Heippa! Olen raskaana kuudennella viikolla ja minua on vaivannut plussauksesta asti unettomuus. Olen kyllä illalla nukahtanut helposti, mutta muutaman tunnin (max 4 h) päästä olen herännyt vessaan ja valvonut siitä eteenpäin. Uni ei vaan enää tule. Sitten olen töissä päivän ihan tokkurassa ja illalla taas aikaisin unelle. Onko muilla ollut samanlaista vaivaa. Kyllähän tämä ensiraskaus mietityttää ja jännittää, joten stressiäkin varmaan ilmassa. Lepo olisi nyt todella tärkeää, mutta jotenkin vaan en pysty rentoutumaan. Keskenmenoa pelkään kovasti. Ei kai se auta kun yrittää...
alkuraskaus+unettomuus
12
20973
Vastaukset
- ekakertalainen
Täällä ainakin siitä hetkestä lähtien kun sain plussan, olen nukkunut todella huonosti. Varmaankin stressaa ja jännittää niin keskenmenon ja tuulimunan riski. Itse olen vasta vkolla 5 menossa eli pitkään vielä pitää "panikoida". jaksamista sinulle ja toivotaan että meillä molemmilla meneee kaikki hyvin loppuun asti :)
- mutta...
Onko teillä muita raskausoireita jo?
- Siidu
mutta... kirjoitti:
Onko teillä muita raskausoireita jo?
Voi tuo unettomuus on kyllä ollut minun ihan päällimmäinen ongelma! En saa unen päästä kiinni en millään ja heräilen vähän väliä! Ihan alussa olin sitten kuoleman väsynyt päivällä, nykyään ei väsytä enää päivälläkään (nyt 8 4).. Olen kyllä tosi vetämätön ja ei oikein huvita tehdä yhtään mitään. Riidan saan kyllä aikaseksi ukon kanssa pienemmästäkin asiasta. Ja itku tulee NIIN helposti! Rinnat on kipiät ja turvoksissa. Muuten turvotus on alkanu helpottaa kun olen alkanut juoda tosi paljon vettä. Sokerijuomat jätin pois, mehua juon mutta vähemmän sitäkin. Päiväsaikaan en oikein saa syötyä, mutta en kyllä saa oikein muutakaan tehtyä.. :/ Sitä oksentelua olen odottanu kokoajan että millon se alkaa mutta ehkä se ei ala ollenkaan! Olishan se mukava jos ei tulisikaan! :) Hirveä flunssa on nyt päällä, haittaa unta entisestään. En kyllä viime yönäkään nukkunut kuin jotain neljä tuntia ja ei tässä nyt ihmeemmin väsytä. Wiööörd! :)
- unettomuutta!
Siidu kirjoitti:
Voi tuo unettomuus on kyllä ollut minun ihan päällimmäinen ongelma! En saa unen päästä kiinni en millään ja heräilen vähän väliä! Ihan alussa olin sitten kuoleman väsynyt päivällä, nykyään ei väsytä enää päivälläkään (nyt 8 4).. Olen kyllä tosi vetämätön ja ei oikein huvita tehdä yhtään mitään. Riidan saan kyllä aikaseksi ukon kanssa pienemmästäkin asiasta. Ja itku tulee NIIN helposti! Rinnat on kipiät ja turvoksissa. Muuten turvotus on alkanu helpottaa kun olen alkanut juoda tosi paljon vettä. Sokerijuomat jätin pois, mehua juon mutta vähemmän sitäkin. Päiväsaikaan en oikein saa syötyä, mutta en kyllä saa oikein muutakaan tehtyä.. :/ Sitä oksentelua olen odottanu kokoajan että millon se alkaa mutta ehkä se ei ala ollenkaan! Olishan se mukava jos ei tulisikaan! :) Hirveä flunssa on nyt päällä, haittaa unta entisestään. En kyllä viime yönäkään nukkunut kuin jotain neljä tuntia ja ei tässä nyt ihmeemmin väsytä. Wiööörd! :)
Jotenkin kaikki asiat mietityttää just öisin. Mulla on ollut aivan kamalat kivut vatsassa koko viime viikon..kramppaa niin, että on pakko mennä kippuraan siks aikaa...Pelkäsinkin jo kohdunulkoista ja vaadin päästä ultraan sunnuntaina kun en taas pystynyt tekemään mitään. Kaikki kuulemma ok, rv6 ja ilmeisesti vaan tavanomaista suuremmat kohdun kasvukivut. Nyt on ruvennut tulemaan hiukan huonoa oloa, rinnat on kans tosi kipeet ja mä kans itken joka asiasta. Jotenkin tän huolen ja kaiken keskellä en oo osannut olla edes onnellinen raskaudestani, vaikka se on tosi toivottu ja se vähän ehkä huolestuttaa. Kaipa se kuuluu tähän ensiraskauteen tää kaikesta stressaaminen? Sit tietty mietityttää tää raskausaika, et miten pärjään opiskeluideni kanssa tän ajan, jos oireet on jo nyt tällasia jne...mutta eihän nää asiat miettimällä muutu...pitä vaan osata vähän relata. Onneks on ihana mies tukena, joka ymmärtää tätä raskautta vielä vähemmän kuin minä, mutta on kyllä ollut kaikessa niin tukena ja passittanu mut lepäilee kun on noita vatsakramppeja. En oo ainakaan onneks vielä ruvennu miehen kanssa haataa riitaa tai sit e vaan osaa lukee mun mielenliikkeet niin ettei riitaa pääse syntymään :)
- Taikatuutikki
unettomuutta! kirjoitti:
Jotenkin kaikki asiat mietityttää just öisin. Mulla on ollut aivan kamalat kivut vatsassa koko viime viikon..kramppaa niin, että on pakko mennä kippuraan siks aikaa...Pelkäsinkin jo kohdunulkoista ja vaadin päästä ultraan sunnuntaina kun en taas pystynyt tekemään mitään. Kaikki kuulemma ok, rv6 ja ilmeisesti vaan tavanomaista suuremmat kohdun kasvukivut. Nyt on ruvennut tulemaan hiukan huonoa oloa, rinnat on kans tosi kipeet ja mä kans itken joka asiasta. Jotenkin tän huolen ja kaiken keskellä en oo osannut olla edes onnellinen raskaudestani, vaikka se on tosi toivottu ja se vähän ehkä huolestuttaa. Kaipa se kuuluu tähän ensiraskauteen tää kaikesta stressaaminen? Sit tietty mietityttää tää raskausaika, et miten pärjään opiskeluideni kanssa tän ajan, jos oireet on jo nyt tällasia jne...mutta eihän nää asiat miettimällä muutu...pitä vaan osata vähän relata. Onneks on ihana mies tukena, joka ymmärtää tätä raskautta vielä vähemmän kuin minä, mutta on kyllä ollut kaikessa niin tukena ja passittanu mut lepäilee kun on noita vatsakramppeja. En oo ainakaan onneks vielä ruvennu miehen kanssa haataa riitaa tai sit e vaan osaa lukee mun mielenliikkeet niin ettei riitaa pääse syntymään :)
Mulla alkoi sama ilmiö myös tuossa rv6 tienoilla. Ja edelleen jatkuu, nyt rv11 0. Saan hyvin nukuttua illalla, sitten herään kuin salama siinä 3-4 välillä yöllä, juoksen kiiruusti vessaan - ja sen jälkeen valvon, valvon, valvon... kaikki äänet häiritsee, koira rapistelee unissaan ja ukkokin kuorsailee.
En minä kamalasti myönnä stressaavani, eikä mitään erityisiä asioita pyöri mielessä öisin. Mutta jotenkin unet vaan kaikkoaa. Ja väsymys näkyy nyt jo naamasta, huh... Voisiko tämä olla jotain luonto-äidin superpsyykkausta unisille äitikokeilalle, että tämmöistä se sitten on kun vauva syntyy? Heh. Katsotaas koska tämä yövalvoskelu loppuu, ei se toivottavasti ihan koko raskauden ajan kestä! - 17+6
Taikatuutikki kirjoitti:
Mulla alkoi sama ilmiö myös tuossa rv6 tienoilla. Ja edelleen jatkuu, nyt rv11 0. Saan hyvin nukuttua illalla, sitten herään kuin salama siinä 3-4 välillä yöllä, juoksen kiiruusti vessaan - ja sen jälkeen valvon, valvon, valvon... kaikki äänet häiritsee, koira rapistelee unissaan ja ukkokin kuorsailee.
En minä kamalasti myönnä stressaavani, eikä mitään erityisiä asioita pyöri mielessä öisin. Mutta jotenkin unet vaan kaikkoaa. Ja väsymys näkyy nyt jo naamasta, huh... Voisiko tämä olla jotain luonto-äidin superpsyykkausta unisille äitikokeilalle, että tämmöistä se sitten on kun vauva syntyy? Heh. Katsotaas koska tämä yövalvoskelu loppuu, ei se toivottavasti ihan koko raskauden ajan kestä!Minun unettomuus alkoi vasta jossain viikolla 13 tai 14, teen yötyötä ja nukkua en saanut vapailla enkä muutenkaan. aloin olla jo tapaturma alttis. Sain sairaslomaa yhteensä melkein kuukauden. Nyt nukun melko hyvin yöni ja huomenna menen ekaa kertaa töihin taas ja olo ihan rauhallinen. diagnoosini oli väsymyksestä johtuva masennus ja työstä johtuva stressi ja ahdistus, joka nyt mielestäni ohi. Hakekaa ihmeessä sairaslomaa jos olette töissä ja lohdutukseksi... kyllä se uni takaisin onneksi tulee! vointeja!
- haukotus
17+6 kirjoitti:
Minun unettomuus alkoi vasta jossain viikolla 13 tai 14, teen yötyötä ja nukkua en saanut vapailla enkä muutenkaan. aloin olla jo tapaturma alttis. Sain sairaslomaa yhteensä melkein kuukauden. Nyt nukun melko hyvin yöni ja huomenna menen ekaa kertaa töihin taas ja olo ihan rauhallinen. diagnoosini oli väsymyksestä johtuva masennus ja työstä johtuva stressi ja ahdistus, joka nyt mielestäni ohi. Hakekaa ihmeessä sairaslomaa jos olette töissä ja lohdutukseksi... kyllä se uni takaisin onneksi tulee! vointeja!
Ihmettelin jo viikon kuluttua ovulaatiosta, että nyt on jokin kummasti kun yöllä ei saa unta ja sit kun saa, niin herää 4-5 aikaan eikä uni tuu enää uudestaan silmään. Tänään ilmestyikin kaksi viivaa raskaustestiin rv (4 2). Oudointa on se, että töissä väsyttää mutta yöllä ei ollenkaan ja kun nukkuu tunnin päiväunet päivällä on ihan pirteä.
- Unihiekkaa, pliis
Täällä yks uneton haahuilee etsimässä tietoa. Onko joku saanut vastauksen oikein lääkäriltä tms. että johtuuko unettomuus hormoneista?
rv 7 6 ja unettomuutta jo muutama viikko takana. Päivisin väsyttää ja oksettaa, huono olo melkein koko ajan. Illalla ihan rättiväsyneenä petiin ja tunnin, kahden päästä ihan tuskaisen pirteenä ylös. Levottomat jalat ja ihan hirvee tuska kun ei saa nukuttua.
Mua ei ainakaan stressaa mikään, ei vaan tule uni. Tai no nyt se unettomuus kyllä jo stressaa...mutta ei sitten muuta. Esikoisen kanssa ei mitään vastaavia oireita, sain koko odotusajan nukuttua ihan hyvin. Tää on niin outoa.
Aika kova pala sopeutua, kun yleensä oon unessa hieman ennen kuin pää koskettaa tyynyä - _Uneton_
Sama täällä, kohta kahdeksannella viikolla ja hedelmöitymisestä asti sama piina. Maksimissaan 4-5 h unta kerralla, vessaan, ei nukuta enää. Loppuyö tuntitolkulla epämääräistä nuokkumista. Vaikuttaa jo keskittymiskykyyn, ei jaksa oikein mitään. Kävin lääkärissä, mutta ei ollut mitää apua. Ei osannut sanoa kuin että johtuu varmaan hormoneista, minkä itsekin jo nettikeskusteluista päättelin. Kummallista, että netistä ei löyty mitään oikeaa tietoa aiheesta, etenkään alkuraskauden unettomuudesta. Eikä lääkärikään osannut sanoa, mikä auttaisi tai koska menisi ohi.
- heräilijä
Samanlaista täälläkin. Illalla kyllä nukahdan, mutta heräilen keskellä yötä ilman mitään järkevän oloista syytä, ja herätessä pulssi saattaa olla normaalia kovempi. On vähän sellanen olo kuin kävis jotenkin ylikierroksilla, vaikka kuinka koittaa rentouttaa itteensä. RV 6.
- kkikki1
Täällä ihan samanlaista meininkia:(( Nukahdan normaalisti ja sitten heräilen 4 tunnin päästä usein enkä saa nukuttua hyvin. Koska tää loppuu?? RV 5
Minulla on kaksi lasta jo ja ei oo ennen tään tyyppistä ongelmaa raskauden aikana koskaan ollut. Ja jos tulee vielä oksentelut päälle - se on pahinta, en tiedä miten töissä jaksan näittein oireiden kanssa...- jjhglghl
Itsellä ongelma oli sekä esikoiselta että tässä raskaudessa (nyt jo rv35). Nukuin 2tuntia illasta ja sitten valvoin aamunpikkutunneille ja nukahdin 5 aikaan muutamaksi tunniksi. Minulla mokomaa kesti suunnilleen rv 13-14 asti ja sitten se alkoi uudelleen loppuraskaudesta (rv33-34pinnassa).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 301426
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731270- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883