Ihmisvirrat

Hallituksen asuntoministeri Jan Vapaavuori oli riemuissaan KHO:n päätöksestä siunata Sipoon kulman liitos Helsinkiin. Vapaavuori kertoi eilen, että urbanisoituminen on yleiseurooppalainen ja globaali ilmiö ja että Suomi on vielä tästä kehityksestä jäljessä. Hän piti kuitenkin todennäköisenä sitä, että muutto pääkaupunkiseudulle jatkuu ja arveli, eteivät Helsingin vapaat alueet kuten Malmin lentokentän seutu ja satama-alueet riitä kuin vähäksi aikaa tyydyttämään muuttoliikkeen tarvitseman asuntokannan.

Vapaavuori ei siis puhu halaistua sanaa mistään maan tasaisesta kehityksestä, vaan hyväksyy kaupungistumiskehityksen itsestään selvyytenä. Vapaavuori tuli tunnetuksi jo kunnallisvaaleissa vaaliteemastaan, jonka mukaan on älytöntä hajasijoittaa virastoja pitkin maata.

Vapaavuori on osoittautunut hallituksen kyvykkäimmäksi ministeriksi ainakin ajattelun tasolla. Hänen näkemyksensä on realistisia ja oikeansuuntaisia maan kehittämisen painopisteiden suhteen.

Kepusta Vapaavuoren ajatuksille näyttäisi tulevan eniten tukea pääministeri Vanhaselta ja kuntaministeri Kiviniemeltä. Änkyräkeput tietysti kakistelevat tässä kohdin minkä kerkiävät.

Saapa nähdä reagoidaan hallituksen sisällä Vapaavuoren suitsutuksiin. Vai nöyrtyvätkö kepulaisetkin tosiasioiden edessä. Oivalle tässä lienee jälleen selittelyn paikka. Miten kääntää tämän hallituksen pääkaupunkimyönteisyys Lipposen syyksi.

79

1501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siinä se

      >Kepusta Vapaavuoren ajatuksille näyttäisi tulevan eniten tukea pääministeri Vanhaselta ja kuntaministeri Kiviniemeltä. Änkyräkeput tietysti kakistelevat tässä kohdin minkä kerkiävät. <


      Kepulla on joka asiaan kaksi kantaa.

      • Yksisilmäisyys

        on demariasia.


      • Se selittää
        Yksisilmäisyys kirjoitti:

        on demariasia.

        Kun näkee samanaikaisesti laajalle. Näkemänsä ymmärtäminen on jo liikaa vaadittu.


    • oivahärkönen

      ... tosiaan ala-arvoista. Hän näytti oikein ylimieliseltä, kun hän puhui kiihkoisesti Helsingin seudun metropolin kasvattamisesta. Hän on saanut oppinsa Lipposelta. Mutta hänestä huolimatta kepujohtoinen hallitus rakentaa maata tasapainoisesti, eikä jätä jo olevia rakenteita maakunnissa hukkaan ja rakenna erikoisen kalliisti uutta Helsingin seudulle. Viime vuosina muuttoliike varsinaiselta maaseudulta on tapahtunut terveesti enenvästi maakuntien keskuksiin eikä vain Helsingin seudulle.

      • Julma Juha

        Hienoa, Oivan mantra tuli kuin tilattuna.

        Hallituksen pitäisi ratkaista vaikka pakolla se järjettömyys, että Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen erillisinä kaupunkeina kilpailevat kukin omasta elintilastaan. Kaupunkirakenne pysyy hajanaisena, raideliikenneratkaisut jäävät tekemättä ja ennen kaikkea asuminen koko pääkaupunkiseudulla pysyy järjettömän kalliina. Kaikki kärsivät.

        Sipoon länsiosien liittäminen auttaa hetkeksi Helsingin pahimpaan pientalotonttipuutteeseen, ja laittaa Espoon vaudittamaan omia ratkaisujaan. Niin kauan kun Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen eivät ole yhtä kaupunkia haaskautuu hyvinvointiamme järjettömän neljän kaupungin rakennelman ylläpitoon, siitäå syntyvät säästöt voitaisiin sitten vaikka laittaa kepulandian saattohoitoon.


      • Sait kuin saitkin vieritettyä asian Lipposen syyksi. Hallitukseen on ujuttautunut siis Lipposen oppipoika.


      • oivahärkönen
        Julma Juha kirjoitti:

        Hienoa, Oivan mantra tuli kuin tilattuna.

        Hallituksen pitäisi ratkaista vaikka pakolla se järjettömyys, että Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen erillisinä kaupunkeina kilpailevat kukin omasta elintilastaan. Kaupunkirakenne pysyy hajanaisena, raideliikenneratkaisut jäävät tekemättä ja ennen kaikkea asuminen koko pääkaupunkiseudulla pysyy järjettömän kalliina. Kaikki kärsivät.

        Sipoon länsiosien liittäminen auttaa hetkeksi Helsingin pahimpaan pientalotonttipuutteeseen, ja laittaa Espoon vaudittamaan omia ratkaisujaan. Niin kauan kun Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen eivät ole yhtä kaupunkia haaskautuu hyvinvointiamme järjettömän neljän kaupungin rakennelman ylläpitoon, siitäå syntyvät säästöt voitaisiin sitten vaikka laittaa kepulandian saattohoitoon.

        ... paremmin nykyisissä rakenteissa kuin jättiläiskaupungissa. Nuo Helsingin seudun kaupungit tekevät kyllä yhteistyötä sellaisilla aloilla, josta siitä on selvää hyötyä, kuten joukkoliikenteessä ja sairaanhoidossa, mutta on hyvä olla kaupunkien välillä myös kilpailua.


      • oivahärkönen
        oivahärkönen kirjoitti:

        ... paremmin nykyisissä rakenteissa kuin jättiläiskaupungissa. Nuo Helsingin seudun kaupungit tekevät kyllä yhteistyötä sellaisilla aloilla, josta siitä on selvää hyötyä, kuten joukkoliikenteessä ja sairaanhoidossa, mutta on hyvä olla kaupunkien välillä myös kilpailua.

        ...


      • oivahärkönen
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Sait kuin saitkin vieritettyä asian Lipposen syyksi. Hallitukseen on ujuttautunut siis Lipposen oppipoika.

        ... ja hallitus ja seudun kaupungit joutuu paikkaamaan Lipposen hallitusten keskittämisvimman seuraukia jatkuvan asuntopulan ja asumisen kalliuden torjumiseki. Lipposen aikana tänne muuttanut nuori väki on nyt parhaassa hedelmöitymisiässään. Senkin takia tarvitaan lisää asuntoja; muutto seudulle on saatu luonnolliselle tasolle.


      • mutta miten
        oivahärkönen kirjoitti:

        ... paremmin nykyisissä rakenteissa kuin jättiläiskaupungissa. Nuo Helsingin seudun kaupungit tekevät kyllä yhteistyötä sellaisilla aloilla, josta siitä on selvää hyötyä, kuten joukkoliikenteessä ja sairaanhoidossa, mutta on hyvä olla kaupunkien välillä myös kilpailua.

        Demokratia ehkä toimii, mutta se toimii koko alueen kehitystä vastaan koska kaupungeilla on kaikilla omat intressinsä joita ne mustasukkaisesti vaalivat.

        Espoo haalii hyviä veronmaksajia jättämällä sosiaalisen asuntotuotannon kokonaan Vantaan ja Helsingin kontolle mm. kaavoittamalla isoja alueita pelkän yksityisautoilun varaan, kuten Histan suunnitelmissakin nähdään. Helsinki tuskailee tonttipulan ja asuntojen hintojen kanssa, Vantaalla on budjettiongelmia koska se ei saa houkuteltua maksukykyisimpiä asukkaita ja yrityksiä jne.

        Ratahankkeet, metron laajennus, kehärata ym takkuavat kun ei ole yhteistä näkemystä raideliikenteestä ja siihen tukeutuvan kaupunkirakenteen suunnittelusta, liikenne sumppuuntuu kehäteillä kun yksityisautoilu on ainoa todellinen liikkumismuoto monille hajallaan oleville asuma-alueille, ympäristön tila huononee turhan liikenteen vuoksi jne.

        Ei demokratiaa ole se että jokainen kunta saa puolustaa omaa pientä piiriään, vaan että päätöksenteossa otetaan huomioon kokonaisetu ja nähdään metsä puilta. Siihen pääkaupunkiseudun kunnat eivät kykene.

        Sipoo oli tietysti karmein esimerkki pienen pienten intressien vaalimisesta ja sai nyt siipeensä omahyväisestä ruotsin kielen ja RKP:n kunnallisen valta-aseman puolustamisesta maapolitiikan keinoin.

        Joukkoliikenteen yhteistyö on pelkkää sanahelinää, sairaanhoidossa niinikään, puhumattakaan lasten päivähoidosta tai kouluista. Kuntarajojen ylittäminen on vaikeaa vaikka lähin terveysasema tai koulu olisi sadan metrin päässä mutta naapurin puolella.


      • Maltillinen oikeistolainen

        Onko se sinun mielestäsi tasapainoista maan kehittämisttä, että pääkaupunkiseudulta työpaikan saanut joutuu maksamaan asunnostaan korkeamman hinnan ja kalliimpaa vuokraa ja lisäksi vielä maksamaan enemmän työmatkoistaan, koska asumaan ei mahdu lähelle työpaikkaa?

        Eikö koko maan tasapainoista kehitystä olekin juuri se, että asunnot tuotetaan sinne, missä uutta työtä syntyy, koska uutta työtä ei voi pakkosiirtää sinne, missä on vanhoja, tyhjiä asuntoja?


      • Maltillinen oikeistolainen
        oivahärkönen kirjoitti:

        ... ja hallitus ja seudun kaupungit joutuu paikkaamaan Lipposen hallitusten keskittämisvimman seuraukia jatkuvan asuntopulan ja asumisen kalliuden torjumiseki. Lipposen aikana tänne muuttanut nuori väki on nyt parhaassa hedelmöitymisiässään. Senkin takia tarvitaan lisää asuntoja; muutto seudulle on saatu luonnolliselle tasolle.

        Asuntopulan ja asumisen kalleuden voi poistaa vain yhdellä ainoalla keinolla:

        Rakentamalla niin paljon lisää asuntoja, että niistä alkaa olla ylitarjontaa. Silloin hinnat putoavat ja vuokrat asettuvat muun Suomen tasoon.

        Tätä tehdään nyt Helsingissä ja koko pääkaupunkiseudulla ja siitä hyötyy koko Suomi.


      • kepulinreppana
        Maltillinen oikeistolainen kirjoitti:

        Asuntopulan ja asumisen kalleuden voi poistaa vain yhdellä ainoalla keinolla:

        Rakentamalla niin paljon lisää asuntoja, että niistä alkaa olla ylitarjontaa. Silloin hinnat putoavat ja vuokrat asettuvat muun Suomen tasoon.

        Tätä tehdään nyt Helsingissä ja koko pääkaupunkiseudulla ja siitä hyötyy koko Suomi.

        Pääkaupunkiseudulla asuntojen hinnoissa on 1000-2000 €/m2 tontin hintaa. Rakennusmaan hinta pitäisi saada pudotettua samalle tasolle kuin muualla Suomessa. Rakentaminen on suunnilleen yhtä kallista koko maassa.


      • JormaKKorhonen

        Vapaavuoren esiintyminen on ollut koko ajan järkevää ja arvokasta, sillä realismi ja rehellisyys ovat sellaista. Sinun esiintymisesi sen sijaan on ala-arvoista. Sinun on pakko tietää, että asia ei ole ollenkaan niin, kuin mantroissasi toistelet. Ne ovat vain haavekuviasi, jotka Suomen ja suomalaisten valtaenemmistön onneksi ovat jääneet ja tulevat jäämään toteutumatta.

        Muutamia päiviä sitten laitoin saitille avauksen ”Tasapainoa palautetaan”. Otin siihen tutkimuslaitosten julkistamaa tilastotietoa, josta pätkä tässä:

        >> Helsingin, Espoon, Kauniaisen ja Vantaan muodostamalle pääkaupunkiseudulle sukkuloi töihin muualta jo 115 000 ihmistä. Määrä on kasvanut taas viime vuonna 7000:lle. Vanhasen ensimmäisen hallituksen aloittamisesta samalla vauhdilla se olisi kasvanut 35 000:lla, mutta punamullan aikana kasvu taisi olla hieman hitaampaa, mutta jatkuvaa kuitenkin.

