Grindhouse: Planet Terror

Jokseenkin kiinnostava yllätys kauhurintamalta.

Odotin elokuvalta lähinnä heikosti toimivaa kauhu- ja roskaviihteen retro-kabareeta, ja sitä sainkin sillä erotuksella, että leffa toimii kuin toimiikin... aika hyvin.

Ohjaajalle suotakoon anteeksi liiallinen lainailu ja "kumartelu" -70-luvulle, joka on kostautua elokuvan alkaessa jossain vaiheessa muuttua liikaa parodian suuntaan, sillä vaikka lähtökohdat elokuvaan nojaavatkin pitkälti juuri nostalgiassa, niin loppujenlopuksi elokuva toimii ihan hyvin vaikkei koskaan olisi -70-luvusta kuullutkaan.

Joidenkin silmiin jatkuva "kikkailu", joka on sillä rajoilla käykö se vain itsetarkoituksesta, häiritsee varmasti katsomiskokemusta, kuten myös allekirjoittaneen.
Uskaltaisinpa väittää, että leffa toimisi paremmin jos ohjaaja olisi unohtanut turhat kunnianosoitukset mainitsemalleni, maailman parhaan elokuvavuosikymmenen saavutuksille, mutta olisiko Planet Terror siloin enää Planet Terror?

Filmi on jossain määrin sotkeutua omaan näppäryyteensä, ja vaarassa muuttua pelkäksi rikkonaiseksi ja epämääräiseksi, enemmän tai vähemmän hauskaksi sarjaksi, kieliposkella kuvattuja hörhöilyjä, ohjaajan taikoessa eteemme kuva kuvan jälkeen toinen toistaan omituisempia ja aivottomampia ideoitaan, mutta onneksi mistään hiton "anti-elokuva" Ishi the Killeristä ei sentään ole kyse!

Hieman tiukemmalla otteella omaperäisyydellä elokuvasta olisi ainesta suureksikin kulttileffaksi, no, aika näyttää!

Tälläisenään jättää jälkeensä vähän kaksijakoisen maun suuhun.
Elokuva, varsinkin loppupuolisko, oli erittäin viihdyttävää "sarjakuvaa", mutta elokuvallisesti filmi jätti hiukan toivomisen varaa, ja hukattu potentiaali on aina synti.

***

5

328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JohanLewis

      ...se puujalkavitsi, josta kehittyy puujalkakonepistooli-juttu... se jaksaa huvittaa vielä kolmannellaki katsomiskerralla... :D

    • ei...........

      elokuvassa ei ollut päätä eikä häntää ja vaikka kunnianosoitus 70-luvulle, niin silti. Miten halvatissa se nainen ampui jalallaan ilman painamatta liipaisinta ja muuten ei mitään järkeä. Ymmärrän että huippu ohjaaja, eikä nimen pitäisi vaikuttaa minkälainen lefffa on. Mielestäni aivan surkea

    • Ihan helmi zombieleffa. Helvetisti gorea ja juoni oli aika kliseinen, mutta vitun viihdyttävää settiä. Hyvä näyttelijäkaarti (Rose Mcgowan, Michael Biehn, Freddy Rodriguez, Quentin Tarantino). Vaikka Tarantinon rooli oli pieni leffassa :D

    • huonoolise

      surkea elokuva oli ja todella surkeesti näytelty, mut koska asiaan liitty tarantino, niin sitähän muka kehutaan hyväksi ja höpötetään vaikka mitä syitä miksi muka oli hyvä ^^

    • qddwddqdwq

      Eipä nyt ole Tarantinon kanssa mitään tekemistä. Robert Rodriguezin leffa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1244
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1121
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1003
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      843
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      315
      796
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    7. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      43
      682
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe