Kolminaisuusopille ei perustetta

Kolminaisuusoppi on kolmannen vuosisadan kristittyjen keksintö jolle Raamatusta ei löydy perustetta.
Alla muutama asiaa valaiseva jae.
--------------------------------------------------
Jeesus ei tiedä tulopäiväänsä mutta Jumala tietää:

Mark. 13:32 Mutta siitä päivästä tai hetkestä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa, eikä myöskään Poika, vaan ainoastaan Isä.
Jumala on Jeesusta suurempi:

Joh. 14:28 Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne'. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.
On ainoastaan yksi Jumala mutta se ei ole Jeesus:

1.Kor. 8:6 niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.
Jeesus on alistettu Jumalalle:

1. Kor. 15:27-28 Sillä: Sillä "Jumala on alistanut hänen jalkojensa alle kaiken". Kun sanotaan, että kaikki on alistettu hänelle, tämän ulkopuolelle jää tietysti Jumala, joka itse on kaiken alistanut Kristuksen valtaan.
Sitten kun kaikki on saatettu hänen valtaansa, silloin hän itse, Poika, alistuu sen valtaan, joka on saattanut kaiken hänen valtaansa, ja niin Jumala hallitsee täydellisesti kaikkea
Lihallisesta Jeesuksesta tuli Jumalan poika vasta ylösnousemuksen jälkeen:

Room 1:3-4 hänen Pojastansa-joka lihan puolesta on syntynyt Daavidin siemenestä
ja pyhyyden hengen puolesta kuolleistanousemisen kautta asetettu Jumalan Pojaksi voimassa-Jeesuksesta Kristuksesta, meidän Herrastamme,

25

512

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ilonanne

Miksi sinä tulet näiden väittämiesi kanssa tänne palstalle? Aivan, riidanhalusta!

Täällä on valitettavasti monia omien "oikeiden" mielipiteidensä kanssa kiivailevia uskovia, jotka voivat ottaa toisistaan mittaa, mutta ovat varmasti kuitenkin menossa Jeesuksen tähden taivaan kirkkauteen ja siellä sitten saavat tuntea sen todellisen totuuden. Katos se ei ole ihan pääasia miten tarkasti me jokaisen jakeen ymmärrämme, pääasia on se että Pyhä Henki saa näyttää meille itse synnin, tuomion ja vanhurskauden. Sillälailla päivä kirkastuu kirkastumistaan...

Toivottavasti kukaan ei ala perustelemaan sinulle kantaansa tähän asiaan. Se on helmien heittämistä sioille.

• juomari-turmio

Tämä on niitä kysymyksiä, jotka ovat vain uskon kautta ymmärrettävissä.

Jotkut sinua ja minua viisaammat ovat väittäneet samaa joten siinä mielessä olet hyvässä seurassa!

• kehui monien ihmisten, joita israelilaiset haukkuivat "koiriksi" ja pakanoiksi, mutta Jeesus kehui heidän uskonsa israelilaisten uskoa paremmaksi ja oli vähällä joutua kivitetyksi ja vuoren jyrkänteeltä alas heitetyksi:

Matt. 8:10
        "Tämän kuultuaan Jeesus ihmetteli ja sanoi niille, jotka häntä seurasivat: "Totisesti minä sanon teille: en ole kenelläkään Israelissa löytänyt näin suurta uskoa."

Luuk. 4:25
        "Minä sanon teille totuudessa: monta leskeä oli Eliaan aikana Israelissa, kun taivas oli suljettuna kolme vuotta ja kuusi kuukautta ja suuri nälkä tuli kaikkeen maahan",

Luuk. 4:27
        "Ja monta pitalista miestä oli Israelissa profeetta Elisan aikana, eikä kukaan heistä tullut puhdistetuksi, vaan ainoastaan Naiman, syyrialainen."

• PakanainHuuto
        ekivaari kirjoitti:

kehui monien ihmisten, joita israelilaiset haukkuivat "koiriksi" ja pakanoiksi, mutta Jeesus kehui heidän uskonsa israelilaisten uskoa paremmaksi ja oli vähällä joutua kivitetyksi ja vuoren jyrkänteeltä alas heitetyksi:

Matt. 8:10
        "Tämän kuultuaan Jeesus ihmetteli ja sanoi niille, jotka häntä seurasivat: "Totisesti minä sanon teille: en ole kenelläkään Israelissa löytänyt näin suurta uskoa."

Luuk. 4:25
        "Minä sanon teille totuudessa: monta leskeä oli Eliaan aikana Israelissa, kun taivas oli suljettuna kolme vuotta ja kuusi kuukautta ja suuri nälkä tuli kaikkeen maahan",

Luuk. 4:27
        "Ja monta pitalista miestä oli Israelissa profeetta Elisan aikana, eikä kukaan heistä tullut puhdistetuksi, vaan ainoastaan Naiman, syyrialainen."

tulkintaa raamatusta koska uhkasit lähettää minut maatalousmessuille näytille.
        Sinun julistuksesi on tänään kuin sian röhkinää korvissani jota jo kuulen, kun makaan sikojen karsinassa siellä maatalousnäyttelyssä.

• PakanainHuuto kirjoitti:

tulkintaa raamatusta koska uhkasit lähettää minut maatalousmessuille näytille.
        Sinun julistuksesi on tänään kuin sian röhkinää korvissani jota jo kuulen, kun makaan sikojen karsinassa siellä maatalousnäyttelyssä.

valtaa lähettää sinua mihinkään. Muistan aiheen kun kehuit, ettet ole koskaan valehdellut, joten vastasin sinulle, että olet ihan valioyksilö, koska Raamattu sanoo kaikkien luonnollisten ihmisten olevan luonnostaan valehtelijoita.

Ja muistaakseni siinä oli toisena vaihtoehtona helluntailaisten kesäkonferenssi, jossa voisivat esitellä muutamia harvinaisimpia poikkeus tapauksia!

• PakanainHuuto
        ekivaari kirjoitti:

valtaa lähettää sinua mihinkään. Muistan aiheen kun kehuit, ettet ole koskaan valehdellut, joten vastasin sinulle, että olet ihan valioyksilö, koska Raamattu sanoo kaikkien luonnollisten ihmisten olevan luonnostaan valehtelijoita.

Ja muistaakseni siinä oli toisena vaihtoehtona helluntailaisten kesäkonferenssi, jossa voisivat esitellä muutamia harvinaisimpia poikkeus tapauksia!

Vaan tästä

Mutta enhän minä /lihani koe
        Kirjoittanut: PakanainHuuto 15.1.2008 klo 19.34

vihamielisyyttä Jumalaa vastaan. Onkos vihamielisyys vain uskovaisen persoonaan kuuluvaa?

Minähän vastasin etten koe vihamielisyyttä Jumalaa kohtaan. En puhu palturia. Miten kokisin vihamielisyyttä Jumalaan kohtaan jota en edes tunne. Minun suhteeni Jumalaan on neutraali.

Me käsittääkseni ymmärretään asioita eri tasoilla.

• PakanainHuuto kirjoitti:

Vaan tästä

Mutta enhän minä /lihani koe
        Kirjoittanut: PakanainHuuto 15.1.2008 klo 19.34

vihamielisyyttä Jumalaa vastaan. Onkos vihamielisyys vain uskovaisen persoonaan kuuluvaa?

Minähän vastasin etten koe vihamielisyyttä Jumalaa kohtaan. En puhu palturia. Miten kokisin vihamielisyyttä Jumalaan kohtaan jota en edes tunne. Minun suhteeni Jumalaan on neutraali.

Me käsittääkseni ymmärretään asioita eri tasoilla.

vaan apostoli Paavalin, joka kirjoitti näin:

Room. 8:7
        "sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan."

Joten sinulla, PakanainHuuto, on joko poikkeuksellisen hurskas liha, tahi vaihtoehtoisesti hurskastelet Paavalia enemmän.

• PakanainHuuto
        ekivaari kirjoitti:

vaan apostoli Paavalin, joka kirjoitti näin:

Room. 8:7
        "sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan."

Joten sinulla, PakanainHuuto, on joko poikkeuksellisen hurskas liha, tahi vaihtoehtoisesti hurskastelet Paavalia enemmän.

mutta tietämättömyydessäni, sillä Sanan kirjain on minulle vieras, se ei ole auennut. Ehkä minä kuvittelen epäuskoisena ihmisenä liikoja itsestäni,
        valitettavasti. Annoit hyvää palautetta, että pysyn ruodussani

Pyrin kuitenkin olemaan nöyrä uskon asioissa (äiti on opettanut)

• Perusmies.
      • syynä

Hakatut naiset ovat ilmeisesti liian kauheaa katseltavaa ja islamin väkivaltaisuus saattaisi paljastua valtaväestölle.

• Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
      Tämä oli kohta jonka tunsin kun luin tekstisi.

Sanot, että olet ateisti. Hienoa, että olet suora. Olethan suora myös silloin kun tulet uskoon, tunnustathan Jeesuksen silloin Herraksesi yhtä reilusti kuin nyt vielä tietämättömyyden ajallasi ateismin.

Rukoilen puolestasi, että sinusta tulisi palava kristitty joka Isän läheisyydessä ymmärtää haluavansa olla Isän puolella sattui maallisessa elämässä sitten ihan mitä hyvänsä. Rukoilen sinulle rohkeaa soturin henkeä Jeesuksen käskynhaltijana.

