pitbull puistossa.

tusanderi

kertokaapa omia mielipiteitä siitä kun käytetään pittejä koirapuistoissa.. itselläni tosiaan puolivuotias uros (ihan kakara vielä) ja käymme päivittäin k.puistoissa leikkimässä muiden koirien kanssa. Vanhemmaksi kun koira elää ja JOS löytyy agressiivisiä piirteitä lopetamme heti käynnit. Mutta onneksi muutamme pian omakotitaloon niin saa koira leikkiä omalla pihalla vapaasti (tietysti aidatulla alueella)
tuli vain tälläinen asia mieleen kun kävin koirani kanssa puistossa jonne tuli nainen kahden colliensa kanssa, koirat leikkivät ja telmivät.. kunnes nainen kysyy koirani rotua ja vastaan sen olevan pitbull.. silloin naisen silmät pyöristyvät ilme muuttuu pelokkaaksi, hän ottaa koiransa ja lähtee pois sanaa sanomattakaan.. ei kovin mukavaa omasta mielestäni.. vai mitä olette asiasta mieltä?

123

11938

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luultavasti

      Johtuneeko siitä kun pittbulleja on pidetty aina "vaarallisina" rotuna? Kun nehän on kielletty joissain maissa? Minulla itsellä ei ole ongelmaa mitään koirarotua vastaan vaikka olisikin kuullut juttuja jonkin tietyn oirarodun vaarallisuudesta ja arvaamattomuudesta.. Ihan sama juttu kuin saksanpaimenkoirien kanssa :) Ihmiset uskoo mitä ne kuulee, eikä usko sitä mitä ne näkee. Ole vain oirasi kanssa puistossaniin kauan kuin haluat, sinulla on oikeus siihen. Sama se mitä ihmiset ajattelee. Ja jos jokuu urputtaa koirasi roodusta sano ettei se rotu vaan se luonne. Onnea ja menetystä :)

      • ovat sairaita!!!!!!!!

        Itse olen ajanut aina pittbullit pois koirapuistosta. Ne eivät sinne kuulu, näennäisen kilttejä tai ei. Eipä kukaan ole tullut penäämään oikeuksiin, aina ovat kiltisti totelleet. Olen tosin iso mies, eivätkä nämä pittbullien omistajat ole kauhean jäykkää selkärankaa omaavia.


      • Mä luulen, että sekarotuisilla tappajakoirilla, eli esim. amstaffin ja staffin risteytyksillä ollaan saatu Pittbullin maine pilattua. Aitoja Pittejähän ei ees taida Suomesta saada. Kiva olis itekin tutustua aitoon Pittiin, joten toivotan aidon Pittin tervetulleeksi myös Turun koirapuistoihin :). Pittbulleista on hyvää tietoa Suomen Pittbullyhdistyksen sivuilla :). Se dokumentti nyt ainaki tais olla täyttä huuhaata mikä telkusta tuli ja siinä ei ees aitoja Pittejä kuulemma ollu.


      • DA.
        ovat sairaita!!!!!!!! kirjoitti:

        Itse olen ajanut aina pittbullit pois koirapuistosta. Ne eivät sinne kuulu, näennäisen kilttejä tai ei. Eipä kukaan ole tullut penäämään oikeuksiin, aina ovat kiltisti totelleet. Olen tosin iso mies, eivätkä nämä pittbullien omistajat ole kauhean jäykkää selkärankaa omaavia.

        mikäs oikeus sulla on ajaa ketään pois sieltä.


      • Bulli12
        ovat sairaita!!!!!!!! kirjoitti:

        Itse olen ajanut aina pittbullit pois koirapuistosta. Ne eivät sinne kuulu, näennäisen kilttejä tai ei. Eipä kukaan ole tullut penäämään oikeuksiin, aina ovat kiltisti totelleet. Olen tosin iso mies, eivätkä nämä pittbullien omistajat ole kauhean jäykkää selkärankaa omaavia.

        Jos nyt kuitenkin olit ihan tosissasi, niin ei sinulla kyllä ole mitään oikeutta ajaa ketään pois koirapuistosta. Olit sitten iso tai et. En tiedä selkärangasta, mutta voisin vedota vanhaan sanontaan... viisaampi väistää ;)


      • gaktus
        hemuli76 kirjoitti:

        Mä luulen, että sekarotuisilla tappajakoirilla, eli esim. amstaffin ja staffin risteytyksillä ollaan saatu Pittbullin maine pilattua. Aitoja Pittejähän ei ees taida Suomesta saada. Kiva olis itekin tutustua aitoon Pittiin, joten toivotan aidon Pittin tervetulleeksi myös Turun koirapuistoihin :). Pittbulleista on hyvää tietoa Suomen Pittbullyhdistyksen sivuilla :). Se dokumentti nyt ainaki tais olla täyttä huuhaata mikä telkusta tuli ja siinä ei ees aitoja Pittejä kuulemma ollu.

        Haluan nostaa pari kohtaa esille siitä BBC:n koiratappeluvideosta esille, joka on nostanut jälleen kerran pittbullien maineen huomionkeskipisteeksi.

        Tosiasia on, että pittbullit on kiellettyjä Briteissä ja heillä on omat käsityksensä rodusta ja sen jalostuksesta. Se mikä videossa hätkähdytti suomalaisia oli, että tämänkaltaista eläinrääkkäystä ja koira harrastustoimintaa tapahtuu Suomessa. Britit olivat kauhuissaan, kun kielloista huolimatta koiria pystyttiin tuomaan maahan. He eivät tietenkään nähneet samaa mitä me.

        Kun dokumentissa kauhisteltiin rodun ruumiinrakennetta ja sen jalostettuja luonteenpiirteitä tappelukoiraksi, se oli koko bbcn oma käsitys ja dokumenttiin osallistuneiden käsitys rodusta. siinä myös kauhisteltiin perhekuvista, joissa pittbulli kuului osaksi perhettä. meille helppo ymmärtää, mutta kun britit on oppinut mieltämään koiran vain tappajana mediamyytin takia.

        Dokumentissa väitettiin myös, että pittbullit osaavat jo pennusta asti vaistomaisesti hyökätä suorilta toisen koiran kimppuun. tosiasiahan on, että jos laitat koiran kuin koiran imetysvaiheen jälkeen 16vkonikäiseksi pimeään huoneeseen jossa vain sinä käyt niin samnalaisia hulluja sieltäkin tulee olivat ne sitten pittbulleja tai esim. labradorinnoutajanpentuja. Sosiaalistaminen on tärkeä vaihe koirankouluttamisessa ja dokumentissa ei kerrottu, millä tavalla koiria oli valmisteltu rinkiin. oliko käytetty ärsyttämistä, hormoneja, miten sosiaalistaminen oli jätetty pois laskuista.

        Pittbulleja on käytetty tappelukoiriksi niiden puremisrefleksin takia, joka on ominainen myös esimerkiksi oraville ja muurahaisille. Muistatte varmaan miten muurahaisenpää on jäänyt kinttuunne kun olette joutuneet hätistelemään niitä pois. pittbullit siis tosissaan purressaan purevat niin kauan kunnes saavat hampaansa lukkoon. se on niiden se pelottava ominaisuus.

        kuitenkin juuri sen takia niiden (kuten muiden koirien tulisi saada tutustua muihin koiriin ja ihmisiin ja täytyisi opettaa niille ajoissa rajat. kyllähän ihmisistäkin hirveitä tappajia tulee oikeanlaisella koulutuksella, miksi ei sen kaltaisen puremisrefleksin omaavista korista. Kuitenkin koiranluonteeseen ja tulevaisuuteen vaikuttaa myös koirangeenien lisäksi moni muu tekijä. Todella merkittävänä osana sen kasvuympäristö. Tämän voimme todella mainiosti nähdä esim. saksanpaimenkoirista.


      • shahah
        ovat sairaita!!!!!!!! kirjoitti:

        Itse olen ajanut aina pittbullit pois koirapuistosta. Ne eivät sinne kuulu, näennäisen kilttejä tai ei. Eipä kukaan ole tullut penäämään oikeuksiin, aina ovat kiltisti totelleet. Olen tosin iso mies, eivätkä nämä pittbullien omistajat ole kauhean jäykkää selkärankaa omaavia.

        Iso mies .... pelkää koiraa vaan median luoman "vaarallisen" kuvan vuoksi.. Hmm ja kenellä ei ole selkärankaa :D meijän tyttö ajaisi tullaisen putkikatseisen perusjuntin murisematta määkimään omille laitumille :)


      • ANIMALHATER
        shahah kirjoitti:

        Iso mies .... pelkää koiraa vaan median luoman "vaarallisen" kuvan vuoksi.. Hmm ja kenellä ei ole selkärankaa :D meijän tyttö ajaisi tullaisen putkikatseisen perusjuntin murisematta määkimään omille laitumille :)

        Tää mies ja mun ysimillinen ampuis tommoisen koiran väkivallalla uhkailijan määkimään autuaammille laituimille syömään kiinalaisten kanssa koirakeittoo!


      • el capotein
        ANIMALHATER kirjoitti:

        Tää mies ja mun ysimillinen ampuis tommoisen koiran väkivallalla uhkailijan määkimään autuaammille laituimille syömään kiinalaisten kanssa koirakeittoo!

        Muuta ysimillistä et varmasti ole käsitellyt, kuin sitä jalkojesi välissä majailevaa:) Terv. reservin kapteeni


      • Rubi-koiran omistaja
        ovat sairaita!!!!!!!! kirjoitti:

        Itse olen ajanut aina pittbullit pois koirapuistosta. Ne eivät sinne kuulu, näennäisen kilttejä tai ei. Eipä kukaan ole tullut penäämään oikeuksiin, aina ovat kiltisti totelleet. Olen tosin iso mies, eivätkä nämä pittbullien omistajat ole kauhean jäykkää selkärankaa omaavia.

        No niih, rupeehan ajamaan ihmisiä enemmänki pois koirapuistosta, ni joudut varmaan poliisien kanssa selvittelemään asioita....Koska poliisit kuuluu soittaa tollaselle, joka rupee muita ajamaan koirapuistoista pois, koirapuistoista, jotka on yleisiä paikkoja ja jonne saa KAIKKI TULLA KOIRANSA KANSSA RODUSTA RIIPPUMATTA. Vihaista koiraa ei saa tuoda, se on edesvastuutonta ja väärin.
        Semmoselle voi sanoa, että menee pois, mutta ei väkisin käsipuolesta raahata ulos kuin joku koirapuiston portsari konsanaan, koska kaikilla on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen, en väitä sitä, etteikö vihaisen koiran omistajaa pitäisi saada lähtemään puistosta, mutta enhän minäkään voi mennä käymään kiinni keneenkään koiranomistajaan ja raahaamaan häntä väkisin ulos puistosta, ellen väärässä ole.
        Vaikka vihaisen ja muille vaarallisen koiran omistajalla ei ole mitään asiaa puistoon. Ei kyllä paljoo taija piitata muitten koirien hengestä sellanen, joka tuo puistoon muitten koirien joukkoon koiran, joka on valmis syömään ne tyyliin suihinsa, huh. Mutta jos ei ole vihaisen koiran omistaja kyseessä, ni SAA TULLA PUISTOON. Vaikka se koira olisikin pitbulli, ei se tarkota sitä, että se on muille koirille vihainen, eihän sen kanssa olisi järkeä edes käydä sillon puistossa.
        Siis MIKÄ VITTU TEITÄ VAIVAA, TE, JOTKA TÄÄLLÄ NIIN UHOOTTE MUITA POIS PUISTOSTA HÄÄTÄVÄNNE ILMAN HYVIÄ PERUSTEITA?
        KUN SE ON PÄIVÄNSELVÄÄ, ETTÄ TE ETTE SAA NIIN TEHDÄ, KUN ETTE JUMALAUTA SITÄ PUISTOA OMISTA, SE ON YLEISESSÄ KÄYTÖSSÄ OLEVA,
        EI KENENKÄÄN KOIRANOMISTAJAN OMA PUISTO, JOTEN SINNE SAA KAIKKI TULLA, KAIKKI, JOIDEN KOIRA VAA SINNE SOPII, YMMÄRRÄTTE VARMAAN, MITÄ MINÄ SELLAISELLA KOIRALLA TARKOITAN?
        SIIS IHAN KÄSITTÄMÄTÖNTÄ, ETTÄ PITÄÄ TAPELLA TOLLASTEN PENTUMAISTEN DESPOOTTIEN KANSSA NIIN TAVALLISESTA ASIASTA KUIN KOIRAPUISTO? Siis oikeesti!
        Voi hyvää päivää....En kirjota enää Capslockilla, anteeksi vain kaikille siitä,
        mutta yritän vaa tehhä selväksi päivänselvää asiaa, että koirapuistoon saa tulla kaikki, joitten koirat pärjää muitten puistossa olevien koirien kanssa ja kun aina
        pitää vääntää täällä siitä aiheesta; onko muilla asiaa puistoon vai ei ja saako ketään häätää sieltä pois ilman hyviä perusteita, kuten muille vihainen koira ja onko itellä siihen oikeesti mitään valtuuksia?
        Mä kysyn nyt tärkeen asian kaikilta teiltä, jotka niin uhootte muita sieltä häätävänne, että onko tämä aihe sellanen asia, että siitä pitää tapella; saako muut tulla koirapuistoon vai ei?! Eikö teistäkin tunnu naurettavalta?
        Nostetaan saman tien reviirisota koirapuistosta, erirotuisten koirien omistajat toisiaan vastaan, se olis toosi tärkeetä....;D
        Voi herrajee....Siis oikeesti, luulis nyt, ettei yhdestä koirapuistosta tarvii ihmisten kanssa tapella. Joten te kaikki, jotka sanotte, että häädätte uudet tulijat pois vaan sen takia, että jonkun koira on pitbulli, niin miettikäähän vähän.
        Olisko teistä kiva, jos teille sanottais, että te ette saa tulla ilman mitään hyvää syytä, kun ootte puistoon tulossa?
        Oikeesti, älkää viittikö, AIKUISET IHMISET, sinne saa tulla kaikki, jotka sinne niitten nelijalkaisine hännänheiluttajineen sopii ja teidän pitäis älytä se aikuisina ihmisinä tahi, jos ette ymmärrä, niin sitten ette ole aikuisia.
        Lapsi on asia erikseen....En mitenkään väitä, että ite olen AINA aikuinen ja TÄYSIN aikuinen, mutta en minä rupea pomottamaan ketään yleisessä koirille tarkoitetussa puistossa, joka ei edes ole kenenkään omaa aluetta, vaan koirille ja sen omistajille YLEISESTI käytössä oleva. Enkä minä ymmärrä, miten joku haluaa ruveta käyttäytymään kuin sen omistaja konsanaan ja isännöimään siellä.
        Ihan sama, kuin joku alkaisi tekemään niin lastenleikkipuistossa ja sanomaan vanhemmille, että teidän lapsenne ei saa tulla tänne....
        Anteeksi vain tästä pitkästä avautumisesta ja capslockilla tekstin koristelemisesta, mutta ihmetyttää vaan niinkuin varmaan teitä muitakin, että jotkut uhoo täällä muita ajavansa pois koirapuistosta kuin joku vihainen maanomistajaukko konsanaan ja pitää vielä tapella tollasten kanssa niinkin turhasta asiasta kuin koirapuisto ja että saako sinne muut tulla vai ei. Niinkuin ei muita riidanaiheita itelleen läheisten ihmisten kanssa elämässä olisi. Hohhoijaa, ei voi muuta sanoa.
        Tulee mieleen, että onko nämä uhoajat just näitä tietynlaisia trolleja, jotka yrittää tuolla tavalla uhoamalla provosoida muita Suomi24;n keskustelupalstoilla?
        Peukut ylös, jos osuin kenenkään mielestä oikeeseen.
        Ei kyllä kuulosta aikuisen toiminnalta tommonen, kun uhotaan kuin joku 8-vuotias uhmakas pentu, että me ajetaan sut ulos puistosta, jos siellä nokkaas näytät....
        Uho on ilmeisen suurta, mutta kyynnys sen, mitä on uhannut, tekemiseen taitaa olla näille isottelijoille liian suuri....


      • Eldbfdoslfndlsld
        ovat sairaita!!!!!!!! kirjoitti:

        Itse olen ajanut aina pittbullit pois koirapuistosta. Ne eivät sinne kuulu, näennäisen kilttejä tai ei. Eipä kukaan ole tullut penäämään oikeuksiin, aina ovat kiltisti totelleet. Olen tosin iso mies, eivätkä nämä pittbullien omistajat ole kauhean jäykkää selkärankaa omaavia.

        Ehkä sinä olet se joka pitäis ajaa pois jokasesta koirapuistosta! Mitta on jo täynnä tommosia viisastelijoita. Ps: pitbulli kainalossa


      • Morgan
        DA. kirjoitti:

        mikäs oikeus sulla on ajaa ketään pois sieltä.

        Päinvastoin; pitbullien ajaminen pois puistosta palvelee pitbull-omistajan etua. Yksikin tappava hyökkäys ja se rakas pitti menee lopetukseen, ihan varmasti. Jokainen pitt-bull-omistja haluaa säilyttää koirakaverinsa elävien kirjoissa, eikö totta?


      • Simonoc
        el capotein kirjoitti:

        Muuta ysimillistä et varmasti ole käsitellyt, kuin sitä jalkojesi välissä majailevaa:) Terv. reservin kapteeni

        Mulla on ainaskin sekä Glock 26 että FN HP, eikä ne oo jalkojen välissä. Mutta aseella uhkailua näillä palstoilla kohdistu ne sitten koiraan tai ihmiseen en pidä fiksuna.
        Parempi ihan vaan sanallisesti kieltää pittbull-omistajaa tuomasta koiraa puistoon ja jos tuo, niin yhteisymmärryksessä sovitaan, että kaikki muut lähtee. Näin on ennekin tehty. Pittbull omistajaa vatuttaa kun jää yksin puistoon jolloin puisto ei enää täytä hänen tarkoitusperiään.


      • nic1
        ovat sairaita!!!!!!!! kirjoitti:

        Itse olen ajanut aina pittbullit pois koirapuistosta. Ne eivät sinne kuulu, näennäisen kilttejä tai ei. Eipä kukaan ole tullut penäämään oikeuksiin, aina ovat kiltisti totelleet. Olen tosin iso mies, eivätkä nämä pittbullien omistajat ole kauhean jäykkää selkärankaa omaavia.

        hyvä että ajat pitit pois puistoista ne ei sinne kuulu!!


      • Anonyymi
        Bulli12 kirjoitti:

        Jos nyt kuitenkin olit ihan tosissasi, niin ei sinulla kyllä ole mitään oikeutta ajaa ketään pois koirapuistosta. Olit sitten iso tai et. En tiedä selkärangasta, mutta voisin vedota vanhaan sanontaan... viisaampi väistää ;)

        Jep olisko toi joku trolli tai mulkku kukaan muita määräile


    • Emäntä Donnalle

      Ei kannata välittää:)
      Toiset nyt vain ovat arkoja...
      Toiset taas katsovat ensin koiran luonnetta, ja funtsivat sen jälkeen.
      Meillä on Rottis, ja on käynyt että pikku koirat eivät ole saaneet leikkiä.
      Ymmärrän onhan niillä koko eroa.
      Joillakin on taas ollut huonoa tuuria ja kohdanneet koiran joka on riidan haluinen.
      Eihän koirasi ole mitään tehnyt, ei kaikki rottiksetkaan ole niitä"tappajia".
      Minä henkilökohtaisesti katson aina jos tulee uusi tulokas puistoon, miten leikitään, enkä todellakaan ole ainoa!
      Jatkakaa vain puistoilua, ei yhdestä kerrasta kannata luovuttaa:)
      Mitä nuorempana aloittaa puistoilut sen paremmin tulee pärjäämään sitten vanhempana muiden koirien kanssa, eikö?
      Onhan niitä muitakin rotuja jotka ovat riidan haluisia.
      Hauskoja puisto päiviä!
      T:D.....

      • vaan se luonne

        Itsekin käyn koirapuistossa koiran kanssa, joka on puoliksi "arvaamaton" rotu ja puoliksi taas oikein kiltti rotu.

        Onneksi kukaan ei edes huomaa sitä sekarotuiseksi, vaan luulee olevan puhdas "kiltti" joten ei turhaa torumista tule.
        Ihan typerää pelkän rodun perusteella syrjiä.
        Tietysti, esim. itse olen kouluttanut huolellisesti rotuja silmälläpitäen.
        Kun sosiaalistaa huolella ja alunpitäen osoittaa koiralle, mikä on kiellettyä ja käskee leikin lomassa käskyjä (=testaa tottelevaisuutta ja pitää koiran hereillä omistajalle)
        eikä koira ole aggressiivinen, niin ei mitään ongelmaa. Minusta sitäpaitsi jokaisen puistoilijan koiran pitäisi olla koulutettu, hallinnassa ja sosiaalinen, eikä aggressiivinen tai arka. Tosiaan jos osoittautuu aggressiivisuutta, niin lähdette pois.

        Ainakaan itselläni ei ole ollut mitään ongelmaa puistossa, ja koira on jo kumminkin kohta 3 vuotias.


    • rotu

      kuin rotu voi herättää kauhistusta, varsinkin jos sattuu olemaan ko. rodusta huonoja kokemuksia. Itselläni on ranskanbulldoggi, joka ei kyllä "ihan" (heh..) yhtä suurta kauhistusta herätä kuin pitbull, mutta kyllä sitä jokunen tulee kyselemään että eikös se aikoinaan jalostettu tappelemaan yms... Mutta kun mielipiteitä kyselit, niin minu on se, että käy ihmeessä koirasi kanssa puistoissa ja kouluta se hyvin ja määrätietoisesti niin ei sinun koskaan tarvitse lopettaa puistoiluja sen kanssa! Antaa ihmisten lähteä pois puistosta jos siltä tuntuu. Lopetat sitten sen puistoilun jos niitä ongelmia alkaa tulla,mutta johdonmukaisella koulutuksella niitä tuskin ilmenee. Onnea jatkoon!:)

    • koirarakas...

      elikkäs eka tuttavuus koirapuistossa pittiin oli kun olin aikas pieni.. varmaaan 8vuotta meillä oli silloin sakemanni uros.

      mentii puiston portille ja siellä oli yksin omistaja ja koira, musta se oli hassu, sillä oli musta rinkula toisen silmän ympärillä, sen nimi oli mutteri! omistaja sano että jos on uros niin ei ehkä kannata tulla.. koirat kun oli molemmat n.3 vuotiaita
      mun äiti sano että no jos katotaan eka.. ja me mentiin.
      näistä kahesta tuli parhaat kaverit!! siis se oli niin uskomatonta miten paita ja peppu ne oli!!=D

      myös kokemusta mulla on tän rodus serkuista.
      oma husky narttu oli tosi hyvä kaveri 6kk ikäsen amstaffin kanssa, tosin se oli tosi kova komentaa muita;) varsinkin jos oli väsyny niin herkästi kiukutteli muille.
      siellä samassa muistossa kävi kaks staffia mutta ne ei sietänny ketään eli niitten kanssa ei voinu mennä tarhaan ollenkaan oli agressivisia.. ja narttuja molemmat.

      sitten kerran tutustuin myös amstaffi urokseen n5kk se oli ja se pelkäs melkeen kaikkia=( jos oli rauhallisempi pien koira kaverina niin sillon se nylkytti koko ajan=)

      mulla ei oo mitään näitä rotuja vastaan musta ne on kauniita ja kilttejä.. yksi rotu mitä kartan ku kuolemaa on kääpiöpinseri.. ne on hulluja oikeesti!! onneksi eivät oo isompia!

      • ????????

        "yksi rotu mitä kartan ku kuolemaa on kääpiöpinseri.. ne on hulluja oikeesti!! onneksi eivät oo isompia!"

        Jaa ja miksi? ai sen takia kun ovat niin vilkkaita? kääpiöpinserithän ovat tosi kilttejä.Niillä tosin on se ylivilkkausominaisuus..=) mutta ei se tee koirasta huonoa..Tunnetko yhtään kääpiöpinseriä,tuomitsetko koko rodun jonkun yhden tapaamasi koiran perusteella? Mutta rotu ei ole yhtään vihainen.Jotkut urokset saattavat machoilla mutta sekin on koulutuksesta kiinni.,.

        Minusta kääpiöpinseri on paras mahdollinen pikkukoirarotu..=D

        t.semmoisen omistaja..=)


    • topdog

      Miksi ihmiset hankkivat suomessa amerikanpitbullterrierin soffakoiraksi.

      • Kitta ejk

        pitit ole soffa koiria. Itse ainakin harrastan koirieni kanssa aktiivisesti kaikkea mikä tuntuu hyvlle.
        Yhtä hyvin voisit kysyä miksi joku hankkii chihun pomottamaan perhettään, eihän se osaa kuin räkyttää mielenköyhänä. Joku laulaa "jokaiselle joku on kai rakkain.." tuo pätee hyvin koiriinkin.
        Ja seuraava kysymyksesi on varmaan tarvitsenko egon jatketta. Ei, en tarvitse. Jos sille tuntuu käyn ostamassa sen surullisen kuuluisan BMW:n :).


      • Pirkkå ja sen Pitti

        Meidän narttu viihtyy sohvalla, mutta todellinen homma on sen luonnossa, se vahtii, ja jäljestää. Alettiin rauniokoira-harrastus kun tuli ikää tarpeeksi. Se on siellä kivikasassa ihan omiaan :) Harjoitellaan Shar Pei uroksen kanssa ja hyvää vauhtia menevät molemmat, kun "työt" on tehty. Jan illalla ollaan taas sohvalla..


    • ulkoittaja

      Eikös pitbull ole jalostettu taistelemaan kuolemaan asti jonkun puolesta.

      Kerran tapasin koirani kanssa puistossa koiran pennun ehkä 8 kk vanha ja sen isännän, näytti siltä pitbullilta mutta se oli joku muu rotu. Koirani oli kk saksanseisoja ja se pentu innostui leikkii sen kanssa, huomasin sillä oli voimakkaat leuat ja leveä kroppa. Vaistosin, että koirani ei tykännyt kun joutui pennun "käsittelyy" näykäisy joka paikkaan joka tietysti se oli leikkiä mtta näytti siltä kun olisi jalostettu taistelemaan. Se ei kuitenkaan hermostunut pennulle, olis varmaan suuttunut sille jos olisin antanut vielä jatkaa.

      Se pentu herätti minusta pelonsekaista tunteita kun sen koiranleuka oli leveä, varmasti on paljon voimaa leuoissa ja kropassa oli massaa.

      Koirani oli iso, painoi 42 kg.

      • Emäntä Donnalle

        Nyt pyydän anteeksi kielen käyttöäni, niitä on KUSIPÄITÄ jotka kouluttavat!!!


      • metsästyskoirat?
        Emäntä Donnalle kirjoitti:

        Nyt pyydän anteeksi kielen käyttöäni, niitä on KUSIPÄITÄ jotka kouluttavat!!!

        Pittbulleilla on verissä viha toisia koiria kohtaan, samoin kuin esim ajokoira seuraa jälkeä, ajokoira ajaa synnynäisesti, miksei siis pitti tappele kun on kerta jalostettu sitä varten? turha todistella puistossa "että kyllä minä koirani tunnen ei se pure ketään" kerran vaan tartteekin hyökätä..Miks esim amfstaffi kasvattajat ovat sitä mieltä että amstaffi ei ole puistokoira ja silti harrastelijat vievät puistoon pittejä,kaikista pahinta rotua?


      • Pirkkå
        metsästyskoirat? kirjoitti:

        Pittbulleilla on verissä viha toisia koiria kohtaan, samoin kuin esim ajokoira seuraa jälkeä, ajokoira ajaa synnynäisesti, miksei siis pitti tappele kun on kerta jalostettu sitä varten? turha todistella puistossa "että kyllä minä koirani tunnen ei se pure ketään" kerran vaan tartteekin hyökätä..Miks esim amfstaffi kasvattajat ovat sitä mieltä että amstaffi ei ole puistokoira ja silti harrastelijat vievät puistoon pittejä,kaikista pahinta rotua?

        Mutta lopullinen tulos on aina yksilössä. Eli ei koske joka ainoaa bullterrieriä ja amstaffia.
        Muistattehan säännöt, vihaista koiraa ei saa tuoda puistoon!
        Oli se sitten labbis, pitti tai mäyräkoira..


      • pimpobimbo

        No, ne on aikoinaan jalostettu tappelemaan RAHAN puolesta, suojelu- ja vahtikoirina eivät ole kummoisia.


    • kokemuksen ääni

      Mitkä rodut eivät kuulu koirapuistoon tai koirapäiväkoteihin?

      Mielestäni kaikki laumanvartijamolossit, taistelukoirat ja kovin puolustajaluonteen omaavat rodut kuten saksanpaimen ja belggari.
      Pienen koiran olen nähnyt halvaantuvan sekunnissa, kun iso koira päätti puolustaa kaveriaan. Ei ole mitään tehtävissä, jos koira ei aikeistaan ilmoita etukäteen, kuten jotkut rodut, käyvät toimeen suoraan "olen leppoisa ja kiltti"-katseen perään.
      Jos koirarodulla on paha maine, et voi yhden ihqun yksilön kanssa leikkiä uranuurtajaa ja aiheuttaa vaaraa toisille.

    • Roobert

      kenellekkään koirapuistoa. Mielestäni ihan urbaanilegendaa, että koira opetettaisiin pienestä pitäen koirapuistoon ja sillä se sit tulisi aikuisena toimeen muitten koirien kanssa.

      Itselläni ollut muutamia uroksia, enkä veisi yhtäkään aikuisiässä koirapuistoon.

      Se nyt on vaan niin, että kun tuollainen iso ja voimakas koira suuttuu ja vaikka vaan puolustaisi itseään, niin saa pahaa jälkeä aikaan.

      • Samalla asialla kuin Roobert. En suosittele millekään rodulle koirapuistoilua, mutta vielä vähemmän tietyille roduille - kuten esim. rotikalle. Tietyn luonteen omaavat rodut (=dominoiva, vahva luonne, terävyys) eivät ikinä ole niitä koirapuistorotuja ja se vaan pitää tietää ja hyväksyä ennen koiransa hankkimista. Omaa rotikka urostani en käytä ikinä puistossa, jos narttukavereita tavataan, niin sitten jossakin pellolla.

        Miksi minkään koiran pitäisi tulla toimeen vieraan lauman koirien kanssa? Se on aina stressaavaa koiralle selvittää asemaansa vieraiden koirien kanssa puistossa.

        Pitbull EI missään tapauksessa ole puistokoira! Hyvänen aika! Pitin paikka ei koskaan ole puistossa muiden koirien kanssa. Se ei välttämättä kovin paljon varoittele, kun jo jotakin ikävää tapahtuu, eli miksi ihmeessä ottaa iso riski, että jotakin tapahtuu? Miksi ihmeessä olet hankkinut pitin, jos haluat koirasi kanssa puistoilla?


    • whauh

      Tottakai kaikki koirat ovat tervetulleita koirapuistoihin,mutta jo Pittbullien rotu-ja luonnesivuilla sanotaan,että kyseiset koirat EIVÄT ole koirapuistokoiria!Kannattaa perehtyä koiran luonteeseen.Olen koirapuistossa käynyt ja nähnyt,miten pitti narttu teki kesken koirien leikin täyskäännöksen ja syöksyi uroskoiran kimppuun purren sitä seurauksin.Voivat saada"yllykkeen"leikeistä ja seurauksista vastaa tietysti omistaja.Toivotan kuitenkin viisautta kasvatukseen.

      • joku vaa..

        hei kattokaapa mitä siinä ekassa viestissä oikeen luki. tusanderin koira on puolvuotias.. eli vielä pieni pentu.. jolla oikeus leikkiä muiden kanssa niin pitkää ku vain mahdollista.. ja niiku viestissä luki ni he muuttavat pian omakotitaloo.. ni tuskin ne sit käy enää puitoissa. ja huomasitteko myös sen että tusanderi on kirjottanu että lopettaa HETI puistoissa käynnin jos tulee agressiivisiä "tunteita"
        mut tosiaan tusanderi. käy vaa puistossa nii paljo ku sielu sietää. kunhan olet tarkkana koirasi kanssa!


      • huomasiksä
        joku vaa.. kirjoitti:

        hei kattokaapa mitä siinä ekassa viestissä oikeen luki. tusanderin koira on puolvuotias.. eli vielä pieni pentu.. jolla oikeus leikkiä muiden kanssa niin pitkää ku vain mahdollista.. ja niiku viestissä luki ni he muuttavat pian omakotitaloo.. ni tuskin ne sit käy enää puitoissa. ja huomasitteko myös sen että tusanderi on kirjottanu että lopettaa HETI puistoissa käynnin jos tulee agressiivisiä "tunteita"
        mut tosiaan tusanderi. käy vaa puistossa nii paljo ku sielu sietää. kunhan olet tarkkana koirasi kanssa!

        että tusanderi on kirjottanu että lopettaa HETI puistoissa käynnin jos tulee agressiivisiä "tunteita"

        - mitäs jos tuollainen tunne tuleekin joku päivä, vaikka koiran ollessa ½vuoden ikäinen, pitti kilahtaa vaikka sitä astuvalle urokselle ja hyökkää kimppuun ? no. itsepähän eläinlääkärikulut maksaa, niin omansa kuin vieraankin koiran. ei kannattas käydä puistossa kun tietää taipumuksen. piti on jalostettu repimään toisensa palasiksi. www.sathy.fi -> pitit


      • SÄ huomannut
        huomasiksä kirjoitti:

        että tusanderi on kirjottanu että lopettaa HETI puistoissa käynnin jos tulee agressiivisiä "tunteita"

        - mitäs jos tuollainen tunne tuleekin joku päivä, vaikka koiran ollessa ½vuoden ikäinen, pitti kilahtaa vaikka sitä astuvalle urokselle ja hyökkää kimppuun ? no. itsepähän eläinlääkärikulut maksaa, niin omansa kuin vieraankin koiran. ei kannattas käydä puistossa kun tietää taipumuksen. piti on jalostettu repimään toisensa palasiksi. www.sathy.fi -> pitit

        kuinka ne sathyn porukat tanssii sen koiratappelu eukon pillin tahtiin?!
        Eihän ne halua piteille hyvää mainetta ettei oma ego vaan kärsi. Niiden mielestähän pitin pitää olla koira agressiivinen. Pelin henki on siellä tappele tai kuolet. Johan sen todisti se dokkarikin. Siksipä kartan kyseistä yhdistystä kuin ruttoa vaikka pitti kotona onkin.

        Me puistoilemme hyvällä menestyksellä. Puistoiltu pennusta asti.


      • SÄ huomannut kirjoitti:

        kuinka ne sathyn porukat tanssii sen koiratappelu eukon pillin tahtiin?!
        Eihän ne halua piteille hyvää mainetta ettei oma ego vaan kärsi. Niiden mielestähän pitin pitää olla koira agressiivinen. Pelin henki on siellä tappele tai kuolet. Johan sen todisti se dokkarikin. Siksipä kartan kyseistä yhdistystä kuin ruttoa vaikka pitti kotona onkin.

        Me puistoilemme hyvällä menestyksellä. Puistoiltu pennusta asti.

        ...suomen pittbullyhdistyksen sivuja ihan ensin :). Takuuvarmasti kaikista koirista saadaan tappelukoiria, jos niin halutaan :).


      • dodii...
        hemuli76 kirjoitti:

        ...suomen pittbullyhdistyksen sivuja ihan ensin :). Takuuvarmasti kaikista koirista saadaan tappelukoiria, jos niin halutaan :).

        Kaikista koirista varmaan saadaan tappelukoiria, jotkut ovat niitä jo tosin syntyjään. Voi miettiä onko tuon suomen pitbullyhdistyksen jäsenet pitbulleista pitäviä vai niiden vihaajia. Sitä kautta voi suhteuttaa käytetyn värikynän määrää propagandassa. Vain kuollut pitbull on hyvä pitbull.


      • mutunvilkku1
        dodii... kirjoitti:

        Kaikista koirista varmaan saadaan tappelukoiria, jotkut ovat niitä jo tosin syntyjään. Voi miettiä onko tuon suomen pitbullyhdistyksen jäsenet pitbulleista pitäviä vai niiden vihaajia. Sitä kautta voi suhteuttaa käytetyn värikynän määrää propagandassa. Vain kuollut pitbull on hyvä pitbull.

        vitun mulkku saatana! se propaganda on osunu just suhun ku uskot kaiken mitä media sanoo... Vitun kyrpä!


    • Miako

      oli mielestäni tyhmä. Jos koirani tulee toimeen toisen koiran kanssa, ei sillä rodulla ole väliä, onhan tuo leikkinyt niin dobermannin, rottweilerin että saksanpaimenkoiran kanssa. Löytyy "kaveriporukasta" yksi kaukaasianpaimenkoirakin, se tosin on poissa reviiriltään ja on eri sukupuolta, kun tavataan.
      Olen sitä mieltä, että ihan sama, mitä rotua toinen on, kunhan on omistajansa hallinnassa ja koira on kunnolla.

      • Miako

        kaukaasialainen ei vaihda sukupuoltaan joka kerta kun tavataan =)


      • hdfsdfhsfh
        Miako kirjoitti:

        kaukaasialainen ei vaihda sukupuoltaan joka kerta kun tavataan =)

        ei mikään koira ole sataprosentisesti omistajansa hallinnassa!!!! Ei koskaan saa ajatella noin!! Niinhän niitä vahinkoja sitten sattuu! "Kun on tämä murre aina ollut niin tottelevainen ja ihana...."


      • pomerianian omistaja
        hdfsdfhsfh kirjoitti:

        ei mikään koira ole sataprosentisesti omistajansa hallinnassa!!!! Ei koskaan saa ajatella noin!! Niinhän niitä vahinkoja sitten sattuu! "Kun on tämä murre aina ollut niin tottelevainen ja ihana...."

        Median luoma kuva kyseisestä rodusta ei tunnu olevan kovin mairitteleva, jota pikkukoirien omistajat pelkäävät. Kun jotain sattuu niin lehdet myy hyvin kirjoittamalla suureen ääneen pittin nimen. Käväisin tuolla SATHYn sivuilla ja pitää paikkansa, että The American Canine Temperament Testing Association on todennut virallisessa lausunnossaan, että amerikanpitbullterrieri ja amerikanstaffordshirenterrieri ovat molemmat mitä suurimmassa määrin erittäin väärin ymmärretty rotu, mistä voidaan kiittää suurimmaksi osaksi mediaa ja provosointia.
        Itse ulkoilen pommini kanssa vielä pitkään koirapuistoissa ja tervetuloa vaan pitit ja omistajat joukkoon!


      • Nimetön
        pomerianian omistaja kirjoitti:

        Median luoma kuva kyseisestä rodusta ei tunnu olevan kovin mairitteleva, jota pikkukoirien omistajat pelkäävät. Kun jotain sattuu niin lehdet myy hyvin kirjoittamalla suureen ääneen pittin nimen. Käväisin tuolla SATHYn sivuilla ja pitää paikkansa, että The American Canine Temperament Testing Association on todennut virallisessa lausunnossaan, että amerikanpitbullterrieri ja amerikanstaffordshirenterrieri ovat molemmat mitä suurimmassa määrin erittäin väärin ymmärretty rotu, mistä voidaan kiittää suurimmaksi osaksi mediaa ja provosointia.
        Itse ulkoilen pommini kanssa vielä pitkään koirapuistoissa ja tervetuloa vaan pitit ja omistajat joukkoon!

        kiitos siitä että joku huolii meidät joukkoonsa. on todella sääli miten media on pilannut näiden rotujen maineen.. toivon että se joskus muuttuu..
        itselläni ja miehelläni on joskus tarkoitus hakea amerikasta uros ja narttu ja silloin tällöin teettättää pentuja niillä. toivottavasti unelmaani ei tuhota sillä että suomessakin pian kielletään pitit!


      • tuskin saa tapettua
        pomerianian omistaja kirjoitti:

        Median luoma kuva kyseisestä rodusta ei tunnu olevan kovin mairitteleva, jota pikkukoirien omistajat pelkäävät. Kun jotain sattuu niin lehdet myy hyvin kirjoittamalla suureen ääneen pittin nimen. Käväisin tuolla SATHYn sivuilla ja pitää paikkansa, että The American Canine Temperament Testing Association on todennut virallisessa lausunnossaan, että amerikanpitbullterrieri ja amerikanstaffordshirenterrieri ovat molemmat mitä suurimmassa määrin erittäin väärin ymmärretty rotu, mistä voidaan kiittää suurimmaksi osaksi mediaa ja provosointia.
        Itse ulkoilen pommini kanssa vielä pitkään koirapuistoissa ja tervetuloa vaan pitit ja omistajat joukkoon!

        mitään kärpästä suurempaa.. että silleen.
        Mitä suurempi ja voimakkaampi ja voimakasleukaisempi koira, sitä järkevämpiä pitäisi omistajien olla.


    • rodulla väliä...

      ...mutta jos joku toinen koira vahingoittaa
      omaani, niin takaan, että se on sen hauvan
      viimeinen päivä tässä elämässä.

    • vataska

      kaikki am/staffit bittbullit yms vastaavat pitäisi lailla kieltää!

      • !!!

        Muutamat henkilöt on kirjottanut miten mahdollisesti hyökkäävän koiran omistajan pitää maksaa lääkäri/eläinlääkärikulut. Jos selkkaus tapahtuu koirapuistossa, ei omistajan tarvitse maksaa yhtään mitään. Koirapuistoon menevät koirakot ottavat sen tietoisen "riskin", että jotain voi tapahtua, joten lain kirjaimen mukaan ei hyökänneen koiran omistaja ole korvausvelvollinen. Joten korvauksia on turha hakea.. Puistoon ei ole pakko mennä. Jos tälläinen tilanne tapahtuu muualla kuin puistossa, on tilanne tietysti aivan toinen!


      • !!! kirjoitti:

        Muutamat henkilöt on kirjottanut miten mahdollisesti hyökkäävän koiran omistajan pitää maksaa lääkäri/eläinlääkärikulut. Jos selkkaus tapahtuu koirapuistossa, ei omistajan tarvitse maksaa yhtään mitään. Koirapuistoon menevät koirakot ottavat sen tietoisen "riskin", että jotain voi tapahtua, joten lain kirjaimen mukaan ei hyökänneen koiran omistaja ole korvausvelvollinen. Joten korvauksia on turha hakea.. Puistoon ei ole pakko mennä. Jos tälläinen tilanne tapahtuu muualla kuin puistossa, on tilanne tietysti aivan toinen!

        Suomen lakihan se määrää kuka korvaa ja mitä. Myytti siitä, että koirapuistossa saa tehdä mitä vaan on VÄÄRÄ.

        Rakennusviraston sivuilla on ihan asiallinen ja lainvoimainen huomautus siitä, että "Sinä vastaat aina omasta koirastasi - Sinä vastaat aina koirasi aiheuttamasta aineellisesta vahingosta, koirasi puremasta aiheutuvista kustannuksista - ELI VASTUU ON SINULLA."
        http://www.hel.fi/wps/portal/Rakennusvirasto/Viheralueet?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/fi/Rakennusvirasto/Viheralueet/Koira kaupungissa/Koira-aitausten säännöt

        Tarkoittaa siis sitä, että jos koirasi hyökkää koirapuistossa toisen koiran kimppuun ja vahingoittaa tätä, niin korvausvastuu on hyökkääjävän koiran omistajalla.


      • kitula
        rottweiler-mami kirjoitti:

        Suomen lakihan se määrää kuka korvaa ja mitä. Myytti siitä, että koirapuistossa saa tehdä mitä vaan on VÄÄRÄ.

        Rakennusviraston sivuilla on ihan asiallinen ja lainvoimainen huomautus siitä, että "Sinä vastaat aina omasta koirastasi - Sinä vastaat aina koirasi aiheuttamasta aineellisesta vahingosta, koirasi puremasta aiheutuvista kustannuksista - ELI VASTUU ON SINULLA."
        http://www.hel.fi/wps/portal/Rakennusvirasto/Viheralueet?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/fi/Rakennusvirasto/Viheralueet/Koira kaupungissa/Koira-aitausten säännöt

        Tarkoittaa siis sitä, että jos koirasi hyökkää koirapuistossa toisen koiran kimppuun ja vahingoittaa tätä, niin korvausvastuu on hyökkääjävän koiran omistajalla.

        se periaatteessa menee, mutta käytännössä aivan toinen asia.
        Tietysti jos toinen koira hyökkää ilman syytä suoraan toisen päälle milläkään tavalla varoittamatta, niin voisi puhua suurinpiirtein varmasta tapauksesta Mutta kun yleensä se lähtee pienestä pörinästä ja jäykistelystä.

        Siinä on sitten paha alkaa syyttämään toista taikka etsimään syyllistä.


      • kuole333

        sut pitäs lopetaa vittu


    • pikkupahissika

      Jos koiralla on osaava omistaja, joka osaa olla jämäkkä johtaja ja pitää koiransa kuosissa, eli kieltää kaiken tappelun ja ärhentelyn, niin ihan sama mikä se rotu on.
      Ja sama toisin päin, jos omistaja on nössö ja antaa koiransa puistossa tehdä mitä lystää ilman että puttuu koiransa tekemisiin, niin sama se mitä rotua koira on, se on ongelmaksi muille. Nämä nössöt vaan yritää selitellä, että kun se nyt vaan on tuollainen....... omistaja itse vaan on kykenemätön asettamaan koirallen rajoja ja koira vie omistajaansa 6-0. Ja nämä on niitä mikä takia itse en käy puistoissa, en jaksa katsoa näiden nössöjen touhua.

      • '''''''''''''''''''''''''''...

        Koira on susi --> koirastasi et voi koskaan olla täysin varma, sama viesti siis staffin, kultaisennoutajan, papillonin, pitbullin, kaukkarin, bernin ym. omistajalle. (toki pienempien koirien tuhotkin ovat pienempiä)

        --> jokainen menee koirapuistoon tietäen tämän
        --> vaikka koirapuistoissa on säännöt (joita valitettavasti kaikki eivät noudata) niin sillä asenteella pitäisi mennä, että koirien kanssa voi sattua jotain, ihan sama mikä rotu

        --> koirapuistoon saa mennä kiltit koirat, oli koira sitten staffi, kultainennoutaja, pitbul, papillon, kaukkari tai bernin --> toivottavasti jokainen koiranomistaja tajuaa, kun/jos omaa koiraa ei voi viedä puistoon huonon käyttäytymisen johdosta

        HUOM! Jokainen koira on oma yksilönsä, vaikka tietty koiralla voi olla rodunomaisia piirteitä. EI myöskään ole mahdottumuus, että koiralla ei rodunomaisia piirteitä juuri ole (esim. laumanvartijalla puolustus) --> eri asia sitten on käytetäänkä ei-rodunomaisia koiria jalostukseen


        Ihmiset täällä on todella tuomitsevaisia ja "minä tiedän parhaiten" -asenteen omaavia (tosin tuohon taisin itsekin sortua LOL ;-))


      • '''''''''''''''''''''''''''...

        Koira on susi --> koirastasi et voi koskaan olla täysin varma, sama viesti siis staffin, kultaisennoutajan, papillonin, pitbullin, kaukkarin, bernin ym. omistajalle. (toki pienempien koirien tuhotkin ovat pienempiä)

        --> jokainen menee koirapuistoon tietäen tämän
        --> vaikka koirapuistoissa on säännöt (joita valitettavasti kaikki eivät noudata) niin sillä asenteella pitäisi mennä, että koirien kanssa voi sattua jotain, ihan sama mikä rotu

        --> koirapuistoon saa mennä kiltit koirat, oli koira sitten staffi, kultainennoutaja, pitbul, papillon, kaukkari tai bernin --> toivottavasti jokainen koiranomistaja tajuaa, kun/jos omaa koiraa ei voi viedä puistoon huonon käyttäytymisen johdosta

        HUOM! Jokainen koira on oma yksilönsä, vaikka tietty koiralla voi olla rodunomaisia piirteitä. EI myöskään ole mahdottumuus, että koiralla ei rodunomaisia piirteitä juuri ole (esim. laumanvartijalla puolustus) --> eri asia sitten on käytetäänkä ei-rodunomaisia koiria jalostukseen


        Ihmiset täällä on todella tuomitsevaisia ja "minä tiedän parhaiten" -asenteen omaavia (tosin tuohon taisin itsekin sortua LOL ;-))


    • Ison koiran emäntä

      Minulla on puolitoistavuotias cane corso, jota olen ihan pikkupennusta asti käyttänyt koirapuistoissa. Itselläni on myös muita koiria. Kaikki on mennyt mallikkaasti, mutta tiesimme jo alusta asti, että tämä koirapuistoilu tulee todennäköisesti loppumaan jossain vaiheessa. Niin kuin sitten tulikin.
      Olen tyytyväinen siihen, että käytiin ne ajat mitkä voitiin. Hyvää se pennulle teki.
      Myös muita ns. peljättäviä ja hirmuisia rotuja tapasimme eikä kenenkään kanssa ongelmaa.
      Mutta sitten kun koiralla alkoi olla ikää toista vuotta, niin muutamien muiden puistoilijoiden ilmeet alkoivat olla sen verran huolestuneita, että se alkoi jo ärsyttää. Ja sitten tuli se aika, jolloin huomasimme, että meidän ukkeli ei annakaan toisten urosten pyöritellä itseään miten vaan. Koira on erinomainen yksilö, hyväluonteinen ja mukava, mutta en aio nähdä sitä hetkeä, mitä tapahtuisi jos toinen uros haastaisi meidän koiran. Varsinkin kun tällaisen rotun edustaja joutuisi saman tien häpeäpaaluun ja hirsipuuhun vaikka kuinka toinen koira olisi tappelun aloittaja.
      Tosin kuulemma kaikki liha tottelee kuria, mutta me otimme koirapuistoajasta ilon irti ja siirryimme sitten pienemmän jengin kanssa metsiin ja soramontuille :-)
      On koirapuistojen pienempien ja ns. vaarattomien rotujen porukoilla heilläkin mukavampi olla kun ei tarvitse olla meidän takia varuillaan.

      Itse en ole koskaan tavannut aggressiivista pittiä enkä varsinkaan amstaffia, joka on todella lauhkea epeli.

    • Räyhääjät

      Kyllä koiranomistajien on ihan aiheellista olla peloissaaan koiriensa puolestaa tai ainakin se on ymmärrettävää.

      Kahdella samanikäisellä narttukoirallamme on välillä tullut välineselvittelytilanteita. Dobberisekoitus ja sakemanni ovat ottaneet yhteen pari kertaa, mutta isommilta havereilta on vältytty. Jos koiriemme taistelutahto, voimat ja puruvoima olisi esim pitbullin tasoa niin varmasti olisi käynyt pahemmin.

      Kyse ei olekkaan siitä että pitit ja cane corsot olisivat rähisijöitä ja riidan haastajia, mutta JOS toinen koira esittää haasteen tai yrittää alistaa niin silloin se vaaratilanne voi syntyä.

      Labradorinnoutajan tai sakasanpaimenkoiran näykkäisy on pientä taistelukoiran puremaan verrattuna. Ja taistelukoiran viettiä on tappelutilanteessa vaikeampi taltuttaa.

      • Ison koiran emäntä

        Jep. Kysehän on tosiaan siitä, että mihin koira kykenisi, jos se vastoin hyviä oletuksia sisuuntuisikin sitä kurmottavalle kaverille. Ja nämä piskit kyllä kykenisivät. Siksipä muistelen ilolla pentuaikojen sosiaalistamisvaihetta puistoissa ja nyt vilkutellaan aidan takaa ohi ajaessamme metsien siimeksiin :-) Kivaa oli niin kauan kuin sitä kesti.


      • Tahvo33

        Itsellänikin on näitä hui kauhistus rotuja. Koirapuistossa on jokunen konflikti meinannut syntyä. Kerran joku sekarotuinen koira hyökkäsi varoittamatta omani kimppuun ja itse salamana paikalle, ettei oma pääse antamaan takaisin. Tikkejä tuli muutama korvaan omalle "taistelukoiralle". Toisen kerran pari koira veljestä meinas alkaa alistamaan koiraani ja taas syöksyttiin hienolla loikalla ottamaan omaa koiraa kiinni, ettei konfliktia pääsisi syntymään. Hämmästyttävintä on se, ettei omia koiria kielletä tuollaisissa tapauksissa (kiire oli sitten kyllä hakea omat pois kun minun nallukka oli tiukassa syleilyssä). Olen huomannut että ko. rotuja omaavat ovat huomattavasti paremmin ajan hermolla ja tarkempia koiriensa tekemisistä kuin monet muut. Syystä, että oli aloittava osapuoli kumpi tahansa... syy tuntuu aina olevan taistelukoiran. koirapuistoissa kun liikkuu niin monenlaista tallaajaa ja aina joukkoon sattuu niitä, jotka eivät oikeasti osaa lukea koiria ollenkaan tai eivät piittaa mistään. Paljon on huonoja kokemuksia koirapuistoista, enkä niissä enää juurikaan käy.


    • Räyhääjät

      Niistä pitbullin leuoista vielä. Eli kuten alla olevan linkin videoista näkee miten koirat roikkuvat ilmassa hampaiden ja lekojen varassa. Voi kuvitella minkälaista jälkeä saisivat aikaan jos tulisi yllättäen tappelu toisen koiran kanssa koirapuistossa. Eikö pitbullit tunneta juuri periksiantamattomuudesta ja siitä etteivät irrota otettaan vaika mitä tapahtuisi.

      Video ei siis sisällä koiratappeluita tai eläinrääkkäystä vaan esittelee machotyyliin pitbullien voimia yms:

      http://pitbullvideostore.com/

      • hauh hauh

        ovat pienikokoisia koiria n.25 kiloisia. Kyllä niillä voimakas leuka. Isot ja leveät leuat ruumiinsa nähden. Pitbullit ovat kuin haukeja, haukeilla isot kidat :))


        Kyllä isot koirat ovat pelottavampia kuin pittbullit. Rotweillit ovat pelottavia koiria.


      • 100 kg mastiffi?
        hauh hauh kirjoitti:

        ovat pienikokoisia koiria n.25 kiloisia. Kyllä niillä voimakas leuka. Isot ja leveät leuat ruumiinsa nähden. Pitbullit ovat kuin haukeja, haukeilla isot kidat :))


        Kyllä isot koirat ovat pelottavampia kuin pittbullit. Rotweillit ovat pelottavia koiria.

        Mitä sellainen pystyisikään tekemään? Ajatella.


      • hauh hauh
        100 kg mastiffi? kirjoitti:

        Mitä sellainen pystyisikään tekemään? Ajatella.

        kävin katsoo sivulla http://www.mastiffi.com/ mielenkiintoista :). täytyy olla iso auto jos meinaa hommata sellaisen.


      • ANIMALHATER

        Tosta nettisivusta huomaa, millaista on pitbull teollisuus ja ihmiset niiden ympärillä. Mättömusa soi ja machoillaan... lainauksia sivustolta: "get some respect and get a real fucking dog!", "brought to you by finestkennels.com"


      • mirkunen
        ANIMALHATER kirjoitti:

        Tosta nettisivusta huomaa, millaista on pitbull teollisuus ja ihmiset niiden ympärillä. Mättömusa soi ja machoillaan... lainauksia sivustolta: "get some respect and get a real fucking dog!", "brought to you by finestkennels.com"

        ota sinäkin selvää asioista kunnol sivuilta. esim: http://www.pitbullyhdistys.fi/


    • bat-elvis

      Kaverin myöskin puolivuotias narttupentu käy päivittäin koirapuistossa. Ei ole koskaan aloittanut mitään ongelmia, ja yleensä tuijottaa vain kysyvästi jos joku on sille murissut. Kerran leikattu narttu seropi suuttui sille ihan tosissaan, käveli perässä ja murisi, ja silloin oli tappelu lähellä. Onneksi sen toisen koiran omistaja huomasi saman ja nappasi koiransa ja jatkoivat matkaa. Eli toistaiseksi menee hyvin, mutta jos jotain merkkejä alkaa ilmaantua niin loppuu puistoilu äkkiä.

      Muille sanotaan kysyttäessä, että koira on vaikka amerikanbulldog pentu, joka sitten ei aiheuta sitä ikuista jeesustelua. Jos koirat on leikkinyt pitkään yhdessä nätisti niin sitten kehtaa välillä sanoa kyseessä olevan pitti. Ne jotka koiran kasvatuksesta eniten tietävät suhtautuvat uutiseen yleensä ihan hyvin, moni ilmoittaa kokoajan tienneensä mikä rotu on kyseessä. Sitten on tietty näitä puudelinpissattajia jotka vetävät herneet nenään kun kerran lukivat raamatustaan ilta sanomista, että joku pitiksi väitetty koira söi omistajansa tai jotain vastaavaa. Eikä sille mahda minkään, siihen täytyy vain tottua. Mutta karu totuus on, että pitbullin hankkimalla sitoudut myös siihen että kaikenlaiset pellet tulevat aukomaan sinulle päätään kun kerran tietävät kaiken kaikesta, etenkin sinusta ja koirastasi. Ja samalla sitoudut myös siihen, että joudut vahtimaan koiraasi tuplasti enemmän. Jos jotain sattuisi ja kyseessä olisi pitti, niin siitä tehtäisiin sellainen mediasensaatio, että oksat pois mikä taas heittäisi kansan käsitystä tuosta upeasta rodusta pari pykälää typerämpään suuntaan.

      Ja koska kyseessä on kokoisekseen voimakas koira joka ei yleensä kauheasti varoittele kun pinna on palamassa niin kannattaa kyllä harkiten edetä tuon koirapuistoilun kanssa. Melkein parasta on jos tutustuu seudulla muutaman isomman ja riehakkaamman rodun omistajiin ja sopia vaikka tapaamisia, että saavat päästellä höyryjä tutussa seurassa. Se ei takaa etteikö rähinää joskus voisi syntyä, mutta ainakin sillon tietää olevansa tekemisissä toivottavasti järkevien ihmisten kanssa ja asioita katsotaan järjellä eikä sensaatiohakuisella typeryydellä. Myös nk. break stick on aina hyvä pitää mukana puistoillessa, eli siis sellanen pyöreäreunainen tikku jolla kammetaan leuat auki jos jotain ikävää sattuu.

      Onnea projektiin ja toivottavasti huolettomia päiviä tiedossa!

      • Feat!

        Mä feat:taan edellistä kirjottajaa. Erittäin hyvin sanottu siellä perällä ;)


      • rocko

        Yhdyn tähän edelliseen mielipiteeseen. Itselläni on vajaan vuoden ikäinen seropi-Amstaffi jolla tuntuu puistossa olevan mukavaa, kaikenkarvaisten rotujen kanssa, mutta ei kestä kovin pitkää höykyytystä. Joskus voi olla, että jo 5 min ärsytys alkaa riittää. Tässä vaiheessa tuon ärsyttäjän omistaja ei ole tehnyt elettäkään estääkseen koiraansa, ja kun urokseni laittaa riidankylväjän kovaotteisesti matalaksi, katsotaan minua tietysti todella pahalla silmällä. Kannattaako meidän tässä vaiheessa lopettaa jo puistoilu? Tai siirtyä siihen puistoon, jossa ei ketään käy?

        Muutamat pienemmät haaverit on tapahtuneet, mutta urokseni ei ole millään tappomielellä liikkeellä. Mikä on muiden mielestä se "koirapuistossa tapahtuu- ns. normihaaveri"?

        Ja totta on, kun vimma iskee, sitä on hankalaa saada pois päältä, breac stickiin ei ole ollut tarvetta.
        Haluaisinkin saada seuraa muista reilunleikin isoista koirista seuraa. Meillä muutama hyvä painikaveri on, amerikan bulldog, boxeri ja shar pei, mutta lienee olla parasta siirtyä sinne toiseen puistoon muiden painavien veljien ja siskojen kanssa ja antaa olla?


    • Maruneiti.

      Itse en pitbullia omista mutta mielestäni ihmiset jotka lähtevät puistosta heti pitbullin puistoon saavuttua ovat säällittäviä.Vaikka rotu onkin todella voimakas ja lihaksikas niin itse en kuulu niihin säällittäviin ihmisiin jotka pakenevat bittejä.Oma koirani (Suomenlapinkoira)(Uros) Tykkäsi paljon leikkiä pitbullejen kanssa varsinkin pentuna ja tälläkin hetkellä hänen ollessaan 1,6v leikkii yhä bittejenkanssa mutta valitettavan harvoin bulleja on puistossa.Oma koirani eli ko suomenlapinkoira on luonteeltaan hieman ärhäkkä eikä enään niin kamalasti leiki mutta AINA kun bitti on puistossa niin on meidänkin jätkässä vauhtia.

      • gvuiiulguigui

        usein kun amstaffit ja pitit tulee aikuiseksi koirapuistoilut loppuu kuin seinään ainakin omassa puistossa kävi pari amstaffia mutta aikuistuttuaan ei tullut enään toimeen muiden kanssa sama myös pittbullsekoituksen kanssa..

        pennut tulee aina helposti toimeen rodusta riippumatta..aikuistuttuaan vasta näkee onko sosiaalinen vai ei..

        itse tykkään koirapuistossa olla samanhenkisten kanssa ja tykkään että koirani saa seurustella myös omansa lajin kanssa ja kerran viihtyy niin hyvä..mutta en valitse tuon epäsosiaalisuuden vuoksi mielelläni amstaffia koska ei tunnu tulevan toimeen hyvin muiden kanssa aikuistuttuaan. Muuten en ole vastaan rotua ja pidän varsinkin bulleista jotka lienee helpompia tässä suhteessa. Nytkin omaan kyllä terrierin mutta helpomman sosiaalisessa mielessä ..


      • kysymykseen
        gvuiiulguigui kirjoitti:

        usein kun amstaffit ja pitit tulee aikuiseksi koirapuistoilut loppuu kuin seinään ainakin omassa puistossa kävi pari amstaffia mutta aikuistuttuaan ei tullut enään toimeen muiden kanssa sama myös pittbullsekoituksen kanssa..

        pennut tulee aina helposti toimeen rodusta riippumatta..aikuistuttuaan vasta näkee onko sosiaalinen vai ei..

        itse tykkään koirapuistossa olla samanhenkisten kanssa ja tykkään että koirani saa seurustella myös omansa lajin kanssa ja kerran viihtyy niin hyvä..mutta en valitse tuon epäsosiaalisuuden vuoksi mielelläni amstaffia koska ei tunnu tulevan toimeen hyvin muiden kanssa aikuistuttuaan. Muuten en ole vastaan rotua ja pidän varsinkin bulleista jotka lienee helpompia tässä suhteessa. Nytkin omaan kyllä terrierin mutta helpomman sosiaalisessa mielessä ..

        Alkuperäisen kysyjän kysymykseen; omistat koiratappeluun jalostetun taistelukoiran, joka on kielletty monissa valveutuneissa länsimaissa. Ensin mieleeni tuli, että olet vain tyhmä, mutta tekstiasusi ei sitä tue.
        Uskon, että olet nuori ja hyvin ajattelematon. Muutaman vuoden päästä käytöksesi nolottaa sinua toden teolla; veikkaanpa, että parin vuoden päästä tällainen uho jonkun toisen suusta herättää sinussakin myötähäpeän tunteen.


      • mirkunen
        kysymykseen kirjoitti:

        Alkuperäisen kysyjän kysymykseen; omistat koiratappeluun jalostetun taistelukoiran, joka on kielletty monissa valveutuneissa länsimaissa. Ensin mieleeni tuli, että olet vain tyhmä, mutta tekstiasusi ei sitä tue.
        Uskon, että olet nuori ja hyvin ajattelematon. Muutaman vuoden päästä käytöksesi nolottaa sinua toden teolla; veikkaanpa, että parin vuoden päästä tällainen uho jonkun toisen suusta herättää sinussakin myötähäpeän tunteen.

        otappa selvää enemmän piteistä ennen kuin alat laukomaan yhtään mitään.


    • miettikääny

      Miksi epäilet että pitbullista löytyy agressiivisia piirteitä.... Se on ihan aiheellista, toisin kuin heidän mielestään jotka väittävät vian olevan vain omistajassa. Ainahan vouhotetaan että se vika on siellä hihnan toisessa päässä, että vika on täysin kasvatuksessa. Tämähän on täysin idiootti väite. Sama olisi väittää että ihmisen kaikki luonteenpiirteet johtuisivat kasvatuksesta. Jotkut rodut vaan ovat aggressiivisempia. Joillain pitkälle jalostetuilla roduilla esiintyy esim lonkkavaivoja, on loogista että joillain roduilla esiintyy vastaavasti korvien välissä vaivoja. Pitbulleja on jalostettu tappelukoiriksi, siis korvanvälivikaiset geenit on otettu jalostuksessa jatkoon. Koirien jalostuksessa ollaan menty ihan liian pitkälle, ja siinä todella paljon sairaita piirteitä. Tämä kai kertoo ihmisen synkästä historiasta. On helppo ymmärtää tappelukoirakulttuurin kukoistaneen ennen muinoin ihmiskulttuurissa. Tätä päivää sen ei todellakaan pitäisi olla, kuten ei minkäänlaisen väkivallan. Älä todellakaan vie koiraasi enää puistoon, pihalla saa olla jos on korkea aita. Lasten kanssa ei todellakaan pidä jättää kahden. Ja onhan tapauksia joissa pitbull on omistajansakin pahoinpidellyt. En ymmärrä mikä niissä pitbulleissa viehättää, miksi tiibetinspanieli ei kelpaa. Miksi pitää pullistella, oletko pienikokoinen ihminen??

      • mirkunen

        sinullekkin suosittelen ottamaan enempi tietoa selvillä amerikan pit bull terries rodusta..


    • pentu-is-rocking

      Mua ei pelota niinkään se rotu, vaan se, mitä sen omistajan mielessä liikkuu.

      Valitettavaa, mutta useimmiten pittbullit, saksanpaimenkoirat, staffit ja mastiffit yms. otetaan statuskoiriksi. Niitten lihasvoimalla ja koolla ja näöllä sekä maineella halutaan pullistella ja kuin pisteeksi iin päälle, niitä suojelukoulutetaan kotikonstein, useimmiten siis ihan väärin. Ja etenkin, jos koulutus jätetään kesken tai epäonnistuu, niin koirasta tulee.. noh, ei-niin-miellyttävä kanssaeläjä.

      Jos taas omistaja on tietämätön tai laiska kouluttamaan tai kasvattamaan tai ei tarpeeksi dominoiva, niin koira ottaa vallan omiin tassuihin kohtalokkain seurauksin.

      Koirapuistossa pähkäilen enemmän sen omistajan suhtautumista ja hallitsevuutta koiraansa, kuin koiran rotua. Sinunlaisen ihmisen kanssa ja koirasi kanssa on varmmasti miellyttävä olla puistossa. Harmi, ettei näitä fiksuja ihmisiä ole enempää..

    • Pirkkå ja Pitti

      Luin tästä ketjusta aloituksen. Sen jälkeen selasin alaspäin, ja alkoi tuo "pittbullit on sairaita!!!" paskanjauhanta. Ei kiinnosta lukea tuollaisia juttuja, mulla on itsellä pitti narttu, ja se ei ole yhtään sairas. Sen kanssa voi puistoilla ja jos joku haluaa tulla sitä testaamaan ja ärsyttämään, se yleensä alistuu tai lähtee tilanteesta pois.

      Suurimmat räyhääjät puistossa on pystykorvia, labbiksia ja sakemanneja.
      Nämäkin on vielä yksilökohtaisia.... ;)

      • juuso_löppönen

        joskus käyn koirapuistossa ja hyvin on mennyt puistoillut,jos nyt ei pari lois tartuntaa,lasketa mukaan!
        yeps itse en koiraa niin paljon katso ,vaan katson minkälainen on koiran omistaja! onko selvinpäin? tai kuuluuko johonkin ääriryhmään!?,näitäkin on ollut täälläpäin.


    • 10

      noh, kun täällä näyttää olevan niin kaikki tietävää porukkaa niin pittbullin "vihaajat" kertokaapas mistä moinen johtuu?
      minulla siis on "puolikas" pitti- eli siis kahden rodun edustaja, paimenkoiraa ja pittiä. olen nyt 4 vuotta käynyt koiran kanssa puistossa. mutta 2 kertaa olen joutunut kokemaan kun koira hyökkää toisen kimppuun. mutta minun koirani ei hyökännyt, ei edes puolustautunut.

      elikkä siis. olin puistossa normaaliin tapaan, kunnes portista tuli sisään n. 2 vuotias berninpaimenkoira(tunnetaan ystävällisenä rotuna) hyökkäsi kuin yleinen syyttäjä "tappaja"koirani kimppuun. Tappajani ei edes puolustautunut vaan antautui mutta bernipä ei lopettanut vaikka toinen näytti alistuvan täysin. tämä asia sovittiin järkyttyneen omistajan kanssa sitten. ja pidimmä parisen viikkoa taukoa puistosta. kaikki jatkui siis vuoden verran normaalisti. kunnes sisään portista asteli kuoltainen noutaja, kiltisti heilutti häntäänsä ensin, mutta kun "tappajani" haisteli noutajan omistajaa, noutaja kävi "petoni" kimppuun. siinä vaiheessa sitte meijän neitonen pisti jo takaisin.. eli siis.. tästähän voin nyt päätellä että kivoiksi ja ystävällisiksi roduiksi tunnettu berni ja kultsi eivät ole koirapuistokoiria?

      asian pointti on nyt se , että niinkuin koirakuiskaaja cesar milian sanoo "ei se rotu, vaan omistaja".. olen jatkossakin antanut "agressiivisen taistelukoirani"leikkiä kummankin rodun edustajien kanssa. en siis tuominnut koko rotua.

    • 8y8y

      Mä näin tuossa pari viikkoa sitten elämäni ekan pitin livenä. Aluks vähän kavahdin koiria, onhan tämän rodun ulkonäkö aika vaikuttava. Mutta sitten kun siinä silittelin koiria hetken, niin voi että miten lutusia koiria! Pentu yritti kivuta koko ajan syliin ja vanhempi uros olis voinu istua koko päivän siinä rapsuteltavana. Kyselin hirveästi rodusta noin ylipäätänsä arjessa, kun en tosiaan rotuun ole aiemmin missään törmänny. Omistajat kertoikin ainakin heidä koiransa olevan aikamoinen sohvaperuna... Ymmärrän kyllä niitä ihmisiä, ketkä lähtevät koiransa kanssa pois puistosta pitin sinne saapuessa, on tuo media tosiaan aika huonon maineen rodulle tehnyt... Mutta kyllä minuakin on vähän huvittanut, jos joku on vaihtanut tien toiselle puolelle koiransa kanssa vain siksi, että oma bokserini on häntätypistetty ja siksi ehkä hieman hurja näköinen. Vielä kun väritys on tummunpuhuva tiikeri... Se riittää pelottamaan osan ihmisistä pois... Omaa urostani en käytä koirapuistoissa. Bokseritkin lukeutuvat näihin haasteen aina vastaan ottaviin rotuihin. Ja oma urokseni ei näytä mitään muuta merkkiä tulevasta rähinästä, kuin jähmettymällä muutamiksi sekunneiksi paikoilleen. Nuoremman uroksen kanssa en lähde edes testaamaan, on nimittäin todella dominoiva luonne. Joka rodusta löytyy niitä koiria keistä ei vaan tule koirapuisto koiria tekemälläkään. Ei tuomita kuitenkaan koiraa rodun perusteella. Omistajalla on suurin vastuu koirastaan ja toivonkin, että koirien omistajat osaisivat tulkita koiriaan, tietäen täten voiko koiraa pitää turvallisesti muiden koirien seurassa.

    • ns. "verikoirat"

      Olen käynyt paljon koira puistoissa ja pistänyt merkille, että pienet koirat saa olla miten haluaa puistossa. Esim saa räyhätä muille ym.. Vihaisimmat koirat mitkä on tullut vastaan on ollut leoberginkoira, dalmatialainen, beagle, sakemanni ja muutama pieni terrieri.. ns. pittbullit ovat olleet hyvinkin lempeitä...

      T: Rotikan omistaja

      p.s.Äsken mainitsemat rodut ovat yrittäneet hyökätä erittäin agressiivisesti koirani päälle.. ja muiden koirien.. MUTTA OLEN SITÄ MIELTÄ ET VIKA EI OLE RODUSSA VAAN HIHNAN TOISESSA PÄÄSSÄ!!!!!

    • persona-88

      Henkilökohtaisestihan pidän koirapuistoista juurikin sen takia, että niissä tapaa mitä erilaisimpia rotuja ja koiria :) Yksikään rotu, jota pidetään "vaarallisena" ei ole ollut itselleni tai koiralleni vaaraksi. Päinvastoin pienet hentoiset koirat räksyttää oman 40 kiloisen narttuni nurkkaan. Kiitos. Koira on se mihin se opetetaan.

    • Jos omistaa pitbullin täytyy olla tietoinen rodun historiasta ja rodulle tyypillisestä käytöksestä ja vaistoista. Pitbull ei koskaan saa joutua tilanteeseen jossa sen uinuvat taistelijan vaistot pääsisivät valloilleen ja koirapuisto on juuri tälläinen paikka. Itse päästäisin pitin vapaaksi vain tuttujen koirien keskuudessa, en koskaan vieraiden. Pentuna toki voi käyttää puistossa, mutta siinä 1v korvilla se pitäisi ihan suosiolla lopettaa tai käyttää vain yksin tai tutun koiran kanssa.

      Tosin suomessa on suurin osa ihan ryssän tai puolan pittejä eikä niillä ole amerikanpitbullterrierin kanssa mitään tekemistä.

      Omaa koiraani on jotkut "pitbullin" omistajat luulleet myös pitiksi ja sitten ihmetelleet kun sanon sen olevan sekarotuinen ja ihan muista roduista koostuva. Poikkeuksetta voi sanoa, että näillä ihmettelijöillä ei ole ollut narunpäässä pitbull vaan joku sekarotuinen. Vaikka ei tarkkoja rotumääritelmiä olekaan ko. rodulla olemassa niin kyllä rodun kohtuu helposti tunnistaa. Ikävä kyllä suomessa viedään rahat pois helppouskoisilta ja hyvää vauhtia pilataan hienon rodun mainetta.

    • vmr

      Täällä kommentoi "mixeripitin omistaja. Kuten joku aikaisemmin sanoi,ei aitoja pittejä suomessa taida 20 enempää löytyä. Amstaffeja ja staffeja sitten senkin edestä. Mutta kyllähän näitä yli sosiaallisia "tappajakoiria" löytyy joten en näe mitään syytä miksei pitbullit,amstaffit,staffit yms "vaaralliset" rodut voisi koirapuistoon tulla. Eiköhän jokainen koiran omistaja tiedä miten piskinsä käyttäytyy ja kyllä kaikki fiksut pittien omistajat puistoista pysyvät poissa jos tietävät että oma koira ei muista tykkää. Mutta jos se kiva naapurin martan pikkufifi loksauttaa hampaan jäljet pitbullin kylkeen niin ei kenelläkäään ole mitään syytä käskeä heitä puistosta pois koska kyse on vain pikku puudelista o.o Enempi minä pelkään kultasianoutajia koirapuistossa kuin pitbulleja tai amastaffeja ;-) Ja kyllä, minun pitti/staffi sekoituksen päälle on monta kertaa kultainennoutaja,berninpaimenkoira,kääpiövillakoira ja muutama muu "tavallinenperhekoira" käynyt kiinni. oma koira on siis vain heti alistunut ja silti on toiset agressiivisesti päälle käyneet. Että eiköhän se vika ole ihan hihnan toisessa päässä eikä niinkään rodussa.

    • dftguyiuio

      Mukava kuulla että olet vastuullinen. Pitti ei aina ole helppo vieraassa laumasssa jos tutussakaan varsinkaan uros. Ja jos tappeluun päätyy on sinnikäs eli hyvä sosiaalistaminen oikaisu heti provosoinnista tai provosointiin vastaamisesta on tärkeää. Toki omat rajat normaalielein (eli kertoo rajansa paikallaan ollen ok mutta toisen perään meneminen ei jne.)on sallittu muttei yliampumiset ja ne korjattava heti.

      Itse myönnän että katson koirapuistoon mennessä rodun(oli sitten pitti, rotikka, dogo, akita etc)..ei sinällään etten luottaisi rotuun hyvissä käsissä mutta jos en tunne omistajaa ja hänen tapaansa kouluttaa koiraa sekä koiraa itseään niin en aina mene ellen ole hyväksi todennut. Nämä on vahvoja rotuja ja väärissä käsissä voi saada pahaa aikaan varsinkin kun omaan pikkuterrierin.

      Ymmärrän että loukkaannuit pittbulli asenteesta..itsekin kohtasin joskus pari mummoa ja ne ihastui koiraani ja silitti sitä mutta kun huomasi että onkin kettuterrieri niin kädet nousi äkäseen..hui hirveetä se onkin terrieri ne onkin äkäisiä. Koiruuteni jäi hämmästyneenä istumaan kun porukat lopetti ihastelun. Pittin omistajana saat varmasti kuulla paljon tuollaista mutta toisaalta voit myös puhdistaa rodun machomainetta mukavaan suuntaankin ja olla ylpeä koirastasi ja sen sosiaalisuudesta muitten koirien suhteenmikäli näin on vielä kun koirastasi kehkeytyy pari kolmevuotias. Tsemppiä teille ja ei kannata ihan kaikkea kuunnella. :)

    • omituista

      Jos koira osaa käyttäytyä, on omistajan hallinnassa ja tarkan silmän alla, miksi ei saisi viedä puistoon? Koiran kehonkielestä näkee heti jos on ongelmia tulossa jolloin tilanteet voi estää. Kaikki koirat eivät ole vihaisia yms vaikka ovat minkä rotuisia. Toki riski on suurempi kun on koiratappeluihin yms jalostettu rotu, mutta oikealla koulutuksella sekä koiran omalla luonteella on osansa. Kyllä miedän muutaman vahvan rodun miksauspojalla on kivaa puistossa mutta esimerkiksi kun rotan kokoinen chihu tulee ja haukkuu ja komentelee ni kyl sanoo takaisin ja on ihan oikein! Olen nähnyt hemmetin dominoivia ja tappelunhaluisia labbiksiakin, mutta mitä niistä valittamaan kun eihän se ole tappeluihin jalostettu, niih. Tai just jotkut chihut jotka räksyttää kaikesta,näykkivät sun muuta, voi perkule! Hermostuttavat isommankin koiran ja kun iso koira sanoo takaisin ni se on hirveä tappaja!
      Jos koira ku koira ei osaa käydä puistoissa, sitten päättää olla käymättä tai kouluttaa koiraa oikeissa olosuhteissa. En itsekään veisi räksyttävää ja tappelunhaluista koiraa puistoon mutta en leimaa rodun perusteella, vaikka chihuja käytinkin esimerkkinä!

    • Domistaja

      Pittbull rotuhan on oikeasti hyvin lempeä koirarotu. Tiesitteko että sen lempinimi on ennen ollut nannydog koska se tulee niin hyvin toimeen lapsien kanssa ja maailman eniten puremistapauksia koiraroduissa omaa meidän kaikkien lempi kotikoira labradorinnoutaja. joten se on kyllä iha se luonne eikä rotu mitä pitäisi pelätä.
      Ja voin tähän vielä sanoa että en ole itse pittbull rodun omistaja ja sen rotuinen koira on myös hyökännyt oman koirani kimppuun ja purrut samalla minua polvesta aiheuttaen tikattavan avohaavan. En silti tuomitse rotua vaan koiran omistajan joka oli selvästi ottanut tämän ylvään näköisen koiran vain pönkittääkseen omaa egoaan.

      • hullu tappajarotu

        Voi voi sentään älykääpiötä. Ehkä labradorinnoutaja puree tilastollisesti useammin kuin pittbull mutta mitä luulet, onko labradoreja hieman enemmän kuin pittbulleja? Mietihän oikein tarkkaan niin ehkä valkenee.

        Toinen kysymys: pittbullit tappavat, labradorinnoutajat eivät tapa. Jotain epäselvää vielä?


    • hullu tappajarotu

      Aivan hyvin ymmärrän naisen reaktion. Pittbull on tappaja-koirarotu joka pitäisi lailla kieltää. Tämän tästä saamme lukea uutisista pittbullien tekemistä tapoista, viimeksi tänään Australista, jossa pittbull tunkeutui naapuritaloon tappamaan pienen lapsen. Kaikki pittbullit pitäisi lailla kieltää ja tappaa, samoin kuin niiden kusipäiset ja henkisesti vajaat omistajat. Vain näin päästäisiin tästä hirivittävästä vaaratekijästä eroon.

      Todella typerää hymistellä ja paapoa pittbullien omistajia koska ongelma on niin selvä. Hullu mikä hullu, ei taistelukoiria pitäisi päästää häkeistä ulos ollenkaan muiden koirien tai ihmisten lähelle.

      Suomessa on Pittbullyhdistys, jonka kotisivuilla ei ole ollenkaan yhdistyksen yhteystietoja. Onko yhdistyksellä jotain salattavaa? Yrittäkää edes keksiä tähän joku vastaus, pittbullien kusipääfanit.

    • Arvaamattomia33

      Pittbull kävi oman koirani kimppuun varoittamatta(onneksi ei pahempaa käynyt).Jos koira on jalostettu taistelukoiraksi niin olisikohan sillä sitä agressiivisuutta ihan luonteen pohjalta.Tekisi Suomi samoin ja kieltäisi taistelukoirarotuja kuten Tanska meinaa tehdä.

    • Koiranomistajaaaa

      Siis voi jumalauta! Eikö ihmiset ymmärrä että meissä on se vika jos koira ei aikuisena tule toimeen muiden koirien kanssa paitsi jos kyseessä ei ole jo valmiiksi päästä vialla olevaa joka on yleensä todella harvinaista.

      Se on omistajasta kiinni, yleensä kun vaikka youtubessa tulee vastaan video jossa chihuahua puree jotain tosissaan, vaikka sormia niin se naurattaa koska chihulla on niin pienet hampaat jotta se pikkuisen koskee se purema mutta ei kovin paljoa. Yleensä pienistä ja söpöistä pikku laukuntäytteistä tulee niitä epäsosiaalisia koiria, otetaan esimerkiksi vaikka nyt pikku yorkshirenterrieri joka puraisee vaikka pentuna ihmisen kättä, sitten omistaja väkisinkin ottaa koiran syliinsä lellitäkseen tätä että olevinaan vahinko ja ei kai pikku pentua hampaaseen koskenut, voi pikku kullannuppu... Kaikki johtuu koiran ulkonäöstä.

      Toisinkuin Saksanpaimenkoira joita Suomessa on rekisteröity monta kymmentätuhatta, niin omistajat yleensä paremmin kantavat vastuunsa ison koiran koulutuksesta sillä tietävät seuraukset...

      Mutta kuten Cesar Millan jo tekee niin Ihmiset On Niitä Joita Pitää Kouluttaa!!

    • minävuan84

      mulla 2 pittbullia, mulle ihan sama mitä rodusta ajatellaan, mut mä oon näyttäny muille, että kaikki lähtee koiran kouluttamisesta ja millaisen kasvatuksen saa. ja cesar milanin daddy on ihan paras! :) miksi oot hommanu pitbullin jos ajattelen noin asian? mä ainaki rakastan mun koiria, ne ei oo ikinä tehny kellee pahaa. monen suut loksahtaa vaan auki puistoissa ja jää hiljaa vaan katsoo ku mun kaks pojuu vaan leikkii ja pitää hauskaa muiden kanssa. tolla asenteella koirastas varmaan tulee eggressiivinen. lopeta tollanen ajattelu

      • asdniinpäniin

        minävuan84, mitä linjaa koirasi ovat? Gamepitit ovat yleensä juurikin sellaisia jotka harvoin tulevat muiden (vieraiden koirien) kanssa toimeen, omienkin kanssa saattaa ongelmia kaiken sosiaalistamisen jne jälkeen tulla. Kukaan, ei kukaan järkevä ja rodun tunteva ihminen vie omaa puhdasta pittiään koirapuistoihin vaikka ne miten hyvin tulisivat toimeen muiden kanssa. Riittää kun vieras koira provosoi omaa koiraasi, niin tietenkin se vastaa siihen ja jälki ei ole kaunista katseltavaa jos et osaa lukea koirien elekieltä. Sitten kielletään suomessakin kaikki pitit ja muut vastaavat rodut juuri tuollaisten typerien ihmisten takia..

        Veikkaisin että itseltäsi löytyy paperittomat "puhtaat pitit" tai rescuena otetut pittimixit joihin on matkan varrella sekoitettu ihan varmasti jotakin muutakin rotua sekaan.

        Itseltänikin löytyy pitti ja se on sosiaalinen, sietää muita koiria hyvin (ainakin tähän asti on sietänyt) mutta mieleeni ei tulisi IKINÄ lähteä testaamaan että mitäs jos se lähteekin mukaan tappeluun jossain yleisessä puistossa.

        Cesarin koirista on paha mennä mitään sanomaan, mutta veikkaisin että niissäkin on jotakin muuta kuin vain sitä pittiä, jenkeissä kun on tapana kutsua kaikkia seropejakin piteiksi vaikka olisivatkin kahden rodun sekoituksia tai paperittomia...

        Ja vielä yksi juttu, minkä ihmeen takia olet hommannut noinkin vaativan rodun edustajat itsellesi jos et kerran tiedä millaisia ne on? Senkö takia että voit lesota jossakin puistossa muille miten osaat kouluttaa seropisi?


    • yksinkertaista

      olen samaa mieltä ylempien kanssa! Miettikää ensiksi koiria koirina, sitten vasta rotuna ja viimeiseksi "luonteena". On olemassa rotuja, mutta pääasiassa koirat käyttäytyyy kaikki samalla tavalla olkoon kyseessä chihuahua taikka pittbull. Joillekin roduille on vaan ominaista jokin asia, kuten paimentaminen. Sekään ominaisuus ei tule esiin ellei sitä "käynnistetä". Pittbulleilla on huono maine VAAN JA AINOASTAAN miedän ihmisten takia. Koirissa itsessään ei ole mitään vikaa. Pittbullit on vaan jalostettu voimakkaiksi, vahvoiksi ja korkean kipukynnyksen omaaviksi, mutta se ei tee siitä millään tavalla agressiivista. Agressiivisuus ei nimittäis pysty olemaan koiralla luonteenpiirteenä, koska se ei ole luonnollista, vaan vasten luontoäidin sääntöjä. Ihminen siis käytöksellään ja teoillaan tekee niin. Kannattaa siis muutaman kerran miettiä, millaisen koiran hankkii itselleen tälläisten asioiden välttämiseksi. Joistakin ihmisistä ei vaan tule laumajohtajia ikinä :)

    • ettänäin--

      minulta löytyy bordercollie ,joka ei paimenna. en ole harjoittanut sillä paimentamista, sillä ei ole taipumusta paimentaa. joten tuskin pittbullikaan alkaa veristä tappelua ellei sitä ole koulutettu tai käytetty koiratappeluissa. että älkää yleistäkö. paljon näkee koirailmoituksiakin että myydään koirapois koska ei metsästysviettiä vaikka koira on esim pystykorva, tai myydään laumanvartija rotuinen koira, jolla ei taipumusta vartioida.... ihmiset se on millaiseen koulutukseen ja elämään koira tottuu. ei se rotu vaan se koulutus! näin sanoo asiantuntijat!

    • NONIIIN..
      jeps,ei kovin montaa oikeeta pittiä taida kovinkaan monelle tulla vastaan....
      itellä siis amstaffi-pitti uros ja amstaffi narttu,ja joka päivä mm koirapuistossa. monilla on ollut ennakkoluuloja tätäkin pitti sekoitusta kohtaan mutta on todennut hetken päästä että "ompas se ihana ja kuinka kiltti" se on tasapainoinen koira! ja sitte on niitä jotka väittää että teidän koira kävi päälle vaikka oma koira alotti.ja sitte ne jotka häipyy kun tullaan.
      MEIDÄN KOIRAT AINAKIN,ottavat välillä kiinni toisiakin koiria pannasta, kurkusta,niskasta,valjaista MUTTA SE ON LEIKKIÄ,ja omistajan pitää tunnistaa leikin ja suuttumisen raja! ja jos toisen koiran omista ei sitä leikkiä salli niin omat koirani sen uskovat kun kielletään. kaikista paras kun antaa koirien itse selvittää asiansa,PAITSI EI TAPELLA TIETENKÄÄN. USEIMMITEN ÄÄNI ON PAHIN,tiedätte kyllä...

    • minä vain

      Tottakai pitbullterrierin puistoon saa viedä jos tulee toimeen muitten koirien kanssa!

    • Pitit ovat tervetulleita mun koirien kanssa puistoon, rakastan kyseistä rotua ylikaiken. Tosiaan ne eivät eroa normaaleista koirista millään tavalla, vaikka bullien tavalla ne ovat hieman itsepäisempiä ja kovia luonteeltaan.
      Ovathan ranskanbulldogitkin jalostettu entisistä tappelukoirista, miksi niitä ei sitten sorsita.
      Meillä kanssa näiden kaikkien leikkiin kuuluu kurkusta ja kaulasta sekä jaloista jne pureskelu ja vetäminen, hellästi ja välillä vähän raisummin, mutta leikkiä se on ja tappelut erottaa pienestä nahinasta ja leikistä todellakin.
      Useammin isoegoiset pikkukoirat purevat. Tosiaan ja kultainennoutaja on lukumäärään kanssa suhteutetussa tilastossa tällähtkellä johdossa ihmiseen kohdistuneiden puremien osalta. Ja presat, pitit jne bullit häntäpäässä.
      Media on tehnyt esim rotikoista ja dobbereista ja etenkin piteistä tappajakoiria. Miksei kultaistennoutajien puremista ja raateluista nosteta haloota? No koska ne ovat kilttejä söpöjä nallukoita. Miettikää vähän.

    • he-heinähattu

      Jos koira on kiltti, eikä aggressiivinen niin tervetuloa vaan puistoilemaan. Meidänki puistossa kävi yks "tappajakoira" (dogo argentino narttu) ja se oli tosi mukava tapaus. Se siinä portilla haukku aluks, mut lopetti ku pääs sisään. Leikki mun koiran kanssa eikä mua kyllä pelottanu että se puree vielä kun siitä näki että ihan kiltti se on.

    • Kyllä ihminen saa chihuahuastakin aggressiivisen koiran, jos se niin koulutetaan ja kasvatetaan (tai sitten jätetään kouluttamatta jolloin koiralla ei ole harmainta havaintoa miten sen pitää käyttäytyä).

      Harmillista vaan, että usein nämä "otampa koiran vahtikoiraksi, enkä kouluta sitä mitenkään"-tyypit hankkivat juuri rotikan, amstaffin, pitbullin tms...

      Oman koirani kimppuun kävi koirapuistossa dogo argentino. Minua suretti tosi paljon sen koiran puolesta, koska hänen omistajansa oli täysi idiootti.

    • Ei bulleja puistoon

      En lukenut koko keskustelua enkä tiedä onko joku tästä jo maininnut..

      Minä en vie bullterrieriäni koirapuistoon. Miksi? Siksi että halutessaan se voi tappaa jonkun koiran ja vielä helposti. En halua ottaa sitä riskiä enkä ole niin itsekäs.
      Koskaan koira ei ole 100% luotettava ja kaikkien koiranomistajien tulisi se tietää. Ja vaikka bullini ei edes kävisi vihaisena toisen koiran kimppuun, se voi vahingossakin aiheuttaa paljon tuhoa puruvoimallaan.
      Kun koirassa on taistelukoira/suijelukoira taustaa, omistajien pitäisi ymmärtää tämä. Vaikka kuinka hyvin koulutat koirasi, voi koirapuistossa tulla yllättävä tilanne jossa koirasi vanhat vaistot heräävät ja se käy toiseen koiraan kiinni. Kun toinen koira hyökkää tosissaan on vaikea kouluttaa mikään koira niin ettei se puolusta itseään yhtään. Voi olla että itse tilannekaan ei ole niin paha mutta jos koirasi päättää puolustaa itseään puremalla, silloin voi kontrolli lähteä eikä enää varoitetakaan toista koiraa vaan purraan tappaakseen. Pienillekin koirille voi näin käydä mutta kun taistelu/suojelukoirat ovat niin paljon vahvempia! Tämä on asia joka on vain hyväksyttävä eikä siinä auta vaikka se sinun esim. dogosi olisi maailman ihanin ja mahtavin koira, se on vahva koira joka kykenee tappamaan. Se on ymmärrettävä siinä vaiheessa kun sen rotuisen koiran hankkii ja vastuullinen kasvattaja myöskin pitää huolen että uusi omistaja sen tajuaa.

      Jos olisin halunnut koirapuisto-koiran olisin hankkinut jonkin muun kuin bullin mutta koska halusin bullin, koirapuistot jää. Me tapaamme tuttuja koirakavereita ja silloinkin vain korkeitaan kolme koiraa leikkii yhdessä jolloin on helpompi tarkkailla tilannetta. Näin on paras.

    • Gigi87

      Itselläni on 2 vuotias pitti uros ja 5 vuotias narttu. Käydään vähintään 4 kertaa viikossa puistossa ja hyvin molemmat leikkii muitten koirien kansss. Vituttaa vaan suunnattomasti ihmiset jotka lähtee, kun me tullaan ym. kaikkea paskaa mitä ihmiset sanoo. Ihan uskomatonta käytöstä, ei nää ihmiset kuitenkaan estä meitä käymästä koirapuistossa!! 

      • ei amstaffin vika

        Kyllä minäkin lähtisin puistosta jos sinne tulisi taistelukoira ihan juuri noiden "Ei bulleja puistoon" kirjoittajan pointtien takia. Ei minulla henkilökohtaisesti ole mitään niitä rotuja vastaan enkä niitä pelkää mutta olen realisti enkä halua ottaa turhia riskejä. Se on kuitenkin minun koirani joka todennäköisesti siinä taistelussa häviäisi. Ja sekin vielä että kaikki tapaamani bullit ja amstaffit leikkivät hyvin rajusti jolloin oma koirani jää jalkoihin.. Lähden puistosta myös silloin kun sinne tulee sakemanni koska niitä oikeasti pelkään huonojen kokemusten takia!
        Mutta niitä puheita en minäkään ymmärrä. Aivan typerää alkaa huutelemaan jotain p*skaa perään!


    • sakemannipystykorva

      Oltiin puistossa ja sinne oli tulossa omistaja KOLMEN bitin kanssa eikä ne ollut yhtään hallinnassa. Poukkoilivat sinnetänne. Omistaja todennäköisesti odotteli, että pääsisi puistoon ja kiersi puiston toiseen päähän aidan/pusikon takana... Oma koirani meni katsomaan aidan toisella puolella olevia bittejä ja rähinähän siitä syntyi. Oma koirani tuli luokseni heti, kun huusin ja bittien omistaja piti murisevia/räyhääviä koiriaan kaksin käsin aidan toisella puolella. Miksi ottaa kolme taistelukoiraa, jos ei pärjää niiden kanssa?

      Meille on sattunut tämä ennenkin, silloin bitin omistaja lähti puistosta, kun tiesi ettei hänen koiransa voi sietää muita koiria. Tämä asuu muuten naapurissa, että aina, kun nähdään kierretään kaukaa ja vältetään tappelut. Pienenä on kerran moikattu, mut ei siis enää.

    • jagdterrier

      Pitbull koirarotu

      • lukkopurentalegenda

        Ei ole olemassa sellaista asiaa kun lukkoleuat tai lukkopurenta, se on vain legenda. Tämä "lukkopurenta" johtuu terrierin sisusta ja todella mahtavasta leuan lihaksistosta jolloin koira kyllä puree niin kauan kuin haluaa! Mutta mitään tällaista lukkopurentaa ei ole olemassa, joita koira ei esimerkiksi omasta tahdostaa saisi auki tai joita ei ihminen väkisin saisi kangettua auki. Siis jos omat voimat on vahvemmat kuin koiran niin kyllä ne leuat auki saa.


    • hmm....

      Me saamme usein kauhistuttavia katseita kun kuulevat koiramme rodut, toinen on rottiksen ja pitbullin sekoitus ja toinen rottis, ovat kuulemma tappajakoiria...hah... toinen tappaa kärpäsiä ja toinen kukkia... kummatkin erittäin kilttejä, tykkäävät lapsistamme ja niiden kavereista todella paljon. koulutuksella on suuri merkitys miten koira käyttäytyy. koirapuistoissa emme viihdy vaan metsässä on kivaa ja rauhallista kuljeskella ilman niitä vastaan tulevia, päällekäyviä pikkukoiria 8 metrin flexissä...

    • joopatijooooooo

      olin eilen illalla puisossa siel oli 100 pros pittbull ja pittbull mix ja hienosti nää oli, todella energisiä ja leikkisiä :) ja nää bullit oli isojen puolella, ja se mikä siitä huvittavaa tekikin ni kaikki isotkin koirat oli änkeytyny pienten puolelle :D ei hitto, miten noloja ihmiset tekee itestään, sit ne mua vaa katto silmät pyöreinä et miten sä uskallat :D no saipahan neki opetuksen ja turhat ennakkoluulonsa pois...

    • Rotikkarinsessa

      Vanha aihe, mutta vastauksia tullut muutamia näköjään vähän ajan sisään, joten ehkä minäkin..

      Minulla on tällä hetkellä reilun vuoden ikäinen cane corso -uros ja puistoissa käydään vain, jos siellä ei leikkaamattomia uroksia ole (leikattujenkin kanssa katsotaan hyvin tarkkaan porttikäyttäytyminen). 7 kk:n ikäisenä alkoi vieraiden, leikkaamattomien urosten kanssa olla ongelmia - tuo ei koskaan haastanut, mutta jos vieras uros tuli isottelemaan tai muuten härkkimään, niin tottahan tuo siihen vastasi ja siitä sanoi, ettei tykkää.

      Siinä vaiheessa, kun tuota alettiin selkeästi haastaa toisten puolelta, päätettiin, että me puistoillaan vain tyttöjen ja tuttujen koirien (sekä ehkä niiden leikattujen urosten) kanssa ja muuten sitten ollaan vapaana muualla tuttujen kanssa, niin että tuokin saa temuta kunnolla - sen leikit kun ovat suhteellisen rajuja ja edelleenkin, jos vastapuoli on yhtään samalla aaltopituudella, niin tuo unohtaa sen kokonsa ja painii samalla tavalla kuin painisi esimerkiksi erään tanskandogginartun kanssa.

      Vaikka olisi ollutkin kiva käydä puistoissa pidempäänkin kaikenmoisten koirien kanssa, niin toisaalta corsoa hankkiessani tiesin, että se ei mitä luultavimmin mikään koirapuistokoira ole, eikä välttämättä tule toimeen samaa sukupuolta olevien kanssa. Eikä tarvitsekaan tulla, mutta niitä samaa sukupuolta olevia täytyy sietää ja kyetä ignooraamaan ne, kun eivät iholle asti tule (esim. näyttelykehässä).

    • jagdterrier

      Arvasin että lukkoleuasta tulee jotakin sanomista ! niitä pidetään niin sanottuina lukkoleukoina !

    • wanhus

      Kyllä puistoon pitää voida mennä rotuun katsomatta. Itsellä ei ole ikinä ollut labradorini narttuni kanssa ongelmia kuin harvojen pienten koirien kanssa, jotka ovat alkaneet kovasti uhittelemaan ja jopa puremaan. Oma koirani on kovin alistuvaa sorttia, eikä tykkää rajuista leikeistä ja vetäytyy niistä pois ilman riitoja. Tekee koirallekin hyvää oppia käyttäytymään erilaisissa tilanteissa erilaisia luonteita omaavien koirien kanssa. Sosiaalisesti taitava koira osaa lukea toista koiraa ja löytää kyllä yhteisen leikin. Mutta ei koira saa tätä oppia suoraan äidinmaidostaan, vaan sen pitää kohdata erilaisia tilanteita.

    • apinaorkesteri!

      Lainaan itseäni toisesta ketjusta :

      "Te,jotka mainostatte koiranne olevan sosiaalinen,olette juuri niitä,jotka sopertavat järkyttyneenä "Ei tämä ole ikinä ennen tehnyt näin!" kun koiranne ei sitten lajitoveria sietänytkään ensimmäistä kertaa ja karva pöllyää.
      Ihmisten tyhmyys ja itsekkyys ei koskaan lakkaa hämmästyttämästä.... Koira leimataan heti aggressiiviseksi,jos se ei siedä juuri Sinun koiraasi. Sillä,että jos se sietää muita koiria,ei sitten kai olekaan mitään väliä.

      Voiko todella olla niin,että nykypäivänä, jolloin lukutaidon pitäisi olla Suomessa hyvällä tasolla,on edelleen koiraihmisiä,jotka eivät tiedä koirista paljon mitään?! On erittäin tavallista,että urokset eivät siedä kaikkia muita uroksia tai nartut kaikkia narttuja. Ne voivat aivan hyvin olla tekemisissä vastakkaisen sukupuolen kanssa ja joidenkin valikoitujen saman sukupuolen edustajien kanssa eivätkä siis ole määriteltävissä aggressiivisiksi koiriksi.
      Ei,vaikka Sinua kuinka harmittaisi.

      Koirarotuja on olemassa MONTA SATAA ja jokainen varmaan jotakin tietää harrastamistaan roduista. Jäljelle jää kuitenkin lukematon määrä muita rotuja,joten henkilökohtaisia koiratotuuksiaan on huono lähteä yleismaailmallisesti päteviksi julistamaan. Kapea olisi otanta materiaalin määrään nähden..!
      Olisikin parempi tutustua käsitteeseen KOIRA ihan ensimmäiseksi. Voiko ihminen koskaan täysin edes tajuta,miten koira elää melko erilaisessa maailmassa? Sen hajuaisti on uskomaton ja se elää ärsykkeisiin reagoiden, siinä missä ihmiset taas kehittelevät ajatuksiaan.

      On olemassa rotuja,jotka helposti mieltävät koirapuistonkin omaksi reviirikseen,etenkin jos siellä usein käydään. Tämä aiheuttaa ongelmia,jos omistaja ei tiedosta asiaa..."

      Mitenköhän minua ei yhtään yllätä,että joku noutajan omistaja on sitä mieltä,että kyllä puistoon pitää voida mennä rotuun katsomatta :) Esim. monien koirien rotumääritelmissä jo huomautetaan,että koira ei välttämättä siedä samaa sukupuolta olevia koiria enää murrosiän jälkeen.

      Osa ei siedä vieraita koiria niiden sukupuolesta riippumatta. (Nartun kiima-aika voi olla ainoa poikkeus,suvunjatkamisvietti kun yleensä menee kaiken muun edelle!)
      Tämä juontaa juurensa usein rodun alkuperäiseen käyttötarkoitukseen, esim.vartiointiin ja karjansuojeluun.
      Silloin häädettiin pois vieraat koirat,ketut,sudet,supikoirat,kissat eli kaikki mitkä eivät vartioivan koiran tontille kuulu. (Oman talon kissa saattoi maata vaikka rappusilla,kun irtokissa revittiin kappaleiksi,jos vain kiinni saatiin.)

      Mitenköhän mahtaa käydä,kun koirapuistoa reviirinään pitävän koiran aikana sinne tuupataan sisään toinen koira,joka huonolla tuurilla on samaa sukupuolta ja vielä lähes samanikäinen?

      Noilla lähtökohdilla voin sanoa, että vaikka sellaisen koiran kouluttaisi kuinka hyvin tahansa,sosiaalistaisi yms niin kyllä siellä geeneissä kulkee tiettyjä toimintamalleja, jotka pitää ottaa huomioon. Yksikin ärsyke,johon koira reagoi ennen kuin omistaja ehtii edes huomaamaan mitään,niin on helvetti irti.

      Koulutus ja kasvatus on tärkeätä,mutta niillä et voi poistaa koirasta sen kaikkia rotuominaisuuksia tai viettitoimintaa,vaikka voisit hyvin pitkällekin ohjata koiraasi haluttuun suuntaan. ..Riskit ovat silti olemassa,kun on kyse eläimistä!

      Ihmistä 100 % totteleva koira on sellainen,jolla on lyhyt nylontalutin ja vatsassa kotelo paristoille! Täysin varmaa koirapuistokoiraa ei ole olemassakaan,mutta yleisesti ottaen ns.seurakoirarodut tulevat helpommin toimeen vieraiden koirien kanssa kuin esim. metsästyskoirat, terrierit ja molossit. (Syitä on monia ja lisää tietoa löytyy netistä ja esim.rotujärjestöiltä.)

      Huom! Seurakoirarodut ovat yleensä paljon helpompia kouluttaa jne. Niiden miellyttämisen halu ja keskimäärin pehmeämpi luonne mahdollistaa sen,että tie pennusta yhteiskuntakelpoiseksi aikuiseksi on paljon mutkattomampi... Harvemman noutajakennelin sivuilla lukee : ei myydä ensimmäiseksi koiraksi.

      Joten edelleenkin peräänkuulutan ihmisiltä terveen järjen käyttöä tuon koirapuiston suhteen; se ei ole ihan jokaiselle koiralle sopiva paikka.
      Jos en veisi sinne dominoivaa koiraa pullistelemaan,niin en veisi myöskään arkaa koiraa kyyhöttämään ja väistelemään kaikkia muita.

    • Pikku A

      komppaan apina orkkaa.....on uskomatonta että koiran omistajat tietävät niin vähän koirista...saatika omasta koirastaan. eivätkä omaa minkäänlaista koiran lukutaitoa....esim miten tulkitaan koira joka heiluttaa häntää joka on pystyssä....

    • saasas

      meidän puistossa käy pitbull sekoitus, ei siis 100 pros bitti mutta kumminki... hienosti on puistossa ja sopii ainaki mun riehakkeelle koiralle puisto kaveriksi :)

      • Mä ja Ärrä

        Mahtavaa,että tulee hienosti toimeen sinun koirasi kanssa. Se ei tarkoita kuitenkaan sitä,että se tulisi aina kaikkien kanssa... Jopa oma koirasi (oli se mitä rotua vaan) voi joskus törmätä sellaiseen koirayksilöön,mitä se ei siedä tippaakaan. Tällaiset asiat olisi hyvä tiedostaa.


    • teeeeeee6789

      Häh ?! Mulla on ISO molossirotu ja Collie. Collieni leikkii vanh.eng.Buldogin kanssa :D.

      • teeeeeeee6789

        Pittpull Millanin asuntovaunussa ?? Koko kansalle se näytettiin :D. Omistajat toi huonot energiat /pelot mukanaan ensitapaamiseen,kuntoutuksen jälkeen. Ja heidän koiransa pittpull rodultaan (3v) kävi kiinni Daddyyn :D.

        Daddy ei tehny muuta kuin piti kiinni. Ei muuta. Kuten Millan sanoi; olis antanu kyytiä kympillä,JOS LUPA OLIS OLLU :D. Daddy piti kiinni suusta, irroitettiin, ja se hurja pittpull josta 3 jaksoa tehtiin sai 9 tikkiä suuhunsa. Daddy nolla.

        Kun pittpull pitelee, älkää ääliöt menkö väliin; vetää pannasta !!!


    • pääpoopöö

      Siis eikö pitbullit tule agresiivisiksi jos niitä ärsytetään ja jos ne ovat väärässä kohtelussa?? Itse kun käyn kettuterrierini kanssa puistossa, siellä on lähes aina pitbulleja ja kaikki ovat telmineet koirani kanssa, ei ole koskaan tullut tilannetta jossa on pitänyt poistua niiden takia! Ihmiset ovat liian ennakkoluuloisia..

      • ananas1

        Olen itse molossi turvan omistaja ja vielä isokokoisenkin ja räkää lennättävän. Meillä ongelmat alkavat jo koirapuiston portilla. Olen opettanut, että koirani istuu ja rauhottuu ja on alistuvassa mielessä ennen kuin mennään sisälle, mutta kun aidan toisella puolelta tulee vastaus: älkää tulko tänne, koska olette isokokoisia ja pelottavan näköisiä, rumia, sekopäitä. Missä on meidän todella isokokoisten ja massiivisten rotujen koirapuisto, missä emme voi rikkoa tai kaataa ketään kumoon, että saamme "tappaja-koira, agressiivin ymv" koiran mainetta. Yleensä käännyn pois, emmäkä mene puistoon tai sitten odotamme, että jaettu puistomme jompi kumpi puoli on tyhjä ja oleilemme ja nuuskutamme ja leikimme omalla puolellamme. Jokaisessa rodussa on ja tulee olemaan enemmän tai vähemmän sosiaalisia yksilöitä, eivätkä kaikki sekarotuisetkaan ole sosiaalisia. Koiralaumamme koostuu muutamien perheiden koirista jotka ovat kaikki erirotuja ja vielä erikokoisia ja jotka ovat olleet pennusta lähtien yhdessä ja suurenmilta ongelmilta ollaan edelleenkin vältytty. Tämä lauma on yhtenäinen.


    • 9+17

      Rotuja, jotka mahdollisesti ovat aikuisena koira-aggressiivisia omaa sukupuolta/vieraita kohtaan, ON KÄYTETTÄVÄ pentuna ja nuorena niin paljon puistoissa, tapahtumissa ym. koirienilmoilla kuin vain suinkin mahdollista! On aivan oikein, että käyttää puistossa niin kauan, kunnes koirassa on havaittavissa aggressiivisuutta toisia kohtaan. Aloittaja on aivan oikeilla vesillä.

      Se kuuluu tiettyihin rotuihin, on perimässä, ja se on hyväksyttävä. Jos haluaa koiran, joka voi käydä puistoilemassa koko ikänsä, on otettava jokin muu koira. Tietenkin on poikkeuksia joka rodussa.

      Mutta jos taas ei koskaan vie edes pentua puistoon oppimaan, niin tottakai siitä kehittyy kahta aggressiivisempi, kun ei ole saanut sosiaalistua koirien lailla toisiin.

    • anteeks

      itselläni kaksi pittimixiä ja molemmat tulevat koirapuistossa todella hyvin toimeen. joudun käytännössä aina ohjeistamaan muiden koirien omistajia pitämään omat koiransa myöskin hallinnassa, kaikenmaailman alistajat (nylkyttäjät) ja agressiiviset räkäräksyt kuriin, niin eipä ole tullut ikänä ongelmia.

      jokasella omistajalla tietysti vastuu omistaan ja harkintaa ja miluust hallintaa saa käyttää

    • Pittimiksi

      Laitas viestiä missä puistossa käyt oheistamassa muita niin nähdää siellä sitten, tulen oheistamaan sinua koirieni kanssa. Ne on puhtaita eikä 200 euron sekasikiöitä. Näät mitä eroa niillä on.

    • onsejännä0

      kyllähän siellä koirapuistoissa pyörii vaikka minkälaisia koiria toiset pitbulleja toiset villakoiria. tottakai pitää tajuta että ihan millä koiralla tahansa voi se purukalusto saada hyvinkin nopeasti käyttöä tilaanteen tullen vaikkakin toiset ehkä sietää enemmän toisia kuin toiset. koirat sitäpaitsi yleensä selvittää välinsä itse eikä siitä heti tarvi kauhistua ja lähteä pois jos esim vähän ärhentelee. omallekkin pennulle ollaan ärhennelty koirapuistossa mutta eipä se siitä kovia traumoja saanut kun leikki vaan jatkui sen jälkeen. pitää tottakai tarkailla sitä tilannetta että jos tulee tosipaikka niin mitäs sitten tehdään.
      kyllä media on demonisoinut ihan liikaa pitbulleja,rotikoita,sakemanneja sekä muita samantyylisiä joka taas aiheuttaa tietyissä ihmisissä pelkoa ja epäluuloa kyseisiä rotuja kohtaan. ei se ihme ole kun ei tiedetä asioista niin ollaan peloissaan mutta aina ite voi yrittää selventää asiaa. kyllä koirapuistoihin pitäisi olla oikeus päästä kaikkien terveiden koirien sekä aina voi lähteä pois jos tilanne todella lähtee väärille raiteille .

    • Pitbull ♥

      Koira kuin koira, jos se osaa käyttäytyä puistossa niin miksei se siellä voisi olla. :)

    • 3326667

      Minusta pibullit saa kieltää Suomessa tai siis ne pitää kieltää alilla. Ovat todella vaarallisia ja arvaattomia jopa ihmisten tappajia. Tiedät tämän itsekin, niin miksi viet pitbull pennun koirapuistoon?

      Huomatt sitten koirasi vanhetessa, miten ärhäkäs se on hyökkäämään. Pennut ovat pentuja, mutta pitbullin pennut arvaamattomia ne.

    • pitäkää koiranne

      Nuo pit bullit, ja muut samansarjan koirat on niin hauskoja kun ei koskaan tiedä, hyökkäävät varoittamatta, on se kivaa meillä muilla. Siis oikeasti, täälläkin on niitä tyhmiä, jotka tuo noita idiootteja puistoon, ei se ole "vielä" käynyt kenenkään päälle, ei edes murissut koskaan, joo ei vielä, mutta kun nuo s**tanat käy päälle varoittamatta.

      Ja asia jota jaksan edelleen ihmetellä, MIKSI OTETAAN KOIRA, JONKA ROTUMÄÄRITELMÄSSÄKIN SANOTAAN ETTEI OLE KOIRASOSIAALINEN JA SE PITÄÄ TUODA PUISTOON ? KERTOKAA JOKU MIKSI ?

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      458
      10743
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      310
      7497
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      23
      4265
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      338
      2388
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1797
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1663
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      192
      1400
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1313
    9. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      6
      1074
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      54
      1028
    Aihe