UMMETUS!

K.K.K.

Kaipaisin neuvoa millä voisin selättää ummetuksen.

Ulostaminen on muuttunut hankalammaksi ja hankalammaksi päivä, päivän jälkeen. Syön kuitupitoisesti ja ruokavaliosta on karsittu ne jotka ärsyttävät vatsaa. Vatsa tähystetty, paksusuoli tähystetty.

Vettä juon paljon, käytän gefilus-tuotteita ja lenkilläkin käyn, silloin tällöin.

Tiedän että jotkut ummetuslääkkeet (esim. Laxoberon) auttaisivat mutta en haluaisi sortua niihin koska niitä ei tiettävästi saa käyttää kovin pitkää aikaa.

Agiocuria käytin mutta siitä loppui tehot. Librax-nimistä lääkettä käytin, senkin vaikutus lopahti.

Ennen auttoi aamuisin kaurapuuro, nyt ei auta enää sekään.

Onko mitään neuvoja enään vai onko tämä nyt sitten vaan kärsittävä?

Vatsakipuja ei ole.

Auttakaa!

55

14808

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jo toimii

      Sama vika joskus itsellänikin.Syö joka päivä pari lusikallista luumusosetta,varmasti auttaa.

      • K.K.K.

        myös kokeillut, ei auta mulle se(kään.)

        Ravitsemusterapeutille menossa kahden viikon päästä jos löytyisi joku "viisasten kivi" kun mitään syöpää eikä mitään muutakaan vikaa vatsasta ei löydy!


    • hypokondhria

      Magnesium! Ja mieluiten liukenevassa muodossa.

      • fructolaxa

        Käy luontaistuotekaupassa ja osta fructolaxaa tai teholaxaa. Kumpi vain ja varmasti tehoaa.


      • mielellään...
        fructolaxa kirjoitti:

        Käy luontaistuotekaupassa ja osta fructolaxaa tai teholaxaa. Kumpi vain ja varmasti tehoaa.

        Olen itse kokeillut tuota teholaxaa ja minulla oli koko päivän aina vatsa "ruikulilla". Muutenkin kaikkia mitkä sisältää laksatiiveja kannattaa välttää.

        Kertaluontoisesti ne on ok, mutta pitemmällä käytöllä ne laiskistaa suolen entisestään tai lopettaa toiminnan kokonaan (eli ei supistele, eikä näinollen työnnä tavaraa eteenpäin.).

        Visiblinia tai vastaavaa kannattaa kokeilla, joillakin toimii joillakin ei, mutta niinkuin aiemmin jo sanottiin, nuo jauheet menettävät tehonsa aika usein.


    • Vähän sama tilanne

      Minua vaivasi myös ummetus. Kummempia kipuja ei ollut. Eikä mitään erityistä syytä ummetukselle löytynyt tutkimuksissa. Kaurapuuro aamupalana auttoi jonkin aikaa, kunnes lakkasi toimimasta sekin. Luumut, päärynät, vesitankkaus, kuitupitoisuuden lisäys yms on kaikki kokeiltu. Jonkun aikaa käytin myös duphalacia, joka auttoi kyllä, mutta jota en halunnut käyttää jatkuvasti. Eihän sen jatkuva käyttö voi olla hyväksi suolistolle, siitä huolimatta, että ei ummetuskaan hyväksi ole.

      Onkohan minulla sitten vain laiska suoli? Liikuntaa en harrasta, mitä nyt hyötyliikuntaa jonkin verran. Huomasin jokin aika sitten, että vaikka kävelen, niin en liikuta lantiota juuri lainkaan. Kävelen siis jäykkänä sekä lantiosta että selästä. Ihan vain huvikseni kokeilin kävellä silloin tällöin ja hetken aikaa "keikutellen". Ja kotona tein lantionpyörityksiä ja varmaankin kovin omintakeista napatanssia. Tein myös vatsan "rutistuksia" eri tahdeissa, siis vedin vatsaa sisään (ala- ja keskivatsaa, ei niinkään vatsalaukun seutua), pidin hetken kevyttä rutistusta ja rentoutin. Ja yllätys yllätys, vatsa alkoi toimia vähän paremmin! Ja illalla telkkaria katsellessa, vaikkapa iltauutisten aikana, pikku suolijumppapyrähdys menee kuin itsestään.

      Minulla oli näin pienestä kiinni.. Harmittaa rahat, jotka olen tuhlannut laksatiiveihin. Kokeilkaa, eihän sitä tiedä jos auttaa teitäkin. Ei ainakaan maksa mitään. Ja tuskin siitä haittaakaan voi olla. Jos ummetus vaivaa kovin pahasti, niin kannattaa aloittaa todella kevyesti, sillä äkillinen raju suolijumppa saattaa tehdä yllätyksen ja alkaa oksettamaan. Varsinkin jos rutistaa vatsalaukun seutua. Keskitä liikettä keski- ja alavatsalle, suoliston alueelle, niin ei okseta niin helposti.

      • K.K.K.

        pitää paikkansa sillä mä olen tehnyt niin että mennyt makuulle ja nostanut jalat ylös niin korkealle kun siinä asennossa pystyn ja noin 20-minuutin päästä on saannut mennä vessaan. Joutunut tosin punnertamaan jonkin verran mutta paremmin on ainakin vatsa niinkin toiminut mutta tuo "keikuttelu" voi tosiaan pitää paikkansa, mutta ihmettelen vaan miten tämä tällaiseksi on mennyt, kun ennen vatsa on toiminut niin hyvin, ja aina olen liikkunut juuri tämän verran.

        Varmaan joku paikka alapäässä on kireä tai jäykkä kun ainakin tuossa asennossa lihakset jotenkin rentoutuu ja joku ihme puristus menee pois.

        Eihän tuotakaan juttua pysty joka päivä tekemään mutta apua tuosta on ollut.


      • Vähän sama tilanne
        K.K.K. kirjoitti:

        pitää paikkansa sillä mä olen tehnyt niin että mennyt makuulle ja nostanut jalat ylös niin korkealle kun siinä asennossa pystyn ja noin 20-minuutin päästä on saannut mennä vessaan. Joutunut tosin punnertamaan jonkin verran mutta paremmin on ainakin vatsa niinkin toiminut mutta tuo "keikuttelu" voi tosiaan pitää paikkansa, mutta ihmettelen vaan miten tämä tällaiseksi on mennyt, kun ennen vatsa on toiminut niin hyvin, ja aina olen liikkunut juuri tämän verran.

        Varmaan joku paikka alapäässä on kireä tai jäykkä kun ainakin tuossa asennossa lihakset jotenkin rentoutuu ja joku ihme puristus menee pois.

        Eihän tuotakaan juttua pysty joka päivä tekemään mutta apua tuosta on ollut.

        kunnes yhtäkkiä alkoi silloin tällöin vähän ummettaa. En miettinyt asiaa silloin kovin paljon, kun ajattelin, että ehkä jokin pieni muutos ruokavaliossa on aiheuttanut tämän, tai että olen juonut liian vähän vettä tai vaikkapa stressannut liikaa. Sitten alkoi olla jatkuvaa ummetusta ja luumujen, liotettujen pellavansiementen, kaurapuuron, nesteiden, kuitujen kokeilun (jotka hetken jokainen auttoivatkin) jälkeen oli pakko turvautua jatkuvasti laksatiiveihin.

        Haavaumien, pukamien ilmestymisen ja lantionpohjan elimien laskeutumisen pelossa en ole punnertamista paljon uskaltanut harrastaa, vaan aina on laksatiiviin tullut turvauduttua kun on oikein pahaksi mennyt. En ole vielä aivan kolmikymppiseksi ehtinyt, ja olen monet kerrat jo ehtinyt ajatella, että on kamalaa jos joudun jo tämän ikäisenä säännöllisesti käyttämään lääkitystä saadakseni suolen toimimaan, kun mitään varsinaista vikaa minussa ei kuitenkaan ole. Siksi tämä "oivallukseni" onkin ollut ihana, kun ei tarvitse lääkkeisiin enää turvautua :) .

        Ehkä se on juuri tuo lantion seutu ja sen lihakset jotka jäykistyvät tiettyyn asentoon ja aiheuttavat ummetuksen (silloin kun kyseessä ei ole sairaus). Sen puolesta puhuisi tuokin, että jalat ylös nostamalla alkaa vatsa toimia paremmin. Siinä asennossahan lantion asento muuttuu, samoin suoliston, ja ainakin osa lihaksista pääsee myös rentoutumaan.

        Minkä ikäinen olet?


    • pane

      5 - 6 luumua vesilasiin likoamaan, syöt luumut aamulla ennen aamupuuroa juot sitten sen veden. Minulle se on auttanut vatsan toimimaan normaalisti. Aamulla kaurapuuro johon vehnälesettä mukaan. Apteekin lääkkeilläkin tyhjeni mutta ruikulina.

      • K.K.K.

        kokeiltua ja luumuja olen syönyt ylipäätään.


      • vaan
        K.K.K. kirjoitti:

        kokeiltua ja luumuja olen syönyt ylipäätään.

        Kokeile vaan sitä luontaistuotekaupan fructolaxaa. Siitä ei tule mitenkään riippuvaiseksi ja toimii varmasti.Ja sitten on vielä ihan tavallisestakin kaupasta saatava "spagulax". Sen kanssa voi joutua odottamaan pari päivää mutta sitten toimii eikä aiheuta mitään ripulia eikä riippuvuutta.Sitä voi ottaa vaikka joka päivä.
        Ja sitten on vielä pellavansiemenet. Ruokalusikallinen vesilasilliseen likoamaan yöksi ja juot veden ja nielet siemenet aamulla tyhjään vatsaan.Laita lasi yöksi jääkaappiin niin ei maistu pahalle. Tekee hyvää vatsalaukullekin.


      • pane
        K.K.K. kirjoitti:

        kokeiltua ja luumuja olen syönyt ylipäätään.

        minulla kesti viikon verran ennen kuin lopulta auttoi sen jälkeen on toiminut. Ruisleivän käytön jätin pois myös mustikkaa en ole sen jölkeen syönyt, mustikka kovettaa vatsaa.


    • Lääkärin neuvo

      Erikoislääkäri neuvoi ottamaan iltaisin pellavansiemeniä eli: ohjeessa oli että ruokalusikallinen pellavansiemeniä laitetaan lasilliseen vettä ja annetaan liota tunti -pari ja nautitaan sitten.
      On tosi miellyttävää ottaa heilauttaa vaan kurkkuun ja nielee siemenet ja veden.
      Pellavansiemenet muodostavat suoleen limaisen kalvon joka auttaa ulostamaan, miehelleni on tämä auttanut tosi paljon me nautimme molemmat joka päivä tämän ilta-annoksen (voi sen ottaa muulloinkin.
      Terveisin: Avun saaneet

      • newp

        ..vinkistä, pitääkin kokeilla!!:D


      • Anonyymi

        "Erikoislääkäri neuvoi ottamaan iltaisin pellavansiemeniä eli: ohjeessa oli että ruokalusikallinen pellavansiemeniä laitetaan lasilliseen vettä ja annetaan liota tunti -pari ja nautitaan sitten."

        minä syötin 7 ja 8 v lapsille pellavansiemeniä , useampi ruokalusikallinen ja lasillinen vettä, oli jääkaapissa 1-2 vrk. Ei mitään auttanut, siemenet tulivat kakassa täysin kuivuneena , kuin kaupasta ottuna. tuo oli -70 luvulla

        nyt etsin tuttavalle keinoja säännölliseen ulosteen pehmentämiseen.
        Toiminnan hoitaa kyllä kun juo vai joka toinen aamu kahvia, kyllä toimii. ja tietysti muistaa nukkua riittävästi ja 15 min ulkoilla.


    • nainen25

      samoja vaivoja mutta luumut yms kyllä ovat tehonneet kunhan niitä säännöllisesti syö..

      Nyt ilmeistyi peräaukon ympärille pieni "napukka". Ei kai vaan peräpukamia tms?
      Siinä on ollut haavauma kovan ulosteen aiheuttamana niin voisiko se olla jonkinlainen kudosmuodostuma kun haava on parantunut?

    • auttaa

      sua.jos liikun säännöllisesti ja aika kovalla rasituksella niin varmasti toimii suolistosi.tiedän sen omasta kokemuksesta.

      • newp

        ..että liikunta auttaa, ei minulla ainakaan tai en sitten vain huomaa sen vaikutusta. Liikun noin 5-6 krt vkossa aerobicista lenkkeilyyn.

        Mitä liikuntaa sinä mahdat harrastaa??


      • 2 vuoden kokemus
        newp kirjoitti:

        ..että liikunta auttaa, ei minulla ainakaan tai en sitten vain huomaa sen vaikutusta. Liikun noin 5-6 krt vkossa aerobicista lenkkeilyyn.

        Mitä liikuntaa sinä mahdat harrastaa??

        Itse sain laiskottelevan vatsani säännöllisesti toimivaksi seuraavasti.
        Teen illalla lautaselle seoksen, mihin kuuluu 1 desi vehnänlesettä, puoli desiä kauran lesettä ja pari reilua ruokalusikallista pellavansiemeniä. Päälle kaadetaan kiehuvaa vettä niin paljon kuin seos imee. Sekoitetaan lusikalla.
        Seos saa olla pöydällä yön imeytymässä. Aamulla laitan vähän hyvää mysliä sekaan, sitten makeutusainetta päälle. Nautitaan kylmänä maidon kanssa. Maistuu mielestäni hyvältä.
        Seosta voi tietysti tehdä vähemmänkin, jos annos tuntuu suurelta. Voi olla, että kannattaa totuttaa elimistä ensin pienemmällä uuteen ohjelmaan.


      • Anonyymi
        2 vuoden kokemus kirjoitti:

        Itse sain laiskottelevan vatsani säännöllisesti toimivaksi seuraavasti.
        Teen illalla lautaselle seoksen, mihin kuuluu 1 desi vehnänlesettä, puoli desiä kauran lesettä ja pari reilua ruokalusikallista pellavansiemeniä. Päälle kaadetaan kiehuvaa vettä niin paljon kuin seos imee. Sekoitetaan lusikalla.
        Seos saa olla pöydällä yön imeytymässä. Aamulla laitan vähän hyvää mysliä sekaan, sitten makeutusainetta päälle. Nautitaan kylmänä maidon kanssa. Maistuu mielestäni hyvältä.
        Seosta voi tietysti tehdä vähemmänkin, jos annos tuntuu suurelta. Voi olla, että kannattaa totuttaa elimistä ensin pienemmällä uuteen ohjelmaan.

        "mihin kuuluu 1 desi vehnänlesettä, puoli desiä kauran lesettä ja pari reilua ruokalusikallista pellavansiemeniä............"

        ei kyllä ole kovinkaan terveellistä, leseissä ja pellavansiemenissä myrkkyjä,
        jos tulee syöpä, otappa selvää.


    • JiiLii1977

      Auttoiko mikään siihen ummetukseen? Itellä nyt 1,5 vuotta sama show ja mikään ei auta. Haavat ei parane eli onko niihin mitää uutta vinkkiä? Lääkärit ei enää osaa neuvoa... Mulla pitkäkestoinen henkinenstressi piti vatsan ns. toiminnassa ja kun se laukesi niin vatsa stoppas toimimasta eli kun elämä on hyvin tuli suolesta hidas, tooosi mukavata. Kuulemma yleistä "nuorien" naisten parissa ja saattaa kestää loppuelämän, että näin....

      • Moonwalger

        Mikrolax auttaa !

        Se työnnetään tonne peppuun ja sitten parin minuutin päästä tulee : )

        Se on tosi nopeeta !

        - Moonwalger


    • Ummikko1

      Lopeta maitotuotteiden käyttö. Auttoi minulla. Ilmeisesti liika proteiini aiheutti ummetusta. Syön kaurapuuroa, siihen margariinisilmä ja luumukeittoa. Lohi sopii vatsalleni,samoi perunamuusi. Ei ruisleipää, vaaleaa leipää kohtuullisesti. En juo (mustaa) teetä. Liikunta auttaa aina, jos viitsin edes kävelylenkin tehdä silloin tällin. Stressi aiheuttaa ummetusta.... silloin viime hädässä juon 1 litran Colonsteril-liuosta tunnin sisällä, sitten alkaa toimia. Colonsteril on siis sitä mitä juodaan 3l ennen tähystyksiä suolen tyhjentämiseksi.

    • 1306

      Kuivatut taatelit ja luumut ovat hyviä. Iltaisin muutama likoamaan vesilasiin ja aamulla muhennat puuron päälle tai sekaan.

      Pellavansiemenrouhe puuron seassa. Psyllium-kuitu (luontaistuotekaupasta). Leseitä puuron sekaan?

      • 1306

        Niin ja tosiaan, valkuaisen liikasaanti ummettaa!


    • 2013

      minä käytän levolacia. kahvia mun vatsa ei kestä ja visiblin ainakin pahensi vain oloa.

    • sarah-90

      Minun oireeni alkoivat kun lopetin kahvin juonnin. Aloin voida pahoin joka päivä joinain päivinä oksensin joinain en. Ummetus oli kova ja aloin hoitaa sitä visiblin kuidulla. visiblin kuidun kanssa suoli toimi joka aamu silti päivällä oli ripulia ja illalla pelkkää limaa. kun lopetin kuidun paino tippui 5 kg. Oksentaminen onneksi loppui. Rupesin juomaan uudestaan kahvia suolisto ongelmat jatkuivat ummetusta, jatkuvaa limaa. välillä tummaa välillä kirkasta limaa. Välillä oli kiire juosta vessaan ja tuli pelkkää kirkasta limaa.

      Nyt hakeuduin vatsalääkärille kun aloin olla jo poikki tämän suoleni kanssa ja ajattelin että masennun ihan totaalisesti. Sain ärtyvän suolen diagnoosin. kunnes labra testien tulokset tulivat ja minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta.

    • 6+6
    • psyllium

      Psylliumkuitu kaikkein parasta,luontaistuotekaupoista.

    • kova vatsa

      Kovettaako tee vatsaa,litkin sitä päivän mittaan aika paljon????

    • oksidia

      Viljojen imeytymättömät kuidut aiheuttaa ummetusta ja kovaa vatsaa. Liukenevia kuituja saa muista kasvikunnan tuotteista (kasvikset, hedelmät ja marjat).

      Eli jätä viljat.

      Juo vettä.

      Magnesiumvalmisteita löytyy useina eri muotoina. Parhaiten imeytyvien joukkoon kuuluvat: Magnesiumöljy, Mg-aminohappokelaatti, Mg-sitraatti, Mg-tauraatti, Mg-glukonaatti, Mg-laktaatti, Mg-aspartaatti, Mg-malaatti ja Mg-orotaatti, Mg-fumaraatti, Mg-glysinaatti ja niiden jälkeen keskinkertaisesti imeytyvä Mg-karbonaatti ja Mg-sulfaatti sekä kaikkein huonoimmin imeytyvänä Mg-oksidi (joka toimii hyvänä ja luonnollisena ulostuslääkkeenä, joka veden vaikutuksesta muuttuu magnesiumhydroksidiksi).

      magnesiumoksidi maksaa 1 sentin päivässä.


      Magnesiumoksidia myydään markettien luontaistuotehyllyssä.

      • pois puuro ja leivät

        Vuosia vaivannut ummetus loppui kuin seinään, kun jätin kaikki puurot ja leivät kokonaan pois ruokavaliosta. Täysin! Kuidut saan hedelmistä ja marjoista. Juomina vain hiilihapoton lähdevesi ja gefilus-mehut. Mukavasti lähti liiat kilotkin kuin itsestään vuoden aikana.

        Olo hoikkana ja hyväkuntoisena on mukavaa ja tekee mieli liikkuakin enemmän. :)


    • x_70

      Kokeile 2- 3 ruokalusikallista rypsiöljyä n. ½ - 1 tuntia ennen ruokailua. Tai vastaavasti appelsiini tuoremehua ½ - 1 litra n. tunti ennen ruokailua

    • x_70

      Limsat pois (jos juot) varsinkin happopitoinen perinteinen Coca-Cola on tehokas ummettaja.

    • markettiin
    • helluman

      mene lääkäriin. Sain kilpirauhasen vajaatoiminta diagnoosin. ensioireet olivat ummetus ja pahoinvointi ja närästys.

      • Kovettunut

        Minunkin olisi pitänyt ajoissa yrittää erilaisia keinoja ummetukseen. Nyt onkin sitten täysin kovettunut. Sunnuntaina en saanut enää mitään tulemaan. Olen pitkään joutunut painamaan kädellä reunasta, samalla ponnistaen.
        Nyt sitten eilen kävin terveydenhoitajalla, laittoi öljymäisen puikon. Tunnin verran olin vessassa, ei mitään tapahtunut. Ehdin apteekissa käydä, sitten jo rapussa tuli sivusta löysää. Ei muuta kuin vessan lattialle heitin vaatteet ja pytylle. Se kamala kipu (aamulla pääsin onneksi kipujen välissä TK.) taas.Mitään ei kuitenkaan tullut. Koko eilisen päivän niissä tuskissa, piti vaan voihkia ja valittaa.
        Illalla sain vähän levättyä, mutta vähänkin nousin niin pytylle, eikä mitään tullut. Tänään ihme kyllä pystyn kirjoittamaan, mutta yritän olla pitkälläni jolloin ei niin kipuja.
        Apteekista sain PEGORION jauhetta. Luin paremmin aamulla ohjeita, voi tukokseen ottaa enemmänln kuin kolme. Nyt en yritäkään mitään tulosta, jos pehmenisi. Nuo kivut ovat lähinnä kuin synnytyskipuja, supistuksineen. Siitäkin on ollut kokemuksia, vaikka lopuksi piti tehdäkin Keisarinleikkaus.
        Nyt toivoisin, että tänään saisin mötikän pois, vähemmän kivuaalisesti.


      • Kyykisty
        Kovettunut kirjoitti:

        Minunkin olisi pitänyt ajoissa yrittää erilaisia keinoja ummetukseen. Nyt onkin sitten täysin kovettunut. Sunnuntaina en saanut enää mitään tulemaan. Olen pitkään joutunut painamaan kädellä reunasta, samalla ponnistaen.
        Nyt sitten eilen kävin terveydenhoitajalla, laittoi öljymäisen puikon. Tunnin verran olin vessassa, ei mitään tapahtunut. Ehdin apteekissa käydä, sitten jo rapussa tuli sivusta löysää. Ei muuta kuin vessan lattialle heitin vaatteet ja pytylle. Se kamala kipu (aamulla pääsin onneksi kipujen välissä TK.) taas.Mitään ei kuitenkaan tullut. Koko eilisen päivän niissä tuskissa, piti vaan voihkia ja valittaa.
        Illalla sain vähän levättyä, mutta vähänkin nousin niin pytylle, eikä mitään tullut. Tänään ihme kyllä pystyn kirjoittamaan, mutta yritän olla pitkälläni jolloin ei niin kipuja.
        Apteekista sain PEGORION jauhetta. Luin paremmin aamulla ohjeita, voi tukokseen ottaa enemmänln kuin kolme. Nyt en yritäkään mitään tulosta, jos pehmenisi. Nuo kivut ovat lähinnä kuin synnytyskipuja, supistuksineen. Siitäkin on ollut kokemuksia, vaikka lopuksi piti tehdäkin Keisarinleikkaus.
        Nyt toivoisin, että tänään saisin mötikän pois, vähemmän kivuaalisesti.

        Mites olis jos kyykyssä koittaisit.
        Katos tuosta:
        http://www.squattypotty.co.uk


    • gastr_

      Hei!

      Mikä tuohon tilaan on ajanut ...? Kuitujen puute, liian paljon juustoa? Ei tuollaisesta tarvitse kärsiä. Appelsiinimehuja, ja magnesiamaitoa n. tunti ennen ruokailua ja toimii

      • Kovettunut

        KIITOS olikin niin, että juuri silloin vastatessani konekin "jumittui" (poika pari kertaa käynyt korjaamassa) katsoessani sitä pyttyjuttua. Enkä silloin 18 pv voinut tietää, että vielä keskiviikkonakin ne valtavat kivut. To vasta tuli vähän, eikä kipuja enää.
        Sitten taas seuraavanakin ma terveydenhoitajalle. Silloinkaan ei mitään vaikutusta. Kuitenkin join Pegorionia lähes 10 pussia pv. en ensin huomannut, että voi enemmänkin kuin sen kolme.
        Lääkärillä kävin pe. Kai laittoi lähetteen tutkimuksiin. Nythän melkein samassa tilanteessa. Ei ole oikein mitään tullut. Luulisi jo pytyn tulevan täyteen. Apteekissa kysyin voinko samalla ottaa Laxoberon tippoja. Sitä oli jo kotona. Harmi, etten sitäkään ollut ottanut vähän useammin ennakoivasti.
        Nyt vaan toivon jotain apua tähän. Muistinkin, että joulutorttuihin olevan luumumarmelaadin voivan auttaa. Sitä sitten äsken kävin vetämässä.
        Nyt vaan pelkään sitä tähystystä ja ensin sitä kamalaa tyhjennystä edellisenä iltana. Oksensin lopulta, enkä pystynyt kaikkea juomaan. Kymmenisen vuotta sitten tähystettiin, silloin vaan neljä kk kestävän täysripulin vuoksi. Silloin oli vaan helppo käydä WC:ssä.
        Jos tästä jotenkin selviäisi, tai saahan sitä pelätä pahempaakin.


      • Kovettunut
        Kovettunut kirjoitti:

        KIITOS olikin niin, että juuri silloin vastatessani konekin "jumittui" (poika pari kertaa käynyt korjaamassa) katsoessani sitä pyttyjuttua. Enkä silloin 18 pv voinut tietää, että vielä keskiviikkonakin ne valtavat kivut. To vasta tuli vähän, eikä kipuja enää.
        Sitten taas seuraavanakin ma terveydenhoitajalle. Silloinkaan ei mitään vaikutusta. Kuitenkin join Pegorionia lähes 10 pussia pv. en ensin huomannut, että voi enemmänkin kuin sen kolme.
        Lääkärillä kävin pe. Kai laittoi lähetteen tutkimuksiin. Nythän melkein samassa tilanteessa. Ei ole oikein mitään tullut. Luulisi jo pytyn tulevan täyteen. Apteekissa kysyin voinko samalla ottaa Laxoberon tippoja. Sitä oli jo kotona. Harmi, etten sitäkään ollut ottanut vähän useammin ennakoivasti.
        Nyt vaan toivon jotain apua tähän. Muistinkin, että joulutorttuihin olevan luumumarmelaadin voivan auttaa. Sitä sitten äsken kävin vetämässä.
        Nyt vaan pelkään sitä tähystystä ja ensin sitä kamalaa tyhjennystä edellisenä iltana. Oksensin lopulta, enkä pystynyt kaikkea juomaan. Kymmenisen vuotta sitten tähystettiin, silloin vaan neljä kk kestävän täysripulin vuoksi. Silloin oli vaan helppo käydä WC:ssä.
        Jos tästä jotenkin selviäisi, tai saahan sitä pelätä pahempaakin.

        ....tästä vähän jatkoa. Eilen su soitin taas päivystykseen, kun oli aika hankala olo. 24.11 sainkin ajan viimeksikin omaan TK. Nyt kuitenkin pyysivät tulemaan sairaalaan. Lähdinkin ennen kahta ajamaan. Arvaahan, että porukkaa oli kovasti, käsivammoja ym. Kaksikin vauvaa ja pikkutyttö pääsivän jonotuksen edelle.
        Sitten oli ehkä vähän humalikko joka makasi paareilla ja välillä kävelikin. Tämä mies sitten pudota mätkähti lattialle. Kävin sanomassa ja neljä hoitsua tuli nostamaan takaisin.
        Lääkärille sitten jonotin, yhdentoissa maissa pyydettiinkin vatsan tyhjennykseen. Hoitaja joutui laittamaan toisenkin jutun, kun ei mitään vaikutusta. Sen jälkeen olisinkin voinut helposti "puljauttaa" sen ulos. Muistin täältä omasta TK pyytävän pitää vaikuttamassa mahdollisimman pitkään. Eihän sitä tunnetta tullut, olisi pitänyt olevan valmiin, lääkärin tutkimukseen.
        Annoin vuoroni toiselle ja väkisin ponnistin sen "veden" pois. Sanoinkin, että siinäkö kaikki kolmen viikon ruuat. Mitä nyt hoitaja sitten sanoikin, niin ihmettelin mihin kaikki ruuat ovat hävinneet.
        Siinä sitten ihmettelin, kun lääkäristä ei näkynyt jälkeäkään.Kello oli lähes kolme yöllä. Pudonnutkin mies kyseli minulta onko nyt yö tai päivä. Oli ollut jo ennen minua siellä. Kuitenkin lääkäri oli siinä käytävällä ja sanoi, että kuuntelee vatsaa mielen rauhani vuoksi. Ihan siinä ihmettelin, että niitä paria ruiskua ei voitu antaa jossain välissä, ei kai se suihkuhuone koko aikaa voinut olla varattu.
        Eipä sitten mitään, kotona olin kolme yöllä! Mennessä oli vähän liukasta, varsinkin sairaalan piha, hyvä etten kaatunut. Sitten yöllä tulikin vettä reippaasti. Sen verran outo tie ajella ja vielä liian kirkkaat ne tienvarsikepit. Vaikea hahmottaa mutkissa, mistä ajaa. Saisi olla himmeät tai toisen tienreunat eri sävyiset. Onneksi ei liukasta, vesisade haittasi.
        Yritän nyt ottaa opikseni teidän neuvoista, ettei mene niin pahaksi. Tai sitä pytyntäydeltä viel tullutkaan. Kirjoittakaa muutkin sivulla käyneet.


    • uytsgsgs

      Täysin naurettavaa tämä kun joillakin on ummetusta.
      Olisi se minustakin mukava olla viikko pskantamatta, mutta kyllä se yleensä joka päivä pitää käydä. Ja usein toisenkin kerran, jos käy vaikka juoksulenkillä niin ennen sitä tai sen aikana. Tai jälkeen.

      Siitä päästiinkin asiaan. Tässä mullistava keksintö kaikille naurettavasta, passiivisesta elämästä kertovasta ummetuksesta kärsiville:

      Syö levy suklaata ja lähde juoksulenkille. Takaan että ummetus loppuu matkan aikana, jos jaksat useamman kilometrin juosta.

      Olkaa hyvät.

      • Kovettunut

        Kiitos, vaikkei se oikein naurata tämä tilanteeni. En nyt kumminkaan rupea syömään levyllistä suklaata. Tai miksei vähän, kun olenkin yrittänyt kävellä. Onhan se tietysti liikunnan puutteestakin tämä minun juttuni.
        Toivottavasti 29pv ei ilmene mitään pahempaa. Jouluajan ruuatkin menevät uusiksi. Kolme päivää vallan nestemäisellä ruualla. Su se litkun juominen. EI OIKEIN NAURATA1


      • Kovettunut

        Ihmettelenkin tässä vähän, miksi yleensä tulet tälle sivulle "ilkkumaan". Meille se ei oikein mukavaa. Tosin ei uusia ummetuksesta kärsiviä kirjoituksia.
        Olin sitten 29.12.14. tähystyksessä joka meni aika mukavasti. Sain suonensisäisen lääkityksen, kun peruutus. Pääsivät heti tutkimaan. Se edellisiltainen litkun juonti puolestaan aivan kamala, kuten muistan n.10 vuoden takaisesta. Silloin neljä kk. kestävän ripulin takia, tosi hyvä käydä WC silloin.
        Ole sitten onnellinen, ettei Sinulla näitä naurettavia vaivoja.


    • liian paksua :(

      Yksinkertaisia vinkkejä vielä: Hanki lasten muovinen koroke tai jakkara wc-pytyn eteen.Istunnon aikana pidä jalkasi korokkeella. Näin saat suolelle paremman asennon, kun ei se kyykyssä kakkiminen oikein kotona onnistu. Kesällä metsässä kylläkin. :)

      Minä sain kyllä ihan tähystävältä lääkäriltä luvan käyttää laxoberonia, jos vatsa tekee tenän useammaksi päiväksi. Itselleni välttämätön esim. matkoilla, jolloin ummetus tulee pomminvarmasti. Siis niin usein kun tarvetta ilmenee, teen tyhjennyksen laxoberonilla. Mutta silloin on syytä olla vapaapäivä, sillä kyseessä on TÄYSTYHJENNYS. Olo on sen jälkeen ihanan kevyt, joskin vähän hutera.

      Ummetus, kuten muutkaan vaivat eivät ole naurettavia. Vain ilkeämieliset henkilöt voivat sanoa niin, mutta heistä ei kannata välittää. Senkaltaiset kirjoittelijat ovat katkeroituneita, syrjäytyneitä ja onnettomia tyyppejä. Heillä kun on se ongelmapuoli korvien välissä...

      Tsemppiä ja notkeampaa uutta vuotta kaikille ummetusihmisille!

    • Sabora2
    • Anonyymi

      Helppo ja halpa apu: Keitä itsellesi veteen pikakaurapuuro tai kauravelli on parempi,
      eli löysä puuro.
      Syö sitä 4-6 lusikallista aamuin illoin, alkaa vaikuttaa, toimii helpommin.
      Jos ei erikoisemmin tykkää kaurapuurosta, ei sitä lautasellista tarvitse syödä,
      pienempikin määrä auttaa. Kaurassa on "limaa" mitä muissa viljoissa ei ole,
      joka auttaa. Ummetustyyppisestä vatsasta kärsivän ei kannattaisi syödä kuin kauraleipää. Vehenäleipä tukkii pahimmin suoliston.

      Keitän puuroa usein parin päivän annoksen kerrallaan, vetelen sitä kylmänäkin aamiaisen
      ja ilta-aterian yhteydessä.

    • Anonyymi

      Aamulla tyhjällä vatsalla vahvat kahvit tippumaan ja tupakille. Tupakin jälkeen nautitaan kahvi mustana mielellään pari isoa kupillista. Toisen kupin puolivälissä aloitat toisen tupakan polton. Kun kahvit on juotu ja toinen tupakka tumpattu, siitä hetkestä on 2-3 min aikaa ennättää pöntölle.

      • Anonyymi

        Aloitus mustalla klahvilla ja sekaan vaikka kylmää vettä että jäähtyy.
        Eikä muuta , ei edes hampaiden pesua , ruoasta puhumattakaan.

        Näin siis joka toinen päivä, hyvä jos ei juo kahvia kuin joka toinen päivä.


      • Anonyymi

        Jee tämä tuntuu hyvältä ummetukseen.Kokeilen heti.


    • Anonyymi

      Suosittelen sinulle Topinulin aktiv. Minä sain siitä apua samohin vaivoihin.

      • Anonyymi

        KIITOS!
        Kaippa tuo neuvo olisi minulle!?
        Ihan sattumalla osuin (tai ehkei ihan) tälle sivulle. Nyt ehkä vatsa ollut kovalla.
        Yllätys oli, että olin kirjoitellut 2014 samasta aiheesta!?
        Jonkin aikaa luettuani tuntui jollakin olevan samanlaista vaivaa.
        Ei voi olla totta! minähän ne olinkin kirjoittanut!
        Nyt tuntuu hyvältä, ettei vuosien aikana ole paljon ihmisiä, joka kaipaisi apua, tai vertaistukea.
        Minullakin nyt paljon lisää kaikenlaisia vaivoja.
        Olisi mukava lukea, kurkkaan vähän useammin sivua, jos joku kirjoittelisi vielä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        KIITOS!
        Kaippa tuo neuvo olisi minulle!?
        Ihan sattumalla osuin (tai ehkei ihan) tälle sivulle. Nyt ehkä vatsa ollut kovalla.
        Yllätys oli, että olin kirjoitellut 2014 samasta aiheesta!?
        Jonkin aikaa luettuani tuntui jollakin olevan samanlaista vaivaa.
        Ei voi olla totta! minähän ne olinkin kirjoittanut!
        Nyt tuntuu hyvältä, ettei vuosien aikana ole paljon ihmisiä, joka kaipaisi apua, tai vertaistukea.
        Minullakin nyt paljon lisää kaikenlaisia vaivoja.
        Olisi mukava lukea, kurkkaan vähän useammin sivua, jos joku kirjoittelisi vielä.

        Joo, nyt helmikuusta pärjännyt 2-3 pillerillä Melarest! ( Oikein, on apu unettomuuteen!)
        Oli kokemukset 2004 vuodelta, käytin silloin. Myöhemmin huomasin, että lähes kk ripuli niihin aikoihin.

        Nyt matkan takia ummetus!
        En ollut tarpeeksi viisas, että päästin pahaksi. Jälkikäteen vaikea korjata.
        Nyt ehkä paremalla puolella. Kymmenen tunnin kärsimyksellä.


    • Anonyymi

      Öljyt, öljyt ja öljyt. Joka ilta kalanmaksaöljyä ruokalusikallinen, päivällä esim. oliiviöljyä salaattiin ym, niin tulee luistoa ja ulostaminen helpottuu.

      Eivät ne pelkät kuidut mitään tee, jos ei ole liukasteita niiden kyyditsemiseksi.

      Öljyjen lisääminen muutenkin terveellistä, kun puhutaan ei-kovista rasvoista, eikä liuottimilla tuunatuista teollisuusmargariineista-ym keinotekoisista levitteistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      2592
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      327
      2411
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      94
      2136
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1817
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1733
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1704
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1573
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      121
      1443
    9. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      60
      1427
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe