V40:n kylmyys

Vinkistä kiitollinen

Olen tyytymätön pari vuotta vanhan V40:n (1,8) sisälämpötilaan. Autossa ei yksinkertaisesti tarkene talvella, vaikka termostaattikin on jo kerran vaihdettu, niin ettei siinäkään pitäisi olla vikaa. Lämpötilan osoitin ei nouse ihan puoliväliinkään. Kun bensiinin kulutus on mitä on, niin luulisi, että siitä riittäisi lämpöä kajuuttaankin.

Ja teille autouskovaisille: tämä ei ole provo, vaan tosiasia.

Mieleeni on tullut, että onko moottorissa jokin vahatulppa, joka motin käytyä kuumana sulaa, ja kierrättää nesteet eri kautta, niin etteivät ne enää lämmitä.

13

1830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sama juttu

      Sen lisäksi mitä kuvailit, asiaan liittyy myös kaikkien muiden paitsi tuulilasin ja etusivuikkunoiden huurteessa pysyminen. Etusivuikkunatkin jäävät osittain huurteeseen.

      Tästä oli puhetta merkkikorjaamolla, mutta laittoivat uuden vähäkitkaisen moottoritekniikan piikkiin. Moottori ei synnytä kuulemma lämpöä riittävästi sisälle asti. Eli ei ollut apua.
      Itse mutu-tuntumalta arvailen että autoon on laitettu kustannussyistä liian pieni lämppärin kenno ...

      Seuraavan auton valitsen ~ -30C lämmössä tapahtuvalla täyden kuorman (5 henkilöä) koeajolla. Lasit pysyttävä auki ja lämpöä riitettävä, muuten jää ostamatta !

    • riitti

      Omassani ainakin tarkeni silloin talvella s40/02.
      Ajoin 500 km, 30 C:n pakkasessa autossa 4 henkeä.
      Lämpöä riitti, vähän takaikkunat huurtuivat mutta ei ongelmaa. Bensiinin kulutus oli ajotietokoneen mukaan 8,5 l/100 km.

    • V40

      Moi!

      Omassani kyllä tarkenee, 02/03 käyttöönotettu. Automaatti-ilmastoinnilla. Tosin takalasit huurtuu liian helposti, ja sitten ne keskipilarit on niin suuret että ilma ei pääse sinne.

      • Ei tarkene ei

        Manuaali-AC käytössä.

        Kyllä tilanne on se että olisin kiitollinen myös neuvoista millä sisätilat saadaan lämpimiksi. Lämppäriä on käytetty manuaalin mukaan ja kaikkien muidenkin ohjeiden mukaan. Ei vaikutusta, kylmä ja sivulasit huurussa .
        Niinkuin sanottu, olisin kiitollinen jos joku osaa neuvoa, millä lämpöä saadaan autoon riittävästi. Ei tämä ole enää naurun asia, menee muuten mukiinmenevä auto pian vaihtoon, jos ei keksi ratkaisua.


      • Niki
        Ei tarkene ei kirjoitti:

        Manuaali-AC käytössä.

        Kyllä tilanne on se että olisin kiitollinen myös neuvoista millä sisätilat saadaan lämpimiksi. Lämppäriä on käytetty manuaalin mukaan ja kaikkien muidenkin ohjeiden mukaan. Ei vaikutusta, kylmä ja sivulasit huurussa .
        Niinkuin sanottu, olisin kiitollinen jos joku osaa neuvoa, millä lämpöä saadaan autoon riittävästi. Ei tämä ole enää naurun asia, menee muuten mukiinmenevä auto pian vaihtoon, jos ei keksi ratkaisua.

        Vielä joitain vuosikymmeniä sitten laitettiin enemmän vaatetta. Jos autossa on kylmä niin laita paksumpi takki päällesi! =) Tosiasiahan on se, ettei kovin montaa autonvalmistajaa niin kiinnosta nuo lämmitysasiat (Volvoa kyllä luulisi kiinnostavan) sillä suurimmat markkinat ovat jossain aivan muualla kuin pohjolassa. Oletko muuten kokeillut sellaisen pahvin kiinnittämistä eteen? Aikoinaan siitä oli ainakin jonkinmoista hyötyä.

        Kannattaa myös pitää auto talvisin aina sisätilanlämppärissä kiinni, niin pääsee lämpimään autoon. Toinen juttu onkin se, saako auton pidettyä sitten ajossa lämpimänä... Muita keinoja ovat myös mm. osasettien valikoimista löytyviä pieniä lämmityslaitteita, jotka kiinnitetään kojelautaan ja ottavat sähkönsä tupakansytyttimestä. Sellaista kannattaa kokeilla. Viimeistään tässä vaiheessa luulisi auton pysyvän lämpimänä.


      • ohjeita
        Niki kirjoitti:

        Vielä joitain vuosikymmeniä sitten laitettiin enemmän vaatetta. Jos autossa on kylmä niin laita paksumpi takki päällesi! =) Tosiasiahan on se, ettei kovin montaa autonvalmistajaa niin kiinnosta nuo lämmitysasiat (Volvoa kyllä luulisi kiinnostavan) sillä suurimmat markkinat ovat jossain aivan muualla kuin pohjolassa. Oletko muuten kokeillut sellaisen pahvin kiinnittämistä eteen? Aikoinaan siitä oli ainakin jonkinmoista hyötyä.

        Kannattaa myös pitää auto talvisin aina sisätilanlämppärissä kiinni, niin pääsee lämpimään autoon. Toinen juttu onkin se, saako auton pidettyä sitten ajossa lämpimänä... Muita keinoja ovat myös mm. osasettien valikoimista löytyviä pieniä lämmityslaitteita, jotka kiinnitetään kojelautaan ja ottavat sähkönsä tupakansytyttimestä. Sellaista kannattaa kokeilla. Viimeistään tässä vaiheessa luulisi auton pysyvän lämpimänä.

        Älä vaan mene hankkimaan "osasettien"
        tupakinsytkärilämmittimiä. Niillä ei
        lämpöä synny. Auton omasta lämmittimestä
        lähtee ehkä noin 4 kW ja noista pellevehkeistä
        enintään 0.1 kW, siis neljäskymmenesosa!
        sekö muka lämmittää.
        Laita nokalle pahvi/muovi tms., ei maksa
        mitään. Sellainenhan
        tulee mm. dieselmersuissa uutena vakiovarusteena.


      • Brainlezz
        ohjeita kirjoitti:

        Älä vaan mene hankkimaan "osasettien"
        tupakinsytkärilämmittimiä. Niillä ei
        lämpöä synny. Auton omasta lämmittimestä
        lähtee ehkä noin 4 kW ja noista pellevehkeistä
        enintään 0.1 kW, siis neljäskymmenesosa!
        sekö muka lämmittää.
        Laita nokalle pahvi/muovi tms., ei maksa
        mitään. Sellainenhan
        tulee mm. dieselmersuissa uutena vakiovarusteena.

        mutta hyvä lisälämmitin on Webasto. Sitä voi pitää myös ajossa päällä jos veden lämpö ei muuten tahdo pysyä korkealla. Esim kaupungissa kovalla pakkasella valoissa seistessä 4kW pa lämmitin on ehdoton =) Hintaa tosin kertyy 1200 - 1500 €, mutta maksavathan ihmiset tuon hinnan ilmastoinnistakin vaikka luulisi että Webastolle olisi enemmän käyttöä suomessa....


    • T5 

      termostaatti. Mittarin neulan tulisi nousta puoleen väliin ja ehkä karvan verran ylikin.

      • Vinkistä kiitollinen

        Neula nousee samaan kohtaan, alle puolenvälin. Myös pahvia keulassa on kokeiltu. Onko saatavissa kuumempaa termostaattia tai vahvempaa kennoa? Aika outoa sinänsä on, että Pohjoisen autossa on vaihdettava osia, jotta siinä tarkenee. Yksi keino vielä voisi olla pleksi takapenkin takana, mutta sitten takalasi ei ehkä pysyisi sulana. Alkavat keinot loppua!


      • Sama juttu
        Vinkistä kiitollinen kirjoitti:

        Neula nousee samaan kohtaan, alle puolenvälin. Myös pahvia keulassa on kokeiltu. Onko saatavissa kuumempaa termostaattia tai vahvempaa kennoa? Aika outoa sinänsä on, että Pohjoisen autossa on vaihdettava osia, jotta siinä tarkenee. Yksi keino vielä voisi olla pleksi takapenkin takana, mutta sitten takalasi ei ehkä pysyisi sulana. Alkavat keinot loppua!

        Samat konstit pleksiä lukuunottamatta testattu. Termostaattia en ole vaihtanut, mutta eipä siitä näytä apua olevan. Onkohan ilman kierto kunnossa. Sillä nyt ei lämpötilaan niin ole vaikutusta, mutta ikkunoiden pitäisi pysyä paremmin auki, kun ilma pääsee myös pois, niin että autossa ei ole pientä ylipainetta jatkuvasti. Aika nolo esitys talviautoksi, ikävä kyllä.

        Mitenkähän tähän keskusteluun saisi maahantuojan kommenteja ?
        Olisiko kellään yhteystietoja ?


      • Niki
        Sama juttu kirjoitti:

        Samat konstit pleksiä lukuunottamatta testattu. Termostaattia en ole vaihtanut, mutta eipä siitä näytä apua olevan. Onkohan ilman kierto kunnossa. Sillä nyt ei lämpötilaan niin ole vaikutusta, mutta ikkunoiden pitäisi pysyä paremmin auki, kun ilma pääsee myös pois, niin että autossa ei ole pientä ylipainetta jatkuvasti. Aika nolo esitys talviautoksi, ikävä kyllä.

        Mitenkähän tähän keskusteluun saisi maahantuojan kommenteja ?
        Olisiko kellään yhteystietoja ?

        Jätä palautetta seuraavan linkin kautta:

        https://contact.volvocars.se/ipmp/ipc/choose.asp?campaign=General&sc=FI&purposes=|1|2|3|4|5|6|7|8|

        Laita palautteeseen myös tämän keskustelun osoite! Ehkä maahantuojan edustaja jättääkin asiasta kommentin...


    • Sakke

      Moottori ja lämmityslaitteen kennosto ovat "samassa lämpötilassa". Jäähdyttimessä jäähdytetään moottorissa lämmennyt vesi ja termostaatin avulla moottoriin otetaan uutta viileämpää vettä, jotta moottori ei ylikuumenisi.

      Mikäli auton sisälämpötila ei nouse riittävän korkealle, vaikka moottorin lämpötila on normaali: Tällöin lämmityslaitteen kennosto on luultavastikin tukossa. Tällöin kennoston läpi ei pääse virtaamaan riittävästi moottorin lämmittämää vettä.

      Mikäli moottorin lämpötila ei nouse normaalille alueelle, niin siinä tapauksessa termostaatti on jatkuvasti auki. Tällöin moottori ottaa jatkuvasti kylmää vettä jäähdyttimestä, jolloin moottorin lämpötila ei pääse nousemaan normaaliksi. Tämä vika havaitaan yleensä syksyllä ensimmäisinä pakkasaamuina: Termostaatti on kesällä pääosin aina avoinna, jolloin "vanha" termostaatti jumittuu (ruostuu) auki asentoon.

      Mikäli auton ilmastointi toimii paineilmalla, niin ilmastoinnin säätöjä ohjaava paineletku saattaa olla irronnut tai vaurioitunut. Tällöin ilmastoinnin ohjaukset eivät toimi normaalisti. Tällöin oireina ovat huurtuvat ikkunat ja auton kylmä sisälämpötila.

      Tietenkin on vielä olemassa sellainen mahdollisuus, että hiiri, lintu tai joku muu pieni eläin on tehnyt pesän ilmastointiputkeen auton ollessa pitkään seisonnassa esimerkiksi vapaasatamassa. Tällöin ilmastontiputkessä on este vapaalle ilmavirtaukselle ja ilmastointi toimii vajaatehoisesti.

      t: Sakke

      • Uoti

        Itsellä v40 -97 automaatti ilmastoinnilla... Mielästäni auto on erittäin lämmin (rikkikö) =)! Sen tosin olen huomannut, että kun kääntää lämmön täysille, tulee viileämpää ilmaa kuin että olisi aavistuksen kylmemmällä säädin... Ja ilmastointiahan en pidä talvella kuin hetkittäin päällä, estääkseni tiivisteiden kuivumisen...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pitkään kestänyt ihastuminen

      Oot niin kaunis🩷 Vaikutat tosi itsevarmalta, iloiselta ja puheliaalta. Voisi sanoa, että näen sinut jopa tietynlaisen
      Ikävä
      128
      1891
    2. Charlie Kirk murha

      Erikoista. Valtamedian neutraalilta vaikuttava juttu tästä murhasta, jossa ei esiinny lainkaan sanoja "äärioikeisto" tai
      Maailman menoa
      271
      1682
    3. Torniolainen Tiiliä lukemaan

      Torniosta kotoisin oleva Matti Heis. Kala ui nyt syvissä vesissä. Kolme vuotta tiilien lukua.
      Tornio ja Haaparanta
      3
      1556
    4. Venäjän lennokkileikit ja provokaatiot tulee jatkumaan.

      Yrittää härnätä Natoa vastaiskuun,koska sillä olisi halua ratkaista nopeasti sota käyttämällä taktista ydinasetta Ukrain
      NATO
      258
      1339
    5. Kumpa kaikkeen vois palata

      Askelia taaksepäin. Siihen hetkeen kun olit aitiopaikalla mielestäsi. Kaiken oli kuitenkin tarkoitus mennä näin
      Ikävä
      26
      1205
    6. Sen uskon että et

      Sä oikeasti kovin helpolla muihin rakastu ja ehkä se on molemminpuolista
      Ikävä
      53
      876
    7. Mies nähdäänkö?

      Missä voitais tavata? En jaksa enää odottaa.🙄🌞🤎
      Ikävä
      57
      823
    8. Yrittäjien ahdinko

      Onko seuraava paikallinen yritys kaatumassa? Ensimmäinen protesti ja merkittäviä maksuviiveitä. Terveet firmat ei protes
      Oulainen
      17
      803
    9. Koska me sitten tavattaisiin?

      Kerrothan, koska me sitten tavattaisiin? Vai meneekö liian vaikeaksi?
      Ikävä
      44
      698
    10. Huvittaa tää

      Välillä mä olen aivan varma, et säkin mies oot muhun ihastunut. Välillä mä mietin, et mitäköhän mä oikein kuvittelin. 😅
      Ikävä
      39
      693
    Aihe