Luin juuri keskenmenoista ja jopa 50% raskauksista päätyy keskenmenoon. Onpa huojentavaa luettavaa, itse vasta rv 5 menossa :/
Ikääkin on jo 30, joten hirvittää :S
Jos olette kokeneet keskenmenon, niin millä rv:llä on tapahtunut?
Toivottavasti kaikki menee ok loppuun asti, mutta pelottaahan tuo ihan sikana.
miten selvitä alkuraskaudesta
12
15768
Vastaukset
- ...
ei tuo voi olla todellinen tieto. Ajattele, täällä palstalla olijoista joka toinen kokisi keskenmenon joka toisella raskaudella. Ei se ole järkeenkäypää. En tiedä oikeita lukuja mutta voin olla kyllä aika varma, ettei se ole puolet naisista.
Älä ihmeessä lue internetistä muutenkaan mitään, varsinkaan googlettamalla. Löytyy muutamia asiasivuja, mutta saat itsesi kyllä pelon valtaan, jos luet kaikkea mitä raskaudesta kerrotaan.- ....
Tämä tieto on lähinnä arvio, ja siihen on laskettu mukaan ne keskenmenot, jotka tapahtuvat niin aikaisin, ettei nainen välttämättä edes tiedä niistä
- +++
.... kirjoitti:
Tämä tieto on lähinnä arvio, ja siihen on laskettu mukaan ne keskenmenot, jotka tapahtuvat niin aikaisin, ettei nainen välttämättä edes tiedä niistä
Se 50% on nimenomaan arvio niistä keskenmenoista, jotka tapahtuvat ennen kuin hedelmöitymisestä on kulunut 2 viikkoa, eli ennen rv 4 0, eli ennen kuin kuukautisten on aika alkaa.
Rv 5 tietämillä keskenmenoriski on enää n. 8%, ja koko ajan vähenee. ja kun 12 viikkoa on täynnä, on riski enää 4%.
- 2 x äiti
Keskenmenon pelko on varmasti aika monella alkuraskaudessa ainakin ensimmäistä odottaessa. Minulla ainakin oli ihan kauhea...Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei sitä voi itse aiheuttaa normaalisti elämällä. Se tulee jos on tullakseen. Älä suotta murehdi sellaista etukäteen mihin et voi juurikaan vaikuttaa! Positiivinen asenne vaan ja päivä kerrallaan. Onnea odotukseen!
- mävaan.........
Mulla on takana kaksi keskenmenoa, viikoilla 7 0 ja toinen viikolla 5 0. Kaikesta selviää. Epäilen olevani taas raskaana ja pelko on kova, mutta positiivista on se, että jos saan kolmannenkin keskenmenon, niin pääsen tutkimuksiin.
Tosiaan totta, että tuollakaan viikolla keskenmenoprosentti ei todellakaan ole enää mikään 50%. Tekayn sivuilta löysin tällaisen taulukon, mikä antaa hyvin suuntaa. Sivusto on luotettava.
http://www.tekay.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=20&Itemid=66 - Hujiko31
Ikää itsellä 31 v ja ensimmäinen raskaus oli kyseessä. Km toissa päivänä raskausviikolla 7 4. Epäiltiin kohdun ulkopuolista, mutta näyttää siltä, että kuitenkin oli ns. "normaali" keskenmeno. Nyt sitten hcg-arvon tarkkailua, kontrolli kontrollin perään.
- huhtikuussa mamma
Ei kannata miettiä tuollaisia kun tulee vaan turhaa stressiä joka ei ole hyväksi. Mutta tiedän kyllä että on vaikeaa olla miettimättä,jos tuollainen pelottaa. Itsellä ollut kaksi keskenmenoa jotka ovat
tulleet noin viikon sen jälkeen kun kuukautiset olisi pitänyt alkaa. Sen takia olikin arka tämän raskauden suhteen alussa. Mutta nyt olen viikolla 28 ja hyvin on mennyt :)Eikä 30 ole paha ikä. Jotkut saa lapsia vielä n.40 vuotiaina.. - on ollut
kolme keskenmenoa, jotka kaikki raskausviikolla 6. Kaveripiirissä kun juttelee asiasta, niin tuntuu, että lähes kaikilla on takana keskenmeno.
Mutta harvalla se keskenmeno on tullut enää rv6 jälkeen. Ja useimmilla on tehty positiivinen testi pari päivää ennen kuukautisia ja sitten kuukautiset ovatkin tulleet tai kierto on normaalisti vaikka 28 päivää, silloin näyttää testi ja parin päivän päästä alkaakin menkat.
Eli jokainen päivä vähentää riskiä.- Nimetön
Keskenmenot ovat todellakin mahdollisia useille viikoille asti!!! Itselläni on olut 3 keskenmenoa ja olen saanut tähän mennessä 4 lasta. Eka keskenmeno oli ekan ja tokan lapsen välissä rv:lla 6. Toinen km tuli kolmannen lapsen jälkeen rv:lla 13 (monikkoraskaus)ja viimeisin km tuli neljännen lapsen jälkeen rv:lla 15!!! Nyt olen raskaana 9.viikolla ja todellakin sellasella asenteella, että JOSPA meille tulis vauva elokuussa... Raskaus ei todellakaan merkitse läheskään aina sitä että saa sen pienen ihanan tuhisevan vauvan syliinsä ... usein on rankasta alkuraskaudesta "palkintona" vain verta, kipua ja kyyneleitä,suurta menetetyn vauvan ikävää... se on vain hyväksyttävä että ne keskenmenneet vauvat eivät olleet tänne kylmään maailmaan tarkoitettuja.
nimim. kokemusta on...
P.S. MUTTA toivossa on hyvä elää ja jokainen tänne syntyvä lapsi ON SUURI TAIVAAN LAHJA JA IHME (ei itsestäänselvyys!!!)
- tuohon auta...
...kuin antaa ajan kulua :-/ Asiaan ei voi itse mitenkään vaikuttaa ja se varmaan aiheuttaa vaan lisää stressiä. Mulla oli kemiallinen raskaus tai hyvin varhainen keskenmeno n. vuosi sitten, plussa testissä olikin nega, kun parin päivän päästä positiivisesta tein varmistustestin. Ja menkat tulivat siitä n. viikon päästä. Tuo taitaa olla aika yleistä. Kun raskaaksi tulin, en oikein muuta osannut ajatellakaan kuin keskenmenoriskejä jne. Ja mulla huolestuminen jatkuu edelleen, nyt menossa rv 30. Huolenaiheet vaan muuttuu. Hyvä neuvo olisi pysyä poissa kaikenlaisilta keskenmenopalstoilta, kohtukuolemista kertovista jutuista jne.
- vaan...
Hei,
Muista:
1. Varhaiset keskenmenot "kuuluvat" lastenhankintaan, niin kamalia kuin keskenmenot ovatkin. Niitä sattuu kohdalle, jos ei jokaiselle niin joka toiselle.
2. Nyrkkisääntö: et voi itse aiheuttaa varhaista keskenmenoa, sinussa ei lähtökohtaisesti ole mitään vikaa vaikka muutama alkanut raskaus menisikin kesken.
3. Varhainen keskenmeno johtuu lähes aina sikiön kehityshäiriöstä, tuulimunaraskaudesta tms. Jokainen raskaustestin plussa ei todellakaan ole elinkelpoinen "lapsi". Saattaa kuulostaa kamalalta, mutta murhe olisi paljon suurempi, jos nämä kesken menevät tapaukset kehittyisivät pidemmälle. Et voi estää alkanutta keskenmenoa, "luonto hoitaa".
4. Et ole erityisen vanha saamaan esikoista, jonkinmoinen lisäys keskenmenojen määrässä totta kai on verrattuna 20-vuotiaaseen, mutta se on todella pieni.
5. Vaikka mitä ajattelisi, keskenmenot tekevät lastenhankkimisprosessista todella paljon raskaamman ja lisäävät pelkoa ja stressiä, mutta niiden kanssa on sittenkin vain elettävä ja ajateltava niiden olevan puhdasta huonoa tuuria...
6. Jos sinulla käy huono tuuri, älä syyllistä itseäsi, olet yksi monista; et ole tehnyt mitään väärin etkä olisi voinut mitään muuttaa. Sitten vain seuraavalle kierrokselle pikku hiljaa.
Sitten tietysti pitää ottaa sanoja takaisin... joskus, mutta hyvin harvoin _toistuvilla_ keskenmenoilla on jokin taustasyy, jota sitten selvitellään ja hoidetaan. Mutta näitä on nyt ihan turha miettiä tässä vaiheessa kun kaikki on hyvin!
Jos haluat mahdollisimman pian mahdollisimman luotettavan takeen hyvin alkaneesta raskaudesta, käy siinä 9. raskausviikon paikkeilla yksityisellä alkuraskauden ultrassa. Tuolloin kehitys on niin pitkällä, että jos ultrassa kaikki on kunnossa, keskenmenon riski on olematon.
Onnea ja jaksamista sinulle! - äiti 24
Hei!! No oletko jo saanut pikkuisen, elikä siis kuinka kävi??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216755Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562313- 1471867
- 851271
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981065- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.90963- 32850
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon152783