adhd -opettajien silmätikku

väsynyt äippä

Onko kellään muulla kokemuksia koulukiusaamisesta näinpäin, että opettaja aloittaa painostuksen, joka jatkuu 5 vuotta?
Kolme vuotta olen pikkupaikkakunnalla asuvana joutunut kysymään neuvoja naapurikunnan kuraattorilta, lääninhallituksen tarkastajalta ja lääninhallituksen juristilta.
Nyt on kunta vetänyt maton jalkojen alta, ja tehnyt siirtopäätöksen 15- vuotiaastani, vaikka vasta piti olla tapaaminen "kehityskeskustelun" merkeissä tulevaisuutta silmälläpitäen.
Lapsella adhd, ei suostuta huomioimaan koulussa.
Mukautettu oppimäärä - muutettu yleisopetukseen meidän tietämättämme. Dysfasialuokalla (?????)ja opettaja ilmoittaa ettei jaksa tällaista lasta, joka ei usko mitään. Kotiin ei koskaan oteta yhteyttä, vaan kerrotaan puolivuosittain "väkivaltaisuudesta, jota on kuulemma ilmennyt, muttei kerrota miten, lapsi on epäsiisti ja rähjäinen(=hopparivaatteet, housut 150€).
Pari päivää sitten tiedustelin opettajalta omatoimisesti (jälleen) kuinka on mennyt, sain vastaukseksi huokauksen: tämmöstähän tämä ja luuri lyötiin kiinni.
Nyt lapsi sitten on viranhaltijapäätöksessä siirretty ensi viikosta alkaen koulukodin hellään huomaan, josta sain kirjeen tänään.
Jumalan kiitos lääninhallitukselta tuli välitön ohjeistus ja tuki tähän tilanteeseen.
Tuntuu uskomattomalta, että tällaista voi tapahtua.

12

2092

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autistilapsi

      ""Dysfasialuokalla (?????)ja opettaja ilmoittaa ettei jaksa tällaista lasta, joka ei usko mitään.""

      En minäkään jaksaa meillä kotona lasta joka ei vaan usko mitään. Ei sitä jakseta koulussakaan eikä missään. Toivottavasti saa jonkun paikan elämässään itselleen hommattua, muilta ei ole mitään apua suostunut vastaanottamaan ikänään.

      • .....................

        terveet lapset ja sairas äiti, sinä se vaan jaksat jatkaa, hehehe


      • uskomatonta.............
        ..................... kirjoitti:

        terveet lapset ja sairas äiti, sinä se vaan jaksat jatkaa, hehehe

        Äitinä olen todella väsynyt, mutta en aio luovuttaa.
        Ainoa paikka missä ongelmia ilmenee, on koulu, ja sielläkin ainoastaan luokanvalvojan kanssa, jolla ei ole edes opettajan koulutusta/kokemusta/pätevyyttä.
        Ja rehtori ei asiaan kantaa ota, kun ei pikkukunnassa uskalla suutaan aukaista.
        Lapsella siis adhd, mikä ilmenee väsymisenä kesken tehtävien, ei jaksa lukea, ei jaksa olla kiinnostunut kun samaa asiaa vierustoverille selitetään kymmenettä kertaa, vaan hötkyy pulpetissaan. Ei lisätehtäviä anneta, ei virikkeitä, vaan käsky istua hiljaa paikoillaan.
        Ensinnäkään nämä lapset eivät ääripäinä kuulu samaan ryhmään, ja jos tämä sijoitus on ainoa vaihtoehto, niin tulisi opettajan suhtautuminen olla kummallekin tarkoituksenmukainen.


      • Aina saa valittaa ja pitää
        uskomatonta............. kirjoitti:

        Äitinä olen todella väsynyt, mutta en aio luovuttaa.
        Ainoa paikka missä ongelmia ilmenee, on koulu, ja sielläkin ainoastaan luokanvalvojan kanssa, jolla ei ole edes opettajan koulutusta/kokemusta/pätevyyttä.
        Ja rehtori ei asiaan kantaa ota, kun ei pikkukunnassa uskalla suutaan aukaista.
        Lapsella siis adhd, mikä ilmenee väsymisenä kesken tehtävien, ei jaksa lukea, ei jaksa olla kiinnostunut kun samaa asiaa vierustoverille selitetään kymmenettä kertaa, vaan hötkyy pulpetissaan. Ei lisätehtäviä anneta, ei virikkeitä, vaan käsky istua hiljaa paikoillaan.
        Ensinnäkään nämä lapset eivät ääripäinä kuulu samaan ryhmään, ja jos tämä sijoitus on ainoa vaihtoehto, niin tulisi opettajan suhtautuminen olla kummallekin tarkoituksenmukainen.

        valittaa,muuten ei mikään muutu!
        Varsinkin jos on epäpätevä opettamassa erityislapsia!

        Perusopetuslaki 21.8.1998/628

        Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
        Opetuksen tavoitteet

        Tässä laissa tarkoitetun opetuksen tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuukykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen sekä antaa heille elämässä tarpeellisia tietoja ja taitoja. Lisäksi esiopetuksen tavoitteena on osana varhaiskasvatusta parantaa lasten oppimisedellytyksiä.

        Opetuksen tulee edistää sivistystä ja tasa-arvoisuutta yhteiskunnassa sekä oppilaiden edellytyksiä osallistua koulutukseen ja muutoin kehittää itseään elämänsä aikana.

        Opetuksen tavoitteena on lisäksi turvata riittävä yhdenvertaisuus koulutuksessa koko maan alueella.
        3 §
        Opetuksen järjestämisen perusteet

        Opetuksessa noudatetaan valtakunnallisesti yhtenäisiä perusteita siten kuin tässä laissa säädetään.

        Opetus järjestetään oppilaiden ikäkauden ja edellytysten mukaisesti ja siten, että se edistää oppilaiden tervettä kasvua ja kehitystä. (13.6.2003/477)

        Opetuksessa tulee olla yhteistyössä kotien kanssa.
        30 §
        Oikeus saada opetusta

        Opetukseen osallistuvalla on työpäivinä oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta sekä oppilaanohjausta.

        Opetusryhmät tulee muodostaa siten, että opetuksessa voidaan saavuttaa opetussuunnitelmassa asetetut tavoitteet.

        Oppilaan huoltaja päättää 11 §:ssä tarkoitettuja oppiaineita ja oppimääriä koskevista valinnoista. Valittu aine tai oppimäärä voidaan, sen jälkeen kun huoltajaa on asiasta kuultu, muuttaa toiseksi, jos opetusta ei voida tarkoituksenmukaisesti järjestää oppilaan omassa eikä muussa koulussa.

        ...ja niin edelleen ja niin edelleen...
        oisko olemassa joku koulutarkastaja tai semmonen?


      • Nimetön
        Aina saa valittaa ja pitää kirjoitti:

        valittaa,muuten ei mikään muutu!
        Varsinkin jos on epäpätevä opettamassa erityislapsia!

        Perusopetuslaki 21.8.1998/628

        Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
        Opetuksen tavoitteet

        Tässä laissa tarkoitetun opetuksen tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuukykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen sekä antaa heille elämässä tarpeellisia tietoja ja taitoja. Lisäksi esiopetuksen tavoitteena on osana varhaiskasvatusta parantaa lasten oppimisedellytyksiä.

        Opetuksen tulee edistää sivistystä ja tasa-arvoisuutta yhteiskunnassa sekä oppilaiden edellytyksiä osallistua koulutukseen ja muutoin kehittää itseään elämänsä aikana.

        Opetuksen tavoitteena on lisäksi turvata riittävä yhdenvertaisuus koulutuksessa koko maan alueella.
        3 §
        Opetuksen järjestämisen perusteet

        Opetuksessa noudatetaan valtakunnallisesti yhtenäisiä perusteita siten kuin tässä laissa säädetään.

        Opetus järjestetään oppilaiden ikäkauden ja edellytysten mukaisesti ja siten, että se edistää oppilaiden tervettä kasvua ja kehitystä. (13.6.2003/477)

        Opetuksessa tulee olla yhteistyössä kotien kanssa.
        30 §
        Oikeus saada opetusta

        Opetukseen osallistuvalla on työpäivinä oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta sekä oppilaanohjausta.

        Opetusryhmät tulee muodostaa siten, että opetuksessa voidaan saavuttaa opetussuunnitelmassa asetetut tavoitteet.

        Oppilaan huoltaja päättää 11 §:ssä tarkoitettuja oppiaineita ja oppimääriä koskevista valinnoista. Valittu aine tai oppimäärä voidaan, sen jälkeen kun huoltajaa on asiasta kuultu, muuttaa toiseksi, jos opetusta ei voida tarkoituksenmukaisesti järjestää oppilaan omassa eikä muussa koulussa.

