Laskimotukos kanyylista?

tippa kädessä

Hei,olenko vainoharhainen, vai olisiko minulle voinut tulla kanyylista (joka oli kämmenselän suonessa) tukos tai hyytymä suoneen? Kanyyli oli minulla 3pvää antibiottilääkityksen vuoksi ja se poistettiin viikko sitten. Minulla on vieläkin suoni koholla ja siinä on kipeä patti johon sattuu painaessa. Pisto jälki on parantunut hyvin eikä ole punotusta tai kuumetta. Jo tipan laittaminenkin sattui niin paljon, että olin aivan varma että ne puhkas multa suonen, hoitajat vaan vähätteli särkyä, lääkkeiden tiputuksetkin sattui todella paljon!!! Onko minulla vaim herkät suonet ja paraneminen kestää, vai voiko suoneen tulla hyytymiä kanyylin poiston jälkeen? Onko kokemuksia?

12

23156

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veritulpan jälkeen

sanoa tukoksesta, mutta huonosti laitettu kanyyli aiheuttaa helposti kipeän mustelman, kun verta pääsee ihon alle. Tällainen näkyy keltaisuutena tai sinisyytenä.

Laskimoukoksien yleinen ominaisuus on turvotus ja aristus sillä alueella, josta tukos estää verta poistumasta. Ikään kuin kudoksen sisäinen paine kasvaa. Pintasuonissa tukos kai tuntuu suonen kovuutena.

Jos epäilet tukosta, niin käy ihmeessä lääkärillä. Ne voivat olla vaarallisia ja kannattaa suhtautaua vakavasti. Itse vitkastelin lääkäriin menoa viikon jalan veritulpan takia ihan tietämättömyyttäni.

• laskimotulehdus

ei sen kummempaa.

• hysteerikko

niin mikä se pinnallinen laskimotulehdus on? onko se yleistä ja meneekö itsestään ohi? onko siihen mitään itsehoitoa? Kiitos vastauksista. terv.verisuoni-fobinen

• tuolta

• häviää itsestään

Osta apteekista Hirudoid fortea, jos oikein kirveltää.

• kanyyli2

Itse kävin tänään juuri samasta syystä lääkärissä. Minulla oli kanyyli kädessä 6 päivää, josta laitettiin antibiootti. Kolmella viimeisellä kerralla antibiootin laitto kirveli todella paljon ja käsi alkoi turvota. Sitä myös vähäteltiin. Vanhempi hoitaja sitten totesi, että suoni vetelee viimisiään! Epäselväksi jäi, mistä patti johtuu. Olen tosin menossa uudestaan lääkäriin, enkä luovuta ennenkuin syy selviää. Se voi olla laskimotukos, joku kapseloitunut neste, lääkäri myös totesi, että kanyylista on voinut katketa pieni pala, joka on jäänyt käteen. Tuntuu ettei kukaan tiedä mistä on kyse. Kysyin asiaa sairaalasta, osastolta, jossa minua hoidettiin, he vain ihmettelivät ettei tuollaista pitäisi kyllä tapahtua ja että käy näyttämässä sitä jossain.

• rahikaisella

Itsekin sain laskimotukoksen kanyylinpiston yläpuolelle käsivarteen. Asia varmistui vasta ultraäänitutkimuksessa viikko kanyylin poiston jälkeen. Oireina kipu, pieni turvotus ja punoitus iholla.
        Lääkkeeksi 3 kuukauden kuuri verenohennuslääkettä (Marevan).

• irek
        rahikaisella kirjoitti:

Itsekin sain laskimotukoksen kanyylinpiston yläpuolelle käsivarteen. Asia varmistui vasta ultraäänitutkimuksessa viikko kanyylin poiston jälkeen. Oireina kipu, pieni turvotus ja punoitus iholla.
        Lääkkeeksi 3 kuukauden kuuri verenohennuslääkettä (Marevan).

Minulle laitettiin suoneen kanyyli , josta antibioottia vain sisään ja takaisin kotiin. käsi turposi ja oli kipeä viikon. rauhoittui sitten ja nyt jäljelle jäi kovia patteja, yksi iso vasemman käden kanyylikohdan yläpuolella ja kumminkin puolin sitä pienempiä. En tiedä mistä on kyse, mutta sanoivat että paranee itsestään. pelottaa ajatus että patti lähtisi liikkeelle, mutta kuulemma ei ole mahdollista? On ollut jo YLI kaksi kuukautta. Onko kellään tietoa, voisiko olla vaarallista? Vielä kolme kuukautta reissua jäljellä , joten suomenkielinen henkilökunta ei ole auttamassa :) Kipua tuntuu, kuin joku vetäisi verisuonta ihon alla välillä. Kosketusarka myös.

• appdix

Itellä nyt kuin ois kynä pistetty suonen sisään. Suunnilleen vasemman ranteen kohdilla. Kipu tuli kanyylin oltua 3 päivää, jolloin antibioottia ym muita nesteitä meni oikein olan takaa. Kaiken kaikkiaan viikon sairalaalareissulla tuli 3 kanyylia käytyä läpi. Ihan kuin se olisi palanut. Sain vanhentunutta Hirudoidia ja hetkellisesti tuntuu auttavan. Toivottavasti ei ole tukos. Pitää kysäistä hoitsuilta kun oon menossa tikkien poistoon ens viikolla

• Karpaatti06

Mulle pisti yks nuori hoitsu kerran antibiootin suoraa lihaskudokseen ku hän sai nolosteltua kanyylin pois suonesta. Ihon alle nousi golf-pallon kokoinen paise ja oli aivan saatanallisen kipee. Hiduroid fortea voideltiin tunnin ennen kuin alkas helpottamaan. Jotkut hoitsut onnistuu kanyylin laitossa aina ekalla yrittämällä mut turhan usein se onnistuu vasta kolmannella tai neljännellä kerralla.

• 1975

kanyylista voi tulla laskimotukos.... näin kävi tutulleni, joka sai juuri vauvan ja siinä touhussa kävi näin.... en tiedä miten yleistä, mutta kyllä näköjään voi sen saada... :/

• joseilöydyniintehdään

Sain sairaalassa kanyylista laskimotukoksen. Ironista oli, että kanyyli laitettiin TT-kuvausta varten, jolla tutkittiin mahdollista keuhkoveritulppaa. Ei löytynyt keuhkoveritulppaa, mutta kanyyli aiheutti käsivarteen laskimotulpan.

Käsi oli todella kipeä, mitä ihmettelin, sillä kanyylin ei pitäisi sattua ollenkaan. Lopulta kanyyli suostuttiin poistamaan ja lääkäri näki heti, että trombihan siellä. Asia vahvistettiin ultralla. Tukos oli kuitenkin pinnallisessa laskimossa, josta se ei voi aiheuttaa isompaa vahinkoa. Sen odotetaan häviävän itsestään. Toivottavasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2338
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2233
    3. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1554
    4. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1545
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1447
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1093
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      984
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      118
      963
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      893
    Aihe