Vielä olisi sinulle tässä tämmöinen raamatun kohta joka olisi hyvin tärkeää kirjoittaa sydämeen tulikirjaimin. Kun rakkautesi Jumalan kanssa syttyy liekkiin ole rohkea ja ole uskollinen.
      "Mutta tulee aika ja on jo, jolloin totiset rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä senkaltaisia rukoilijoita myös Isä tahtoo."

• obh

esittämäsi jakeet sitä että Jumalan kolminaisuus oppi olisi väärää opetusta.

Jeesuksen Jumaluus ei perustu siihen mitä hän ihmisenä tiesi vaan siihen mistä hän oli syntyisin. Eli Jumalan Poika, neitsyestä syntynyt. Jeesus sanoo moneen otteeseen että hän puhuu sen minkä Jumala Hänelle ilmoittaa. Jeesus siis oli ihmisen rajallisuuksiin sullottu Jumala. Synnitön ja virheetön ennenkaikkea jotta hänen merkityksekkäimmällä teolla olisi se merkitys Jumalan silmissä mikä sillä on. Eli kertakaikkinen syntien sovitus. Jeesus on myös juutalaisten Messias. Kuningas ja kuningasten kuningas. Hän oli ihminen ja on ihminen vieläkin, mutta hän ei ole enää meidän vanhan lihamme kaltainen vaan kuten raamattu opettaa kirkastettu ja iankaikkisen ruumiin omaava. Hänen ominaisuutensa ovat suuremmat kuin enkeleillä, koska Hän on itse Jumala Poika.

Kolminaisuusoppiin Jumalan 3 persoonasta joissa Hän itsensä raamatussa ilmaisee ei tarvita minkään kolmannen vuosisadan tulkintaa vaan sen voi tehdä nytkin pelkästään lukemalla ja toteamalla että on 3 Jumalan selkeää persoonaa, JHWH vanhassa testamentissa erityisesti Israelille ilmaissut itsensä, Jeesus, uuden liiton välimies ja sovittaja sekä Pyhä Henki joka annettiin seurakunnalle evankeliumin levittämisen aikakaudelle kunnes jokainen on kuullut evankeliumin jonka jälkeen tulee loppu.

• todé

Jumala nyt vain on kolminaisuus ja Sen, eli Sanan pohjalta on kolminaisuusoppi syntynyt. Näin on.

• obh ja todè, te hylkäätte Jeesuksen ja apostolien tämän opetuksen, että "Jumala on yksi", josta ...

1. Kor. 8:6
      "niin on meillä kuitenkin ainoastaan YKSI JUMALA, ISÄ, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa."

Ef. 4:6
      "YKSI JUMALA ja kaikkien ISÄ, JOKA ON YLI KAIKKIEN ja kaikkien kautta ja KAIKISSA."

Isä on siis Jeesuksenkin yli, niin opettivat apostolit, ettekä löydä tätä asiaa kumoavaa lausetta Raamatusta!

Jeesus itse opetti, että Isä yksin on totinen Jumala:

Joh. 17:3
      "Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen."

Koskapa ette kuule ja ota vastaan sitä opetusta, jonka Jumala on Jeesuksen kautta puhunut, te joudutte tekemään tilin tottelemattomuudestanne itsensä Isän eteen:

5.Mooseksen kirja 18
      18 "Profeetan minä olen herättävä heille heidän veljiensä keskuudesta, sinun kaltaisesi, ja minä panen sanani hänen suuhunsa, ja hän puhuu heille kaikki, mitä minä käsken hänen puhua.
      19 Ja joka ei kuule minun sanojani, joita hän minun nimessäni puhuu, hänet minä itse vaadin tilille.
      20 Mutta profeetta, joka julkeaa puhua minun nimessäni jotakin, jota minä en ole käskenyt hänen puhua, tahi puhuu muiden jumalien nimessä, sellainen profeetta kuolkoon.'"

• obh

Jumala on yksi mutta ilmaissut itsensä raamatussa 3 persoonassa.

JHWH on Jumala joka ilmaisi itsensä mm. Aabrahamille.

Jeesus persoonana onkin Jumalan POIKA ja SANA jonka kautta kaikki olevainen on saanut alkunsa. (Joh.1)

Pyhä Henki on totuuden henki, puolustaja jonka Jeesus lupasi seurakunnalle. apt.1

Kolmiyhteisen Jumalan hierarkiaa voidaan sitten spekuloida. Selkeää on että Isä on Pojan yläpuolella. Pyhän Hengen asema on jossain ihmisen ja Jumalan välillä, kuitenkin Pyhä Henki on osa 3 yhteistä Jumaluutta.

Se tuleeko pyhää henkeä palvoa kuten Poikaa ja Isää, on kysymys joka tulee tietenkin kysyä. Ainakin lauletaan että tule Pyhä Henki jne...

• obh kirjoitti:

Jumala on yksi mutta ilmaissut itsensä raamatussa 3 persoonassa.

JHWH on Jumala joka ilmaisi itsensä mm. Aabrahamille.

Jeesus persoonana onkin Jumalan POIKA ja SANA jonka kautta kaikki olevainen on saanut alkunsa. (Joh.1)

Pyhä Henki on totuuden henki, puolustaja jonka Jeesus lupasi seurakunnalle. apt.1

Kolmiyhteisen Jumalan hierarkiaa voidaan sitten spekuloida. Selkeää on että Isä on Pojan yläpuolella. Pyhän Hengen asema on jossain ihmisen ja Jumalan välillä, kuitenkin Pyhä Henki on osa 3 yhteistä Jumaluutta.

Se tuleeko pyhää henkeä palvoa kuten Poikaa ja Isää, on kysymys joka tulee tietenkin kysyä. Ainakin lauletaan että tule Pyhä Henki jne...

ilman mitään muttia eikä rajoita ilmaisuaan "vain kolmeen persoonaan", vaan "KAIKILLE, jotka ottavat hänen sanansa vastaan" ja Jumala itse kutsuu jumaliksi kaikkia, joille Jumalan sana tuli, [Joh.10:34-36]

Jos Jeesus, Jumalan sana, olisi "totinen Jumala", isolla J;llä, hän olisi opettanut tulleensa itsestänsä ja olisi todella "totinen Jumala". Mutta hän opetti että "En minä itsestäni ole tullut, vaan Isä on minut lähettänyt". Hän on siis Jumalan Poika eikä "totinen Jumala"!

Jeesus lupasi Isän ilmaisevan itsensä myös apostoleille sanansa kautta, mutta ei Jeesus sanonut apostoleista tulevan "totista Jumalaa" sen Jumalan ilmaisun vuoksi:

Matteus 10
        20 "Sillä ette te itse puhu, vaan TEIDÄN ISÄNNE HENKI PUHUU TEISSÄ", ja jokaisesta, joka ottaa vastaan tämän puheen, tulee jumala, (pienellä kirjoitettu).

• obh
        ekivaari kirjoitti:

ilman mitään muttia eikä rajoita ilmaisuaan "vain kolmeen persoonaan", vaan "KAIKILLE, jotka ottavat hänen sanansa vastaan" ja Jumala itse kutsuu jumaliksi kaikkia, joille Jumalan sana tuli, [Joh.10:34-36]

Jos Jeesus, Jumalan sana, olisi "totinen Jumala", isolla J;llä, hän olisi opettanut tulleensa itsestänsä ja olisi todella "totinen Jumala". Mutta hän opetti että "En minä itsestäni ole tullut, vaan Isä on minut lähettänyt". Hän on siis Jumalan Poika eikä "totinen Jumala"!

Jeesus lupasi Isän ilmaisevan itsensä myös apostoleille sanansa kautta, mutta ei Jeesus sanonut apostoleista tulevan "totista Jumalaa" sen Jumalan ilmaisun vuoksi:

Matteus 10
        20 "Sillä ette te itse puhu, vaan TEIDÄN ISÄNNE HENKI PUHUU TEISSÄ", ja jokaisesta, joka ottaa vastaan tämän puheen, tulee jumala, (pienellä kirjoitettu).

Jeesus onkin Jeesus Kristus isolla J:llä. Persoona joka elää. Messias. Jonka isä on totinen Jumala jonka nimi mm. on JHWH.

Mehän emme olekkaan Jumalia, vaan olen samaa mieltä että Pyhä Henki on se joka, jos jotain Jumalalta tullutta on, antaa meille sen puheen.

Ei muuten taida raamattu julistaa ainakaan meitä jumaliksi edes pienellä j:llä. Ihmisiähän me vain olemme.

• obh kirjoitti:

Jeesus onkin Jeesus Kristus isolla J:llä. Persoona joka elää. Messias. Jonka isä on totinen Jumala jonka nimi mm. on JHWH.

Mehän emme olekkaan Jumalia, vaan olen samaa mieltä että Pyhä Henki on se joka, jos jotain Jumalalta tullutta on, antaa meille sen puheen.

Ei muuten taida raamattu julistaa ainakaan meitä jumaliksi edes pienellä j:llä. Ihmisiähän me vain olemme.

1933/1938 verio sanoo näin:
        Joh. 10
        34 "Jeesus vastasi heille: »Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'?
        35 Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli-ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin- »"

Ja 1992 versio näin:
        Johannes 10
        34 "Jeesus vastasi: »Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'?
        [Ps. 82:6]
        35 Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi.»"

