Mistä tiedän onko kyseessä tasa- vai vaihtosähkö laturi? Laturi on pösö 309:n, mutta valmistaja näyttäisi olevan mitsubishi. Autosta rupes valot himmenee ajossa ja lopulta koko auto sammui. Epäilin hiiliä ja sieltähän vika löytyi. Nyt uudet hiilet paikallaan, ja kokeilin pyöräyttää pulttipyssyllä. Samalla mittasin yleismittarilla seuraavasti. Ensin ja - välistä joka näytti noin 0,5 volttia tasa-virtaa täysillä kierroksilla. Sitten kokeilin ja EX-nastan väliltä ja tulos oli sama. Vaihtovirta alueelta en saanut mitään tuloksia. Laturin sisällä ei ollut kuin 80 ohmin vastus, joka näytti olevan kytkettynä laturin rungon ja EX-nastan välille. Sekä käämitys tietysti:) Mikä tämä EX- nasta on? Missä vois olla vika, kenties mittauksissa?
Auton laturista
11
4511
Vastaukset
- tvlaturi
...ovat jo historiaa, eli vika on ollut mittauksessa.
- Siitä se lähtee......
herätevirta kytkettynä?Vaihtovirtalaturissa on tasasuuntaaja joten kyllä sieltä sitä tasavirtaa pitäs tulla.
- käsite sekaannus ehkä
Nykypäivänä tasavirtalatureita ei taida löytyä enään mistään uudemmista vehkeistä, olisiko ollut viimeksi 70 luvulla, kun niitä jossain malleissa saattoi olla. Traktoreissa viimeksi.
Tässä on kai nyt selvä käsite- sekaannus, nimet johtaa harhaan.
Tasavirtalaturissa on rakenne, jossa ankkuri, se pyörivä osa, on varustettu kommutattorilla, kupari pakalla, jossa lukematon määrä lamelleja, Ne ovat pituussuunnassa ankkurin akseliin nähden. Laturista tulee ulos tasvirtaa, jota sille tarkoitettu latausrele säätää.
Vaihtovirtalaturissa on 3 vaiheinen käämitys, ja siitä tulee vaihtovirtaa, joka kuitenkin heti tasasuunnataan , tavallisesti diodi sillalla. Ulospäin kumpikin laturi antaa siis tasavirran, noin 13.8-14.6 V , kun akku on kiinni siinä.
Ilman akkua laturi ei saa oikein mangnetointi virtaa, joten se mitä siitä tulee ulos, on se, mitä raudan remanessi , jäännös mangnetismi saa indusoitua.
Vaihtovirta laturin varma tunnusmerkki on kaksi vierekkäistä liukurengasta, joita kumpaakin hiili ratsastaa. tasavirta laturissa tässä oli se kommutaattori, virrankääntäjä, kollektori, miten sitä kukin kutsuu, ja se oli yksi kupariliuska paketti, lamellit erillään ja urat kulkevat akselin suuntaisesti.- tvlaturi
..ollut myös niin, että vaihtovirtalaturia ei saisi pyörittääkään ilman akkua? Nuo diodit muistaakseni ei siitä tykkää. Ts. mielestäni myös erittäin hapettuneet kengät (eli ei kontaktia) voivat vaikuttaa diodeihin. Korjaa, jos puhuin palturia:)
- kkjllhjk
tvlaturi kirjoitti:
..ollut myös niin, että vaihtovirtalaturia ei saisi pyörittääkään ilman akkua? Nuo diodit muistaakseni ei siitä tykkää. Ts. mielestäni myös erittäin hapettuneet kengät (eli ei kontaktia) voivat vaikuttaa diodeihin. Korjaa, jos puhuin palturia:)
niin, taidat olla ihan oikeassa, kun säätäjä ei "näe" riittävää akun napajännitettä,(eli kun se on nolla) se reagoi siihen todennäköisesti jännitettä nostamalla, saadakseen tilanteen korjaantumaan ja ladattua luulemaansa vajaaseen akkuun lisää. Virta kun ei taas kulkisi akkuun päin, ellei akun napojen ja laturin napojen välillä ole tuota yht. 1.8--2.6V jännite eroa.
Täysi akku on jotain 2.2-2.3V /kenno,6x2.3V olisi vasta täynnä eli perus 12 V :llä ei lataus täyteen synny.Diodien jännitteen kesto voi mennä yli ja siitä tulee "ei diodi". Kun noita auto- diodeiksi kutsuttuja silloin 60-70 luvulla tuli eka kerran, ne kestivät jotain 30 volttia. Nykyisistä en ole tarkkaan perillä, voivat olla kestävämpiä. Ainakin niitä "paukkui" hajalle tämän tästä silloin.
Hapettuneet kaapelikengät ja yleensä huonot, näennäisesti hyvän näköiset liitokset, ne ovat todella yleinen päänsäryn aihe. Ne kannattaa putsata ja ruiskuttaa vaikka CRC:tä tai vastaavaa niihin suojaksi.
Et varmasti puhu palturia, täyttä asiaa.
Akuista puhuttaessa , milloin se on oikeasti täynnä tai vajaa, sen nesteen ominaispaino näyttää sen kiistatta, muistaakseni 20 C se olisi jotain 1.28 lyijy akussa. Edellyttää tietysti, ettei kyseessä ole hyytelöakku ja suljettu, sitä nesteen ominaispainolla pääse tutkimaan.
Ja, vaikka akku olisi täynnä, napajännite riittävä ja kaikki liitokset kunnossa, jos akun sisällä on vikaa, vahentunut kovasti, sulfatoitunut, siitä ei saa kunnon starttivirtaa ulos starttimoottorin vaatimassa sekunnin osissa. Jännite navoissa laskee vähennettynä akun sisäisen vastuksen ja kuormitusvirran tulolla, kun yksi startti syö 80- 100 A, mitä nyt tarkemmin ottaakin, öljystä, koneen väljyydestä ja lämmöstä riippuen, pienikin sisäisen vastuksen nousu ikää myöten syö sytytyspiiristä ikävästi voltteja. Ne on sitä "huonon " akun oireita, akku kestää yleensä 6- 10 vuotta, hajontaa eri suuntiin tässäkin on kymmeniä prosentteja, mitä olen muilta autoilijoilta kuullut.Sähköä on, mutta sitä ei saa ulos. - tvlaturi
kkjllhjk kirjoitti:
niin, taidat olla ihan oikeassa, kun säätäjä ei "näe" riittävää akun napajännitettä,(eli kun se on nolla) se reagoi siihen todennäköisesti jännitettä nostamalla, saadakseen tilanteen korjaantumaan ja ladattua luulemaansa vajaaseen akkuun lisää. Virta kun ei taas kulkisi akkuun päin, ellei akun napojen ja laturin napojen välillä ole tuota yht. 1.8--2.6V jännite eroa.
Täysi akku on jotain 2.2-2.3V /kenno,6x2.3V olisi vasta täynnä eli perus 12 V :llä ei lataus täyteen synny.Diodien jännitteen kesto voi mennä yli ja siitä tulee "ei diodi". Kun noita auto- diodeiksi kutsuttuja silloin 60-70 luvulla tuli eka kerran, ne kestivät jotain 30 volttia. Nykyisistä en ole tarkkaan perillä, voivat olla kestävämpiä. Ainakin niitä "paukkui" hajalle tämän tästä silloin.
Hapettuneet kaapelikengät ja yleensä huonot, näennäisesti hyvän näköiset liitokset, ne ovat todella yleinen päänsäryn aihe. Ne kannattaa putsata ja ruiskuttaa vaikka CRC:tä tai vastaavaa niihin suojaksi.
Et varmasti puhu palturia, täyttä asiaa.
Akuista puhuttaessa , milloin se on oikeasti täynnä tai vajaa, sen nesteen ominaispaino näyttää sen kiistatta, muistaakseni 20 C se olisi jotain 1.28 lyijy akussa. Edellyttää tietysti, ettei kyseessä ole hyytelöakku ja suljettu, sitä nesteen ominaispainolla pääse tutkimaan.
Ja, vaikka akku olisi täynnä, napajännite riittävä ja kaikki liitokset kunnossa, jos akun sisällä on vikaa, vahentunut kovasti, sulfatoitunut, siitä ei saa kunnon starttivirtaa ulos starttimoottorin vaatimassa sekunnin osissa. Jännite navoissa laskee vähennettynä akun sisäisen vastuksen ja kuormitusvirran tulolla, kun yksi startti syö 80- 100 A, mitä nyt tarkemmin ottaakin, öljystä, koneen väljyydestä ja lämmöstä riippuen, pienikin sisäisen vastuksen nousu ikää myöten syö sytytyspiiristä ikävästi voltteja. Ne on sitä "huonon " akun oireita, akku kestää yleensä 6- 10 vuotta, hajontaa eri suuntiin tässäkin on kymmeniä prosentteja, mitä olen muilta autoilijoilta kuullut.Sähköä on, mutta sitä ei saa ulos....olevan sama "heppu", vaikka nimimerkkisi vaihtuikin. Ja olettaisin tuon perusteella sinun tietävän autosähköasioista. Itsekin olen "kantapäänkin kautta" jotain oppinut. Nämä ovat toki täysin itsestään selviä nämä jutut ammattimiehelle.
