Panasonic Lumix DMC-FZ18 vai DMC-FZ50

lumix1

Niin olen tässä pähkäillyt näiden kahden välillä

kummassakin on omat hyvät puolensa ja tietty huonot.

Itse olen kyllä mieltynyt tuohon DMC-FZ50

hinta olisi jotain 450e :)

17

9230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fz20

      Itse ostan todennäköisesti seuraavaksi fz50:n. Fz18 on laajempi zoomialue aina laajakulmasta lähtien, mutta muuten fz50 vaikuttaa kaikin puolin paremmalta.

      • stihl

        Vanhaa Canon ps a 80 >fz-50 joissa saman kokoiset kennot, onkohan kuvien laadussa kauheata eroa. Taitaa meikäläisenkin valinta kallistua fz-50, vaikka kallis onkin.


      • fz20
        stihl kirjoitti:

        Vanhaa Canon ps a 80 >fz-50 joissa saman kokoiset kennot, onkohan kuvien laadussa kauheata eroa. Taitaa meikäläisenkin valinta kallistua fz-50, vaikka kallis onkin.

        www.dpreview.com saitilta löytyy paljon ei kameroilla otettuja käsittelemättömiä esimerkkikuvia.

        Fz50:stä ei ollut hämäräkuvaa, mutta päivänvalossa laatu on ainakin minulle riittävän hyvää (emmä mittää laadus tierä ku kuvaan vaan vajaakennosella superzoomilla).

        Hypistelin eilen kaverin uutta fz18:aa. Vaikutti ihan kivalta pikkukameralta sekin. Ulkoista salamaa ei saa tosin kiinni.


    • Miksei?

      DMC-TZ3

      • fz20

        Tz3 on kurko omassa pokkarisarjassaan, mutta zoomi jää aika pieneksi verrattuna fz50 ja fz18 -kameroihin. Jos siis haluaa/tarvitsee 400mm zoomin, niin tz3 ei ole vaihtoehto.


      • tästä pokkarista
        fz20 kirjoitti:

        Tz3 on kurko omassa pokkarisarjassaan, mutta zoomi jää aika pieneksi verrattuna fz50 ja fz18 -kameroihin. Jos siis haluaa/tarvitsee 400mm zoomin, niin tz3 ei ole vaihtoehto.

        Etsin on poikaa vähänkään pidemmällä polttovälillä kuvattaessa. TZ3:ssa ei sellaista ole.


      • pieni?
        fz20 kirjoitti:

        Tz3 on kurko omassa pokkarisarjassaan, mutta zoomi jää aika pieneksi verrattuna fz50 ja fz18 -kameroihin. Jos siis haluaa/tarvitsee 400mm zoomin, niin tz3 ei ole vaihtoehto.

        Tulee pidettyä mukana (mahtuu taskuun)

        28–280 riittää kaikkeen käsivaralla.

        pitempi zoo edellyttää aina painavan jalustan mukanakuljettamista.


      • stihl
        pieni? kirjoitti:

        Tulee pidettyä mukana (mahtuu taskuun)

        28–280 riittää kaikkeen käsivaralla.

        pitempi zoo edellyttää aina painavan jalustan mukanakuljettamista.

        Ominaisuudet olisi hyvä olla samassa paketissa. Kuinka monta kuvaa tz-3 voi ottaa yhdellä latauksella. fz-50 noin 350 ja fz-18 taisi saada yli 400. Luulisi manuaali zuumin säästävän akkua huomattavasti, 1 kameraksi fz-50 vähän kyllä liian iso, mutta saisi kuvattua pitemmältä matkalta. 6* zuum olisi tietysti tyhjää parempi sekin, 10 puhumattakaan! Näistä kaikista olisi mukava kuulla vieläkin lisää kokemuksia?


      • fz20
        pieni? kirjoitti:

        Tulee pidettyä mukana (mahtuu taskuun)

        28–280 riittää kaikkeen käsivaralla.

        pitempi zoo edellyttää aina painavan jalustan mukanakuljettamista.

        Tz3 on omaa luokkaansa omassa sarjassaan ja aivan oivallinen pokkari. Ostin faijalle sellaisen ja on ollut tyytyväinen.

        Itselläni on aina matkassa pikkupokkari ja usein isompi kamera myös (wanha fz20). Kyllä yli 400milliselläkin voi päivänvalossa kuvata ilman tukea, kuvanvakaaja auttaa ja jos kädet tärisee, niin voi nojata vaikka puuta vasten...

        Ennenkuin yksi kameramalli täyttää kaikkien kuvaajien tarpeet parhaiten tarvitaan useita eri ominaisuuksilla varustettuja malleja. Minulle yli 400mm zoomi on nykyään ratkaiseva valintakriteeri.


    • FZ-18

      Paljon pienempi ja lähes samat toiminnot. FZ-50:n vaihtoehtona harkitsisin järjestelmäkameraa, koko on lähes sama, mutta paljon enemmän mahdollisuuksia.

      Toisaalta järjestelmärunko objektiiveinen on kamalan hankala raahattava, helposti mukana kulkeva FZ-18 hoitaa kunnialla lähes kaikki kuvaustilanteet. Ammattilaiset ovat asia erikseen. Itse olen luopunut järjestelmäkameran käytöstä kokonaan.

      • stihl

        Aika saman hintaisia nuo fz-18 ja fz-50, luulisin, että fz-50 olisi laadukkaammin tehty (painavampi/ julmetun iso linssitynnyri). Siinä samassa onkin ne huonot puolet (oma mielipide), onnistuuko fz-18 zuumaus videoita kuvatessa? Tz-3 ei taida olla manuaali säätöjä, vaikka en paljoa säädöistä tiedäkään niin hämärässä tulee paremmat kuvat kun itse säätelee, verrattuna auto säätöihin. Tm:n järkkäri vertailussa Pana jäi viimeiseksi, erona superzuumeihin lähinnä vaihdettava optiikka/isompi kenno,kohina vaivasi.


      • Nikon D200

        Käytän sekä Nikonin D200 että FZ50 kameroita. FZ50 suurena etuna on manuaalinen käsintarkennusrengas sekä manuaalinen zoomi. Edellisessä vastaavassa käyttämässäni kamerassa Canon S2 IS olivat nuo säädöt eteen-taakse kytkimillä ja säätö tuppasi aina mennä yli. FZ50 etuna on sekin, ettei objektiivin mitta muutu mistään säädöstä joten pumppausilmiö ei ime pölyä sisään.

        Nyt katselin tosin vain kuvassa FZ18 ja siinä ei näy niitä manuaalisesti käännettäviä renkaita. En tiedä miten suuren arvon laitat manuaalisäädöille mutta minä arvostan. Onnea valinnalle, tiedän sen olevan äärettömän vaikeaa. Todennäköisesti vasta ostettuasi huomaat mikä olisi pitänyt ostaa.


    • fz50:n...

      Valita oli kieltämättä vähän kinkkinen. Tuossa FZ18:ssa on pidempi zoomi mutta vähemmän pixeleitä (ts voiko fz50:llä "digizoomata" enemmän ja mikä on kuvan laatu?).

      FZ50:ssä suurempi aukon säätövara ja käsikäyttöinen zoomi taisi ratkaista. Huomasin vasta ostettuani miten mukava käsizoomi on, kamera ei urahda kun sen käynistää eikä näin paljasta kuvausaikeita. Akkukin säästyy. Zoomi on käytännössä niin pitkä mitä tarvin (silti pistin tilaukseen vielä 1.7x telejatkeen ;-)

      Filmiaikana tykkkäsin kuvata pentax SF7:lla jossa oli 28-80 ja 100-300 zoomit. Ei puhettakaan että vaihtaisin takaisin. Olen tosi tyytyväinen.

      • fz-50

        Itseänikin kiinnostaa, mutta ei lähiliikkeistä mistään löydy hyllystä jotta pääsisi raplaamaan. Joko uusissa on Suomenkieliset valikot(ei välttämätön,aluksi helpottaisi). Voitko laittaa joitain tuolla otettuja kuvia näytille, miten paljon on käytännössä kohinaa ISO 200-400 arvoilla? Kestääkö akussa virta siihen 350 kuvaan/lataus. Hintaa vielä lähes 500€ ja toisena vaihtoehtona olisi Sony A100 tai 200. Ovat eri sarjassa, linssit tahtovat maksaa reilusti, mutta ainakin hämärässä olisi parempi kuvan laatu. Olisi mukava "kuulla" lisäkokemuksia Panasta!


      • kuvia
        fz-50 kirjoitti:

        Itseänikin kiinnostaa, mutta ei lähiliikkeistä mistään löydy hyllystä jotta pääsisi raplaamaan. Joko uusissa on Suomenkieliset valikot(ei välttämätön,aluksi helpottaisi). Voitko laittaa joitain tuolla otettuja kuvia näytille, miten paljon on käytännössä kohinaa ISO 200-400 arvoilla? Kestääkö akussa virta siihen 350 kuvaan/lataus. Hintaa vielä lähes 500€ ja toisena vaihtoehtona olisi Sony A100 tai 200. Ovat eri sarjassa, linssit tahtovat maksaa reilusti, mutta ainakin hämärässä olisi parempi kuvan laatu. Olisi mukava "kuulla" lisäkokemuksia Panasta!

        Valikot on enkuksi. Lyhyt googlaus antoi tällaisen sivun

        http://www.pixel-peeper.com/digicams/?camera=155

        täällä on ainakin iso100, 400 ja 800 otettuja kuvia. Tällaisen makro-otoksen löysin, otettu macrolinssin kanssa:

        http://www.fotoradce.cz/galerie/albums/userpics/10219/Terminator_small.jpg

        itse olen vasta kerennyt kokeilemaan kameran rajoja ja harjoittelemaan kissan ja kynttilävalon kanssa ;-) LIsälinssit panasoniciin on melkoisen hintavia, lisäzoomi maksaa 180eur.

        Toivottavasti joku enemmän kameran kanssa kuvannut voisi antaa lisää käyttökokemuksia esim akun kestosta.


    • Voisi
      • oma pana fz50

        Akku kestää jopa viikon jos pitää kuvaus kertoja 1-4 kertaa päivässä eli mahtava niin ja jos ottaa pois automaattisen tarkennuksen se sen jälkeen pidentää akun elinikää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9194
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2698
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      150
      2484
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1458
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1320
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1316
    Aihe