Ilmastoinnin mittaus

Rakentaja rane

Tietääkös kukaan mistäköhän löytyisi hyvälaatuinen mittari ilmastoinnin säätöön. Voisiko sellaista vuokrata kenties jostain?

Varsinkin hirsitaloissa ilmastoinnin säätäminen on kuulemani tärkeää, jotta ilmankosteus pysyy mahdollisimman tasaisena sisällä eikä näin ollen tulisi vääntymisiä ym rakenteisiin... Siis ilmastointi pitäisi kuulemma vielä tarkastaa lähes vuosittain...

23

23470

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelokkä mittari

      pitää olla taito ymmärtää mitä säädetään ja miksi?

      Huolehdi suodattimien vaihdosta niin hyvin pelaa. Ei ne säädöt mihinkään muutu kun ammattimies ne laittaa paikoilleen ja kukaan ei kiertele vettiileitä sekaisin.

    • Tee se itsemies

      Minulla oli sama ongelma. Ostin itselle mittarin ja säädin virtauksen sopivaksi 0,6 vaihtoa / h. Eli jos sulla on vaikkapa 50m3 tila niin siinä pitää olla poisto/ tuloilma väh. 30m3/h.

      Toi vaihtomäärä voidaan mitata suoraan mittarilla poisto tai tulopuolen putkesta. HELPPOA! JA TOIMII!!! Säätö yksinkertaisesti ilmanvaihtokoneen säätö"läpyköistä"

      PS: vaihto 0,5 - 1,0 / h

    • paine-ero mittari

      TPI 610 Digital manometer paine-erojen mittaamiseen esim. ilmastoinnin
      säätämisessä. Mitta-alue (mBar:eiksi muutettuna): -40.0 - 120.0 mBar.
      H. 120 Eur.
      Lisätietoja www.testproductsintl.com

      Kerro meiliosoitteesi, jos kiinnostaa.

      • kku

        mittaako pascaleina ?annatko vähän lisätietoja ja voiko mitata pitot putken kanssa


    • masaki55

      paine-ero mittarilla ei taida itse ilmastoinnin säätöö pystyä mittaamaan. Itselläni virtausmittari,jonka avulla omani oon säätäny. Helppo käyttöinen ja kohtuuhintainen, katoppa täältä:

      http://mittarit.net/kotisivu/?p=p_45&sName=lämpötila-anemometri-dt-619

      • skeida-arveluja

        täällä taas satuillaan, mä ainakin tein uuteen talooni ilmanvaihdon mittauspöytäkirjan TPI 610:llä.


      • jope45
        skeida-arveluja kirjoitti:

        täällä taas satuillaan, mä ainakin tein uuteen talooni ilmanvaihdon mittauspöytäkirjan TPI 610:llä.

        Jaahas. Taas tätä samaa satua. Sillä paine-ero mittarilla oot mitannu ainoastaan paine-eroja kun ilmastoinnin säädössä keskitytään lähinnä vaihtuvuuden mittauksiin. Siihen ei käy muu, kuin virtausmittari eli anemometri.

        Toi TPI610 on muuten hyvä mittalaite suodattimien kunnon toteamiseen, muuta käyttöä sillä ei olekkaan.


      • paine-eron
        jope45 kirjoitti:

        Jaahas. Taas tätä samaa satua. Sillä paine-ero mittarilla oot mitannu ainoastaan paine-eroja kun ilmastoinnin säädössä keskitytään lähinnä vaihtuvuuden mittauksiin. Siihen ei käy muu, kuin virtausmittari eli anemometri.

        Toi TPI610 on muuten hyvä mittalaite suodattimien kunnon toteamiseen, muuta käyttöä sillä ei olekkaan.

        kun mittaa venttiileistä saadaa fläktin sivuilta saatavista venttiilikohtaisista taulukoista suoraan virtaus l/s.


      • onnistuukohan
        paine-eron kirjoitti:

        kun mittaa venttiileistä saadaa fläktin sivuilta saatavista venttiilikohtaisista taulukoista suoraan virtaus l/s.

        Kerroppa miten paine-ero mittarilla mitataan virtaus?? LASKENTAKAAVOJA? Muutenkin ilmanvaihdon säätö perustuu ilmamäärän mittaukseen eli m3/h. Kuinkas se onnistuu mitata paine-ero mittarilla???? Kerro siihenkin laskukaava!!


      • huuhaaveijari

        > paine-ero mittarilla ei taida itse ilmastoinnin säätöö pystyä mittaamaan.

        Eikä sokea kana taida jyvää löytää... kun paine-eromittari on säätöhommissa nimenomaan se laite #1.

        > Itselläni virtausmittari,jonka avulla omani oon säätäny

        No eipä kyllä pelkällä ropelillakaan tilavuusvirtaa mittailla, vaan nopeutta. Jotenka tuon kanssa pitää sitten askarrella jonkinlainen härveli, millä kaikki tulo/poistoilma pakotetaan kulkemaan ropelin läpi. ...mistä seuraa aika tavalla ylim. virtausvastustakin, jos/kun ropelin läpimitta on vain 70 mm.

        Että taisi olla ne sinun säätösi pelkkää mielikuvituksen tuotetta.


      • Kysytkö ihan
        onnistuukohan kirjoitti:

        Kerroppa miten paine-ero mittarilla mitataan virtaus?? LASKENTAKAAVOJA? Muutenkin ilmanvaihdon säätö perustuu ilmamäärän mittaukseen eli m3/h. Kuinkas se onnistuu mitata paine-ero mittarilla???? Kerro siihenkin laskukaava!!

        tosissasi? Katso vaikka tuosta esimerkki: http://www.halton.fi/halton/images.nsf/files/9C516899DDFA85E4C22573930024D169/$file/TB_Guide_2007.pdf


      • vauhdissa
        onnistuukohan kirjoitti:

        Kerroppa miten paine-ero mittarilla mitataan virtaus?? LASKENTAKAAVOJA? Muutenkin ilmanvaihdon säätö perustuu ilmamäärän mittaukseen eli m3/h. Kuinkas se onnistuu mitata paine-ero mittarilla???? Kerro siihenkin laskukaava!!

        Oikeat iv-miehet eivät edes sekaannu näihin höpötyksiin. Lue aluksi fläktin ohjeet niin saat pienen maistiaisen siitä mitä kaikkea et tiedä.


      • Pascal
        jope45 kirjoitti:

        Jaahas. Taas tätä samaa satua. Sillä paine-ero mittarilla oot mitannu ainoastaan paine-eroja kun ilmastoinnin säädössä keskitytään lähinnä vaihtuvuuden mittauksiin. Siihen ei käy muu, kuin virtausmittari eli anemometri.

        Toi TPI610 on muuten hyvä mittalaite suodattimien kunnon toteamiseen, muuta käyttöä sillä ei olekkaan.

        Paine-erolla saa mitattua vallan mainiosti....Mittaat venttiilistä paine-eron ja otat siitä neliöjuuren ja kerrot sen venttiili kohtaisella K-arvolla niin saat venttiilin avauksen....!Näin


      • LVISA-insinööri
        onnistuukohan kirjoitti:

        Kerroppa miten paine-ero mittarilla mitataan virtaus?? LASKENTAKAAVOJA? Muutenkin ilmanvaihdon säätö perustuu ilmamäärän mittaukseen eli m3/h. Kuinkas se onnistuu mitata paine-ero mittarilla???? Kerro siihenkin laskukaava!!

        Joku amatööri: "Kerroppa miten paine-ero mittarilla mitataan virtaus?? LASKENTAKAAVOJA? Muutenkin ilmanvaihdon säätö perustuu ilmamäärän mittaukseen eli m3/h. Kuinkas se onnistuu mitata paine-ero mittarilla???? Kerro siihenkin laskukaava!! "

        Hieman vanhahkoa "keskustelua" mutta kommentoidaanpa nyt. Olen alan ammattilainen ja myös korkeakoulut käynyt.

        Paine-erolla mitataan ilmavirran nopeus Bernoullin paineyhtälöön perustuen:

        Pdyn = 0.5 * rhoo * v^2 - tuosta kun ratkaiset itsellesi nopeuden v, niin sinulla on yhtälö millä mitatun dynaamisen paineen perusteella voit laskea nopeuden. Ja kun tiedät kanavakoon ja ilmavirran nopeuden, voit laskea ilmamäärän.

        Ilman tiheydelle rhoo löydät taulukkokirjoista arvoja. Tiheys riippuu lämpötilasta.

        Kanavassa on syytä suorittaa useampia mittauksia samasta kohtaa ja keskiarvoistaa ne - koska virtauksen nopeus voi vaihdella kanavan eri osissa. Sille on ihan standardoituja menetelmiäkin miten homma tehdään, esim. 5-piste menetelmä on sellainen.

        Lentokoneet muuten mittaavat nopeutensa pitot-putken avulla (paine-ero), joten seuraavan kerran kun nimimerkki 'onnistuukohan' istuu lentokoneessa, niin koita uskoa siihen että paine-erolla kyetään ilmavirran nopeus tosiaankin mittamaan. Voi tulla vaikka koko kone alas jos ei kyetä...(näinkin on käynyt ;)

        terveisin ammattilainen


      • 1no5
        LVISA-insinööri kirjoitti:

        Joku amatööri: "Kerroppa miten paine-ero mittarilla mitataan virtaus?? LASKENTAKAAVOJA? Muutenkin ilmanvaihdon säätö perustuu ilmamäärän mittaukseen eli m3/h. Kuinkas se onnistuu mitata paine-ero mittarilla???? Kerro siihenkin laskukaava!! "

        Hieman vanhahkoa "keskustelua" mutta kommentoidaanpa nyt. Olen alan ammattilainen ja myös korkeakoulut käynyt.

        Paine-erolla mitataan ilmavirran nopeus Bernoullin paineyhtälöön perustuen:

        Pdyn = 0.5 * rhoo * v^2 - tuosta kun ratkaiset itsellesi nopeuden v, niin sinulla on yhtälö millä mitatun dynaamisen paineen perusteella voit laskea nopeuden. Ja kun tiedät kanavakoon ja ilmavirran nopeuden, voit laskea ilmamäärän.

        Ilman tiheydelle rhoo löydät taulukkokirjoista arvoja. Tiheys riippuu lämpötilasta.

        Kanavassa on syytä suorittaa useampia mittauksia samasta kohtaa ja keskiarvoistaa ne - koska virtauksen nopeus voi vaihdella kanavan eri osissa. Sille on ihan standardoituja menetelmiäkin miten homma tehdään, esim. 5-piste menetelmä on sellainen.

        Lentokoneet muuten mittaavat nopeutensa pitot-putken avulla (paine-ero), joten seuraavan kerran kun nimimerkki 'onnistuukohan' istuu lentokoneessa, niin koita uskoa siihen että paine-erolla kyetään ilmavirran nopeus tosiaankin mittamaan. Voi tulla vaikka koko kone alas jos ei kyetä...(näinkin on käynyt ;)

        terveisin ammattilainen

        Mukavaa, että ihan ammattilainen tulee tänne kommentoimaan.

        Pari lisäystä:
        Venttiilien ym laitteiden virtaustekniset arvot on määritelty valmistajien toimesta ilman tiheydellä 1,2 kg/m3, joka vastaa ilman tiheyttä 20 °C lämpötilassa.

        Pitot-putkea ei pitäisi kenenkään osaamattoman käyttää, koska se ei sovellu alle 160mm kanaville kun mittapään etäisyys seinästä menee liian pieneksi, eikä useinkaan riittävän pitkää suoraa kanavaosaa ole tarjolla ennen mittauspistettä. Se 5-pistemittauskin tuppaa kutistua 3-pistemittaukseksi.


      • opit_hyötykäyttöön

        Elä nyt, tuo on kait lukenut itsensä oikein teekkariksi ja nyt pitää päästä opintoja hyödyntämään. Mikä sen parempi keino elättää itsensä kuin vastailla 10 vuotta vanhoihin keskusteluketjuihin.


      • 1no5
        opit_hyötykäyttöön kirjoitti:

        Elä nyt, tuo on kait lukenut itsensä oikein teekkariksi ja nyt pitää päästä opintoja hyödyntämään. Mikä sen parempi keino elättää itsensä kuin vastailla 10 vuotta vanhoihin keskusteluketjuihin.

        Mikäs sen parempaa kaikkien kannalta, että saa oppia ilmaiseksi ja hyödyntää sitä jos joskus saa töitä


      • Pitoputkitanssit
        1no5 kirjoitti:

        Mukavaa, että ihan ammattilainen tulee tänne kommentoimaan.

        Pari lisäystä:
        Venttiilien ym laitteiden virtaustekniset arvot on määritelty valmistajien toimesta ilman tiheydellä 1,2 kg/m3, joka vastaa ilman tiheyttä 20 °C lämpötilassa.

        Pitot-putkea ei pitäisi kenenkään osaamattoman käyttää, koska se ei sovellu alle 160mm kanaville kun mittapään etäisyys seinästä menee liian pieneksi, eikä useinkaan riittävän pitkää suoraa kanavaosaa ole tarjolla ennen mittauspistettä. Se 5-pistemittauskin tuppaa kutistua 3-pistemittaukseksi.

        Pitotia on eri kokoja, ja painemittareita myös.

        Pienissä kanavissa tai missä poikittain tilaa on vähän, tarkkuus on ± 5% ja Pitot- putki laitetaan keskelle kanavaa. Nopeuslukema sitten kerrotaan 0,9:llä.


    • Rakentaja rane

      Kiitos tiedosta. Toi anemometri näyttää ihan hyvältä, otan yhteyttä myyjään. Oliko mittalaite vaikea käyttää ja oliko siinä kunnon ohjeet?

    • iv mittamies

      Ilmanvaihto säädetään paine ero mittarilla ja rakotulkilla.En suosittele teeseitse miehille säätöä jos ei ole edes hajua millä se tehdään.

      • ammattilainen

        nimen omaan tarkin ja paras on mitata ja säätää paine-ero mitarilla..lisäksi tarvitaan rako tulkki millä venttiilin "avaus" katsotaan. .lisäksi venttiiilikohtaiset säätökäyrästöt/k-kertoimet(säätökertoimet)..ja se on ammattilaisten puuhaa ainakin jos hyvän haluaa...ihan sama on muuten täytellä hatusta mittapöytäkirjat....eikä se niin kallista olle etä kannattaisi edes rueta päätään vaivaamaan...ja jos kyse vanhemmasta talosta kannattaa selvittää kanaviston puhtaus ym..ja uudet suodattimet ennen mittausta ilman muuta...lisäksi on monta muutakin homioon otettavaa asiaa mistä voisi vaikka 10sivua kirjoittaa...venttiileistä mitataan paine(Pa)..siitä otetan neliöjuuri ja kerrotaan se venttiilikohtaisella k-kertoimella mikä määräytyy venttiilin avauksen mukaan...näin saadaan l/s....jos nyt lyhyesti jotain pitää kommentoida...:)


    • vene31
    • Järjestyksentietäjä

      Venttiilit tasapainotetaan suunniteltuihin ilmamääriin, kun mennään pareittain järjestyksessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

      "Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      250
      45426
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

      KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      35
      11284
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      218
      10924
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

      Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9741
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

      IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      85
      8558
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

      https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      232
      6554
    7. Pirjo sanoi Esalle

      Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok
      Maailman menoa
      0
      3230
    8. Jos mä joisin

      Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      30
      2269
    9. Tänään torille

      Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      40
      1817
    10. Koulu-uhkaus.

      Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.
      Hyrynsalmi
      26
      1550
    Aihe