Borderline personality disorder, eli rajatilahäiriö

BPD

Miehelläni on kyseinen diagnoosi. Sen on laukaissut lapsena koettu seksuaalinen hyväksikäyttö. Sairauden diagnostiset kriteerit ovat seuraavat.

Ponnistelut hylkäämisen välttämiseksi (kuviteltu tai todellinen)
Epävakaat, kiihkeät ihmissuhteet
Epävakaa minäkuva
Haitallinen impulsiivisuus (raha, seksuaalisuus, väärinkäyttö jne.)
Toistuvat uhkailut itsemurhalla tai itsensä vahingoittamisella
Epävakaa mieliala/käyttäytyminen
Tyhjyyden tunne
Huono vihantunteiden hallinta
Tilapäisiä stressin aiheuttamia vainoharhaisia ajatuksia tai vakavia yhteenkuulumattomuuden oireita

Itsemurhaa hän on nuorena yrittänyt neljä kertaa, mutta nyt viidenkympin kynnyksellä hän ei uhkaile enää itsemurhalla, mutta itsesuojeluvaistoa ei kuitenkaan pahemmin tunnu olevan. Kyseinen sairaus aiheuttaa ajoittain myös unettomuutta sekä ruokahaluttomutta. Lienee itsestään selvää että kyseinen sairaus on kantajalleen rankka, mutta myös lähipiiri joutuu luonnollisesti kärsimään. Nuo vainoharhaisuuskohtaukset koen itse erityisen rankaksi. Ensimmäinen kohtaus kun tuli pidin sitä vitsinä kun en silloin vielä tiennyt mistä on kysymys, toisella kerralla reaktio oli lähinnä epäusko, ja nyt useita kertoja sen nähneenä omat mielialat vaihtelevat turhautumisesta surumielisyyteen, ja masennuksesta epätoivoon. Olen itse vasta hiljattain toipunut vaikeasta masennuksesta.

Olemme vasta reilut neljä kuukautta olleet yhdessä, joten minulla lienee vielä paljon opittavaa. Lähinnä toivoisin kommentteja miten voisin omalla käytökselläni auttaa häntä jos tämä sairaus sattuisi olemaan jollekulle lukijalle tuttu.

9

4322

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Tälläiset ihmiset on erittäin taitavia manipuloimaan ihmisiä saadakseen haluamansa. Ei kannata lähteä siihen manipulointiin mukaan. Esimerkiksi jos en nyt saa tätä heti niin teen itsarin.

Onko miehelläsi lääkitys?

• BPD

ukomailla vuosikaudet ja kävi siellä terapiassa. Suomessa hän on ollut nyt parisen vuotta mutta ei käy terapiassa eikä ole lääkehoitoa. Kun yritin ehdottaa hänelle ammattiapua hän olikin päättänyt parantaa itse itsensä.

• hän tekee
        BPD kirjoitti:

ukomailla vuosikaudet ja kävi siellä terapiassa. Suomessa hän on ollut nyt parisen vuotta mutta ei käy terapiassa eikä ole lääkehoitoa. Kun yritin ehdottaa hänelle ammattiapua hän olikin päättänyt parantaa itse itsensä.

amazonissa on todella hyviä kirjoja aiheeseen, itse olen aikonut lukea niitä kun saan tilaisuuden tilata. pari hyvää on nimeltään New Hope for People with Borderline Personality disorder, I Hate You Don't Leave Me: Understanding the Borderline Personality, The Angry Heart: Overcoming Borderline and Addictive Disorders

niistä voi aluksi olla apua ja myöhemmin hän voi muuttaa mieltään ammatiavusta

• epävakaa

Epävakaa persoonallisuushäiriö ei ole sairaus, se on persoonallisuushäiriö.

Itselläni on sekamuotoinen persoonallisuushäiriö, jossa esiintyvät mm. lähes kaikki borderlinenkin piirteet.

• BPD

sorry. Ei ole siaraus.

• Tietävät kertokaa

Sairaus tai häiriö - mitä käytännön eroa niillä on?

• kertrotaan
    • Anonyymi

2v nyt ollut tuollaisen kanssa. Mukana on kolmas pyörä, jota en saa kritisoida, koska on ollut hänen salarakkaansa 10v ajan jo ennen minua. Jos haluan, että kotona on kiva ilmapiiri, minun tulee hyväksyä tämä.

Välttäkää!!!!!

• Anonyymi

Minäkuva on aika epävakaa ja sehän on joka kerta muodostettaessa erilainen, eikä sisällä paljoakaan koko todellisuudesta, esim. Ei ulotu milliä syvemmälle ihon pinnasta, mitä ulkonäköön tulee. Minä ajatus perustuu muistiin ja ajatuksiin. Jos menettää muistinsa menettä myös minä tarinansa. Samoin kuin tulevaisuuden kuvittelu, myös menneisyyden muistelu on kuvittelua, se on täsmälleen sama prosessi. Minäkuva on illuusio. Mutta ymmärrän mitä on persoonallisuuden epävakaisuus. Näitähän on meillä monenlaisia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2313
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      236
      1739
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      307
      1267
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      925
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      825
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      747
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      683
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      34
      666
    Aihe