Yhdellä seeprakalalla on joku tauti,mikä?Se ei
pysy asapainossa ja keikahtelee koko ajan.Se
leijuu vedessä kuin kuollut kala mutta "virkoaa"
sitten yhtäkkiä.Vaikka kyseessä onkin vain yksi
halpa kala haluisin kuitenkin neuvoja ettei se
leviäisi.
Vastatkaa nopeasti!
Auttakaa,mikä tauti?
13
4480
Vastaukset
- Tiitu
Kalallasi taitaa olla uimarakon tulehdus, joka on
kaloilla hyvin (~kuolettavan) vakava
vilustumistauti. Samankaltaisia oireita voi kyllä
esiintyä myös liikasyömisen jälkeen, mutta
tällöin oireet poistuvat pian. Etenkin
kalanpoikaset saavat helposti uimarakon
tulehduksen, koska ovat hyvin herkkiä kylmälle.
Oikeastaan äkilliset, usein toistuvat lämpötilan
muutokset aiheuttavat taudin puhkeamisen.
Vaihtovesi tulisikin aina lisätä akvaarioon hyvin
hitaasti, ellei se ole samanlämpöistä. Lämpötilan
vähäinen nousu ei ole niin paha kuin nopea lasku.
Parannuskeinona voi yrittää karanteenissa nostaa
lämpötilaa 3-4 asteella normaalista, kunnes kala
paranee ja voidaan palauttaa takaisin akvaarioon.
Taudin pitkittyessä ei sille tunneta
parannuskeinoa. Koska kyseessä on tulehdus,
saattaisi tulehduslääkkeestä olla apua - näin
maallikkojärjellä ajatellen.
Laita tämä hyödyllinen osoite talteen:
http://www.dlc.fi/~jarvij/suomi/taudit/index.htm
t. Tiitu.- Tiitu
Älä koskaan ota lämmintä vettä suoraan hanasta,
vaan anna kylmän veden lämmetä parin vuorokauden
ajan ämpäreissä tai saavissa ennen lisäystä. Jos
Sinulla on tukevatekoinen akvaario ja valaisin,
lämpenee pari ämpärillistä kivasti valaisimen
päällä. Sähköiskuvaaran takia pitäisi valaisin
(kuten kaikki muutkin sähkölaitteet) sammuttaa,
kun työskentelet veden kanssa. En kuitenkaan
tiedä ketään, joka muistaisi tämän aina tehdä,
joten valaisimet kannattaa kytkeä töpseliin
rautakaupasta saatavan vikavirtasuojan kautta,
joka parhaimmassa tapauksessa voi säästää
henkesi. Älä kuitenkaan kytke vikavirtasuojaan
suodattimia, koska niiden on toimittava aina ja
mahdollisimman varmasti. - Tiitu
Tiitu kirjoitti:
Älä koskaan ota lämmintä vettä suoraan hanasta,
vaan anna kylmän veden lämmetä parin vuorokauden
ajan ämpäreissä tai saavissa ennen lisäystä. Jos
Sinulla on tukevatekoinen akvaario ja valaisin,
lämpenee pari ämpärillistä kivasti valaisimen
päällä. Sähköiskuvaaran takia pitäisi valaisin
(kuten kaikki muutkin sähkölaitteet) sammuttaa,
kun työskentelet veden kanssa. En kuitenkaan
tiedä ketään, joka muistaisi tämän aina tehdä,
joten valaisimet kannattaa kytkeä töpseliin
rautakaupasta saatavan vikavirtasuojan kautta,
joka parhaimmassa tapauksessa voi säästää
henkesi. Älä kuitenkaan kytke vikavirtasuojaan
suodattimia, koska niiden on toimittava aina ja
mahdollisimman varmasti.Vanhan TV-asentajan ohje on pitää toinen käsi
selän takana työskennellessä. Näin välttyy siltä
mahdollisuudelta, että sähköisku kulkisi kädestä
toiseen sydämen kautta. Sama koskee toki kaikkia
muitakin ruumiinosia. Vältä siis koskemasta
metalliin tai sähkölaitteeseen muulla kuin sillä
kädellä, jolla työskentelet. - vmk
Tiitu kirjoitti:
Älä koskaan ota lämmintä vettä suoraan hanasta,
vaan anna kylmän veden lämmetä parin vuorokauden
ajan ämpäreissä tai saavissa ennen lisäystä. Jos
Sinulla on tukevatekoinen akvaario ja valaisin,
lämpenee pari ämpärillistä kivasti valaisimen
päällä. Sähköiskuvaaran takia pitäisi valaisin
(kuten kaikki muutkin sähkölaitteet) sammuttaa,
kun työskentelet veden kanssa. En kuitenkaan
tiedä ketään, joka muistaisi tämän aina tehdä,
joten valaisimet kannattaa kytkeä töpseliin
rautakaupasta saatavan vikavirtasuojan kautta,
joka parhaimmassa tapauksessa voi säästää
henkesi. Älä kuitenkaan kytke vikavirtasuojaan
suodattimia, koska niiden on toimittava aina ja
mahdollisimman varmasti.Jaa-a, kuinkahan moni harrastaja mahtaa lämmitellä
kylmää vettä. Itse lasken akvaarion lämpöistä
suoraan kraanasta letkulla altaaseen. Lämmin
kraanavesi ei tietenkään ole yhtä hyvälaatuista
kuin kylmä vesi, mutta jos laatu huolettaa niin
näppärin keino on kyllä käyttää
vedenparannusainetta. - Tiitu
vmk kirjoitti:
Jaa-a, kuinkahan moni harrastaja mahtaa lämmitellä
kylmää vettä. Itse lasken akvaarion lämpöistä
suoraan kraanasta letkulla altaaseen. Lämmin
kraanavesi ei tietenkään ole yhtä hyvälaatuista
kuin kylmä vesi, mutta jos laatu huolettaa niin
näppärin keino on kyllä käyttää
vedenparannusainetta.Tavallisissa pienissä akvaarioissa ei muutaman
ämpärillisen lämmittäminen tuota mitään vaivaa.
Tosiharrastajalla on tilanne tietenkin toinen,
mutta hän ei välttämättä edes tarvitse mitään
vedenparannusaineita, ellei käytä kuumaa vettä.
Varsinkin monnisille on tärkeää, ettei vedessä
ole mm. kuparia ja raskasmetalleja. Siksi käytän
aivan ehdottomasti VAIN kylmää vettä. Olen
kantapään kautta oppinut, että läntisen Espoon
veden kanssa käy muuten huonosti. Vedenlaatu on
toki monilla muilla paikkakunnilla parempi, mutta
putkistoista liukenee sielläkin enemmän kuumaan
kuin kylmään veteen. Vedenparannusaineet eivät
hävitä kaikkia myrkkyjä, vaan ne sakkautuvat ja
painuvat pohjalle, josta joutuvat monnisten
suihin. - Cory
Tiitu kirjoitti:
Vanhan TV-asentajan ohje on pitää toinen käsi
selän takana työskennellessä. Näin välttyy siltä
mahdollisuudelta, että sähköisku kulkisi kädestä
toiseen sydämen kautta. Sama koskee toki kaikkia
muitakin ruumiinosia. Vältä siis koskemasta
metalliin tai sähkölaitteeseen muulla kuin sillä
kädellä, jolla työskentelet.Tiitu, muistuipa tuossa mieleeni asia jota jokin
aika sitten pohdin (lukiessani uuden suodattimen
asennusohjeita ja niitä varoituksia!). Nimittäin,
jos nyt laite sattuisi "vuotamaan" sähköä
akvaarion veteen, niin mikä vaikutus tällä olisi
kalohin? Saavatko nekin siitä tällin, vai
suojeleeko kokonaan vedessä "upoksissa" oleminen
niitä sähkön tappavalta vaikutukselta? Tiedätkös
vastausta tähän?
Asiasta kolmanteen, mielenkiintoinen seikka tuossa
Eheimin suodattimen käyttöohjelehtisessä oli se,
että kattavat turvallisuusohjeet oli esitetty VAIN
englanniksi. Muilla kielillä esim. tuo ohje
laitteiden poiskytkemisestän ennen akvaarion
"huoltotoimenpiteitä" oli vain pienenä mainintana
yhdellä sivulla (jopa pienempi fonttikoko!).
Englanniksi sille oli omistettu kokonainen sivu!
Amerikkalaisella oikeuskulttuurilla on
mielenkiintoisia ilmentymiä.... ;-) - Tiitu
Cory kirjoitti:
Tiitu, muistuipa tuossa mieleeni asia jota jokin
aika sitten pohdin (lukiessani uuden suodattimen
asennusohjeita ja niitä varoituksia!). Nimittäin,
jos nyt laite sattuisi "vuotamaan" sähköä
akvaarion veteen, niin mikä vaikutus tällä olisi
kalohin? Saavatko nekin siitä tällin, vai
suojeleeko kokonaan vedessä "upoksissa" oleminen
niitä sähkön tappavalta vaikutukselta? Tiedätkös
vastausta tähän?
Asiasta kolmanteen, mielenkiintoinen seikka tuossa
Eheimin suodattimen käyttöohjelehtisessä oli se,
että kattavat turvallisuusohjeet oli esitetty VAIN
englanniksi. Muilla kielillä esim. tuo ohje
laitteiden poiskytkemisestän ennen akvaarion
"huoltotoimenpiteitä" oli vain pienenä mainintana
yhdellä sivulla (jopa pienempi fonttikoko!).
Englanniksi sille oli omistettu kokonainen sivu!
Amerikkalaisella oikeuskulttuurilla on
mielenkiintoisia ilmentymiä.... ;-)Kalat eivät saa sähköiskua, koska ovat
kauttaaltaan samassa jännitteessä. Samasta syystä
(eli, koska virta ei pääse kulkemaan kehon läpi)
voivat linnut (onneksi!) istua
korkeajännitteisillä voimajohdoilla
kärventymättä. Kalojen sähköpyynti on kuitenkin
mahdollista vaikkakin kiellettyä. Se perustuu kai
samaan kuin sähköpaimen maanpäällä: Kalan
tullessa lähelle, se saa johdosta voimakkaan
tällin, ja nousee (mikäli nousee) taintuneena
pinnalle.
Sähköiskussa ei oleellista ole lopultakaan
jännite, vaan se kuinka paljon virtaa kulkee. Jo
hyvin pieni virta (milliampeereja) on kuitenkin
ihmiselle ja eläimille vaarallinen. Virta riippuu
jännitteestä ja sähkönvastuksesta: Virta I =
Jännite U / Vastus R, eli jos jännite
kaksinkertaistuu, niin virtakin kaksinkertaistuu.
Mikäli akvaarion alumiinikehykset olisivat eri
jännitteessä kuin vesi, niin kalat ja ihmiset
voisivat saada niitä molempia samanaikaisesti
koskettaessaan sähköiskun. Vrt. em. sähköpaimen.
Siksi on pidettävä huoli siitä, ettei
vahingossakaan maadoita kehyksiä lämpöpatteriin
tai muuhun sellaiseen, minkä kautta virta voisi
päästä kulkemaan. Akvaario ei siis saa olla
kosketuksissa mihinkään sähköäjohtavaan
materiaan, joka edelleen voi olla yhteydessä
maahan. Jos esim. pitäisi toisella kädellä kiinni
mistä tahansa maadoitetusta metalliosasta - kuten
vesihanasta, tiskipöydästä tai lämpöpatterista -
ja toisella kädellä penkoisi akvaariota, jossa on
viallinen sähkölaite, saattaisi käydä tosi
huonosti!
Ihon ollessa kostea sen sähkönjohtavuus (joka on
vastuksen käänteisarvo) syvemmälle kehoon (jonka
veri yms. vesipitoisena johtaa melko hyvin
sähköä) kasvaa huomattavasti, jolloin pienempikin
jännite voi olla hengenvaarallinen. Kylpyhuoneet
ja keittiöt ovat siis mahdollisimman huonoja
paikkoja käyttää sähkölaitteita varsinkin, kun
vesijohdot ovat suorassa yhteydessä maahan.
Sähkötöiden teko tiskipöydällä tai akvaarion
sijoittaminen sen päälle sähkölaitteineen on
melkein yhtä järjetöntä kuin pelata venäläistä
rulettia.
Kumisaappaat ja -käsineet hyvänä eristeenä
estävät sähkön kulun, jolloin voi välttyä
iskuilta, vaikka ne ilman olisivatkin
kuolettavia. Parempi tapa on varmistaa, ettei
virta voi edes päästä kulkemaan kehon kautta
laitteesta toiseen tai maahan.
En ole koskaan kuullut vakavista onnettomuuksista
akvaristipiireissä, vaikka sähkölaitteet ja vesi
ovatkin huono ja vaarallinen yhdistelmä. Olisi
mielenkiintoista kuulla, onkohan kukaan muu
kuullut?!
Sähkömiespiireistä tiedän kuitenkin, että vitsinä
mainittu - Sähkömiehen viimeiset sanat: "Saa
kytkeä virran!" sisältää myös totuuden.
- vmk
Vaikea sanoa, että mikä sairaus tuo on, mutta
kuoleman kielissä se otus taitaa olla.
Tuommoisessa tilanteessa kannattaa lopettaa kala
välittömästi. Jos se ehtii kuolla, niin muut kalat
menevät näykkimään raatoa ja tällä tavalla
sairaudet leviävät tehokkaasti.
Muita kuin ihosairauksia on usein hyvin vaikea
tunnistaa tekemättä kalalle ruumiinavausta ja
tutkimalla mikroskoopilla. Uimarakko-ongelmat
aiheuttavat uintihäiriöitä, mutta uimarakko on
voinut vahingoittua monesta eri syystä. Usein
syynä on bakteeritulehdus, mutta sitä ei tiedä
että onko tulehdus syntynyt kalan heikon
yleiskunnon takia vaiko siksi, että joku loinen on
vahingoittanut kalan sisäelimiä niin paljon että
bakteerit ovat päässeet valloilleen.
Joka tapauksessa ei kannata ruveta umpimähkään
sotkemaan altaaseen lääkkeitä. Jos lääke on väärä,
niin siitä on vain haittaa kaloille.- Tiitu
Kyllä karanteeniakin voi kokeilla
tartuntavaarankin takia, jos onnistuu pitämään
sen olosuhteet ainakin yhtä hyvänä kuin
varsinaisessa akvaariossa. Olen itse mm.
onnistunut parantamaan lievästi pökertyneen-
oloisesti uineen sitruunatetran. Sinulla tilanne
vaikuttaa ikävä kyllä pahemmalta. Voi olla, ettei
kalasi elä ensiviikkoa. Minusta parantamista
pitäisi aina yrittää eri menetelmin, sillä siitä
saatu oppi voi koitua todella arvokkaaksi
kaikille akvaristeille.
- #lady in red#
mä veikkaisin uimarakon häiriötä. hyvät uutiset
on, ettei se leviä ja huonot, ettei kalalle
varmaan voi tehdä mitää. mutta syökö se hyvin?
jos ei, voi myös olla, että sillä on
suolistoloisia! - Susku
lehtikalallani oli sama selittämätön "tauti" ja
se kupsahti... en tiä mitä on, muttei ainakaan
tartu - Jessiina
siihen ei auta mikään, joten jos tauti on tämä,
lopetus lienee vaihtoehto. - topi
toi kuulostaa ihan uimarakkotulehdukselta...!
tossa vaiheessa kalan parantaminen on mahdotonta
joten nrri pois...!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä742170- 1331442
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1331420- 1431102
- 105977
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten366902Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82764Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55714Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67674Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673