        Kasvuun vaikuttavia tekijöitä on kaksi: pääkaupunkiseudulle syntyy koko ajan työpaikkoja enemmän kuin muualle Suomeen ja asuntojen hinnat täällä kohoavat yhä niin, että täällä töissä olevia ihmisiä joutuu muuttamaan yhä kauemmas ympäryskuntiin. Pääkaupunkiseudun nykyinen työssäkäyntialue on säteeltään jo yli 100 km, joskin laidoiltaan se tietysti ”vuotaa” enemmistön asukkaista mm. Saloon, Hämeenlinnaan, Lahteen ja eräille muille kaupunkipaikkakunnille, joilla työtä on tarjolla.

        Ajatelkaa – 115 000 ihmistä käy täällä töissä muualta. Jos noista jokaisella on pääasiallinen vastuu kahden muun ihmisen elannosta, niin hieman vajaan miljoonan pääkaupunkiseutulaisen lisäksi n. 350 000 ihmistä muualta tienaa elantonsa täällä!


      • Maltillinen oikeistolainen
        kepulinreppana kirjoitti:

        Pääkaupunkiseudulla asuntojen hinnoissa on 1000-2000 €/m2 tontin hintaa. Rakennusmaan hinta pitäisi saada pudotettua samalle tasolle kuin muualla Suomessa. Rakentaminen on suunnilleen yhtä kallista koko maassa.

        Tonttipula = asuntopula -> korkeammat asumiskustannukset.

        Aaina kun kysyntä ylittää tarjonnan, markkinahinta nousee. Uusien asuntojen myynnissä ei ole mitään merkitystä sen suhteen, millaisia itse rakentamisen kustannukset ovat olleet, koska rakentaja ottaa voittonsa siitä hinnasta, joka hänen on mahdollista markkinoilta saada.


      • oivahärkönen
        mutta miten kirjoitti:

        Demokratia ehkä toimii, mutta se toimii koko alueen kehitystä vastaan koska kaupungeilla on kaikilla omat intressinsä joita ne mustasukkaisesti vaalivat.

        Espoo haalii hyviä veronmaksajia jättämällä sosiaalisen asuntotuotannon kokonaan Vantaan ja Helsingin kontolle mm. kaavoittamalla isoja alueita pelkän yksityisautoilun varaan, kuten Histan suunnitelmissakin nähdään. Helsinki tuskailee tonttipulan ja asuntojen hintojen kanssa, Vantaalla on budjettiongelmia koska se ei saa houkuteltua maksukykyisimpiä asukkaita ja yrityksiä jne.

        Ratahankkeet, metron laajennus, kehärata ym takkuavat kun ei ole yhteistä näkemystä raideliikenteestä ja siihen tukeutuvan kaupunkirakenteen suunnittelusta, liikenne sumppuuntuu kehäteillä kun yksityisautoilu on ainoa todellinen liikkumismuoto monille hajallaan oleville asuma-alueille, ympäristön tila huononee turhan liikenteen vuoksi jne.

        Ei demokratiaa ole se että jokainen kunta saa puolustaa omaa pientä piiriään, vaan että päätöksenteossa otetaan huomioon kokonaisetu ja nähdään metsä puilta. Siihen pääkaupunkiseudun kunnat eivät kykene.

        Sipoo oli tietysti karmein esimerkki pienen pienten intressien vaalimisesta ja sai nyt siipeensä omahyväisestä ruotsin kielen ja RKP:n kunnallisen valta-aseman puolustamisesta maapolitiikan keinoin.

        Joukkoliikenteen yhteistyö on pelkkää sanahelinää, sairaanhoidossa niinikään, puhumattakaan lasten päivähoidosta tai kouluista. Kuntarajojen ylittäminen on vaikeaa vaikka lähin terveysasema tai koulu olisi sadan metrin päässä mutta naapurin puolella.

        ... ovart riittävän isoja itsenäiseen toimintaan. En minä halua, että minun Tikkurilani asioita ryhdyttäisiin johtamaan Helsingistä käsin.


      • niin...
        Maltillinen oikeistolainen kirjoitti:

        Tonttipula = asuntopula -> korkeammat asumiskustannukset.

        Aaina kun kysyntä ylittää tarjonnan, markkinahinta nousee. Uusien asuntojen myynnissä ei ole mitään merkitystä sen suhteen, millaisia itse rakentamisen kustannukset ovat olleet, koska rakentaja ottaa voittonsa siitä hinnasta, joka hänen on mahdollista markkinoilta saada.

        Kuten totesit, kysymys ei ole kustannuksista vaan markkinataloudesta pahimmillaan.


      • Maltillinen oikeistolainen
        niin... kirjoitti:

        Kuten totesit, kysymys ei ole kustannuksista vaan markkinataloudesta pahimmillaan.

        Niinpä poliitikot toimivat oikein, kun pyrkivät siihen, että tarjonta lisääntyy ja painaa markkinahintoja alemmaksi, jolloin myös palkansaajien asunnon hankkimis- ja vuokrakustannukset alenevat.

        Tätä kautta ei myöskään jää avoimia työpaikkoja täyttämättä, talouskasvu ei tyrehdy ja valtion verotuloihin ei tule vajetta asuntopulan vuoksi.


      • Maltillinen oikeistolainen
        oivahärkönen kirjoitti:

        ... paremmin nykyisissä rakenteissa kuin jättiläiskaupungissa. Nuo Helsingin seudun kaupungit tekevät kyllä yhteistyötä sellaisilla aloilla, josta siitä on selvää hyötyä, kuten joukkoliikenteessä ja sairaanhoidossa, mutta on hyvä olla kaupunkien välillä myös kilpailua.

        Taisin jostain lukea tutkittua faktaa, että kuntayhtymissä ja kuntien ns. vapaaehtoisessa yhteistyössä, jota mm. YTV ja HUS pääkaupunkiseudulla edustavat, valta siirtyy valtuustoilta ja lautakunnilta virkamiehille, eli demokratia kärsii.

        Yhteistyöstä on tietenkin myös hyötyä, mutta kaikki päätöksenteko etääntyy demokratiasta koko ajan ja sinunkin vaikutusmahdollisuutesi Vantaan politiikkaan hupenevat hyvin vähiin, elleivät pääkaupunkiseudun kunnat yhdisty.

        Kansainvälisen mittapuun mukaan yhdeksi kunnaksi yhdistetty pääkaupunkiseutu olisi edelleen aika pieni kaupunki asukasmäärällä mitattuna.

        Tämä parantaisi demokratiaa todella paljon, koska sinä vantaalaisena ja minä helsinkiläisenä vaikuttaisimme äänillämme yhteisen valtuuston kokoonpanoon, jossa ylivaltaa ei ernää olisi millään entisellä kaupungilla ylitse muiden eikä millään entisellä kaupungilla olisi enää mitään omia etujakaan ajettavana, vaan kaikkien tavoitteena olisi yhteinen etu.


      • Otsikossa hymiö

        "..Vantaalta. Alkujaan olen Ilomantsista kotoisin."


      • Otsikossa hymiö
        oivahärkönen kirjoitti:

        ... ovart riittävän isoja itsenäiseen toimintaan. En minä halua, että minun Tikkurilani asioita ryhdyttäisiin johtamaan Helsingistä käsin.

        17.2.2003 IS: ”Kepun kannattajat öykkäröivät demarien vaaliteltalla Vantaalla
        Sdp:n vaaliavaus Vantaan Tikkurilassa viikonvaihteessa ei mennyt ilman välikohtauksia.
        Kun demarien kärkipoliitikot jalkautuivat Tikkurilan keskustaan tekemään vaalityötä, aggressiiviset pääoppositiopuolue kepun kannattajat kävivät kimppuun sekä sanallisesti että fyysisesti.
        - Kyllä siinä iholle tultiin, myöntää Sdp:n puoluesihteeri Eero Heinäluoma, joka joutui paikalla harjoittamaan henkilökohtaista kriisinhallintaa.”
        Heinäluoma jakoi Sdp:n esitteitä lauantaina Tikkurilan kävelykadulla Tikkuraitilla puolueen vaaliteltan edustalla, kun neljän miehen joukko tuli paikalle häiriköimään.
        Iskuryhmä otti kohteekseen ensin työministeri Tarja Filatovin, joka on fyysisiltä mittasuhteiltaan Heinäluomaa helpompi vastus.
        Miehet jakoivat Sdp:n teltalla kepun Valoisampi vaihtoehto –vaalikortteja ja kovistelivat Filatovia ankarasti sanallisesti.
        Kun Heinäluoma tuli paikalle osallistuakseen keskusteluun, sanailun sävy muuttui alatyyliseksi.
        - Lipponen sotketaan suohon!
        - Lipponen on kaksi metriä kävelevää paskaa, kepun vaalityöntekijät julistivat kovaan ääneen."


      • prioriteetit
        Maltillinen oikeistolainen kirjoitti:

        Taisin jostain lukea tutkittua faktaa, että kuntayhtymissä ja kuntien ns. vapaaehtoisessa yhteistyössä, jota mm. YTV ja HUS pääkaupunkiseudulla edustavat, valta siirtyy valtuustoilta ja lautakunnilta virkamiehille, eli demokratia kärsii.

        Yhteistyöstä on tietenkin myös hyötyä, mutta kaikki päätöksenteko etääntyy demokratiasta koko ajan ja sinunkin vaikutusmahdollisuutesi Vantaan politiikkaan hupenevat hyvin vähiin, elleivät pääkaupunkiseudun kunnat yhdisty.

        Kansainvälisen mittapuun mukaan yhdeksi kunnaksi yhdistetty pääkaupunkiseutu olisi edelleen aika pieni kaupunki asukasmäärällä mitattuna.

        Tämä parantaisi demokratiaa todella paljon, koska sinä vantaalaisena ja minä helsinkiläisenä vaikuttaisimme äänillämme yhteisen valtuuston kokoonpanoon, jossa ylivaltaa ei ernää olisi millään entisellä kaupungilla ylitse muiden eikä millään entisellä kaupungilla olisi enää mitään omia etujakaan ajettavana, vaan kaikkien tavoitteena olisi yhteinen etu.

        Oivalla järjestys on sama kuin kepulla yleensäkin: 1) oma etu 2) puolueen etu 3) oman kunnan etu 4) oman vaalipiirin etu 5) koko maan etu.

        Oivahan tuolla jo kirjoitti kuinka hänen Tikkurulansa asioista ei tule päättää Helsingissä.


      • Pääkaupunkiseutulainen

        Olisit pystynyt siellä Ilomantsissasi. Tai jäänyt sinne ihannemaahasi, jossa neukkuja palvelit. Täällä ei tarvita tuollaisia jarrumiehiä. Onneksi sinulaisillasi ressukoilla ei ole mitään mahdollisuuksia estää kehitystä, mutta yrityskin v-tuttaa viisaampia. Pistäppäs se töllisi Tikkurilassa myyntiin ja mene sinne, missä kehitys on tasapainottunut mieleiseksesi. Vaikka sinne Ilomantsiin.


      • Maltillinen oikeistolainen
        prioriteetit kirjoitti:

        Oivalla järjestys on sama kuin kepulla yleensäkin: 1) oma etu 2) puolueen etu 3) oman kunnan etu 4) oman vaalipiirin etu 5) koko maan etu.

        Oivahan tuolla jo kirjoitti kuinka hänen Tikkurulansa asioista ei tule päättää Helsingissä.

        Jos pääkaupunkiseudun kunnat yhdistyisivät uudeksi suurkaupungiksi, niin asioista päättäisi uuden, yhdistyneen kaupungin valtuusto eikä tietenkään minkään entisen kaupungin valtuusto, koska ne lakkaisivat olemasta.


      • Tikkurilasta?
        oivahärkönen kirjoitti:

        ... ovart riittävän isoja itsenäiseen toimintaan. En minä halua, että minun Tikkurilani asioita ryhdyttäisiin johtamaan Helsingistä käsin.

