BIOLAN 220 tyhjennyksen jälkeen!

nuori kompostoija..

Elikkä tuossa tuli tuo kompostori tyhjennettyä. Otimme vain yhden säkillisen, koska näin talvella ei viitsi ottaa enempää. Nyt kompostori on aika täynnä, koska mullat eivät ole vajonneet alemmas. (=siinä välissähän on kaikenlaisia tukipaaluja..). Tyhjentämisestä on nyt pari viikkoa ja lämpötila pysyy ulkona nollan puolella, kompostorissa vaivaisen 10 asteen kohdalla. Mikä neuvoksi!? Kiitos jo etukäteen!

6

1766

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanhempi kompostoija

      Sitä kompostia pitää jollain (eikö siinä mukana tullut sellainen "kohennuskeppi", hämmentää hieman. Ainakin sen verran, että se tyhjä paikka umpeutuu siellä.
      Paljon ei kuulemma talvella saisi sekoitellakaan. Ja ilmareikä kiinni.
      Minä autotallissa lirauttelen astiaan ja vien sen kompostiin, se on hyvää ainetta. Ja samoin kuivahiivaa sekoitan lämpimään veteen ja sinne vaan sekaan ämpärin tyhjennyksen kanssa.
      Lisäksi olen laittanut ympärille näin talvella "karhuntaljaa" kun ei ole lunta siihen potkia.
      Eihän siinä ole kuin se yksi keskituki sisällä, sieltä tulee ilmakin siihen.
      Siitä vaan ohi sösiä se komposti alemmas. Ja hyvä tulee...
      On kokemusta jo ainakin kymmenen vuotta.

    • ekomultaa

      itse olen viime kesästä kompostoinut, ja liekö tuuria mut laitos pöhöttää 60-70 asteessa. Uskoisin syyn olevan että ruokaa(jätettä) rouva Biolanille säännöllisesti, kuiviketta myös. Olen aika huolella hämmentänyt ja silloin kyllä vajoaa alemmas. On niin hyvin tullut multaa et on pitänyt tammikuussakin tyhjätä kahdesti. Silloin lämpötila helpommin laskee, joskus olen laittanut herätettä samalla. Mut jäte, kuivike ja hämmennys ovat mun mielestä avainsanat..

      • se kompostoija,,

        Kiitos vastauksestasi :) Kuinka usein viet 'tavaraa' ja kuinka paljon? Meillä noin '1 ämpärillinen' 2-3 päivässä, käymme kompostorilla n. 2-3 kertaa viikossa siis.. Aina möyhentelen, joka kerta tuntuu vajoavan alemmas. Pehmeää on. Onko sinulla ollut hometta? Luin, että se on ihan hyvä juttu. Tällä hetkellä lämpöä 35-40 c, vaihtelee.


      • biolanmuija
        se kompostoija,, kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi :) Kuinka usein viet 'tavaraa' ja kuinka paljon? Meillä noin '1 ämpärillinen' 2-3 päivässä, käymme kompostorilla n. 2-3 kertaa viikossa siis.. Aina möyhentelen, joka kerta tuntuu vajoavan alemmas. Pehmeää on. Onko sinulla ollut hometta? Luin, että se on ihan hyvä juttu. Tällä hetkellä lämpöä 35-40 c, vaihtelee.

        Meillä menee vain kerran viikkoon tavaraa ja silloinkin pääasiassa kahvinporoja ja hedelmänkuoria.
        Lieneekö siinä syy, että koko talven ollut 20-30 asteen välillä lämpö.

        Mitä te muut laitatte sinne kompostiin?
        Meillä kun koiria ja kissoja jotka syö ruokien tähteitä paljon...


      • Kompostori
        biolanmuija kirjoitti:

        Meillä menee vain kerran viikkoon tavaraa ja silloinkin pääasiassa kahvinporoja ja hedelmänkuoria.
        Lieneekö siinä syy, että koko talven ollut 20-30 asteen välillä lämpö.

        Mitä te muut laitatte sinne kompostiin?
        Meillä kun koiria ja kissoja jotka syö ruokien tähteitä paljon...

        Meillä menee myös paljon kahvinporoja ja hedelmää. Tosiaan koira onnistuu syömään paljon tähteitä. Lämpö on tasaisesti pysynyt, n. 2-3 kertaa viikossa viedään. Oletko kokeillut möyhentämistä? Ja onko Sinulla Biolan 220 vai jokin muu, entä onko kompostorisi lämpöeristetty? Itse möyhentelen mukana tulleella "tikulla" lähes pohjia myöten. Se on auttanut. Minullakin oli ensin sama ongelma. Kokeile möyhentämistä!


      • ekomultaa
        se kompostoija,, kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi :) Kuinka usein viet 'tavaraa' ja kuinka paljon? Meillä noin '1 ämpärillinen' 2-3 päivässä, käymme kompostorilla n. 2-3 kertaa viikossa siis.. Aina möyhentelen, joka kerta tuntuu vajoavan alemmas. Pehmeää on. Onko sinulla ollut hometta? Luin, että se on ihan hyvä juttu. Tällä hetkellä lämpöä 35-40 c, vaihtelee.

        vien kutakuinkin saman verran jätettä viikon mittaan ja joskus mullakin hometta pinnalla mut se taitaa olla yksi kompostoitumisen vaihe. Ei kuitenkaan haise pahalle. Lämpötilakin riippuu siitä kompostoitumisen vaiheesta, mulla saman verran asteita ja luulen että kohta täytyy taas tyhjätä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      38
      2963
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      11
      2011
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1463
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1355
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1321
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1231
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1151
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1085
    9. 22
      1047
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1044
    Aihe