PAKU, miniBUSSI ja LINJA-AUTO

WWv

Kertokaa joku viisas miten tämä kaikki on suomen lain säädännössä mahdollista..

puhutaan autosta VW Trasporter

Autoa saa reksiteröitynä

paku ilman penkkejä max nopeus 100km/h

minipussina 1 5-8penkkejä nopeus suurin sallittu tiellä oleva nopeus..(suomessa kai 120km/h)

tai linja-auto 1 9 paikkaa 100km/h

miten näitten autojen turvallisuus eroaa toisistaan toisistaan vai mistä ne johtuu noi max nopeus erot???

kuulostaa vaan jotenkin ihmeelliseltä että sama auto mutta on vain penkkejä tai ei tai paljon penkkejä...

15

1769

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JML82

      Pakettiautolla kuljetetaan painavia esineitä, jotka kolarin sattuessa sinkoilevat ties minne. Eipä sillä ole hirveesti väliä onko 100km/h vai 120km/h, sama lopputulos on.

      Linja-auto on yleensä isompi kuin tuo minibussista verotussyistä tehty versio. Turvallisuudessahan ei olekkaan mitään eroa sinäänä. Nopeus on rajoitettu linja-autoissa huomioiden nämä järeämmätkin autot...

      • Tiiselitahvo

        Jees - tavaroiden turvallisuus on valtiovallan huolena, siksi tavarankuljetuksessa ei saa ajaa niin kovaa kuin lauma koulukkaita kyydissä.

        Ei vaineskaa - kyse on siitä että jostain omituisesta syystä eri autotyyppien verotus eroaa toisistaan huomattavasti vaikka käytännössä henkilöauto ja pakettiauto eivät sitä tee.

        Hikipäässä revitään takapenkkejä pois valmiiksi sisustetuista diiselautoista, luuletteko että tarkoituksena on tämän jälkeen tavaran kuljetus?


        Emähölmöläisten hommaa!


    • on näin että

      kun ostin uuden Sprintteri 3,55 tonninen pakettiversio sillä saa ajaa 80km/h MUTTA jos pudotan 500kg pois ja otan paketti Sprintteri 3,5 tonninen niin saan ajaa 100km/h.
      Onko tosissaan näin että on vain turvalisuudesta kiinni eikä siitä että tämä pakettiversio maksaa 4000 euroa enemmän kun siinä on vero?

      • JML82

        Tarkoittanet erolla 50 kg:aa?

        Lait on välillä todella ihmeellisiä! Eihän tuossa tapauksessa ole kyllä mitään järkeä. Se on sama, onko kokonaispaino 3,5kg vai 3,6kg. Turvallisuuden kannalta meinaan.


      • Tiiselitahvo
        JML82 kirjoitti:

        Tarkoittanet erolla 50 kg:aa?

        Lait on välillä todella ihmeellisiä! Eihän tuossa tapauksessa ole kyllä mitään järkeä. Se on sama, onko kokonaispaino 3,5kg vai 3,6kg. Turvallisuuden kannalta meinaan.

        Näin justiinsa! Suuri ongelma on nimeltään auto- ja liikenneverotus! Siitä on tehty sellainen älytön tilkkutäkki että rekisteröidään näitä 3,55 tn "kuorma-autoja" ja Pösö 205 "paketti-autoja".


    • Kallonkutistaja l

      Kyllähän ne nopeuserot tulevat nimen omaan ajoneuvojen luokituksesta. Transporter on noita rajatapauksia, joiden kohdalla homma menee noin. Tai sitten säännöissä pitäisi olla joukko poikkeuksia ja poikkeuksien poikkeuksia, joista ei kukaan ottaisi enää yksiselitteisesti selvää.

      Miten sinä laatisit kaiken kattavat säännöt? Jos rajavetäjänä olisi esim kokonaispaino, niin olisihan sekin raja aina jossain, ja sen kohdalla olisi toiset rajatapaukset. Samaten kävisi henkilömäärän perustuvien rajojen kanssa.

      Entä sitten se vaihtoehto, että minibussinkin nopeusrajoitus olisi 100km/h? Sitähän voi ajaa melko kokematon B-kortin haltijakin, kun puolestaan linja-auton kuljettajalta vaaditaan jonkinlainen D-kortti.

      • Tiiselitahvo

        Tietysti se pitäisi olla niin että kun auton koko suurenee, niin siltä sekä kuljettajalta vaaditaan enemmän. Pakettiauto/henkilöauto jaottelu on täysin turhanpäiväinen ja aikanasa elänyt. Eihän nuo eroa teknisesti käytännössä ensikään toisistaan. Liikenneverotuksen lisäksi alv-vähennysoikeudet pitää saada samaksi riippumatta siitä kumpi on kyseessä. Käytännössä nämä voisi toteuttaa poistamalla pakuilta niiden nauttimat veroedut verrattuina busseihin, ja osakeyhtiöiltä niiden nauttimat veroedut verrattuna ammatinharjoittajiin.

        Kuorma-auto ja bussi voivat olla eri verolla koska:
        - tekniset lisävaatimukset, ajopiirturi ja nopeudenrajoittimet pakolliseksi
        - vaaditaan näiden kuljettamiseen oikeuttava ajokortti
        - näille myös alv-vähennykset jos käytetään yritystoiminnassa

        No, turha haave. 2010 uusi käyttömaksukin erottelee pakut omaksi ryhmäkseen (0,35 euro/d koosta tai päästöistä riippumatta) kun henkilöautoilla riippuu päästöistä tai 2001 vanhemmilla kokonaispainosta.


      • Kallonkutistaja
        Tiiselitahvo kirjoitti:

        Tietysti se pitäisi olla niin että kun auton koko suurenee, niin siltä sekä kuljettajalta vaaditaan enemmän. Pakettiauto/henkilöauto jaottelu on täysin turhanpäiväinen ja aikanasa elänyt. Eihän nuo eroa teknisesti käytännössä ensikään toisistaan. Liikenneverotuksen lisäksi alv-vähennysoikeudet pitää saada samaksi riippumatta siitä kumpi on kyseessä. Käytännössä nämä voisi toteuttaa poistamalla pakuilta niiden nauttimat veroedut verrattuina busseihin, ja osakeyhtiöiltä niiden nauttimat veroedut verrattuna ammatinharjoittajiin.

        Kuorma-auto ja bussi voivat olla eri verolla koska:
        - tekniset lisävaatimukset, ajopiirturi ja nopeudenrajoittimet pakolliseksi
        - vaaditaan näiden kuljettamiseen oikeuttava ajokortti
        - näille myös alv-vähennykset jos käytetään yritystoiminnassa

        No, turha haave. 2010 uusi käyttömaksukin erottelee pakut omaksi ryhmäkseen (0,35 euro/d koosta tai päästöistä riippumatta) kun henkilöautoilla riippuu päästöistä tai 2001 vanhemmilla kokonaispainosta.

        "Pakettiauto/henkilöauto jaottelu on täysin turhanpäiväinen ja aikanasa elänyt. Eihän nuo eroa teknisesti käytännössä ensikään toisistaan."

        Eipä paketti- ja kuorma-autokaan välttämättä eroa teknisesti toisistaan. Toisessa kokonaispaino voi olla alle 3500kg ja toisessa yli 3500kg, ja silti kyse on käytännössä samasta automallista. Hankintahinta notkahtaa silti, vaikka kuorma-autossa vaaditaankin joitain varusteita, joita ei pakettiautossa vaadita, ainakaan vielä.

        Jos pakettiauton hankintaa verotettaisiin samoin kuin henkilöautonkin, niin mitenhän pakettiautot kävisivät kaupaksi? Pitäiskö pakettiautoja sittenkin verottaa kuten kuorma-autojakin, eli ei ollenkaan?


      • Tiiselitahvo
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        "Pakettiauto/henkilöauto jaottelu on täysin turhanpäiväinen ja aikanasa elänyt. Eihän nuo eroa teknisesti käytännössä ensikään toisistaan."

        Eipä paketti- ja kuorma-autokaan välttämättä eroa teknisesti toisistaan. Toisessa kokonaispaino voi olla alle 3500kg ja toisessa yli 3500kg, ja silti kyse on käytännössä samasta automallista. Hankintahinta notkahtaa silti, vaikka kuorma-autossa vaaditaankin joitain varusteita, joita ei pakettiautossa vaadita, ainakaan vielä.

        Jos pakettiauton hankintaa verotettaisiin samoin kuin henkilöautonkin, niin mitenhän pakettiautot kävisivät kaupaksi? Pitäiskö pakettiautoja sittenkin verottaa kuten kuorma-autojakin, eli ei ollenkaan?

        Näinhän se on... Tietysti kaikki pitäisi olla tasaverolla, mutta tuo raskaan liikenteen verotuksen saattaminen henkilöautojen tasolle taitaa olla liian radikaali ehdotus edes haaveiltavaksi :-(

        Mikäli se toteutuisi, niin VVM pitäisi huolta siitä että henkilöautojen verotus ei laskisi vaan raskaan kaluston nousisi. Tietenkin...

        Silti tilanne pitäisi saada sellaiseksi, että auto on järkevää rekisteröidä aina keveimpään mahdolliseen luokkaan, kun on näitä rajatapauksia. Esim volkkari LT kannattaisi rekisteröidä kuortsikaksi ainoastaan silloin, jos sillä pitää kuljettaa jotain raskasta. Eikö niin, eikö tämä kuulosta järkevältä??? Onko nykytilanne järkevä? Eikö ole ihan hölmöä joku jenkkipaku tai hummeri rekisteröidä kuortsikaksi, kun sillä kuskataan korkeintaan asiapullosalkkua?

        Ja takapenkkien repiminen diiselhenkilöautoista, voiko hölmömpää olla!!!


      • Kallonkutistaja
        Tiiselitahvo kirjoitti:

        Näinhän se on... Tietysti kaikki pitäisi olla tasaverolla, mutta tuo raskaan liikenteen verotuksen saattaminen henkilöautojen tasolle taitaa olla liian radikaali ehdotus edes haaveiltavaksi :-(

        Mikäli se toteutuisi, niin VVM pitäisi huolta siitä että henkilöautojen verotus ei laskisi vaan raskaan kaluston nousisi. Tietenkin...

        Silti tilanne pitäisi saada sellaiseksi, että auto on järkevää rekisteröidä aina keveimpään mahdolliseen luokkaan, kun on näitä rajatapauksia. Esim volkkari LT kannattaisi rekisteröidä kuortsikaksi ainoastaan silloin, jos sillä pitää kuljettaa jotain raskasta. Eikö niin, eikö tämä kuulosta järkevältä??? Onko nykytilanne järkevä? Eikö ole ihan hölmöä joku jenkkipaku tai hummeri rekisteröidä kuortsikaksi, kun sillä kuskataan korkeintaan asiapullosalkkua?

        Ja takapenkkien repiminen diiselhenkilöautoista, voiko hölmömpää olla!!!

        "Eikö ole ihan hölmöä joku jenkkipaku tai hummeri rekisteröidä kuortsikaksi, kun sillä kuskataan korkeintaan asiapullosalkkua?"

        Onko järkevää hankkia jenkkipakua tai hummeria, jos sillä kuskataan korkeintaan asiapullosalkkua?

        Niin kauan kuin on olemassa rajoja, on olemassa myös epäselkeitä rajatapauksia. Ajoneuvoluokitukset ovat tietysti rakenteellisten erojen mutta valitettavasti myös veroteknisten syiden takia. Rakenteellisten erojen takia on hyvä myös säätää maksiminopeuksia eri luokille, jottei esim kaikkien henkilöautojenkin maksiminopeutena olisi vain 80km/h, koska kaikilla kuorma-autoilla ei voi ajaa lujempaa.


      • Änkkääjä
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        "Eikö ole ihan hölmöä joku jenkkipaku tai hummeri rekisteröidä kuortsikaksi, kun sillä kuskataan korkeintaan asiapullosalkkua?"

        Onko järkevää hankkia jenkkipakua tai hummeria, jos sillä kuskataan korkeintaan asiapullosalkkua?

        Niin kauan kuin on olemassa rajoja, on olemassa myös epäselkeitä rajatapauksia. Ajoneuvoluokitukset ovat tietysti rakenteellisten erojen mutta valitettavasti myös veroteknisten syiden takia. Rakenteellisten erojen takia on hyvä myös säätää maksiminopeuksia eri luokille, jottei esim kaikkien henkilöautojenkin maksiminopeutena olisi vain 80km/h, koska kaikilla kuorma-autoilla ei voi ajaa lujempaa.

        Vai luulet että hummeri hankitaan kuormien kuljettamista varten???

        Eläinkuljetukseen se kyllä sopii - nimittäin mäyräkoiran kuskaukseen :-)


      • Nyt autolla jossa on yhtä iso kuormatila, yhtä monta penkkiä jne. voi sallittu nopeus olla 80, 100 tai 120km/h..

        Kuten arvata saattaa. niin 80km/h on halvin ja 120km/h kallein.

        Toki 100km/h nopeus vaatii että painoa on maks 3500kg... Mutta 80 tai 120km/h nopeuden voi saada myös 3510 kiloisena.

        Oma linjaukseni olisi

        10-5000kg -> 120km/h
        5010 - 10.000kg - > 100km/h
        10.010kg -> 80km/h


    • Eihän laissa ole mitään järkeä. Otetaan esimerkkinä MB Sprinter (Auto käytännössä sama olkoon kokonaispaina 3500 tai 3550 kg)

      3550 Kiloinen 3 paikkainen kuorma-auto 80km/h

      3550 Kiloinen 8 paikkainen kuorma-auto 80km/h

      3500 Kiloinen paku jossa 3 penkkiä - 100km/h

      3500 Kiloinen bussi jossa 9 penkkiä - 100km/h

      3550 Kiloinen bussi jossa 9 penkkiä - 100km/h

      3500 Kiloinen 3 paikkainen henkilöauto - 120km/h

      3500 Kiloinen 9 paikkainen henkilöauto - 120km/h

      3550 Kiloinen 3 paikkainen henkilöauto 120km/h

      3550 Kiloinen 9 paikkainen henkilöauto 120km/h

      Eli jos ostat sprinterin joka painaa 3550 kiloa, niin et saa ajaa kuin 80km/h

      Jos taas muutoskatsastat sen 3550 kiloiseksi henkilöautoksi, saat ajaa 120km/h

      Jos vielä pudotat painon 3500 kiloon, niin saat ajaa 120km/etkä tarvitse edes kuorma-autokorttia

      Joten lakia voitais tältä osin muuttaa järkevämpään suuntaan. Ei ole järkeä että rahalla saa lisänopeutta, vai mitä?

      • Ja tosiaan henkilöautossa voi olla penkkejä 1-9

        Ja henkilöautolla ei ole painorajaa, tosin yli 3500kg henkilöautoissa törkeät verot ja ainut etu että saa ajaa 120km/h


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä tiedän että ajattelet

      Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä
      Ikävä
      17
      5918
    2. Hermanni taitaa hyötyä oikein isot rahat

      https://letco.fi/finnish/ https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010933843.html Tällainen suomalaismulkeroko edustaa noita
      Maailman menoa
      178
      4361
    3. Syvästi levoton

      Muistat varmaan sinäkin. Ei sitä olisi koskaan toivonut omalle kohdalle tämmöistä. Mutta kyllä minä selviän kuten ennenk
      Ikävä
      17
      4228
    4. Vuosi vaihtuu!

      Hyvvää Uutta Vuotta! Toevottavasti tulleepi kaekille parempi tuleva vuosi 2025! Olokaahan kilttejä ihanat, rakkaat palst
      Suomussalmi
      27
      1616
    5. Oletko koskaan törmännyt ihmiseen.....

      Jota haluat niin paljon että järki lähtee? Toinen näyttääkin niin stanan hyvältä että tekisi mieli syödä se kokonaan. Yk
      Ikävä
      46
      1497
    6. Onko kaivattusi

      Ulkoisesti viehättävä?
      Ikävä
      83
      1428
    7. Kuinka arvokas kaivattusi on?

      Hinta rahana.
      Ikävä
      97
      1323
    8. Voitko ymmärtää

      Rakastan ja vihaan sinua mies.
      Ikävä
      117
      1215
    9. Uudenvuoden toivotukset

      Listataan tähän kivoja uudenvuoden toivotuksia 🙂👇 Aloitan: "Toivon sinulle ensi vuodeksi 12 kuukautta iloa, 52 viikk
      Uusivuosi
      11
      1162
    10. Satu Rämön suosituista Hildur-kirjoista TV-sarja - Jaksobudjetti hurjat miljoona euroa!

      Hildur on suosittu ja palkittu dekkarisarja Suomessa ja kansainvälisesti. Nyt kirjoista tehdään megaluokan tv-sarja. On
      Tv-sarjat
      5
      1126
    Aihe