Automaatin käyttö

Juhy

Tulevaisuuden varalle kyselisin semmosta Cee'din automaattivaihteiston käytöstä, että kun pysäköidään auto, ni sammutetaanko auto N-asennossa ja sit siirretään P, vai laitetaanko P-asento jo käynnissä?

13

1902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a-tomaatti

      Voit tehdä niin kuin haluat, mutta minä siirrän P:lle ja sammutan. Ei lähde vahingossa liikkeelle alamäessä.

      • Juhy

        Siis pysyykö auto pelkällä P:llä paikallaan ja voiko suht tasaisella jättää käsijarrun pois? Tykkääkö vaihteisto tuosta?


      • ohjekirja
        Juhy kirjoitti:

        Siis pysyykö auto pelkällä P:llä paikallaan ja voiko suht tasaisella jättää käsijarrun pois? Tykkääkö vaihteisto tuosta?

        kehottaa käyttämään aina seisontajarrua, eikä luottamaan pelkkään P-asentoon; käsillä on nyt vain engl.kielinen versio ohjekirjasta, suomiversio on autossa...siis Cee'dissä.
        "Always use the parking brake. Do not depend on placing the transaxle in P (Park) to keep the car from moving"


    • Sporty Wagon AT

      Kannattaako liikennevaloissa vaihtaa D:ltä N-asentoon, jotta vaihteisto ei turhaan yritä ryömittää autoa ja lisätä polttoaineen kulutusta?

      • onko eroa,

        Laita se Inst-asentoon, niin näet mikä on kulutus vapaalla tai vaihde päällä.
        Mulla manuaali, en voi verrata.
        Pitää vaan sitten muistaa laittaa D:lle ennenkuin painaa kaasua, muuten joutuu hetken odottamaan, että kierrokset laskee.
        Jos olet tottunut pitämään manuaalisessa vaihteen vapaalla punaisissa seisoessa, ei tuo liene ongelma.
        Usein tulee laitettua kässäri päälle, ettei tarvi seisoa jarrulla; kaltevalla pinnalla.
        Jalankulkijan valon vaihduttua menee yleensä 5 sek vihreään, siinä ehtii laittaa vaihteen ja löysäämään kässärin.
        Luulenpa, että mielipiteen ilmaisuja alkaa sataa...


      • ei auta.
        onko eroa, kirjoitti:

        Laita se Inst-asentoon, niin näet mikä on kulutus vapaalla tai vaihde päällä.
        Mulla manuaali, en voi verrata.
        Pitää vaan sitten muistaa laittaa D:lle ennenkuin painaa kaasua, muuten joutuu hetken odottamaan, että kierrokset laskee.
        Jos olet tottunut pitämään manuaalisessa vaihteen vapaalla punaisissa seisoessa, ei tuo liene ongelma.
        Usein tulee laitettua kässäri päälle, ettei tarvi seisoa jarrulla; kaltevalla pinnalla.
        Jalankulkijan valon vaihduttua menee yleensä 5 sek vihreään, siinä ehtii laittaa vaihteen ja löysäämään kässärin.
        Luulenpa, että mielipiteen ilmaisuja alkaa sataa...

        Ainakin semmonen mielipiteen ilmaisu, että ceedissä ajotietsikka näyttää paikallaan seistessä, sekä ryömintävauhdissa pelkkiä viivoja, joten tuon kanssa kulutuksen katsominen ei onnistu. Lukemat alkavat näytössä juosta vasta kun vauhtia tulee enemmän kuin kävelynopeus.


      • onko eroa,
        ei auta. kirjoitti:

        Ainakin semmonen mielipiteen ilmaisu, että ceedissä ajotietsikka näyttää paikallaan seistessä, sekä ryömintävauhdissa pelkkiä viivoja, joten tuon kanssa kulutuksen katsominen ei onnistu. Lukemat alkavat näytössä juosta vasta kun vauhtia tulee enemmän kuin kävelynopeus.

        Oikeassa olet, eihän se näytä seistessä/ryömiessä mitään. Näyttää sentään vapaalla rullatessa kulutuksen, mitä ei tehnyt edellinen Relluni.
        No, sitten vaatii pitemmän seurannan, viikko toisella tavalla samantyyppistä ajelua ja toinen viikko D-asennossa valoissakin. Saattaa olla, ettei selvää eroa kulutuksessa huomaa.


      • Siis automaatti ei loputtomasti kestä vaihtamista vapaalle ja D-lle.

        Ero polttoaineenkulutuksessa on niin marginaalinen että kannatta laittaa D-lle kun lähtee liikkelle ja P-asentoon kun on perillä, muun aikaa vaihteisto hoitaa kyllä itsensä.

        N-asennosta sen verran että lähinnä se on tarpeen jos veto täytyy saada poikki auton liikkuessa, esimerkiksi puskun korjaamiseksi.


    • Juhy

      Mistähän mahtaa olla peräisin autostani lohjennut muoviläppä, jossa lukee PASSEND FÜR CEE'D?

      • primmu99

        Tossa Ceed;ssa lienee ihan perinteinen automaattiloota, ei siis mikään robotti tai dsg -viritys. Noihin perinteisiin pätee sellanen logiikka että jos seisoo vain hetken valoissa niin ei ole tarpeen laittaa D asennelta N asennolle (ei ainakaan P asennolle kannata laittaa). Jos seisoo yhtään pidempään niin kannattaa vaihtaa N asennolle. Näin siksi, että vaihteistossa ei ole 'vetoa' päällä eikä vaihteistoöljy pääse kuumenemaan ja kuluttamaan vaihteisto. Polttoaineen kulutukseen ero lienee aika merkityksetön, varmaan kannattaa enemmin sulkea vaikka ilmastointilaite jos noin paljon haluaa säästää.


    • Ajokokemuksia?

      Itseäni kiinnostaa lähinnä 2.0 A
      Minkälaisia ajokokemuksia käytännön toiminnasta löytyy? Lähinnä tällaisia:

      Täyskiihdytys, kuinka vaihtaa. Entä ohitustilanne?

      Kaupunkiajo, kuinka tasaisesti voit ajaa ilman sen suurempaa keskittymistä?

      Ja kertoilkaa ihmeessä muitakin kokemuksia!

      • Juhy

        Itelläni on 1,6 A ja tyytyväinen olen ollu. Vaihtaa mielestäni juuri niinku pitääkin ja paljon haukuttu nelivaihteisuus ei haittaa yhtään. Muotivillitystä vaan nuo nykyajan kokeilut kaikenmaailman 'tronicceneen'. Ärhäkkä peli on ja ainakin monet vanhat kaksilitraiset kyllä kalpenee rinnalla.


      • ohjekirja
        Juhy kirjoitti:

        Itelläni on 1,6 A ja tyytyväinen olen ollu. Vaihtaa mielestäni juuri niinku pitääkin ja paljon haukuttu nelivaihteisuus ei haittaa yhtään. Muotivillitystä vaan nuo nykyajan kokeilut kaikenmaailman 'tronicceneen'. Ärhäkkä peli on ja ainakin monet vanhat kaksilitraiset kyllä kalpenee rinnalla.

        kuin talkkari jäiseltä peltikatolta!
        Eikä taida sutia liukkaalla, kun ESP valvoo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      615
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      543
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      182
      401
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    Aihe