Kokemuksia uroskanin leikkauksesta

...

Eli siis kaniherramme täyttää kohta 6kk ja leikkaus voisi kohta olla mahdollinen. Aikaisemmin olin sitä mieltä, et kani leikataan ilman muuta, mutta nyt olen ajatellut myös toistapuolta...kani ei merkkaile, eikä ainakaan vielä ole ilmennyt muitakaan `poikakanin tapoja` :) ja leikkaushan ilmeisesti onnistuu myöhemmälläkin iällä, kun tulevaisuudessa toivottavasti on mahdollisuus ottaa kaveri kanillemme. Eli siis haluaisinkin kokemuksia puolesta ja vastaan, miten leikkaus vaikutti kaniin, jne...kiitoksia, jos joku vaivautuu vastaamaan :)

32

11361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tania78

      Mielestäni kania ei kannata leikata, jos siihen ei ole mitään syytä.
      Leikkaus (nukutus) on kuitenkin aina riski.

    • suru-

      Jos tulevaisuudessa kanille tulee mahd. kaveri, niin on parempi suorittaa kastraatio nuorempana kuin vanhana. Nuorempi toipuu siitä paljon nopeammin kuin "vanhus". Ja jos kani on jos kastroitu, niin sille saa kaverin totutukseen heti eikä tarvitse odotella varoaikoja.

      Etsit vaan hyvän eläinlääkärin, joka on noita toimenpiteitä ennenkin onnistuneesti tehnyt :)

    • Kanimami

      Tyttärelläni on 1,5 vuotias uroskääpiöluppakorva. Noin 3 kuukautta sitten kyllästyimme ainaiseen merkkailuun, pissaroiskeisiin nurkissa ja tosi usein hän pissasi ihmisjalan päälle. Vasta leikkaukseen mentäessä kuulimme nukutuksen riskistä (ei ehkä herää enää), päätimme kuitenkin ottaa riskin. Kani toipui nopeasti leikkauksesta ja pissaa nyt vain hiekka-astiaansa. Papanoitakaan ei enää ole ympäriinsä, nekin ovat astiassa.

      • Samassa jamassa

        Itekki oon miettiny, että leikkauttaisiko sitä poikapupuni. Syy siihen olisi, että sen voisi laittaa kahden tyttökanin seuraksi, poikapupunen on nyt hieman yli 6kk, olisi siis aika hyvä aika kastroida se?

        Saisipa pupu sitten tytöistä seuraa ;)


      • Panskuli
        Samassa jamassa kirjoitti:

        Itekki oon miettiny, että leikkauttaisiko sitä poikapupuni. Syy siihen olisi, että sen voisi laittaa kahden tyttökanin seuraksi, poikapupunen on nyt hieman yli 6kk, olisi siis aika hyvä aika kastroida se?

        Saisipa pupu sitten tytöistä seuraa ;)

        1.5v uros Leijonanharjaskani paskoo pitkin kämppää ja pissailee,tytön poika ystävää jahtaa ja tyttö jo sistuu lattialla,niin alkaa merkata sen ympäriltä...Pelottaa tuo ettei herää leikkauksesta..On se kuiteski niin kiva poika:)..Paljonko tuo kanin leikkaus maksaa?


      • 1+9
        Samassa jamassa kirjoitti:

        Itekki oon miettiny, että leikkauttaisiko sitä poikapupuni. Syy siihen olisi, että sen voisi laittaa kahden tyttökanin seuraksi, poikapupunen on nyt hieman yli 6kk, olisi siis aika hyvä aika kastroida se?

        Saisipa pupu sitten tytöistä seuraa ;)

        Kolmen kanin laumat ei yleensä toimi. Naaraat voi riitaantua uroksesta, varsinkin jos eivät ole leikattuja (eikä sekään ole rauhan tae). Jos kaksi naarasta elää tyytyväisinä yhdessä, ole onnellinen siitä! Naaraat voi joskus (hyvin usein itse asiassa) kilahtaa toisiinsa ja silloin voi löytyä verta ja suolenpätkiä, ihan kirjaimellisesti.

        Leikkauta toki poika (6 kk on hyvä ikä), mutta älä yritä totuttaa sitä noihin kahteen - ettei rauha olisi iäksi mennyttä. Kanit viihtyvät selkeästi paremmin kahdestaan kuin laumassa - ainakin ahtaissa oloissa lemmikkinä. Minä lasken ahtaiksi oloiksi häkin ja myös koko ajan vain yhdessä huoneessa vapaana elämisen. Kolme kania tarvitsee jo useamman huoneen että voisivat ehkä sietää toisiaan.

        Meillä leikattiin reilu 3-vuotias uros, toipui leikkauksesta hienosti. Kunhan vaan on asiansa osaava eläinlääkäri, ni hyvin menee! Meidän vajaa 2 kg poitsun leikkaus maksoi vajaa 90 euroa, siinä 100 euron kieppeillä yleensä pyörii jos kanilla on molemmat kivekset laskeutuneet. Jos eivät, operaatio on monimutkaisempi ja siksi maksaa enemmän.


      • Panskulille
        1+9 kirjoitti:

        Kolmen kanin laumat ei yleensä toimi. Naaraat voi riitaantua uroksesta, varsinkin jos eivät ole leikattuja (eikä sekään ole rauhan tae). Jos kaksi naarasta elää tyytyväisinä yhdessä, ole onnellinen siitä! Naaraat voi joskus (hyvin usein itse asiassa) kilahtaa toisiinsa ja silloin voi löytyä verta ja suolenpätkiä, ihan kirjaimellisesti.

        Leikkauta toki poika (6 kk on hyvä ikä), mutta älä yritä totuttaa sitä noihin kahteen - ettei rauha olisi iäksi mennyttä. Kanit viihtyvät selkeästi paremmin kahdestaan kuin laumassa - ainakin ahtaissa oloissa lemmikkinä. Minä lasken ahtaiksi oloiksi häkin ja myös koko ajan vain yhdessä huoneessa vapaana elämisen. Kolme kania tarvitsee jo useamman huoneen että voisivat ehkä sietää toisiaan.

        Meillä leikattiin reilu 3-vuotias uros, toipui leikkauksesta hienosti. Kunhan vaan on asiansa osaava eläinlääkäri, ni hyvin menee! Meidän vajaa 2 kg poitsun leikkaus maksoi vajaa 90 euroa, siinä 100 euron kieppeillä yleensä pyörii jos kanilla on molemmat kivekset laskeutuneet. Jos eivät, operaatio on monimutkaisempi ja siksi maksaa enemmän.

        Jos vastasit edelliseen tekstiin, niin hän ei tainnut tarkoittaa pupu tyttöä ja poikaystävää, vaan omaa tytärtään ja hänen poikaystäväänsä. Eli kani ajaa tyttären poikaystävää pois ja kosiskelee hänen tytärtään. Näin ainakin itse käsitin.


    • SSaappaatt

      meillä olisi leikkaus kuukauden päästä edessä, ns. tyttökanimme todettiin pojaksi. onko kenelläkää huonoja kokemuksia leikkauksista, leikkausriskithän ovat suuremmat kuin esim. koirilla?

      • pupuperhe

        Meidän Elmeri herra leikattiin huuhtikuussa ja toipuminen leikkauksesta kesti kauan. Perjantaiaamuna leikattiin ja maanantaina piti viedä takaisin lääkäriin. Pupu lopetti syömisen ja juomisen ja oli todella kipeä. Kiveksiin tuli valtavasti nestettä ja tulehdus. Lääkäri laittoi tiputukseen pupun ja tyhjensi pallit ja antoi antiobiootti ruiskeen. Lisäksi saatiin kotiin viisi antibiootti annosta. Mutta siitä se pikkuhiljaa paraneminen alkoi ja Elmeri voi nyt elellä onnellisena kahden tyttöpupunsa kanssa. Leikkaus maksoi 59 euroa ja toinen lääkäreissu oli ilmainen. Neljä viikkoa leikkauksesta Elmeri päätti pudottaa karvansa, mutta onneksi ne kasvoivat entistä parempana takaisin.


    • kastroitu kani

      Kannattaa etsiä eläinlääkäri jolla on tietoa ja kokemusta kanin leikkaamisesta. Meillä kastroitiin yksi uros, mitään ongelmia ei missään vaiheessa tullut ja nyt poika elelee täyttä elämää pallittomana. :D Kuukauden päästä menossa kaksi poikaa myös kastroitavaksi.

      Itsekin näitä "kauhutarinoita" kanin kuolemisesta, yms. lueskelin, mutta loppujen lopuksi taitavat nämä tapaukset olla melko harvassa ainakin jos eläinlääkäri tietää mitä tekee.

    • sisilina

      Uros kani kannattaa leikata noin 6kk iässä jos meinaa.. silloin se ei ole vielä oppinut piintyneitä tapoja pissin heittelyssä. Sekä kuten aijemminkin jo sanottu, niin varoaika kuluu het ns alta pois. Uroksen luokse voi laittaa naaraan käytännössä koska vaan tämän jälkeen. Harvoin tulee ongelmia. Mutta jos naaraan reviirille laitettaisiin leikattu uros, niin se vaatii totuttelua.

      Muuna neuvona lekurille menoon.. kani saa ja sen pitää antaa syödä kokoajan. Eli sen ei tarvitse paastota kuten esim kissojen. Ja välittömästi kun kani heräilee niin sille tulee olla syötävää tarjolla. Kani pitää saada syömään mahdollisimman pian. Jos kani ei ala syömään, niin tulee ns tukiruokkia esim kaurapuuroa ruutalla suuhun jotta elimistö käynnistäisi "koneet" jälleen.
      Lisäksi AINA kanille tulee laittaa leikkauksen jälkeen tikit. Ei poikkeuksia! Koska liima (mitä esim uros kissoilla käytetään) ei pysy kaneilla. Kanien sylki esim pestessä liuottaa liiman pois. Silloin on vaarana että haavat aukeaa ja se voi olla ikävän näyn lisäksi kanille kohtalokasta.
      Aina on sitten kyseessä ihminen tai eläin nukutuksessa on riskinsä. Mutta pääpiirteissään kaikki sujuu aina ongelmitta. Kunhan varmistaa sen, että eläinlääkäri on aijemminkin leikannut kaneja.. eikä ole pelkästään lehmät tunteva lekuri.

    • pupumoi

      meiän kaniherrat leikattii koska ne tappeli jatkuvast ja kun ne leukattii ni se loppu ja kummatki toipu tooooosi hyvin : )

    • SSaappaatt

      Huh, hyvä kuulla, että leikkaukset ovat suurimmatksi osaksi onnistuneet. Leikkaus olisi jo HUOMENNA edessä..

      • Kysely

        Entä kun kauluri päässä ei syöminen oikein onnistunut? Otin pois ja suihkutan desinfioivaa apteekista ostettua eläimille tarkoitettua suihketta ettei nuolisi.
        Kuinka kauan kauluri yleensä pitäisi käyttää?


    • HopsuKani<3

      Entä jos uroksen leikkaa noin vuoden ikäisenä? Kun otettaisiin sille tyttö kaveriksi :)

    • MP

      Minun kanini leikattiin vähän yli kuukausi sitten 4-vuotiaana. Aina oli pissinyt laatikkoonsa jne, mutta minulle tultuaan rupesi merkkailemaan niin mattoa, sohvaa kuin minua (entisen tyttökanin tuoksut kaiketi vielä ilmassa, kuolemasta 9kk).
      Leikkauksen jälkeen ei pissaa muualla kuin laatikossa eikä papanoitakaan (toki, muutama onnenpapana silloin tällöin lattialla ;) )
      Eikä muuttunut kanin luonne yhtään, sama sosiaalinen ja perässä kulkeva pupunen on edelleen.

    • sefsd

      yksi pupuni laikattiin ja selvisi hyvin leikkauksesta. Seuraavan jonka vei leikattavaksi kuoli nukutuslääkkeeseen. Ja nyt olis kaksi urosta jotka ostin tyttöinä. Harkitsen niiden leikkauttamsita silloin tällöin mutta en uskalla

    • kanibest

      Mitä pitäisi tehdä jos kani on myyty naaraksena mutta on huomattukkin urokseksi ja en haluaisi kuitenkaan luopua siitä

    • Hebsiis

      Noooo..
      Oli leikkauksen jälkeen hyvin rauhallinen ja väsynyt.
      Piti pitää joku kuukausi (?) Erillään naaras kanin kanssa yms.
      Meiä pokko ei merkkailu eikä merkkaile..Leikattiin naaraan takia.

    • tietämätön

      kuinka kauan ton leikkauksen jälkeen pitäis odottaa ?:D niiku et sais hyppiä ja juosta ihan normaalisti ? ku eiks siinäki oo joku aika ?

      • MP

        Minä pidin kania häkissä vuorokauden (oli kyllä niin lääketokkuroissaan, ettei olisi päässyt loukkaantumatta etenemään). Sen jälkeen avasin häkin oven ja tuli sieltä sitten ulos kun jaksoi. Muistaakseni oli ihan oma itsensä n 3 pvää leikkauksen jälkeen.


    • puputtaja

      Itselläni on 7kk vanha poikapupu. Ei merkkaile ja tekee tarpens häkkiin. Otin tyttöpupun seuraksi, mutta heti ensimmäisenä päivänä oli pakko palauttaa pupu takaisin, koska eivät tulleet toimeen lainkaan. Hyökkivät toistensa niskaan. Kanini on vapaana 24/7 ja käy vaan syömässä ja tekemässä tarpeet häkkiin. Olisiko mahdollista että kanini leikkaaminen mahdollistaisi toisen kanin ottamisen?

      • M

        Leikkauta ihmeessä, mikäli haluat kanillesi kaverin. Tyttö ja poika yhdessä tietävät vain lisää kaneja.. ja niitä tulee sitten kuukauden välein.
        Olisikohan se tyttö ollut kuitenkin poika?


    • kanivauva

      voiko 1vuotiaan kanin vielä leikata? kun pelottaa vähän että kun ei olla saatu aikaa varattua kaiken hässäkän keskellä.

    • kaksi kania

      Meidän uros leikattiin, kun se oli 6 kk. Löytyi vain yksi kives. Olin kuitenkin varma, että hormonitoiminta oli vielä käynnissä parin kuukauden kuluttua ja koska olimme hankkimassa tyttöä, vein pojan uudestaan eläinlääkärille. Ultrassa löytyi piilokives. Sekin leikattiin, vaikka kyse olikin isommasta leikkauksesta. Molemmista leikkauksista poika toipui erinomaisesti.

      On tärkeää, että viet kanisi sellaiselle eläinlääkärille, jolla on kokemusta kaneista. Kuka tahansa kunnallinen lehmä/hevoslääkäri ei voi kastrointia tehdä. Minä en ainakaan antaisi. Kävin Pirkkalassa Oivalla.

    • EppuKani

      Itselläni on ihana kääpiöluppa uros. Minä vuotiaana kannattaisi kastroida, että olisi mahdollisimman pieni riski?kun on mahdollista että joskus tulevaisuudessa hankin tyttö kanin. Eppu on tällä hetkellä 3kk ja siis en ole vielä lähimaillakaan viemässä leikkaukseen, enkä ole edes varma vienkö leikattavaksi. Eppu on niin rakas että en vie leikattavaksi jos on tosi isot riskit. Oikeestaan muita pahoja tapoja kuin että kakkii joka paikkaan vaikka on sisäsiisti.

    • Kaniasiantuntija

      Kanista tulee helposti laiska ja se lihoo kun se leikataan. Kun ei enää touhua ja pyöri joka paikassa. Leikkaaminen on vaarallista ja olisi hyvä ettei sitä tehdä turhan takia. Meillä on ollut yhteensä 18 kania eikä yhtäkään urosta ole leikattu. (Kaikki eivät ole uroksia)

    • Kanit

      Kannattaa odottaa että molemmat kivekset on laskeutunu (tai ainakin sinne 8-9kk ikään, tietää varmasti onko piilokiveksiä) ja toinen on kanin murkkuikä. 6kk on vielä ihan lapsi, antakaa sen elää teinin elämää. Ja jos pahassa murkkuvaiheessa vie leikkautettavaksi, voi olla että sille jää se murkku päälle.

    • Minikanifani

      Kannattaisiko 2 kania leikata kun ne tappelee aina kun he näkevät toisensa??

      • Zedä

        Mitä sukupuolta ovat? Kahta urosta tuskin saat tulemaankaan toimeen. Kahta naarasta leikkaus saattaa rauhoittaa, ja naaraat kannattaa myös leikata koska se ehkäsee tehokkaasti kasvaimia joita ne muuten saa lähes aina.

        Joka tapauksessa kanit pitää totuttaa rauhassa ajan kanssa toisiinsa. Jos ne vaan lyö yhteen niin varmasti syntyy tappelu.


    • Pinskuli

      Minulla on nytten 10 päivä huhtikuuta täyttävä 5kk poika kani nimeltä Huli. Ja olisi tosi tärkeää viedä leikkautettavaksi koska on tyttö kani nimeltä Pupsi ja Huli yrittää koko ajan päästä Pupsin luo joka ärsyttää Pupsia tällä hetkellä koska Huli menee hänen Reviirernssä joa on vapaana huoneessa Pupsi Jälkeen. Kanit haluttaisiin kuitenki laittaa samaan häkkii ja pitää myös samaan aikaan vapaana tulevaisuudessa. minua vain niin pelottaa jos leikkaus ei onnistu koska huli on minulle aivan hirveän rakas niinkuin myös pupsi ja kaikki muut eläimet. Mutta joka tapauksessa kannattaako minun viedä Huli kun on puoli vuotta täyttänyt niin leikkaukseen? Kiitos jo etukäteen

      • Anonyymi

        Mulla on 2 kania, 2 vuotiaita, ovat sisarukset ja luultiin että kumpikin on tyttöjä mutta toinen osoittautuikin pojaksi. Laitoin kanit eri häkkeihin ettei poika jahtais toista kokoajan. Kanit on ollut jo noin vuoden verran samassa häkissä mutta poikasia ei ole tullut, niin mietin että voiko sisaruksilla tulla poikasia ja onko uros pakko leikata, vaikka poikasia ei ole tullut, jos aikoo pitää niitä samassa häkissä? Ja jos joku tietää kokkolan läheltä hyviä ja osaavia lääkäreitä, jolla vois käyä leikkaamassa pojan nii kertokaa..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      1916
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1316
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1242
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1216
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    10. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1176
    Aihe