Kertokaa joku viisas miten tämä kaikki on suomen lain säädännössä mahdollista..
puhutaan autosta VW Trasporter
Autoa saa reksiteröitynä
paku ilman penkkejä max nopeus 100km/h
minipussina 1 5-8penkkejä nopeus suurin sallittu tiellä oleva nopeus..(suomessa kai 120km/h)
tai linja-auto 1 9 paikkaa 100km/h
miten näitten autojen turvallisuus eroaa toisistaan toisistaan vai mistä ne johtuu noi max nopeus erot???
kuulostaa vaan jotenkin ihmeelliseltä että sama auto mutta on vain penkkejä tai ei tai paljon penkkejä...
PAKU, miniBUSSI ja LINJA-AUTO
15
1774
Vastaukset
- JML82
Pakettiautolla kuljetetaan painavia esineitä, jotka kolarin sattuessa sinkoilevat ties minne. Eipä sillä ole hirveesti väliä onko 100km/h vai 120km/h, sama lopputulos on.
Linja-auto on yleensä isompi kuin tuo minibussista verotussyistä tehty versio. Turvallisuudessahan ei olekkaan mitään eroa sinäänä. Nopeus on rajoitettu linja-autoissa huomioiden nämä järeämmätkin autot...- Tiiselitahvo
Jees - tavaroiden turvallisuus on valtiovallan huolena, siksi tavarankuljetuksessa ei saa ajaa niin kovaa kuin lauma koulukkaita kyydissä.
Ei vaineskaa - kyse on siitä että jostain omituisesta syystä eri autotyyppien verotus eroaa toisistaan huomattavasti vaikka käytännössä henkilöauto ja pakettiauto eivät sitä tee.
Hikipäässä revitään takapenkkejä pois valmiiksi sisustetuista diiselautoista, luuletteko että tarkoituksena on tämän jälkeen tavaran kuljetus?
Emähölmöläisten hommaa!
- on näin että
kun ostin uuden Sprintteri 3,55 tonninen pakettiversio sillä saa ajaa 80km/h MUTTA jos pudotan 500kg pois ja otan paketti Sprintteri 3,5 tonninen niin saan ajaa 100km/h.
Onko tosissaan näin että on vain turvalisuudesta kiinni eikä siitä että tämä pakettiversio maksaa 4000 euroa enemmän kun siinä on vero?- JML82
Tarkoittanet erolla 50 kg:aa?
Lait on välillä todella ihmeellisiä! Eihän tuossa tapauksessa ole kyllä mitään järkeä. Se on sama, onko kokonaispaino 3,5kg vai 3,6kg. Turvallisuuden kannalta meinaan. - Tiiselitahvo
JML82 kirjoitti:
Tarkoittanet erolla 50 kg:aa?
Lait on välillä todella ihmeellisiä! Eihän tuossa tapauksessa ole kyllä mitään järkeä. Se on sama, onko kokonaispaino 3,5kg vai 3,6kg. Turvallisuuden kannalta meinaan.Näin justiinsa! Suuri ongelma on nimeltään auto- ja liikenneverotus! Siitä on tehty sellainen älytön tilkkutäkki että rekisteröidään näitä 3,55 tn "kuorma-autoja" ja Pösö 205 "paketti-autoja".
ABS, turvatyyny, ei seisomapaikkoja jne...
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257- Kallonkutistaja l
Kyllähän ne nopeuserot tulevat nimen omaan ajoneuvojen luokituksesta. Transporter on noita rajatapauksia, joiden kohdalla homma menee noin. Tai sitten säännöissä pitäisi olla joukko poikkeuksia ja poikkeuksien poikkeuksia, joista ei kukaan ottaisi enää yksiselitteisesti selvää.
Miten sinä laatisit kaiken kattavat säännöt? Jos rajavetäjänä olisi esim kokonaispaino, niin olisihan sekin raja aina jossain, ja sen kohdalla olisi toiset rajatapaukset. Samaten kävisi henkilömäärän perustuvien rajojen kanssa.
