Täällä jauhetaan kaikenlaista Bravo Sportista, joten oikaistaanpa pari juttua:
Yleinen käsitys on (ja joku lehtikin kirjoitti), että T-JET Sportissa olisi sama alusta, kuin ahtamattomassa tai dieselissä. Asia ei kyllä ole näin. Sportissa ON eri iskunvaimentimet kuin muissa (Suomessa myytävissä) versioissa (eri varaosanumero). Sitä en tiedä mikä niissä on erona, mutta olettaisin että ovat hivenen jäykemmät.
Moni T-Jettiä koeajanut on kertonut, että tehoa ei ollut. No ei varmasti ole ainakaan talvirenkailla, jos . Luistonesto rajoittaa todella tehokkaasti "suttaamista", jonka luulen vaikuttaneen Tuulilasin tai TM:n tekemään kiihtyvyysmittaukseenkin. Luistoneston kun kytkee pois päältä, niin laite lähtee kuin eläin. Samalla kyllä lähtevät myös nastat vetävien pyörien renkaista....
Ja mitä tulee näihin vertailuihin ahtamattomaan 2-litraiseen moottoriin, niin kannattaa tutkia noita vääntökäyriä hiukan tarkemmin... Ahtamattomassa ei vain tule samanlaista voimantunnetta 2000 kierroksen tuntumassa, jonka vuoksi T-Jet tuntuu tehottomammalta alakierroksilla kuin se todellisuudesa on.
Bravo T-Jet alusta ja suorituskyky
26
5964
Vastaukset
- vertaa muihin
Tuo 1,4 litran koneesta otettu ja pyöriltä dynamometrissä mitattu T-jetin vääntö 245 Nm on kyllä hurja tuon kokoluokan tehdasautoon.Vertaa vaikka Honda Type-R 177 Nm!
- kaasua vaan
Se on ihan normaalin 1,4 moottorin suorityskyky alakierroksilla että joutuu polkemaan jos haluu nauttia ja bensa kyllä kelpaa eritavalla kuin 2,0 moottorilla ajettaessa
- Moottorimiäs
"Se on ihan normaalin 1,4 moottorin suorityskyky alakierroksilla että joutuu polkemaan jos haluu nauttia ja bensa kyllä kelpaa eritavalla kuin 2,0 moottorilla ajettaessa"
Mihinkäs ruutisarveen nyt vertaat? Pistä rinnalle vaikka "normaali" 1.4 16V Fire-moottori (johon T-JET perustuu) ja vertaa tehoa/vääntöä siihen. Puhutaan nyt ihan eri suuruusluokista:
1.4 16V Fire 107Nm@4709r/min (maksimivääntö)
1.4 16V T-Jet 80Nm@1000r/min, 120Nm@1500r/min, 200Nm@2000r/min jne.
Ja loppujen lopuksi, aika harva taitaa kuitenkaan ajella tyhjäkäynnillä... - jussi2
Moottorimiäs kirjoitti:
"Se on ihan normaalin 1,4 moottorin suorityskyky alakierroksilla että joutuu polkemaan jos haluu nauttia ja bensa kyllä kelpaa eritavalla kuin 2,0 moottorilla ajettaessa"
Mihinkäs ruutisarveen nyt vertaat? Pistä rinnalle vaikka "normaali" 1.4 16V Fire-moottori (johon T-JET perustuu) ja vertaa tehoa/vääntöä siihen. Puhutaan nyt ihan eri suuruusluokista:
1.4 16V Fire 107Nm@4709r/min (maksimivääntö)
1.4 16V T-Jet 80Nm@1000r/min, 120Nm@1500r/min, 200Nm@2000r/min jne.
Ja loppujen lopuksi, aika harva taitaa kuitenkaan ajella tyhjäkäynnillä...Kuten edellinen kirjoittaja mainitsikin, kyllä tuon 1.4 t-jetin suorituskyky alle 2000 kierroksen vastaa aivan täysin ahtamatonta 1.4 litrasta bensaa eli vääntöä ei ole käytössä juuri ollenkaan. Nuo ilmoittamasi tehokäyrät kertovat jo totuuden, alle 2000 kierroksen ei vääntöä ei ole käytännössä ollenkaan ja se kyllä tuntuu etenkin 2. ja 3. vaihteiden laiskuutena.
"Ja loppujen lopuksi, aika harva taitaa kuitenkaan ajella tyhjäkäynnillä... "
Nykyään varmaan yhä useampi vetää alhaalta kun halutaan polttoainetaloudellisuutta ja monet nykyiset moottorit mahdollistavat sen, itsekin vedän 2 -litrasella bensalla kadunkulmat kolmosella jolloin kierroksia on karvan yli 1000 ja lähtee todella nätisti kiihtymään.
Jos tykkää vatkata koko ajan vaihdekeppiä ja kierrättää konetta, niin suosittelen eri toten ton t-jetin hankintaa. Jos haluaa taas hyvän ja vääntävän pienen koneen, niin kannattaa käydä kokeilemassa Volkswagenin 1.4 tsi:itä. Itse asiassa olin varsin pettynyt, miksei Fiat tehnyt tuota 1.4 konetta samalla konseptilla kuin vw. - autolla ajat
jussi2 kirjoitti:
Kuten edellinen kirjoittaja mainitsikin, kyllä tuon 1.4 t-jetin suorituskyky alle 2000 kierroksen vastaa aivan täysin ahtamatonta 1.4 litrasta bensaa eli vääntöä ei ole käytössä juuri ollenkaan. Nuo ilmoittamasi tehokäyrät kertovat jo totuuden, alle 2000 kierroksen ei vääntöä ei ole käytännössä ollenkaan ja se kyllä tuntuu etenkin 2. ja 3. vaihteiden laiskuutena.
"Ja loppujen lopuksi, aika harva taitaa kuitenkaan ajella tyhjäkäynnillä... "
Nykyään varmaan yhä useampi vetää alhaalta kun halutaan polttoainetaloudellisuutta ja monet nykyiset moottorit mahdollistavat sen, itsekin vedän 2 -litrasella bensalla kadunkulmat kolmosella jolloin kierroksia on karvan yli 1000 ja lähtee todella nätisti kiihtymään.
Jos tykkää vatkata koko ajan vaihdekeppiä ja kierrättää konetta, niin suosittelen eri toten ton t-jetin hankintaa. Jos haluaa taas hyvän ja vääntävän pienen koneen, niin kannattaa käydä kokeilemassa Volkswagenin 1.4 tsi:itä. Itse asiassa olin varsin pettynyt, miksei Fiat tehnyt tuota 1.4 konetta samalla konseptilla kuin vw.Siis millä 2 litraisella ?
- Moottorimiäs
jussi2 kirjoitti:
Kuten edellinen kirjoittaja mainitsikin, kyllä tuon 1.4 t-jetin suorituskyky alle 2000 kierroksen vastaa aivan täysin ahtamatonta 1.4 litrasta bensaa eli vääntöä ei ole käytössä juuri ollenkaan. Nuo ilmoittamasi tehokäyrät kertovat jo totuuden, alle 2000 kierroksen ei vääntöä ei ole käytännössä ollenkaan ja se kyllä tuntuu etenkin 2. ja 3. vaihteiden laiskuutena.
"Ja loppujen lopuksi, aika harva taitaa kuitenkaan ajella tyhjäkäynnillä... "
Nykyään varmaan yhä useampi vetää alhaalta kun halutaan polttoainetaloudellisuutta ja monet nykyiset moottorit mahdollistavat sen, itsekin vedän 2 -litrasella bensalla kadunkulmat kolmosella jolloin kierroksia on karvan yli 1000 ja lähtee todella nätisti kiihtymään.
Jos tykkää vatkata koko ajan vaihdekeppiä ja kierrättää konetta, niin suosittelen eri toten ton t-jetin hankintaa. Jos haluaa taas hyvän ja vääntävän pienen koneen, niin kannattaa käydä kokeilemassa Volkswagenin 1.4 tsi:itä. Itse asiassa olin varsin pettynyt, miksei Fiat tehnyt tuota 1.4 konetta samalla konseptilla kuin vw."Kuten edellinen kirjoittaja mainitsikin, kyllä tuon 1.4 t-jetin suorituskyky alle 2000 kierroksen vastaa aivan täysin ahtamatonta 1.4 litrasta bensaa eli vääntöä ei ole käytössä juuri ollenkaan."
Ei taida numerot olla vahvimpia puoliasi?
1.4 16V Fire: 77Nm@1000r/min, 83Nm@1500r/min ja 97Nm@2000r/min.
1.4 16V T-Jet: 80Nm@1000r/min, 120Nm@1500r/min, 200Nm@2000r/min.
Mitenkähän sitä onkaan ennen ajeltu pikkumoottoreilla, kun "alle 2000 kierroksen ei vääntöä ei ole käytännössä ollenkaan ja se kyllä tuntuu etenkin 2. ja 3. vaihteiden laiskuutena."... :D
"Itse asiassa olin varsin pettynyt, miksei Fiat tehnyt tuota 1.4 konetta samalla konseptilla kuin vw."
Tässäkin nähdään tuo numeroidenhanmotuskyvyn puute. Vilkaiseppas näiden kahden auton hintalappuja ja mieti ihmettelyäsi vasta sen jälkeen.
Btw. Niin, kerropas muuten millä 2-litraisella autolla ajat, niin kommentoidaan sitä paljon mainostettua vääntöä... - Livio
Totta kai kaasua pitää painaa,jos haluaa kiihdyttää mutta T-jetillä sitä ei tarvitse polkea,koska maksimivääntö 245 Nm on jo kierroluvulla 2999 r/min.Normaaliajoa mennään pintakaasulla ja ihan sukkasillaan.
- kakkonen
jussi2 kirjoitti:
Kuten edellinen kirjoittaja mainitsikin, kyllä tuon 1.4 t-jetin suorituskyky alle 2000 kierroksen vastaa aivan täysin ahtamatonta 1.4 litrasta bensaa eli vääntöä ei ole käytössä juuri ollenkaan. Nuo ilmoittamasi tehokäyrät kertovat jo totuuden, alle 2000 kierroksen ei vääntöä ei ole käytännössä ollenkaan ja se kyllä tuntuu etenkin 2. ja 3. vaihteiden laiskuutena.
"Ja loppujen lopuksi, aika harva taitaa kuitenkaan ajella tyhjäkäynnillä... "
Nykyään varmaan yhä useampi vetää alhaalta kun halutaan polttoainetaloudellisuutta ja monet nykyiset moottorit mahdollistavat sen, itsekin vedän 2 -litrasella bensalla kadunkulmat kolmosella jolloin kierroksia on karvan yli 1000 ja lähtee todella nätisti kiihtymään.
Jos tykkää vatkata koko ajan vaihdekeppiä ja kierrättää konetta, niin suosittelen eri toten ton t-jetin hankintaa. Jos haluaa taas hyvän ja vääntävän pienen koneen, niin kannattaa käydä kokeilemassa Volkswagenin 1.4 tsi:itä. Itse asiassa olin varsin pettynyt, miksei Fiat tehnyt tuota 1.4 konetta samalla konseptilla kuin vw.tais hävitä nämä jussikakkoset kun kysyttiin oman kaksilitraisen merkkiä.Vaikea puolustaa sitä kaksilitraista kun Bravo T-jet pesee kirkkaasti 2000 r/min-väännöllään näiden kaksilitraisten huippuväännön.Eihän normaali 2-litrainen edes pääse kuin 160-170 Nm:n vääntöön,kun T-jetissä saadaan pyöriltä 245 Nm.
- Ihmetyttää
Livio kirjoitti:
Totta kai kaasua pitää painaa,jos haluaa kiihdyttää mutta T-jetillä sitä ei tarvitse polkea,koska maksimivääntö 245 Nm on jo kierroluvulla 2999 r/min.Normaaliajoa mennään pintakaasulla ja ihan sukkasillaan.
Olen miellenkiinnolla seurannut keskustelua uudesta Bravosta. Tuntuu että keskustelijoiden joukossa on jonkinlainen koulukunta jonka tehtäväksi on annettu todistaa tälläisen uudenlaisen ja edistyksellisen moottoriratkaisun huonous ja etenkin Fiatin erityinen heikkous. Koskee osaa lehdistöä ja näitä keskustelupalstoja.En ota kantaa kummankaan osapuolen puolesta. Meillä oli tämän kokoluokan auton hankinta edessä, auto tulee vaimon käyttöön. Meidän tavoite oli että auto on normaali ajettava jokapäiväisessä liikenteessä ja jos joskus tarvitaan tehoa esim. ohituksissa niin sitä löytyy lisäksi päästöt ovat kohtuulisen pienet. Bravo täytti nänä kriteerit hyvin. Näin pienellä hankintahinnalla ei pääse lähemmäksi Ferraria.
- jussi2
Moottorimiäs kirjoitti:
"Kuten edellinen kirjoittaja mainitsikin, kyllä tuon 1.4 t-jetin suorituskyky alle 2000 kierroksen vastaa aivan täysin ahtamatonta 1.4 litrasta bensaa eli vääntöä ei ole käytössä juuri ollenkaan."
Ei taida numerot olla vahvimpia puoliasi?
1.4 16V Fire: 77Nm@1000r/min, 83Nm@1500r/min ja 97Nm@2000r/min.
1.4 16V T-Jet: 80Nm@1000r/min, 120Nm@1500r/min, 200Nm@2000r/min.
Mitenkähän sitä onkaan ennen ajeltu pikkumoottoreilla, kun "alle 2000 kierroksen ei vääntöä ei ole käytännössä ollenkaan ja se kyllä tuntuu etenkin 2. ja 3. vaihteiden laiskuutena."... :D
"Itse asiassa olin varsin pettynyt, miksei Fiat tehnyt tuota 1.4 konetta samalla konseptilla kuin vw."
Tässäkin nähdään tuo numeroidenhanmotuskyvyn puute. Vilkaiseppas näiden kahden auton hintalappuja ja mieti ihmettelyäsi vasta sen jälkeen.
Btw. Niin, kerropas muuten millä 2-litraisella autolla ajat, niin kommentoidaan sitä paljon mainostettua vääntöä...Voitte esitellä teknisiä tietoja ihan missä valossa vain, mutta fakta on se, että tuo 1.4 t-jet on erittäin vaikea ajettava normaalissa arkiliikenteessä heikon alaväännön vuoksi.
Jos kerta vääntöä on noin paljon ja noin matalilla kierroksilla, mistä johtuu ettei auto jaksa lähteä kadunkulmasta kunnolla edes kakkosvaihteella tai miksi hidastetöyssyn jälkeen pitää heittää ykkösvaihde silmään?
Ei mulla oo mitään tarkoitusta erityisesti mollata t-jetiä, vähän vaan ihmetyttää kun kaikki kehuu täällä suu vaahdossa miten on hyvä kone, vaikka oikeesti se on täys paska esim. verrattuna Vw:n vastaavaan. Hintaero oli tietysti hyvä perustelu, mutta olisiko remmiahtimen asennus turbon kaveriksi sitten maksanut niin paljoa.
Oma auto on 2006 vuoden Bmw 320i touring. - jauza
jussi2 kirjoitti:
Voitte esitellä teknisiä tietoja ihan missä valossa vain, mutta fakta on se, että tuo 1.4 t-jet on erittäin vaikea ajettava normaalissa arkiliikenteessä heikon alaväännön vuoksi.
Jos kerta vääntöä on noin paljon ja noin matalilla kierroksilla, mistä johtuu ettei auto jaksa lähteä kadunkulmasta kunnolla edes kakkosvaihteella tai miksi hidastetöyssyn jälkeen pitää heittää ykkösvaihde silmään?
Ei mulla oo mitään tarkoitusta erityisesti mollata t-jetiä, vähän vaan ihmetyttää kun kaikki kehuu täällä suu vaahdossa miten on hyvä kone, vaikka oikeesti se on täys paska esim. verrattuna Vw:n vastaavaan. Hintaero oli tietysti hyvä perustelu, mutta olisiko remmiahtimen asennus turbon kaveriksi sitten maksanut niin paljoa.
Oma auto on 2006 vuoden Bmw 320i touring.just. bemarin sammahteleva kaksilitrainen se onkin alaväännön mestariteos.
- hetkinen...
jussi2 kirjoitti:
Voitte esitellä teknisiä tietoja ihan missä valossa vain, mutta fakta on se, että tuo 1.4 t-jet on erittäin vaikea ajettava normaalissa arkiliikenteessä heikon alaväännön vuoksi.
Jos kerta vääntöä on noin paljon ja noin matalilla kierroksilla, mistä johtuu ettei auto jaksa lähteä kadunkulmasta kunnolla edes kakkosvaihteella tai miksi hidastetöyssyn jälkeen pitää heittää ykkösvaihde silmään?
Ei mulla oo mitään tarkoitusta erityisesti mollata t-jetiä, vähän vaan ihmetyttää kun kaikki kehuu täällä suu vaahdossa miten on hyvä kone, vaikka oikeesti se on täys paska esim. verrattuna Vw:n vastaavaan. Hintaero oli tietysti hyvä perustelu, mutta olisiko remmiahtimen asennus turbon kaveriksi sitten maksanut niin paljoa.
Oma auto on 2006 vuoden Bmw 320i touring."Jos kerta vääntöä on noin paljon ja noin matalilla kierroksilla, mistä johtuu ettei auto jaksa lähteä kadunkulmasta kunnolla edes kakkosvaihteella tai miksi hidastetöyssyn jälkeen pitää heittää ykkösvaihde silmään?"
Oletkos muuten ajanut kyseisellä autolla? (Bravo 1.4 T-JET). Kyl mun bilikka ainakin lähtee kadunkulmasta kakkosella, tarvittaessa ryömii kolmosellakin. Moottorinohjainlaite nostaa kierrokset yli tuhanteen, vaikka et koske kaasuun lainkaan.
Onkohan koeajamasi auto ollut ahtamaton malli?
"Ei mulla oo mitään tarkoitusta erityisesti mollata t-jetiä, vähän vaan ihmetyttää kun kaikki kehuu täällä suu vaahdossa miten on hyvä kone, vaikka oikeesti se on täys paska esim. verrattuna Vw:n vastaavaan. Hintaero oli tietysti hyvä perustelu, mutta olisiko remmiahtimen asennus turbon kaveriksi sitten maksanut niin paljoa."
Mikäs tähän p***kaan on perusteluna? Onhan se huomattavasti edistyksellisempi moottori verrattuna tähän "BMW:si" moottoriin. Ja kyllä remmiahtimen asennus maksaa taatusti sen verran, että siitä ei olisi vastaavaa hyötyä hintaan verrattuna.
Ja kannattaa vilkuilla normamliajossa sitä rundimittaria. Itselläni ei ainakaan tule normaalissa kaupunkiajossa missään vaiheessa tilannetta, että neula tippuisi alle 1500r/min. - jussi2
jauza kirjoitti:
just. bemarin sammahteleva kaksilitrainen se onkin alaväännön mestariteos.
Niin en tiedä, kone vääntää ainakin nätisti 1000 kierroksesta lähtien eikä tarvi hidasteisiin ja kadunkulmiin tarjota kolmosta pienempää. Ero alakierrosten väännössä tuohon t-jettiin on kuin yöllä ja päivällä.
- vääntöä
jussi2 kirjoitti:
Niin en tiedä, kone vääntää ainakin nätisti 1000 kierroksesta lähtien eikä tarvi hidasteisiin ja kadunkulmiin tarjota kolmosta pienempää. Ero alakierrosten väännössä tuohon t-jettiin on kuin yöllä ja päivällä.
Paljonko BMW:ssa on vääntöä kierroksilla 1000, 1500 ja 2000?
- jussi2
hetkinen... kirjoitti:
"Jos kerta vääntöä on noin paljon ja noin matalilla kierroksilla, mistä johtuu ettei auto jaksa lähteä kadunkulmasta kunnolla edes kakkosvaihteella tai miksi hidastetöyssyn jälkeen pitää heittää ykkösvaihde silmään?"
Oletkos muuten ajanut kyseisellä autolla? (Bravo 1.4 T-JET). Kyl mun bilikka ainakin lähtee kadunkulmasta kakkosella, tarvittaessa ryömii kolmosellakin. Moottorinohjainlaite nostaa kierrokset yli tuhanteen, vaikka et koske kaasuun lainkaan.
Onkohan koeajamasi auto ollut ahtamaton malli?
"Ei mulla oo mitään tarkoitusta erityisesti mollata t-jetiä, vähän vaan ihmetyttää kun kaikki kehuu täällä suu vaahdossa miten on hyvä kone, vaikka oikeesti se on täys paska esim. verrattuna Vw:n vastaavaan. Hintaero oli tietysti hyvä perustelu, mutta olisiko remmiahtimen asennus turbon kaveriksi sitten maksanut niin paljoa."
Mikäs tähän p***kaan on perusteluna? Onhan se huomattavasti edistyksellisempi moottori verrattuna tähän "BMW:si" moottoriin. Ja kyllä remmiahtimen asennus maksaa taatusti sen verran, että siitä ei olisi vastaavaa hyötyä hintaan verrattuna.
Ja kannattaa vilkuilla normamliajossa sitä rundimittaria. Itselläni ei ainakaan tule normaalissa kaupunkiajossa missään vaiheessa tilannetta, että neula tippuisi alle 1500r/min.Kyllä vain, auto oli mulla pidemmässä koeajossa ja ajelin kaupungissa, maantiellä ja motarilla eli koneen ja auton luonne tuli kyllä esille varsin hyvin. Auto oli 1.4 t-jet dynamic, eli toi 150hv malli.
Toi kiihtymisen arviontikin on varmasti kuskikohtaista, mutta mulla ja samaa koeajaneilla kavereilla on kyllä se tuntuma että alle 2000 kierroksen kone oli täysin hengetön. Eniten itseä ärsytti, että auto ei todellakaan kiihtynyt kaksisesti kakkosvaihteella hidasteesta tai risteyksestä, sanoipa kuka mitä vaan niin näin se on. Ainakin jos vertaa omaan autoon, kone oli suorastaa rasittavan puhditon. Sitten kun kierroksia oli yli 3000rpm Bravo kyllä kulki tosi nätisti.
"Mikäs tähän p***kaan on perusteluna? Onhan se huomattavasti edistyksellisempi moottori verrattuna tähän "BMW:si" moottoriin."
Eipä mua ainakaan kiinnosta pätkän vertaa koneen edistyksellisyys tai hieno tekniikkaa, tärkeintä on kohtuullinen kulutus ja helppo ajettavuus. Tekniikka itsessään ei tuo mitään lisäarvoa, käyttöominaisuudet ratkaisevat.
Jos sulla ei kierrokset laske ikinä alle 1500 kierroksen, niin sittenhän toi t-jet on just passeli. Herää vaan kysymys, miten ajat just esim. korkeiden hidasteiden yli? Kakkosella 40km/h alusta kolisten vai ykkösellä kytkintä luistattaen että saat pidettyä kierrokset yli tonniviissataa.
Itsellä käytetyin kierrosalue on 1000-2500, vaihdan lähes aina isommalle ennen 2500 kierrosta, jos tulee todella kova kiihdytys saatan vetää 3000 kierrokseen asti. Tämän vuoksi alhaalta vääntävä moottori on ehdoton. En edes muista koska oisin viimeks kierrättänyt yli 3500 kierroksen.
Mutta ehkä tulevaisuudessa sitten voi ostaa muuten upean Bravon kakkosautoksi, joku kirjoitti täällä että Fiat ois tuomassa nykyaikaisia 1.6 dieselkoneita Bravon nokalle. - jussi2
vääntöä kirjoitti:
Paljonko BMW:ssa on vääntöä kierroksilla 1000, 1500 ja 2000?
Täytyy myöntää, ettei mitään havaintoa. Maksimivääntö on 210nm jollain kierrosluvulla, mutta perstuntumalta vääntökäyrä tuntuu melkoisen laakealta koska meno on Bravoon verrattuna ihan toista jo heti 1000 kierroksesta alkaen kuten tietysti kuuluukin isomman koneen kohdalla.
- kakkosen jussia
jussi2 kirjoitti:
Täytyy myöntää, ettei mitään havaintoa. Maksimivääntö on 210nm jollain kierrosluvulla, mutta perstuntumalta vääntökäyrä tuntuu melkoisen laakealta koska meno on Bravoon verrattuna ihan toista jo heti 1000 kierroksesta alkaen kuten tietysti kuuluukin isomman koneen kohdalla.
Tässä jussille tiedoksi dynamometrissä mitatut BMW 320 i mallien vääntölukemat.
Vuosimalli 1998 moottorilta 190 Nm 4200 r/min ja renkailta 170 Nm 4400 r/min.
Vuosimalli 2005 moottorilta 200 Nm 3600 r/min ja renkailta 181 Nm 3005 r/min.
Eli BMW ei pääse edes maksimiväännöllän siihen,mitä Fiat Bravo T-jet vääntää jo kierrosnopeudella 2000 r/min.Niinkuin tuossa on aiemmin kerrottu on T-jetin huippuvääntö renkailta 245 Nm nopeudella 2999 r/min.
Tuo pistää erityisesti silmään,että BMW hävittää jo ennestään keskinkertaisesta väännöstään paljon,kun vääntöä mitataan sieltä,missä sitä tarvitaan eli pyöriltä.Fiatilla asia on juuri toisinpäin. - tsekata
jussi2 kirjoitti:
Kyllä vain, auto oli mulla pidemmässä koeajossa ja ajelin kaupungissa, maantiellä ja motarilla eli koneen ja auton luonne tuli kyllä esille varsin hyvin. Auto oli 1.4 t-jet dynamic, eli toi 150hv malli.
Toi kiihtymisen arviontikin on varmasti kuskikohtaista, mutta mulla ja samaa koeajaneilla kavereilla on kyllä se tuntuma että alle 2000 kierroksen kone oli täysin hengetön. Eniten itseä ärsytti, että auto ei todellakaan kiihtynyt kaksisesti kakkosvaihteella hidasteesta tai risteyksestä, sanoipa kuka mitä vaan niin näin se on. Ainakin jos vertaa omaan autoon, kone oli suorastaa rasittavan puhditon. Sitten kun kierroksia oli yli 3000rpm Bravo kyllä kulki tosi nätisti.
"Mikäs tähän p***kaan on perusteluna? Onhan se huomattavasti edistyksellisempi moottori verrattuna tähän "BMW:si" moottoriin."
Eipä mua ainakaan kiinnosta pätkän vertaa koneen edistyksellisyys tai hieno tekniikkaa, tärkeintä on kohtuullinen kulutus ja helppo ajettavuus. Tekniikka itsessään ei tuo mitään lisäarvoa, käyttöominaisuudet ratkaisevat.
Jos sulla ei kierrokset laske ikinä alle 1500 kierroksen, niin sittenhän toi t-jet on just passeli. Herää vaan kysymys, miten ajat just esim. korkeiden hidasteiden yli? Kakkosella 40km/h alusta kolisten vai ykkösellä kytkintä luistattaen että saat pidettyä kierrokset yli tonniviissataa.
Itsellä käytetyin kierrosalue on 1000-2500, vaihdan lähes aina isommalle ennen 2500 kierrosta, jos tulee todella kova kiihdytys saatan vetää 3000 kierrokseen asti. Tämän vuoksi alhaalta vääntävä moottori on ehdoton. En edes muista koska oisin viimeks kierrättänyt yli 3500 kierroksen.
Mutta ehkä tulevaisuudessa sitten voi ostaa muuten upean Bravon kakkosautoksi, joku kirjoitti täällä että Fiat ois tuomassa nykyaikaisia 1.6 dieselkoneita Bravon nokalle."Jos sulla ei kierrokset laske ikinä alle 1500 kierroksen, niin sittenhän toi t-jet on just passeli. Herää vaan kysymys, miten ajat just esim. korkeiden hidasteiden yli? Kakkosella 40km/h alusta kolisten vai ykkösellä kytkintä luistattaen että saat pidettyä kierrokset yli tonniviissataa."
Täytyypäs tarkkailla tilannetta. En ole itse ainakaan havainnut mitään ongelmaa tuossa. Toisekseen, ei kakkosvaihteella 1500 moottorin kierroksella nopeutta taida olla läheskään 40km/h taitaa olla luokkaa 15-20km/h.
Mutta täytyypäs tutkailla tilannetta. - hintahaarukka
jussi2 kirjoitti:
Täytyy myöntää, ettei mitään havaintoa. Maksimivääntö on 210nm jollain kierrosluvulla, mutta perstuntumalta vääntökäyrä tuntuu melkoisen laakealta koska meno on Bravoon verrattuna ihan toista jo heti 1000 kierroksesta alkaen kuten tietysti kuuluukin isomman koneen kohdalla.
Turha kinata täällä kuin pikkupojat,jokainen ostaa semmoisen auton kun haluaa ja on varaa.BMW on näköjään lähes kaksinkertainen hinnaltaan Fiatin T-jettin verrattuna,joten ihmeen hyvän auton Fiat on tehnyt.Kallista on tosiaan tuo alavääntö 1000-1500 r/min.
- Sportin omistaja
Ihmetyttää kirjoitti:
Olen miellenkiinnolla seurannut keskustelua uudesta Bravosta. Tuntuu että keskustelijoiden joukossa on jonkinlainen koulukunta jonka tehtäväksi on annettu todistaa tälläisen uudenlaisen ja edistyksellisen moottoriratkaisun huonous ja etenkin Fiatin erityinen heikkous. Koskee osaa lehdistöä ja näitä keskustelupalstoja.En ota kantaa kummankaan osapuolen puolesta. Meillä oli tämän kokoluokan auton hankinta edessä, auto tulee vaimon käyttöön. Meidän tavoite oli että auto on normaali ajettava jokapäiväisessä liikenteessä ja jos joskus tarvitaan tehoa esim. ohituksissa niin sitä löytyy lisäksi päästöt ovat kohtuulisen pienet. Bravo täytti nänä kriteerit hyvin. Näin pienellä hankintahinnalla ei pääse lähemmäksi Ferraria.
"Tuntuu että keskustelijoiden joukossa on jonkinlainen koulukunta jonka tehtäväksi on annettu todistaa tälläisen uudenlaisen ja edistyksellisen moottoriratkaisun huonous ja etenkin Fiatin erityinen heikkous. Koskee osaa lehdistöä ja näitä keskustelupalstoja"
Osuvasti sanottu :)
Pihasta löytyy T-Jet Sport -malli. Siinä on hinta-laatu-teho-suhde erittäin hyvin kohdallaan ja se on hauska sekä ennen kaikkea hyvä ajaa. Normaalissa kaupunkiajossa kierrokset pysyvät helposti 1500-2500 välissä. Yleensä kierroslukumittarin neula jää huomaamatta siihen 1700-1800 kierrokseen.
Turbo muuten alkaa tuntumaan jo siinä 1850-1900 kierroksen paikkeilla (onhan maksimivääntö 2250), joten vääntöä löytyy arkiajoon. Vahingossa kierroksia ei saa nousemaan yli 3000:n, mutta onhan toi sellainen auto, että välillä vähän mieli tekee polkaista kunnolla.