        ...ja niin edelleen ja niin edelleen...
        oisko olemassa joku koulutarkastaja tai semmonen?

        alkuperäiselle!


      • äiti neljälle
        ..................... kirjoitti:

        terveet lapset ja sairas äiti, sinä se vaan jaksat jatkaa, hehehe

        Ei tee kenestäkään sairasta. Ota sinä yhteys vaikka tapakouluttajaan. Voisit saada apua sosiaalisen kanssakäymisesi yhteydessä ilmeneviin ongelmiin. Kohteliaisuus ennen muuta ;-)


      • Äiti neljälle
        Nimetön kirjoitti:

        alkuperäiselle!

        "lapseni on helpostiärsytettävissä"

        On se vähän vaikeaa kun meidänkin lapsen luokalla oli neurovammainen lapsi joka ärsyyntyi suunnattomasti jo siitä kun joku sanoi hänelle aamulla "huomenta" ja hänen mielestään oli "huono aamu". Lällätteli luokassa, ei pysynyt pulpetissaan vaan lähti sen luo jonka ihan normaali ilme, kynän ääni kirjoitettaessa jne. häiritsi häntä. Sinne vain haastamaan riitaa. Opettaja sanoi etteitule mitään. Häneltä meni koko aika tuon yhden "herkästi ärsyyntyvän" paimentamiseen. mitkään palkkiosysteemit tai avustajan saanti eivät toimineet. Lapsi joutui lähtemään 2 kk:n kuluttua, en tiedä minne. onneksi. Joku rauha se on opiskelijoilla oltava, kaikki ei sopeudu koulujärjestelmään. Tuonkin koko ajan muiden kimppuun tyhjistä asioista ärsyyntyneenä käyneen lapsen vanhemmat olivat vanhenpainilloissa vinkumassa kuinka heidän "herkkä lapsensa niin herkästi häiriintyy ja kuinka häntä kiusataan". Ja niinpä niin. Leikkikentillä yms. paikoissa kyllä nähtiin mistä tuo lapsi häiriintyi, eli ihan tyhjästä! Muut olivat hänen mielestään koko ajan vääriä leikkejä leikkimässä eikä hän osannut leikkiä, puhua tai olla muiden kanssa edes ohjatusti leikkikentillä ja koulun pihalla välkillä.


      • täälläkin
        Äiti neljälle kirjoitti:

        "lapseni on helpostiärsytettävissä"

        On se vähän vaikeaa kun meidänkin lapsen luokalla oli neurovammainen lapsi joka ärsyyntyi suunnattomasti jo siitä kun joku sanoi hänelle aamulla "huomenta" ja hänen mielestään oli "huono aamu". Lällätteli luokassa, ei pysynyt pulpetissaan vaan lähti sen luo jonka ihan normaali ilme, kynän ääni kirjoitettaessa jne. häiritsi häntä. Sinne vain haastamaan riitaa. Opettaja sanoi etteitule mitään. Häneltä meni koko aika tuon yhden "herkästi ärsyyntyvän" paimentamiseen. mitkään palkkiosysteemit tai avustajan saanti eivät toimineet. Lapsi joutui lähtemään 2 kk:n kuluttua, en tiedä minne. onneksi. Joku rauha se on opiskelijoilla oltava, kaikki ei sopeudu koulujärjestelmään. Tuonkin koko ajan muiden kimppuun tyhjistä asioista ärsyyntyneenä käyneen lapsen vanhemmat olivat vanhenpainilloissa vinkumassa kuinka heidän "herkkä lapsensa niin herkästi häiriintyy ja kuinka häntä kiusataan". Ja niinpä niin. Leikkikentillä yms. paikoissa kyllä nähtiin mistä tuo lapsi häiriintyi, eli ihan tyhjästä! Muut olivat hänen mielestään koko ajan vääriä leikkejä leikkimässä eikä hän osannut leikkiä, puhua tai olla muiden kanssa edes ohjatusti leikkikentillä ja koulun pihalla välkillä.

        Ei "herkästi syttyvä" lapsi tarvitse muita syitä. Tällaiselle lapselle jo selkään taputus tuntua lyönniltä, ihan oikealta sellaiselta. Ja jos lapsi ei yksinkertaisesti ymmärrä milloin joku kiusaa, milloin taas ei, mitä siis tehdä?
        Meillä oli 2 vuotta sitten täsmälleen tämä tilanne, sitten poika muuton yhteydessä vaihtoi koulua, kavereita ja opettajaa. Uusi ope jaksanut todella hyvin, kavereita poka on saanut paljon ja todella hyvin menee? Miksi? Pojan vastaus tähän: kun ei kiusata enää... Opettaja ymmärtänyt erityis oppilasta ja saanut luokkakaveritkin ymmärtämään, näin ei tule ongelmia, kun osaa ottaa toisen huomioon.


    • Äiti 80

      Tyttöni aloitti syksyllä 2007 1 luokan... Alkuvuoden sain kans kuulla opettajalta huokauksia että tällästä tämänyt on ja taaskaan ei oo tehnyt tunnilla mitään jne... Tyttöni alkoi kiusaamaan muita, puhumaan niin rumia etten voinut kuvitellakkaan että minun pieni tyttöni edes osaa sellasta. Ja oli todella ilkee muille. Monta kertaa tuli itselle pahamieli et miten tyttöni voi pahottaa jonkun mielen noin sanomalla jotain noin julmaa. Soitin neuvolaan et mitä tehdään. Siellä pidettiin alkupalaveri niin että mukana olivat minä, tyttöni, opettaja, erityisopettaja, psykologi ja neuvolan täti.Sen jälkee tyttöni kävi yksin psykologin juttusilla 5 kertaa ja taas palaveri missä oli kaikki muut paitsi ei tyttöni... Mutta huomasin miten opettaja oli muuttunut. Saatiin asiat selviks et miten jokainen toimii ja mitä tehdään jos tunnilla menee huonosti jne... Tytölleni oli esim.. vaikeusia mennä ja tulla väliltunnille siinä tapahtu tönimistä potkimista ja joskus se jopa oli kuristanut toista tyttöä. Kyllä hän kertoi näistä asioista ihan rehellisti minulle kotona... Ovelta jo huusi että äiti on kerrottavaa... Jos tunnilla tyttöni ei suostu tekemään mitään se menee kouluavustajan kanssa tekemään ne toiseen huoneeseen missä ei ole muita... Kouluavustaja valvoo tyttöni välitunnille menot. Pien ryhmään ei voitu häntä siirtää koska siellä oli pelkästään 5 poikaa 5-6lk. Kotona taistelen läksyjen kanssa niihin saattaa mennä ihan 4 tuntia harvemmin niin kauaa mutta sellanen 1-1,5 vaikka tyttöni tekisi ne n.20 min jos vain alkaisi tekemään. Terotellaan kynään käteen sattuu jne.. Nyt on meneillään filmi/dvd lakko ihan täysin viikko ja sen jälkeen jos läksyhjen teko sujuu saa katsoa yhden tai olla tietokoneella pelaamassa.... Nyt on mennyt paljon paremmin niin koulussa kuin kotonakin... Poikkesin ehkä vähän tosta sun aiheesta, mutta koulun vaihto opettajan vaihto olis saattanut auttaa. Sitä mietin omankin lapseni kohdalla. Mutta ajattelin katsoa tämän ekan vuoden miten sujuu...

