Narsismista vielä kerran...

-Longhorn-

Tälläisen viestin jälkeen sain ip-bannin narsistien uhrien tuki Ry:n keskustelupalstalle.

Kuten arvaatte, niin kyse oli kritiikistä nykyaikaista narsistibuumia vastaan.

Ja viestiin...
--
"Kritiikkini kiteytettynä.

1. Et voi päätellä toisen persoonallisuudesta tapahtuneita tapahtumia ja täten et myös sitä kuka on syyllistynyt mihinkin. Siispä narsistin kanssa asuva ei-narsisti voi oikeasti joskus petkuttaa ja huijata narsistia.

2. Narsistinen persoonallisuus ei takaa mitään, se ei takaa, että olet ainoa osapuoli, sen ratkaisee tapahtumat ja teot.

3. Kiusaaja ei ole aina narsisti, voi siis kiusata vaikka ei olisikaan narsisti.

4. On vahingollista, jos maallikot saavat leimata toisia narsisteiksi, niin ettei kukaan siihen puutu. Se ei ole siksi huono, että joku heräisi huonosta suhteesta vaan siksi, koska sitä voidaan käyttää väärin tämän jälkeen. Täten se on kuin ase, joka on vaarallinen sekä kantajalleen että muille. Muille siksi, että jos saat "läpi" yleisesti, että joku on narsisti, eikä tämä olekaan, niin hän kärsii. Itselle vaarallinen, koska näin saattaa menettää ystävänsä.

5. Ihmisen herääminen vahingollisesta suhteesta ei vaadi nykyisenkaltaista narsismijulistusta. Ihmisen oman syyttömyyden toteaminen voidaan hoitaa muillakin tavoilla. Esim. puhtaasti loogisesti selittäen miksi ei ole niin syyllinen kuin kuvittelee.

6. Pelkään, että tehdään samaa mitä krikko touhuaa. Eli tehdään tavallaan vaaran vyöhykkeestä suoja-aluetta päästämällä "uhreja" vaaran vyöhykkeelle vapauden nimissä. Näin ollen voidaan suojautua kritiikiltä, koska myös uhrit kuulevat asiasta. Tämä herättää voimakkaasti kysymyksen, että välittääkö järjestö tosissaan uhreista, jos he käyttävät uhreja kilpenään? (Tämä ei välttämättä ole tarkoituksella tehty, enkä syytä tätä järjestöä tästä. Pelkään, en tiedä.)

Kiusaajan uhrien tuki voisi tosissaan olla hyvä nimi yhdistykselle."
--
Nimimerkillä Longhorn kirjoittelin.

Ilmeisesti kaikki viestini on jo poistettu palstalta.

Mielipiteitä?

21

831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Longhorn-

      Kritiikkini koskee myös narsismin oirelistaa. Oirelista voi olla niin sekava, että tavallinen maallikko sortuu helpolla ns. Barnum.efektiin (kts. www.skepsis.fi). Tämä tarkoittaa samaa ilmiötä, millä ihmiset liittävät horoskoopin itseensä, tulkitsemalla ympäri pyöreitä asioita.

      Sama toimii narsismin oirelistan kanssa. Ns. vapaan assosiaation avulla oireet saadaan sopimaan melkein keneen tahansa.

      Ongelman ydin lienee siinä, että ei ymmärretä mikä lopulta ajaa häiriintynyttä ihmistä alistamaan ja syyllistämään. Oirelista on siksikin jo loputon, ksoka jopa narsistit ovat yksilöitä ja heillä jokaisella on hieman eri tapa kompensoida pakkomiellettään olla maailman paras.

      • ..................

        Ei tuo laittamasi viesti minusta asiaton ollut, mutta on ymmärrettävää, että palsta jolle sen postasit ei välttämättä ollut sille vastaanottavainen. Vaikka kaikki palstalle kirjoittelijat ei olisikaan narsistin uhreja, vaan perinteisen kiusaajan, niin aivan varmasti siellä on sellaisiakin jäseniä jotka ovat eläneet helvetissä. Silloin narsistin syyllisyyden pesu, tai mikä tahansa muu puolustelu on helppo tulkita (väärinkin) niin, että uhrit eivät _oikeasti_ olisikaan uhreja, he vain teeskentelevät, tai että heidän tunteillaan ei ole väliä, narsisti on tärkeämpi.

        Eli vaikka kritiikkisi olisikin ainakin osittain aiheellista, sitä ei kannata esittää palstalla jossa ihmiset ovat vähintään kiusaajan, osa narsistin uhreja. Anyways, voi myös olla että tuo viesti oli ns. viimeinen pisara ylläpidolle (et kertonut onko siellä ollut aiemmin ongelmia)


      • -Longhorn-
        .................. kirjoitti:

        Ei tuo laittamasi viesti minusta asiaton ollut, mutta on ymmärrettävää, että palsta jolle sen postasit ei välttämättä ollut sille vastaanottavainen. Vaikka kaikki palstalle kirjoittelijat ei olisikaan narsistin uhreja, vaan perinteisen kiusaajan, niin aivan varmasti siellä on sellaisiakin jäseniä jotka ovat eläneet helvetissä. Silloin narsistin syyllisyyden pesu, tai mikä tahansa muu puolustelu on helppo tulkita (väärinkin) niin, että uhrit eivät _oikeasti_ olisikaan uhreja, he vain teeskentelevät, tai että heidän tunteillaan ei ole väliä, narsisti on tärkeämpi.

        Eli vaikka kritiikkisi olisikin ainakin osittain aiheellista, sitä ei kannata esittää palstalla jossa ihmiset ovat vähintään kiusaajan, osa narsistin uhreja. Anyways, voi myös olla että tuo viesti oli ns. viimeinen pisara ylläpidolle (et kertonut onko siellä ollut aiemmin ongelmia)

        Minulla oli kolme viestiä ennen tätä viestiä. Kuitenkin kritiikin pointti oli, että narsismi on lopulta tarpeeton ja turha olkinukke.

        Narsismi ei siis ole ensinnäkään relevantti kiusaamisasiassa eikä se toiseksi takaa mitään.


      • Psykopatologia
        -Longhorn- kirjoitti:

        Minulla oli kolme viestiä ennen tätä viestiä. Kuitenkin kritiikin pointti oli, että narsismi on lopulta tarpeeton ja turha olkinukke.

        Narsismi ei siis ole ensinnäkään relevantti kiusaamisasiassa eikä se toiseksi takaa mitään.

        -
        Narsismi saattaa olla palstalla "pyhä lehmä", josta saa kirjoittaa vain tietyllä tavalla.


    • -
      Sain samankaltaisen vastaanoton kun arvostelin Raimo Mäkelän kirjaa "Naamiona terve mieli".

      "Narsismista" tosiaankin on tehty "pyhä lehmä" jota ilmiönä ei saa kyseenalaistaa millään tavalla.

      PS. Täällä Suomi24:n Psykologia-palstalla on mm. minun väitetty olevan narsisti (varsinainen belsebub) vaikka kukaan leimaajista ei tunne minua tai tiedä minusta mitään. Uskon monen muunkin tulleen leimatuksi olemattomin tai väärin perustein - ja syytöksiä vastaan puolustautumisenkin väitetään olevan oire ko. piirteestä.

      • -Longhorn-

        Näinhän tuo on, ja usein näiltä ihmisiltä puuttuu ns. falsifointi kriteeri kokonaan narsismikäsityksestään. Toisin sanoen kaikki asiat voidaan selittää aina tukemaan teoriaa, että toinen on narsisti.

        Samasta asiasta on oikeastaan kyse ns. barnum-efektissä, jossa loputtomalla ad hoc-ketjulla voidaan loputtomiin väittää asian puolesta. Vapaata assosiaatiota eli vain mielikuvitus on rajana.


      • Tutkijanplanttu

        Tarttuuko narsismi tai narsistinen käytös? Olen kohdannut ilmiön mielestäni useinkin elämässäni. Lievähkösti häiriintyneestä ihmisestä on ollut kyse ja muut sitten ympärillä alkoivat käyttäytyä myös varsin narsistisesti. Ikään kuin meidän muiden omat narsistiset puolemme olisivat pulpahtaneet pintaan yhden henkilön narsismin vuoksi. Oli yksi, joka aina asetti itsensä keskipisteeseen. Muut alkoivat myös vaatia osuuttaan huomiosta. Keskustelut muuttuivat tylsiksi, kun kakki alkoivat selvitellä omia asioitaan jatkuvasti. Lisäksi valitettavasti joillakin oli myös tarve jatkuvasti todistella sanoin, kuinka yhteisömme on niin mukava niin mukava ja iihmiset niiin iiihaniaa. Kyllästyin narsismilla kyllästyneeseen ummehtuneeseen ilmastoon. Aloin lintsata seurasta ja lusin taukoni muualla.


      • Psykopatologia
        Tutkijanplanttu kirjoitti:

        Tarttuuko narsismi tai narsistinen käytös? Olen kohdannut ilmiön mielestäni useinkin elämässäni. Lievähkösti häiriintyneestä ihmisestä on ollut kyse ja muut sitten ympärillä alkoivat käyttäytyä myös varsin narsistisesti. Ikään kuin meidän muiden omat narsistiset puolemme olisivat pulpahtaneet pintaan yhden henkilön narsismin vuoksi. Oli yksi, joka aina asetti itsensä keskipisteeseen. Muut alkoivat myös vaatia osuuttaan huomiosta. Keskustelut muuttuivat tylsiksi, kun kakki alkoivat selvitellä omia asioitaan jatkuvasti. Lisäksi valitettavasti joillakin oli myös tarve jatkuvasti todistella sanoin, kuinka yhteisömme on niin mukava niin mukava ja iihmiset niiin iiihaniaa. Kyllästyin narsismilla kyllästyneeseen ummehtuneeseen ilmastoon. Aloin lintsata seurasta ja lusin taukoni muualla.

        -
        "Tarttuuko narsismi tai narsistinen käytös?"

        Plantun kirjoitus ei avaudu, koska hän ei määrittele esim. esimerkkien kautta, mitä hän tarkoittaa narsismilla.


      • HeppuHej
        Tutkijanplanttu kirjoitti:

        Tarttuuko narsismi tai narsistinen käytös? Olen kohdannut ilmiön mielestäni useinkin elämässäni. Lievähkösti häiriintyneestä ihmisestä on ollut kyse ja muut sitten ympärillä alkoivat käyttäytyä myös varsin narsistisesti. Ikään kuin meidän muiden omat narsistiset puolemme olisivat pulpahtaneet pintaan yhden henkilön narsismin vuoksi. Oli yksi, joka aina asetti itsensä keskipisteeseen. Muut alkoivat myös vaatia osuuttaan huomiosta. Keskustelut muuttuivat tylsiksi, kun kakki alkoivat selvitellä omia asioitaan jatkuvasti. Lisäksi valitettavasti joillakin oli myös tarve jatkuvasti todistella sanoin, kuinka yhteisömme on niin mukava niin mukava ja iihmiset niiin iiihaniaa. Kyllästyin narsismilla kyllästyneeseen ummehtuneeseen ilmastoon. Aloin lintsata seurasta ja lusin taukoni muualla.

        Kaikki haluavat apinoida karismaattista johtajaa.


    • -kellastuneelle

      Häirikkönimimerkki "kellastunut" kirjoitti:
      "Sain samankaltaisen vastaanoton kun arvostelin Raimo Mäkelän kirjaa "Naamiona terve mieli".

      "Narsismista" tosiaankin on tehty "pyhä lehmä" jota ilmiönä ei saa kyseenalaistaa millään tavalla.

      PS. Täällä Suomi24:n Psykologia-palstalla on mm. minun väitetty olevan narsisti (varsinainen belsebub) vaikka kukaan leimaajista ei tunne minua tai tiedä minusta mitään. Uskon monen muunkin tulleen leimatuksi olemattomin tai väärin perustein - ja syytöksiä vastaan puolustautumisenkin väitetään olevan oire ko. piirteestä."
      _________________________________________



      Käyttäytymisesi palstalla on osoittanut sinun olevan narsisti.

    • ritalin

      Ensinnäkin tosiaan näitä narsismi-diagnooseja ei tarvita jonkun arvioimiseksi hankalaksi. On paljon hyödyllisempää henkilön itsensä kannalta, kun hän vain luonnollisella tavallaan lukee ja arvioi ihmisiä. Jos latelee diagnooseja toisille, ajattelee mustavalkoisesti ja oma arviokyky toisesta heikentyy.

      Toiseksi täytyy todeta, että se, ketkä tätä narsistiksi diagnosoimista oikeasti eniten käyttävät, ovat narsistit itse. Olen huomannut, että ainakin kahdessa tarkoituksessa tämä diagnosoiminen on hyvin yleistä: 1. rajatilaisella split, jonka jälkeen rajatilainen uskoo täysin tavallisen ei narsistin olevan paha psykopaatti ja levittää ihmisille tästä paskaa, minkä seurauksena tämä henkilö saa psykopaatin maineen 2. nph ym. projektiossa, jolloin uhrin kiusaaminen ja rääkkääminen perustellaan sillä, että uhri on psykopaatti, jolloin kaikki ihmiset hyväksyvät uhrin kiusaamisen.

    • leimaa..

      toisiaan. eiköhän se ole niin kuin kaikissa muissakin mielensairauksissa, että vain mieleltään epävakaat kehittelevät toisilleen olemattomia sairauksia. toki ihmiset voi leimata jos vaikka minkä sairaus liitteen alle, mutta ehkä kuitenkin uskotaan vielä meitä leimaamattomiakin olevan siinä määrin, että nuo leimaajat ovat vähemmistöä, toisaalta hyvin moni narsisti jää diagnosoimatta juuri sen uskomattoman hyvä näyttelylahjan ja muiden alistamisen taidon takia. nim: ei kaikki kusipäät ole narsisteja, vaan ihan vaan kusipäitä =)

    • todetaan

      elikkä, meneekö narsismista epäilty yksin lääkärille? jos ni mitenköhän hän oman tilansa lääkärille selvittää =) eikös sitä just ole kuulutettu että narsisti ei itse tilaansa ymmärrä, hyvinä näyttelijöinä tiedetyt narsistithan huijaa osaa lekureista 10-0. onkohan koskaan tutkittu kuinka moni perheväkivallän tekijöistä on narsisteja? en halua syyllistellä ketään kunhan ihmettelen. nim:liisa ihmemaassa

      • -Longhorn-

        Hyviä kysymyksiä.

        Kuitenkin minun huoleni ei ole siinä kuka saa ja kuka voi tehdä diagnoosin vaan siinä, että kuvitellaan sillä lopulta olevan jotain arvoa.

        Onko esim. ei-narsistin suorittaman väkivallan teon uhri vähemmän uhri kuin kyllä-narsistin?

        Voimmeko päätellä toisen persoonallisuudesta tekoja?

        Onko narsistisesti häiriintyneen oltava välttämättä paha? (miksi olisi?)


      • Puutunut
        -Longhorn- kirjoitti:

        Hyviä kysymyksiä.

        Kuitenkin minun huoleni ei ole siinä kuka saa ja kuka voi tehdä diagnoosin vaan siinä, että kuvitellaan sillä lopulta olevan jotain arvoa.

        Onko esim. ei-narsistin suorittaman väkivallan teon uhri vähemmän uhri kuin kyllä-narsistin?

        Voimmeko päätellä toisen persoonallisuudesta tekoja?

        Onko narsistisesti häiriintyneen oltava välttämättä paha? (miksi olisi?)

        En ymmärrä termien narsistinen häiriö ja pahuus sekoittelua puheessa. Narsistinen häiriö kuulostaa sairaudelta ja sellaiset määrittelyt tekee psykiatri. Emmekä me tiedä lähimmäistemme dg:ja. Pahuuden käsite kuulostaa filosofiselta ja uskonnolliselta käsitteeltä.

        Uhri on myös ongelmallinen sana. Miksi moni "uhriutuu" yhä uudelleen aina eri "narsistin" kanssa? Tarkoitan, että ko. palstoilla on tarinoita myös ihmisistä, jotka valitsevat itselleen kumppaniksi useamman kerran elämässään henkilön, joka sittemmin osoittautuu narsistiksi. Minusta vapaan valinnan tehnyt ihminen ei voi olla uhri. Uhriuden käsite antaa armon uhrille ja siinä merkityksessään ymmärrän, miksi uhrikäsitettä käytetään. Mutta ihminen haluaa pois narsistin "uhriudesta" (epätyydyttävästä elämäntilanteestaan tai esim. väärästä puolison valinnasta) ja silloin mielestäni "uhrille" pitäisi antaa muu nimitys, jotta hän ei lamaantuisi omaan uhriuteensa.


    • kandipaatti

      Mielestäni erittäin laadukas ja oivaltava kirjoitus.

      Narsismi on viimeisin psykomedikalisaation muotitermi, jonka varjolla kuka tahansa voi leimata puolison, joka ei alistu omaan tahtoon.

      Varmasti narsistien uhrien tukiryhmät ovat eräänlaisia kultteja, joissa messutaan narsismin hirveyttä eikä suostuta kuuntelemaan järkipuhetta.

      On siis etukäteen päätetty, mitä mieltä jostakin henkilöstä ollaan eikä siksi suostuta kuuntelemaan vasta-argumentteja.

      En tunne narsismia psykopatologisena piirteenä kovinkaan tarkkaan, siksi odotan kommenttia erit. PP:ltä.

      • Puutunut

        Näen ne foorumit tuuletuskanavina. Jos auttavat kärsiviä, niin ok. Eivät ole pois keneltäkään. Eivät minultakaan.

        Luin Siri Hustvedtin kirjan Kaikki mitä rakastin. Kuvattiin häiriintyneen henkilön kehitystä muun muassa. Luin. Itkin. Luin. Nauroin. Kertoi tunteiden näyttelemisen paljastumisesta ja raivosta. En pitänyt teoksen intensiteetistä. Minulle olisi riittänyt vähempi jännitysromaanimaisuus, kun vakavasta asiasta puhuttiin. Muutoin oikein hyvä, jopa suositeltava.


      • Puutunut
        Puutunut kirjoitti:

        Näen ne foorumit tuuletuskanavina. Jos auttavat kärsiviä, niin ok. Eivät ole pois keneltäkään. Eivät minultakaan.

        Luin Siri Hustvedtin kirjan Kaikki mitä rakastin. Kuvattiin häiriintyneen henkilön kehitystä muun muassa. Luin. Itkin. Luin. Nauroin. Kertoi tunteiden näyttelemisen paljastumisesta ja raivosta. En pitänyt teoksen intensiteetistä. Minulle olisi riittänyt vähempi jännitysromaanimaisuus, kun vakavasta asiasta puhuttiin. Muutoin oikein hyvä, jopa suositeltava.

        Elämä ei ole niin yksinkertaista. Unohdin edellisestä lauseen.


      • ritalin

        "Narsismi on viimeisin psykomedikalisaation muotitermi, jonka varjolla kuka tahansa voi leimata puolison, joka ei alistu omaan tahtoon."

        Kyllä. Joskus 2002, kun olin jo itse perehtynyt ks. aiheeseen jossain määrin, huomasin, että narsismista ja psykopatiasta alkoi olla juttuja lehdissä jne.
        Ajattelin, että on ihan hyvä, että tiedot näistä asioista alkaa levitä ihan yleiseenkin tietoon ja että tämä on sellainen asia, mille pitäisi alkaa avaamaan silmiään, mutta toisaalta en usko, että esim. sana "psykopaatti" tulee koskaan vastaamaan populaarissa mielessä sitä, mitä se oikeasti tarkoittaa, sillä juuri tällaiset psykopaattiset ihmiset paljolti määräävät sen, mitä näillä sanoilla saa tarkoittaa.

        Itse sain huomata näiden asioiden popularisoitumisen melko pian, kun narsistisesti häiriintyneet kiusaajani alkoivat minua psykopaatiksi nimittämään.
        Kukaan terve ihminen ei mene sanomaan toisia psykopaatiksi, eikä etenkään levittele kenestäkään sellaista asiaa aivan avoimesti.


        "On siis etukäteen päätetty, mitä mieltä jostakin henkilöstä ollaan eikä siksi suostuta kuuntelemaan vasta-argumentteja."

        Kuvailemasi on hieman split-tyyppinen tila. Henkilö näkee toisen täysin pahana ja perustelee sen esim. sillä että toinen on psykopaatti.

        Kuten sanot, nämä diagnoosit ovat monesti vallankäyttöä, myös muualla, kuin parisuhteessa. Ne ovat myös vähän, kuin pienen lapsen kiukuttelua.

        Se on erinomainen tapa syyllistää toista jopa aivan pelkän sadistisen tyydytyksen tähden.

        On myös varsin epäilyttävää, jos henkilö on ollut useissa seurustelusuhteissa ja kaikki kumppanit ovat mielestään narsisteja. Tämä on en etenkin rajaatilaisilla naisilla melko tyypillinen, että kaikki aiemmat miehet ovat olleet pahoja ja heille löytyy jokin diagnoosi.


        Merkillepantavaa on myös se, kuinka psykopaattiset ihmiset ovat lähes poikkeuksetta sosiaalisesti arvostettuja, eikä kukaan näe heissä mitään vikaa. Kuten häiriön kuvaan kuuluukin, ovat usein suorastaan palvottuja.


    • Veera-mummi

      Lääkärin täytyisi asua pari vuotta narsistin kanssa ennen kuin hän osaisi tehdä diagnoosin. Niin ovelia näyttelijöitä ja valehtelijoita oikeat narsistit ovat.Uhrilla tai hänen läheisellään pitää olla paljon tunneälyä muuten on niin hämillään ja toivoton tilanteesta ettei asiaa ymmärrä. Kokemusta 8 vuotta sivusta seuraajana.

    • Ajatuksia12345

      Mä olen aikalailla samoilla linjoilla tuon aloittajan kanssa. Itse elin parisuhteessa ja eron jälkeen ajattelin hänen olevan narsisti. Nyt sillä ei ole enään väliä ja nyt musta tuntuu, että omat tuntemukset siinä laittoi ajattelemaan noin. Toisesta helposti kattellaan se syy ja tuon taakse voi olla aika helppo mennä, en nyt halua vähätellä niitä, jotka oikeasti ovat kokeneet jotakin sellaista tälläisen henkilön kanssa.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4823
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      33
      1490
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1141
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1106
    Aihe