7,8 l/100km on ollut kulutuskaupunkiajossa. - fiat tehnyt samalla konsept...
jussi2 kirjoitti:
Kuten edellinen kirjoittaja mainitsikin, kyllä tuon 1.4 t-jetin suorituskyky alle 2000 kierroksen vastaa aivan täysin ahtamatonta 1.4 litrasta bensaa eli vääntöä ei ole käytössä juuri ollenkaan. Nuo ilmoittamasi tehokäyrät kertovat jo totuuden, alle 2000 kierroksen ei vääntöä ei ole käytännössä ollenkaan ja se kyllä tuntuu etenkin 2. ja 3. vaihteiden laiskuutena.
"Ja loppujen lopuksi, aika harva taitaa kuitenkaan ajella tyhjäkäynnillä... "
Nykyään varmaan yhä useampi vetää alhaalta kun halutaan polttoainetaloudellisuutta ja monet nykyiset moottorit mahdollistavat sen, itsekin vedän 2 -litrasella bensalla kadunkulmat kolmosella jolloin kierroksia on karvan yli 1000 ja lähtee todella nätisti kiihtymään.
Jos tykkää vatkata koko ajan vaihdekeppiä ja kierrättää konetta, niin suosittelen eri toten ton t-jetin hankintaa. Jos haluaa taas hyvän ja vääntävän pienen koneen, niin kannattaa käydä kokeilemassa Volkswagenin 1.4 tsi:itä. Itse asiassa olin varsin pettynyt, miksei Fiat tehnyt tuota 1.4 konetta samalla konseptilla kuin vw.Se taitaa olla fiat merkkinen toi volkkarin kone ainakin jos kattoo fiatin vuosituloksista... Tekee nimittäin Vw:lle koneita...
fiatgroup.com jne. - Just just
jussi2 kirjoitti:
Voitte esitellä teknisiä tietoja ihan missä valossa vain, mutta fakta on se, että tuo 1.4 t-jet on erittäin vaikea ajettava normaalissa arkiliikenteessä heikon alaväännön vuoksi.
Jos kerta vääntöä on noin paljon ja noin matalilla kierroksilla, mistä johtuu ettei auto jaksa lähteä kadunkulmasta kunnolla edes kakkosvaihteella tai miksi hidastetöyssyn jälkeen pitää heittää ykkösvaihde silmään?
Ei mulla oo mitään tarkoitusta erityisesti mollata t-jetiä, vähän vaan ihmetyttää kun kaikki kehuu täällä suu vaahdossa miten on hyvä kone, vaikka oikeesti se on täys paska esim. verrattuna Vw:n vastaavaan. Hintaero oli tietysti hyvä perustelu, mutta olisiko remmiahtimen asennus turbon kaveriksi sitten maksanut niin paljoa.
Oma auto on 2006 vuoden Bmw 320i touring.En ole ajanut TSI VW:tä mutta ei minulla ole T-Jetin kanssa mitään ongelmia 2 vaihteen kanssa. Hyvin tuo kulkee!
- ei kumpaakaan sit
Kävin ajelee jetillä ja honda civic 1,8 sportilla minusta ne kiihty ihan samallatavalla 0-100 kumpikin oli bensaauto mut kyllä civic oli kaupungissa parempi ei tarvinnut vaihtaa jokakerta pienemmälle risteyksissä mut motarilla taas yhtähyviä mun mielestä
- jauza
mäkin ajoin molemmat. jostain syystä bravo tuntui perssiiseen paremmin kiihtyvältä (onhan siinä kyllä 6 hv enemmän;) )..en tiedä mikä on oikea totuus. civicissä tuntui moottoritiellä välillä ihmeellistä nyhtämistä pintakaasulla ajettaessa
- teejet
jauza kirjoitti:
mäkin ajoin molemmat. jostain syystä bravo tuntui perssiiseen paremmin kiihtyvältä (onhan siinä kyllä 6 hv enemmän;) )..en tiedä mikä on oikea totuus. civicissä tuntui moottoritiellä välillä ihmeellistä nyhtämistä pintakaasulla ajettaessa
Itse olen ajanut T-Jet Sportilla kolmisen kuukautta ja se on totta että alle 2000 kierroksen kone on vaisusti vääntävä. Mutta just kahdesta tuhannesta alkaa todella hurjat väännöt. Talviajossa aktiivienn luistonesto tapaa parhaan vedon (kitkat allaa), mutta todella hyvin lähtee. Ei 2000 -3000 kierroksilla ajaminen mitään korkeilla kierroksilla ajamista ole ja tuntuu täysin normaalissa ajossa sopivalta.
Kannattaa myös katsoa hintoja, halvin T-Jet turbo 20 990€!!! Mitä muuta yhtä hauskaa sillä saa, ei mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997780- 1075587
- 2754851
- 494773
- 753554
- 502818
- 602521
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222448Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292392- 412274