• obh
        ekivaari kirjoitti:

1933/1938 verio sanoo näin:
        Joh. 10
        34 "Jeesus vastasi heille: »Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'?
        35 Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli-ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin- »"

Ja 1992 versio näin:
        Johannes 10
        34 "Jeesus vastasi: »Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'?
        [Ps. 82:6]
        35 Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi.»"

Itse Jeesuksen sanojen asiayhteys on seuraava:

Evankeliumi Johanneksen mukaan 10
        1. "Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ei mene ovesta lammastarhaan, vaan nousee sinne muualta, se on varas ja ryöväri.
        2. Mutta joka menee ovesta sisälle, se on lammasten paimen.
        3. Hänelle ovenvartija avaa, ja lampaat kuulevat hänen ääntänsä; ja hän kutsuu omat lampaansa nimeltä ja vie heidät ulos.
        4. Ja laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä.
        5. Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä."
        6. Tämän kuvauksen Jeesus puhui heille; mutta he eivät ymmärtäneet, mitä hänen puheensa tarkoitti.
        7. Niin Jeesus vielä sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lammasten ovi.
        8. Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja ryöväreitä; mutta lampaat eivät ole heitä kuulleet.
        9. Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.
        10. Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.
        11. Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.
        12. Mutta palkkalainen, joka ei ole paimen ja jonka omia lampaat eivät ole, kun hän näkee suden tulevan, niin hän jättää lampaat ja pakenee; ja susi ryöstää ja hajottaa ne.
        13. Hän pakenee, sillä hän on palkattu eikä välitä lampaista.
        14. Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut,
        15. niinkuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän; ja minä annan henkeni lammasten edestä.
        16. Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.
        17. Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni, että minä sen jälleen ottaisin.
        18. Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen; sen käskyn minä olen saanut Isältäni."
        19. Niin syntyi taas erimielisyys juutalaisten kesken näiden sanain tähden.
        20. Ja useat heistä sanoivat: "Hänessä on riivaaja, ja hän on järjiltään; mitä te häntä kuuntelette?"
        21. Toiset sanoivat: "Nämä eivät ole riivatun sanoja; eihän riivaaja voi avata sokeain silmiä?"
        22. Sitten oli temppelin vihkimisen muistojuhla Jerusalemissa, ja oli talvi.
        23. Ja Jeesus käyskeli pyhäkössä, Salomon pylväskäytävässä.
        24. Niin juutalaiset ympäröivät hänet ja sanoivat hänelle: "Kuinka kauan sinä pidät meidän mieltämme kiihdyksissä? Jos sinä olet Kristus, niin sano se meille suoraan."
        25. Jeesus vastasi heille: "Minä olen sanonut sen teille, ja te ette usko. Ne teot, joita minä teen Isäni nimessä, ne todistavat minusta.
        26. Mutta te ette usko, sillä te ette ole minun lampaitani.
        27. Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.
        28. Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni.
        29. Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä.
        30. Minä ja Isä olemme yhtä."
        31. Niin juutalaiset ottivat taas kiviä maasta kivittääksensä hänet.
        32. Jeesus vastasi heille: "Minä olen näyttänyt teille monta hyvää tekoa, jotka ovat Isästä; mikä niistä on se, jonka tähden te tahdotte minut kivittää?"
        33. Juutalaiset vastasivat hänelle: "Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi".
        34. Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'?
        35. Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli - ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin -
        36. niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika'?
        37. Jos minä en tee Isäni tekoja, älkää uskoko minua.
        38. Mutta jos minä niitä teen, niin, vaikka ette uskoisikaan minua, uskokaa minun tekojani, että tulisitte tuntemaan ja ymmärtäisitte Isän olevan minussa ja minun olevan Isässä."
        39. Niin he taas tahtoivat ottaa hänet kiinni, mutta hän lähti pois heidän käsistänsä.
        40. Ja hän meni taas Jordanin tuolle puolelle siihen paikkaan, missä Johannes ensin kastoi, ja viipyi siellä.
        41. Ja monet tulivat hänen tykönsä ja sanoivat: "Johannes ei tehnyt yhtäkään tunnustekoa; mutta kaikki, mitä Johannes sanoi tästä, on totta".
        42. Ja monet siellä uskoivat häneen.

-------------

Eli oli kiistaa siitä että Jeesus juutalaisten sanoin : "teet itsesi Jumalaksi".

Se mihin Jeesus viittaa luultavimmin, ainakin oman raamattuhakuni perusteella on psalmi 82:

PSALMIT 82
        1. Aasafin virsi. Jumala seisoo jumalien kokouksessa, hän on tuomari
        jumalien keskellä:
        2. "Kuinka kauan te tuomitsette väärin ja pidätte jumalattomain puolta?" Sela.
        3. "Auttakaa oikeuteensa vaivainen ja orpo, antakaa kurjalle ja puutteenalaiselle oikeus.
        4. Vapauttakaa vaivainen ja köyhä, pelastakaa hänet jumalattomain käsistä.
        5. Ei ole heillä älyä, ei ymmärrystä, he vaeltavat pimeydessä: kaikki maan perustukset horjuvat.
        6. Minä sanon: Te olette jumalia ja kaikki tyynni Korkeimman poikia;
        7. kuitenkin te kuolette, niinkuin ihmiset kuolevat, ja kaadutte niinkuin kuka ruhtinas tahansa."
        8. Nouse, Jumala, tuomitse maa, sillä sinä perit kaikki pakanakansat.

-------------

me .... jumalia. Siis onhan jokainen ihminen tavallaan oma jumalansa. Jos sitä tarkoitetaan. Olemme ainakin Jumalan kuvia, vapaita tahtoja.

• obh kirjoitti:

Itse Jeesuksen sanojen asiayhteys on seuraava:

Evankeliumi Johanneksen mukaan 10
        1. "Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ei mene ovesta lammastarhaan, vaan nousee sinne muualta, se on varas ja ryöväri.
        2. Mutta joka menee ovesta sisälle, se on lammasten paimen.
        3. Hänelle ovenvartija avaa, ja lampaat kuulevat hänen ääntänsä; ja hän kutsuu omat lampaansa nimeltä ja vie heidät ulos.
        4. Ja laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä.
        5. Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä, koska eivät tunne vierasten ääntä."
        6. Tämän kuvauksen Jeesus puhui heille; mutta he eivät ymmärtäneet, mitä hänen puheensa tarkoitti.
        7. Niin Jeesus vielä sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lammasten ovi.
        8. Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja ryöväreitä; mutta lampaat eivät ole heitä kuulleet.
        9. Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.
        10. Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.
        11. Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.
        12. Mutta palkkalainen, joka ei ole paimen ja jonka omia lampaat eivät ole, kun hän näkee suden tulevan, niin hän jättää lampaat ja pakenee; ja susi ryöstää ja hajottaa ne.
        13. Hän pakenee, sillä hän on palkattu eikä välitä lampaista.
        14. Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut,
        15. niinkuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän; ja minä annan henkeni lammasten edestä.
        16. Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.
        17. Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni, että minä sen jälleen ottaisin.
        18. Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen; sen käskyn minä olen saanut Isältäni."
        19. Niin syntyi taas erimielisyys juutalaisten kesken näiden sanain tähden.
        20. Ja useat heistä sanoivat: "Hänessä on riivaaja, ja hän on järjiltään; mitä te häntä kuuntelette?"
        21. Toiset sanoivat: "Nämä eivät ole riivatun sanoja; eihän riivaaja voi avata sokeain silmiä?"
        22. Sitten oli temppelin vihkimisen muistojuhla Jerusalemissa, ja oli talvi.
        23. Ja Jeesus käyskeli pyhäkössä, Salomon pylväskäytävässä.
        24. Niin juutalaiset ympäröivät hänet ja sanoivat hänelle: "Kuinka kauan sinä pidät meidän mieltämme kiihdyksissä? Jos sinä olet Kristus, niin sano se meille suoraan."
        25. Jeesus vastasi heille: "Minä olen sanonut sen teille, ja te ette usko. Ne teot, joita minä teen Isäni nimessä, ne todistavat minusta.
        26. Mutta te ette usko, sillä te ette ole minun lampaitani.
        27. Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.
        28. Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni.
        29. Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä.
        30. Minä ja Isä olemme yhtä."
        31. Niin juutalaiset ottivat taas kiviä maasta kivittääksensä hänet.
        32. Jeesus vastasi heille: "Minä olen näyttänyt teille monta hyvää tekoa, jotka ovat Isästä; mikä niistä on se, jonka tähden te tahdotte minut kivittää?"
        33. Juutalaiset vastasivat hänelle: "Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi".
        34. Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'?
        35. Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli - ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin -
        36. niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika'?
        37. Jos minä en tee Isäni tekoja, älkää uskoko minua.
        38. Mutta jos minä niitä teen, niin, vaikka ette uskoisikaan minua, uskokaa minun tekojani, että tulisitte tuntemaan ja ymmärtäisitte Isän olevan minussa ja minun olevan Isässä."
        39. Niin he taas tahtoivat ottaa hänet kiinni, mutta hän lähti pois heidän käsistänsä.
        40. Ja hän meni taas Jordanin tuolle puolelle siihen paikkaan, missä Johannes ensin kastoi, ja viipyi siellä.
        41. Ja monet tulivat hänen tykönsä ja sanoivat: "Johannes ei tehnyt yhtäkään tunnustekoa; mutta kaikki, mitä Johannes sanoi tästä, on totta".
        42. Ja monet siellä uskoivat häneen.

-------------

Eli oli kiistaa siitä että Jeesus juutalaisten sanoin : "teet itsesi Jumalaksi".

Se mihin Jeesus viittaa luultavimmin, ainakin oman raamattuhakuni perusteella on psalmi 82:

PSALMIT 82
        1. Aasafin virsi. Jumala seisoo jumalien kokouksessa, hän on tuomari
        jumalien keskellä:
        2. "Kuinka kauan te tuomitsette väärin ja pidätte jumalattomain puolta?" Sela.
        3. "Auttakaa oikeuteensa vaivainen ja orpo, antakaa kurjalle ja puutteenalaiselle oikeus.
        4. Vapauttakaa vaivainen ja köyhä, pelastakaa hänet jumalattomain käsistä.
        5. Ei ole heillä älyä, ei ymmärrystä, he vaeltavat pimeydessä: kaikki maan perustukset horjuvat.
        6. Minä sanon: Te olette jumalia ja kaikki tyynni Korkeimman poikia;
        7. kuitenkin te kuolette, niinkuin ihmiset kuolevat, ja kaadutte niinkuin kuka ruhtinas tahansa."
        8. Nouse, Jumala, tuomitse maa, sillä sinä perit kaikki pakanakansat.

-------------

me .... jumalia. Siis onhan jokainen ihminen tavallaan oma jumalansa. Jos sitä tarkoitetaan. Olemme ainakin Jumalan kuvia, vapaita tahtoja.

Jeesusta että meitä ihmisiä "Jumalan kuvaksi":

Hepr. 1:3
        "ja Pojasta, ... joka, ollen hänen KIRKKAUTENSA SÄTEILY ja HÄNEN OLEMUKSENSA KUVA ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa,

Voimma pitää esikuvana Aurinkoa ja sen säteilyä. Voimme olla sopivassa Auringon paisteessa vahingoittumatta, mutta jos olisimme liian lähellä itse Aurinkoa, me palaisimme.

1. Moos. 1:27
        "Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät." [1. Moos. 5:2; Matt. 19:4]

Jumala kutsuu sanassaan Jeesusta pojakseen, palvelijakseen, ylipapiksi, väliMIEHEKSI, sovittajaksi, ihmisen pojaksi ja ihmiseksi, mutta ei missään "totiseksi Jumalaksi".

1. Tim. 2:5
        "Sillä YKSI ON JUMALA, yksi myös VÄLIMIES Jumalan ja ihmisten välillä, IHMINEN Kristus Jeesus",

Hepr. 8:6
        "Mutta tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin hän on myös paremman liiton välimies, liiton, joka on paremmille lupauksille perustettu."

• obh
        ekivaari kirjoitti:

Jeesusta että meitä ihmisiä "Jumalan kuvaksi":

Hepr. 1:3
        "ja Pojasta, ... joka, ollen hänen KIRKKAUTENSA SÄTEILY ja HÄNEN OLEMUKSENSA KUVA ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa,

Voimma pitää esikuvana Aurinkoa ja sen säteilyä. Voimme olla sopivassa Auringon paisteessa vahingoittumatta, mutta jos olisimme liian lähellä itse Aurinkoa, me palaisimme.

1. Moos. 1:27
        "Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät." [1. Moos. 5:2; Matt. 19:4]

Jumala kutsuu sanassaan Jeesusta pojakseen, palvelijakseen, ylipapiksi, väliMIEHEKSI, sovittajaksi, ihmisen pojaksi ja ihmiseksi, mutta ei missään "totiseksi Jumalaksi".

1. Tim. 2:5
        "Sillä YKSI ON JUMALA, yksi myös VÄLIMIES Jumalan ja ihmisten välillä, IHMINEN Kristus Jeesus",

Hepr. 8:6
        "Mutta tämä taas on saanut niin paljoa jalomman viran, kuin hän on myös paremman liiton välimies, liiton, joka on paremmille lupauksille perustettu."

onkin Isä. Se ei poista Pojan tai Pyhän Hengen jumaluutta. Kolmiyhteisyysoppi niputtaa nämä kolme Jumalan ilmenemismuotoa raamatussa gategoriaan 'Jumala', isolla J:llä. Loputhan on sitten ihminen, eläinkunta ja henkimaailma enkeleineen.

En ymmärrä mikä ristiriita kolminaisuus opilla ja sinun painotuksellasi on että on vain yksi 'totinen Jumala', eli voidaan sanoa Hän jota ei ole nähty tai jolle ei ole muotoa annettu. Sitten on Jumala, lihaksi tullut, Poika, Jeesus Kristus.

Jeesuksellehan on annetu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Hän on siis the Välimies.

Eikö kolminaisuden opetus mielestäsi tarpeeksi tuo esille Isän, totisen Jumalan kaikkivaltiutta ylitse muiden raamatussa esiintyvien Jumalan persoonallisuuden ilmauksien, eli Pojan ja Pyhän Hengen, jotka kyllä ovat alamaisia totiselle Jumalalle, mutta joille on annettu valta.

• obh kirjoitti:

onkin Isä. Se ei poista Pojan tai Pyhän Hengen jumaluutta. Kolmiyhteisyysoppi niputtaa nämä kolme Jumalan ilmenemismuotoa raamatussa gategoriaan 'Jumala', isolla J:llä. Loputhan on sitten ihminen, eläinkunta ja henkimaailma enkeleineen.

En ymmärrä mikä ristiriita kolminaisuus opilla ja sinun painotuksellasi on että on vain yksi 'totinen Jumala', eli voidaan sanoa Hän jota ei ole nähty tai jolle ei ole muotoa annettu. Sitten on Jumala, lihaksi tullut, Poika, Jeesus Kristus.

Jeesuksellehan on annetu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Hän on siis the Välimies.

Eikö kolminaisuden opetus mielestäsi tarpeeksi tuo esille Isän, totisen Jumalan kaikkivaltiutta ylitse muiden raamatussa esiintyvien Jumalan persoonallisuuden ilmauksien, eli Pojan ja Pyhän Hengen, jotka kyllä ovat alamaisia totiselle Jumalalle, mutta joille on annettu valta.

yksin Isää "totiseksi Jumalaksi", joka ilmeisesti tarkoittaa alkuperäistä ja aitoa jumaluuden Valtaa, Voimaa, Viisautta ja Taitoa, jonka Isä, Elämän Lähde, on omistanut aina ja aluttomasti, niin ettei sitä ole keneltäkään toiselta saanut eikä vastaan ottanut.

Sen vuoksi Isä on ainoa, joka voi jakaa hallituspaikkoja, määrätä aikoja ja hetkiä sekä kerskata olemassaolollaan ja omistamisellaan:

Psalmi 50
        10 "sillä minun ovat kaikki metsän eläimet, kaikki eläimet tuhansilla vuorilla.
        11 Minun ovat kaikki vuorten linnut ja laaksojen moninaiset eläimet.
        12 Jos minun olisi nälkä, en sanoisi sitä sinulle, sillä minun on koko maanpiiri, kaikki mitä on." [Ps. 24:1 ]

Ei edes Jeesus voi kerskata tällä asialla, sillä hän sanoi:

Joh. 17:7
        "Nyt he tietävät, että kaikki, minkä olet minulle antanut, on sinulta."

Room. 11:35
        "Tai kuka on ensin antanut hänelle jotakin, joka olisi tälle korvattava?"

Kristuksen kautta meillekin on annettu kuninkaallista valtaa, mutta se ei tee meistä "tosi Jumalaa";

Luuk. 10:19
        "Katso, minä olen antanut teille vallan tallata käärmeitä ja skorpioneja ja kaikkea vihollisen voimaa, eikä mikään ole teitä vahingoittava."

Luuk. 22:29
        "ja minä säädän teille, niinkuin minun Isäni on minulle säätänyt, kuninkaallisen vallan",

• * Outo toteamus Jumalan kieltälätä!?

• ei ole perutetta eikä perustustusta, vaan se perustus, mikä on laskettu, sille perustukselle on rakennettu koko tämä armotalous:

Ef. 1:10
        "siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, — oli yhdistävä Kristuksessa YHDEKSI KAIKKI, MITÄ ON TAIVAISSA ja MITÄ ON MAAN PÄÄLLÄ".

Johannes 17
        21 "Minä rukoilen, että HE KAIKKI olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. NIIN TULEE HEIDÄNKIN OLLA YHTÄ MEIDÄN KANSSAMME, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut. [Ef. 4:3-6]
        22 "Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä.
        23 Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti yhtä, ja silloin maailma ymmärtää, että sinä olet lähettänyt minut ja että olet rakastanut heitä niin kuin olet rakastanut minua."

• Faktio

"* Outo toteamus Jumalan kieltälätä!?"

Ei mielestäni. Tokihan on selvää että ei-kristitty pyrkii puuttumaan juuri oppien kiistanalaisiin kohtiin.

Näissä keskusteluissa on nyt juututtu liikaa sanaan Kolminaisuusoppi, kun pitäisi pohtia ennemmin sitä, minkä takia tuollainen oppi aikanaan laadittiin ja onko se enää radikaalin Raamatuntulkinnan aikana tarpeellinen tai oikea.

Eli siihen
        - Oliko Jeesus Jumala.
        - Oliko Jeesus luotu.

Siihen kun saisi ensin selväkielisen vastauksen, niin eiköhän ne Raamatunpaikat sitten tueksi löydy myöhemmin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sanoisit

juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      143
      1444
    2. Mitä hyvää

Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      563
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe