Ilmastoinnin mittaus

Rakentaja rane

Tietääkös kukaan mistäköhän löytyisi hyvälaatuinen mittari ilmastoinnin säätöön. Voisiko sellaista vuokrata kenties jostain?

Varsinkin hirsitaloissa ilmastoinnin säätäminen on kuulemani tärkeää, jotta ilmankosteus pysyy mahdollisimman tasaisena sisällä eikä näin ollen tulisi vääntymisiä ym rakenteisiin... Siis ilmastointi pitäisi kuulemma vielä tarkastaa lähes vuosittain...

23

21968

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelokkä mittari

      pitää olla taito ymmärtää mitä säädetään ja miksi?

      Huolehdi suodattimien vaihdosta niin hyvin pelaa. Ei ne säädöt mihinkään muutu kun ammattimies ne laittaa paikoilleen ja kukaan ei kiertele vettiileitä sekaisin.

    • Tee se itsemies

      Minulla oli sama ongelma. Ostin itselle mittarin ja säädin virtauksen sopivaksi 0,6 vaihtoa / h. Eli jos sulla on vaikkapa 50m3 tila niin siinä pitää olla poisto/ tuloilma väh. 30m3/h.

      Toi vaihtomäärä voidaan mitata suoraan mittarilla poisto tai tulopuolen putkesta. HELPPOA! JA TOIMII!!! Säätö yksinkertaisesti ilmanvaihtokoneen säätö"läpyköistä"

      PS: vaihto 0,5 - 1,0 / h

    • paine-ero mittari

      TPI 610 Digital manometer paine-erojen mittaamiseen esim. ilmastoinnin
      säätämisessä. Mitta-alue (mBar:eiksi muutettuna): -40.0 - 120.0 mBar.
      H. 120 Eur.
      Lisätietoja www.testproductsintl.com

      Kerro meiliosoitteesi, jos kiinnostaa.

      • kku

        mittaako pascaleina ?annatko vähän lisätietoja ja voiko mitata pitot putken kanssa


    • masaki55

      paine-ero mittarilla ei taida itse ilmastoinnin säätöö pystyä mittaamaan. Itselläni virtausmittari,jonka avulla omani oon säätäny. Helppo käyttöinen ja kohtuuhintainen, katoppa täältä:

      http://mittarit.net/kotisivu/?p=p_45&sName=lämpötila-anemometri-dt-619

      • skeida-arveluja

        täällä taas satuillaan, mä ainakin tein uuteen talooni ilmanvaihdon mittauspöytäkirjan TPI 610:llä.


      • jope45
        skeida-arveluja kirjoitti:

        täällä taas satuillaan, mä ainakin tein uuteen talooni ilmanvaihdon mittauspöytäkirjan TPI 610:llä.

        Jaahas. Taas tätä samaa satua. Sillä paine-ero mittarilla oot mitannu ainoastaan paine-eroja kun ilmastoinnin säädössä keskitytään lähinnä vaihtuvuuden mittauksiin. Siihen ei käy muu, kuin virtausmittari eli anemometri.

        Toi TPI610 on muuten hyvä mittalaite suodattimien kunnon toteamiseen, muuta käyttöä sillä ei olekkaan.


      • paine-eron
        jope45 kirjoitti:

        Jaahas. Taas tätä samaa satua. Sillä paine-ero mittarilla oot mitannu ainoastaan paine-eroja kun ilmastoinnin säädössä keskitytään lähinnä vaihtuvuuden mittauksiin. Siihen ei käy muu, kuin virtausmittari eli anemometri.

        Toi TPI610 on muuten hyvä mittalaite suodattimien kunnon toteamiseen, muuta käyttöä sillä ei olekkaan.

        kun mittaa venttiileistä saadaa fläktin sivuilta saatavista venttiilikohtaisista taulukoista suoraan virtaus l/s.


      • onnistuukohan
        paine-eron kirjoitti:

        kun mittaa venttiileistä saadaa fläktin sivuilta saatavista venttiilikohtaisista taulukoista suoraan virtaus l/s.

        Kerroppa miten paine-ero mittarilla mitataan virtaus?? LASKENTAKAAVOJA? Muutenkin ilmanvaihdon säätö perustuu ilmamäärän mittaukseen eli m3/h. Kuinkas se onnistuu mitata paine-ero mittarilla???? Kerro siihenkin laskukaava!!


      • huuhaaveijari

        > paine-ero mittarilla ei taida itse ilmastoinnin säätöö pystyä mittaamaan.

        Eikä sokea kana taida jyvää löytää... kun paine-eromittari on säätöhommissa nimenomaan se laite #1.

        > Itselläni virtausmittari,jonka avulla omani oon säätäny

        No eipä kyllä pelkällä ropelillakaan tilavuusvirtaa mittailla, vaan nopeutta. Jotenka tuon kanssa pitää sitten askarrella jonkinlainen härveli, millä kaikki tulo/poistoilma pakotetaan kulkemaan ropelin läpi. ...mistä seuraa aika tavalla ylim. virtausvastustakin, jos/kun ropelin läpimitta on vain 70 mm.

        Että taisi olla ne sinun säätösi pelkkää mielikuvituksen tuotetta.


      • Kysytkö ihan
        onnistuukohan kirjoitti:

        Kerroppa miten paine-ero mittarilla mitataan virtaus?? LASKENTAKAAVOJA? Muutenkin ilmanvaihdon säätö perustuu ilmamäärän mittaukseen eli m3/h. Kuinkas se onnistuu mitata paine-ero mittarilla???? Kerro siihenkin laskukaava!!

        tosissasi? Katso vaikka tuosta esimerkki: http://www.halton.fi/halton/images.nsf/files/9C516899DDFA85E4C22573930024D169/$file/TB_Guide_2007.pdf


      • vauhdissa
        onnistuukohan kirjoitti:

        Kerroppa miten paine-ero mittarilla mitataan virtaus?? LASKENTAKAAVOJA? Muutenkin ilmanvaihdon säätö perustuu ilmamäärän mittaukseen eli m3/h. Kuinkas se onnistuu mitata paine-ero mittarilla???? Kerro siihenkin laskukaava!!

        Oikeat iv-miehet eivät edes sekaannu näihin höpötyksiin. Lue aluksi fläktin ohjeet niin saat pienen maistiaisen siitä mitä kaikkea et tiedä.


      • Pascal
        jope45 kirjoitti:

        Jaahas. Taas tätä samaa satua. Sillä paine-ero mittarilla oot mitannu ainoastaan paine-eroja kun ilmastoinnin säädössä keskitytään lähinnä vaihtuvuuden mittauksiin. Siihen ei käy muu, kuin virtausmittari eli anemometri.

        Toi TPI610 on muuten hyvä mittalaite suodattimien kunnon toteamiseen, muuta käyttöä sillä ei olekkaan.

        Paine-erolla saa mitattua vallan mainiosti....Mittaat venttiilistä paine-eron ja otat siitä neliöjuuren ja kerrot sen venttiili kohtaisella K-arvolla niin saat venttiilin avauksen....!Näin


      • LVISA-insinööri
        onnistuukohan kirjoitti:

        Kerroppa miten paine-ero mittarilla mitataan virtaus?? LASKENTAKAAVOJA? Muutenkin ilmanvaihdon säätö perustuu ilmamäärän mittaukseen eli m3/h. Kuinkas se onnistuu mitata paine-ero mittarilla???? Kerro siihenkin laskukaava!!

        Joku amatööri: "Kerroppa miten paine-ero mittarilla mitataan virtaus?? LASKENTAKAAVOJA? Muutenkin ilmanvaihdon säätö perustuu ilmamäärän mittaukseen eli m3/h. Kuinkas se onnistuu mitata paine-ero mittarilla???? Kerro siihenkin laskukaava!! "

        Hieman vanhahkoa "keskustelua" mutta kommentoidaanpa nyt. Olen alan ammattilainen ja myös korkeakoulut käynyt.

        Paine-erolla mitataan ilmavirran nopeus Bernoullin paineyhtälöön perustuen:

        Pdyn = 0.5 * rhoo * v^2 - tuosta kun ratkaiset itsellesi nopeuden v, niin sinulla on yhtälö millä mitatun dynaamisen paineen perusteella voit laskea nopeuden. Ja kun tiedät kanavakoon ja ilmavirran nopeuden, voit laskea ilmamäärän.

        Ilman tiheydelle rhoo löydät taulukkokirjoista arvoja. Tiheys riippuu lämpötilasta.

        Kanavassa on syytä suorittaa useampia mittauksia samasta kohtaa ja keskiarvoistaa ne - koska virtauksen nopeus voi vaihdella kanavan eri osissa. Sille on ihan standardoituja menetelmiäkin miten homma tehdään, esim. 5-piste menetelmä on sellainen.

        Lentokoneet muuten mittaavat nopeutensa pitot-putken avulla (paine-ero), joten seuraavan kerran kun nimimerkki 'onnistuukohan' istuu lentokoneessa, niin koita uskoa siihen että paine-erolla kyetään ilmavirran nopeus tosiaankin mittamaan. Voi tulla vaikka koko kone alas jos ei kyetä...(näinkin on käynyt ;)

        terveisin ammattilainen


      • 1no5
        LVISA-insinööri kirjoitti:

        Joku amatööri: "Kerroppa miten paine-ero mittarilla mitataan virtaus?? LASKENTAKAAVOJA? Muutenkin ilmanvaihdon säätö perustuu ilmamäärän mittaukseen eli m3/h. Kuinkas se onnistuu mitata paine-ero mittarilla???? Kerro siihenkin laskukaava!! "

        Hieman vanhahkoa "keskustelua" mutta kommentoidaanpa nyt. Olen alan ammattilainen ja myös korkeakoulut käynyt.

        Paine-erolla mitataan ilmavirran nopeus Bernoullin paineyhtälöön perustuen:

        Pdyn = 0.5 * rhoo * v^2 - tuosta kun ratkaiset itsellesi nopeuden v, niin sinulla on yhtälö millä mitatun dynaamisen paineen perusteella voit laskea nopeuden. Ja kun tiedät kanavakoon ja ilmavirran nopeuden, voit laskea ilmamäärän.

        Ilman tiheydelle rhoo löydät taulukkokirjoista arvoja. Tiheys riippuu lämpötilasta.

        Kanavassa on syytä suorittaa useampia mittauksia samasta kohtaa ja keskiarvoistaa ne - koska virtauksen nopeus voi vaihdella kanavan eri osissa. Sille on ihan standardoituja menetelmiäkin miten homma tehdään, esim. 5-piste menetelmä on sellainen.

        Lentokoneet muuten mittaavat nopeutensa pitot-putken avulla (paine-ero), joten seuraavan kerran kun nimimerkki 'onnistuukohan' istuu lentokoneessa, niin koita uskoa siihen että paine-erolla kyetään ilmavirran nopeus tosiaankin mittamaan. Voi tulla vaikka koko kone alas jos ei kyetä...(näinkin on käynyt ;)

        terveisin ammattilainen

        Mukavaa, että ihan ammattilainen tulee tänne kommentoimaan.

        Pari lisäystä:
        Venttiilien ym laitteiden virtaustekniset arvot on määritelty valmistajien toimesta ilman tiheydellä 1,2 kg/m3, joka vastaa ilman tiheyttä 20 °C lämpötilassa.

        Pitot-putkea ei pitäisi kenenkään osaamattoman käyttää, koska se ei sovellu alle 160mm kanaville kun mittapään etäisyys seinästä menee liian pieneksi, eikä useinkaan riittävän pitkää suoraa kanavaosaa ole tarjolla ennen mittauspistettä. Se 5-pistemittauskin tuppaa kutistua 3-pistemittaukseksi.


      • opit_hyötykäyttöön

        Elä nyt, tuo on kait lukenut itsensä oikein teekkariksi ja nyt pitää päästä opintoja hyödyntämään. Mikä sen parempi keino elättää itsensä kuin vastailla 10 vuotta vanhoihin keskusteluketjuihin.


      • 1no5
        opit_hyötykäyttöön kirjoitti:

        Elä nyt, tuo on kait lukenut itsensä oikein teekkariksi ja nyt pitää päästä opintoja hyödyntämään. Mikä sen parempi keino elättää itsensä kuin vastailla 10 vuotta vanhoihin keskusteluketjuihin.

        Mikäs sen parempaa kaikkien kannalta, että saa oppia ilmaiseksi ja hyödyntää sitä jos joskus saa töitä


      • Pitoputkitanssit
        1no5 kirjoitti:

        Mukavaa, että ihan ammattilainen tulee tänne kommentoimaan.

        Pari lisäystä:
        Venttiilien ym laitteiden virtaustekniset arvot on määritelty valmistajien toimesta ilman tiheydellä 1,2 kg/m3, joka vastaa ilman tiheyttä 20 °C lämpötilassa.

        Pitot-putkea ei pitäisi kenenkään osaamattoman käyttää, koska se ei sovellu alle 160mm kanaville kun mittapään etäisyys seinästä menee liian pieneksi, eikä useinkaan riittävän pitkää suoraa kanavaosaa ole tarjolla ennen mittauspistettä. Se 5-pistemittauskin tuppaa kutistua 3-pistemittaukseksi.

        Pitotia on eri kokoja, ja painemittareita myös.

        Pienissä kanavissa tai missä poikittain tilaa on vähän, tarkkuus on ± 5% ja Pitot- putki laitetaan keskelle kanavaa. Nopeuslukema sitten kerrotaan 0,9:llä.


    • Rakentaja rane

      Kiitos tiedosta. Toi anemometri näyttää ihan hyvältä, otan yhteyttä myyjään. Oliko mittalaite vaikea käyttää ja oliko siinä kunnon ohjeet?

    • iv mittamies

      Ilmanvaihto säädetään paine ero mittarilla ja rakotulkilla.En suosittele teeseitse miehille säätöä jos ei ole edes hajua millä se tehdään.

      • ammattilainen

        nimen omaan tarkin ja paras on mitata ja säätää paine-ero mitarilla..lisäksi tarvitaan rako tulkki millä venttiilin "avaus" katsotaan. .lisäksi venttiiilikohtaiset säätökäyrästöt/k-kertoimet(säätökertoimet)..ja se on ammattilaisten puuhaa ainakin jos hyvän haluaa...ihan sama on muuten täytellä hatusta mittapöytäkirjat....eikä se niin kallista olle etä kannattaisi edes rueta päätään vaivaamaan...ja jos kyse vanhemmasta talosta kannattaa selvittää kanaviston puhtaus ym..ja uudet suodattimet ennen mittausta ilman muuta...lisäksi on monta muutakin homioon otettavaa asiaa mistä voisi vaikka 10sivua kirjoittaa...venttiileistä mitataan paine(Pa)..siitä otetan neliöjuuri ja kerrotaan se venttiilikohtaisella k-kertoimella mikä määräytyy venttiilin avauksen mukaan...näin saadaan l/s....jos nyt lyhyesti jotain pitää kommentoida...:)


    • vene31
    • Järjestyksentietäjä

      Venttiilit tasapainotetaan suunniteltuihin ilmamääriin, kun mennään pareittain järjestyksessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      624
      4622
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3509
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      154
      3211
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      168
      2469
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2309
    6. 252
      1867
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1457
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1349
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1340
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1140
    Aihe