Martinristin alttaritaulu

kyllä nauratti makeasti

Käykääpä katsomassa netissä Martinristin alttaritaulua, niin ette enää ihmettele miksi ihmiset eroavat kirkosta. Suurin osa ihmisistä näkee selvästi, että taulussa on naishahmo rintoineen ja jeesus kuvattu kikkelinä taulun alalaidassa ja vielä kruunu päässä. Kirkon taidetoimikunta väittää vastaan ja sanoo kuvaa kristilliseksi. Siksipä seurakuntalaiset vauvasta vaariin istutetaan kirkkosaliin tuijottelemaan kuvateosta, jonka symboliikka on kömpelöä koululaistyyliä.
Taulun myötä kirkko ja seurakunta on saanut uusia nimityksiä kuten kikkelikirkko ym. Onnea vaan ev-lut.srk! Ehkä onkin aika vaihtaa koko ohjelmisto samantien ja rakentaa kokonainen kultti taulun ymppärille.
Jos seurakuntalaiset vaihtavat sananmukaisesti hiippakuntaa, eivätkä vain kuole häpeästä, niin turismi saattaa tuottaa mukavat tulot. Kun taulun äärelle kiikutetaan ulkolaisia turisteja lauma toisensa jälkeen, niin eiköhän siinä kolikko poikineen kilahda kirstuun.

18

2766

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Atte Ateisti
      • Kössönöm

        alttaritaulussa sitä yhtä pappia niin suututti, että messusi taulu peitettynä. Ziizös! Ihan söpöjä maatuskoitahan ne oli.


      • hese

        Tätä on pakko lähtä katsomaan. Todella ihanaa kun abstrakti naivismi pääsee kirkkoalttarille. Tässä on juuri sitä mitä Evankeliumi on kansalle. Symboliikkaa ja väriä. Hullutusta ja naurua. Iloa ja riemua. Tähän tauluun kun pääsee sisälle ei voi kuin riemuita miten jumalan salaisuudet tulevat niin ihanalla tavalla ilmi.Jumalan hullutus on viisaampi kuin tämän ajan suurinkaan viisaus. Tuleemieleen säreistöniemen taulut, joita en ymmärtänyt, mutta sittenkun loksahti palaset kohdalleen, opin arvostamaan tätä taiteilija ihmettä. Tätä enemmän kirkkoihin.


    • Atte Ateisti
      • hehehehehehehe

        siinä ensin oli näkevinään ihmisen keskivartalon, mutta mutta.... sarvipäähän se siinä killistelee..... Ymmärtävätköhän seurakuntalaiset kenen edessä kumartuvat rukoukseen?


      • hyypiä

        eli sarvipöllö,kenties kuuluisa Bubi.


      • hese
        hehehehehehehe kirjoitti:

        siinä ensin oli näkevinään ihmisen keskivartalon, mutta mutta.... sarvipäähän se siinä killistelee..... Ymmärtävätköhän seurakuntalaiset kenen edessä kumartuvat rukoukseen?

        Oisko siinä ne kristuksen sarvet. sarvihan edustaa kunniaa ja voimaa ja jumalan armoa Raamatussa. Pirunsarvet on epäraamatullinen symboli. Ihmisten edessä ei aina ole sitä kuningasta, mitä palvellaan. ymboliikka edustaa taiteilijan näkemystä. Abstrakti naivismi ei tässä voimuuta kuin ilahduttaa väreillään ja symboliikallaan puhdasta ja ennakkoluulotonta sydäntä. Tärkeintä on, että Kristus asuu sydämessä. Se miten ihminen maalailee ja tulkitsee ympäristöään ei aina kerro muuta kuin sydämen asenteista.


      • luulisin niin...
        hese kirjoitti:

        Oisko siinä ne kristuksen sarvet. sarvihan edustaa kunniaa ja voimaa ja jumalan armoa Raamatussa. Pirunsarvet on epäraamatullinen symboli. Ihmisten edessä ei aina ole sitä kuningasta, mitä palvellaan. ymboliikka edustaa taiteilijan näkemystä. Abstrakti naivismi ei tässä voimuuta kuin ilahduttaa väreillään ja symboliikallaan puhdasta ja ennakkoluulotonta sydäntä. Tärkeintä on, että Kristus asuu sydämessä. Se miten ihminen maalailee ja tulkitsee ympäristöään ei aina kerro muuta kuin sydämen asenteista.

        Kristuksen kärsimyksen kuvaamisessa yleensä piirretään hänen päähän orjantappurakruunu, joten oletan että tuossakin taideteoksessa ne ovat niitä orjantappuran piikkejä korostetusti veistettynä. Ympärillä on useampiakin uria, mutta noihin kahteen kiinnittyy enempi huomio, kun ovat hiukan isompia.


      • Anonyymi

        Olin juuri hautajaisissa ja siunaustilaisuus oli pihlajamäen kirkossa...olinjn järkyttynyt siitä alttaritaulusta, vai mikä lie. Mun melestä siinä oli ihan ihka sarvipää ite. Mun poikani mielestä se oli Homer simpson sarvetpäässä. En kyllä ymmärrä miten se taulu kuuluu kirkkoon???


    • Hese

      Minä sanoin lapsille, että Hattiwatti. Taisivat muuten pystyttää falloksen joskus vuosia takaperin lapissa hautausmaalle. Oliko Kittilässä. En tiedä onko enää pystyssä. Kuinkahan kauan tämä taulun fallos pysyy ...tanassa.

    • hese

      Hattiwattini jäi niin mietityttään että minun piti käydä tarkistamaan. Kyllä se enemmän Jeesus lapsi on kuin kikkeli. Vaan jos joku siinä falloksen näkee niin voisipa mennä tutkituttaan itsensä. Ehkäpä tämä nettikansa on hiukan sairaalloisen mieltynyt joidenkin symbolien ja arvoitusten selittämisen oivallistamisen ideoissaan. Ei vastaus kaikkeen voi olla: Se on fallos.

      • hattuwattu

        ei falloksen näkeminen abstraktissa taulussa ole mikään tutkimisen paikka. Ei falloksen näkeminen ole sen ihmeempää kuin hattiwattienkaan.... tai ehkä hattiwatit kertoo hiukan enemmän viraantumisesta todellisuudesta kuin fallos.

        Katso nyt kuitenkin niitä pallukoita sen hattiwattisi alapuolella tai väritä koko komeus mustaksi tai valkoiseksi. Siinähän on koulun vessoista tuttu muoto ihan itsessään.


    • siinä

      on juuri synnyttänyt Jeesus-vauvan.

    • pää pensaaseen

      No niin, nyt on Martinristin taulua koskeva keskustelu suljettu seurakunnan sivuilla. Sillä tavalla sitä lakaistaan asia maton alle. Seurakuntalaiset olivat kiukkuisia ja loukkaantuneita eikä sellaista sovi seurakunnan sivuilla pyöritellä. Homma poikki ja kaikki on hyvin.... näytti olevan taiteilijan kotisivutkin katkolla...

      • Kössönöm

        mikä siinä taulussa niin suututtaa?

        Ei kai se taiteilijan vika ole jos pappi tai seurakuntalaiset ei ymmärrä taiteesta mitään. Sama huuto oli silloin, kun Kain Tapper sen pölkkyreliefinsä veisti.


    • Atte Ateisti

      Alttaritaulun tekijä kertoo itse taulustaan:

      http://www.vantaanseurakunnat.fi/vantaankoski/ajankohtaista/martinristin_alttari

      • hahahahahahahaaaaaaa

        ja väittää ettei muka näe siinä mitään ihmeellistä. On jonkin kirjoituksen mukaan vallan hämmentynyt ihmisten tulkinnoista. Ei taida tässä tapauksessa taiteilija itse ymmärtää omaa taidettaan. Olisi syytä kysyä joltain viisaammalta ennen kuin lähtee esittämään kuviaan julkisesti ettei sattuisi noloja kömmähdyksiä.
        Samoin kirkon talujen valitsijoiden pitäisi pysytellä kiltisti enkelitauluissa, kun selvästi aina tulee valittua jokin kyseenalainen symboli kirkkosalin seinälle.
        Mikähän niitä pastoreita oikein vaivaa. Koulujen tai yritysten seinille harvoin onnistutaan hankkimaan tauluja, joiden kaksoisviestin toinen ulottuvuus on ala-astetasoista seksuaaliviestintää.


      • hahahahahahahaaaaaaa kirjoitti:

        ja väittää ettei muka näe siinä mitään ihmeellistä. On jonkin kirjoituksen mukaan vallan hämmentynyt ihmisten tulkinnoista. Ei taida tässä tapauksessa taiteilija itse ymmärtää omaa taidettaan. Olisi syytä kysyä joltain viisaammalta ennen kuin lähtee esittämään kuviaan julkisesti ettei sattuisi noloja kömmähdyksiä.
        Samoin kirkon talujen valitsijoiden pitäisi pysytellä kiltisti enkelitauluissa, kun selvästi aina tulee valittua jokin kyseenalainen symboli kirkkosalin seinälle.
        Mikähän niitä pastoreita oikein vaivaa. Koulujen tai yritysten seinille harvoin onnistutaan hankkimaan tauluja, joiden kaksoisviestin toinen ulottuvuus on ala-astetasoista seksuaaliviestintää.

        No, eiköhän nykyiseen kirkkoon kelpaa mikä vaan, joka tuo tulijoita?

        Diipaduupiaa, mitä väliä?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1238
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      904
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      90
      845
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      20
      769
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      702
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      603
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      116
      519
    Aihe