Päänsärky murheena..

Onneton....

Hei!

Tämä nyt ei varmaan kuulu tänne, mutta en löytäny sopivaa palstaa.

Olen 20-vuotias nuori nainen ja odotan esikoistani. Lapsi syntyy kahden kuukauden päästä.

Nyt raskauden aikana alkoi minulla aurallinen migreeni. Kävin neurologilla, joka teki niitä tutkimuksia, katsoi silmänpohjat ym. ja sanoi sen olevan klassinen migreeni. Sanoi myös että minulla on hartiat kireänä.

No, migreeniä ei nyt ole ollut muutamaan päivään. Mutta pääkipua on. Eli kummatkin ohimot kipeät. Ne ovat arat koskettaesa, päänahassa kipeitä kohtia. Hartiat tuntuu todella jäykiltä ja niskassa on tosi kipeitä kohtia aina hiusrajaan asti. Yritin tänään venytellä, mutta taisi vain pahentaa. Pääkipu on tasaista, ei kovin voimakasta, mutta kuitenkin häiritsevää. Välillä en edes tunnekaan koko ns. kipua, mutta välillä taas tunnen. Kipu on välillä otsassa, välillä takaraivossa tai keskellä päätä. Päänahka tuntuu kireältä ja välillä tuntuu kuin olisi jokin panta otsalla tai päälaella. Ainakaan siivoaminen ei pahentanut kipua, kipu melkeimpä hävisi. Myöskin mieheni hieronta ainakin hetkeksi rentouttaa lihaksia ja pannan tunne katoaa.

Erehdyin puremaan purkkaa ja kohta sattui kumpiinkin ohimoihin, ne väsyivät nopeasti.

Onko tämä jännityspäänsärkyä? Pelkään kovasti aivokasvainta vaikka neurologin mielestä sellaista ei ole.

Olen vähän luulotautinen, pelkään kaiken maailman sairauksia ja tuntuu että aina omat oireet täsmää johonkin vakavaan sairauteen. Tuntuu että omat ajatukset pahentaa kipua. Välillä kun saan muuta ajateltavaa kipu unohtuu. Mutta yksin ollessa alan taas miettimään kaikenlaista. Nytkin ollu kaiken maailman stressiä kun on todettu raskausdiabetes ja aurallinen migreeni. Raskaus muutenkin ollut kaikkien pelkojen kanssa välillä raskasta.

Lisäksi minulla on paha purentavika. Huomaan usein herätessäni että puren hampaita tiukasti yhteen. Samaa huomaan tekeväni päivälläkin joissakin tilanteissa. Leukaniveletkin naksuvat yhtenään.

Toivottavasti joku voisi piristää minua!

6

1891

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tepsivät mulla

Sinua varmaan auttaisi purentakisko. Älä syö purkkaa, yritä muutenkin syödä vain pehmeitä ruokia. Katso netistä leukanivelpotilaan jumppa ohjeet, laitan linkin. Yritä saada fysioterapiaa niskan kireyteen. Ehkä sun migreenitkin on olleet leukanivelen toimintahäiriöstä johtuvia, se on periaatteessa mahdollista.
      http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=nix00709

• Huolissaan....

Auttaisiko tosiaan sellainen kisko? Olen huomannut että kun ajattelen paljon jotain ja olen stressaantununut puren hampaita yhteen. Kai se väsytää leukaniveliä.

Saako raskaana ollessa käydä hierojalla? Mietin, etä tyynyni voi olla aika huono ja nukkumisasentokin. Pääkipu pahenee päivän mittaan. Niskassa on paljon kipeitä kohtia. Voi kun saisin jostain avun tähän.

• rentouttaa
        Huolissaan.... kirjoitti:

Auttaisiko tosiaan sellainen kisko? Olen huomannut että kun ajattelen paljon jotain ja olen stressaantununut puren hampaita yhteen. Kai se väsytää leukaniveliä.

Saako raskaana ollessa käydä hierojalla? Mietin, etä tyynyni voi olla aika huono ja nukkumisasentokin. Pääkipu pahenee päivän mittaan. Niskassa on paljon kipeitä kohtia. Voi kun saisin jostain avun tähän.

Musta tuntuu, että kaikki noi sun vaivat, paitsi se raskausdiabetes, voi johtua leukanivelen toimintahäiriöstä. Sun tapauksessa oikea sana olis ehkä bruksismi. Laitan sulle tähän alas linkin näistä oireista ja niiden hoidosta. Tosiaan, miten mahtaa olla, saako raskausaikana ottaa hierontaa, ehkä neuvolassa joku tietäisi. Mulla tämä tauti johtuu ehkä väärästä purennasta. Joskus musta tuntuu, etä hormonitkin vaikuttaa siihen tilanteen kiristymiseen (veikkaan, että eniten vaikuttaa progesteronin väheneminen). Jos olet jo ihan loppuraskaudessa niin sulla on voinut jo alkaa progesteronin väheneminen, mikä enteilee synnytystä. Paljon onnea vauvasta!!
        http://www.kaypahoito.fi/kh/kh_julkaisu.NaytaArtikkeli?p_artikkeli=hoi50057

• mieleeni, että
        Huolissaan.... kirjoitti:

monissa kunnissa raskaana olevat pääsevät kunnalliseen hammashoitoon. Purentavaivojen hoidattaminen yksityisellä tulee tosi kalliiksi. Myös kunnallisessa hoidossa kiskon joutuu maksamaan itse (150-200e), vain suutautien poliklinikalla kisko sisältyy käyntihintaan. Voi tosiaan olla, että raskausaika on muuttanut sun ryhtiä niin, että niska rasittuu ja purenta on huonontunut entisestään (yleensä rinta painuu sisään ja leuka työntyy eteenpäin). Kaikki vaikuttaa kaikkeen, ryhti ja purenta ja kaikki siltä väliltä! Luulen, että särkylääkkeitä ei saisi raskaana ollessa syödä.

• muistin väärin
        mieleeni, että kirjoitti:

monissa kunnissa raskaana olevat pääsevät kunnalliseen hammashoitoon. Purentavaivojen hoidattaminen yksityisellä tulee tosi kalliiksi. Myös kunnallisessa hoidossa kiskon joutuu maksamaan itse (150-200e), vain suutautien poliklinikalla kisko sisältyy käyntihintaan. Voi tosiaan olla, että raskausaika on muuttanut sun ryhtiä niin, että niska rasittuu ja purenta on huonontunut entisestään (yleensä rinta painuu sisään ja leuka työntyy eteenpäin). Kaikki vaikuttaa kaikkeen, ryhti ja purenta ja kaikki siltä väliltä! Luulen, että särkylääkkeitä ei saisi raskaana ollessa syödä.

kiskon hinnan, se maksaa noin sata euroa, omani maksoi 95e, tyttären kisko maksoi ihan hiukan yli sata euroa.

• SiiliII

Päänsärkysi on niin tyypillistä jännityspäänsärkyä kuin vain voi olla. Se voi johtua myös purentaongelmista, joista sinun kohdallasi näyttäisi olevan kyse. Oli alkuperäinen syy missä tahansa, hieronta, venyttely, verryttely ja asennon ja ryhdin tarkkailu auttavat päänsärkyyn.

Kasvaimen aiheuttama päänsärky on ihan erityyppistä: se voimistuu päivä päivältä ja käsittääkseni paikallistuu johonkin tiettyyn kohtaan. Jännityspäänsärky tulee ja menee, aaltoilee pitkin päätä, niskaa, silmiä ja korvia ja saattaa tuntua niin kipunoivalta, jyskyttävältä, puristavalta kuin viiltävältäkin.

Älä unohda venytellessäsi, että koko kroppa on tärkeä. Kireydet heijastuvat ylhäältä alas ja alhaalta ylös, joten esimerkiksi pelkän niskanseudun venyttely ei välttämättä auta kuin ihan hetkeksi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      74
      3153
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2895
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2135
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1595
    5. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      6
      1369
    6. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1359
    7. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      19
      1324
    8. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1321
    9. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      14
      1297
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1242
    Aihe