Eli aika raskaaseen murskan koneeseen vaihdeltiin taukotuvan varastosta takuukunnostettuja latureita (24v) kun oli kiire ja kukaan ei huomannut katsoa akkua joka oli mekaanisesta iskusta rikki (muutama kpl:).
Ja siitä akkuihin. Tiedämmehän, että kun akku "kuohuu" yli on vikaa lataussäätimessä?(jännite liian korkea) Ja kun akun kengät/navat hapettuvat ihan noin vaan, akku on aikansa elänyt? Tuonkin havainnon olen tehnyt. Oletko samaa mieltä ja mistäpä tuo johtuu? Tämä foorumi kun antaa meille kaikille myös oppia, osa tosin luulee tämän olevan vittuilua varten:) - finnbulli
tvlaturi kirjoitti:
...olevan sama "heppu", vaikka nimimerkkisi vaihtuikin. Ja olettaisin tuon perusteella sinun tietävän autosähköasioista. Itsekin olen "kantapäänkin kautta" jotain oppinut. Nämä ovat toki täysin itsestään selviä nämä jutut ammattimiehelle.
Eli aika raskaaseen murskan koneeseen vaihdeltiin taukotuvan varastosta takuukunnostettuja latureita (24v) kun oli kiire ja kukaan ei huomannut katsoa akkua joka oli mekaanisesta iskusta rikki (muutama kpl:).
Ja siitä akkuihin. Tiedämmehän, että kun akku "kuohuu" yli on vikaa lataussäätimessä?(jännite liian korkea) Ja kun akun kengät/navat hapettuvat ihan noin vaan, akku on aikansa elänyt? Tuonkin havainnon olen tehnyt. Oletko samaa mieltä ja mistäpä tuo johtuu? Tämä foorumi kun antaa meille kaikille myös oppia, osa tosin luulee tämän olevan vittuilua varten:)Nuo kengät liikkuvat vähän ylös-alas koko ajan ja sen kautta pääsee pikku hiljaa happoa ulos joka hapettaa kuparikaapelin, syntyy kuparisulfaattia.
Yleensä rasvan näitä aina jos teen jotain siinä. - tvlaturi
finnbulli kirjoitti:
Nuo kengät liikkuvat vähän ylös-alas koko ajan ja sen kautta pääsee pikku hiljaa happoa ulos joka hapettaa kuparikaapelin, syntyy kuparisulfaattia.
Yleensä rasvan näitä aina jos teen jotain siinä...on kengät pari numeroo liian suuret:) Mutta kenkä/napa, nehän eivät ole kuparia??? Ja mistä se happo pääsee ulos?
- finnbulli
tvlaturi kirjoitti:
..on kengät pari numeroo liian suuret:) Mutta kenkä/napa, nehän eivät ole kuparia??? Ja mistä se happo pääsee ulos?
liikkuvat sen verran että pieniä halkamia muodostuu niiden ynpärillä enemmin tai myöhemmin.
- klljkkiuj
tvlaturi kirjoitti:
...olevan sama "heppu", vaikka nimimerkkisi vaihtuikin. Ja olettaisin tuon perusteella sinun tietävän autosähköasioista. Itsekin olen "kantapäänkin kautta" jotain oppinut. Nämä ovat toki täysin itsestään selviä nämä jutut ammattimiehelle.
Eli aika raskaaseen murskan koneeseen vaihdeltiin taukotuvan varastosta takuukunnostettuja latureita (24v) kun oli kiire ja kukaan ei huomannut katsoa akkua joka oli mekaanisesta iskusta rikki (muutama kpl:).
Ja siitä akkuihin. Tiedämmehän, että kun akku "kuohuu" yli on vikaa lataussäätimessä?(jännite liian korkea) Ja kun akun kengät/navat hapettuvat ihan noin vaan, akku on aikansa elänyt? Tuonkin havainnon olen tehnyt. Oletko samaa mieltä ja mistäpä tuo johtuu? Tämä foorumi kun antaa meille kaikille myös oppia, osa tosin luulee tämän olevan vittuilua varten:)sama henkilö ollaan, kyllä.Sähköala on tuttua,vaikka pajalle minäkin usein autoni kuskaan. Ennen Minin kuskeja naurettiin, että heillä pitää olla kätilön kädet, nyky autojen konehuoneeseen ei enään edes näe kunnolla rojun paljouden takia. Se on minusta kaikkein pahin ongelma, edes jonkinlainen näppituntuma ei enään aina auta.
Akku alkaa "kiehua" , eli vetyä muodostuu runsaasti, kuplii kiehumalla. Se on kovasti epätoivottu tilanne, ensinnäkin vety/happi seos, sopiva, syttyy helposti ja lukemattomia on tapaukset, että jokin kenno on räjähtänyt kipinästä roiskaisten happoja ympäriinsä. Niin, jos latausta ei lopeteta kun kemiallinen tila akussa on muuttunut täyden varauksen tilaksi, neste on silloin miltei pelkkää väkevähköä rikkihappoa, tyhjänähän se on lähellä vettä.
Kun latausrele tai muu säätäjä ei havahdu tuossa 13.9 voltin tienoilla pienentämään latausvirtaa liki nollaa, mennään ylilatauksen puolelle ja kiehuminen alkaa. Halvoissa kotilatureissa ei ennen ollut mitään automatiikkaa, kaikki oli ja on niissä vielä ihmisen havaintojen varassa. Paremmissa , nykyään ei edes kalliita, on enemmän latausautomatiikkaa. Ne voi jopa "unohtaa" akkuun kiinni jännitteisinä, itse kyllä vältän sitäkin.
Ominaispainomittarilla kun katsoo nesteen tilaa, ei tarvitse vaivat päätään volttien kanssa. Liika latausvirta myös keittää, nyrkkisääntö oli se, että 10 % Ah tuntimäärästä max, eli esim 50 Ah akku, latausvirta sopiva tuossa 5 A tienoilla, kun irtolaturilla latailee.
Koska akku on sitten vanha, varmasti tuollaiset omakohtaiset havainnot napojen hapettumisesta antavat osviittaa, ne liikkuvat lämmöstä mm. kuoren läpi, niinkuin tässä joku jo osuvasti totesikin.
Se valkoinen jauho, hapettuma, lienee jotain lyijy sulfaattia, nuo rikkihapon suolat ovat muistaakseni sulfaatteja.Myrkyllistä ainakin nautittuna.Eiköhän sitä moskaa muodostu kuitenkin aina, kun on rikkihappoa ilmassa, pieniä pisaroita, kennojen korkkienkin kautta ladattaessa tulluttakin, viimeistään siinä mainitussa kiehunta tilanteessa. Ja nousee napojen juuresta myös,ajan myötä. Jos napoja ei koskaan puhdista ja suojaa sillä puhtaalla vaseliinilla, kunnossa olevakin akku on pahan näköinen. Niitä ollut jonkinlaista muovi spraytä, jota ruiskutettiin liitosten päälle, se jätti pehmeän kuoren, itse pidän vain puhtaana ja silloin tälloin vaikka CRC_tä, hidastaa oksidin muodostumista ainakin.
Akun sisäinen vastus on se "vanhuuden mittari". Sitä ei voi luonnollisesti mitata ohmimittarilla.
Akkuliikkeissä on ainakin niitä testereitä. Piikki ja toinen - napaan.Siinä kun tiedetään mittarin kuormitusvastus ja mitataan virtaa, voidaan päätellä, kuinka paljon akun sisäinen vastus komponentti on. Virtahan tekee siinä renkaan. Mittari näyttää, miten akun napajännite suhtautuu kuormaan kuormitettuna. Jos se laskee luvattoman paljon, lasku johtuu juuri tuosta tutkittavasta ,tuntemattomasta sisäisestä vastuksesta. Silloin sen suuruus ei niinkään kiinnosta lukuna, se nähdään kuitenkin , että se ei vielä merkittävästi hävitä napajännitettä ja rajoita ulos saatavaa virtaa. Sitähän se starttimoottori taas haluaa haukata ja sytystys systeemi käyttää juuri startti hetkellä, muulloin huonokin akku riittää autoa käynnissä pitämään.
Niin, näillä palstoilla on runsaasti ihan arvokasta tietoa ja kokemusta, olen huomannut , että joskus joku ottaa toisen nimimerkin, ellei rekisteröitynä, ja alkaa suoltaa törkeyksiä. Saattaa toisen outoon valoon ja saa siitä varmaan sitten jotain tyydytystäkin. Meitä on moneksi, onneksi siinä 99% on tavallisia ihmisiä.
- finnbulli
Vaihtivirtalaturi on paksu, lyhyt ja puhallin on laturin ulkopuolella.
Vanha tasavirtalaturi oli kapea, pitkä ja muistakseni puhallin aina sisäpuolella, lyhyesti sanottuna sama muoto kun starttimoottorilla. (Starttimoottori on tasavirtamoottori.)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315836- 393842
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833333- 122778
- 292242
- 122197
- 1621906
- 181535
- 1051372
- 251263