Olen lipitellyt ahkerasti 20 vuotta kahvia. Nykyjään alkaa tuntumaan siltä että jo yksi kuppia kahvia päivässä vie yöunet kokonaan.
Voiko kofeiinille / kahville herkistyä ajan myötä? Vai onko mun päässä vaan vikaa.
Kofeiinille herkistyminen?
8
2575
Vastaukset
- Join eilen
Illalla pari isoa motillista kahvia vaikken yleensä juo ollenkaan, no koko yönä ei nukuttanut yhtään ja sydän hakkasi aivan hulluna.
- Mulle
No tolkutonta on munkin kofeiinin käyttö kaikissa muodoissaan ollut.
Pahimmillaan olen vetänyt pulverina nokkiin, kun vatsa ei kestänyt enää syömistä.
Siksi juuri mietinkin, että voiko kohtuuton käyttö aihuttaa esim kofeiinin tuhoamisen heikkenemistä.
Tyyliin alkoholisteilla kun maksa on tarpeeksi romuna, niin sitä tulee kestokännit paristakin kaljasta.
Nykyjään on siis ihan fakta, että jos juon kupin kahvia klo 8.00 en saa nukuttua seuraavana yönä kunnolla.
- AAKO
"Voiko kofeiinille / kahville herkistyä ajan myötä?"
Pikemminkin elimistö sopeutuu siihen, mutta kofeiinin elimistöön kertymisen kerrannaisvaikutuksista ei ole hyvää tutkimusta. Ei siis tiedetä mitä tapahtuu kun kofeiinia käyttää kerta toisensa jälkeen.
Unihäiriö (kahvista) ei muuten tarkoita vain kyvyttömyyttä nukahtaa. Se tarkoittaa myös sitä, että uni on huonompilaatuista kuin normaali.
Kannattaisi luopua kahvista (ja kofeiinista, jota on myös virvoitusjuomissa, suklaassa ja teessä)kokonaan. Kahden viikon kuluttua elimistösi on sopeutunut ihan mukavasti ja kahden kuukauden kuluttua olet virallisesti vapaa.- Vuodesta 2001
Että näin sitä mennään, niinkuin nistit yleensä.
Lue: Alkoholi, kahvi, tupakka jne narkomaanit.
Mut ei mitään hätää, mä lopetan huomenna. ;)
Kofeiini siis selkeästi on huume ja aihuttaa riippuvuutta ja myös selvät haitat ja vierotusoireet. - 123wer3425
Vuodesta 2001 kirjoitti:
Että näin sitä mennään, niinkuin nistit yleensä.
Lue: Alkoholi, kahvi, tupakka jne narkomaanit.
Mut ei mitään hätää, mä lopetan huomenna. ;)
Kofeiini siis selkeästi on huume ja aihuttaa riippuvuutta ja myös selvät haitat ja vierotusoireet.Haluaisin ilomielin kuulla näistä "selvistä haitoista"
- Oleppas hyvä!
123wer3425 kirjoitti:
Haluaisin ilomielin kuulla näistä "selvistä haitoista"
Muita em. sivulla mainittuja kofeiinin eli 1,3,7-trimetyyliksantiinin vaikutuksia ovat lääkäreiden mukaan mukaan:
kofeiiniriippuvuus
päänsärky
masennus
ahdistus
mielenterveyden häiriöt
myrkytystila
liikenneonnettomuudet
väsymys
vatsavaivat
paniikkioireet ja itsestään uusiutuva paniikkihäiriö
depressio
mielialahäiriöt
itsemurhariski
vieroitusoireet
syömishäiriöt
kahviaddiktio
peräpukamat
verenpaineen nousu ja hypertensio
skitsofrenia
psykoosit
inositolin puute
päällekarkaukset
omaisuusvahingot
alkoholin käyttö - Oleppas hyvä
123wer3425 kirjoitti:
Haluaisin ilomielin kuulla näistä "selvistä haitoista"
kofeiinin eli 1,3,7-trimetyyliksantiinin vaikutuksia ovat lääkäreiden mukaan mukaan:
kofeiiniriippuvuus
päänsärky
masennus
ahdistus
mielenterveyden häiriöt
myrkytystila
liikenneonnettomuudet
väsymys
vatsavaivat
paniikkioireet ja itsestään uusiutuva paniikkihäiriö
depressio
mielialahäiriöt
itsemurhariski
vieroitusoireet
syömishäiriöt
kahviaddiktio
peräpukamat
verenpaineen nousu ja hypertensio
skitsofrenia
psykoosit
inositolin puute
päällekarkaukset
omaisuusvahingot
alkoholin käyttö
- Herkistynyt?
Minulla on mielestäni samanlaisia kokemuksia, mutta olisi kiva kuulla onko niitä muillakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212656Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292282- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532160Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211772Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2901454
- 1331408
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399