Paljonko on paras marssinopeus liukuvissa nopeuksissa? Onko 24 solmua jo liian kovaa?
Paras marssinopeus?
gygytys
132828
0Äänestä
Muut lukivat myös
Luetuimmat keskustelut
- Hävettävä käytösHävettääkö sinua jokin?
- Tekisin SINUT ONNELLISEKSI NAINENMutta EHKÄ onni EI OLE mitä HALUAT.
- Mitähän sitä...Tsuumailin vähän muuallekin välillä ja törmäsin ajatuksiin, että miehen tulee suojella naista kaikelta pahalta. Mutta yhtään ei oltu eritelty mitä se kaikki paha on, jolta suojella. Jotenpas kysynkin kyselyikäni kyselyn…
- Kuka murtautu illalla kipparilleJotaki hampuusia kannettu ambulanssiin ja kipparin iso ikkuna palasina..Mitä tapahtunu??
- Kuvittelin että oltiin läheisempiäYstäviä, tavallaan. Mutta ei sitten oltukaan sun näkökulmasta. Pettymys, mutta totun kyllä asiaan vähitellen.
- Tule sunnuntaina juna-asemalleKello kymmenen aikaan, tavataan siellä. Ainoa ja viimeinen tilaisuus tavata. Jos et tule niin et enää koskaan näe minua. En halua kirjoitella mitään, en halua kuulla selityksiä. Haluan tavata.
- Tiedätkö yhtäkään näistä "julkkiksista"? Elämäni biisi vieraslista la 10.10. hämmästyttääElämäni Biisissä on totuttu näkemään suomalaisia julkisuuden henkilöitä, jotka ovat koko kansalle tuttuja. Vieraita on ollut mm. viihteen, taiteen, tieteen, urheilun, politiikan ja kulttuurin saralta. Jos on ollut koko …
- Myönnä poisLoukkaannuit mulle silloin aikoinaan? Ne viestit, väärinymmärrykset, kaikki. Miehelle
- Omapahan on vikasi jos jää loppuelämän romanssi välistä kun haluat olla itsepäinen jääräJa tuomita, jotain mitä et kykene ymmärtämään, antamatta edes mahdollisuutta, vaikka olen tehnyt parhaani elämäni edistämiseksi ja oikeasti yrittänyt!! Itken tyynyyn... tuskin edes yhtä vuotta ilman itsetuhoisia ajatuks…
- Vappu Pimiä lataa suorat sanat MasterChef-kritiikistä: "Tee niin tai näin, niin se on aina..."Vappu Pimiä liittyi viime MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoon. Pimiän rinnalla tuomaroivat Helena Puolakka ja Henri Alén. Pimiä toi tuomarikolmikkoon näkemystä ja kulmaa huippuravintoloiden keittiöide…
- Onko tarkoitus ottaa ihmisten eläkevarat valtion käyttöön?Vai mistä tässä eläkeiän nostossa hamaan tappiin on kyse? Eihän moni sitten saisi käytännössä eläkettä koskaan vaikka eläkemaksuja koko elämänsä olisi maksellutkin.
- Onko se sinun mielestäsiminun syyni, että tilanne on se mikä se on? En tiedä. Toisaalta, en pysty uskomaan että millään minun tekemisilläni olisi ollut juurikaan merkitystä.
- Alette alas tulla sieltäMissä oletkin, täällä hidastuu koko palstan väki ilman sinua. Tarinaa ei narinaa. 🍃😆 https://youtu.be/4W4DIgbBbsk?is=Vdbj3wnuTGMchXVC
- Sahan puupulaSahalla pitää olla valtava puupula kun Varikkosuoran uudelta myyntipaikan tontilta piti kaataa kaavassa suojellut puut? Kuinka ELINvoimaVALIOlautakunta antanut luva tälläiseen liito-oravien reitipuiden joukkotuhoon. Mas…
- Eiköhän tämä ole jo tässäParivuotta hukkaan heitetty.
- kunnioitan tahtoasiEn tule sinua enää lähestymään.
- Dodii. Kuvailekaivattusi ulkonäköä :)
- Haluan sanoa sulle miesEttä pysytään molemmat pois täältä palstalta. Maltetaan olla pois, koska olosi on silloin parempi. Minä en kirjoittele enää, joten voit unohtaa tämän. Ottaisitko minuun yhteyttä muuta kautta, jos haluat. Olisin onnessan…
- Mitä enää haluat??Tätä on kestänyt liian kauan!
- Perjantai jälleen bläähViikonloppuna sataa, mitä meinaatte tehdä? Pian on syyslomakin, suunnitelmia tähän säähän? Mulla olis pihahommaa vielä, mutta en helvetissä mene sateeseen kastumaan. Kasvoi vähän kyr*äkin otsaan kelin takia. Eikö nyt vo…
Vastaukset 13
Vanhimmat
Riippuu paljon veneestä, moottorista ja siitä mitä tarkoitat parhaimmalla (huom. superlatiivi) marssinopeudella liukuvissa nopeuksissa ilmeisesti liukuvalla veneellä. ;)
Jos vastaisin, että 24 on aika mukavanoloinen jos solmut ovat sovivalla kireydellä!! ;DD
nilkka suorana.
veneestä ja moottorista, mulle se on 3200rpm ja 32 solmu.
jatkuvan käytön marssikierrokset ovat muistaakseni max 85% maksimikierrosluvusta eli vähän päälle 3000. Mitä se vene niillä kierroksilla kulkee lienee sopivan ylärajalla.
Mulla se on 4200 rpm ja 20 knots
Ohjekirjan mukaan suurin sallittu jatkuva kierrosluku on max-200. Eli minulla 3600. Käytännössä ajan 3500 kierroksella, jos allokko sallii, jolloin nopeus vaihtelee kuormituksesta riippuen 20-22kn.
...esitetään dieselkoneen optimikierrosalueeksi n. 75-80% maksimikierroksista. AQ41:llä se siis olisi suunnilleen 2800-3000 kierroksen huippeilla. Uskoi tähän lukuun sitten tai ei, käsittääkseni ei ole mielekästä ajaa jatkuvasti noin korkeilla kierroksilla kuin sinä ajat; polttoaineenkulutus on todennäköisesti selvästi korkeampi kuin olisi tuolla alempana. Ja jos vene ei kulje hyvin vaan alkaa pudota liu'usta tms. noilla esittämilläni kierroksilla, niin silloin kai herää kysymys mahdollisesti alimitoitetusta moottorista?
Kapeassa saaristossa isolla veneellä se on ehkä liikaa, ja lisäksi tottumattomalle navigointi ei enää onnistu.
Isoilla vesillä se on varmasti hyvä nopeus matkaveneelle.
Riipppuu tietysti siitä millainen vene ja paljonko se kulkee jne.
Jos joutuu ajamaan ns täysiä melutaso nouseee liikaa jos polttoaineen kulutuksesta ei niin välitäkkään, se kyllä voi tuplaantua ideaali nopeuden ja huipun suhteen.
Itse ajan noin 20-24 S. huiput on 38-40 riippuu kelistä.
Tällöin moottori on hiljaisimmillaan ja kulutus kohtuullinen, joskaan ei pieni :)
Aika moni matkavene ei pysy plaanissa alle 20 solmun, riippu niin monesta..
Jokaisella liukuvalla veneellä on jokin liukunopeus, jolla käytetyllä moottorilla saavutetaan paras polttoainetalous eli kulutus per kuljettu matka on pienin. Tämä voisi olla yksi kriteeri nykyisillä polttoainehinnoilla.
Itselläni 5m:n tuulilasillisessa avoveneessä noin 19 - 20 solmua on nopeus, jolla polttoainetalous on paras, matka sujuu eteenpäin, mutta toisaalta ehtii katsomaan myös ympärilleen saaristossa ajellessa. Lujempi vauhti tuntuu turhalta polttoaineen tuhlaukselta ja pienempi vauhti johtaa väistämättä lähemmäs liukukynnystä, jolloin vene ei kulje enää yhtä kevyesti ja taas polttoaineen kulutus kasvaa per kuljettu matkayksikkö.
...ei voi vastata yksiselitteisesti, tai oikeastaan kysymys noin yleisenä ilman tietoa veneestä on mieletön.
Pari tärkeintä aspektia:
1) Veneen koko/muotoilu => missä nopeudessa vene kulkee hyvin ja vakaasti ja senhetkiseen aallokkoon nähden mukavasti?
2) Moottorin optimikierrokset => taloudellisin nopeus? Nyrkkisääntönä yleensä esitetään, että dieselkoneella optimitehoalue olisi n. 75-80% (tai 85%) maksimikierroksista.
Tämän ulkopuolella tulee sitten tietysti vielä tilannenopeus, joka riippuu ihan muista asioista.
Olisin taipuvainen esittämään sellaisen johtopäätöksen, että paras marssinopeus on se, jolla tuo kakkoskohdan arvo saavutetaan.
ylipäätään on 12-15 solmua, jos ei puhuta yhteysveneistä. Tämä on mielestäni optimialue, jossa matka joutuu mutta myös näkee ympärilleen. Hitaammin tuskastuu ja mitä nopeammin ajaa sen vähemmän näkee mitään. Tätä voi kokeilla vaikka niin että liukuveneen kippari menee joskus tutulle reitille purkkarilla liikkumaan 4 solmua, niin jo löytyy paljon uutta.
Juuri näin, kuten olette kaikki kirjoittaneet.
Ajatus vain oli tiedustella nopeuksianne.
Esim. jos liukuvan veneen max nopeus on yli 30 solmua, yleisesti silti taidetaan pitää siirtymätaipaleet noin 20 solmun pyörteessä.
marssi n.43knots/4200rpm.