Entä sitten se vaihtoehto, että minibussinkin nopeusrajoitus olisi 100km/h? Sitähän voi ajaa melko kokematon B-kortin haltijakin, kun puolestaan linja-auton kuljettajalta vaaditaan jonkinlainen D-kortti.- Tiiselitahvo
Tietysti se pitäisi olla niin että kun auton koko suurenee, niin siltä sekä kuljettajalta vaaditaan enemmän. Pakettiauto/henkilöauto jaottelu on täysin turhanpäiväinen ja aikanasa elänyt. Eihän nuo eroa teknisesti käytännössä ensikään toisistaan. Liikenneverotuksen lisäksi alv-vähennysoikeudet pitää saada samaksi riippumatta siitä kumpi on kyseessä. Käytännössä nämä voisi toteuttaa poistamalla pakuilta niiden nauttimat veroedut verrattuina busseihin, ja osakeyhtiöiltä niiden nauttimat veroedut verrattuna ammatinharjoittajiin.
Kuorma-auto ja bussi voivat olla eri verolla koska:
- tekniset lisävaatimukset, ajopiirturi ja nopeudenrajoittimet pakolliseksi
- vaaditaan näiden kuljettamiseen oikeuttava ajokortti
- näille myös alv-vähennykset jos käytetään yritystoiminnassa
No, turha haave. 2010 uusi käyttömaksukin erottelee pakut omaksi ryhmäkseen (0,35 euro/d koosta tai päästöistä riippumatta) kun henkilöautoilla riippuu päästöistä tai 2001 vanhemmilla kokonaispainosta. - Kallonkutistaja
Tiiselitahvo kirjoitti:
Tietysti se pitäisi olla niin että kun auton koko suurenee, niin siltä sekä kuljettajalta vaaditaan enemmän. Pakettiauto/henkilöauto jaottelu on täysin turhanpäiväinen ja aikanasa elänyt. Eihän nuo eroa teknisesti käytännössä ensikään toisistaan. Liikenneverotuksen lisäksi alv-vähennysoikeudet pitää saada samaksi riippumatta siitä kumpi on kyseessä. Käytännössä nämä voisi toteuttaa poistamalla pakuilta niiden nauttimat veroedut verrattuina busseihin, ja osakeyhtiöiltä niiden nauttimat veroedut verrattuna ammatinharjoittajiin.
Kuorma-auto ja bussi voivat olla eri verolla koska:
- tekniset lisävaatimukset, ajopiirturi ja nopeudenrajoittimet pakolliseksi
- vaaditaan näiden kuljettamiseen oikeuttava ajokortti
- näille myös alv-vähennykset jos käytetään yritystoiminnassa
No, turha haave. 2010 uusi käyttömaksukin erottelee pakut omaksi ryhmäkseen (0,35 euro/d koosta tai päästöistä riippumatta) kun henkilöautoilla riippuu päästöistä tai 2001 vanhemmilla kokonaispainosta."Pakettiauto/henkilöauto jaottelu on täysin turhanpäiväinen ja aikanasa elänyt. Eihän nuo eroa teknisesti käytännössä ensikään toisistaan."
Eipä paketti- ja kuorma-autokaan välttämättä eroa teknisesti toisistaan. Toisessa kokonaispaino voi olla alle 3500kg ja toisessa yli 3500kg, ja silti kyse on käytännössä samasta automallista. Hankintahinta notkahtaa silti, vaikka kuorma-autossa vaaditaankin joitain varusteita, joita ei pakettiautossa vaadita, ainakaan vielä.
Jos pakettiauton hankintaa verotettaisiin samoin kuin henkilöautonkin, niin mitenhän pakettiautot kävisivät kaupaksi? Pitäiskö pakettiautoja sittenkin verottaa kuten kuorma-autojakin, eli ei ollenkaan? - Tiiselitahvo
Kallonkutistaja kirjoitti:
"Pakettiauto/henkilöauto jaottelu on täysin turhanpäiväinen ja aikanasa elänyt. Eihän nuo eroa teknisesti käytännössä ensikään toisistaan."
Eipä paketti- ja kuorma-autokaan välttämättä eroa teknisesti toisistaan. Toisessa kokonaispaino voi olla alle 3500kg ja toisessa yli 3500kg, ja silti kyse on käytännössä samasta automallista. Hankintahinta notkahtaa silti, vaikka kuorma-autossa vaaditaankin joitain varusteita, joita ei pakettiautossa vaadita, ainakaan vielä.
Jos pakettiauton hankintaa verotettaisiin samoin kuin henkilöautonkin, niin mitenhän pakettiautot kävisivät kaupaksi? Pitäiskö pakettiautoja sittenkin verottaa kuten kuorma-autojakin, eli ei ollenkaan?Näinhän se on... Tietysti kaikki pitäisi olla tasaverolla, mutta tuo raskaan liikenteen verotuksen saattaminen henkilöautojen tasolle taitaa olla liian radikaali ehdotus edes haaveiltavaksi :-(
Mikäli se toteutuisi, niin VVM pitäisi huolta siitä että henkilöautojen verotus ei laskisi vaan raskaan kaluston nousisi. Tietenkin...
Silti tilanne pitäisi saada sellaiseksi, että auto on järkevää rekisteröidä aina keveimpään mahdolliseen luokkaan, kun on näitä rajatapauksia. Esim volkkari LT kannattaisi rekisteröidä kuortsikaksi ainoastaan silloin, jos sillä pitää kuljettaa jotain raskasta. Eikö niin, eikö tämä kuulosta järkevältä??? Onko nykytilanne järkevä? Eikö ole ihan hölmöä joku jenkkipaku tai hummeri rekisteröidä kuortsikaksi, kun sillä kuskataan korkeintaan asiapullosalkkua?
Ja takapenkkien repiminen diiselhenkilöautoista, voiko hölmömpää olla!!! - Kallonkutistaja
Tiiselitahvo kirjoitti:
Näinhän se on... Tietysti kaikki pitäisi olla tasaverolla, mutta tuo raskaan liikenteen verotuksen saattaminen henkilöautojen tasolle taitaa olla liian radikaali ehdotus edes haaveiltavaksi :-(
Mikäli se toteutuisi, niin VVM pitäisi huolta siitä että henkilöautojen verotus ei laskisi vaan raskaan kaluston nousisi. Tietenkin...
Silti tilanne pitäisi saada sellaiseksi, että auto on järkevää rekisteröidä aina keveimpään mahdolliseen luokkaan, kun on näitä rajatapauksia. Esim volkkari LT kannattaisi rekisteröidä kuortsikaksi ainoastaan silloin, jos sillä pitää kuljettaa jotain raskasta. Eikö niin, eikö tämä kuulosta järkevältä??? Onko nykytilanne järkevä? Eikö ole ihan hölmöä joku jenkkipaku tai hummeri rekisteröidä kuortsikaksi, kun sillä kuskataan korkeintaan asiapullosalkkua?
Ja takapenkkien repiminen diiselhenkilöautoista, voiko hölmömpää olla!!!"Eikö ole ihan hölmöä joku jenkkipaku tai hummeri rekisteröidä kuortsikaksi, kun sillä kuskataan korkeintaan asiapullosalkkua?"
Onko järkevää hankkia jenkkipakua tai hummeria, jos sillä kuskataan korkeintaan asiapullosalkkua?
Niin kauan kuin on olemassa rajoja, on olemassa myös epäselkeitä rajatapauksia. Ajoneuvoluokitukset ovat tietysti rakenteellisten erojen mutta valitettavasti myös veroteknisten syiden takia. Rakenteellisten erojen takia on hyvä myös säätää maksiminopeuksia eri luokille, jottei esim kaikkien henkilöautojenkin maksiminopeutena olisi vain 80km/h, koska kaikilla kuorma-autoilla ei voi ajaa lujempaa. - Änkkääjä
Kallonkutistaja kirjoitti:
"Eikö ole ihan hölmöä joku jenkkipaku tai hummeri rekisteröidä kuortsikaksi, kun sillä kuskataan korkeintaan asiapullosalkkua?"
