kotiviini kuin kiljua

Nimetön

Golden wine-viinipakkauksen ja omien marjojen kanssa olen tehnyt monta kertaa kotiviiniä ja seurannut tarkasti ohjeita.Astiat on puhtaat, viini käy hyvin ja on kauniin väristä mutta se maku...kuin kiljua!Missä hitossa on vika. Äiskä tekee samalla tuotteella ja hänen kotiviininsä ovat erittäin hyviä. En ole löytänyt tähän vastausta mistään.

15

3571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viiniguru

      Kerro kuinka valmistat viinisi.
      Emme voi muuten kertoa/arvata sinulle, missä meni pieleen.

      • Nimetön

        Nyt ei ole sitä valmistuspakkausta näpissä, mutta laitan marjat tai hedelmälohkot 25l käymisastiaan siivilä pussiin, lisään kuuman sokeriliemen päälle muhimaan esim.tunniksi. Otan sitten marjapuddin hetkeksi pois, lisään oikeanlämpöistä vettä astian melkein täyteen, lykkään perään esikäyneen hiivan ja marjapussi perään. Teen kaiken tunnontarkasti ja annettuja ohjeita noudattaen ja viini käy hyvin ja siitä tulee aina kauniin väristä ja kirkasta. pullotan sen aina lasipulloihin, säilytän kellarissa. Aina vaan maistuu kiljulta...vooiko se johtua kaivovedestä? Äityli tekee 500km päässä samoin ohjein lähdeveteen ja aina onnistuu erittäin hyvin. Teemme siis kumpikin tahoillamme Golden Wine pakkauksilla, samalla tavalla jne.Katsooko joku pahalla silmällä minun panostani vai pitääkö mennä äidin luo viinintekoon. kiva kun vastasit, yritän kertoa lisää jos vaan jaksat neuvoa.


      • Viiniguru
        Nimetön kirjoitti:

        Nyt ei ole sitä valmistuspakkausta näpissä, mutta laitan marjat tai hedelmälohkot 25l käymisastiaan siivilä pussiin, lisään kuuman sokeriliemen päälle muhimaan esim.tunniksi. Otan sitten marjapuddin hetkeksi pois, lisään oikeanlämpöistä vettä astian melkein täyteen, lykkään perään esikäyneen hiivan ja marjapussi perään. Teen kaiken tunnontarkasti ja annettuja ohjeita noudattaen ja viini käy hyvin ja siitä tulee aina kauniin väristä ja kirkasta. pullotan sen aina lasipulloihin, säilytän kellarissa. Aina vaan maistuu kiljulta...vooiko se johtua kaivovedestä? Äityli tekee 500km päässä samoin ohjein lähdeveteen ja aina onnistuu erittäin hyvin. Teemme siis kumpikin tahoillamme Golden Wine pakkauksilla, samalla tavalla jne.Katsooko joku pahalla silmällä minun panostani vai pitääkö mennä äidin luo viinintekoon. kiva kun vastasit, yritän kertoa lisää jos vaan jaksat neuvoa.

        Maistoit varmaan viiniäsi, kun aloitit pullottaa sitä? Miltä se maistui silloin? Oliko hyvää vai maistuiko se jo silloin pahalle?

        Jos ei maistunut hyvälle,olisiko viinä pitänyt jälkimakeauttaa?

        Minkä lämpöinen kellarisi on, missä säilytät viinejä? Säilytätkö ne kallellaan?

        Minkä kokoisia korkkeja käytät? Korkkien tulee olla tiiviitä, ettei viini pääse hapettumaan?

        Viinin maku paranee vanhetessaan.

        Osaatko kuvata mitä tarkoittaa, kun viinisi maistuu kiljulta? Miltä se silloin maistuu?


      • shaitan
        Viiniguru kirjoitti:

        Maistoit varmaan viiniäsi, kun aloitit pullottaa sitä? Miltä se maistui silloin? Oliko hyvää vai maistuiko se jo silloin pahalle?

