Aikuisiän akne?

aikuinen nainen

is aknestako on kysymys ja voiko sille tehdä mitään?

Olen 28 vuotias nainen, ja sain lapsen kolme vuotta sitten. Sen jälkeen sairastuin vakavasti ja samalla hormonitoiminta hiipui pikkuhiljaaa. Nyt olen taas paranemaan päin ja hormonitoiminta normalisoitunut, ainakin kuukautiset tulevat suht säännöllisesti...
Teininä kärsin aknesta, mutta ongelma oli lähinnä T-alueella. Nyt paiseita pukkaa poskien alaosiin ja kaulan yläosaan. Tuntuu, että kuukautisten tulessa patteja nousee lisää.. Kurjinta on, että finneihin ei tule oikein mitään rutistettavaa ja sitten niitä vaan kiukulla ruttaa ja arvet jää varmasti... Ja patti voi silti jäädä ihoon vaikka muuten paranisikin.
Tätä on jatkunut yli puoli vuotta ja ongelma tuntuu vaan pahenevan. Käytän rasvaisen ihon tuotteita kosmetologilta (Elsa Hjeronymus, nyt Darphin). Aina kun tuotetta vaihtaa, saattaa tilanne hetkeksi rauhoittua, mutta jonkin ajan päästä vaikutus lakkaa. Kaikenlaisia antiseptisia finnivoiteita on kokeiltu - mikä neuvoksi?

10

4699

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että kuinka sen nyt sanoisin

kun emme ole enää murkkuiässä, kovasti paljon ihoa kuivattaa. Mitähän tämä uusi Bactosan pilleri tekisi Sinulle-kun kerran puhdistaa ihoa ja poistaa rasvaisuutta kuitenkaan kuivattamatta.

• !!!

syön roaa ja mullakin oli semmosia ihme patteja, joista ei tullut mitään muuta kun tihkui jotain kirkasta nestettä jos niitä rutisti raivoissaan. huomasin kuitenkin, että jos annan tuollaisten paiseiden olla ja oikein "muhia", ne täyttyivät mädästä (jota oli muuten PALJON) ja sain nuo ontelot tyhjiksi. kerrasta ne ei tyhjentyny, vaan muutaman päivän päästä niihin oli tullut lisää mätää, jonka puristin ulos, ja tämän jälkeen paise katosi. näistä on joistain jäänyt pienet kovat paakut naamaan, ei kuitenkaan jälkeä, vain paakku. epäilen että ihon alle on jotenkin kapseloitunut sitä mätää.. voikohan olla mahdollista?

• ilona 44^*

Mene ihotautilääkärille hakemaan roa-kuuri. Sillä kyllä tokenee paiseet ja muut patit ja päälle tulee vielä mielenrauha.

• the DM

Patit luultavsti lähtee mutta tosta mielenrauhasta en tiiä. Roa voi aiheuttaa psykoosia...

• Deede
        the DM kirjoitti:

Patit luultavsti lähtee mutta tosta mielenrauhasta en tiiä. Roa voi aiheuttaa psykoosia...

Ei se ROaccutankaan kaikille auta, ei ainakaan itselleni. Maksaa pirusti ja sivuvaikutukset ovat karmeat, mutta heti vuodenkin kuurin päättymisen jälkeen patit palaavat...

• Roa ym....
        Deede kirjoitti:

Ei se ROaccutankaan kaikille auta, ei ainakaan itselleni. Maksaa pirusti ja sivuvaikutukset ovat karmeat, mutta heti vuodenkin kuurin päättymisen jälkeen patit palaavat...

Roa eli Roaccutan lääkettä on kehuttu ja eikä syyttä, toiset pääsevät finneistä eroon, ja toiset vain ehkä juuri vuodeksi lopettamisen jälkeen.
        Itse ole syönyt 2 Roa kuuria, ja kyllä ainakin ruusufinni palasi ja pysyy..

Uskon myös siihen, että ruokavaliolla on erittäin suuri merkitys, miten iho jaksaa.
        Jos vetää rasvaista ja kovin maustettua ruokaa, alkoholia, ja suklaata, niin taatusti kaikki näkyy iholla, ja senhän varmaan jokainen tietääkin.

Joku on ehdottanut ja käyttänyt hydrokortisonia kasvoilla, mutta olen kuullut, että se ohentaa ihoa pitkään käytettynä....kokemusta tosin ei ole.

Myös psyyke vaikuttaa ihon terveyteen, ja elämäntavat muutenkin, pitäisi nukkua ja liikkua sopivassa määrin.

Ylipäätänsä kaikki koko elämäntapa vaikuttaa ihmiseen niin monella tapaa, jollekin tulee ihottumaa ja toiselle jotain muuta.

• mies28vee.

Jees ittellä muuten sama homma, mutta oon mies ja en oo synnyttänyt lasta;=) ...

28vee tosiaan itekki, enkä oo nuoruudessa kärsinyt ku muutamista hassuista finneistä leuassa ja nenässä... Tosin rinnassa on aina muutama hassu näppy ollu..

2007 loppu kesästä alko tulee ylä selkään ja rintaan sitten finnejä... Kaverini on sattumalta lääkäri ja tietty aloin valitella hänelle, että perhanu ku tulee finnejä selkään että mitä avuksi.. Lääkäri kaveri katto selkää ja tokas vaan, että tuo ei kyllä oo niin paha, että sille mitään tarvii tehä.

Kävin kuiten ku asia vaivas mieltä, ni paikallisella ihopisteellä missä asiantuntija sanoi samat, että ei tuo paha oo... Sitten kuiten sanoin sille, että meillä on suvussa vähän tätä aikuisiän aknea, ni kyseinen neitokainen tuumas, että sitten ois ehkä paras vetasta antibiotti kuuri. Tässä o kohta kuuri syöty ja oikeastaan mitään parannusta en oo huomannu... Arpia jää ja ne juuri häiritsee, kun käyn poikani kans useasti uima-hallissa.

• aikuinen nainen

Hei vaan kaikki kohtalotoverit!:)

Kiitoksia vinkeistä. Taidan seuraavaksi lähestyä sitä ihotautilääkäriä, jos ei naama asetu. Kävin ihonpuhdistuksessa ja hankin 10-kortin solariumiin, katotaan nyt auttaako mitään... Henk.koht. olen ravannut eri lääkäreillä viimeisen vuoden aikana sen verran, että kyllästyttää jo. Niin niistä antibiooteista - olen syönyt useamman kuurin viimeaikoina (eri vaivaan) eikä niistä kyllä naaman suhteen ole iloa ollut.:(

• beauty and the beast

Hei kaikille!
      Oma nuoruuteni alle kaksikymppisenä oli finnivapaata aikaa. Sen jälkeen kasvoilleni tuli jotain näppylöitä (tarkasti en enää muista) joita aloin omatoimisesti hoitamaan aika vahvalla kortisonivoiteella. Tämä voide oli määrätty toiseen ihottumaan, johon se auttoi, joten ajattelin kokeilla... SUURI virhe! Alkoi kierre jossa lääke auttoi ja sen käytön loputtua iho tulehtui ja käyttö alkoi taas... Lopulta päädyin yliopistolliseen sairaalaan, jossa lappasi lääkäreitä ihmettelemässä kirkkaanpunaista, nestettä ja mätää tihkuvaa naamatauluani. Tulehdus aiheutti jo kuumeenkin. Hoidoksi määrättiin Tetralysal-kuuri ja Dalasin. Tämä siis tapahtui vuonna 2002. Sen jälkeen olen syönyt Diane Nova-ehkäisypillereitä ja vielä toisen kuurin Tetralysalia. Jatkuvassa käytössä Skinoren-geeli. Sain myös lapsen. Ihoni kunto vaihtelee siedettävän molemmin puolin. Koskaan se ei ole enää ollut hyvä. Nyt talvella Skinoren kuivattaa niin paljon, että luovuin sen käytöstä. Yritän korjata nyt ihonpinnan kosteuttavalla perusvoiteella. Rasittavinta on, että "finnit" eivät parannu kokonaan ollenkaan vaan kasvoille jää punaisia läikkiä. Mutta ainakin ne saa tarvittaessa helpommin peitettyä kosteutetulla ja tasaisella iholla.
      Akne on yksi pahimmista sairauksista, mitä tulee itsetuntoon. Kun oma ihoni oli pahimmillaan, en käynyt ulkona, muuta kuin pakollisella kauppareissulla, jolloin pakkelia rapisi joka askeleella kaupan lattialle... En tavannut ihmisiä ollenkaan. Enkä voinut katsoa peiliin itkemättä. Yksi elämäni kovimmista paikoista oli lopulta lähteä terveyskeskukseen, kun en enää pystynyt nukkumaan koska kasvoni tuntuivat olevan tulessa.
      Jos vielä kestäisin yhden jakson hirviönä ja yrittäisin toista lasta ja sen jälkeen voisi yrittää selättää tämän paholaisen lopullisesti. Tai edes väliaikaisesti... Tsemppiä kaikille aknen kanssa painiville: turistinakin pääsee jo kuuhun, eiköhän joku pian keksi parannuksen näppylöillekin??!

• 4242114422

Minulla on myös tullut nyt 27-vuotiaana isoja näppylöitä joista tulee kirkasta nestettä. Jos niitä puristaa LUJAA niin saattaa tulla hieman myös kirkasta verta. Mikä avuksi?s

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      72
      3136
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2895
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2135
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1595
    5. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      6
      1359
    6. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1359
    7. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      19
      1314
    8. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1311
    9. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      14
      1287
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1242
    Aihe