Onko järkevää hankkia jenkkipakua tai hummeria, jos sillä kuskataan korkeintaan asiapullosalkkua?
Niin kauan kuin on olemassa rajoja, on olemassa myös epäselkeitä rajatapauksia. Ajoneuvoluokitukset ovat tietysti rakenteellisten erojen mutta valitettavasti myös veroteknisten syiden takia. Rakenteellisten erojen takia on hyvä myös säätää maksiminopeuksia eri luokille, jottei esim kaikkien henkilöautojenkin maksiminopeutena olisi vain 80km/h, koska kaikilla kuorma-autoilla ei voi ajaa lujempaa.Vai luulet että hummeri hankitaan kuormien kuljettamista varten???
Eläinkuljetukseen se kyllä sopii - nimittäin mäyräkoiran kuskaukseen :-) Nyt autolla jossa on yhtä iso kuormatila, yhtä monta penkkiä jne. voi sallittu nopeus olla 80, 100 tai 120km/h..
Kuten arvata saattaa. niin 80km/h on halvin ja 120km/h kallein.
Toki 100km/h nopeus vaatii että painoa on maks 3500kg... Mutta 80 tai 120km/h nopeuden voi saada myös 3510 kiloisena.
Oma linjaukseni olisi
10-5000kg -> 120km/h
5010 - 10.000kg - > 100km/h
10.010kg -> 80km/h
Eihän laissa ole mitään järkeä. Otetaan esimerkkinä MB Sprinter (Auto käytännössä sama olkoon kokonaispaina 3500 tai 3550 kg)
3550 Kiloinen 3 paikkainen kuorma-auto 80km/h
3550 Kiloinen 8 paikkainen kuorma-auto 80km/h
3500 Kiloinen paku jossa 3 penkkiä - 100km/h
3500 Kiloinen bussi jossa 9 penkkiä - 100km/h
3550 Kiloinen bussi jossa 9 penkkiä - 100km/h
3500 Kiloinen 3 paikkainen henkilöauto - 120km/h
3500 Kiloinen 9 paikkainen henkilöauto - 120km/h
3550 Kiloinen 3 paikkainen henkilöauto 120km/h
3550 Kiloinen 9 paikkainen henkilöauto 120km/h
Eli jos ostat sprinterin joka painaa 3550 kiloa, niin et saa ajaa kuin 80km/h
Jos taas muutoskatsastat sen 3550 kiloiseksi henkilöautoksi, saat ajaa 120km/h
Jos vielä pudotat painon 3500 kiloon, niin saat ajaa 120km/etkä tarvitse edes kuorma-autokorttia
Joten lakia voitais tältä osin muuttaa järkevämpään suuntaan. Ei ole järkeä että rahalla saa lisänopeutta, vai mitä?Ja tosiaan henkilöautossa voi olla penkkejä 1-9
Ja henkilöautolla ei ole painorajaa, tosin yli 3500kg henkilöautoissa törkeät verot ja ainut etu että saa ajaa 120km/h
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi palstalla paljon venäjä mielisiä?
Palstalle näyttää kerääntyneen varsin paljon venäjä mielisiä. Mistä tämä johtuu?4745273Asianajaja Herman Ljungberg
Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä984043- 3912123
Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??
Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.251710Minun on vaikea ymmärtää
Kuinka voin rakastua sinuun, tai siltä se ainakin tuntuu, kun koko ajan pyörit mielessäni. Emmekä me edes näe, eikä muut401350Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.
Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la1411021Harvinainen yhteiskuva! Anna Puu ja Jukka-rakas uudenvuoden yössä - Hän on Jenni Vartiaisen EX-mies
Laulaja, lauluntekijä Anna Puu on naimisissa tuottaja Jukka Immosen kanssa, joka on myös laulaja Jenni Vartiaisen ex. N9971- 48942
Teennäinen ihminen?
Eilen joku halusi ottaa siitä aihetta. Millainen ihminen on teennäinen? Joku mielikuva itsellänikin on, että sellainen132928Nainen, taidan inhota minua todella
tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll70915