        Mitenkä sitten jos Helsingin asioita johdettaisiin Tikkurilassa käsin?

        Samahan se missä valtuusto kokoontuisi, Espoossa, Helsingissä vai Vantaalla. Tai vaikka kiertäisi joka kuukausi eri paikkaa.


      • oivahärkönen
        Maltillinen oikeistolainen kirjoitti:

        Onko se sinun mielestäsi tasapainoista maan kehittämisttä, että pääkaupunkiseudulta työpaikan saanut joutuu maksamaan asunnostaan korkeamman hinnan ja kalliimpaa vuokraa ja lisäksi vielä maksamaan enemmän työmatkoistaan, koska asumaan ei mahdu lähelle työpaikkaa?

        Eikö koko maan tasapainoista kehitystä olekin juuri se, että asunnot tuotetaan sinne, missä uutta työtä syntyy, koska uutta työtä ei voi pakkosiirtää sinne, missä on vanhoja, tyhjiä asuntoja?

        ... pakko tulla ja me seudun entiset asukkaat joudumme tulokkaille kustantamaan infran, asunnon ja palvelut. Kun yritykset oppivat näkemään, että työvoimaa ei saa mielinmäärin muiden kuin yrityksen kustantamana tänne, ne alkaisivat säilyttämään yrityksiä ja perustamaan uusia maakuntakeskuksiin.


      • Maltillinen oikeistolainen
        oivahärkönen kirjoitti:

        ... pakko tulla ja me seudun entiset asukkaat joudumme tulokkaille kustantamaan infran, asunnon ja palvelut. Kun yritykset oppivat näkemään, että työvoimaa ei saa mielinmäärin muiden kuin yrityksen kustantamana tänne, ne alkaisivat säilyttämään yrityksiä ja perustamaan uusia maakuntakeskuksiin.

        Katsos, Oiva, kun asia nyt vaan on niin, että yritykset kasvaessaan tarvitsevat lisää työntekijöitä ja heitä muuttaa pääkaupunkiseudulle ihan vapaaehtoisesti ja muuttaisi enemmänkin, jos asuntoja olisi enemmän.

        Siitä se talouskasvu syntyy, josta kertyy verotuloja niin valtiolle kuin kunnillekin, joten sinun verosi eivät yhtään nouse, kun niitä päinvastoin pitäisi korottaa, jos talouskasvu taittuisi eivätkä julkiset menot alentuisi.

        Pakkoahan ei kellään ole mihinkään, kun sekä yritykset että ihmiset vapaaehtoisesti toimivat niin, että se on heille edullista ja talouskasvun myötä se on myös julkiselle sektorille edullisinta.

        Ei meillä ole enää paluuta Kekkosen aikaan, jolloin veronmaksajilla maksatettiin yritystuet, jotta työpaikkoja synnytettäisi sinne, mihin niitä ei koskaan olisi ilman tukia syntynyt.


      • oivahärkönen
        JormaKKorhonen kirjoitti:

        Vapaavuoren esiintyminen on ollut koko ajan järkevää ja arvokasta, sillä realismi ja rehellisyys ovat sellaista. Sinun esiintymisesi sen sijaan on ala-arvoista. Sinun on pakko tietää, että asia ei ole ollenkaan niin, kuin mantroissasi toistelet. Ne ovat vain haavekuviasi, jotka Suomen ja suomalaisten valtaenemmistön onneksi ovat jääneet ja tulevat jäämään toteutumatta.

        Muutamia päiviä sitten laitoin saitille avauksen ”Tasapainoa palautetaan”. Otin siihen tutkimuslaitosten julkistamaa tilastotietoa, josta pätkä tässä:

        >> Helsingin, Espoon, Kauniaisen ja Vantaan muodostamalle pääkaupunkiseudulle sukkuloi töihin muualta jo 115 000 ihmistä. Määrä on kasvanut taas viime vuonna 7000:lle. Vanhasen ensimmäisen hallituksen aloittamisesta samalla vauhdilla se olisi kasvanut 35 000:lla, mutta punamullan aikana kasvu taisi olla hieman hitaampaa, mutta jatkuvaa kuitenkin.

        Kasvuun vaikuttavia tekijöitä on kaksi: pääkaupunkiseudulle syntyy koko ajan työpaikkoja enemmän kuin muualle Suomeen ja asuntojen hinnat täällä kohoavat yhä niin, että täällä töissä olevia ihmisiä joutuu muuttamaan yhä kauemmas ympäryskuntiin. Pääkaupunkiseudun nykyinen työssäkäyntialue on säteeltään jo yli 100 km, joskin laidoiltaan se tietysti ”vuotaa” enemmistön asukkaista mm. Saloon, Hämeenlinnaan, Lahteen ja eräille muille kaupunkipaikkakunnille, joilla työtä on tarjolla.

        Ajatelkaa – 115 000 ihmistä käy täällä töissä muualta. Jos noista jokaisella on pääasiallinen vastuu kahden muun ihmisen elannosta, niin hieman vajaan miljoonan pääkaupunkiseutulaisen lisäksi n. 350 000 ihmistä muualta tienaa elantonsa täällä!

        ... tasapainoisen kehityksen ideaa, aina sinä torjut ne noilla mantroillasi, jotka lähtevät siitä, ettei yhteikunt saa ohjata yritystoiminnan sijoittumista, vaan yhteikunnan pitää vain palvella mitä hyvänsä yritykset keksivät. Hyvä esimerkki tuon hulluudesta on se, että toistasataa tuhatta joutuu sukkuloimaan Helsingin seudulle töihin kaukaa päivittäin. On halvempaa tukea yritysten sijoittumista siellä, missä ovat työntekijätkin.


      • oivahärkönen
        Maltillinen oikeistolainen kirjoitti:

        Jos pääkaupunkiseudun kunnat yhdistyisivät uudeksi suurkaupungiksi, niin asioista päättäisi uuden, yhdistyneen kaupungin valtuusto eikä tietenkään minkään entisen kaupungin valtuusto, koska ne lakkaisivat olemasta.

        ... mutta pääteksenteko siirtyisi kauas meistä tikkurilaisista johonkinsuureen valtuustoon, jossa meillä ei olisi juurikaan sananvaltaa.


      • oivahärkönen
        Maltillinen oikeistolainen kirjoitti:

        Katsos, Oiva, kun asia nyt vaan on niin, että yritykset kasvaessaan tarvitsevat lisää työntekijöitä ja heitä muuttaa pääkaupunkiseudulle ihan vapaaehtoisesti ja muuttaisi enemmänkin, jos asuntoja olisi enemmän.

        Siitä se talouskasvu syntyy, josta kertyy verotuloja niin valtiolle kuin kunnillekin, joten sinun verosi eivät yhtään nouse, kun niitä päinvastoin pitäisi korottaa, jos talouskasvu taittuisi eivätkä julkiset menot alentuisi.

        Pakkoahan ei kellään ole mihinkään, kun sekä yritykset että ihmiset vapaaehtoisesti toimivat niin, että se on heille edullista ja talouskasvun myötä se on myös julkiselle sektorille edullisinta.

        Ei meillä ole enää paluuta Kekkosen aikaan, jolloin veronmaksajilla maksatettiin yritystuet, jotta työpaikkoja synnytettäisi sinne, mihin niitä ei koskaan olisi ilman tukia syntynyt.

        ... siis velvollisia rakentamaan kaikki uudet rakenteet ja palvelut yrityksille ja sen tarvitsemille uusille työntekijöille pääkaupunkiseudulle. Lisäksi me joudumme tukemaan kurjistuvia maakuntia, jotta sinne vielä jääneet ihmiset saisivat perustuslain takaamat peruspalvelut.

        Me veronmaksajat pääsisimmme paljon vähemmällä, jos tukisimme yritysten sijoittumista sinne, missä työntekijät ovat jo valmiiksi asutettuina.


      • Maltillinen oikeistolainen
        oivahärkönen kirjoitti:

        ... mutta pääteksenteko siirtyisi kauas meistä tikkurilaisista johonkinsuureen valtuustoon, jossa meillä ei olisi juurikaan sananvaltaa.

        Mitä hyötyä päätösvallalla on, jos sen mukana ei tule vaikutusvaltaa laajemmin kaikkiin niihin asioihin, jotka kunnallis- ja paikallispolitiikassa vaikuttavat?

        Esim. Haagan kauppala olisi edelleen pysynyt itsenäisenä, jos sille olisi ollut haittaa siitä, että se aikanaan liittyi Helsinkiin ja antoi asiansa "jonkin suuren valtuuston" päätettäväksi.


      • Maltillinen oikeistolainen
        oivahärkönen kirjoitti:

        ... siis velvollisia rakentamaan kaikki uudet rakenteet ja palvelut yrityksille ja sen tarvitsemille uusille työntekijöille pääkaupunkiseudulle. Lisäksi me joudumme tukemaan kurjistuvia maakuntia, jotta sinne vielä jääneet ihmiset saisivat perustuslain takaamat peruspalvelut.

        Me veronmaksajat pääsisimmme paljon vähemmällä, jos tukisimme yritysten sijoittumista sinne, missä työntekijät ovat jo valmiiksi asutettuina.

        Vastaus otsikon kysymykseen on, että verosi eivät ole nousseet tippaakaan moneen, moneen vuoteen juuri siitä syystä, että veroillasi on rakennettu edellytyksiä sille, että yritykset voivat kasvaa markkinolta tulevan kysynnän mukaan, saada lisää työvoimaa ja tämä uusi tyyövoima saa myös asunnot, infran ja palvelut, mukä puolestaan synnyttää edelleen uusia työpaikkoja ja on jo 15 vuoden ajan tuonut sinullekin lisää hyvinvointia ja pitänyt veroäyrisi kurissa.

        Ellei näin olisi tapahtunut - yritykset eivät olisikaan kasvaneet eivätkä tarvinneet lisää työvoimaa - sinun veroäyrisi olisi todennäköisesti 10-15% nykyistä korkeampi, kun Vantaakaan ei voi ihan kaikkia kustannuksiaan pois leikata.


    • kaupunkeihin?

      Eikö yritystoimintaa voi tukea, että se muuttaisi Helsingistä, vaikkapa Tuusulaan?

      Onko ainut vaihtoehto se, että tuetaan ihmisten muuttamista kaupunkeihin?

      Se, että Sipoosta vietiin maata ei ole heille niin suuri ongelma, kuin ne veronmaksajat, jotka maksavat liitoksen myötä kunnallisveronsa Helsingille. Kuinka kauan nämä rikkaat ihmiset pysyvät aloillaan, kun he saavat pian naapurikseen persaukisia (rikkaiden näkökulmasta) pientaloasukkaita alueelle, joka on ilmeisesti ollut Sipoon rikkaiden asuinalue?

      • Ei yritystoimintaa tarvitse sen vuoksi tukea, että se muuttaisi Tuusulaan. Tuusulaan nimittäin kyllä syntyy ja siirtyy tällaista yritystoimintaa ihan itsestään, koska Tuusula liittyy varsin kiinteäksi osaksi pääkaupunkiseutua.

        Meillä oli aiemmin tällaisia kepuvetoisia aluetukia. Niiden avulla sitten joitain teollisuusyrityksiä siirtyi maakuntiin ja työntekijät menivät hyväsuskoisesti perässä. Monet näistä yrityksistä sitten hallitusti vapautettiin taseittensa liiasta painolastista ja ehkä otettiin vielä sopivasti lainaa päälle, jotta työntekijöille voitiin maksaa edes muutaman lisäkuukauden palkka ennen konkurssia. Yritykset ovat ottaneet tästä opikseen eivätkä enää siirry minkään houkuttimen perässä, jos markkinat ja verkostot jäävät satojen kilometrien päähän.

        Loppuhuomautustasi en oikein ymmärtänyt, mutta sen verran voi sanoa, että Helsinkiin liitettävän Sipoon alueen kiinteisöjen omistavat tulevat hyötymään rutkasti liitoksesta taloudellisesti, kun kiinteistöjen arvo ja kysyntä kasvavat.


      • naapuriini
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Ei yritystoimintaa tarvitse sen vuoksi tukea, että se muuttaisi Tuusulaan. Tuusulaan nimittäin kyllä syntyy ja siirtyy tällaista yritystoimintaa ihan itsestään, koska Tuusula liittyy varsin kiinteäksi osaksi pääkaupunkiseutua.

        Meillä oli aiemmin tällaisia kepuvetoisia aluetukia. Niiden avulla sitten joitain teollisuusyrityksiä siirtyi maakuntiin ja työntekijät menivät hyväsuskoisesti perässä. Monet näistä yrityksistä sitten hallitusti vapautettiin taseittensa liiasta painolastista ja ehkä otettiin vielä sopivasti lainaa päälle, jotta työntekijöille voitiin maksaa edes muutaman lisäkuukauden palkka ennen konkurssia. Yritykset ovat ottaneet tästä opikseen eivätkä enää siirry minkään houkuttimen perässä, jos markkinat ja verkostot jäävät satojen kilometrien päähän.

        Loppuhuomautustasi en oikein ymmärtänyt, mutta sen verran voi sanoa, että Helsinkiin liitettävän Sipoon alueen kiinteisöjen omistavat tulevat hyötymään rutkasti liitoksesta taloudellisesti, kun kiinteistöjen arvo ja kysyntä kasvavat.

        vaikka se korottaisi tonttini arvon potenssiin kymmenen!

        Kysymykseni oli siitä, että jos rikkaiden helsinkiläisten asuinalueelle rakennettaisiin kaupungin vuokra-asuntoja täynnä olevia kerrostaloja, niin voisihan siitäkin äläkkä nousta! Sipoolaiset rikkaat saavat naapuriin ilmeisemmin persaukisia pientaloasujia. Ehkä sinne rakennetaankin uusi helsinkiläisten rikkaiden kaupunginosa, kun ilmeisesti heillä etenkin on ongelmia tällä hetkellä pystyttää kartanoitaan sopivan luonnon kauniille tontille merenrantaan Helsingin nykyisellä alueella (siis ennen liitosta)?

        Veikkaanpa, että sairaanhoitajan palkalla ei sinne Helsinkiin liitetyille alueille paljon rakenneta torppia. Markkinatalous pitää huolen siitä, että tontit myydään sitä mukaan, kun niistä saadaan korkein tarjous. Lilius siis ostaisi ensimmäisenä ja P.A sairaanhoitaja viimeisenä. Veikkaanpa siitä tulevan eliitille tarkoitettu merenrantaparatiisi, jonne Selänne voisi pystyttää torppansa!


      • naapuriini kirjoitti:

        vaikka se korottaisi tonttini arvon potenssiin kymmenen!

        Kysymykseni oli siitä, että jos rikkaiden helsinkiläisten asuinalueelle rakennettaisiin kaupungin vuokra-asuntoja täynnä olevia kerrostaloja, niin voisihan siitäkin äläkkä nousta! Sipoolaiset rikkaat saavat naapuriin ilmeisemmin persaukisia pientaloasujia. Ehkä sinne rakennetaankin uusi helsinkiläisten rikkaiden kaupunginosa, kun ilmeisesti heillä etenkin on ongelmia tällä hetkellä pystyttää kartanoitaan sopivan luonnon kauniille tontille merenrantaan Helsingin nykyisellä alueella (siis ennen liitosta)?

        Veikkaanpa, että sairaanhoitajan palkalla ei sinne Helsinkiin liitetyille alueille paljon rakenneta torppia. Markkinatalous pitää huolen siitä, että tontit myydään sitä mukaan, kun niistä saadaan korkein tarjous. Lilius siis ostaisi ensimmäisenä ja P.A sairaanhoitaja viimeisenä. Veikkaanpa siitä tulevan eliitille tarkoitettu merenrantaparatiisi, jonne Selänne voisi pystyttää torppansa!

        Kyllä se asuinalue olisi sinne naapuriin tullut joka tapauksessa, sillä Sipoo heräsi yllättäen panemaan kaavoituksen alulle kuultuaan Helsingin suunnitelmista.

        Luulen, että raha kyllä kelpaa sipoolaisille maanomistajille. Pääkaupunkiseudulla asuvat ovat tottuneet naapuriin. Lapissa ja Kepulandian haja-asutusalueilla tällainen voisi tietysti shokki, kun naapurit halutaan pitää mahdollisimman etäällä.

        Sairaanhoitajien rahoilla ei pystytetä nykyisinkään Sipoon merenranta-alueille rakennuksia. Kehotan piipahtamaan nyt Helsinkiin litettävässä Sipoon Karhusaaressa, joka on luksusasuinaluetta. Sieltä ei taida ihan helposti silmään sattua alle 200 neliön huusholleja. Tontitkin ovat paikoin varsin suuria. Rahamiehet sieltä ovat parhaat paikat vieneet yli viisi vuotta sitten.


      • nimby
        naapuriini kirjoitti:

        vaikka se korottaisi tonttini arvon potenssiin kymmenen!

        Kysymykseni oli siitä, että jos rikkaiden helsinkiläisten asuinalueelle rakennettaisiin kaupungin vuokra-asuntoja täynnä olevia kerrostaloja, niin voisihan siitäkin äläkkä nousta! Sipoolaiset rikkaat saavat naapuriin ilmeisemmin persaukisia pientaloasujia. Ehkä sinne rakennetaankin uusi helsinkiläisten rikkaiden kaupunginosa, kun ilmeisesti heillä etenkin on ongelmia tällä hetkellä pystyttää kartanoitaan sopivan luonnon kauniille tontille merenrantaan Helsingin nykyisellä alueella (siis ennen liitosta)?

        Veikkaanpa, että sairaanhoitajan palkalla ei sinne Helsinkiin liitetyille alueille paljon rakenneta torppia. Markkinatalous pitää huolen siitä, että tontit myydään sitä mukaan, kun niistä saadaan korkein tarjous. Lilius siis ostaisi ensimmäisenä ja P.A sairaanhoitaja viimeisenä. Veikkaanpa siitä tulevan eliitille tarkoitettu merenrantaparatiisi, jonne Selänne voisi pystyttää torppansa!

        Not in my backyard!


      • Maltillinen oikeistolainen

        On hyvä, että yritystuista on päästy kuta kuinkin eroon niin Tuusulassa kuin Helsingissäkin ja koko Suomessa. Yhteiskunnan tehtävä on luoda edellytyksiä yritystoiminnan luontaiselle kasvulle, ei jakaa tukien muodossa rahaa yritysten omistajille.

        Myöskään ihmisten muuttamista kaupunkeihin ei tueta, mutta asuntoja ja palveluja rakennetaan, jotta kasvuyritykset saisivat tarvitsemansa työvoiman ja jatkaisivat kasvuaan.

        Sipoota ei liitetty Helsinkiin verotulojen, vaan rakennuskelpoisen tonttimaan saamiseksi. Sipoolaiset eivät ole rikkaita, vaikka ovatkin hyvin toimeentulevia. Useimmat ostivat Sipoosta halpoja tontteja 30-50 vuotta sitten, rakennuttivat itse omat talonsa ja kävivät, ja käyvät edelleen, Helsingissä töissä.

        Persaukisia Sipooseen tuskin muuttaa, vaikka asunnot ja asuminen siellä tulisikin jonkin verran halvemmaksi kuin esim. Itäkeskuksen ympäristössä ja Vuosaaressa. Sipooseen muuttaa todennäköisesti 30-40-kymppisiä keskituloisia ja keskiluokkaisia lapsiperheitä, joissa molemmat vanhemmat käyvät pääkaupunkiseudulla töissä.

        Juuri tällaisten perheiden asunnoistahan koko pääkaupunkiseudulla on suurin puute ja siksi niiden hinnat ovat kohtuuttoman korkealla, kun asuntotuotanto ja -tarjonta eivät ole lähellekään vastanneet asuntojen kysyntää.


      • oivahärkönen
        Maltillinen oikeistolainen kirjoitti:

        On hyvä, että yritystuista on päästy kuta kuinkin eroon niin Tuusulassa kuin Helsingissäkin ja koko Suomessa. Yhteiskunnan tehtävä on luoda edellytyksiä yritystoiminnan luontaiselle kasvulle, ei jakaa tukien muodossa rahaa yritysten omistajille.

        Myöskään ihmisten muuttamista kaupunkeihin ei tueta, mutta asuntoja ja palveluja rakennetaan, jotta kasvuyritykset saisivat tarvitsemansa työvoiman ja jatkaisivat kasvuaan.

        Sipoota ei liitetty Helsinkiin verotulojen, vaan rakennuskelpoisen tonttimaan saamiseksi. Sipoolaiset eivät ole rikkaita, vaikka ovatkin hyvin toimeentulevia. Useimmat ostivat Sipoosta halpoja tontteja 30-50 vuotta sitten, rakennuttivat itse omat talonsa ja kävivät, ja käyvät edelleen, Helsingissä töissä.

        Persaukisia Sipooseen tuskin muuttaa, vaikka asunnot ja asuminen siellä tulisikin jonkin verran halvemmaksi kuin esim. Itäkeskuksen ympäristössä ja Vuosaaressa. Sipooseen muuttaa todennäköisesti 30-40-kymppisiä keskituloisia ja keskiluokkaisia lapsiperheitä, joissa molemmat vanhemmat käyvät pääkaupunkiseudulla töissä.

        Juuri tällaisten perheiden asunnoistahan koko pääkaupunkiseudulla on suurin puute ja siksi niiden hinnat ovat kohtuuttoman korkealla, kun asuntotuotanto ja -tarjonta eivät ole lähellekään vastanneet asuntojen kysyntää.

        ... päästy. Eihän ennenkään yrityksille suoranaista rahaa ole jaettu, vaan kaikenlaisilla infran rakentamisilla, verohelpotuksilla on yrityksiä houkuteltu sijoittumaan yhteiskunnan kannalta edullisesti. Nykyään tullut vielä EU:n tukijärjestelmät. Näitä pitää jatkaa ja tehostaa, sillä kokonaisuuden kannalta edullinen sijoittuminen tulee veronmaksajille halvemmaksi kuin ainoastaan yritysten ehdoilla tapahtuva sijoittuminen. Eiväthän yritykset sitä joudu maksamaan, vaan edellyttävät, että yhteikunta maksaa ja on tässäkin keskustelussa suuri joukko hölmöjä, jotka vielä puolustavat tuota hullua menoa.


      • Maltillinen oikeistolainen
        oivahärkönen kirjoitti:

        ... päästy. Eihän ennenkään yrityksille suoranaista rahaa ole jaettu, vaan kaikenlaisilla infran rakentamisilla, verohelpotuksilla on yrityksiä houkuteltu sijoittumaan yhteiskunnan kannalta edullisesti. Nykyään tullut vielä EU:n tukijärjestelmät. Näitä pitää jatkaa ja tehostaa, sillä kokonaisuuden kannalta edullinen sijoittuminen tulee veronmaksajille halvemmaksi kuin ainoastaan yritysten ehdoilla tapahtuva sijoittuminen. Eiväthän yritykset sitä joudu maksamaan, vaan edellyttävät, että yhteikunta maksaa ja on tässäkin keskustelussa suuri joukko hölmöjä, jotka vielä puolustavat tuota hullua menoa.

        Tutustupa historiaan, niin sinulle selviää, miten valtio lappasi tukiaisina verorahaa paitsi tappiollisiin valtionyrityksiin, myös NL:oon vieviin yrityksiin kaikenlaisina vientitukina, vientitakuina ja jopa maksamalla dumpatun vientihinnan päälle tukea yrityksen omistajille, jotta nämä olisivat edelleen pystyneet dumppaamaan tuotteitaan NL:oon.

        Länsivientiä tuettiin suoraan yrityksille jaettavana rahana, koska siomalainen laatu ja kustannustaso olivat sellaisessa suhteessa, että voittoat tuottava vienti oli meidän kustaqnnústasollamme mahdoton. Niinpä valtio jakoi rahaa ykityisillekin yrityksille, jotta työpaikat olisivat säilyneet.

        Keskustakunnissa yrityksiä tuettiin rekantamalla niille hallit, työntekijöille asunnot ja antamalla verohelpotuksia, jotta yritykset saataisi "meidän kuntaan" eikä naapuriin.

        Kaiken tämän yritystuen ovat suomalaiset katkerasti maksaneet veroissaan, mitä ei onneksi enää tehdä. Nyt on yrittäjän itse rakennettava toimitilansa, mutta yhteiskunnan velvollisuus on asuntorakentaminen, jotta yritykset saisivat tarvitsemansa työvoiman siellä, missä yritykset kasvavat markkinatalouden ehdoilla ja pytyvät ilman yhteiskunnan tukea tuottamaan korkeaa laatua kilpailukykyisin kustannuksin.

        Tämä on viisasta menoa, jota kannattaa puolustaa. Sinä sen sijaan kannatat hullua menoa, jossa yrittäjille maksettaisi veronmaksajan rahaa palkkioksi, että ne siirtysivät pidempien kuljetusmatkojen päähän sekä kauemmaksi asiakkaistaan ja muista yrityksistä (siivouspalvelut, tilitoimistot, vartiointiliikkeet, lähettiyritykset...), joiden kanssa ovat verkostoituneet ja joille ovat ulkoistaneet ison osan tehtäviään pysyäkseen itse kustannustehokkaina ja kilpailykyisinä.

        Herää, Oiva, tähän päivään sieltä kekkosajan kuvitelmistasi!


    • ajan hermolla
    • Abogado

      Vapaavuori totesi vain sen, mikä on ollut tunnettu tosiasia jo kauan. Suomi on Euroopan vähiten urbanisoitunut maa - esim. Ruotsissa ja Norjassa urbaanin väestön osuus on selvästi suurempi kuin Suomessa. Huippuna on Hollanti, jossa yli 90 % väestöstä asuu kaupunkimaisissa olosuhteissa.

      Yhtä tunnettua on, että urbanisoitumisella ja elintasolla on selvä kytkentä toisiinsa.

      Energiataloudelisesti Suomen haulikolla ammuttu yhdyskuntarakenne on katastrofi. Suomen ns. kuljetussuorite eli tonnikilometriä per asukas on Euroopan suurin. Tämä johtuu tietysti pitkistä kuljetusmatkoista ja haja-asutuksesta - tavaraa joudutaan kuljettamaan pitkiä matkoja pienelle joukolle ihmisiä. Olen muuten ihmetellyt, että pääministeri Vanhanen on energiapoliittisia teesejään luetellessaan pysynyt tästä asiasta täysin vaiti. Maaseudun hengissäpitäminen keinoja kaihtamatta on johtanut mm. siihen, että Suomessa työmatkat ovat valtiovallan avustuksella venyneet älyttömiksi. On varsin tavallista, että ihmiset käyvät maaseudulta töissä yli 100 km:n päässä, tietysti henkilöautolla - ja saavat täysmääräisen verovähennyksen. Kun näin on, niin olemme energiankulutustavoitteimme kanssa vähintään lujilla.

      • Tätä olen tällä palstalla yrittänyt pitkään kertoa. Haja-asutus tulee nimenomaan mainitsmistasi syistä Suomelle tavattoman kalliiksi. Meillä ei ymmärretä sitä, maa-alue on aivan liian suuri näin pienelle väestöpohjalla. Siinä ei edes paljon auta se, että venäläiset ovat alkaneet ostelemaan järvenrantatontteja ja -taloja.

        Kepun aluepolitiikka tulee suomalaisille hyvin kalliiksi ja ympäristöpoliittisesti päin peetä.


      • Lokakuun rautateillä

        Tulipa ihan vaan mieleen noista tonnikilometreistä kuinka Neuvostoliiton rautateiden tuottavuus aikanaan saatiin näyttämään jatkuvaa kasvua. MPP on aina ollut keskitetyn suunnitelmatalouden kannattaja, josta tämä siis on esimerkki.

        Sehän tapahtui niin, että kun tavaraa piti viedä Pietarista Moskovaan niin juna ajoi vaikkapa Vladivostokin kautta. Näin Lokakuun rautateille tuli kuljetussuoritetta tuhansia tonnikilometrejä lisää kertaheitolla.

        Tuo Lokakuun rautateiden ratkaisu muistuttaa tätä meidän aluepolitiikkaa jossa tuotantolaitos, vaikkapa alektroniikan komponenttitehdas, sijoitetaan yhteiskunnan tuella Paltamoon. Raaka-aine joudutaan tuomaan konteissa satamaan josta se kuskataan rekoilla (joille maksetaan kuljetustukea) Kainuuseen jalostettavaksi ja sieltä sitten tuotteet kuskataan taas rekoilla (jotka saavat kuljetustukea) satamaan maailmalle vietäväksi. Jos tehdas olisi täällä Vantaalla siinä Oivan naapurissa säästyisi nuo yhteiskunnan maksamat kuljetustuet ja niillä voitaisiin tehdä todellista aluepolitiikkaa, maaseudulla jo olevien resurssien jalostamista.


      • oivahärkönen
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Tätä olen tällä palstalla yrittänyt pitkään kertoa. Haja-asutus tulee nimenomaan mainitsmistasi syistä Suomelle tavattoman kalliiksi. Meillä ei ymmärretä sitä, maa-alue on aivan liian suuri näin pienelle väestöpohjalla. Siinä ei edes paljon auta se, että venäläiset ovat alkaneet ostelemaan järvenrantatontteja ja -taloja.

        Kepun aluepolitiikka tulee suomalaisille hyvin kalliiksi ja ympäristöpoliittisesti päin peetä.

        ... mieltä, että kaikki pitää keskittää tänne. Työmatkatkin ovat maakuntakeskuksissa lyhyemmät kuin Helsingin seudulla. Jos lähes kaikki asuisivat täällä, jouduttaisiin maakunnissa pitämään sellainen elämiseen liittyvä perusuotanto maa-ja metsätalous, kaivostoiminta, jolloin kaikki raaka-aineet jouduttaisiin sieltä rahtaamaan tänne. Myöskin tämä kasvava joukko helsinkiläisiä viherpiipertäjäneitokaisia joutuisi matkustamaan maakuntiin etsimään koskematonta luontoa. Ei pojat, älkää puhuko kuljetusten ja energia kulutuksen vähenemisestä kekittämisen myötä Helsingin seudulle.


    • Vanha demari

      Eläköön vallankumous!

      Toveri Mielipidepankki otti jälleen kerran tärkeän asian esille. Kapitalistien ja maanviljelijöiden riiston lopettaminen on meidän kaikkien tovereiden yhteinen päämäärä. Maaseudun tyhjentäminen ajaa mainiosti vallankumouksen asiaa. Maan omistamisoikeus yksityisiltä ihmisiltä on lakkautettava ja yksityinen maanviljely tehtävä laittomaksi. Sipoon maa-alueiden pakkolunastus on hyvä alku.

      Kaikki suomalaiset on saatava asumaan Helsingin ympäristöön, massoja on helpompi hallita väestökeskittymissä. Maaseudun asukeilla on siellä metsän keskellä taipumusta individualismiin ja yksityisajatteluun, jota me vallankumouksen uljaat ritarit kammoksumme syystä: ainoastaan sosialistinen ajattelu Marxin ja Engelsin ihanalla opastuksella on oikeaa ajattelua, muu kaikki on aivojen väärinkäyttöä.

      Kolminkertainen kunnioitus ajattelemalla kukin toveri mielessään Mielipidepankille, tuolle oivalle sosialismin airueelle: kunnioitusta, kunnioitusta, kunnioitusta!!!

      • Jan Vapaavuori on kokoomuslainen, Jussi Pajunen on kokoomuslainen. Kokoomus on eniten villiintynyt ja riemuissaan pääkauoungin metropolihankkeesta. Jorma Ollila on puhunut usein tarpeesta rakentaa kansainväliset mitat täyttävä metropoli Suomeen eli päkaupunkiseudulle. Heidätkö luet vallankumouksen sankareiksi?


      • Vanha demari
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Jan Vapaavuori on kokoomuslainen, Jussi Pajunen on kokoomuslainen. Kokoomus on eniten villiintynyt ja riemuissaan pääkauoungin metropolihankkeesta. Jorma Ollila on puhunut usein tarpeesta rakentaa kansainväliset mitat täyttävä metropoli Suomeen eli päkaupunkiseudulle. Heidätkö luet vallankumouksen sankareiksi?

        Ennen kuin vallankumous on tehty ovat kaikki keinot sallittuja. Yhteistyö riistäjän kanssa sallitaan, jos siitä on apua vallankumouksen kannalta. Tässä tapauksessa kapitalistin ja vallankumouksen ritareiden edut ovat yhteneväiset. Kapitalisti saa määrättömästi rahaa asunto- ja tonttikeinottelulla ja työläisten selkänahka ruoskitaan vereslihalle ylikalliin asumisen kustantamiseksi. Köyhä ja kiusattu työläinen on vallankumouksen kannalta tarpeellinen voimavara.

        Vallankumouksen jälkeen kaikki toverit saavat asua ilmaisissa asunnoissa Helsingin keskustassa, kapitalistit sijoitetaan keskitysleireihin rikoksistaan riistäjänä sosialistista Suomea kohtaan.

        Kohottakaamme toverit kolminkertainen malja riistokapitalistien vallan loppumisen lähestymiselle: malja, malja, malja!!!


    • Lauttasaarelaiset

      vastustavat metroaseman tuloa?

      Kuulemma siksi, koska epäilevät että nurkille tulee uusi Kontula.

      Sandra

      • Lauttasaaressakin alettaisiin vaatimalla vaatimaan useampia metroasemia, jos silta Helsinkiin päin suljettaisiin muulta kuin tavaraliikenteeltä.

        Jos ei asemat kiinnosta, niin ainahan sitä voi reippailla Ruoholahteen asti. Ehkä he ajattelevat asiaa kansanterveyden kannalta.


    • Maltillinen oikeistolainen

      Talouskasvuhan on ollut voimakkainta juuri pääkaupunkiseudulla ja Helsingissä, kun juuri täällä olevat yritykset ovat kasvaneet, tarvinneet lisää henkilökuntaa ja tämä muualta muuttanut henkilökunta on tarvinnut asuntoja, palveluja (yksityisiä ja julkisia), vapaa-ajan toimintaa, ruokaa, viihdettä... ja tämä taas on laajentanut muiden yritysten kasvua, synnyttänyt uusia yrityksiä, jotka ovat tarvinneet ,isää henkilökuntaa, nämä taas asuntoja, pelveluja... jne...

      Pääkaupunkiseudulla on siis ollut vahva kasvun kierre jo 15 vuotta, mutta tonttimaasta ja kohtuuhintaisista, keskikokoiselle perheelle sopivista omistus- ja vuokra-asunnoista on ollut huutava pula. Juuri tämä asuntopula on nostanut pääkaupunkiseudun asuntojen hinta- ja vuokratason sietämättömän korkeaksi.

      Seurauksena on ollut työvoimapula ja kasvun hidastuminen, kun asumisen ja työmatkojen kalleus aiheuttaa sen, että pääkaupunkiseudulle muuttavan pitäisi saada täällä aika runsaasti suurempaa palkkaa kuin kotiseudullaan (jos hänellä töitä oli), että asumis- ja matkustamiskulujen jälkeen käteen jäisi yhtä paljon käyttörahaa muihin tarpeisiin.

      Vapaavuoren puheiden taustalla on ainoastaan se, että lisätonttimaa ja asuntorakentamisen voimakas lisääminen alentaa pääkaupunkiseudun asumiskustannuksia ja täten poistaa pahan jarrun pääkaupunkiseudun (ja siten koko Suomen) talouskasvun tieltä.

      Asuntopulan vuoksi turhaan hidastuva talouskasvuhan hidastaa samassa suhteessa myös valtion verotulojen kaswvua, mistä asuntoministeri on aivan oikein hulissaan.

      On siis luonnollista, että pääministeri Vanhanen ja ministeri Kivimäki kannattavat Vapaavuorta, koska se on koko maan etu ja vastuullisten poliitikkojen tehtävä.

      • oivahärkönen

        ... suurimmassa osaa maakuntakeskuksiakin. Siellä ei ole tonttipulaa ei pulaa asunnoista, palveluuista eikä työntekijöistä. Kun niihin keskuksiin tulee uusia työpaikkoja, monien ei tarvitse muuttaakaan pois kotiseudultaan vaan työssäkäyntietäisyyden puitteissa käyvät keskuksissa töissä. Valtiovallan ei tarvitse kuin pieni osa siitä panostuksesta, mikä tarvitaan Helsingin seudun talouselämän paisuttamiseen, uhrata työpaikkojen säilymiseen ja uusien syntymiseen maakuntakeskuksiin.


      • Maltillinen oikeistolainen
        oivahärkönen kirjoitti:

        ... suurimmassa osaa maakuntakeskuksiakin. Siellä ei ole tonttipulaa ei pulaa asunnoista, palveluuista eikä työntekijöistä. Kun niihin keskuksiin tulee uusia työpaikkoja, monien ei tarvitse muuttaakaan pois kotiseudultaan vaan työssäkäyntietäisyyden puitteissa käyvät keskuksissa töissä. Valtiovallan ei tarvitse kuin pieni osa siitä panostuksesta, mikä tarvitaan Helsingin seudun talouselämän paisuttamiseen, uhrata työpaikkojen säilymiseen ja uusien syntymiseen maakuntakeskuksiin.

        Valtio ei voi ohjata työpaikkojen alueellista syntymistä sillä, että se jättää rakentamatta voimakkaimmin kasvavien paikkakuntien asunnot.


      • tässä kohdin juurikaan eri linjoilla.

        Vapaavuoren motiiveista voi kyllä olla vähän eri mieltä. Olen seuraillut hänen vaalikampanjointiaan ja siinä on ollut pitkään vahva pääkaupunkimyönteinen painotus. Vapaavuori on mm. vastustanut jyrkästi virastojen hajasijoittamista muualle Suomeen. Mutta minä en halua kritisoida hänen politiikkaansa tässä kohdin, koska pidän sitä ihan oikeana. Tässä kohdin Vapaavuori menee kirkkaasti ohi useimmista poliitikoista puoluekantaan katsomatta.


      • Maltillinen oikeistolainen
        Mielipidepankki kirjoitti:

        tässä kohdin juurikaan eri linjoilla.

        Vapaavuoren motiiveista voi kyllä olla vähän eri mieltä. Olen seuraillut hänen vaalikampanjointiaan ja siinä on ollut pitkään vahva pääkaupunkimyönteinen painotus. Vapaavuori on mm. vastustanut jyrkästi virastojen hajasijoittamista muualle Suomeen. Mutta minä en halua kritisoida hänen politiikkaansa tässä kohdin, koska pidän sitä ihan oikeana. Tässä kohdin Vapaavuori menee kirkkaasti ohi useimmista poliitikoista puoluekantaan katsomatta.

        En minäkään mikään Vapaavuori-fani ole enkä suuri hajasijoituksen kannattajakaan, paitsi jos hajasijoitettava toiminto on sellainen, että se saa aikaan myönteisen työllisyyden kasvukierteen sillä paikkakunnalla, johon virasto siirretään.

        Se, että joku julkishallinnon atk-keskus ja sen sata-parisataa työntekijä siirretään Helsingistä onnekin korpeen ei tuon korven talouskasvua kohenna.

        Koulutusyksiköiden hajasijoittaminen näyttää sen sijaan tuoneen uutta vireyttä joka paikkaan, mihin niitä on sijoitettu, mutta sillä tiellä lienee seinä vastassa, kun nyt olisi pidettävä huoli myös kansainvälisestä kilpailukyvystä korkeimman opetuksen alalla.


      • oivahärkönen
        Maltillinen oikeistolainen kirjoitti:

        Valtio ei voi ohjata työpaikkojen alueellista syntymistä sillä, että se jättää rakentamatta voimakkaimmin kasvavien paikkakuntien asunnot.

        ... suosia Helsingin seutua rakentamalla tänne infraa, asuntoja ja palveluja vimmaisesti ja näin houkkuttelisi vain lisää painetta tänne. Kasvupaine on paljon halvempaa purkaa maakuntakeskuksiin.


      • oivahärkönen
        Maltillinen oikeistolainen kirjoitti:

        En minäkään mikään Vapaavuori-fani ole enkä suuri hajasijoituksen kannattajakaan, paitsi jos hajasijoitettava toiminto on sellainen, että se saa aikaan myönteisen työllisyyden kasvukierteen sillä paikkakunnalla, johon virasto siirretään.

        Se, että joku julkishallinnon atk-keskus ja sen sata-parisataa työntekijä siirretään Helsingistä onnekin korpeen ei tuon korven talouskasvua kohenna.

        Koulutusyksiköiden hajasijoittaminen näyttää sen sijaan tuoneen uutta vireyttä joka paikkaan, mihin niitä on sijoitettu, mutta sillä tiellä lienee seinä vastassa, kun nyt olisi pidettävä huoli myös kansainvälisestä kilpailukyvystä korkeimman opetuksen alalla.

        ... keskuksen siirto "korpeen" kyllä kohentaa sen korven talouskasvua ja tulee yhteikunnalle halvemmaksi, kun siellä ovat työntekijät jo odottamassa valmiiksi asutettuna.


      • kustanuksista piittaamatta
        Mielipidepankki kirjoitti:

        tässä kohdin juurikaan eri linjoilla.

        Vapaavuoren motiiveista voi kyllä olla vähän eri mieltä. Olen seuraillut hänen vaalikampanjointiaan ja siinä on ollut pitkään vahva pääkaupunkimyönteinen painotus. Vapaavuori on mm. vastustanut jyrkästi virastojen hajasijoittamista muualle Suomeen. Mutta minä en halua kritisoida hänen politiikkaansa tässä kohdin, koska pidän sitä ihan oikeana. Tässä kohdin Vapaavuori menee kirkkaasti ohi useimmista poliitikoista puoluekantaan katsomatta.

        Hajasijoitus luo välillisiä työpaikkoja, mutta ei kovin järkevällä tavalla. Otetaanpa esimerkki.

        Poliisin tietotekniikkakeskus siirrettiin aikanaan Rovaniemelle aluepoliittisista syistä. Kovinkaan moni helsinkiläinen ei halunnut muuttaa Lappiin vaikka siellä olisi ollut Oivan mainostama infra ja palvelut rakennettuna.

        Niinpä palkattiin paikallista työvoimaa. Se piti tietysti kouluttaa, ja se taas tapahtui Helsingissä koska Rovaniemellä ei ollut siihen mahdollisuuksia. Ihmiset matkustelivat viikkokausia Rovaniemen ja Helsingin väliä, asuivat viikot hotelleissa. Sehän työllistää matkailualaa, siis hyvä juttu sinänsä, mutta kävi kalliiksi poliisille jonka rahat menivät matkusteluun tuottavan työn sijaan.

        Aikaan koulutukset oli hoidettu ja alkoi arkinen aherrus. Taas piti matkustaa. Kaikki IT-alan yritykset joiden kanssa systeemejä sorvataan sijaitsevat pääkaupunkiseudulla, joten henkilökunnan pitää matkustaa palaveriin Helsinkiin yhtenään. Taas saa Finnair ja hotellit käyttöastettaan ylös. Tietysti nämä alihankkijat olisivat voineet matkustaa Rovaniemelle, mutta ne laittavat kustannuksensa hintoihin, joten tortta på tortta, kustannus lisääntyy joka tapauksessa.

        Homma siis toimii Rovaniemellä, mutta oheiskustannukset, kuten matkustelu, on lisääntynyt niin että se syö poliisin rahoja poliisimiesten palkkaamisesta ja muista tärkeistä resursseista.

        Esimerkki kuvaa sitä kuinka verkostuneet yritykset tarvitsevat toisiaan, ja siksi ne sijoittuvat sinne missä se on kustannustehokkainta. Valtio ei aina näin tee, vaan säästää kustannuksista piittaamatta


      • Tarua.....
        kustanuksista piittaamatta kirjoitti:

        Hajasijoitus luo välillisiä työpaikkoja, mutta ei kovin järkevällä tavalla. Otetaanpa esimerkki.

        Poliisin tietotekniikkakeskus siirrettiin aikanaan Rovaniemelle aluepoliittisista syistä. Kovinkaan moni helsinkiläinen ei halunnut muuttaa Lappiin vaikka siellä olisi ollut Oivan mainostama infra ja palvelut rakennettuna.

        Niinpä palkattiin paikallista työvoimaa. Se piti tietysti kouluttaa, ja se taas tapahtui Helsingissä koska Rovaniemellä ei ollut siihen mahdollisuuksia. Ihmiset matkustelivat viikkokausia Rovaniemen ja Helsingin väliä, asuivat viikot hotelleissa. Sehän työllistää matkailualaa, siis hyvä juttu sinänsä, mutta kävi kalliiksi poliisille jonka rahat menivät matkusteluun tuottavan työn sijaan.

        Aikaan koulutukset oli hoidettu ja alkoi arkinen aherrus. Taas piti matkustaa. Kaikki IT-alan yritykset joiden kanssa systeemejä sorvataan sijaitsevat pääkaupunkiseudulla, joten henkilökunnan pitää matkustaa palaveriin Helsinkiin yhtenään. Taas saa Finnair ja hotellit käyttöastettaan ylös. Tietysti nämä alihankkijat olisivat voineet matkustaa Rovaniemelle, mutta ne laittavat kustannuksensa hintoihin, joten tortta på tortta, kustannus lisääntyy joka tapauksessa.

        Homma siis toimii Rovaniemellä, mutta oheiskustannukset, kuten matkustelu, on lisääntynyt niin että se syö poliisin rahoja poliisimiesten palkkaamisesta ja muista tärkeistä resursseista.

        Esimerkki kuvaa sitä kuinka verkostuneet yritykset tarvitsevat toisiaan, ja siksi ne sijoittuvat sinne missä se on kustannustehokkainta. Valtio ei aina näin tee, vaan säästää kustannuksista piittaamatta

        Täyttä sontaa. Jokainen IT-alalla tietää tuon. Etkö ole kuullut video tai puhelinpalavareista? Kommunikaattorilla toimii oikein hyvin.

        Rovaniemeltä kyllä löytyy osaaminen koulutukseen!

        En usko juttuasi ensinkään.

        Sandra


      • Niinpä niin
        Maltillinen oikeistolainen kirjoitti:

        En minäkään mikään Vapaavuori-fani ole enkä suuri hajasijoituksen kannattajakaan, paitsi jos hajasijoitettava toiminto on sellainen, että se saa aikaan myönteisen työllisyyden kasvukierteen sillä paikkakunnalla, johon virasto siirretään.

        Se, että joku julkishallinnon atk-keskus ja sen sata-parisataa työntekijä siirretään Helsingistä onnekin korpeen ei tuon korven talouskasvua kohenna.

        Koulutusyksiköiden hajasijoittaminen näyttää sen sijaan tuoneen uutta vireyttä joka paikkaan, mihin niitä on sijoitettu, mutta sillä tiellä lienee seinä vastassa, kun nyt olisi pidettävä huoli myös kansainvälisestä kilpailukyvystä korkeimman opetuksen alalla.

        Yliopistojen hajauttaminen on tuonut vireyttä niille paikkakunnille ja myös niiden ympäristöön, mihin niitä ollaan sijoitettu. Kansantaloudelle hinta on vain ollut turhan kallis. Suomalaisen yliopistokoulutuksen taso on kansainvälisessä vertailussa laskenut. Suomessa ainoastaan Helsingin yliopisto kelpaa kansainväliseen vertailuun ts. pääsee listoille. Suomessa myös väitöskirjojen määrä on kohtuuttoman suuri, näin tämä oppitason arvostus on laskenut. Yliopistojen suhteellisen määrän vuoksi, tuotetaan siis sellaista koulutusta, jota yksittäinen ihminen ei voi hyödyntää ja josta ei yhteiskunnallisesti ole hyötyä. Tietenkin nyt suunnitteilla oleva "super" yliopisto korjaa osan vahingosta, mutta ei kokonaisongelmaa. Yliopistojen hajasijoittaminen on kansantaloudellista tuhlausta, tuhlaus ei liity rahaan, vaan merkittävästi arvokkaampiin resursseihin. Suomessa tuhlataan ihmisten älyllistä pääomaa, antamalla heille turhan tasotonta koulutusta. Näinhän ei olisi välttämätöntä menetellä. Ainakin Joensuun yliopiston sijaintia tulisi pohtia, vaikkakin sen yhteistyö Lappeenrannan kanssa on varsin vireää, siirto Lappeenrantaan olisi ainakin tehtävä.


      • Niinpä niin
        Tarua..... kirjoitti:

        Täyttä sontaa. Jokainen IT-alalla tietää tuon. Etkö ole kuullut video tai puhelinpalavareista? Kommunikaattorilla toimii oikein hyvin.

        Rovaniemeltä kyllä löytyy osaaminen koulutukseen!

        En usko juttuasi ensinkään.

        Sandra

        Mikäli ohjelmistojen päivityksistä on kyse, silloin osaamista löytyy ainoastaan pääkaupunkiseudulta, samoin on käyttäjäkoulutuksen laita, näin on, ikävä kyllä. Microsoftin erikoisohjelmia esimerkiksi saavat myydä ja asentaa ainoastaan sertifikaatteja suorittaneet, mikäli kiinnostusta löytyy, niin on varsin helppo tarkistaa, mistä nämä osaajat löytyvät.

        Videopalaverit ovat hankalia järjestää, samoin niistä saadut oppimistulokset ovat huonoja.


      • naurata
        Niinpä niin kirjoitti:

        Mikäli ohjelmistojen päivityksistä on kyse, silloin osaamista löytyy ainoastaan pääkaupunkiseudulta, samoin on käyttäjäkoulutuksen laita, näin on, ikävä kyllä. Microsoftin erikoisohjelmia esimerkiksi saavat myydä ja asentaa ainoastaan sertifikaatteja suorittaneet, mikäli kiinnostusta löytyy, niin on varsin helppo tarkistaa, mistä nämä osaajat löytyvät.

        Videopalaverit ovat hankalia järjestää, samoin niistä saadut oppimistulokset ovat huonoja.

        Tarkistas huviksesi miten hommat hoidetaan eri puolilla Suomea olevissa Nokian sekä Hewlet-Pascardin yksiköissä.

        Salossa on toiminut eräskin yksikkö niin, että pomo työskentelee Oulussa.

        Sandra


      • Niinpä niin
        naurata kirjoitti:

        Tarkistas huviksesi miten hommat hoidetaan eri puolilla Suomea olevissa Nokian sekä Hewlet-Pascardin yksiköissä.

        Salossa on toiminut eräskin yksikkö niin, että pomo työskentelee Oulussa.

        Sandra

        Mikäli naurultasi jaksat, niin voisit ajankuluksesi tarkistaa sen, minkä ohjelmantuottajan ohjelmia Suomessa liikeyritykset pääosin käyttävät? Sen jälkeen voimme toki keskustella Microsoftin ohjelmistojen ylivoimasta ja myös siitä, kuinka yksittäinen yhtiö voi oikeasti hallita kaupallista toimintaa maailmalaajuisesti. Mikäli Nokia jatkaa yhteistyötään, varmasti osaamista tulee löytymään myös Oulun seuduilta, siihen asti matkustetaan siis Helsingistä.


      • lapseni isä
        Niinpä niin kirjoitti:

        Mikäli naurultasi jaksat, niin voisit ajankuluksesi tarkistaa sen, minkä ohjelmantuottajan ohjelmia Suomessa liikeyritykset pääosin käyttävät? Sen jälkeen voimme toki keskustella Microsoftin ohjelmistojen ylivoimasta ja myös siitä, kuinka yksittäinen yhtiö voi oikeasti hallita kaupallista toimintaa maailmalaajuisesti. Mikäli Nokia jatkaa yhteistyötään, varmasti osaamista tulee löytymään myös Oulun seuduilta, siihen asti matkustetaan siis Helsingistä.

        on työskennellyt molemmissa yrityksissä, IT-asiantuntijana, joten enköhän asiasta tiedä jotakin myös minä.

        Sandra


      • maltillinen oikeistolainen
        oivahärkönen kirjoitti:

        ... suosia Helsingin seutua rakentamalla tänne infraa, asuntoja ja palveluja vimmaisesti ja näin houkkuttelisi vain lisää painetta tänne. Kasvupaine on paljon halvempaa purkaa maakuntakeskuksiin.

        Valtio ei ole suosinut eikä rakentanut mitään palveluja tai infraa HOUKUTTELEMAAN ketään pääkaupunkiseudulle.

        Täällä tapahtunut talouskasvu ja kasvanut työvoiman tarve on se, joka on houkutellut ihmisiä töihin, jolloin heille on rakennettu asunnot, palvelut ja infra, mutta aivan liian hitaasti ja toistaiseksi liian vähän, mitä Helsingin kaupunki nyt pääsee mm. Sipoolta saamallaan alueella korjaamaan.

        Valtion toimilla kasvupainetta ei ohjailla yhtään mihinkään, koska kasvu syntyy ainoastaan siitä, että yritykset menestyvät ja kasvavat.

        Tämä kasvu tuottaa kerrannaisvaikutuksia kaikkiin yksityisiin ja julkisiin palveluihin, eli työpaikkojen, asuntojen ja palvelujen tarve kertaantuu luonnollisen kasvun seurauksena.

        Lipponen ja valtio eivät siis ole keskittäneet eivätkä tukeneet yhtään mitään, minkä jo voisit uskoa.

        Hevonen (yritykset) vetää kärryjä (valtio) eikä niin, että kärryt vetäisivät hevosta.


      • Maltillinen oikeistolainen
        oivahärkönen kirjoitti:

        ... keskuksen siirto "korpeen" kyllä kohentaa sen korven talouskasvua ja tulee yhteikunnalle halvemmaksi, kun siellä ovat työntekijät jo odottamassa valmiiksi asutettuna.

        Tuohan se kunnalle lisää verotuloja, mutta siihen vaikutus sitten jääkin, ellei atk-keskus ja sen työntekijät ostovoimallaan aiheuta mitään kerrannaisvaikutuksia "korpikunnan" talouteen.

        Pelkkä virastojen siirtely ei ole järkevää, elleivät kerrannaisvaikutukset saa "korvessa" aikaan nousukierrettä muuhunkin taloudelliseen toimeliaisuuteen.


      • Maltillinen oikeistolainen
        Niinpä niin kirjoitti:

        Yliopistojen hajauttaminen on tuonut vireyttä niille paikkakunnille ja myös niiden ympäristöön, mihin niitä ollaan sijoitettu. Kansantaloudelle hinta on vain ollut turhan kallis. Suomalaisen yliopistokoulutuksen taso on kansainvälisessä vertailussa laskenut. Suomessa ainoastaan Helsingin yliopisto kelpaa kansainväliseen vertailuun ts. pääsee listoille. Suomessa myös väitöskirjojen määrä on kohtuuttoman suuri, näin tämä oppitason arvostus on laskenut. Yliopistojen suhteellisen määrän vuoksi, tuotetaan siis sellaista koulutusta, jota yksittäinen ihminen ei voi hyödyntää ja josta ei yhteiskunnallisesti ole hyötyä. Tietenkin nyt suunnitteilla oleva "super" yliopisto korjaa osan vahingosta, mutta ei kokonaisongelmaa. Yliopistojen hajasijoittaminen on kansantaloudellista tuhlausta, tuhlaus ei liity rahaan, vaan merkittävästi arvokkaampiin resursseihin. Suomessa tuhlataan ihmisten älyllistä pääomaa, antamalla heille turhan tasotonta koulutusta. Näinhän ei olisi välttämätöntä menetellä. Ainakin Joensuun yliopiston sijaintia tulisi pohtia, vaikkakin sen yhteistyö Lappeenrannan kanssa on varsin vireää, siirto Lappeenrantaan olisi ainakin tehtävä.

        Oikeassa taidat olla. Korkeakoulujen ja yliopistojen hajasijoittaminen on todellakin tuonut talouskasvua melko laajalti swijaintikaupounkiensa naapurikuntiinkin, mikä ei ole huono asia ollenkaan.

        Opetuksen ja tutkimuksen taso onkin sitten kokonaan toinen asia. Siinä meidän pitäisi pystyä pärjäämään eurooppalaisten ja amerikkalaisten korkeakoulujen ja yliopistojen kanssa, koska muuten menetämme sen kilpailuvaltin, jonka tasokas huippukoulutus on meille tähän saakka antanut.

        Itse olen keskustan ja hallituksen kanssa täysin samaa mieltä siitä, että teknisen korkeakoulun, kauppakorkeakoulun ja taideteollisen korkeakoulun yhdistämisessä on järkeä.

        Tätä kautta on helpompi ohjata sellaista poikkitieteellistä tutkimusta hyödyntämään kansantaloutta, jossa tekninen osaaminen yhdistyy muotoiluosaamiseen sekä talouden hallintaan ja markkinointiosaamiseen.

        Vastaavaa yhteistoimintaa tulisi laajentaa koskemaan myös maakuntakaupunkien korkeakoulujen ja yliopistojen opetusta ja tutkimusta.

        Pätevien opettajien saaminen onkin sitten jo kokonaan isomman messun aihe, mutta eiköhän sekin vähitellen korjaannu, jos taso nousee sellaiseksi, että suomalaiset yliopistot ja korkeakoulut alkavat houkutella tänne kansainvälistä opettajavoimaa.

        Joensuun ja Lappeenrannan yliopistojen asioihin ei kompetenssini riitä ottamaan kantaa. ;-)


      • markkinavoimien

        hoitaa yritysten sijoittuminen ja taloudellisen kasvun suunta? Jos asumiskustannukset, työvoimapula ja kohoavat työvoimakustannukset alkavat haitata yritysten kasvua, niin kyllä yritykset aivan vapaaehtoisesti osaavat siirtää toimintojaan sinne missä kasvaminen on mahdollista.

        Niin voimakasta asuntotuotannon kasvua ei ole eikä tule, että se olennaisesti alentaisi asumiskustannuksia, korkeintaan kustannusten nousu saattaa hieman hidastua.


      • Maltillinen oikeistolainen
        markkinavoimien kirjoitti:

        hoitaa yritysten sijoittuminen ja taloudellisen kasvun suunta? Jos asumiskustannukset, työvoimapula ja kohoavat työvoimakustannukset alkavat haitata yritysten kasvua, niin kyllä yritykset aivan vapaaehtoisesti osaavat siirtää toimintojaan sinne missä kasvaminen on mahdollista.

        Niin voimakasta asuntotuotannon kasvua ei ole eikä tule, että se olennaisesti alentaisi asumiskustannuksia, korkeintaan kustannusten nousu saattaa hieman hidastua.

        Kansantalouden kasvuvauhti hidastuisi, työllisyyden hyvä kehitys taittuisi ja valtion verotulot alenisivat, jos "markkinavoimat" jätetään oman onnensa nojaan. Kasvun hidastumisen seurauksena yrityksen tulokset huonisivat ja ne ryhtyisivät etsimään keinoja kustannustensa vähentämiseen taatakseen sijoittajilleen saman tuoton kuin ne olisivat saaneet kasvun jatkuessa.

        Yhteiskunnan tehtävä on luoda kasvun edellytyksiä yksityselle sektorille, koska siitä hyötyy nimenomaan yhteiskunta.

        Markkinavoimat eivät koskaan pärkää yksinään niin hyvin kuin yhteistyössä yhteiskunnan kanssa.

        Tämä on jokaisen suomalaisen etu.


      • Niinpä niin
        lapseni isä kirjoitti:

        on työskennellyt molemmissa yrityksissä, IT-asiantuntijana, joten enköhän asiasta tiedä jotakin myös minä.

        Sandra

        En epäile lainkaan sitä, etteikö lasten äiti tietäisi isän työstä ja jopa -toimenkuvasta, enemmän kuin mies itse. Tämän sanon ilman huumorin häivää, kokemuksesta.

        Me keskustelemme hieman eri asioista, Nokia ja muutkin suuriyritykset tekevät usein ohjelmistonsa itse.

        Mikäli vaikkapa Kauhavalla on yritys, joka täytyy laajenemistarpeensa vuoksi uusia ohjelmistonsa, silloin yrityksen on käännyttävä ohjelmistoja tarjoavan yrityksen puoleen, näitäkin yrityksiä on maanlaajuisesti. Kuitenkin, mikäli tarkoituksena on ostaa kansainvälisessä käytössä oleva ohjelma, silloin sen ohjelman myyjä, kouluttaja ja asentaja tulee Helsingistä. Tämän osaamistason ihmisiä ei juuri muualla ole. Microsoftin ohjelmistoja esim. myydään vain näin, mikäli puhumme erikoisohjelmista ja hiemankin laajemmista ohjelmapaketeista.


      • oivahärkönen
        Maltillinen oikeistolainen kirjoitti:

        Tuohan se kunnalle lisää verotuloja, mutta siihen vaikutus sitten jääkin, ellei atk-keskus ja sen työntekijät ostovoimallaan aiheuta mitään kerrannaisvaikutuksia "korpikunnan" talouteen.

        Pelkkä virastojen siirtely ei ole järkevää, elleivät kerrannaisvaikutukset saa "korvessa" aikaan nousukierrettä muuhunkin taloudelliseen toimeliaisuuteen.

        ... muutaman sadan uuden veronmaksajan tulo aiheuttaa kerrannaisvaikutuksia.


      • oivahärkönen
        maltillinen oikeistolainen kirjoitti:

        Valtio ei ole suosinut eikä rakentanut mitään palveluja tai infraa HOUKUTTELEMAAN ketään pääkaupunkiseudulle.

        Täällä tapahtunut talouskasvu ja kasvanut työvoiman tarve on se, joka on houkutellut ihmisiä töihin, jolloin heille on rakennettu asunnot, palvelut ja infra, mutta aivan liian hitaasti ja toistaiseksi liian vähän, mitä Helsingin kaupunki nyt pääsee mm. Sipoolta saamallaan alueella korjaamaan.

        Valtion toimilla kasvupainetta ei ohjailla yhtään mihinkään, koska kasvu syntyy ainoastaan siitä, että yritykset menestyvät ja kasvavat.

        Tämä kasvu tuottaa kerrannaisvaikutuksia kaikkiin yksityisiin ja julkisiin palveluihin, eli työpaikkojen, asuntojen ja palvelujen tarve kertaantuu luonnollisen kasvun seurauksena.

        Lipponen ja valtio eivät siis ole keskittäneet eivätkä tukeneet yhtään mitään, minkä jo voisit uskoa.

        Hevonen (yritykset) vetää kärryjä (valtio) eikä niin, että kärryt vetäisivät hevosta.

        ... keskittämiskampanjan pääkaupunkiseudulle ja sen seurauksia täällä selvitellään vieläkin asumien ja palvelujen kalleutena ja niiden puutteena.


      • kysymys???
        oivahärkönen kirjoitti:

        ... keskittämiskampanjan pääkaupunkiseudulle ja sen seurauksia täällä selvitellään vieläkin asumien ja palvelujen kalleutena ja niiden puutteena.

        Olet usein toistanut tuon väitteen Lipposen aloittamasta keskittämiskampanjasta pääkaupunkiseudulle.

        Voisitko osoittaa muutaman konkreettisen päätöksen joita hallitus Lipposen kausilla teki jotka olivat osa tuota keskittämiskampanjaa.

        Lipposen kausilla kevennettiin tuloverotusta, se ei käsittääkseni liity millään tavalla aluepolitiikkaan. Silloin myös alettiin toteuttaa EU sopimusta, siihen Lipposen hallituksílla ei ollut paljoakaan sanottavaa koska päätös liittymisestä tehtiin ja neuvottelut kätiin Ahon pääministerikaudella Keskustaministereiden vetäminä. Lipposen kaudella toteutettiin kuntien verontasauksen uudistus joka rokotti ennenkaikkea Helsinkiä ja muita isoja kaupunkeja, se toimi siis päinvastaiseen suuntaan. Mitkä siis olivat ne todelliset teot joilla Lipponen ministereineen keskittämistä edisti?

        Toivon että tosiaan vastaat tähän etkä vetäydy keskustelusta kuten yleensä saadessasi vaikean kysymyksen.


      • itsekään usko
        oivahärkönen kirjoitti:

        ... muutaman sadan uuden veronmaksajan tulo aiheuttaa kerrannaisvaikutuksia.

        korpikuntiin vau pidätkö maakuntakeskuksia korpikuntina.


      • Maltillinen oikeistolainen
        oivahärkönen kirjoitti:

        ... keskittämiskampanjan pääkaupunkiseudulle ja sen seurauksia täällä selvitellään vieläkin asumien ja palvelujen kalleutena ja niiden puutteena.

        ...millaisin hallituksen päätöksin tuo keskittäminen toteutettiiin?

        Asumisen kalleus johtuu asuntojen puutteesta, niin kui n olen jo koneen kertaan perustellut.

        Mutta mitä palveluja täältä puuttuu ja mitkä palvelut ovat kalliimpia kuin muualla Suomessa?

        Julkisten palvelujen johdalla pahin puute on pula henkilökunnasta, kun asuntopula on nostanut vuokrataqson pilviin ja edes Helsingin kaupunki ei ole pystynyt rakentamaan riittävästi työsuhdeasuntoja ja edistämään vuokra-asuntotuotantoa, kun tonttipula on nostanut tonttien hinnatkin pilviin.

        Mikä tuossa on "Lipposen keskittämiskampanjaa", Oiva? - Sano se!


    • Kyse on tästä

      Kaikki on pelkkää kielipolitiikkaa. Kummankielinen tien nimi- tai opastekyltti on päälimäisenä!

      Eilen oli FST5:lla Suomalaisuudenliiton puheenjohtaja Heikki Tala ja suomenruotsalainen kiihkoaktivisti Iita Apslunti väittelemässä televisiossa.

      Katso ja hämmästy:


      Tusen sjöar och en ankdamm

      FST Tisdag kl. 21.30 15.1.2008

      http://areena.yle.fi/toista?id=1012977


      Tusen sjöar och en ankdamm – en tvåspråkig talkshow

      http://svenska.yle.fi/program/visa.php?pid=tusensjoar


      Tisdagen den 15.1.2008 kl 21:30 i FST5
      Repris på lördagen den 19.1.2008 kl 22:50 i FST5


      del 2: Fädernas synder och ett delat folk


      Är de förflutnas synder som finlandssvenskarna anklagas för bara påhittade? Och om en del av dem skulle vara sanna, så kan man då anklaga de ättlingar som lever i dag?

      Gäster: Heikki Tala och Ida Asplund
      Programvärd: Annika Sucksdorff

      Heikki Tala oli noin 2 vuotta sitten TV:ssa suorassa väittelyohjelmassa kokkolalaisen kiihkoilijan kanssa ja silloin kävi kuten nytkin eli kaikki rasismi- ja juutalais- ja natsisyytökset vedettiin kehiin kun ei enää muuta voida!

      Marlene Timonen veti Talan kanssa väitellessään lopulta esiin maagiset sanat "ruotsi on sivistyskieli" ja loppu olikin legendaa. Näin siis syntyi termi Kokkolalainen sivistys.

      Nyt kävi Iitallekin vähän samalla tavalla. Hän kiihtyi ja silloin esiin tulikin jo natsit, juutalaiset ja rasismi. Se siitä suomenruotsalaisten suvaitsevaisuudesta.

      Talan puhuessa Helsingin yliopiston suomalaistamisesta yms. "isien synneistä" Iita ihmetteli noiden 100 vuotta vanhojen asioiden kaivelemista. Hän unohti koko ohjelman teeman "Isien synnit".

    • Vapaavuorella rikollinen ta...

      Ympäristönsuojelupiiri tyrmää Vapaavuoren Sipoo-puheet

      Suomen luonnonsuojeluliiton Uudenmaan ympäristönsuojelupiiri on kummastellut ministeri Jan Vapaavuoren Sipoo-lausuntoja. ”Kaavoitus- ja maankäyttöasioista vastaavan ministerin suulla lausuttuna Sipoon raja-asian kiirehtiminen on käsittämätöntä”, toteaa piirin puheenjohtaja Leo Stranius. ”Asiasta tarvitaan lisää ympäristöä, alueen rakentamiskelpoisuutta ja hankkeen laillisuutta koskevia selvityksiä.” ”Hanke uhkaa Sipoonkorven luonnonsuojelualuetta ja sen suojavyöhykkeitä sekä ekologisia verkostoja. Lisäksi se pyyhkisi kartalta pääkaupunkiseudun kestävän yhdyskuntarakenteen kannalta oleellisia virkistysalueita”, kertoo Uudenmaan ympäristönsuojelupiirin Sipoonkorpi-vastaava Jyri Mikkola.
      ”Pahinta on, ettei asiaa valmisteleva sisäministeriö ole näyttänyt asettavan riittävää painoa voimassa olevalle lainsäädännölle, kuten kuntalaille tai maankäyttö- ja rakennuslaille”, Mikkola painottaa. ”Ministerien ja virkamiesten tehtävä on kuitenkin edistää laillisuuden toteutumista eikä rapauttaa sitä. Jos valtioneuvosto antaa Vapaavuoren esittämällä tavalla poliittisen populismin marssia Sipoo-kysymyksessä eduskunnan säätämien lakien yli, on ennuste lakien painoarvosta sen jälkeen heikko muuallakin maassa.”

      • Rosvot kiinni

        Ministeri Vapaavuorella on rikollinen menneisyys:

        T-kaupan piha Karrintiellä Puistolassa vuonna 1982. 17-vuotias Jan Vapaavuori on aika päreissä. Hän on juuri kumonnut ystävänsä kanssa parikymmentä olutta. Syntyy sanaharkka 14-vuotiaan pojan kanssa. Vapaavuoren ystävä lyö ja poika juoksee pakoon. Vapaavuori juoksee pojan kiinni ja lyö kahdesti: poika kaatuu maahan, nenäluu murtuu. Sairaalahoitoa kolme vuorokautta. Vapaavuori tuomitaan pahoinpitelystä kuukaudeksi ja viideksitoista päiväksi ehdolliseen vankeuteen.
        1½ vuotta myöhemmin Vapaavuori sekoilee taas. Viisi poikaa anastaa Suutarilan Valinta Tapsan tuulikaapista kaksi tavara-automaattia. Saalis on säälittävät 214 markkaa. Pojat, joista yksi on Vapaavuori, saadaan kiinni heidän juostessaan pakoon. Tuomio: varkaudesta sakkoja.
        Syyskuun 14. päivä, 2001 aivan Vapaavuoren kotikulmilla poliisipartio havaitsee epävarmasti kulkevan Volvon, joka kaartaa Lauttasaarentien Esson pihaan. Partio pysäyttää ja puhalluttaa Jan Vapaavuoren: 0,9 promillea. Vapaavuori saa rattijuopumuksesta 11 430 mk sakot ja ajokiellon.
        Vapaavuoren mielestä hänen menneisyytensä ei estä häntä toimimasta kansanedustajana ja lainsäätäjänä.

        http://www.city.fi/artikkeli/Jan Vapaavuori/2061/


      • Ryöstö

        Talouselämä 25.8.2006:
        Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen ja kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jan Vapaavuori esittelivät Sipoo-näkemyksiään Pressossa. "Tämä ei ole ryöstö", toteaa Pajunen jutun otsikossa, mikä saa lukijan helposti ajattelemaan, että tämä on ryöstö. Pajunen on vakuuttanut, että Helsingillä ei ole muita aluevaatimuksia (jos ei oteta huomioon sitä pientä osaa Vantaasta, jonka Helsinki haluaa samassa paketissa Sipoon kanssa). Samalla tapaa Adolf Hitler vakuutti, että Sudeettialue oli hänen viimeinen alueellinen vaatimuksensa Euroopassa. "Onko 18 000 sipoolaisen näkökulma tärkeämpi kuin yli miljoonan muun ihmisen", kysyy puolestaan Vapaavuori, ikään kuin hänellä olisi valtakirja myös espoolaisilta, vantaalaisilta ja kaikilta muiltakin lähiseutujen asukkailta. Kun Hermann Göring perusteli Nürnbergin puoluekokouksessa Sudeettialueen liittämistä Saksaan, hän käytti samanlaista argumentointia: "Mitätön osa Euroopasta (Tshekkoslovakia) ahdistelee ihmiskuntaa." Logiikka on se, että vähemmistöön kuuluvien yksilöiden oikeudet ovat vähäisempiä kuin enemmistöön kuuluvien yksilöiden.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe