Septi Pikkujättiin

Onko vinkkejä???

Tuli ostettua syksyllä kiva pikkujätti eli Finnark75, mutta septitankki puuttuu. Onko kokemuksia millainen septitankki ja mistä kannattaa hankkia sopiva ja tietenkin asennusvinkit otetaan mielellään vastaan.

17

4661

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sisävesi

kiva paatti Ollut kaksi kesää.En ole kaivannut septitankkia tänä aikana.Mulla ihan tavallinen porta potta.On hyvin riittänyt.Mikä sulla on tällä hetkellä.Missä aiot seilata.

• Helsingissä.....

... ja tänne jää toistaiseksi.
        Luultavasti ensimmäisen kauden purjehdukset ovat Helsingistä itäänpäin niin kauas kuin ehtii.

Ostin veneen syksyllä maista ja siinä on vielä edelliseltä omistajalta vesi-WC, jonka toiminnasta en tiedä vielä. Vene oli ollut ylhäälla edellisestä syksystä.

Ajattelin laittaa pikkuhiljaa kuntoon. Ensimmäiset isot hankinnat on kevään pintaremontin ja pakollisen varustelun lisäksi on uusi sprayhood ja mahdollisesti pieni(80-40l) septitankki, joka veneeseen mahtuu hyvin.
        Hankin veneen lähinnä viikonloppuveneeksi.
        Onneksi löysin kohtuu hinnalla sellaisen, jossa oli köliä lisätty n.40 cm ja varmaan 2-300 kiloa.
        Jossain vaiheessa on tarkoitus hankkia eteen isompi rullagenua. Muutenkin entisenä purjeveneilijänä ajattelin pikkuhiljaa laittaa rikin ja sen helotuksen siihen kuntoon, että vene oikeesti liikkuu myös purjeilla ainakin kotitarpeiksi.(Mihinköhän levanki laitetaan, pitääkö sille ostaa "Guy-targakaari" telineeksi:).
        Olen nähnyt Hgin Pohjoisrannassa myös mesaanilla varustetun Pikkujätin ja näytti hyvältä, sitä en tiedä miten se toimii(tv-antennipylväänäkö:).

Sen se ikä tekee, että muistan, kun alle 20v. naureskeli "pullukka"jätille ohi purjehtiessa, niin nyt se tuntuu sopivan helpolle, mukavalle ja suojaisalle sunnuntaikellunta veneelle, jossa voi hyvin ja mukavasti viettää myös pari yötä kauniilla säällä.

Venettä etsiskellessäni totesin myös, että Pikkujätit maksaa esim Saksassa, Hollannissa ja Ruotsissa maltaita ja täällä se on aliarvostettu ainakin hinnaltaan, joka tietenkin oli ostajana minulle hyvä asia.

Näitä Pikkujättejä on kuitenkin sen verran, että olisi kiva jos näillä olisi oma keskusteluryhmä, jonne voisi laittaa kunnostusvinkkejä ja kuvia yms...

• Helsingissä..... kirjoitti:

Luultavasti ensimmäisen kauden purjehdukset ovat Helsingistä itäänpäin niin kauas kuin ehtii.

Ostin veneen syksyllä maista ja siinä on vielä edelliseltä omistajalta vesi-WC, jonka toiminnasta en tiedä vielä. Vene oli ollut ylhäälla edellisestä syksystä.

Ajattelin laittaa pikkuhiljaa kuntoon. Ensimmäiset isot hankinnat on kevään pintaremontin ja pakollisen varustelun lisäksi on uusi sprayhood ja mahdollisesti pieni(80-40l) septitankki, joka veneeseen mahtuu hyvin.
        Onneksi löysin kohtuu hinnalla sellaisen, jossa oli köliä lisätty n.40 cm ja varmaan 2-300 kiloa.
        Jossain vaiheessa on tarkoitus hankkia eteen isompi rullagenua. Muutenkin entisenä purjeveneilijänä ajattelin pikkuhiljaa laittaa rikin ja sen helotuksen siihen kuntoon, että vene oikeesti liikkuu myös purjeilla ainakin kotitarpeiksi.(Mihinköhän levanki laitetaan, pitääkö sille ostaa "Guy-targakaari" telineeksi:).
        Olen nähnyt Hgin Pohjoisrannassa myös mesaanilla varustetun Pikkujätin ja näytti hyvältä, sitä en tiedä miten se toimii(tv-antennipylväänäkö:).

Sen se ikä tekee, että muistan, kun alle 20v. naureskeli "pullukka"jätille ohi purjehtiessa, niin nyt se tuntuu sopivan helpolle, mukavalle ja suojaisalle sunnuntaikellunta veneelle, jossa voi hyvin ja mukavasti viettää myös pari yötä kauniilla säällä.

Venettä etsiskellessäni totesin myös, että Pikkujätit maksaa esim Saksassa, Hollannissa ja Ruotsissa maltaita ja täällä se on aliarvostettu ainakin hinnaltaan, joka tietenkin oli ostajana minulle hyvä asia.

Näitä Pikkujättejä on kuitenkin sen verran, että olisi kiva jos näillä olisi oma keskusteluryhmä, jonne voisi laittaa kunnostusvinkkejä ja kuvia yms...

Kemiallinen wc imutyhjennysliitännällä voisi olla käypänen ratkaisu, varsinkin kun mainitsit viikonloppukäytöstä. Laitoin omaani sellaisen silloin kun tämä pakkolaki tuli. Ihan hyvä homma varsinkin näin yksinliikkujalla. Taisi löytyä Maritimin valikoimista.

• totta...
        sepe.teus kirjoitti:

Kemiallinen wc imutyhjennysliitännällä voisi olla käypänen ratkaisu, varsinkin kun mainitsit viikonloppukäytöstä. Laitoin omaani sellaisen silloin kun tämä pakkolaki tuli. Ihan hyvä homma varsinkin näin yksinliikkujalla. Taisi löytyä Maritimin valikoimista.

...että venevessaa käytetään vaan tosi hädässä kun maihin ei keretä tai luonnonsatamissa, joten kemiallinenkin riittäisi.
        Se voi ollakin ratkaisu, jos septin asennus käy liian vaikeaksi tai kalliiksi.Varsinkin jos tuo nykyinen pytty tai sen mekanismi on uusinnan tarpeessa. Kemiallisen saa jopa viidella kympilla. 80 litran hst-septin joku kehui täällä laittaneensa jopa 300 euron laitekustannuksilla paikalleen.

Onko sulla kiinteesti se kemiallinen kiinni ja siihen säiliöön ilmastointiputki mm. imun korvausilmalle sekä pesua varten imuvesipumppu vanhasta vesivessasta tuon imutyhjennuksen lisäksi?

• totta... kirjoitti:

...että venevessaa käytetään vaan tosi hädässä kun maihin ei keretä tai luonnonsatamissa, joten kemiallinenkin riittäisi.
        Se voi ollakin ratkaisu, jos septin asennus käy liian vaikeaksi tai kalliiksi.Varsinkin jos tuo nykyinen pytty tai sen mekanismi on uusinnan tarpeessa. Kemiallisen saa jopa viidella kympilla. 80 litran hst-septin joku kehui täällä laittaneensa jopa 300 euron laitekustannuksilla paikalleen.

Onko sulla kiinteesti se kemiallinen kiinni ja siihen säiliöön ilmastointiputki mm. imun korvausilmalle sekä pesua varten imuvesipumppu vanhasta vesivessasta tuon imutyhjennuksen lisäksi?

Tämä kyseinen pytty on täysin kompakti. Siinä on huuhteluvesisäiliö pumppuineen ja imuliitäntä ja ilmastusliitäntä. Siis aivan kuin tavallinen kemsa paitsi nämä liitännät. Tilavuus on muistaakseni 24l. Kemikaalia on käytettävä niinkuin tavallisessa kemsassa. Syksyllä on helppo huoltaa koska liitännät ovat saman kiristysrenkaan alla. Pytty vain pois paikaltaan ja pesuun, huuhtelusäiliö tyhjäksi ja vähän pakkasnestettä sisään ja pumpulla läpi. Tietysti tämä tilavuus käy vähiin jos matkassa on esim. puolijoukkueen verran sukulaisia ym.

• sisävesi
        Helsingissä..... kirjoitti:

se oma keskustelupalsta.Mä ostin varmaan Suomen kalleimman jätin pari vuotta sitten.Tiesin,että se kallis,mutta halusin sen.Olen parannellut sitä,tai oikeammin koittanut tehdä siitä omanlaiseni.Mulla ei ole aikaisempaa purjehdus taustaa,joten parannukset ovat lähinnä viihtyvyyteeen ja käytännöllisyyteen liittyviä.Viime kesänä seilasin kaks viikkoo putkeen.Ainoo mitä vähän kaipasin,oli lämmin vesi.Saahan sitä toki liedellä lämmitettyä,mutta olisihan helpompiakin tapoja.Mulle muuten tehtiin sitloodaan kuomu Hämeenlinnassa ja hyvä on.On seisomakorkeus ja kaikki.(meinaan jos koneella ajaa ja sataa).

• kysymys?
        sisävesi kirjoitti:

se oma keskustelupalsta.Mä ostin varmaan Suomen kalleimman jätin pari vuotta sitten.Tiesin,että se kallis,mutta halusin sen.Olen parannellut sitä,tai oikeammin koittanut tehdä siitä omanlaiseni.Mulla ei ole aikaisempaa purjehdus taustaa,joten parannukset ovat lähinnä viihtyvyyteeen ja käytännöllisyyteen liittyviä.Viime kesänä seilasin kaks viikkoo putkeen.Ainoo mitä vähän kaipasin,oli lämmin vesi.Saahan sitä toki liedellä lämmitettyä,mutta olisihan helpompiakin tapoja.Mulle muuten tehtiin sitloodaan kuomu Hämeenlinnassa ja hyvä on.On seisomakorkeus ja kaikki.(meinaan jos koneella ajaa ja sataa).

No tietenkin mitä maksoi ja kuka teki?

Minulla on kyllä tuttu verhoilija, joka sanoi olevansa kiinnostunut, joten hinta pysyy kohtuullisena. Tilauksessa on nykyisen korvaava ja nykyisiin mittoihin perustuva matalakuomu.

Olisiko sinulla kuvaa kuomustasi sivulta, edestä ja vaikka takaakin ja voitko lähettää. Lisäksi mitat olisivat paikallaan.

Tuosta Pikkujätti-Finnark F75 yhteisöstä.
        Voisin tutkia miten sellaisen saisi vai aikaiseksi pienellä työllä tuonne msn:n yhteisöihin http://groups.msn.com/browse.msnw?catid=311 Sinne voisi koota kaikenlaista tietoa Pikkujätin ympäriltä.

Jos joku muu on innostunut pyörittämään suurempaa kotisivu organisaatiota Pikkujätin ympärillä niin ilmoittautukoon vaikka täällä.

• tarpeellinen
        Helsingissä..... kirjoitti:

Mietiskelin vain, että onko levanki oikeasti tarpeellinen Pikku-jätissä. Sehän vie aika paljon tilaa pienessä istumakaukalossa vaikka olisi kaarena yläpuolella. Mielestäni levanki on trimmausväline.

Rullagenua sen sijaan on varmasti mainio apu yksinpurjehtijalle.

• puuttuu...
        tarpeellinen kirjoitti:

Mietiskelin vain, että onko levanki oikeasti tarpeellinen Pikku-jätissä. Sehän vie aika paljon tilaa pienessä istumakaukalossa vaikka olisi kaarena yläpuolella. Mielestäni levanki on trimmausväline.

Rullagenua sen sijaan on varmasti mainio apu yksinpurjehtijalle.

Jos aikoo purjehtia ja saada ison oikeaan muotoon ja kulmaan molemmat kikkatarja ja hyvä levanki ovat paikallaan - ainakin kikkatalja myötäisellä.
        Levanki rikkoo aina istuin kaukalon. Jossain veneissähän se on tosiaan sijoitettu targakaareen.

• aika vekkuli

On muuten ehkä rumin vene mitä sarjatuotantona yleensä on maailmassa valmistettu! Koko ikäni on mahalaukun sisältö meinannut naurusta ratketa pitkin laituria aina kun oon tommosen Finnarkin jossain nähnyt!

Ei millään pahalla kuitenkaan:

Tässä tapauksessa rumuus mennessään täysillä överiksi on jo sympaattista kitschiä... ...jos mulle tuollaista helakanväristä rupikonnavenettä nyt tarjottaisiin niin ottaisin, ihan piruuttaan! :)

Hienoa että näitäkin jaksetaan ylläpitää ja purjehtia! Hatunnosto kaikille vähemmän turhantärkeille kieli poskessa Pikkujättiään styyraaville merikarhuille! Pankaa noille bavaristeille mustat pakokaasut kurkkuun!

• Pikku toimiva

Mulla on kohta myyty pikkujätti, mutta pakko sanoa että ehdottomasti toimivin ja sisätiloltaann isoin vene luokassaan. Ja merikelpionen kuin mikä. 12m tuuli ja pikkujätin kulku vain paranee. Toissa kesänä tuuli n. 11-13m/sek. moni alus pyysi apua merivartiostolta (luki Hesarissa), mielestäni oli tosi kiva keli ajaa pikkujättiä koneella purjeella. Vene on ruma?, mutta toimiva. Moni asia on hyvän näköinen, mut ei ne vastaa tarkoitusta. PIKKUJÄTTI on erittäin hyvä vene.

• kelpoinenkö
        Pikku toimiva kirjoitti:

Mulla on kohta myyty pikkujätti, mutta pakko sanoa että ehdottomasti toimivin ja sisätiloltaann isoin vene luokassaan. Ja merikelpionen kuin mikä. 12m tuuli ja pikkujätin kulku vain paranee. Toissa kesänä tuuli n. 11-13m/sek. moni alus pyysi apua merivartiostolta (luki Hesarissa), mielestäni oli tosi kiva keli ajaa pikkujättiä koneella purjeella. Vene on ruma?, mutta toimiva. Moni asia on hyvän näköinen, mut ei ne vastaa tarkoitusta. PIKKUJÄTTI on erittäin hyvä vene.

Asuntovaunuja lipputangollako?
        Krammerklubi:
        http://www.krammerclub.nl/

• mihin vertaa....
        kelpoinenkö kirjoitti:

Asuntovaunuja lipputangollako?
        Krammerklubi:
        http://www.krammerclub.nl/

Pikkujättiä pitäisi verrata kutteriin/kosteriin(Nauticat ym) ja purjevenettä purjeveneeseen.
        Suurin osa lasikuituveneista näyttää hirveiltä, kun katsoo puuveneitä. Täältä lyötyy mm.kauneushaateita lasikuitupursille ja malleja kosterista http://www.sundfors.kpnet.com/suomi/boats.html

Mielestäni Finnark F75 on harvinaisen onnistunut ulkonäöltään vertaistensa joukossa - siis lasikuitukutterien. Kannattaa muistaa, että Pikkujätin omistajista valitettavasti harva ajaa vain venettä purjeilla. Suuri osa purjeilla ja moottorilla ja monella ei ole ollenkaan mastoa, usein näitä viimeksi mainittuja näkee sisävesillä. Kuten täälläkin on kerrottu Pikkujätin saa myös purjeilla kulkemaan hyvin vaikka LYS onkin haasteellinen (vai osaajille palkitseva) 0.83.
        Pikkujätissä on käytännöllisyyden lisäksi myös muuta hyvää, nimittäin suurin osa rungoista on todella laadukasta tavaraa.
        Suunnittelija muuten on GLM-groop ts. Hans Groop, jonka töitä näkee mm. oheisesta linkistä:

http://www.udkik.dk/app/ydshow.jsp?id=Hans Groop

Ps. kun katsoo kesällä satamia, niin näyttää siltä, että suurelle osalle suomalaisista purjeveneen omistajille ainoa purjehduskohde on oma laituri, josta Vene ei juuri liikahda minnekään kesän aikana, jos ei sitä tarvitse käydä tankkaamassa.

• FOORUMI AVATTU!

http://groups.google.fi/group/finnark-f75-pikkujatti-kerho

Tervetuloa mukaan tekemään sisältöä.
      Valitettavasti kirjoittelu ja sivujenteko vaatii vielä toistaiseksi rekisteröitymisen, joka onnistuu gmailla. Lukeminen ei vaadi mitään. Gmail on helppo avata ja sisältää myös paljon ilmaista säilytys tilaa.
      Päädyin Googlegrouppiin koska sieltä sai eniten tilaa valokuville ja muille dokkareille.
      Huom! Sivujen teko on helppoa.

• sisävesi

sait tehtyä ton sivuston.Mulla ollut vähän kiireitä,joten en ole ehtinyt rekisteröityä.Laitan kuitenkin joitain kuvia kun ehdin.Pressun teki Parolan teltta ja hinta jotain vähän yli 400€.Mä katselin noita kuvia Jäteistä ja huomasin,että kaikissa on jääkaappi alkuperäisllä paikalla.Mulla oli kaappi uusimis kunnossa ja mietin mikä olis hyvä paikka sille.Päädyin ostamaan vetolaatikko jääkaapin joka mitoiltaan mahtui just sopivasti avotilan vasemman penkin alle.Siinä se on käden ulottuvilla olet sitten sisällä tai ulkona.Jos tarvetta voin lähettää kuvan siitäkin.

• kiinteästi
        sisävesi kirjoitti:

sait tehtyä ton sivuston.Mulla ollut vähän kiireitä,joten en ole ehtinyt rekisteröityä.Laitan kuitenkin joitain kuvia kun ehdin.Pressun teki Parolan teltta ja hinta jotain vähän yli 400€.Mä katselin noita kuvia Jäteistä ja huomasin,että kaikissa on jääkaappi alkuperäisllä paikalla.Mulla oli kaappi uusimis kunnossa ja mietin mikä olis hyvä paikka sille.Päädyin ostamaan vetolaatikko jääkaapin joka mitoiltaan mahtui just sopivasti avotilan vasemman penkin alle.Siinä se on käden ulottuvilla olet sitten sisällä tai ulkona.Jos tarvetta voin lähettää kuvan siitäkin.

.. katselin vanhaa TM:n koepurjehdusta ja siinä oli Pikkujätti, jossa oli tukeva tuulilasi ja lyhyt katto, josta vasta alkoi kuomu.
        kts. http://groups.google.fi/group/finnark-f75-pikkujatti-kerho/web/tm-kuvat

Mistäköhän tuollaisen saisi hankittua? Jos jolllain lukijalla on tuollainen,niin olisi kiva saada tarkempi kuvia ja hieman rakennekuvausta tuonne sivustolle.

• R K-S

mittaile sopiva tilan mitat, niin eiköhän siihen tankki löydy. Unohda kem WC viritykset. Rakenna kunnolla, niin saat lähes hajuttoman systeemin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2769
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      16
      2577
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2278
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1871
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      38
      1582
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1555
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1483
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1363
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      28
      1204
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26