Hei!
Minulla todettiin vuosi sitten laskimoveritulppa jalassa, ja se ilmeni aluksi pohkeen turvotuksena. Nyt kun Marevan-hoito on ohi, selvisi että minulla on joku tällaisiin altistava geenivirhe, jolle ei voi mitään.
Tuon tapahtuman jälkeen on pohkeeseen jäänyt sellainen vika, että aamuisin on aika normaali, mutta turpoaa iltaa kohden. Lääkärin mukaan tämä taipumus saataa olla lopunikäinen. Liikkumista se ei haittaa, mutta aristaa levossa aika ajoin. Nyt syön enää Primaspania ja ilmeisesti muita lääkityksiä ei tule.
Onkohan jollakulla tietoa asiasta ja erityisesti siitä voisiko tuota turvotustaipumusta jotenkin hoitaa, esim ruokavaliolla, hieronnalla tai liikunnalla?
Pohkeen turvotus
7
2389
Vastaukset
- Elisama
Jotain tietoa. Tosiaan tuo voi vaivata lopun ikää kuten lääkärisi on sanonut.
Annan joitain vihjeitä jotka voi hieman auttaa mutta eivät kylläkään paranna.
1. Juo riittävästi päivittäin, vähintäin 2 litraa nestettä.
2. Liikunta auttaa. Mielellään reipasta liikuntaa ainakin tunti päivässä. Vaikka kahtena osana jos ei kerralla jaksa.
3. Hieronta. Mielellään selällään ollessa jalat ylöspäin jossa varovainen hivelevä hieronta varpaista lonkkiin päin.
4. Vältä ainakin suolaista, Cola-juomia, runsasta sokeria, paljon lisäaineita sisältäviä ruokia.
5. Väljävartiset kengät ja väljät housunlahkeet.
Näistä pitäisi tulla apua ainakin jonkinverran ja tulppavaara hieman vähetä.- veritulpan jälkeen
Tuo suola minullakin on käynyt mielessä, mutta siitä eroon pääseminen ei olekaan niin helppoa, kun maailma muuttuu mauttomaksi. Nestettä juon kyllä riittävästi, vaikka sen laatua voisi kai hieman kohentaa.
Liikuntaa harrastan jonkin verran, mutta en ole huomannut rasituksen vaikuttavan tuohon turpoamiseen. Pohkeeni ei siis turpoa rasituksessa, vaan levossa. Paikallaan seisominen lienee tuo pahin turvottaja.
Entä miten on, vaikuttaako tukisukkien käyttö tuohon turvotustaipumukseen vai vaan siihen hetkeen, jolloin ne ovat jalassa?
Laiha lohtu on se, että kerrankin on sairaus, johon alkoholi vaikuttaa parantavasti (=ohentaa verta) :)
- käyttö
kannattaa. Älä osta mitään lentosukkaa vaan kunnon mittojen mukaan tehty tukisukka Instrusta tai vastaavasta. Olen lukenut, että säännöllinen tukisukan käyttö (siis käytännössä aina hereilläoloaikana) kaksi vuotta tukoksen jälkeen ehkäisee posttromboottisen syndrooman kehittymistä. Siinä syndroomassa tulee laskimoiden vajaatoimintaa ja jalkaan voi jäädä pysyvä turvotustaipumus. Nuo Elisaman ehdottamat jututkin ovat hyviä, mutta tukisukka on mielestäni ehdottomasti kaikkein hyödyllisin. Jos turvotusvaivaa jää, käyttöä voi hyvin jatkaa pidempäänkin kuin 2v tukoksesta.
- veritulpan jälkeen
tukisulla tuohon jalkaan, jossa tukos oli, mutta lääkäri ei käskenyt käyttää sitä päivittäin, vaan esim. vain pitkillä lennoilla tms. staattisessa tilassa. Olisiko siis syytä alkaa käyttämään tukisukkia nyt koko ajan, kun tuon tukoksen syyksi on paljastunut geenivirhe.
Mistä asiasta voisi kysyä enemmän. Onko joku järjestö näille sairauksille, sydäntautiliitto? - kokenut
veritulpan jälkeen kirjoitti:
tukisulla tuohon jalkaan, jossa tukos oli, mutta lääkäri ei käskenyt käyttää sitä päivittäin, vaan esim. vain pitkillä lennoilla tms. staattisessa tilassa. Olisiko siis syytä alkaa käyttämään tukisukkia nyt koko ajan, kun tuon tukoksen syyksi on paljastunut geenivirhe.
Mistä asiasta voisi kysyä enemmän. Onko joku järjestö näille sairauksille, sydäntautiliitto?Minulle lääkäri ainakin sanoi että sitä jalkaa missä tulppa on ollut ei saa missään nimessä hieroa!
Sain puolitoista vuotta sitten tulpan oikeaan pohkeeseen ja viime maaliskuussa vasempaan nivuseen. Olen edelleen sairaslomalla ja jalka on pahasti turvonnut ja kipuileva.Marevanhoitoa yritettiin vaan lopetettiin kun sain kaksi uutta tulppaa hoidon aikana. Nyt pistän lääkettä vatsanpeitteeseen joka päivä.
Tukisukat ovat molemmissa jaloissa ja ne kuuluu laittaa aamulla sängyssä jo jalkaan!Auttavat paljon!
Käytä ihmeessä koska ne auttavat nimenomaan siihen turvotukseen.
Minulta on jalasta tuhoutunut läppiä ja siksi varmaan jääkin turvonneeksi ja kipuilevaksi.
Olen etsinyt tietoa sairaudesta netistä ja sieltä sinunkin kannattaa hakea....muistaakseni tohtori.fi ja laskimotukos nimellä haet.Ei siellä paljoa tietoa ole mutta jotain kuitenkin. Kumma kyllä asiasta ei ole paljon tietoa vaikka käsittääkseni on aika yleinen sairaus! - veritulpan jälkeen
kokenut kirjoitti:
Minulle lääkäri ainakin sanoi että sitä jalkaa missä tulppa on ollut ei saa missään nimessä hieroa!
Sain puolitoista vuotta sitten tulpan oikeaan pohkeeseen ja viime maaliskuussa vasempaan nivuseen. Olen edelleen sairaslomalla ja jalka on pahasti turvonnut ja kipuileva.Marevanhoitoa yritettiin vaan lopetettiin kun sain kaksi uutta tulppaa hoidon aikana. Nyt pistän lääkettä vatsanpeitteeseen joka päivä.
Tukisukat ovat molemmissa jaloissa ja ne kuuluu laittaa aamulla sängyssä jo jalkaan!Auttavat paljon!
Käytä ihmeessä koska ne auttavat nimenomaan siihen turvotukseen.
Minulta on jalasta tuhoutunut läppiä ja siksi varmaan jääkin turvonneeksi ja kipuilevaksi.
Olen etsinyt tietoa sairaudesta netistä ja sieltä sinunkin kannattaa hakea....muistaakseni tohtori.fi ja laskimotukos nimellä haet.Ei siellä paljoa tietoa ole mutta jotain kuitenkin. Kumma kyllä asiasta ei ole paljon tietoa vaikka käsittääkseni on aika yleinen sairaus!oli hyvä neuvo. En ollut toviin käyttänyt, mutta nyt taas muutaman päivän koko hereilläoloajan, ja selvästi auttaa ainakin kolotukseen. Täytynee ostaa kunnolliset, kun on vain tuo sairaalasta saatu.
Riittääköhän nuo polvipituiset, kun nykyinen on nivusiin asti tuleva? Entä kuka noita mahtaa myydä ja osaako joku suositella jotain merkkiä? - kokenut
veritulpan jälkeen kirjoitti:
oli hyvä neuvo. En ollut toviin käyttänyt, mutta nyt taas muutaman päivän koko hereilläoloajan, ja selvästi auttaa ainakin kolotukseen. Täytynee ostaa kunnolliset, kun on vain tuo sairaalasta saatu.
Riittääköhän nuo polvipituiset, kun nykyinen on nivusiin asti tuleva? Entä kuka noita mahtaa myydä ja osaako joku suositella jotain merkkiä?Minä olen käyttänyt Venosan nimisiä jotka myydään erikoisliikkeissä.Niitä tilataan mittojen mukaan ja ovat hyviä joskin kalliita. Itselläni on nivusiin saakka.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2434629Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763065- 472473
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451777- 281753
- 801456
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851285PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69948
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894