Tietokonetomografia

emminaa

Onkos kukaan käynyt pään tietokonetomografiasta? Selviääkö sieltä myös kasvaimet jne? Itelläni otetaan parin viikon päästä, kuulemma ei ole "aikaa eikä resursseja" järjestää magneettikuvausta :(. Halutaan vaan siis sulkea aivokasvain pois, eli ei sitä varsinaisesti epäillä. Olen sen verran vainoharhainen, että mun tuurilla mulla on joku syöpäkasvain eikä sitä jostain syystä näkyisikään, tuo kun ei kai ole ihan varma toisin kuin magneetti? Kauan kuvaus kestää? Eikai pidä mennä putkeen? Ahtaanpaikankammo minulla.

8

4869

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuvattu*

Ei tarvi mennä putkeen kuten magneettikuvauksessa. tietokonetomografia on rengasmainen, eikä siinä tule niin ahdas olo kuin magneetttikuvauksessa. Se putki on kylä todella ahdas. En ole edes iso enkä lihava ihminen, mutta ahdasta oli!

• ...

juurikin samoissa merkeissä ja möhkälehän sieltä löytyi kuin löytyikin...tästä on jo useita vuosia aikaa.

TT näyttää melkeinpä kaikki ylimääräiset asiat, jos sellaisia on. Leikkauksen jälkeen on kuvattu useasti ja aika pieniäkin yksityiskohtia kuvista on nähty (magneetissa samat asiat näkyy terävämmin mutta mitään ei oikeastaan puutu). Oon joskus kuullut, että ihan pieniä, pahassa paikassa sijainneita kasvaimia TT ei olisi näyttänyt mutta tämä tosiaan kuulopuhetta. Varjoaine kun kuitenkin latautuu kasvaimiin ja näin ollen parantaa niiden löytyvyyttä.

TT:ssä vain vähän käytetään päätä rakennelman sisällä ja sieltä tullaan sitten takaisin. Magneettikuvauksessakaan ei enää nykyajan laitteilla sinne putkeen tarvitse mennä pään kuvauksessa (jouduin vuosi sitten ja kuvaus oli lähempänä TT:tä kuin vanhanajan MRI-kuvausta).

Onko sulla ollut jotain oireita (esim. epilepsiakohtaus) miksi kuvataan?

Se on kyllä ihan totta, että MRI-kuvauksiin on kovat jonot ja paljon resursseja tarvitaan ihan päivystyksessäkin, koska muutakin kuvataan kuin päätä. Aikoinaan oma leikkausaikani oli kiinni magneettikuvausajasta; leikkausaika järjestyi nopeammin kuin vapaa MRI-aika:)

• emminaa

No siis mulla on ollu tosi kauan jo epämääräistä päänsärkyä, huonoa oloa jne. Onhan se jo lääkärin velvollisuuskin ne kuvat ottaa, vaikka omalla kohdallani tää on varmaan 99% niskasta eikä neurologin mielestä siellä mitää mötikkää ole mutta varmuus aina paras, tietenki.
        Onneks ei tarvii putkeen mennä!! Oon ollu pari kolme kertaa (ei pään) magneetissa ja ahdistavaa oli. Jonotin vissiin 4kk kiireettömänä magneettiin, tai jotain sinnepäin. Ahdistavuus johtuu juuri siitä et pääkin on sisällä ;).
        Mikä on varjoaine, ja miten se laitetaan elimistöön??

• varjostettu,
        emminaa kirjoitti:

No siis mulla on ollu tosi kauan jo epämääräistä päänsärkyä, huonoa oloa jne. Onhan se jo lääkärin velvollisuuskin ne kuvat ottaa, vaikka omalla kohdallani tää on varmaan 99% niskasta eikä neurologin mielestä siellä mitää mötikkää ole mutta varmuus aina paras, tietenki.
        Onneks ei tarvii putkeen mennä!! Oon ollu pari kolme kertaa (ei pään) magneetissa ja ahdistavaa oli. Jonotin vissiin 4kk kiireettömänä magneettiin, tai jotain sinnepäin. Ahdistavuus johtuu juuri siitä et pääkin on sisällä ;).

Varjoaine: tutkimuksessa kuvattavan elimen sisään tai ympärille toimitettava, röntgenologiselta tiheydeltään kudoksesta poikkeava aine, joka parantaa yksityiskohtien erottumista. Riippuu tutkittavasta kohteesta miten varjoaine laitetaan( suun kautta, injektiona ).

• kuvattu*
        varjostettu, kirjoitti:

Varjoaine: tutkimuksessa kuvattavan elimen sisään tai ympärille toimitettava, röntgenologiselta tiheydeltään kudoksesta poikkeava aine, joka parantaa yksityiskohtien erottumista. Riippuu tutkittavasta kohteesta miten varjoaine laitetaan( suun kautta, injektiona ).

minulle laitettiin varjoaine suoneen, kun kuvattiin vatsan aluetta. Luulisin että pään kuvauksessa on myös suonensisäinen varjoaine... mutta enpä osaa sanoa.

• ...
        emminaa kirjoitti:

liikaa murehdi. Kasvain tms. erittäin harvoin oireilee (pelkkänä) päänsärkynä. Mulla ei esim. päänsärkyä ollut lainkaan, vain epilepsia-kohtauksia. Monilla myös ns. neurologinen status laskee hetkeksi tms. ja siitä tehdään löytö.

Joku tossa varjoaineen jo selittikin, TT:ssä käytetään muistaakseni jodipitoista varjoainetta. Siitä tulee sellainen kuuma/kylmä -olo hetkeksi. Laitetaan tosiaan suonensisäisesti. En tiedä miten nykyään mutta ennen oli kai niin, että jos peruskuvissa oli jotain hämärää niin laitettiin vasta sitten. Voi olla, että tänä päivänä automaattisesti molemmat. Itselläni aina.

• emminaa
        ... kirjoitti:

liikaa murehdi. Kasvain tms. erittäin harvoin oireilee (pelkkänä) päänsärkynä. Mulla ei esim. päänsärkyä ollut lainkaan, vain epilepsia-kohtauksia. Monilla myös ns. neurologinen status laskee hetkeksi tms. ja siitä tehdään löytö.

Joku tossa varjoaineen jo selittikin, TT:ssä käytetään muistaakseni jodipitoista varjoainetta. Siitä tulee sellainen kuuma/kylmä -olo hetkeksi. Laitetaan tosiaan suonensisäisesti. En tiedä miten nykyään mutta ennen oli kai niin, että jos peruskuvissa oli jotain hämärää niin laitettiin vasta sitten. Voi olla, että tänä päivänä automaattisesti molemmat. Itselläni aina.

..kasvain murehtimalla sinne päähän tule, eikä murehtimalla lähde jos jotain on. Joten en sinänsä kamalasti jaksa koko juttua miettiä. Onhan mullaki pahoinvointia, mutta en todellakaan nouse aamuyöstä yrjöömään tai jotain. Eniten olen huolissani siitä, että kuolisin näinkin nuorena :(. vaikka eipä aivokasvain mikään kuolemantuomio olekaan (joskus harvoin ehkä).

Jos on aivokasvain, niin eikös silloin aina ole painetta päässä? Senhän näkee jo tutkimalla silmänpohjatkin, varsinkin jos on iso kasvain...?

• ...
        emminaa kirjoitti:

..kasvain murehtimalla sinne päähän tule, eikä murehtimalla lähde jos jotain on. Joten en sinänsä kamalasti jaksa koko juttua miettiä. Onhan mullaki pahoinvointia, mutta en todellakaan nouse aamuyöstä yrjöömään tai jotain. Eniten olen huolissani siitä, että kuolisin näinkin nuorena :(. vaikka eipä aivokasvain mikään kuolemantuomio olekaan (joskus harvoin ehkä).

Jos on aivokasvain, niin eikös silloin aina ole painetta päässä? Senhän näkee jo tutkimalla silmänpohjatkin, varsinkin jos on iso kasvain...?

tosta aivopaineesta, että onko aina koholla. Mulla kävi niin, että eka dg. oli epilepsia, sitten vasta kuvaus paljasti mistä olikin kyse. Luulen, ettei aivopaineessa havaittu mitään koska muistaakseni löytö vaikutti lääkäreillekin yllätykseltä.

Kuvaus ei siis ole pitkä, alle puoli tuntia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7968
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3812
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1896
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1240
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1093
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      1033
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      810
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      802
    10. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    Aihe