Mietin tässä tulevan talon runkoratkaisua. Mietinnässä on kivitaloista lähinnä rapattu Lammin harkko ja vastassa on sitten puurunkoinen talo lautaverhoilulla. Osaatteko yhtään evästää minua näiden suhteellisesta hintaeroista. Olettaisin, että kivitalo on kalliimpi rakentaa kuin samankokoinen puutalo, mutta kuinka paljon lisähintaa suhteessa tulee?
Kivitalon hinta verrattuna puutaloon
57
15405
Vastaukset
- kkkkkkkkkkk
... puutalon rakentamiskustannuksissa säästää saa kyllä kivitalon - asumismukavuutena, vakuutusmaksujen alenemisena, arvon säilysisenä, korjaustarpeen vähenemisessä ym.ym. - moninketaisena takaisin.
- Viisastunut
Kivitaloa et osta pakettina, vaan pelkät harkot. Niiden hinta on hieman korkeampi kuin kokonaisen puutalopaketin (sis. ikkunat ja ovet, saunan, keittiön jne jne). Meidän talo 130 m2 (siporex) maksoi ehkä n. 100.000 € enemmän kuin hieman suurempi puutalo. Mutta, eipähän homehdu, on lämmin, hiiret eivät majoitu...
Ähkynä tätä saa maksaa, mutta ei kaduta. - Sama ongelma
Samoista omista kuvista siis. Pinnat ja pohjat ei eroa. Väittäisin, että "runkopaketin" matskun hintakin aika sama. Paljonko siis neliöhintaan eroa, jos lähes kaikki teetetään aliurakoina muilla?
- Pyhä Sylvi
hintaeroa kivitalon tappioksi. Lasketuta talosi hinnat puolueettomalla ammattilaisella, niin sillähän se selviää.
- Pyhä Sylvi
Mene piirustusten kanssa ammattialisen juttusille ja pyydä laskemaan vaihtoehtojen hinnat.
Varaudu siihen että sinulle kerrotaan täysin erilaisia lukuja kuin mitä talokauppiaat tai täällä kirjoittelevat halvallarakentajat kertovat.
Kivitalo tulee reilusti puutaloa kalliimmaksi, jos OMAN TYÖN osuuden pitää molemmissa vaihtoehdoissa samana
nimim.
Kivitalon itsekin tehnyt ja siinä jo hetken tyytyväisenä asunut. - vapaa kaava,
niin on vain pari järkivaihtoehtoa. Jos haluat nopeasti päästä asumaan, niin osta älvsbytalo. Jos haluat talon, joka kestää satoja vuosia ja edullinen asua, tee hartiapankkina älvsbytalon hinnalla Lammitalo. Aikaa tähän menee yksin tehden parisen vuotta ja saat olla oma pomosi.
- jii
"Jos haluat talon, joka kestää satoja vuosia ja edullinen asua, tee hartiapankkina älvsbytalon hinnalla Lammitalo. Aikaa tähän menee yksin tehden parisen vuotta ja saat olla oma pomosi."
Tämä pari vuotta siis tarkoittaa, että et käy palkkatyössä vaan olet raksallasi töissä 60h viikossa.
Lopetin omien tuntieni laskemisen kun pari tuhatta tuli täyteen, nyt niitä lienee 3500-4000. Runko ja väliseinät on teetetty, itse olin kantamassa harkkoja. Muut tehty itse, ml. sähköt, IV ja putkien asennukset. - kukaan ei jaksa
jii kirjoitti:
"Jos haluat talon, joka kestää satoja vuosia ja edullinen asua, tee hartiapankkina älvsbytalon hinnalla Lammitalo. Aikaa tähän menee yksin tehden parisen vuotta ja saat olla oma pomosi."
Tämä pari vuotta siis tarkoittaa, että et käy palkkatyössä vaan olet raksallasi töissä 60h viikossa.
Lopetin omien tuntieni laskemisen kun pari tuhatta tuli täyteen, nyt niitä lienee 3500-4000. Runko ja väliseinät on teetetty, itse olin kantamassa harkkoja. Muut tehty itse, ml. sähköt, IV ja putkien asennukset.rakentaa 60 tuntia viikossa varsinkaan lammitaloa. Mulla meni pari vuotta täyspäiväisenä ja keskimääräinen viikkotuntimäärä 20, sisältäen monen kuukauden lomat.
Esim. minulta meni nelisen viikkoa latoa ja valaa 2 kerroksisen talon Lammiharkot. Tätä hommaa jaksoi tehdä korkeintaan 6 tuntia päivässä ja joka päivä piti mennä saunaan käsiä verryttelemään.
Rakennusprojektin alkaessa olin kovakuntoinen purjelautailija, 12 min juoksukoopperissa meni yli 3000m. - Harkkoa vaan
kukaan ei jaksa kirjoitti:
rakentaa 60 tuntia viikossa varsinkaan lammitaloa. Mulla meni pari vuotta täyspäiväisenä ja keskimääräinen viikkotuntimäärä 20, sisältäen monen kuukauden lomat.
Esim. minulta meni nelisen viikkoa latoa ja valaa 2 kerroksisen talon Lammiharkot. Tätä hommaa jaksoi tehdä korkeintaan 6 tuntia päivässä ja joka päivä piti mennä saunaan käsiä verryttelemään.
Rakennusprojektin alkaessa olin kovakuntoinen purjelautailija, 12 min juoksukoopperissa meni yli 3000m.Olisit vaan tehny muuraamalla niin pääsisit paljon vähemmällä. Mutta ei sitä näytä Lammi-miehet uskovan ennenkuin kokeilevat. Jokainen valuharkko rakentaja, joiden kanssa oon jutellu, pitää hommaa raskaana ja hankalana. Muuraamalla tehneistä ei valitettut kukaan.
- jii
Harkkoa vaan kirjoitti:
Olisit vaan tehny muuraamalla niin pääsisit paljon vähemmällä. Mutta ei sitä näytä Lammi-miehet uskovan ennenkuin kokeilevat. Jokainen valuharkko rakentaja, joiden kanssa oon jutellu, pitää hommaa raskaana ja hankalana. Muuraamalla tehneistä ei valitettut kukaan.
on lecatalo..
- lammiowner
jii kirjoitti:
on lecatalo..
onko töissä kivaa:-)
- Harkkoa vaan
jii kirjoitti:
on lecatalo..
Sori, muistelin että sulla ois lammi. No, ite hommasin kirvesmiehen joka osaa tehdä lähes kaikki tarvittavat työt. Ainoastaan sähköt, putki ja rappaus jää muiden tehtäväksi. Pääsen ite vähän helpommalla kun oon apparina.
- ja halua muurata,
Harkkoa vaan kirjoitti:
Olisit vaan tehny muuraamalla niin pääsisit paljon vähemmällä. Mutta ei sitä näytä Lammi-miehet uskovan ennenkuin kokeilevat. Jokainen valuharkko rakentaja, joiden kanssa oon jutellu, pitää hommaa raskaana ja hankalana. Muuraamalla tehneistä ei valitettut kukaan.
niin Lammiharkko on loistava valinta. Siinä missä muuratessa menee aikaa laastien sekoittamiseen ja levittämiseen, Lammitalonrakentaja selviää polyuretaanipulloilla.
Kun sitten lisäksi Lammiseinä valetaan, siihen on sekä ulkona että sisällä kiilapulteilla helppo kiinnittää esim parvekkeen, terassikatoksen, sisäportaiden tai keittiön painavia rakenteita. - ON SYÖNYT SIENIÄ
Harkkoa vaan kirjoitti:
"Olisit vaan tehny muuraamalla niin pääsisit paljon vähemmällä. Mutta ei sitä näytä Lammi-miehet uskovan ennenkuin kokeilevat."
Oletko saatana ihan sekaisin...ettäkö olisin halunnut vielä laastia vääntää tonnikaupalla ja sitä kantaa ämpärillä telineitä pitkin. Kiitos vaan, mutta laastin kanto takkamuurarille oli ihan tarpeeksi vittumaista sormijumppaa.
Pidä pääsi kiinni ja jatka niiden sienien syöntiä.
Lammiharkkojumppaa, muttei sentään kuran vääntämistä ja kantamista. - Harkkoa vaan
ON SYÖNYT SIENIÄ kirjoitti:
"Olisit vaan tehny muuraamalla niin pääsisit paljon vähemmällä. Mutta ei sitä näytä Lammi-miehet uskovan ennenkuin kokeilevat."
Oletko saatana ihan sekaisin...ettäkö olisin halunnut vielä laastia vääntää tonnikaupalla ja sitä kantaa ämpärillä telineitä pitkin. Kiitos vaan, mutta laastin kanto takkamuurarille oli ihan tarpeeksi vittumaista sormijumppaa.
Pidä pääsi kiinni ja jatka niiden sienien syöntiä.
Lammiharkkojumppaa, muttei sentään kuran vääntämistä ja kantamista.Sanoinko niin pahasti että ihan noin vihaksi pistää?? Anteeksi kauheasti, enhän minä tahallani. Käyppä sano äitilles että nyt se paha setä pyys anteeks. Ja vitut! Jos sua jo vitutti uunimuurarille laastin kanto, niin et oo kyllä tehny yhtään mitään harkkohommiakaan. Kyllä jokainen joka aikoo muurata harkoista tajuaa nostella laastit ihan jollain muulla kuin käsin. Meinasitko saavin kanssa kiipeillä pitkin telineitä? Ei vittu mikä homppelipoika... Näinköhän te homppelipojat saisitte lämmitettyä sitä takkaakaan?
- nenästä...
Harkkoa vaan kirjoitti:
Sanoinko niin pahasti että ihan noin vihaksi pistää?? Anteeksi kauheasti, enhän minä tahallani. Käyppä sano äitilles että nyt se paha setä pyys anteeks. Ja vitut! Jos sua jo vitutti uunimuurarille laastin kanto, niin et oo kyllä tehny yhtään mitään harkkohommiakaan. Kyllä jokainen joka aikoo muurata harkoista tajuaa nostella laastit ihan jollain muulla kuin käsin. Meinasitko saavin kanssa kiipeillä pitkin telineitä? Ei vittu mikä homppelipoika... Näinköhän te homppelipojat saisitte lämmitettyä sitä takkaakaan?
Se rupee ajan myötä haisemaan vieläkin enemmän!
- auta
kukaan ei jaksa kirjoitti:
rakentaa 60 tuntia viikossa varsinkaan lammitaloa. Mulla meni pari vuotta täyspäiväisenä ja keskimääräinen viikkotuntimäärä 20, sisältäen monen kuukauden lomat.
Rakennusprojektin alkaessa olin kovakuntoinen purjelautailija, 12 min juoksukoopperissa meni yli 3000m.raksalla juoksentelu.
Tiedäthän sen jutun duracellpupusta ja paksusta etanasta. Etana voitti.
Päämäärä mielessä joka tekemisessä ja keskittyminen yhteen tekemiseen kerrallaan vie varmasti perille.
Omakotitalon teko on harrastus, joka ei pääty koskaan: sitä tehdään silloin kun on aikaa, kun elämässä on paljon muutakin jännää. Nyt on suht valmiina 339m2 siporex-taloa, meinaan.
Harkkopaketti kun täytti tontin, niin ihmetteli, miten paljon niitä harkoja oikeuin taloon mahtuukaan. Onneksi betoni tuli vain tilattuna ja muutama kuutio kerrallaan sokkeleihin ja pintavaluihin.
Ja siihen on käytetty ulkopuolisena maankaivuuta, väli yläpohjanosturia, kipinää kytkentöihin ja putkaria LV-töihin. Ilmastointi on vielä säätämättä ja ulkorappaus myös teettämättä. Niin ja vastaava mestari on myös maksettu mies. Pari vuotta tuommoisen teko näkyy kestävän asuttavaan kuntoon oman konttorihomman vastapainoksi, elopaino 118kg on pysynyt muutaman kilon tarkkuudella. - Amatööriharkkomuurari
Harkkoa vaan kirjoitti:
Sanoinko niin pahasti että ihan noin vihaksi pistää?? Anteeksi kauheasti, enhän minä tahallani. Käyppä sano äitilles että nyt se paha setä pyys anteeks. Ja vitut! Jos sua jo vitutti uunimuurarille laastin kanto, niin et oo kyllä tehny yhtään mitään harkkohommiakaan. Kyllä jokainen joka aikoo muurata harkoista tajuaa nostella laastit ihan jollain muulla kuin käsin. Meinasitko saavin kanssa kiipeillä pitkin telineitä? Ei vittu mikä homppelipoika... Näinköhän te homppelipojat saisitte lämmitettyä sitä takkaakaan?
mää kyllä väänsin kaikki kurat myllyllä ja lonttasin ämpäreillä.. en keksinyt parempaakaan tapaa. N 18 tonnia meni laastia, ja 5 kk..
- Juurakko.
Esimerkiksi 270 m/2 kahdessa kerroksessa Puutalo anturasta sisäänmuuttoon 6-7 kk . Kivitalo sama koko 9-11 kk .
- Rakentaja Kalle
Tätä asiaa täällä on jankutettu jo vuosia ja loppua ei tule varmasti koskaan.
Rungon kustannusosuus on talossa todella pieni ja varsinkin jos huomioidaan että perustus on kuitenkin tehtävä pääsääntöisesti kaikkiin taloihin kivimateriaalista.
Puhutaan korkeintaan 20 % osuudesta koko hankkeessa.
Mikäli valitaan halvin kivirunko ja kallein puurunko vastakkain, on kivirunko merkittävästi halvempi.
Enemmän kustannuspuoleen vaikuttaa ainakin talon monimuotoisuus ja kerrosmäärä, sekä käytettävä tekniikka ja sisustus.
Ennemmin täällä kannattaisi keskustella, kumpi on halvempaa matalaenergiarakentaminen vai kalliit ja monimutkaiset lämmityslaitteet.
Asunnon rakentaminen on kallis hanke kuitenkin, joten on järkevää rakentaa parhaista materiaaleista. Ei autojakaan enää rakenneta kovalevystä, kuten Trabantteja, vaan suurlujuusteräksestä galvanoiduilla koreilla, käyttäen paljon alumiinisia osia. Eikä myöskään kehuskella kuinka halvalla on saatu ostettua.
Siporex on miltei ainoa talo, jota markkinoidaan laadulla, eikä pyritäkään myymään köyhille. Mallistossa ei ole muuta kuin edustusluokan suurta Mersua.
Mutta vähä kulutteisten talojen aika on tulossa, kuten autoissakin ja yllättävänkin äkkiä, joten Siporex Mersu vaviskoon.
Puulämmitteiset talot saastuttavat hengitysilmaamme kaksi kertaa enemmän, kuin koko autokantamme, uskokaa tai älkää.
Kallis Hybridiauto, eli maalämmitystalo ei olekaan se ratkaisu, vaan matalaenergiatalo eli Diesel. - aika.
Rakentaja Kalle kirjoitti:
Tätä asiaa täällä on jankutettu jo vuosia ja loppua ei tule varmasti koskaan.
Rungon kustannusosuus on talossa todella pieni ja varsinkin jos huomioidaan että perustus on kuitenkin tehtävä pääsääntöisesti kaikkiin taloihin kivimateriaalista.
Puhutaan korkeintaan 20 % osuudesta koko hankkeessa.
Mikäli valitaan halvin kivirunko ja kallein puurunko vastakkain, on kivirunko merkittävästi halvempi.
Enemmän kustannuspuoleen vaikuttaa ainakin talon monimuotoisuus ja kerrosmäärä, sekä käytettävä tekniikka ja sisustus.
Ennemmin täällä kannattaisi keskustella, kumpi on halvempaa matalaenergiarakentaminen vai kalliit ja monimutkaiset lämmityslaitteet.
Asunnon rakentaminen on kallis hanke kuitenkin, joten on järkevää rakentaa parhaista materiaaleista. Ei autojakaan enää rakenneta kovalevystä, kuten Trabantteja, vaan suurlujuusteräksestä galvanoiduilla koreilla, käyttäen paljon alumiinisia osia. Eikä myöskään kehuskella kuinka halvalla on saatu ostettua.
Siporex on miltei ainoa talo, jota markkinoidaan laadulla, eikä pyritäkään myymään köyhille. Mallistossa ei ole muuta kuin edustusluokan suurta Mersua.
Mutta vähä kulutteisten talojen aika on tulossa, kuten autoissakin ja yllättävänkin äkkiä, joten Siporex Mersu vaviskoon.
Puulämmitteiset talot saastuttavat hengitysilmaamme kaksi kertaa enemmän, kuin koko autokantamme, uskokaa tai älkää.
Kallis Hybridiauto, eli maalämmitystalo ei olekaan se ratkaisu, vaan matalaenergiatalo eli Diesel.käydä hinkkaamassa sitä marsua tallissa, ja naputella sen jälkeen oikein vetävä teksti jollekin automiehen palstalle? Vromvrom.
- rakennusaikaa
meni 235m2 kivitaloon 10kk ja 162m2 puutaloon 12kk. Molemmissa maksimi oman työn osuus. Tosin kivitalossa osan aikaa mies täyspäiväisesti raksalla.
- arvio tänään
Ilman tonttia talopeli antaa suunnitelmalleni 280000 puurunkoisena ja lautaverhottuna, 305000 harkkorunkoisena ja rapattuna. Siis alle 10%. Laskelmassa oman työn osuus pysyy samana.
BTW Pääkaupunkiseudun lisä muihin kasvukaupunkeihin verrattuna tosi iso 20%. Siihen kun lisätään tonttien tuplahinta vaikkapa Turkuun ja Jyväskylään nähden niin ymmärretään, että Helsingissä on...- ajatustani
25000 euroa eroa 150 m2:n talossa. Joku voisi jaksaa laskea paljonko ero on 4 %:n korolla 15 vuodessa, tyypillisessä laina-ajassa. ERITTÄIN merkittävä, veikkaan.
Tai sitten sen voisi käyttää vaikkapa: entuudestaan hyvään keittiöön 8 tonnia lisää, kotiteatterihuoneeseen varustelua 5 tonnia, 12 tonnia pihatöihin.
VAIKKA kustannusero on alle 10%, on se minulle normimiehelle aika suuri. - ahertaja
ajatustani kirjoitti:
25000 euroa eroa 150 m2:n talossa. Joku voisi jaksaa laskea paljonko ero on 4 %:n korolla 15 vuodessa, tyypillisessä laina-ajassa. ERITTÄIN merkittävä, veikkaan.
Tai sitten sen voisi käyttää vaikkapa: entuudestaan hyvään keittiöön 8 tonnia lisää, kotiteatterihuoneeseen varustelua 5 tonnia, 12 tonnia pihatöihin.
VAIKKA kustannusero on alle 10%, on se minulle normimiehelle aika suuri.siis...
Oletko tumpelo vai omatoiminen ahertaja.
Minä olen tuosta väliltä ja tein perheeni avustuksella siporex-talon kolmeen tasoon 150 ja 200mm harkoista. Kellariratkaisu tosin papuharkoista. Välipohjat ontelolaattaa ja yläpohja siporex-palkkia. Kantavan seinän ulkopuolella 150mm eriste, tuulensuoja sekä puuvuori/rappaus ja hyvin ja huoltovappaasti on pelittänyt muutaman vuosikymmenen ja pelittää toisen mokoman vielä lisää.
Kaikkea käyttämääni kamaa myydään yhä bulkkina kohtuuhintaan ja jämäkän harkkotalon osaa pystyttää jokainen itse. Ovat jopa keveitä nuo tuon kokoiset harkot, samoin seinän väliin tulevat vaakateräkset. Harkkoseinän ulkopuolisen apurungon puut voivat olla luokittelematonta (halpaa vajaasärmää), koska harkkorunko on kantavana. Kovan yläpohjan päälle saa katon helposti itse rakentaen. Sain kivitalon edut, ei notku välipohjat, ei mökä kuulu naapuriin/naapurista, ei pahus pala eikä kustannus ole ollut suurempi kuin merkkituotteisella puutalolla isojakotoimituksena kasa lankkuja määrämittaan sahattuna paikalle tuotuna ja edellyttäen timpurin käytön.
Loppupelissä muutaman viikon harkkojen muuraus antaa ruhtinaallisesti mahdollisuuksia takaisin, kun voi tehdä heti LVIS-töitä ja sisäpintoja, vaikka apukoolaus olisikin hiukan kesken.
Kaksi suvea siihen kumminkin menee ja kaikki vapaa-aika siinä välissä.
Tumpelompi tapa on kaivaa setolkkaa ja tilata 'valmis puutalo' tehtaalta.
Tuossa kehätien pinnassa 39 sellaista pari vuotta vanhaa kevytrakenteista tönöä juuri korjaillaan.
Seinäelementit eivät pysy paikoillaan, vaan liikkuvat. Eipä taida olla halpaa sekään rakennustapa. - Rakentaja Kalle
ajatustani kirjoitti:
VAIKKA kustannusero on alle 10%, on se minulle normimiehelle aika suuri.Mikäli kivitaloon ei lasketa rappausta, vaan toteutetaan lautakuorella, kuten puutalokin ei kustannuseroa useastikaan synny.
Koska rappaus on varsin kallista, noin samanhintainen toimenpide, kuin koko harkkokasa tontilla on sillä tietysti merkitystä.
Mikäli molemmat lasketaan rapattuna puu- sekä kivitalo ja valitaan kohtuuhintainen kivitalojärjestelmä, ei kustannuseroja synny.
Molempiin taloihin lisäksi tarvitaan katto ja lattia, eikä näistäkään saada oikein kustannuseroja syntymään. Samoin on ovien ja ikkunoiden kanssa.
Mutta laadussa on valovuosien ero, kun mitataan ilmatiiveyttä ja energian kulutusta.
Samoin voisin sanoa jälleenmyyntiarvossa olevan huomattava ero.
Nykyisin on myytävänä kivitalojärjestelmiä, joilla on mahdollisuus päästä jopa halvempaan runkohintaan, koska puun hintataso on noussut merkittävästi. Myös nämä nykyiset vesisateiset talvet vaativat puurakentamiselta enemmän pressusuojauksia, jopa Boracolin ruiskuttamista runkoon homehtumisen estämiseksi ja kaikki nostavat kustannuksia.
Lopputuloksissa sitten on paljon mukavampaa istuskella hiljaisessa kivitalon kotiteatterissa, kuin tuulen ulvottamassa paffitalossa. - Kivipuutalo
Rakentaja Kalle kirjoitti:
Mikäli kivitaloon ei lasketa rappausta, vaan toteutetaan lautakuorella, kuten puutalokin ei kustannuseroa useastikaan synny.
Koska rappaus on varsin kallista, noin samanhintainen toimenpide, kuin koko harkkokasa tontilla on sillä tietysti merkitystä.
Mikäli molemmat lasketaan rapattuna puu- sekä kivitalo ja valitaan kohtuuhintainen kivitalojärjestelmä, ei kustannuseroja synny.
Molempiin taloihin lisäksi tarvitaan katto ja lattia, eikä näistäkään saada oikein kustannuseroja syntymään. Samoin on ovien ja ikkunoiden kanssa.
Mutta laadussa on valovuosien ero, kun mitataan ilmatiiveyttä ja energian kulutusta.
Samoin voisin sanoa jälleenmyyntiarvossa olevan huomattava ero.
Nykyisin on myytävänä kivitalojärjestelmiä, joilla on mahdollisuus päästä jopa halvempaan runkohintaan, koska puun hintataso on noussut merkittävästi. Myös nämä nykyiset vesisateiset talvet vaativat puurakentamiselta enemmän pressusuojauksia, jopa Boracolin ruiskuttamista runkoon homehtumisen estämiseksi ja kaikki nostavat kustannuksia.
Lopputuloksissa sitten on paljon mukavampaa istuskella hiljaisessa kivitalon kotiteatterissa, kuin tuulen ulvottamassa paffitalossa.Mikäli kivitaloon ei lasketa rappausta, vaan toteutetaan lautakuorella, kuten puutalokin ei kustannuseroa useastikaan synny. ,,,Hah hah monasti sitä menee paskkat housuun kun kaikki rahat menneet ja pitäisi se kivitalo vielä rapatakin ennenkuin myy sen. Ja se puutalo ei suhise kovassakaan tuulessa kun osaa tehdä.
- Maksaa
Itse huomasin taloa rakentaessa,että se rappaus on aivan järkyttävän hintaista. Taloni olen itse rakentanut, joten kyllä se rappari otti järkyttävät 12 000 vaikka talo on vain noin 100m2. (huom. kokoko rakennus maksoin 100000,-). Sisäpinnat rappasin ja oioin itse mutta oli sen verran vittumaista hommaa että päätin jättää ulkopuolen toisille. Sen voin jo heti sanoa, että itse olisin kyllä tehnyt paremman jäljen. Ei sitä muuten huomaa kuin silloin kun aurinko paistaa aivan seinän suuntaisesti, niin huomaa että pinta on perunapeltoa. Onneksi kyseessä on virhe, mikä ei käytännössä haitaa ollenkaan
- Harkkoa vaan
Siinä taas hyvä esimerkki ammattilaisten jäljestä. Hintaa osataan kyllä rohmuta, mutta jälki ei oo kummoista. Tuota kuulee nykyään joka puolelta ja toinen on urakoissa kusetus. Iso osa nykytalojen ylihinnasta tulee urakoissa kusetuksesta. Ihminen joka ei rakentamisesta paljoa tiedä, ajattelee automaattisesti että urakka on edullinen ja nopea tapa rakentaa. Käytäntö onkin sitten ihan toinen. Maksaa vitusti ja jälki on huonoa.
- Rappari Reino
Ota huomioon, että kyseessä on firman kulurakenne ja hintasisältää enemmistön pelkkiä veroja.
Kustannuksetsiis johtuvat hyvinvointi yhteiskunnan ylläpitämisestä.
Tällä rahalla autetaan monia köyhiä, jotkaeivät voi kuvitellakkaan ikinä asuvansa omakotitalossa.
Tätä voidaan myös sanoa tuloerojen tasaukseksi.
12 000 €urossa on jo pelkkää arvonlisäveroa miltei viidennes. Muita veroja ja veroluonteisia maksuja ainakin seuraavasti: Työntekijän tuloveroja, firman tuloveroja, eläkevakuutusmaksuja, tapaturmavakuutusmaksuja, sosiaaliturvamaksuja, työttömyysvakuutusmaksuja, autoveroa, sähköveroa, jäteveroa, vakuutusveroa, valmisteveroja, polttoaineveroja, sähköveroja, kierrätysmaksuja jne...
Lisäksi työvaatekuluja, työvälinekuluja, autokuluja, toimistorakennuskuluja, toimistokuluja, puhelinkuluja, työterveyshuollon kuluja, kesälomakuluja, arkipyhäkorvauksia, pekkaspäiviä, kirjanpitokuluja, tarjouslaskentakuluja ja mitä kaikkea sitä onkaan.
Ei sille raukalle rapparille jää, kuin murto-osa elämiseen.
Työnjälki on oma asiansa, jaksaa sitä joku vielä tehdä hyvääkin jälkeä, noiden tarjouspyyntöjen, kilpailuttamisen ja jopa suoranaisen vittuilun lisäksi.
Useasti laskuun pitäisi vielä lisätä saamattomat rahat konkurssipesistä ja tapiolle menneiden urakoiden kulut, ettei tarvitse maksella siitä todella pienestä omasta osuudestaan. - kokokokokoko
Rappari Reino kirjoitti:
Ota huomioon, että kyseessä on firman kulurakenne ja hintasisältää enemmistön pelkkiä veroja.
Kustannuksetsiis johtuvat hyvinvointi yhteiskunnan ylläpitämisestä.
Tällä rahalla autetaan monia köyhiä, jotkaeivät voi kuvitellakkaan ikinä asuvansa omakotitalossa.
Tätä voidaan myös sanoa tuloerojen tasaukseksi.
12 000 €urossa on jo pelkkää arvonlisäveroa miltei viidennes. Muita veroja ja veroluonteisia maksuja ainakin seuraavasti: Työntekijän tuloveroja, firman tuloveroja, eläkevakuutusmaksuja, tapaturmavakuutusmaksuja, sosiaaliturvamaksuja, työttömyysvakuutusmaksuja, autoveroa, sähköveroa, jäteveroa, vakuutusveroa, valmisteveroja, polttoaineveroja, sähköveroja, kierrätysmaksuja jne...
Lisäksi työvaatekuluja, työvälinekuluja, autokuluja, toimistorakennuskuluja, toimistokuluja, puhelinkuluja, työterveyshuollon kuluja, kesälomakuluja, arkipyhäkorvauksia, pekkaspäiviä, kirjanpitokuluja, tarjouslaskentakuluja ja mitä kaikkea sitä onkaan.
Ei sille raukalle rapparille jää, kuin murto-osa elämiseen.
Työnjälki on oma asiansa, jaksaa sitä joku vielä tehdä hyvääkin jälkeä, noiden tarjouspyyntöjen, kilpailuttamisen ja jopa suoranaisen vittuilun lisäksi.
Useasti laskuun pitäisi vielä lisätä saamattomat rahat konkurssipesistä ja tapiolle menneiden urakoiden kulut, ettei tarvitse maksella siitä todella pienestä omasta osuudestaan.Samat kulut on muillakin rakennustyöntekijöillä ja maksavat ne rakennuttajatkin veroja ja jäljelle jäävästä osuudesta sitten palkkaavat rappareita yms. Jos on oma firma, syynä on yleensä se, että halutaan ansaita enemmän kuin jonkun toisen palveluksessa. Unohdit mainita listastasi, että kaikenlaista voi myös vähentää verotuksessa, kun on oma firma.
- Rappari Reino
kokokokokoko kirjoitti:
Samat kulut on muillakin rakennustyöntekijöillä ja maksavat ne rakennuttajatkin veroja ja jäljelle jäävästä osuudesta sitten palkkaavat rappareita yms. Jos on oma firma, syynä on yleensä se, että halutaan ansaita enemmän kuin jonkun toisen palveluksessa. Unohdit mainita listastasi, että kaikenlaista voi myös vähentää verotuksessa, kun on oma firma.
Totta kai samat kulut muillakin rakennustyöntekijöillä, sekä muillakin aloilla.
Rakennuttajatkin taas maksavat veroja ja niistä verotetuista tuloista rakentamista. Kuten huomaat kansan käsi on karttuisa ja verottajalle, valtiolle ja Liliukselle ei mikään riitä.
Rapparilla on vielä huonona puolena kausiluontoisuus ja yrittäjänä ei saa edes työttömyyskorvausta, ellei lopeta koko firmaa.
On totta, että yrittäjät ovat poikkeuksellisen ahkeraa sakkia ja ehkä yrittävät tienata enemmän, mutta lopputuloksen näkee vasta, kun eläkepäivät koittaa. Eivätkä ne aina kaikilla ole niin ruusuiset.
Yrittäjä voi vähentää verotuksessa yritystoiminnan kuluja, mutta edellisessä viestissä kerrotut kulut pitää kuitenkin maksaa.
Näillä kaikilla tarkoitan sitä, että korkeat rakentamisen kustannukset eivät johdu Suomessa yrittäjänä toimivasta rapparista, kuten edellä yritettiin väittää.
Yrittäminen ja kilpailu ei sinänsä ole pahasta, ilman niitä ei hyvinvointia olisi muissakaan työpaikoissa.
Hyvinvointi ei tule verottamalla, vaan tuottavasta tehokkaasta työstä, sekä talouden kasvusta. - sanoo sulle
Rappari Reino kirjoitti:
Totta kai samat kulut muillakin rakennustyöntekijöillä, sekä muillakin aloilla.
Rakennuttajatkin taas maksavat veroja ja niistä verotetuista tuloista rakentamista. Kuten huomaat kansan käsi on karttuisa ja verottajalle, valtiolle ja Liliukselle ei mikään riitä.
Rapparilla on vielä huonona puolena kausiluontoisuus ja yrittäjänä ei saa edes työttömyyskorvausta, ellei lopeta koko firmaa.
On totta, että yrittäjät ovat poikkeuksellisen ahkeraa sakkia ja ehkä yrittävät tienata enemmän, mutta lopputuloksen näkee vasta, kun eläkepäivät koittaa. Eivätkä ne aina kaikilla ole niin ruusuiset.
Yrittäjä voi vähentää verotuksessa yritystoiminnan kuluja, mutta edellisessä viestissä kerrotut kulut pitää kuitenkin maksaa.
Näillä kaikilla tarkoitan sitä, että korkeat rakentamisen kustannukset eivät johdu Suomessa yrittäjänä toimivasta rapparista, kuten edellä yritettiin väittää.
Yrittäminen ja kilpailu ei sinänsä ole pahasta, ilman niitä ei hyvinvointia olisi muissakaan työpaikoissa.
Hyvinvointi ei tule verottamalla, vaan tuottavasta tehokkaasta työstä, sekä talouden kasvusta.Että harvinaisen hyvää tekstiä!
Moni sanoo että saathan sä vähentää ne kulut verotuksessa mutta eivät ymmärrä että ensin ne rahat pitää tienata millä maksaa ne vähennyksiin laitettavat kulut.
Ja tuo sinun aiempi kommentti että jotkut jopa vielä jaksaa suoran vittuilun jälkeen tehdä hyvää jälkeä...
Itse olen törmännyt siihen että vaikka kuinka hyvin ja huolella teet niin etenkin viimeisen laskun aikaan ruvetaan soittamaan suutaan oikein urakalla... koita siinä sitten pitää motivaatio yllä...
- Verrattuna esim
Audiin tai mersuun... sama juttu. kaksi periaatteessa samanlaista mutta niin erilaista..
- nopeasti työn
hinnasta. Meillä materiaalit (vrt puutalopaketti) maksoi esim 75000€, saman kokoinen puutalopaketti (suurelementti) olisi ehkä irronnut n. 120k€. Mutta tuo puutalo olisi ollut sateelta suojaan asennettuna ja kivitalo piti rakentaa 75000€. Eli tässä jo eroa 30k€. Puutalon tasoitukset teetettynä 5€/m2, kivitalon n. 10€/m2 ulkorappaus mihin uppoaa hyvinkin 15000€. Ero kasvanut jo 50k€:on. Eli n 12% olisi meille tullut puutalo halvemmaksi.
- meiltä tällainen
Samoista kuvista pyydetyt modernin talon tarjoukset: Kastelli sateelta suojaan 80000€ ja Jämerä pystytettynä 110000€. Tehdään kuitenkin pitkästä puusta. Ulkonäkö ja tunnelmakysymys.
- on monta
jossia ja ehkää.
sen kun kiinni saat, niin moni asia selviää.
Mulla harkot maksoivat 30000eur ja kun itse muurasin, ei lisähintaa pystytyksestä tullut.
Palkit, laastit ja rouheet sisältyivät harkkopakettiin. Sisätasoitus maksoi 6eur/m2 ja ulkorappaus 65eur/m2 (2007).
Myös ns. puutalon voi rapata ulkoapäin ja tasoittaa sisältä, mitäs eroa tuohon hintaan näistä tulee?
LVIS on molempiin tehtävä, ero olematon.
Ero tulee asumismukavuudesta ja jälleenmyyntiarvosta. - ovat sitten
meiltä tällainen kirjoitti:
Samoista kuvista pyydetyt modernin talon tarjoukset: Kastelli sateelta suojaan 80000€ ja Jämerä pystytettynä 110000€. Tehdään kuitenkin pitkästä puusta. Ulkonäkö ja tunnelmakysymys.
mielestäsi vertailukelpoisia toimituksia ja asennuksia?
Säältäsuojaan asennus = tikut pystyyn, kattoristikot päälle ja aluskate epämääräinen nippu tavaraa tontille. - palsta!
meiltä tällainen kirjoitti:
Juuri tällaiset kommentit ovat tae palstan laadusta ;)
- sisälukutaitoa?
on monta kirjoitti:
jossia ja ehkää.
sen kun kiinni saat, niin moni asia selviää.
Mulla harkot maksoivat 30000eur ja kun itse muurasin, ei lisähintaa pystytyksestä tullut.
Palkit, laastit ja rouheet sisältyivät harkkopakettiin. Sisätasoitus maksoi 6eur/m2 ja ulkorappaus 65eur/m2 (2007).
Myös ns. puutalon voi rapata ulkoapäin ja tasoittaa sisältä, mitäs eroa tuohon hintaan näistä tulee?
LVIS on molempiin tehtävä, ero olematon.
Ero tulee asumismukavuudesta ja jälleenmyyntiarvosta.En maininnut LVIS koska ne molemmat todella tulee sekä puu- että kivitaloon. Oletuksena ajattelin että puutalo tehdään lautaverhottuna ja kivitalo rapattuna - variaatioita on tietty miljoona ja kaikki maksaa erikseen.
Meillä tuossa 75k€ materiaaleissa oli harkkojen lisäksi anturan ja sokkelin materiaalit, palkit, kattotuolit muut kattorakenteet sekä tiilet, ikkunat, ovet, läpiviennit, piiput, väliseinät, kaikkien alaslaskujen materiaalit, kipsilevyt käytävän kattoon, routaeristeet, epsit sisälle ja ulos, raudoitusraudat runkoon, katosten rakenteet, ulkorappauksen materiaalit ja paljon muuta mikä sinulta tuosta 30k€ taisi unohtua. Toki itse tekemällä olisi säästänyt sen työn osuuden 75k€ mutta kaikkea ei ehdi tekemään.
Sisätasoituksen sait halvalla jos tuo sisälsi materiaalit kuten meillä (10€/m2). Ulkorappaus sisältyi kokonaisurakkaan joten sen hintaa en tiedä tarkalleen.
- Verrattuna naapuriin
Uusi omakoti alue rakennettuna ja kustannukset hirvittävät. Sekä kivi- että puutaloissa. Alueen taloista pari pienempää hinta saattaa olla kakkosella alkava, mutta sinne kolmen ja neljän sadan väliin ne suurin osa sijoittuu. Vertailtuamme naapureiden hintoja ei runko pystytettynä kivitalo paljoa hävinnyt. Helpompi tapa säästää on tehdä vain tarpeellisen kokoinen, selkeä pohja eli ei turhia kulmia ja erkkerietä, suunnittelu maksaa, materiaali maksaa ja työ maksaa. Mitä vähemmän näitä on niin kustannuksissa säästää. Neuvona vielä että yhteyttä johonkin juuri rakentaneesee ja hommatkaa ammattitaitoinen ja järkevä vastaava mestari!
- mane 112
Kivitalo tulee halvemmaksi, kun itse tekee ja hommaa papanaharkot toisten pihoista kuleksimasta. Ei niitä muuten kukaan huoli ja maantäytteeksi menevät. Ja itse tekemällä en tarkoita, että käy työmaalla juttelemassa timpurin kanssa. Lammitalon tekee kalliiksi hillitön betonimäärä. Yhteen taloon saattaa mennä notkistettua reippaasti yli 20 000 eskon edestä ja sillä saa kummasti hommattua yhteen taloon papanaharkot ontelolaatat laastit teräkset. Lisäksi itse muuraten pääsee ihan itsestään läskeistä eroon vaikka makkaraa söisi. Kyllä kivitalolle hintaa tulee, jos sitä alkaa teettämään. Kivitaloon uppoaa nimittäin tuplamäärä tunteja pahvitalopakettiin verrattuna. Ja lisäksi pitää maksaa kuntosalille kun ei ehdi rakentamaan.
- Masa muurari
20 000 €:llä saa valettua 1300 m2 valuharkkoseinää, joten hieman kannattaisi pysyä suhteellisuudessa.
Totuushan on ettei kivitalon seinän ja työn hinnassa ole paljonkaan eroja, mikäli Eps-valuharkot jätetään ulkopuolelle.
Mikäli tekee rapatun talon, niin kolhiintuneet harkot kuluttavat melkoisesti enemmän laastia ja hintaa saattaa tulla samanverran, kuin uusillakin.
Lisäksi eri valmistajien harkoissa on kokoeroja, sekä mittatarkkuuseroja, jotka taas syövät laastia ja helposti muodostavat kylmäsiltoja.
Eri valmistajien ja eri tyyppisten harkkojen sekoittaminen saattaa aiheuttaa jälkikäteen myös rakenteiden halkeilua.
Välipohjissa saattaapi sitten puurakenteisena tulla hieman hintaeroakin, mutta kyllä on eroa laadussakin ja sama asia on myös kattorakenteessa.
Mikään ei kuitenkaan estä käyttämästä kivitalossakin puisia välipohjia ja kattoja, jos rahat ovat piukalla. - EPS-valuharkoilla?
Masa muurari kirjoitti:
20 000 €:llä saa valettua 1300 m2 valuharkkoseinää, joten hieman kannattaisi pysyä suhteellisuudessa.
Totuushan on ettei kivitalon seinän ja työn hinnassa ole paljonkaan eroja, mikäli Eps-valuharkot jätetään ulkopuolelle.
Mikäli tekee rapatun talon, niin kolhiintuneet harkot kuluttavat melkoisesti enemmän laastia ja hintaa saattaa tulla samanverran, kuin uusillakin.
Lisäksi eri valmistajien harkoissa on kokoeroja, sekä mittatarkkuuseroja, jotka taas syövät laastia ja helposti muodostavat kylmäsiltoja.
Eri valmistajien ja eri tyyppisten harkkojen sekoittaminen saattaa aiheuttaa jälkikäteen myös rakenteiden halkeilua.
Välipohjissa saattaapi sitten puurakenteisena tulla hieman hintaeroakin, mutta kyllä on eroa laadussakin ja sama asia on myös kattorakenteessa.
Mikään ei kuitenkaan estä käyttämästä kivitalossakin puisia välipohjia ja kattoja, jos rahat ovat piukalla.Tuleeko se EPS-valuharkkoseinä kalliimmaksi vai sittenkin halvemmaksi?
- epätietoinen.
EPS-valuharkoilla? kirjoitti:
Tuleeko se EPS-valuharkkoseinä kalliimmaksi vai sittenkin halvemmaksi?
EPS-puolueen jäsen tyypillisen poliitikon ympäripyöreään tyyliin, mikä jättää tulkinnoille sopivasti spekulointivaraa.
- kysellä.
epätietoinen. kirjoitti:
EPS-puolueen jäsen tyypillisen poliitikon ympäripyöreään tyyliin, mikä jättää tulkinnoille sopivasti spekulointivaraa.
Vain vastata...
- Eps-rakentaja
EPS-valuharkoilla? kirjoitti:
Tuleeko se EPS-valuharkkoseinä kalliimmaksi vai sittenkin halvemmaksi?
Siinä nyt paljonkaan laskea tarvitse osata, kun hoksaa että halvemmaksi.
Nostokoneita ei tarvita lainkaan, työstäminen kevyempää ja nopeampaa, kevytrakenteiset telineet riittää, putkiroilotus lasten leikkiä, eikä pölytä, erittäin suoria seiniä ei tarvitse erillisillä laastikerroksilla oikoa, teräksen tarve vähäisempi, koska ei tarvita kutistumateräksiä, betonimäärä sama, kuin kiviharkoissa, mutta kertavalukorkeus 3 metriä, perustukset samalla materiaalilla, ei erikoispalkkeja ikkunan ylityksissä, vain kahta harkkotyyppiä tarvitaan, pääty ja avoharkkoa jne...
Edellisen voi kyseenalaistaa jos pystyy.
Lopputuloksena vielä parempi eristys, ei ime kosteutta, ei kuljeta kylmää, vahvempi rakenne yhtenäisen betonikerroksen ansiosta, kuin yhdessäkään markkinoilla olevassa hiekkasementti muotissa tai papana harkossa ja kaasubetonikappaleessa. - .oli
Eps-rakentaja kirjoitti:
Nostokoneita ei tarvita lainkaan, työstäminen kevyempää ja nopeampaa, kevytrakenteiset telineet riittää, putkiroilotus lasten leikkiä, eikä pölytä, erittäin suoria seiniä ei tarvitse erillisillä laastikerroksilla oikoa, teräksen tarve vähäisempi, koska ei tarvita kutistumateräksiä, betonimäärä sama, kuin kiviharkoissa, mutta kertavalukorkeus 3 metriä, perustukset samalla materiaalilla, ei erikoispalkkeja ikkunan ylityksissä, vain kahta harkkotyyppiä tarvitaan, pääty ja avoharkkoa jne...
Lopputuloksena vielä parempi eristys, ei ime kosteutta, ei kuljeta kylmää, vahvempi rakenne yhtenäisen betonikerroksen ansiosta, kuin yhdessäkään markkinoilla olevassa hiekkasementti muotissa tai papana harkossa ja kaasubetonikappaleessa.Elähtäneiden Palopuhujien Salaseura ry:n varapuheenjohtajan kommentti. Tulisempi puheenvuoro olisi irronnut puheenjohtajalta, joka ei kiireiltään ehtinyt propagoimaan. Hän nikkaroi itselleen parhaillaan Älvsby-taloa, ja on kaikesta tohinasta päätellen hyvin innostunut projektista.
Vast. tiedottaja - jii
Eps-rakentaja kirjoitti:
Lopputuloksena vielä parempi eristys, ei ime kosteutta, ei kuljeta kylmää, vahvempi rakenne yhtenäisen betonikerroksen ansiosta, kuin yhdessäkään markkinoilla olevassa hiekkasementti muotissa tai papana harkossa ja kaasubetonikappaleessa.se varmaan menee.. vähän jeesusteippiä vaan sinne tänne ja kolmemetrinen seinä kertavalulla niin suoraksi ettei tarvi oikoa.
Aika epeli ;) - parempi!
jii kirjoitti:
se varmaan menee.. vähän jeesusteippiä vaan sinne tänne ja kolmemetrinen seinä kertavalulla niin suoraksi ettei tarvi oikoa.
Aika epeli ;)niin ei halkeile valujatkoista, kuten mm. lammilla on tapana.
- EPS-taloa rakentava
Eps-rakentaja kirjoitti:
Lopputuloksena vielä parempi eristys, ei ime kosteutta, ei kuljeta kylmää, vahvempi rakenne yhtenäisen betonikerroksen ansiosta, kuin yhdessäkään markkinoilla olevassa hiekkasementti muotissa tai papana harkossa ja kaasubetonikappaleessa.Hyvin menee, mutta menköön!
Meillä kyllä oli nosturi nostamassa kattotuolit paikoilleen ja samalla nostettiin isot ikkunat kahteen kerrokseen.
- Valintaa tekevä
Kiitos tähänastisesta keskustelusta. Täsmennän kysymystäni.
Kyse on kolmikerroksisesta loivan rinteen talosta (kellari ja kaksi asuinkerrosta). Kokonaispinta-ala 270 m2. Kellari tullee joka tapauksesta harkoista. Sitten onkin kysymys siitä, tekisikö lopunkin rungon ja välipohjat kivestä vaiko puusta. Tarkoitus on teettää rakennus, oman työn osuus on lähellä nollaa. Aikataulu niin, että valmista on vuoden kuluttua aloittamisesta.
Eli kumpi kannattaisi hinnan puolesta ja/tai aikataulun puolesta teettää: kivi- vai puurunko? Kuinka paljon kalliimpi/halvempi on Lammitalo verrattuna puutaloon? Kuinka paljon nopeampi on pystyttää Lammitalo verrattuna puutaloon?- nopeasti, joten
samasta matskusta vaan koko talo. Yksin tehden lammitalon seiniä rakentaa parissa viikossa yhden kerroksen.
Kerrosten väliin heittelet sitten ontelolaattoja. - harkkorungot
nopeasti, joten kirjoitti:
samasta matskusta vaan koko talo. Yksin tehden lammitalon seiniä rakentaa parissa viikossa yhden kerroksen.
Kerrosten väliin heittelet sitten ontelolaattoja.nousevat siinä tahdissa, kun mättää sideainetta ja harkkoja paikoilleen.
Joissain harkkotyypeissä tarvitaan erillinen valu,
toisissa rakenne kelpaa sellaisenaan välipohjan/yläpohjan tueksi. - mane 112
niin sitten puutalo. Kivitalo on parasvaihtoehto, jos itse tekee, mutta sen teettämistä on vaikea perustella.
- Luja 123
mane 112 kirjoitti:
niin sitten puutalo. Kivitalo on parasvaihtoehto, jos itse tekee, mutta sen teettämistä on vaikea perustella.
Me teetetään nimenomaan kivitalo. Miksi sen teettäminen on mielestäsi hankala perustella?
- hakea täältä
Luja 123 kirjoitti:
Me teetetään nimenomaan kivitalo. Miksi sen teettäminen on mielestäsi hankala perustella?
jotain järkevää vastausta? Jos olette oikeasti rakentamassa ja täältä tosissaan etsitte tietoa niin suosittelen ostamaan kerrostalokolmion ennenkuin perheonni on entinen =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941749
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2411579- 891356
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651025Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9904- 46862
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika36842