adhd -opettajien silmätikku

väsynyt äippä

Onko kellään muulla kokemuksia koulukiusaamisesta näinpäin, että opettaja aloittaa painostuksen, joka jatkuu 5 vuotta?
Kolme vuotta olen pikkupaikkakunnalla asuvana joutunut kysymään neuvoja naapurikunnan kuraattorilta, lääninhallituksen tarkastajalta ja lääninhallituksen juristilta.
Nyt on kunta vetänyt maton jalkojen alta, ja tehnyt siirtopäätöksen 15- vuotiaastani, vaikka vasta piti olla tapaaminen "kehityskeskustelun" merkeissä tulevaisuutta silmälläpitäen.
Lapsella adhd, ei suostuta huomioimaan koulussa.
Mukautettu oppimäärä - muutettu yleisopetukseen meidän tietämättämme. Dysfasialuokalla (?????)ja opettaja ilmoittaa ettei jaksa tällaista lasta, joka ei usko mitään. Kotiin ei koskaan oteta yhteyttä, vaan kerrotaan puolivuosittain "väkivaltaisuudesta, jota on kuulemma ilmennyt, muttei kerrota miten, lapsi on epäsiisti ja rähjäinen(=hopparivaatteet, housut 150€).
Pari päivää sitten tiedustelin opettajalta omatoimisesti (jälleen) kuinka on mennyt, sain vastaukseksi huokauksen: tämmöstähän tämä ja luuri lyötiin kiinni.
Nyt lapsi sitten on viranhaltijapäätöksessä siirretty ensi viikosta alkaen koulukodin hellään huomaan, josta sain kirjeen tänään.
Jumalan kiitos lääninhallitukselta tuli välitön ohjeistus ja tuki tähän tilanteeseen.
Tuntuu uskomattomalta, että tällaista voi tapahtua.

12

2158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autistilapsi

      ""Dysfasialuokalla (?????)ja opettaja ilmoittaa ettei jaksa tällaista lasta, joka ei usko mitään.""

      En minäkään jaksaa meillä kotona lasta joka ei vaan usko mitään. Ei sitä jakseta koulussakaan eikä missään. Toivottavasti saa jonkun paikan elämässään itselleen hommattua, muilta ei ole mitään apua suostunut vastaanottamaan ikänään.

      • .....................

        terveet lapset ja sairas äiti, sinä se vaan jaksat jatkaa, hehehe


      • uskomatonta.............
        ..................... kirjoitti:

        terveet lapset ja sairas äiti, sinä se vaan jaksat jatkaa, hehehe

        Äitinä olen todella väsynyt, mutta en aio luovuttaa.
        Ainoa paikka missä ongelmia ilmenee, on koulu, ja sielläkin ainoastaan luokanvalvojan kanssa, jolla ei ole edes opettajan koulutusta/kokemusta/pätevyyttä.
        Ja rehtori ei asiaan kantaa ota, kun ei pikkukunnassa uskalla suutaan aukaista.
        Lapsella siis adhd, mikä ilmenee väsymisenä kesken tehtävien, ei jaksa lukea, ei jaksa olla kiinnostunut kun samaa asiaa vierustoverille selitetään kymmenettä kertaa, vaan hötkyy pulpetissaan. Ei lisätehtäviä anneta, ei virikkeitä, vaan käsky istua hiljaa paikoillaan.
        Ensinnäkään nämä lapset eivät ääripäinä kuulu samaan ryhmään, ja jos tämä sijoitus on ainoa vaihtoehto, niin tulisi opettajan suhtautuminen olla kummallekin tarkoituksenmukainen.


      • Aina saa valittaa ja pitää
        uskomatonta............. kirjoitti:

        Äitinä olen todella väsynyt, mutta en aio luovuttaa.
        Ainoa paikka missä ongelmia ilmenee, on koulu, ja sielläkin ainoastaan luokanvalvojan kanssa, jolla ei ole edes opettajan koulutusta/kokemusta/pätevyyttä.
        Ja rehtori ei asiaan kantaa ota, kun ei pikkukunnassa uskalla suutaan aukaista.
        Lapsella siis adhd, mikä ilmenee väsymisenä kesken tehtävien, ei jaksa lukea, ei jaksa olla kiinnostunut kun samaa asiaa vierustoverille selitetään kymmenettä kertaa, vaan hötkyy pulpetissaan. Ei lisätehtäviä anneta, ei virikkeitä, vaan käsky istua hiljaa paikoillaan.
        Ensinnäkään nämä lapset eivät ääripäinä kuulu samaan ryhmään, ja jos tämä sijoitus on ainoa vaihtoehto, niin tulisi opettajan suhtautuminen olla kummallekin tarkoituksenmukainen.

        valittaa,muuten ei mikään muutu!
        Varsinkin jos on epäpätevä opettamassa erityislapsia!

        Perusopetuslaki 21.8.1998/628

        Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
        Opetuksen tavoitteet

        Tässä laissa tarkoitetun opetuksen tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuukykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen sekä antaa heille elämässä tarpeellisia tietoja ja taitoja. Lisäksi esiopetuksen tavoitteena on osana varhaiskasvatusta parantaa lasten oppimisedellytyksiä.

        Opetuksen tulee edistää sivistystä ja tasa-arvoisuutta yhteiskunnassa sekä oppilaiden edellytyksiä osallistua koulutukseen ja muutoin kehittää itseään elämänsä aikana.

        Opetuksen tavoitteena on lisäksi turvata riittävä yhdenvertaisuus koulutuksessa koko maan alueella.
        3 §
        Opetuksen järjestämisen perusteet

        Opetuksessa noudatetaan valtakunnallisesti yhtenäisiä perusteita siten kuin tässä laissa säädetään.

        Opetus järjestetään oppilaiden ikäkauden ja edellytysten mukaisesti ja siten, että se edistää oppilaiden tervettä kasvua ja kehitystä. (13.6.2003/477)

        Opetuksessa tulee olla yhteistyössä kotien kanssa.
        30 §
        Oikeus saada opetusta

        Opetukseen osallistuvalla on työpäivinä oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta sekä oppilaanohjausta.

        Opetusryhmät tulee muodostaa siten, että opetuksessa voidaan saavuttaa opetussuunnitelmassa asetetut tavoitteet.

        Oppilaan huoltaja päättää 11 §:ssä tarkoitettuja oppiaineita ja oppimääriä koskevista valinnoista. Valittu aine tai oppimäärä voidaan, sen jälkeen kun huoltajaa on asiasta kuultu, muuttaa toiseksi, jos opetusta ei voida tarkoituksenmukaisesti järjestää oppilaan omassa eikä muussa koulussa.

        ...ja niin edelleen ja niin edelleen...
        oisko olemassa joku koulutarkastaja tai semmonen?


      • Nimetön
        Aina saa valittaa ja pitää kirjoitti:

        valittaa,muuten ei mikään muutu!
        Varsinkin jos on epäpätevä opettamassa erityislapsia!

        Perusopetuslaki 21.8.1998/628

        Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
        Opetuksen tavoitteet

        Tässä laissa tarkoitetun opetuksen tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuukykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen sekä antaa heille elämässä tarpeellisia tietoja ja taitoja. Lisäksi esiopetuksen tavoitteena on osana varhaiskasvatusta parantaa lasten oppimisedellytyksiä.

        Opetuksen tulee edistää sivistystä ja tasa-arvoisuutta yhteiskunnassa sekä oppilaiden edellytyksiä osallistua koulutukseen ja muutoin kehittää itseään elämänsä aikana.

        Opetuksen tavoitteena on lisäksi turvata riittävä yhdenvertaisuus koulutuksessa koko maan alueella.
        3 §
        Opetuksen järjestämisen perusteet

        Opetuksessa noudatetaan valtakunnallisesti yhtenäisiä perusteita siten kuin tässä laissa säädetään.

        Opetus järjestetään oppilaiden ikäkauden ja edellytysten mukaisesti ja siten, että se edistää oppilaiden tervettä kasvua ja kehitystä. (13.6.2003/477)

        Opetuksessa tulee olla yhteistyössä kotien kanssa.
        30 §
        Oikeus saada opetusta

        Opetukseen osallistuvalla on työpäivinä oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta sekä oppilaanohjausta.

        Opetusryhmät tulee muodostaa siten, että opetuksessa voidaan saavuttaa opetussuunnitelmassa asetetut tavoitteet.

        Oppilaan huoltaja päättää 11 §:ssä tarkoitettuja oppiaineita ja oppimääriä koskevista valinnoista. Valittu aine tai oppimäärä voidaan, sen jälkeen kun huoltajaa on asiasta kuultu, muuttaa toiseksi, jos opetusta ei voida tarkoituksenmukaisesti järjestää oppilaan omassa eikä muussa koulussa.

        ...ja niin edelleen ja niin edelleen...
        oisko olemassa joku koulutarkastaja tai semmonen?

        alkuperäiselle!


      • äiti neljälle
        ..................... kirjoitti:

        terveet lapset ja sairas äiti, sinä se vaan jaksat jatkaa, hehehe

        Ei tee kenestäkään sairasta. Ota sinä yhteys vaikka tapakouluttajaan. Voisit saada apua sosiaalisen kanssakäymisesi yhteydessä ilmeneviin ongelmiin. Kohteliaisuus ennen muuta ;-)


      • Äiti neljälle
        Nimetön kirjoitti:

        alkuperäiselle!

        "lapseni on helpostiärsytettävissä"

        On se vähän vaikeaa kun meidänkin lapsen luokalla oli neurovammainen lapsi joka ärsyyntyi suunnattomasti jo siitä kun joku sanoi hänelle aamulla "huomenta" ja hänen mielestään oli "huono aamu". Lällätteli luokassa, ei pysynyt pulpetissaan vaan lähti sen luo jonka ihan normaali ilme, kynän ääni kirjoitettaessa jne. häiritsi häntä. Sinne vain haastamaan riitaa. Opettaja sanoi etteitule mitään. Häneltä meni koko aika tuon yhden "herkästi ärsyyntyvän" paimentamiseen. mitkään palkkiosysteemit tai avustajan saanti eivät toimineet. Lapsi joutui lähtemään 2 kk:n kuluttua, en tiedä minne. onneksi. Joku rauha se on opiskelijoilla oltava, kaikki ei sopeudu koulujärjestelmään. Tuonkin koko ajan muiden kimppuun tyhjistä asioista ärsyyntyneenä käyneen lapsen vanhemmat olivat vanhenpainilloissa vinkumassa kuinka heidän "herkkä lapsensa niin herkästi häiriintyy ja kuinka häntä kiusataan". Ja niinpä niin. Leikkikentillä yms. paikoissa kyllä nähtiin mistä tuo lapsi häiriintyi, eli ihan tyhjästä! Muut olivat hänen mielestään koko ajan vääriä leikkejä leikkimässä eikä hän osannut leikkiä, puhua tai olla muiden kanssa edes ohjatusti leikkikentillä ja koulun pihalla välkillä.


      • täälläkin
        Äiti neljälle kirjoitti:

        "lapseni on helpostiärsytettävissä"

        On se vähän vaikeaa kun meidänkin lapsen luokalla oli neurovammainen lapsi joka ärsyyntyi suunnattomasti jo siitä kun joku sanoi hänelle aamulla "huomenta" ja hänen mielestään oli "huono aamu". Lällätteli luokassa, ei pysynyt pulpetissaan vaan lähti sen luo jonka ihan normaali ilme, kynän ääni kirjoitettaessa jne. häiritsi häntä. Sinne vain haastamaan riitaa. Opettaja sanoi etteitule mitään. Häneltä meni koko aika tuon yhden "herkästi ärsyyntyvän" paimentamiseen. mitkään palkkiosysteemit tai avustajan saanti eivät toimineet. Lapsi joutui lähtemään 2 kk:n kuluttua, en tiedä minne. onneksi. Joku rauha se on opiskelijoilla oltava, kaikki ei sopeudu koulujärjestelmään. Tuonkin koko ajan muiden kimppuun tyhjistä asioista ärsyyntyneenä käyneen lapsen vanhemmat olivat vanhenpainilloissa vinkumassa kuinka heidän "herkkä lapsensa niin herkästi häiriintyy ja kuinka häntä kiusataan". Ja niinpä niin. Leikkikentillä yms. paikoissa kyllä nähtiin mistä tuo lapsi häiriintyi, eli ihan tyhjästä! Muut olivat hänen mielestään koko ajan vääriä leikkejä leikkimässä eikä hän osannut leikkiä, puhua tai olla muiden kanssa edes ohjatusti leikkikentillä ja koulun pihalla välkillä.

        Ei "herkästi syttyvä" lapsi tarvitse muita syitä. Tällaiselle lapselle jo selkään taputus tuntua lyönniltä, ihan oikealta sellaiselta. Ja jos lapsi ei yksinkertaisesti ymmärrä milloin joku kiusaa, milloin taas ei, mitä siis tehdä?
        Meillä oli 2 vuotta sitten täsmälleen tämä tilanne, sitten poika muuton yhteydessä vaihtoi koulua, kavereita ja opettajaa. Uusi ope jaksanut todella hyvin, kavereita poka on saanut paljon ja todella hyvin menee? Miksi? Pojan vastaus tähän: kun ei kiusata enää... Opettaja ymmärtänyt erityis oppilasta ja saanut luokkakaveritkin ymmärtämään, näin ei tule ongelmia, kun osaa ottaa toisen huomioon.


    • Äiti 80

      Tyttöni aloitti syksyllä 2007 1 luokan... Alkuvuoden sain kans kuulla opettajalta huokauksia että tällästä tämänyt on ja taaskaan ei oo tehnyt tunnilla mitään jne... Tyttöni alkoi kiusaamaan muita, puhumaan niin rumia etten voinut kuvitellakkaan että minun pieni tyttöni edes osaa sellasta. Ja oli todella ilkee muille. Monta kertaa tuli itselle pahamieli et miten tyttöni voi pahottaa jonkun mielen noin sanomalla jotain noin julmaa. Soitin neuvolaan et mitä tehdään. Siellä pidettiin alkupalaveri niin että mukana olivat minä, tyttöni, opettaja, erityisopettaja, psykologi ja neuvolan täti.Sen jälkee tyttöni kävi yksin psykologin juttusilla 5 kertaa ja taas palaveri missä oli kaikki muut paitsi ei tyttöni... Mutta huomasin miten opettaja oli muuttunut. Saatiin asiat selviks et miten jokainen toimii ja mitä tehdään jos tunnilla menee huonosti jne... Tytölleni oli esim.. vaikeusia mennä ja tulla väliltunnille siinä tapahtu tönimistä potkimista ja joskus se jopa oli kuristanut toista tyttöä. Kyllä hän kertoi näistä asioista ihan rehellisti minulle kotona... Ovelta jo huusi että äiti on kerrottavaa... Jos tunnilla tyttöni ei suostu tekemään mitään se menee kouluavustajan kanssa tekemään ne toiseen huoneeseen missä ei ole muita... Kouluavustaja valvoo tyttöni välitunnille menot. Pien ryhmään ei voitu häntä siirtää koska siellä oli pelkästään 5 poikaa 5-6lk. Kotona taistelen läksyjen kanssa niihin saattaa mennä ihan 4 tuntia harvemmin niin kauaa mutta sellanen 1-1,5 vaikka tyttöni tekisi ne n.20 min jos vain alkaisi tekemään. Terotellaan kynään käteen sattuu jne.. Nyt on meneillään filmi/dvd lakko ihan täysin viikko ja sen jälkeen jos läksyhjen teko sujuu saa katsoa yhden tai olla tietokoneella pelaamassa.... Nyt on mennyt paljon paremmin niin koulussa kuin kotonakin... Poikkesin ehkä vähän tosta sun aiheesta, mutta koulun vaihto opettajan vaihto olis saattanut auttaa. Sitä mietin omankin lapseni kohdalla. Mutta ajattelin katsoa tämän ekan vuoden miten sujuu...

      • asiassa menty eteenpäin

        Ja ihan ensiksi äidille, joka ei erilaisuutta voi ymmärtää, 4 lasta minullakin, kahdella adhd. Kolme näistä on jo omillaan, jokainen johtavassa / erityisiä taitoja vaativassa, erittäin hyvin palkatussa työssä.
        Kannattaisko hetki miettiä, ennenkuin kirjoittaa, tai mitä kirjoittaa. Jos vanhemmat nimenomaan puuttuvat lapsensa "häiriök'ytökseen" koulussa, on se mielestäni jo merkki siitä että lapsesta halutaan huolehtia ja häntä halutaan auttaa. Näin pitäisi olla jokaisella lapsella.
        Työrauha toki kaikille, kuten kirjoitat, mutta myös erityisopetus lapsen mukaan, sairaudelle kun kukaan meistä ei voi mitään. Ja etenkin nämä impulsiivisuushäiriöiset (huutelevat, heiluvat, ärsyttävätlapset) kun eivät pysty itse kontrolloimaan liikkeitään, vaan aistiärsykkeiden puutteestä johtuen aivot luovat niitä.
        Itsekontrollia ja puuttuvien ärsykkeiden omaehtoista luontia pystytään toki kehittämään ja harjaannuttamaan. Toivottavasti lapsesi pärjäävät, jos ovat aina sopeutuvaisia, kilttejä eivätkä elämässään kyseenalaista mitään. Kenenkähän aivoilla ajattelevat?
        Anteeksi etukäteen jos loukkasin, tämä ei ollut tarkoitus.
        Omani siis oli erityisluokalla, jossa opettajan päätehtävä oli lapsen elimonointi pois luokasta. Luokalla 4 oppilasta, joten jos kyseessä olisi ammattitaitoinen opettaja, kuten edeltäjänsä, ei ongelmia todennäköisesti olisi tullutkaan, mene ja tiedä?
        Olen kuitankin nyt toimittanut valituskirjelmän lääninhallitukseen, ja selvittänyt asian jatkoa oikeuskansleria myöten, jonne juttu seuraavaksi tullee etenemään. Ensin tarvitsemme kuitenkin lääninhallitukselta päätöksen ja lausunnon.
        Jos teillä muilla on vastaavia ongelmia, ja tie tuntuu olevan poikki joka suuntaan, ottakaa rohkeasti yhteyttä oman lääninhallituksenne sivistysosaston tarkastajiin, neuvoja kyllä alkaa sataa. Nyt on tutkimuspyyntö välitetty eteenpäin, ja koululle viety kirjallinen selvitysvaatimus, jokainen tapaus yksilöitynä. Meillä hetken aikaa vihdoinkin RAUHA.


    • koulupainostuksesta

      Kyllä se "ADH" häiriö saattaa syntyä ihan niistä kouluasioista. Toki lapsi saa "ADH:n", jos hän on koulussa hermostunut kouluasioiden johdosta. Meidän pojalla alkoivat ADH oireet vähän sen jälkeen kun koulu alkoi. Kun ryhdyin sitten selvittelemään sitä koulun päätä, huomasin, että siellä oli paljon sellaista, joka saa lapsen käyttäytymään hermostuneesti, koska hän on hermostunut. Lääketiede on antanut vain hermostuneille lapsille uuden nimen:ADH häiriö. Se kuullostaa hienolta ja lääketiede työteliäältä, että myöskin niin, että tällä alalla potilaita riittää....Meidän pojan adh loppui siihen, kun vaihdoimme koulua.
      Lapsi on hermostunut, kun häntä kiusataan ja hänen on pelon tähden vaikea keskittyä. Sitten opettaja ottaa hampaankoloon ja asettuu kiusaajien puolelle
      jne. Lapsi ei osaa kertoa tästä mitenkään, koska opettaja ehkä opettaa muutakin kuin oppiaineita; syyttelee aiheettomasti ja saa muuut kiusaamaan entistä enemmän. Lapsi kokee itsekin olevansa syyllinen, mutta ei oikein käsitä mihin on syyllistynyt. Näin se etenee ja pahenee lapsen osalta aina vain ikävämpään suuntaan. Aloita nyt vaikka siitä, että kyselet, onko häntä mahdollisesti kiusattu, ja leukaileeko opettaja siellä luokassa muiden aikana ikävällä ja hävettävällä tavalla, niinkuin meidän tapauksessa.

      • on...

        mun 10v pojalla oli varsinkin viime syksynä samanlaisia oireita,nyt vasta on aloitettu perheneuvolan tutkimukset,no oli pojan open kanssa keskustelu ja musta tämä opettaja liian äkäisesti sanoi välillä pojalleni,kun poika oli selvästi väsynyt ja vaivautunut ja vilkuili muualle,kun ope yritti puhua sille,opella oli ajat myöhässä,ei kerennyt muka näyttää mulle kaikkia pojan tekemiä töitä,sitten vielä poika myöhästyi koulukyydistä,ope vaan sitten otti vastaan seuraavan oppilaan ja vanhemman.Että johan oli epäammattimaista,muutenkin poika tuntuu olevan silmätikkuna vielä,vaikka on viimeaikoina rauhottunut..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

      Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      180
      2100
    2. Miksi teillä meni...

      ...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      175
      1781
    3. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

      Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      170
      1642
    4. Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!

      Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys
      Maailman menoa
      104
      1435
    5. Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."

      The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise
      Tv-sarjat
      24
      1433
    6. Nainen näytät mummolta. :D

      Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      103
      1117
    7. Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle

      Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su
      Perussuomalaiset
      160
      1069
    8. Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän

      Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c
      Perussuomalaiset
      77
      1053
    9. Rokotevastaiset aiheuttaneet lasten kuolemat USA:ssa, eivätkä pyydä anteeksi

      Jo kaksi lasta kuollut tuhkarokkoon Texasissa, koska rokotevastaiset ovat toimillaan tuhonneet suojaavan rokotekattavuud
      Maailman menoa
      228
      876
    10. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

      En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      56
      850
    Aihe