kummi

lahja*

Hei

Minua pyydettiin eilen ystäväpariskunnan tyttären kummiksi! Olen onnellinen ja todella otettu kunniasta...luulin jo ettei kukaan enää pyydä minua kummiksi, koska en kuulu kirkkoon. Heille tämä asia ei ollut ongelma, onneksi:) Eli jos joku ihmettelee, niin en tule olemaan kirkon kirjoissa kummi vaan ns. epävirallinen kummitäti, mutta kummi kuitenkin.

No tuo nyt ei niin kysymykseeni liity, teki vaan mieli iloita asiasta:) Ajattelin voisiko tytölle ostaa kummilahjaksi sellaisen kaulakorun jossa on vaaleanpunainen vauvan tossu? Olen nähnyt niitä erivärisinä kultasepänliikkeissä ja ihastunut niihin täysin, mutta myös samalla miettinyt kenelle ne on alunperin tarkoitettu? Tyttöhän ei sellaista vielä pitkään aikaan voi käyttää, mutta tulevaisuutta varten muisto ristiäisistä...vai onkohan sellainen koru tarkoitettu enemmänkin lapsen äidille muistoksi tyttölapsesta tai esim. ostaisiko mies sellaisen vaimolleen ja antaisi lahjaksi lapsen syntymän jälkeen...
Toinen vaihtoehto olisi tietenkin enkelikoru...

Mutta mielipiteitä kaipaisin :)

Kiitos

5

1178

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12234

nyt vain itse päättää

• kaimakummi

Hei!

Itse olen myös kirkoton kummi ja todella otettu tehtävästäni, koska kirkkoon kuuluminen/ kuulumattomuus ei siihen vaikuttanut, vaan vanhempien henkilökohtaiset arvot ja arvostukset. Voiko näin ollen enään suurempaa kunniatehtävää saadakaan.

Tuo mainitsemasi kummikoru on mielestäni henkilökohtainen lapselle, eikä hänen sitä tarvitse välttämättä pitääkään, jäähän siitä kaunis muisto. Toki tytöt saattaa joskus ala-asteikäisinä kiinnostua koruistaan ja alkaa myös käyttämään näitä, jos vanhemmat niin sallivat.

Itse pelkäsin korussa sitä, että se kokonsa ja mahdollisen tulevan käyttönsä kautta saattaisi hävitä. Oma kummiperheeni kun ei ole kauhean tarkka tavaroistaan, eikä heillä arvosteta "helyjä" (omien sanojensa mukaan), joten oma valintani oli korurasia kaiverruksin. Tosin ainahan tämäkin saattaa kadota, mutta ei ehkä niin herkästi kuin pieni koru. Lisäksi lapsi saa itse päättää mitä aarteita sitten vanhempana rasiaan jemmaa, jos kiinnostus koruja kohtaan jää vanhempien lailla vähäisemmäksi.

Sinun tilanteessasi olet varmasti itse paras asiantuntija lahjaa valitessa, tunnethan lahjan saajat tai ainakin vanhempansa paremmin. Toki aina voit myös kysyä vinkkejä vanhemmilta, he varmasti mielellään auttavat.

Onnea etsintään ja mukavaa kummitaipaleen alkua teille molemmille :)

• kummitus84

Noista vaihtoehdoista olisin enemmän enkelikorun kannalla, mahdollista myöhempää käyttöä ajatellen..
      Voisi olla hassua käyttää vaaleanpunaista vauvantossukorua esim. teini-iässä ;)
      Toki voi olla rakas muisto tuo tossukin, vaikkei käytössä pitäisi.

Tässä oma mielipiteeni :)

• lahja*

kiitos vastauksista...tuo oli hyvä idea tuo korurasia, parempi kuin koru itse:) taidankin hankkia tytölle korurasia ja tulevina vuosina sinne sitten vähän täytettä...vaikka sen enkelikorun:) Tosiaan, se taitaa olla parempi kuin se vauvantossu...

• kummitädille

Minä en ole lapsen kummi,vaan mummu. Ostin tyttäreni tytölle kastelahjaksi kultaisen kaulaketjun, jonka riipus on kultainen pieni SYDÄN. Sitä on tyttö (nyt 3v) pitänyt kaikissa tärkeissä juhlissa,kuten vanhempiensa häissä,synttäreillään,kastejuhlassa y.m.Ei kuitenkaan arkikäytössä! Koru on tytölle tärkeä ja kallisarvoinen! Enkelikorukin kiva,mutta sydänkorulla on enemmän käyttöä,jos pysyy tallessa ja sitä voi käyttää isonpanakin! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      234
      3982
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      123
      2297
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      140
      1439
    5. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      929
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      127
      927
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      910
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      330
      849
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      807
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      61
      756
    Aihe