Tiedän vastauksen

mutta...

pistetään gallup pystyyn.
Kuuluuko "the" sanoa thi(tih) vai thö(töh)?

12

503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The1234

      Depends how you use it and what is coming before it. Or, many times you can use either way to say it. It doesn't matter. It might sound funny in some situations, but would still be ok and correct.

      • smart...

        and correct answer.


    • ...

      minkä sanan yhteydessä sitä käyttää. Molemmat siis voivat olla oikein tai väärin.

    • ..muistan....

      ..opetetun että:
      jos the-sanaa seuraa vokaalilla (tai se äännetään vokaaliksi) alkava sana, oikea on tih
      jos taas sana alkaa konsonantilla, äännetään töh
      Varmaan on poikkeuksiakin, mutta minusta tämä oli helpottava muistisääntö.

      • on myöskin

        ainoa oikea vastaus. Poikkeuksia ei ole, paitsi jos the äännetään virheellisesti.


      • ???
        on myöskin kirjoitti:

        ainoa oikea vastaus. Poikkeuksia ei ole, paitsi jos the äännetään virheellisesti.

        Joissakin aksenteissa se lausutaan "Da"(esim. Michiganissa). Mielestäni aksentti ei voi olla virheellinen.


      • USA:ssa 10v.
        ??? kirjoitti:

        Joissakin aksenteissa se lausutaan "Da"(esim. Michiganissa). Mielestäni aksentti ei voi olla virheellinen.

        ja lausuin aina ja lausun vieläkin kaiken thö ja sitten lopulta kysyin Amerikkalaiselta vaimoltani, että miksi kukaan ei ikinä naura mulle tai ees korjaa mua kun en sano thi. Vastaus oli, että thö on oikein aina. Thi on myös oikein. Eli tämä on vähän sama varmaan kuin joo tai kyllä sanat Suomessa. Toki joku opettaja voi sanoa, että kyllä on ainoa oikea mutta jos 100% väestöstä ymmärtää ja hyväksyy joo sanan niin kai se on sitten hyväksyttävä.


      • Josuli
        USA:ssa 10v. kirjoitti:

        ja lausuin aina ja lausun vieläkin kaiken thö ja sitten lopulta kysyin Amerikkalaiselta vaimoltani, että miksi kukaan ei ikinä naura mulle tai ees korjaa mua kun en sano thi. Vastaus oli, että thö on oikein aina. Thi on myös oikein. Eli tämä on vähän sama varmaan kuin joo tai kyllä sanat Suomessa. Toki joku opettaja voi sanoa, että kyllä on ainoa oikea mutta jos 100% väestöstä ymmärtää ja hyväksyy joo sanan niin kai se on sitten hyväksyttävä.

        Sanoi the sanan kummalla tavalla tahansa, niin kaikki tietää mitä tarkoitat (asuin myös USAssa, mutta "vain" 5 vuotta). Minulla the sanan ääntäminen tapahtuu kyllä itsestään oikein, eli eipä tarvi paljon miettiä. Koulussa on sitten eri asia kun siellä puututaan heti kaikkiin pikkuvirheisiin ja vaaditaan täydellisyyttä. Mutta onneksi se ei ole niin tavallisessa elämässä. Osaanhan minäkin suomea koska se on mun äidinkieli, mutta silti mulla koulussa se oli aina 7 tai jotain :)


      • kuinka moni
        Josuli kirjoitti:

        Sanoi the sanan kummalla tavalla tahansa, niin kaikki tietää mitä tarkoitat (asuin myös USAssa, mutta "vain" 5 vuotta). Minulla the sanan ääntäminen tapahtuu kyllä itsestään oikein, eli eipä tarvi paljon miettiä. Koulussa on sitten eri asia kun siellä puututaan heti kaikkiin pikkuvirheisiin ja vaaditaan täydellisyyttä. Mutta onneksi se ei ole niin tavallisessa elämässä. Osaanhan minäkin suomea koska se on mun äidinkieli, mutta silti mulla koulussa se oli aina 7 tai jotain :)

        Ameririkkalainen tai muu enkkua äidinkielenään puhuu sitä kieliopin mukaan. Kieliopillisesti "Thö" ja "thi" (mikäli seuraavan sanan ensimmäinen kirjain ääntyy vokaalina on oikein. Siitä ei pääse yli eikä ympäri vaikka kysyisitte keneltä ja sanoisitte mitä. Äännä se sitten vaikka the niin kyllä kuuntelija sen ymmärtää mistä on kyse, se ei ole ongelma. ja ääntäväthän monet amerikkalaiset ääntävät caribbean sanan "caribian" vaikka oikein se on "caribiian". Ja varmasti väittävät että ensimmäinen on oikein.


      • zzzzzzzzz
        kuinka moni kirjoitti:

        Ameririkkalainen tai muu enkkua äidinkielenään puhuu sitä kieliopin mukaan. Kieliopillisesti "Thö" ja "thi" (mikäli seuraavan sanan ensimmäinen kirjain ääntyy vokaalina on oikein. Siitä ei pääse yli eikä ympäri vaikka kysyisitte keneltä ja sanoisitte mitä. Äännä se sitten vaikka the niin kyllä kuuntelija sen ymmärtää mistä on kyse, se ei ole ongelma. ja ääntäväthän monet amerikkalaiset ääntävät caribbean sanan "caribian" vaikka oikein se on "caribiian". Ja varmasti väittävät että ensimmäinen on oikein.

        Tätähän on helppo verrata esim. jos käyttaisit epämääräisenä artikkelina a, silloin the ääntyy tö. jos taas epämääräinen artikkeli olisi an, silloin the ääntyy thi. Eikö teille jo mene päähän?


      • Josuli
        kuinka moni kirjoitti:

        Ameririkkalainen tai muu enkkua äidinkielenään puhuu sitä kieliopin mukaan. Kieliopillisesti "Thö" ja "thi" (mikäli seuraavan sanan ensimmäinen kirjain ääntyy vokaalina on oikein. Siitä ei pääse yli eikä ympäri vaikka kysyisitte keneltä ja sanoisitte mitä. Äännä se sitten vaikka the niin kyllä kuuntelija sen ymmärtää mistä on kyse, se ei ole ongelma. ja ääntäväthän monet amerikkalaiset ääntävät caribbean sanan "caribian" vaikka oikein se on "caribiian". Ja varmasti väittävät että ensimmäinen on oikein.

        moinen vuodatus? En ole aloittaja, you know.


      • USA:ssa 10 v.
        kuinka moni kirjoitti:

        Ameririkkalainen tai muu enkkua äidinkielenään puhuu sitä kieliopin mukaan. Kieliopillisesti "Thö" ja "thi" (mikäli seuraavan sanan ensimmäinen kirjain ääntyy vokaalina on oikein. Siitä ei pääse yli eikä ympäri vaikka kysyisitte keneltä ja sanoisitte mitä. Äännä se sitten vaikka the niin kyllä kuuntelija sen ymmärtää mistä on kyse, se ei ole ongelma. ja ääntäväthän monet amerikkalaiset ääntävät caribbean sanan "caribian" vaikka oikein se on "caribiian". Ja varmasti väittävät että ensimmäinen on oikein.

        sentään !!! Kyllä me Amerikassa asuneet tiedetään ettei kukaan(tai jotkut ehkä) siellä tiedä mitään oikeesta ääntämisestä tai äidinkielestä mutta pointti oli siis ettei sen väliä kuinka sen lausuu. Kyllä minä ainakin hyväksyn sun oikean vastauksen ... Be cool my friend :) Äläkä ala nyt kinaan, että toi ei oo oikein kirjoitettu tai I go to jizzo and get some rizzo and juice up your grill to new shape and what u gonna do bout that ???


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11201
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3123
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2974
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2177
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1938
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1765
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1749
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1734
    9. 85
      1698
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe