Miten ajat oikein semmoisessa liikenneympyrässä, jossa:
- on kaksi ajokaistaa. Tulet kaksikaistaista yksisuuntaista tietä liikenneympyrään. Miten ajat oikeammalla tavalla:
- kun tulet oikeata kaistaa ja samanaikaisesti vasemmalla puolellasi on auto liittymässä kaksikaistaiseen ympyrään. Kumpi väistää ympyrässä, jos toinen kääntyy toisen kaistalle, siis minä ajan vasenta puolta ja kaveri oikeata puolta. Saako kaveri ajaa oikealta mun eteen, vai pitääkö minun väistää ympyrän sisällä ajettaessa oikeata kaistaa ajavaa, joka haluaisi kääntyä sille minun vasemmalle kaistalleni.
Kinkkinen juttu varsinkin silloin, kun molemmat tullaan kaksikaistaista ajorataa yhtä aikaa ympyrään ja molemmat haluaa valita sen vasemman kaistan. Eikai oikealta väistämisen sääntö päde kaksiajokaistaisessa liikenneympyrässä.
Minun oikeustajuni sanoo, että jos minä jatkan vasemmalla ajoa ympyrään ajettaessa, niin sen oikealla ajavan pitää väistää minua.
Selitinkö tarpeeksi ymmärrettävästi.
Miten ajan oikein liikenneympyrässä
19
1017
Vastaukset
- finnbulli
aina huolehtiä että kaistanvaihto sujuu turvallisesti.
- ^^^^^^^^^^
Liikenneympyrä, on hyvä ajatella omana tienään, joka on taivutettu ympyräksi.
Eihän sinun muillakaan useampikaistaisilla teillä ole velvollisuutta väistää kaistanvaihtajaa.
Liikenneympyrässä ei ole mitään poikkeuksia normaaleista liikennesäännöistä. Kun tulet ympyrään, vasemmalta tulevat väistävät sinua, jos sinulla tullessa on kärkikolmio, sinä väistät ympyrässä olevia.
Ei se ole sen vaikeampaa.
P.S. Jos joku alkaa väittämään, että ympyrään tulijalla on aina väistämisvelvollisuus, niin voisi osoittaa tieliikennelaista ko. kohdan.
Löytäjälle voin tarjota pullakahvit!- totta...
..että oli ympyrässä tai missä muualla tahansa on kaistan vaihtajan väistettävä. Mutta jos on sitä mieltä että ympyrässä ajavaa ei ole väistettävä AINA... kannattaa sitten mennä sinne kokeilemaan ja ajaa kolari niin sitten kun joutuu maksu mieheksi, silloinhan sen ainakin oppii.
- jos
totta... kirjoitti:
..että oli ympyrässä tai missä muualla tahansa on kaistan vaihtajan väistettävä. Mutta jos on sitä mieltä että ympyrässä ajavaa ei ole väistettävä AINA... kannattaa sitten mennä sinne kokeilemaan ja ajaa kolari niin sitten kun joutuu maksu mieheksi, silloinhan sen ainakin oppii.
liikenneympyrään tulevalla ei ole kolmiota ei myöskään tarvitse väistää ympyrässä olevia.. Mitään liikenneympyrää koskevia mormaalista poikkeavia väistämissääntöjä ei ole.
- liikenneympyrään
totta... kirjoitti:
..että oli ympyrässä tai missä muualla tahansa on kaistan vaihtajan väistettävä. Mutta jos on sitä mieltä että ympyrässä ajavaa ei ole väistettävä AINA... kannattaa sitten mennä sinne kokeilemaan ja ajaa kolari niin sitten kun joutuu maksu mieheksi, silloinhan sen ainakin oppii.
tulevalla ei ole kolmiota, ei myöskään tarvitse väistää ympyrässä olevia. Mitään liikenneympyrää koskevia normaalista poikkeavia väistämissääntöjä ei ole.
- turiset,
liikenneympyrään kirjoitti:
tulevalla ei ole kolmiota, ei myöskään tarvitse väistää ympyrässä olevia. Mitään liikenneympyrää koskevia normaalista poikkeavia väistämissääntöjä ei ole.
on vain "Tiehallinnon yleisohjeet liikennemerkkien
käytöstä", jonka mukaan yleisillä teillä merkitään
liikenneympyrän kiertotila etuajo-oikeutetuksi.
Kuntien katuverkossa voi olla sellaisiakin liikenneympyröitä, joissa pätevät risteyksien normaalit väistämissäännöt. - pyöriäistä liittymää
turiset, kirjoitti:
on vain "Tiehallinnon yleisohjeet liikennemerkkien
käytöstä", jonka mukaan yleisillä teillä merkitään
liikenneympyrän kiertotila etuajo-oikeutetuksi.
Kuntien katuverkossa voi olla sellaisiakin liikenneympyröitä, joissa pätevät risteyksien normaalit väistämissäännöt.... jossa ei olisi kolmioita tulijoille?
Huhujen mukaan Porin seudulla olisi, mutta huhuihin ei kannattane luottaa.
Jos löytyy kuvaa tai muuta todistusmateriaalia, ilmoittakaa. - ei tottako
totta... kirjoitti:
..että oli ympyrässä tai missä muualla tahansa on kaistan vaihtajan väistettävä. Mutta jos on sitä mieltä että ympyrässä ajavaa ei ole väistettävä AINA... kannattaa sitten mennä sinne kokeilemaan ja ajaa kolari niin sitten kun joutuu maksu mieheksi, silloinhan sen ainakin oppii.
"Mutta jos on sitä mieltä että ympyrässä ajavaa ei ole väistettävä AINA..."
olisko tää paremmin
"Mutta jos on sitä mieltä että
ympyrään tulevalla on aina etuajoikeus.." - oulunkylän
pyöriäistä liittymää kirjoitti:
... jossa ei olisi kolmioita tulijoille?
Huhujen mukaan Porin seudulla olisi, mutta huhuihin ei kannattane luottaa.
Jos löytyy kuvaa tai muuta todistusmateriaalia, ilmoittakaa.välissä on moinen liikenneympyrä
- The Rat
Laista löytynee kohta. Siinä sanotaan, suurin piirtein, että kolmion takaa tuleva väistää risteävän tien liikennettä.
Ja ympyrässä ajava on risteävän tien liikennettä.
Ja ympyrässä kaistaa vaihtava on risteävällä tiellä liikennöivä kaistanvaihtaja.
Jos kaistanvaihtajaa ei tarvitsisi väistää, ei esimerkiksi moottoritien ramppeihin tarvitsisi laittaa kolmioita ollenkaan. Kiihdytyskaistallehan sieltä aina tullaan (harvoin tosin kukaan haluaa vaihtaa siihen kiihdytyskaistalle, mutta joissain paikoissa se jatkuu seuraavaan liittymään asti).
Eli itse asiassa liikenneympyrään tulijan on aina väistettävä liikenneympyrässä olevaa liikennöijää.
P.S. Missä tarjoat pullakahvit?
P.P.S. Tarkistin muistaakseni LVM:stä tuon tulkinnan kolmiosta, kun duunipaikan kohdalla oli (ei ole enää) kolmio paikassa josta pääsi vain kaistalle jolle ei päässyt muista kohdista. Risteysalueella, joka jatkuu "hieman" risteyksen yli on väistettävä myös kaistanvaihtajia. Tosin siinä oli sitten sulkuviivaa, että kolmio oli sitäkin turhempi... - ^^^^^^^^^^^^
The Rat kirjoitti:
Laista löytynee kohta. Siinä sanotaan, suurin piirtein, että kolmion takaa tuleva väistää risteävän tien liikennettä.
Ja ympyrässä ajava on risteävän tien liikennettä.
Ja ympyrässä kaistaa vaihtava on risteävällä tiellä liikennöivä kaistanvaihtaja.
Jos kaistanvaihtajaa ei tarvitsisi väistää, ei esimerkiksi moottoritien ramppeihin tarvitsisi laittaa kolmioita ollenkaan. Kiihdytyskaistallehan sieltä aina tullaan (harvoin tosin kukaan haluaa vaihtaa siihen kiihdytyskaistalle, mutta joissain paikoissa se jatkuu seuraavaan liittymään asti).
Eli itse asiassa liikenneympyrään tulijan on aina väistettävä liikenneympyrässä olevaa liikennöijää.
P.S. Missä tarjoat pullakahvit?
P.P.S. Tarkistin muistaakseni LVM:stä tuon tulkinnan kolmiosta, kun duunipaikan kohdalla oli (ei ole enää) kolmio paikassa josta pääsi vain kaistalle jolle ei päässyt muista kohdista. Risteysalueella, joka jatkuu "hieman" risteyksen yli on väistettävä myös kaistanvaihtajia. Tosin siinä oli sitten sulkuviivaa, että kolmio oli sitäkin turhempi..."Eli itse asiassa liikenneympyrään tulijan on aina väistettävä liikenneympyrässä olevaa liikennöijää."
VÄÄRIN!!
Liikennympyrään tulija väistää ympyrässä olevaa VAIN silloin, kun se on liikennemerkein osoitettu.
Jos merkein ei ole muuta osoitettu, niin risteys on tasa-arvoinen ja silloin ympyrässä oleva on väistämisvelvollinen.
Jos tuohon löydät poikkeuksen, niin tarjoan ne pullakahvit. - The Rat
^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:
"Eli itse asiassa liikenneympyrään tulijan on aina väistettävä liikenneympyrässä olevaa liikennöijää."
VÄÄRIN!!
Liikennympyrään tulija väistää ympyrässä olevaa VAIN silloin, kun se on liikennemerkein osoitettu.
Jos merkein ei ole muuta osoitettu, niin risteys on tasa-arvoinen ja silloin ympyrässä oleva on väistämisvelvollinen.
Jos tuohon löydät poikkeuksen, niin tarjoan ne pullakahvit.Mutta kiertoliittymä, eli kansanomaisemmin liikenneympyrä, on määritelmällisesti sellainen, että jokaisella sisääntuloväylällä on pakollisen kiertosuunnan merkki ja kärkikolmio.
Joten liikenneympyrässä on aina osoitettu väistämisvelvollisuus. :) - ^^^^^^^^
The Rat kirjoitti:
Mutta kiertoliittymä, eli kansanomaisemmin liikenneympyrä, on määritelmällisesti sellainen, että jokaisella sisääntuloväylällä on pakollisen kiertosuunnan merkki ja kärkikolmio.
Joten liikenneympyrässä on aina osoitettu väistämisvelvollisuus. :)Tieliikennelaki tai -asetus ei tunne kiertoliittymää, tuntee kylläkin liikenneympyrän.
Joten aloitukseesi sopisi paremmin:Liikenneympyrä eli kansanomaisemmin kiertoliittymä (sanahirviö on varmaankin jonkun liikennetoimittajan keksimä).
Suomessa on liikenneympyröitä, joissa ei ole kolmioita, ja on sellaisia joissa on kolmio. Mistään ei löydy määritelmää, jonka mukaan sisääntuloväylillä pitäisi olla kärkikolmiot. Senkaltainen lakiehdotus löytyy vuodelta 2005, mutta nykyinen laki ei sellaista tunne.
Joten liikenneympyrässä väistetään edelleen oikealta tulevia, ellei liikennemerkit muuta määrää.
Merkki 166. Liikenneympyrä
Merkkiä käytetään, jos liikenneympyrä ei ole riittävän etäältä havaittavissa. Merkki ei osoita etuajo-oikeussuhteita liikenneympyrässä.
Merkki 231(kärkikolmio)
Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Liikenneympyrässä merkillä osoitetaan, että liikenneympyrään tulevan ajoneuvon on väistettävä liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja - The Rat
^^^^^^^^ kirjoitti:
Tieliikennelaki tai -asetus ei tunne kiertoliittymää, tuntee kylläkin liikenneympyrän.
Joten aloitukseesi sopisi paremmin:Liikenneympyrä eli kansanomaisemmin kiertoliittymä (sanahirviö on varmaankin jonkun liikennetoimittajan keksimä).
Suomessa on liikenneympyröitä, joissa ei ole kolmioita, ja on sellaisia joissa on kolmio. Mistään ei löydy määritelmää, jonka mukaan sisääntuloväylillä pitäisi olla kärkikolmiot. Senkaltainen lakiehdotus löytyy vuodelta 2005, mutta nykyinen laki ei sellaista tunne.
Joten liikenneympyrässä väistetään edelleen oikealta tulevia, ellei liikennemerkit muuta määrää.
Merkki 166. Liikenneympyrä
Merkkiä käytetään, jos liikenneympyrä ei ole riittävän etäältä havaittavissa. Merkki ei osoita etuajo-oikeussuhteita liikenneympyrässä.
Merkki 231(kärkikolmio)
Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Liikenneympyrässä merkillä osoitetaan, että liikenneympyrään tulevan ajoneuvon on väistettävä liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunujaJeps. Huomasin, että olen lukenut tuon liikenneturhan sivuilta. Eipä ole ensimmäinen moka niillä sivuilla... :)
Olet aivan oikeassa. Liikenneympyrässä on vain pakollisen kiertosuunnan merkit. Kolmiot ovat kyllä kaikissa mitä olen tavannut... Sitten on kiertoristeyksiä, joista siis puuttuu tuo kiertosuunnan merkki. - The Rat
oulunkylän kirjoitti:
välissä on moinen liikenneympyrä
Jos tarkoitat sitä vanhaa, jättimäistä kiertoristeystä, siitä on tehty nyt liikenneympyrä. Ja kyllä, kolmiot ovat (ainakin niillä väylillä joiden ohi muistan ajaneeni). :)
- lukekaa pykäliä
The Rat kirjoitti:
Jeps. Huomasin, että olen lukenut tuon liikenneturhan sivuilta. Eipä ole ensimmäinen moka niillä sivuilla... :)
Olet aivan oikeassa. Liikenneympyrässä on vain pakollisen kiertosuunnan merkit. Kolmiot ovat kyllä kaikissa mitä olen tavannut... Sitten on kiertoristeyksiä, joista siis puuttuu tuo kiertosuunnan merkki.Jos risteyksessä on pelkästään pakollisen kiertosuunnan merkit 416, niin kyseessä ei ole liikenneympyrä. Liikenneministeriön päätöksessä liikentenohjaulaitteista (203/1982) 20 §:ssä sanotaan merkistä 416, että " Liikenneympyrässä merkkiä voidaan käyttää ainoastaan merkkien 231 (kärkkäri) ja 232 (stop) yhteydessä".
Eli jos 231 puuttuu, niin kyseessä ei ole liikenneympyrä, vaan jokin muu risteys.
- najska
Mikä ihmeen liikenneympyrä? Missä sellaisia on? Landella?
- ^^^^^^^^
Liikenneympyröitä olen nähnyt useammassakin taajamassa.
Osa näistä taajamista on nimetty kaupungeiksi, kuten; Helsinki, Espoo, Tampere yms.
Näiden lisäksi olen nähnyt liikenneympyröitä ihan oikeissa kaupungeissa. En tosin tiedä, miten niitä niissä maissa nimitetään, koska maissa joissa on oikeita kaupunkeja, ei puhuta suomea. - sopisi monta
Liikenneympyrää. Ihme intoilua pystyttää liikennevaloja ja vedellä vielä ohjaukset pieleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks
Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann3012376Olen niin kesken
Omien asioiden suhteen etkä voi odottaa loputtomiin. Mun on muutenkin niin vaikea suhun luottaa vaikka joku ihme syvyys161770Teidän persujen pitäisi välillä miettiä kuinka Suomen talous saataisiin kuntoon
Ja lopettaa tuo tyhjänpäiväinen maahanmuuttajista höpöttäminen. Teillä on sentään rahaministerin salkku tällä kierroksel611438Tietääkö joku ylläpidosta?
Miten näillä palstoilla tomii tuo ylläpito, onko sitä yli päätään olemassa vai ovatko huhut totta että on palstan kirjoi2191396- 901342
Auttaja paikalla. Kerro huolesi. (Osa 2)
Voin auttaa sinua näkemään tilanteesi uudesta näkökulmasta. Voin antaa lohtua, toivoa ja rohkeutta. Olen elänyt maan pä1851175Martina ei mennyt naimisiin
IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva1431003TTK:sta tippunut Sara Siipola rehellisenä Jurza-open kanssa: "Että jaa, siinäkö..."
Tippuiko oikea TTK-pari ensimmäisenä? Joka tapauksessa iso kiitos tansseistanne Sara ja Jurza Tanssii Tähtien Kanssa -p20990Nainen olet ensimmäinen tarpeeksi vahva
joka kestää tämän kokonaisuuden, minut. Persoonani, tunteeni, kipuni, pelkoni. Olen aina pidätellyt itseäni ja antanut v60983Kaninkolojen vaikutus?
Vinkki sinkkumiehille: jos haluatte kunnollisen täysijärkisen naisen, niin kaivautukaa ulos kaninkoloistanne ja parantak167938