Sjögrenin oireet?

...auts...

Olisi mielenkiintoista lukea teidän muiden oireita ja vähän nähdä mitä kaikkea tämä sairaus tekee.

Eli jos joku jaksaa vastailla, luen mielelläni vastauksenne.

ps. itselläni epäilty tätä tautia jo kohta kymmenen vuotta ja aina vaan lääkäri väittää ettei saa "kiinni" mistään reumasta... = (

10

4554

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epätietoiselta

Hei!

Minullakaan ei ole mitään diagnoosia. Pakko vaan yrittää "metsästää" palapelinpalasia täältä netistä, jospa vaikka jotain löytyisi...

Silmälääkäri laittoi lähetteen reumapolille. Silmäni olivat rutikuivat "paperilapputestissä". Ja koska kerroin käyneeni yleislääkärillä esim. käsi- ja jalkaoireiden takia, niin lähete napsahti reumapolille. Verikokeissa ei reumaa todettu, mutta eräillä sivuilla mainitaan, ettei SS näy verikokeissa reumana, siis välttämättä.

Mutta epämääräisiä oireita jaloissa, ja pelkokerroin on matala, koska pelkään tietty jotain "vielä pahempaa". Mutta ei auta muuta kuin odotella seuraavaa siirtoa.

• ...auts...

Eihän minullakaan ole ns todettu mitään, epäilty on vuosikausia.
        Pikkasen turhauttaa ja epäilyttää tuo oma pää, josko sitten kuitenkin kuvittelen kaiken.
        Nykyään en edes hirveesti ajattele eri oireita, tää on niin takkuista muutenkin... Enkä jaksa netistä etsiä oireita kun tuntuu että joka toinen osuu kohdalleen.
        Olen ilmeisesti lääkärissä vähän ylipirteä ja siitä syystä lääkäri monesti katsoo että hyvinhän pärjäät... Olisko peruja siitä että lääkäri on puolijumala ja siellä ollaan asiallisesti ja kunnolla, toinen perisuomalainen käytösmalli on että eihän turhista valiteta ja mölyt pidetään mahassa.

Hoohoijaa... masentaa muutenkin eikä tunnu tulevaisuus kovin ruusuiselta. Töitä ei ole eikä edes tiedä mitä lähtis tekee tai opiskelee kun ei osaa sanoa mitä fysiikka kestää ja mitä ei.
        Että senkin puolesta vaikea elää eteenpäin ilman minkäänlaista diagnoosia.

Kyllästyttää tää....

• minulla!
        ...auts... kirjoitti:

Eihän minullakaan ole ns todettu mitään, epäilty on vuosikausia.
        Pikkasen turhauttaa ja epäilyttää tuo oma pää, josko sitten kuitenkin kuvittelen kaiken.
        Nykyään en edes hirveesti ajattele eri oireita, tää on niin takkuista muutenkin... Enkä jaksa netistä etsiä oireita kun tuntuu että joka toinen osuu kohdalleen.
        Olen ilmeisesti lääkärissä vähän ylipirteä ja siitä syystä lääkäri monesti katsoo että hyvinhän pärjäät... Olisko peruja siitä että lääkäri on puolijumala ja siellä ollaan asiallisesti ja kunnolla, toinen perisuomalainen käytösmalli on että eihän turhista valiteta ja mölyt pidetään mahassa.

Hoohoijaa... masentaa muutenkin eikä tunnu tulevaisuus kovin ruusuiselta. Töitä ei ole eikä edes tiedä mitä lähtis tekee tai opiskelee kun ei osaa sanoa mitä fysiikka kestää ja mitä ei.
        Että senkin puolesta vaikea elää eteenpäin ilman minkäänlaista diagnoosia.

Kyllästyttää tää....

Hei taas!

Minulla on ihan sama olo! Tuntuu, että oireita tulee pilvin pimein lisää, ja ne passaa vähän kaikkeen. Tiedän tarkkaan, että pitää ajatella positiivisesti ja mitään ei pidä miettiä, ennen kuin lääkäri sanoo "tuomion", mutta se on kamalan vaikeaa. Ja minä olen 40, ja vaikka olen kouluja käynyt ja montakin ammattia on, silti olen työtön ja enkä tiedä mitä tässä uskaltaa ruveta tekeen.
        Prosessi menee eteenpäin, mutta hyvin hitaasti. Maaliskuulle tuli aika verikokeisiin, ja ne menevät neurologiselle puolelle. Reumapolillekin on aika vetämässä. Mahtavat pitää sekona, kun kaikkea epäilee...

Luin just erään lääkärin(?) Sjögrenistä pidetyn luennon kaikista oireista mitä se voi aiheuttaa, ja huh, huh, oli se aika soppa! Ja paljon minulla niistä on, mutta sen kun luki, niin kuoleman oma on! Joten en minäkään saisi missään nimessä netistä tietoa hakea, odottaa vaan ja ottaa päivän kerrallaan.

Vointeja sinulle, ja kirjoittele taas kuulumisia joskus.

• ...auts...
        minulla! kirjoitti:

Hei taas!

Minulla on ihan sama olo! Tuntuu, että oireita tulee pilvin pimein lisää, ja ne passaa vähän kaikkeen. Tiedän tarkkaan, että pitää ajatella positiivisesti ja mitään ei pidä miettiä, ennen kuin lääkäri sanoo "tuomion", mutta se on kamalan vaikeaa. Ja minä olen 40, ja vaikka olen kouluja käynyt ja montakin ammattia on, silti olen työtön ja enkä tiedä mitä tässä uskaltaa ruveta tekeen.
        Prosessi menee eteenpäin, mutta hyvin hitaasti. Maaliskuulle tuli aika verikokeisiin, ja ne menevät neurologiselle puolelle. Reumapolillekin on aika vetämässä. Mahtavat pitää sekona, kun kaikkea epäilee...

Luin just erään lääkärin(?) Sjögrenistä pidetyn luennon kaikista oireista mitä se voi aiheuttaa, ja huh, huh, oli se aika soppa! Ja paljon minulla niistä on, mutta sen kun luki, niin kuoleman oma on! Joten en minäkään saisi missään nimessä netistä tietoa hakea, odottaa vaan ja ottaa päivän kerrallaan.

Vointeja sinulle, ja kirjoittele taas kuulumisia joskus.

että tutkivat sinua! Oikeesti, minä en pääse kunnon tutkimuksiin kun aina vaan epäillään eikä saada mitään kiinni.
        Olen varma että mulla on jotain muutakin, kun ei kestä fysiikka eikä pää mutta onhan tuo SS.kin aika laajakirjoinen oireineenkin.

Minullakin muutama opiskeltu ammatti takana enkä usko että lähden tekemään kummallakaan alalla töitä. Kriisi on syvä kun on joutunut luopumaan haaveista urasta ja ties mistä rikkauksista... ja tätä menoa istun kuitenkin (jos niska ja selkä kestää sitäkään) Sivan kassalla. Kaikki kunnia Sivan kassoille, ihan oikeesti, mutta olin aikanaa ajatellut jotain muuta ja melkein toteutinkin jo mutta tässä sitä ollaan...
        Olen joskus miettinyt että olisiko masennus näin syvä jos ns ulkoiset seikat olisi kunnossa, jos olisi raha-asiat kunnossa, töitä ja kunnon parisuhde. Jospa mun aikanaan todettu keskivaikea masennus olisikin lievää vain...
        Mutta taitaa näissäkin asioissa olla se että kaikki vaikuttaa kaikkeen...
        Sinnitelläänpä taas tämäkin viikko... ainakin satoi lunta!

• nainen ja sairausnivaska

Hei!

Mulla on diagnosoitu Sjögrenin syndroma heti selkärankareuman jälkeen, samalla sain diagnoosin myös osteoporoosiin ja näiden pitkäaikaissairauksien lisäksi on piiiitkä lista vielä muitakin sairauksia. Eli sairastellessa menee.

Sjögrenin syndroomassa oireina ainakin mulla on ollut kuivat limakalvot (kyllä kaikkialla!), kuivat silmät, kuiva suu ja erittäin kuivat limakalvot alapäässä. Öljyjä käytän, silmiin kostutustippoja ja suuhunkin kosteutussuihketta tai purukumia tms. Uutena sisäisenä öljynä olen kokeillut tyrniöljykapseleita ja omega7, se on toiminut yllättävän hyvin, mutta siltikään en voi sanoa oloani normaaliksi.

Sjögrenissä joillekin tulee myös neurologisia oireita, mulla se esiintyy siis käytännössä jatkuvana elohiirenä esim. silmäluomissa. Kavereille on pitänyt tolkuttaa etten ole jatkuva flirtti vaan oire on yksinkertaisesti sairauteen liittyvä. Toinen neurologinen ongelma on jatkuva migreenikierre, johon sitten on ollut pakko hankkia estolääkitys. Mutta näidenkin oireiden kanssa pärjää jotenkin. Elohiiret ovat kausiluontoisia, tosin viime kesä meni koko kaksi kuukautta kun vasen silmäluomi väpätti. Se alkoi jo ärsyttää. Lääkäri sanoi että siihen voisi määrätä lääkkeeksi jotain esim. rauhoittavaa tms. lääkettä, mutta ylimääräisiä lääkityksiä en enää jaksa aloittaa.

Mitähän vielä.. Kaikki lihaskivut ja nivelkivut kun mun tapauksessa voivat olla linkitettyinä selkärankareumaan, niin en tiedä niistä sanoa. Toivottavasti tästä on jollekin jotain apua!

Tsemppistä vaan kaikille sjögreniläisille, suosittelen alan yhdistystä Kuivakukat ry, sieltä saa paljon tietoa ja hyvät lehdet (Kuivakukat, Luuvalo, Reumalehti jne) ja jäsenmaksukin taitaa olla aika edullinen. Muistakaa että vertaistuessa on voimaa!

• Todettiin?

Hei!

On todella kurjaa, kun tällä palstalla pyörii, kuinka valtavasti on kivuista ja säryistä kärsiviä ihmisiä. Niitä kun ei toivoisi kenellekään.

Tehtiinkö Sinulle huulibiopsia SS:n selvittämiseksi? Kurjaa, kun vielä on kaikenlaisen kivun pelko, niin olisi kiva, kun tauteja löytyis helpommin (kuulosti kornilta:)

Koska minulla on aina ollut (valitettavasti) kuolemanpelko, niin nyt kun olen perheellinen ja lapset siinä "äiti, ethän vaan kuole"-iässä, niin tuntuu, että olen erityisen säikky kaikenmaailman oireille. Olen ajatellut, että niitä tulee koko ajan kiihtyvällä vauhdilla lisää, kun en missään nimessä joutaisi nyt kuukahtamaan:) Voisi ollakin, että jokin masennuslääke auttaisikin kipuihin ja oireisiin...
        Mutta olen loppujen lopuksi tosi huumorintajuinen ja itseänikin osaan pilkata (töissäkin ilopilleri), mutta kotona vaivun herkemmin synkkyyteen. Olen kyllä lujalla ollut viimeiset 10 v (lasten sairastelut, ei tukirinkiä..), joten kroppa vaan demonstroi nyt. Netissä ei saisi pyöriä lukemassa erilaisista syndroomista yms. mutta toisaalta täältä saa voimiakin, kun lukee muiden kohtaloista. Mutta kuten hierojani sanoi, älä murehdi mitään, ennen kuin lääkäri sanoo miten asiat ovat, sitten murehdit, jos tarvetta on. Voi, kun osaisinkin elää niin...

• ...auts...

Minulla on myös selkäoireita ja joskus miettinyt, että ehkä se ei olisikaan pelkkää välilevyjuttuja. Sekin on kuvattu ja todettu että pullistelee, mutta sille ei vissiin sen kummemmin voi tehdä muuta kuin jumpata.

Mitä tutkimuksia sinulla on tehty?
        Ja miten tutkittiin SS?

• Tykkinainen

Minulla (nainen 27.v) keskussairaalan reumatologin mukaan oireet aivan "oppikirja-sjögrenin", mutta verenkuva ei näytä tällä hetkellä mitään. :( Huulibiopsiaan lähete menossa, aikaa odotellaan. Diagnoosina tällä hetkellä erittäin yliliikkuvat nivelet ja SS-suspectus (epäily), eli lääkäri ei voi varmistaa diagnoosia, kun verinäytteissä ei mittän näy vaikkakin oireet täsmää juuri prikulleen.
      Minkä ikäisenä muut ovat sairastuneet? Oletteko käyneet biopsiassa ja minkälainen toimenpiden se on?

• jos

Kesti ehkä 10 minuuttia. Huulen sisäpinta puudutettiin ja lääkäri teki noin sentin viillon josta hän otti muutamia sylkirauhasia. Ompeli pari tikkiä.Pääsin kotiin. Puudutus kesti useita tunteja.Vastaus tuli postissa.Sairastan Sjögrenin syndroomaa.

• Tykkinainen

Nyt olen itsekin biopsiassa käynyt, eikä todellakaan ollut mikään miellyttävä toimenpide. Mulla nyt kans noin sentin viilto suussa ja 5 tikkiä!
        Diapamin avustamana saatiin näyte otettua (olen erittäin piikkipelkoinen/paniikkihäiriöinen).
        Nyt pitää pari viikkoa odotella tuloksia. Kirurgi sano että solut näyttää PALJAALLA SILMÄLLÄ ihan normaaleilta, eli jos patologikin on sitä mieltä, niin täytyy arpoa jostain joku toinen diagnoosi sitten :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1421
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1395
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      311
      1164
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1087
    5. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      32
      906
    6. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      894
    7. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      868
    8. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      835
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      807
    10. Pelekäätkönä mua?

Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      804
    Aihe