Vanhaselle: StoraEnson yhtiökokous!

Sotatuomari

Häkäpönttö ei eilen pystynyt sanomaan yhtään sellaista lakia, joka estää valtiota kutsumasta Stora-Enson yhtiökokousta koolle perumaan tehtaan lakkautuspäätöksiä!

Kun Kokoomus on jo hyväksynyt Storan päätöksen, niin Keskustan on pakko se hylätä. Lähtekööt Kokoomus hallituksesta, jos kysymys on sille kynnys. SDP saadaan kumppaniksi kyllä nopeasti ja punamulta jatkakoon!

Jos punamullan avulla kannattavat tuotantolaitokset pysyvät tuotannossa, niin ei se on ainoastaan kansakuntamme etu!

Vanhasen ja Keskustan on syytä muistaa, että Kokoomus kuitenkin on kakkosketjussa! Ykkösvitjan muodostaa Keskustapuolue, jonka johtaja johtaa hallitusta!! Jos kakkosketju on tehoton yhtiökokouksen koolle kutsujana, niin ykkösketjun on se tehtävä ja heti, ennen kuin on liian myöhäistä.

Yhtiökokouksessa on vaadittava lakkautuspäätösten kumoamista. Kompromissina voisi olla Kemijärven tehtaan toiminnan jatkuminen.

11

420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Et liene huomannut, että Stora Enso on pörssiyhtiö eikä valtionyhtiö. Valtio on toki yhtiön suurin yksittäinen omistaja, mutta enemmistöomistaja valtio ei ole.

      Hyvän hallintotavan (Corporata Governance) kannalta olisi vallan typerää yksittäisen omistajan puuttua yhden yrityksen liiketoimintaa koskeviin päätöksiin.

      Osakeyhtiön hallituksessa yksittäiset hallituksen jäsenet eivät aja minkään yksittäisen omistajan etua. Hallituksen jäsenen on osakeyhtiölain mukaan ajettava nimenomaan yhtiön etua.

      Stora Enson etu on ajaa Kemijärven tehdas alas.

      Näin se vain on ja siinä ei KEPUlointi auta.

      • Sotatuomari

        Hiiteen hyvät hallitotavat ja tarvittaessa käytöstavat myös, jos niiden avulla aiheutetaan kärsimystä ja kurjuutta!

        Nimenomaan on yhtiön etu, että sen positiivista tulosta tekevät yksiköt tekevät tulosta. Karsiminen pitää aloittaa sieltä, mistä ei rahaa tule firmaan. Kemijärven tehtaalta tulee 80 milj. €/vuosi rahaa yhtiölle!

        Puuta riittää kyllä! Tällahetkellä yhtiöt eivät edes jätä tarjouspyyntöjä tarjolla olevista leimikoista. Se kertoo sitä kieltä, että yhtiöillä on varaa olla jättämättä edes tarjouksia raaka-aineista! Jotenkin kummallista, kun ajattelee puheita puupulasta. Näiköhän mitään puupulaa ei ole?

        Ymmärrän sen hyvin, että paperia on saatavilla maailmassa niin paljon, että sen hinta on auttamattoman alhainen. Tarjontaa on näin ollen rajoitettava, jotta se pienenisi ja hinta kallistuisi. Tuotannon siirtäminen halvempien tuotantokustannusten maihin lähelle suuria markkinoita lienee myös perusteltua. Nämä seikat ymmärrän hyvin. Se mitä en ymmärrä on, että Kemijärveltä ajetaan alas kannattava yksikkö! En ymmärrä sitä siksi, että suomalainen toimitusjohtaja varsin hyvin ymmärtää tehtaan merkityksen kyseiselle alueelle. Jos kysymyksessä olisikin yhtiö, jonka johtaja olisi Japanilainen ja japanin valtiolla olisi suuromistus yrityksessä, niin saattaisin ymmärtää, että he eivät tietäisi missä Kemijärvi on ja mitä se tehdas alueen asukkaille ja yrittäjille merkitsee. Mutta kun yhtiön johto tasan tarkkaan tietää tilanteen ja tekee päätöksiä, jotka eivät ole yhteiskuntavastuullisia, niin sitä en voi ymmärtää! Eikö Ensolla ole mitään sellaista tuotantolaitosta, joka tuottaa tappiota tai vähemmän kuin Kemijärven tehdas? Sellaisen laitoksen lakkauttamisen ymmärrän hyvin!

        Täältähän olisi lopetettava lähes kaikki teollisuus, jos pörssiyhtiön omistajien intresseissä olisi vain maksimaalisen voiton tavoittelu! Nokiankin on äkkiä siirrettävä kaikki toiminta pois Suomesta, jotta sen ei tarvitse maksaa kalliita maksuja kuin nyt, jos se vie pääkonttorinsa ja viimeisenkin tuotantolaitoksen Kiinaa ja pääkonttorin vaikkapa johonkin veroparatiisiin. Se on yhtiön omistajille järkevämpää kuin pitää niitä täällä Suomessa!


      • Näin oli
        Sotatuomari kirjoitti:

        Hiiteen hyvät hallitotavat ja tarvittaessa käytöstavat myös, jos niiden avulla aiheutetaan kärsimystä ja kurjuutta!

        Nimenomaan on yhtiön etu, että sen positiivista tulosta tekevät yksiköt tekevät tulosta. Karsiminen pitää aloittaa sieltä, mistä ei rahaa tule firmaan. Kemijärven tehtaalta tulee 80 milj. €/vuosi rahaa yhtiölle!

        Puuta riittää kyllä! Tällahetkellä yhtiöt eivät edes jätä tarjouspyyntöjä tarjolla olevista leimikoista. Se kertoo sitä kieltä, että yhtiöillä on varaa olla jättämättä edes tarjouksia raaka-aineista! Jotenkin kummallista, kun ajattelee puheita puupulasta. Näiköhän mitään puupulaa ei ole?

        Ymmärrän sen hyvin, että paperia on saatavilla maailmassa niin paljon, että sen hinta on auttamattoman alhainen. Tarjontaa on näin ollen rajoitettava, jotta se pienenisi ja hinta kallistuisi. Tuotannon siirtäminen halvempien tuotantokustannusten maihin lähelle suuria markkinoita lienee myös perusteltua. Nämä seikat ymmärrän hyvin. Se mitä en ymmärrä on, että Kemijärveltä ajetaan alas kannattava yksikkö! En ymmärrä sitä siksi, että suomalainen toimitusjohtaja varsin hyvin ymmärtää tehtaan merkityksen kyseiselle alueelle. Jos kysymyksessä olisikin yhtiö, jonka johtaja olisi Japanilainen ja japanin valtiolla olisi suuromistus yrityksessä, niin saattaisin ymmärtää, että he eivät tietäisi missä Kemijärvi on ja mitä se tehdas alueen asukkaille ja yrittäjille merkitsee. Mutta kun yhtiön johto tasan tarkkaan tietää tilanteen ja tekee päätöksiä, jotka eivät ole yhteiskuntavastuullisia, niin sitä en voi ymmärtää! Eikö Ensolla ole mitään sellaista tuotantolaitosta, joka tuottaa tappiota tai vähemmän kuin Kemijärven tehdas? Sellaisen laitoksen lakkauttamisen ymmärrän hyvin!

        Täältähän olisi lopetettava lähes kaikki teollisuus, jos pörssiyhtiön omistajien intresseissä olisi vain maksimaalisen voiton tavoittelu! Nokiankin on äkkiä siirrettävä kaikki toiminta pois Suomesta, jotta sen ei tarvitse maksaa kalliita maksuja kuin nyt, jos se vie pääkonttorinsa ja viimeisenkin tuotantolaitoksen Kiinaa ja pääkonttorin vaikkapa johonkin veroparatiisiin. Se on yhtiön omistajille järkevämpää kuin pitää niitä täällä Suomessa!

        Mutta elämme oikeusvaltiossa.


      • Sotatuomari
        Näin oli kirjoitti:

        Mutta elämme oikeusvaltiossa.

        Ei punakapinan alkuun, mutta loputulokseen valtio vaikutti ratkaisevalla tavalla. Nyt on menossa jälleen kapina, mutta siihenkin on puututtava niillä keinoilla, jotka lakitakaa! Mikään ei estä yhtiökokouksen kutsumista ja siellä vaikuttamista.


      • Kaikki viittaa
        Sotatuomari kirjoitti:

        Ei punakapinan alkuun, mutta loputulokseen valtio vaikutti ratkaisevalla tavalla. Nyt on menossa jälleen kapina, mutta siihenkin on puututtava niillä keinoilla, jotka lakitakaa! Mikään ei estä yhtiökokouksen kutsumista ja siellä vaikuttamista.

        siihen.


      • Sotatuomari
        Kaikki viittaa kirjoitti:

        siihen.

        Vapaussota ja Stora-Enso ovat kaksi ihan eri asiaa.

        Yhdistävänä tekijänä on valtio.

        Suomen valtiovallan sotilaat kukistivat oikeuden omiin käsiinsä ottaneet punaiset silloin 1918.

        Suomen valtio voi ja sen pitää käyttää kovia omistajan eli isännän otteita myös pelastaessaan Kemijärven ainakin!


      • ohjailtavissa
        Sotatuomari kirjoitti:

        Vapaussota ja Stora-Enso ovat kaksi ihan eri asiaa.

        Yhdistävänä tekijänä on valtio.

        Suomen valtiovallan sotilaat kukistivat oikeuden omiin käsiinsä ottaneet punaiset silloin 1918.

        Suomen valtio voi ja sen pitää käyttää kovia omistajan eli isännän otteita myös pelastaessaan Kemijärven ainakin!

        Olet edelleenkin sontatuomari.


    • noudatetaan

      normaalia osakeyhtiölakia. Lisäksi niitä koskee tiedottamisvelvollisuus ja joitakin muita seikkoja, mitkä eivät vaikuta yhtiön päätöksntekoon suurissa asioissa.
      Edelliseen vielä jatkaisin, että Vanhasen pitäisi
      väistyä ja tilalle Korhonen. Vanhanen on liian "mielipiteetön" ja koettaa mennä ylitse siitä mistä aita on matalin.

      • järjestämisen?

        Kunhan ei saitillakin esiintynyttä TOVERI-Korhosta! ;)

        Mielummin Keskustan johtoon kaunis ja viisas nainen, vaikkpa Linda Lampenius tai Satu Lappi! Heitä katselee mielummin kuin jotain karvaperseistä äijää! Näin se on!


      • yhtiökokous
        järjestämisen? kirjoitti:

        Kunhan ei saitillakin esiintynyttä TOVERI-Korhosta! ;)

        Mielummin Keskustan johtoon kaunis ja viisas nainen, vaikkpa Linda Lampenius tai Satu Lappi! Heitä katselee mielummin kuin jotain karvaperseistä äijää! Näin se on!

        voidaan kutsua koolle, mikäli niin halutaan.
        Siellä asia voitaisiin ottaa esille.
        Niitä naisia kyllä katselee, mutta en usko että löytyy jämäkkyyttä tarpeeksi.


    • hallintotavoista

      tosin Demarin valtakaudelta:

      http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Stora-Enso myy tehtaansa Pohjois-Amerikassa miljarditappioilla/1135230482220

      HS:n keskusteluista poimittu kommentti:

      "Ala-arvoista yritysjohtoa
      Paperipoika | 21.9.2007 10:59

      Stora-Enso ehti omistaa Pohjois-Amerikan yksikön noin 7 vuotta eli noin 4 miljoonaa minuuttia. Tappiota tuli siis noin 750 euroa jokaista minuuttia kohti. Härmälä, vaikka ahkera mies onkin, ei olisi pystynyt polttamaan tuhannen euron seteleitä sytkärillä tuohon tahtiin. Mutta eihän Härmälässä mitään vikaa voi olla, koska onhan hän vuorineuvos.
      Noihin lukuihin verrattuna Paperiliiton palkkapyynnöt ovat kustannusvaikutuksiltaan naurettavia. "

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1606
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      931
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      618
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      159
      497
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      188
      428
    Aihe