosi ole ihmetellyt kirjeitä mitä tulee asiasta tasaiseen tahtiin. Pari kertaa tuli jokunen vuosi sitten Lindorffilta kirjeet ja kyllä puolisoni istui odottamassa ne kädessään kun tulin kotiin... - velkaantunut
Itsekin juuri velkakierteeseen vasta joutumassa, omaa typeryyttäni tietenkin. Toki heti kun tilanteen tajusin tein sille stopin. Laitoin itselleni vapaa ehtoisen luottokiellon, eli en voi saada lainaa, ellen esitä todistusta siitä, ja otin heti yhteyttä velkaneuvojaan, sillä tiedän että saan asiani järjestykseen, kun alan niitä vain heti hoitamaan, ja toki olen oppinnut nyt näin hankalamman tien kautta, että jos vain asiani saan tästä järjestykseen, mietin todella tarkkaan mitä lainoja otan ja mitä en.
- nuku yösi.
Kyl sä jaksat. Puske loppuun asti vaikka läpi harmaan kiven. Kerro asia puolisolle, se on tyyppi jonka kanssa nukut ja tyyppi jonka kanssa, sinulla pitäisi olla yhteinen talous. Jo kait se ihmettelee sitäkin, mihin rahasi katoavat ja posti tuo lappuja voudilta, joita ehkä yrität salata. Älä salaa asiaa. Muuan tonni on pikkujuttu, joka on maksettavissa pois.
On tärkeää, että ymmärrät asioiden järjestyvän. Otat yhteyttä velkaneuvojalle ja tiedät sen olevan vain rahaa. Pään päällä pitää olla katto, töpselissä virtaa ja kaapissa ruokaa. Niiden menojen jälkeen kaikki muu ylimääräinen meno on karsittavissa pois.
Jos sinulla ei ole varaa ylläpitää talouttasi, ilman velkarahaa nytkään on turhia menoja karsittava, siihen asti kunnes tulotaso nousee. Muuten velkakierre ei katkea ikinä.
Onhan meitä niitäkin, jotka menee duuniin ja saa maksettua joka kuu osan korosta vuodesta toiseen, kunnes koko roska vanhenee. Silti on kiva käydä väliin töissä, ihan vain huvikseen, vaikkei siitä palkkaa saakaan. Mut silti kaikkee muuta. Itselläin tilanne alkuun myös masensi, mut minkäs sille voi. Ja laitoin kaikki muut arvot kondikseen. Joten hyvältä tuntuu vaikka pa saa olla vielä muutaman vuoden ja vaikken velkoja kokonaan koskaan pystynyt maksamaankaan, takanani on silti tähän asti hyvä elämä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362284Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431562- 381499
- 1271292
- 131289
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2651265Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451255