      • asiassa menty eteenpäin

        Ja ihan ensiksi äidille, joka ei erilaisuutta voi ymmärtää, 4 lasta minullakin, kahdella adhd. Kolme näistä on jo omillaan, jokainen johtavassa / erityisiä taitoja vaativassa, erittäin hyvin palkatussa työssä.
        Kannattaisko hetki miettiä, ennenkuin kirjoittaa, tai mitä kirjoittaa. Jos vanhemmat nimenomaan puuttuvat lapsensa "häiriök'ytökseen" koulussa, on se mielestäni jo merkki siitä että lapsesta halutaan huolehtia ja häntä halutaan auttaa. Näin pitäisi olla jokaisella lapsella.
        Työrauha toki kaikille, kuten kirjoitat, mutta myös erityisopetus lapsen mukaan, sairaudelle kun kukaan meistä ei voi mitään. Ja etenkin nämä impulsiivisuushäiriöiset (huutelevat, heiluvat, ärsyttävätlapset) kun eivät pysty itse kontrolloimaan liikkeitään, vaan aistiärsykkeiden puutteestä johtuen aivot luovat niitä.
        Itsekontrollia ja puuttuvien ärsykkeiden omaehtoista luontia pystytään toki kehittämään ja harjaannuttamaan. Toivottavasti lapsesi pärjäävät, jos ovat aina sopeutuvaisia, kilttejä eivätkä elämässään kyseenalaista mitään. Kenenkähän aivoilla ajattelevat?
        Anteeksi etukäteen jos loukkasin, tämä ei ollut tarkoitus.
        Omani siis oli erityisluokalla, jossa opettajan päätehtävä oli lapsen elimonointi pois luokasta. Luokalla 4 oppilasta, joten jos kyseessä olisi ammattitaitoinen opettaja, kuten edeltäjänsä, ei ongelmia todennäköisesti olisi tullutkaan, mene ja tiedä?
        Olen kuitankin nyt toimittanut valituskirjelmän lääninhallitukseen, ja selvittänyt asian jatkoa oikeuskansleria myöten, jonne juttu seuraavaksi tullee etenemään. Ensin tarvitsemme kuitenkin lääninhallitukselta päätöksen ja lausunnon.
        Jos teillä muilla on vastaavia ongelmia, ja tie tuntuu olevan poikki joka suuntaan, ottakaa rohkeasti yhteyttä oman lääninhallituksenne sivistysosaston tarkastajiin, neuvoja kyllä alkaa sataa. Nyt on tutkimuspyyntö välitetty eteenpäin, ja koululle viety kirjallinen selvitysvaatimus, jokainen tapaus yksilöitynä. Meillä hetken aikaa vihdoinkin RAUHA.


    • koulupainostuksesta

      Kyllä se "ADH" häiriö saattaa syntyä ihan niistä kouluasioista. Toki lapsi saa "ADH:n", jos hän on koulussa hermostunut kouluasioiden johdosta. Meidän pojalla alkoivat ADH oireet vähän sen jälkeen kun koulu alkoi. Kun ryhdyin sitten selvittelemään sitä koulun päätä, huomasin, että siellä oli paljon sellaista, joka saa lapsen käyttäytymään hermostuneesti, koska hän on hermostunut. Lääketiede on antanut vain hermostuneille lapsille uuden nimen:ADH häiriö. Se kuullostaa hienolta ja lääketiede työteliäältä, että myöskin niin, että tällä alalla potilaita riittää....Meidän pojan adh loppui siihen, kun vaihdoimme koulua.
      Lapsi on hermostunut, kun häntä kiusataan ja hänen on pelon tähden vaikea keskittyä. Sitten opettaja ottaa hampaankoloon ja asettuu kiusaajien puolelle
      jne. Lapsi ei osaa kertoa tästä mitenkään, koska opettaja ehkä opettaa muutakin kuin oppiaineita; syyttelee aiheettomasti ja saa muuut kiusaamaan entistä enemmän. Lapsi kokee itsekin olevansa syyllinen, mutta ei oikein käsitä mihin on syyllistynyt. Näin se etenee ja pahenee lapsen osalta aina vain ikävämpään suuntaan. Aloita nyt vaikka siitä, että kyselet, onko häntä mahdollisesti kiusattu, ja leukaileeko opettaja siellä luokassa muiden aikana ikävällä ja hävettävällä tavalla, niinkuin meidän tapauksessa.

      • on...

        mun 10v pojalla oli varsinkin viime syksynä samanlaisia oireita,nyt vasta on aloitettu perheneuvolan tutkimukset,no oli pojan open kanssa keskustelu ja musta tämä opettaja liian äkäisesti sanoi välillä pojalleni,kun poika oli selvästi väsynyt ja vaivautunut ja vilkuili muualle,kun ope yritti puhua sille,opella oli ajat myöhässä,ei kerennyt muka näyttää mulle kaikkia pojan tekemiä töitä,sitten vielä poika myöhästyi koulukyydistä,ope vaan sitten otti vastaan seuraavan oppilaan ja vanhemman.Että johan oli epäammattimaista,muutenkin poika tuntuu olevan silmätikkuna vielä,vaikka on viimeaikoina rauhottunut..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      94
      2410
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      21
      2300
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      19
      1898
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      77
      1532
    5. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      106
      1497
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      161
      1258
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      257
      1062
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      70
      981
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      929
    10. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      174
      903
    Aihe