        Jos ei maistunut hyvälle,olisiko viinä pitänyt jälkimakeauttaa?

        Minkä lämpöinen kellarisi on, missä säilytät viinejä? Säilytätkö ne kallellaan?

        Minkä kokoisia korkkeja käytät? Korkkien tulee olla tiiviitä, ettei viini pääse hapettumaan?

        Viinin maku paranee vanhetessaan.

        Osaatko kuvata mitä tarkoittaa, kun viinisi maistuu kiljulta? Miltä se silloin maistuu?

        oon lukenu aika monesta paikkaa että mitä kauemmin antaa viinin vaan olla ni sitä paremman makuiseksi se tulee. eli aluksihan se on ihan kamalaa mutta kun antaa vaan säilyä siel kellaris ni hyvää tulee. toinen kömmähdys kohta voi olla että lapotessa pulloon tulee sakka/hiiva sekoitusta jo voi pilata maun.


      • Kotiviinin ystävä
        Viiniguru kirjoitti:

        Maistoit varmaan viiniäsi, kun aloitit pullottaa sitä? Miltä se maistui silloin? Oliko hyvää vai maistuiko se jo silloin pahalle?

        Jos ei maistunut hyvälle,olisiko viinä pitänyt jälkimakeauttaa?

        Minkä lämpöinen kellarisi on, missä säilytät viinejä? Säilytätkö ne kallellaan?

        Minkä kokoisia korkkeja käytät? Korkkien tulee olla tiiviitä, ettei viini pääse hapettumaan?

        Viinin maku paranee vanhetessaan.

        Osaatko kuvata mitä tarkoittaa, kun viinisi maistuu kiljulta? Miltä se silloin maistuu?

        Omien tuotteiden puhtaus on tärkeä. Lähes kiehuva vesi niiden päälle (sokeria voi olla sulatettuna mukana) ja muhimaan, kuten teetkin. En tunne kyseistä pakkausta, mutta kaipa siinä on bentoniittia, joka vie pohjaan hiivan ja muut "roskat". Varovainen lappoaminen riittävän usein tehtynä, ettei pohjasakkaa pääse mukaan. Puhtaat pullot. Maun tarkistaminen. Jos ominaispainomittari näyttää 0:aa tai vähän sen yli tai ali, laitan hedelmäsokeria vähintään puoli kiloa pytylliseen viiniä. Maistamalla saa sopivan makuisen viinin. 2-3 kk:n kuluttua sitten vasta aletaan juomaan...


      • Ekakertalainen
        Nimetön kirjoitti:

        Nyt ei ole sitä valmistuspakkausta näpissä, mutta laitan marjat tai hedelmälohkot 25l käymisastiaan siivilä pussiin, lisään kuuman sokeriliemen päälle muhimaan esim.tunniksi. Otan sitten marjapuddin hetkeksi pois, lisään oikeanlämpöistä vettä astian melkein täyteen, lykkään perään esikäyneen hiivan ja marjapussi perään. Teen kaiken tunnontarkasti ja annettuja ohjeita noudattaen ja viini käy hyvin ja siitä tulee aina kauniin väristä ja kirkasta. pullotan sen aina lasipulloihin, säilytän kellarissa. Aina vaan maistuu kiljulta...vooiko se johtua kaivovedestä? Äityli tekee 500km päässä samoin ohjein lähdeveteen ja aina onnistuu erittäin hyvin. Teemme siis kumpikin tahoillamme Golden Wine pakkauksilla, samalla tavalla jne.Katsooko joku pahalla silmällä minun panostani vai pitääkö mennä äidin luo viinintekoon. kiva kun vastasit, yritän kertoa lisää jos vaan jaksat neuvoa.

        tehin just niinku viinipakan ohjeissa sanottiin ja pirun hyvää viiniä tuli.. käytätkö mitä marjoja/hedelmiä viinissä? itse laitoin päärynöitä, omenoita ja raparperia ja tuli hyvää..


      • Anonyymi
        shaitan kirjoitti:

        oon lukenu aika monesta paikkaa että mitä kauemmin antaa viinin vaan olla ni sitä paremman makuiseksi se tulee. eli aluksihan se on ihan kamalaa mutta kun antaa vaan säilyä siel kellaris ni hyvää tulee. toinen kömmähdys kohta voi olla että lapotessa pulloon tulee sakka/hiiva sekoitusta jo voi pilata maun.

        kotiviinejä ei pidä varastoida oikein vuottakaan , paras olisi käyttää 3-9kk ikäisenä. niissä kun ei ole säilöntä aineita ja tekniikka muutenkin on aina keskinkertaista puhtauden suhteen. viinin valmistukseen tarvitaan aina 2 kannellista käymisastiaa. kirkastusvaiheessa lapotaan astiasta toiseen muutaman päivä välein 2-3 kertaan niin että sakkaa pohjalla ei enää ole. joka lappokerralla viiniä jätetään astian pohjalle sakkoineen 1-2 cm. astian kallistus lapon loppuvaiheessa pienentää hävikkiä, kirkastumassa olevaa astiaa ei saa heilutella. sakkaa ei pullotukseen saa tulla.


    • kannatta käyttää

      valmispakkauksia.
      Eikä kannata ostaa sitä halvinta, esim. IDEAL on hyvä vaihtoehto.

      Jos tekee omista marjoista epäonnistumisen mahdollisuus moninkertainen.

      • Viiniguru

        Minä olen tehnyt lähes joka kerta omista marjoista, enkä ole epäonnistunut kertaakaan.


      • onnistuu
        Viiniguru kirjoitti:

        Minä olen tehnyt lähes joka kerta omista marjoista, enkä ole epäonnistunut kertaakaan.

        jos on guru :)

        Mutta etkö myönnä että aloittelijan kannattaa tehdä ensimmäiset kokeilut valmispakkausella.


      • Viiniguru
        onnistuu kirjoitti:

        jos on guru :)

        Mutta etkö myönnä että aloittelijan kannattaa tehdä ensimmäiset kokeilut valmispakkausella.

        No tuo Viiniguru on vain nimimerkki.
        Olen valmistanut noin 15 satsia viiniä.
        En tiedä antaako se aihetta nimimerkilleni, päättäköön jokainen itse, se kuulosti hyvälle.

        Olen tehnyt alusta asti viinini omista marjoista, enkä kyllä ole kertaakaan valmistanut kokonaan valmispakkauksista viiniäni, joten enpä osaa tuohon vastata. Ei marjoista valmistaminen ole vaikeeta.


      • Anonyymi

        mulla on ollut jatkuvia ongelmia saada viinitalo melkon viinit käymään loppuun saakka. sama juttu viini pakkauksilla ja omista marjoista tehtynä. ohjeita ei voi tarkempaan noudattaa ja lämpötila on 25C.joskus on pitänyt ostaa jopa 3 hiivaa ennenkuin on saanut ominaispainon alle viiden. aikoinaan kaupungissa oli kotiviinien erikoisliike joka möi ulkomailta tuotuja pakkauksia. niillä prosessi meni aina loppuun ja kirkastus aineetkin toimi paremmin.täytyy alkaa etsimään ja kokeilemaan ulkomaisia valmistajia.


    • Apina_kakkaa

      Mina osti mersu ja se parempi kui sinu haju viini

      • tutkin.apinankakkaa

        Kotiviinin ja kiljun ero on kuin veteen piirretty hiiva.


    • Anonyymi

      Minulla pääsi juuri enne jälki makeutusta sakka sekoamaan veteen. Mitä nyt teen laitanko uuden kirkasteen vai odotanko että aine kirkastuu uudelleen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe