Ajopetus-lupa kysymyksiä?

???hukassa

Hei, olen hakemassa opetuslupaa ensi kuussa kun korttini on ollut voimassa 3v.

Mitä kustannuksia tulee?

Ja eniten mietityttää se liukkaankelin opetus, pitääkö minun opettajana käydä siellä opetteleen tai jotain muuta?

Nuo hinnat jos sais olis kiva!

15

1806

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....hukassa

Vielä muistui mieleen entäs tuo pimeänajo???
      Paperiin pitää kai jokin merkki laittaa siitä, eli minkäkö sen laitan?

• Tuossa vähän linkkiä, josta voisi jotain selvitä.
      Opetuspolkimet maksaa ja lisäpeili. Muuten on vain leimaveroja ja bensakuluja.
      Liukkaan kelin harjoituksista sen verran, että olen käynyt siellä kolme kertaa, kun olen lapsille ajattanut kortit. Ottavat sinulta viisikymppiä,lyövät leiman paperiin, näyttävät lyhyen filmin, selittävät suullisesti vähän systeemiä ja sen jälkeen saatte ominpäin liukastella peltilevyjen päällä puolitoista tuntia ja kotiin. Ainakin Vetelissä kun katsoin sitä touhua, niin tuli mieleen että kun oli saanut leiman paperiin, niin vaikka olisi siitä suoraan lähtenyt kotiin. niin kukaan ei olisi perään huudellut.
      Että älä ole huolissasi siitä.

http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutkinnot/Opetus/Opetuslupa/Opetuslupa.htm
      AKE
      http://www.ajovarma.fi/fi/ajovarma/hinnasto.php
      Ajovarma Oy - Opetuslupa

• koko opetuksessa

Eihän sieltä kannata lähteä heti pois kun sinne pääsee. Oma jälkikasvuni (sekä pojat, että tyttö) pitivät tuota liukkaalla ajoa koko opetuksen hauskimpana harjoituksena.

Vaikka suuri osa onkin niitä kaarre- ja väistöharjoituksia, mukaan mahtuu myös rajan kokeilua, ja mitä sitten tapahtuu. Omaa autoaan lainaakin paljon mielummin, kun tietää, että lapsi on kokeillut auton lähdön lapasesta turvallisissa olosuhteissa, ja osaa paremmin pitää varansa.

Pimeän ajon opetuksen voi pitää itsekin opetuksen loppupuolella, kunhan se tapahtuu pimeänä vuodenaikana. Muuten sen voi yhtä hyvin suorittaa kakkosvaiheessa autokoulussa.

• tgyhujik
        koko opetuksessa kirjoitti:

Eihän sieltä kannata lähteä heti pois kun sinne pääsee. Oma jälkikasvuni (sekä pojat, että tyttö) pitivät tuota liukkaalla ajoa koko opetuksen hauskimpana harjoituksena.

Vaikka suuri osa onkin niitä kaarre- ja väistöharjoituksia, mukaan mahtuu myös rajan kokeilua, ja mitä sitten tapahtuu. Omaa autoaan lainaakin paljon mielummin, kun tietää, että lapsi on kokeillut auton lähdön lapasesta turvallisissa olosuhteissa, ja osaa paremmin pitää varansa.

Pimeän ajon opetuksen voi pitää itsekin opetuksen loppupuolella, kunhan se tapahtuu pimeänä vuodenaikana. Muuten sen voi yhtä hyvin suorittaa kakkosvaiheessa autokoulussa.

Sehän vastaa todella hyvin normaaliajoa noi ratajutut, kun on ohjeet tyyliin "älä ikinä aja yli 40km/h" "aja suoraan, väistä keiloja palaa takaisin" "toisella rengaalla on enemän pitä kuin toisella, jarruta" "mene kaarteeseen niin että auto pysyy hallinnassa"

Ei tosielämässä se ole etukäten tiedossa aina mitä edessä on.

Suosittelen sis opetuslupalaisille että hoitavat tuon rata-ajon ns. terotialla ja ajelemalla liikneseessä kun on OIKEASTI liukasta

• kuule,,,

siellä Vetelissäkin seurataan, vaikka ei kokoajan kädestä pidetä kiinni. Tutkinnonvastaanottaja tekee myöskin yllätystarkastuksia radalle aika-ajoin.

"Ominpäinhän" siellä ollaan, koska ollaan itse otettu vastuu opetuksesta. Opettajan on jo radalle mennessä tiedettävä, miten liukkaankelinopetus tapahtuu, ratamestarin tehtävänä on kertoa ainoastaan radan käyttö ja turvallisuusohjeet. Opastus rataharjoitteluun on ihan vapaaehtoista.

Kirjoituksesta jää hiukan sellainen mielikuva, että siellä on vaan liukasteltu, mites se opetus?
        Jos rataharjoittelun ottaa vaan "läpihuutojuttuna", on ehkä opettajan asenteissa vikaa.
        Kannattaa kyllä todella olla huolissaan siitä, että opetettava nuori saa kaiken hyödyn irti opetuksesta, senvuoksihan siellä ollaan.

• opetuttaja

Tänää hain opetusluvan poliisilaitokselta. Edessä toisen lapsen ajo-opetusurakka. Tähän mennessä rahaa kulunut noin 140 € kokeisiin, opetusauton katsastukseen ja erilaisiin lupiin. Jatkossa kuluja vain oman auton käytöstä ja sitten siitä liukkaan ajon harjoittelusta.Inssikulut ja kortinlunastuskulut sitten erikseen joskus kesällä. Mielenkiintoisia tilanteita odotettavissa ennen kuin likalla kortti kädessä....

• Kiki  

Älä nyt turhaan kuppaa, koita saada tavoitteeksi teoriakoe läpi 19.2 inssi sitten heti sen jälkeen, miksi sitä turhaan kupata kun kuukaudessa saa lain mukaan homman hoitaa...

ittelläni meni 35 päivää luvan myöntämisestä siihen että kädessä oli ajokortti...

• ei kaikki kuukaudessa
        Kiki   kirjoitti:

Älä nyt turhaan kuppaa, koita saada tavoitteeksi teoriakoe läpi 19.2 inssi sitten heti sen jälkeen, miksi sitä turhaan kupata kun kuukaudessa saa lain mukaan homman hoitaa...

ittelläni meni 35 päivää luvan myöntämisestä siihen että kädessä oli ajokortti...

Ei kaikki sitä korttia kuukaudessa saa, syynä voi olla se, että joku oppii eri tahtiin, tai sitten vain se, että ihan tarkoituksella haluaa pistää sen johonkin tiettyyn ajankohtaan. Totta kyllä on se, että inssiä ei kannata pitkittää enää siitä sen jälkeen, kun se ajaminen onnistuu tarpeeksi hyvin.

• ammattikuljettaja.
        Kiki   kirjoitti:

selittääkin jo paljon sinun ajo- ja muista tiedoistasi. :DDDD

• maiju___xx
    • nainenssss

Osaisiko joku kertoa, mitä tarkoittaa teoriakokeen lisäksi ajo-opetuslupaa hakevalle tulevat 10 ajo-opetusta koskevat kysymykset? Mitä nämä kysymykset käsittävät?

• insii'

Minä kävin tuossa opettajan kirjallisessa 1½ vuotta sitten. Minusta ne opettajan kysymykset olivat aika outoja. Yksi oli mm. peräkärryn massaa koskeva. Vetoauton paino oli jotain vajaa 3 tonnia ja sitten oli 3 vaihtoehtoa, minkä painoinen saa peräkärry olla. Eihän minulla ollut hajuakaan. Ja muutenkin kysymykset olivat mielestäni jonkin verran aiheen vierestä. Kuten kaikki tietävät, ajo-opetuksessa ei saa vetää peräkärryä. Ja kenellä sitäpaitsi on 3 tonnin (paino) ajo-opetusauto.

Kritisoin tuosta hieman AKEa, mutta ei sieltä mitään järkevää vastausta saanut. Olisin toivonut jotain enemmän asenteisiin ja yleiseen liikennekäyttäytymiseen liittyviä kysymyksiä. En oikein tiedä, mitä ne olisivat, mutta sitä vartenhan konsulentit kehittelevät.

Onneksi ensi kesänä pääsen vielä opettamaan vanhalla teoriakokeella. Sehän on voimassa 2 vuotta.

• nainenssss
        insii' kirjoitti:

Minä kävin tuossa opettajan kirjallisessa 1½ vuotta sitten. Minusta ne opettajan kysymykset olivat aika outoja. Yksi oli mm. peräkärryn massaa koskeva. Vetoauton paino oli jotain vajaa 3 tonnia ja sitten oli 3 vaihtoehtoa, minkä painoinen saa peräkärry olla. Eihän minulla ollut hajuakaan. Ja muutenkin kysymykset olivat mielestäni jonkin verran aiheen vierestä. Kuten kaikki tietävät, ajo-opetuksessa ei saa vetää peräkärryä. Ja kenellä sitäpaitsi on 3 tonnin (paino) ajo-opetusauto.

Kritisoin tuosta hieman AKEa, mutta ei sieltä mitään järkevää vastausta saanut. Olisin toivonut jotain enemmän asenteisiin ja yleiseen liikennekäyttäytymiseen liittyviä kysymyksiä. En oikein tiedä, mitä ne olisivat, mutta sitä vartenhan konsulentit kehittelevät.

Onneksi ensi kesänä pääsen vielä opettamaan vanhalla teoriakokeella. Sehän on voimassa 2 vuotta.

Näihin ei sitten voi mitenkää erityisesti opetella vai?

• inssi'
        nainenssss kirjoitti:

Näihin ei sitten voi mitenkää erityisesti opetella vai?

En minä ainakaan löytänyt näihin mistään harjoituksia.

Sen verran voin vielä pelotella, että näihin kysymyksiin minulla eka kerta kaatui kirjallisissa. Toisellakin kerralla oli vielä kaksi virhettä, mutta sehän sallitaan.

• yd:n käynny

osaan laulaa, lukea ,laskea ja leikkiä. pääsenkö peruskouluun opettajaksi. nimimerkillä:pätevä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      258
      2810
    2. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      99
      2257
    3. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      12
      1960
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      84
      1403
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      68
      1384
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      18
      1300
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1138
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1120
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      43
      974
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      71
      973
    Aihe