Tasaista 12v virtaa veneen akuista

Millä onnistuu

Eli otsikon mukaisesti millä olette toteuttaneet tasaisen virran 12v DC saannin moottoriveneen akuista?

Jännitehän saattaa vaihdella paljonkin riippuen onko moottori käynnissä, startataanko, onko jotain laitteita käytössä jne...

Taas mitkään kovin pienet tupansytyttimeen liitettävät muuntajat eivät sovellu heikon Ampeeriulosannon vuoksi. Tarve olisi jatkuvana n.6A.

Jotain kannettaville tietokoneille olevia 12v muuntajiahan on olemassa, mutta niissä taas ulostulojännite yleensä 15v tai jotain sinne päin.

Joten jos tähän ongelmaan fiksua/edullista ratkaisua olemassa niin kiitän jo etukäteen vikeistä/linkeistä!

13

2218

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihme

En ole koskaan tarvinnut sen tasaisempaa sähköä kuin akusta tulee. Kaikki nykyinen elektroniikka sietää hyvin jännitteenvaihtelua.

Jos kuitenkin jostakin minulle tuntemattomasta syystä tarvitset tasaisempaa sähköä, voin kertoa, että yleismalliset läppärivirtalähteet ovat ulostulojännitteeltään säädettävissä tasan 12 volttiin ja virtaakin löytyy 2-3 ampeeria. Siitä minulla ei ole tietoa miten tarkasti nuo jännitteen pitävät.

Yksi, joskin melko kökkö ratkaisu, on tehdä invertterillä ensin 230 volttia ja muuttaa se vaikka Mascot-virtalähteellä 12 volttiin. http://www.partco.fi/luettelot/osat/PARTCO2007_OSA5.PDF

• esim. Taulutelevisioon

Eli esim. taulutelevisiot (riippuu toki valmistajasta) sietävät aika heikosti suurempia jännitevaihteluita ja kun esim. startataan venettä tai konetta käytetään niin näiden kahden tapauksen ero akkujen ulosantovirralla mitattuna on aika iso.

Tuo invertterihän on toimiva ratkaisu kyllä, mutta siinä taas menee virtaa "hukkaan" välissä kun laitteita olisi mahdolista käyttää suoraan tasaisella 12v jännitteellä.

Virrantarve olisi n.5A

• Kapu III

• ihme
        esim. Taulutelevisioon kirjoitti:

Eli esim. taulutelevisiot (riippuu toki valmistajasta) sietävät aika heikosti suurempia jännitevaihteluita ja kun esim. startataan venettä tai konetta käytetään niin näiden kahden tapauksen ero akkujen ulosantovirralla mitattuna on aika iso.

Tuo invertterihän on toimiva ratkaisu kyllä, mutta siinä taas menee virtaa "hukkaan" välissä kun laitteita olisi mahdolista käyttää suoraan tasaisella 12v jännitteellä.

Virrantarve olisi n.5A

Starttaus on hankala paikka ja voi olla, ettei DC/DC-muunninkaan sitä hanskaa jos jännite menee kovin alas.

• Kapu kiittää

Kiitos vinkeistä/linkeistä, eiköhän noista löydy ratkaisu asiaan!

• vois onnistua

Erottamalla yksi akku ns. starttiakuksi.

Laittamalla akun ja muiden akkujen väliin sarjaan diodi joka estää muiden akkujen purkautumisen käynnistystilanteessa.

Normaalia muiden akkujen latautumista dioidi ei estä.

Ei pitäis valot vilkkua startatessa. Diodi pitää mitoittaa tietty riittävän isoksi, mutta
      autovaraosista noita latauksen diodeita saa edullisesti.

• ihme

Jopa pieni akku diodilla erotettuna pelkästään televisiolle poistaa startissa esiintyvät ongelmat, Mulla navigointiläppärin akku riittää 5 minuutiksi, mutta poistaa juuri tuollaiset ongelmat.

• Vesa
        ihme kirjoitti:

Jopa pieni akku diodilla erotettuna pelkästään televisiolle poistaa startissa esiintyvät ongelmat, Mulla navigointiläppärin akku riittää 5 minuutiksi, mutta poistaa juuri tuollaiset ongelmat.

Eikös srarttiakku veneessä täydy ollakin ainoastaan startteja varten, ihan jo senkin takia että vaikka sähköt loppuisivatkin niin saadaan kone käyntiin? Ei siellä hupipuolella taida olla mitäään niin suurta sähkösyöppöä että veisi akun polvilleen jos akut ovat kunnossa. Jos ei ole jo olemassa niin kannattaa rakentaa järjestelmä missä starttiakku on vain startteja varten. Hyvää alkavaa veneilykautta ...

• Motti masa
        Vesa kirjoitti:

Eikös srarttiakku veneessä täydy ollakin ainoastaan startteja varten, ihan jo senkin takia että vaikka sähköt loppuisivatkin niin saadaan kone käyntiin? Ei siellä hupipuolella taida olla mitäään niin suurta sähkösyöppöä että veisi akun polvilleen jos akut ovat kunnossa. Jos ei ole jo olemassa niin kannattaa rakentaa järjestelmä missä starttiakku on vain startteja varten. Hyvää alkavaa veneilykautta ...

On unohtanut katkaisian sarttiakulle ja pitää sartata hupiakuilla käyntiin, ehkä silloin on hyvä olla suojausta.

• systeemi....
        Motti masa kirjoitti:

On unohtanut katkaisian sarttiakulle ja pitää sartata hupiakuilla käyntiin, ehkä silloin on hyvä olla suojausta.

Molemmille puolille omat laturit koneesta ,eikä yhtään karvaa tekemisissä toistensa kanssa.

• Minulla oli ongelma, että kun ajossa laittoi pyyhkijät päälle, niin GPS-plotterin näyttö sammui ja käynnistyi taas uudestaan. Oletan että vika oli jännitteen hetkellisessä laskussa. Niimpä laitoin ko. näytölle omat johdot suoraan pääkatkaisijalta (tietysti sulake valiin). Näkee sitten ensi kesänä, auttoiko.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3523
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2359
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      35
      2188
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      1947
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1542
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1399
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1262
    8. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      259
      1210
    9. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1165
    10. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1149
    Aihe