http://www.kaleva.fi/plus/juttu706046_page0.htm
Teitä ei kunnolla aurata ja muodikkaat leveät renkaat nostavat auton helposti sohjon päälle liirtelemään, kuluneet vieläkin helpommin. Satuin tuossa kuluneella viikolla näkemään erään nuoren bemun, oli aivan sileät leveät takana. Kulutuspintaa ei siis yhtään, joten renkaita ei äkkivilkaisulla tunnistanut kesä-, tai talvirenkaiksi.
Kuvitellaan ilmeisesti, että jatkuvasti palavat sumarit korvaavat kaikki puutteet tienhoidosta alkaen.
Talviliikenne ei oikein suju
23
1457
Vastaukset
Tammikuu yli puolenvälin ja vaan jatkuvasti jopa 4 astetta pukkaa....
Tämmönen: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=500000000000002&conference=664&posting=22000000032125612#22000000032125612
Olikin jo valmiiksi kirjoitettu.- Savolaistollo
Täällä Ylä-Savossa on ollut viime päivinä ihan perkeleellisen liukasta sivuteillä, kun sade ja nollakeli ovat liottaneet polanteet jääksi. Hiekkakaan ei pysy kun vesi virtaa. Linja-autovuoroja on jouduttu muuttamaan ja jopa peruuttamaan. Pääteillä ei näitä ongelmia tietenkään ole.
Nyt olikin sitten Iisalmen Sanomien lauantain pääkirjoituksessa kovaa arvostelua Helsingin päättäjien suunnitelmia nastaverosta tai -rajoituksista. Liitteenä kuva kaljamatieltä ja terveiset, että kannattaisi katsoa vähän virkahuoneen ikkunaa kauemmaksikin. - pohjoisemmassa!!!
Savolaistollo kirjoitti:
Täällä Ylä-Savossa on ollut viime päivinä ihan perkeleellisen liukasta sivuteillä, kun sade ja nollakeli ovat liottaneet polanteet jääksi. Hiekkakaan ei pysy kun vesi virtaa. Linja-autovuoroja on jouduttu muuttamaan ja jopa peruuttamaan. Pääteillä ei näitä ongelmia tietenkään ole.
Nyt olikin sitten Iisalmen Sanomien lauantain pääkirjoituksessa kovaa arvostelua Helsingin päättäjien suunnitelmia nastaverosta tai -rajoituksista. Liitteenä kuva kaljamatieltä ja terveiset, että kannattaisi katsoa vähän virkahuoneen ikkunaa kauemmaksikin.Kyllähän rannikkoseudulla tiedetään, millaista nollakelit on. Juuri nastarenkaiden optimikelejä, mutta silti juuri näillä normaalisti eniten nollan ympärillä pyöriviä kelejä omaavilla paikkakunnilla halutaan nastaveroa. Arvaapa syytä? No, ilman nastojakin tuntuu porukka pärjäävän. Toisaalta, kesällä paikatut tiet on aivan hajalla jo ennen vuoden vaihdetta, joten ei se sekään mitään turvallisuutta ole ajajille, eikä tiehallinnon taloudelle. 50-100 euroa per nastarengas saisi porukan ehkä miettimään, josko se ylinopeuden ajaminen voitaisiin talven aikana jättää vähemmälle ja ajettaisiin ihan ilman hurjasteluja ja teitä hajottamatta.
pohjoisemmassa!!! kirjoitti:
Kyllähän rannikkoseudulla tiedetään, millaista nollakelit on. Juuri nastarenkaiden optimikelejä, mutta silti juuri näillä normaalisti eniten nollan ympärillä pyöriviä kelejä omaavilla paikkakunnilla halutaan nastaveroa. Arvaapa syytä? No, ilman nastojakin tuntuu porukka pärjäävän. Toisaalta, kesällä paikatut tiet on aivan hajalla jo ennen vuoden vaihdetta, joten ei se sekään mitään turvallisuutta ole ajajille, eikä tiehallinnon taloudelle. 50-100 euroa per nastarengas saisi porukan ehkä miettimään, josko se ylinopeuden ajaminen voitaisiin talven aikana jättää vähemmälle ja ajettaisiin ihan ilman hurjasteluja ja teitä hajottamatta.
Helvetin huonolla kelillä ja huonolla, mutkikkaalla tiellä pysyin kitkarenkailla nastakuskin perässä 90;n rajoituksella ja 160:n nopeudella. 50 kilsaa ajettiin peräkkäin, olisin voinut halutessani jopa ohittaa, mutta en viitsinyt. Laitoin aiemmin kuvasarjankin näkösälle reissusta.
Nastakielto vapauttaisi paljon varoja muuhun tienparannukseen.- toinen kettu
Kairakettu kirjoitti:
Helvetin huonolla kelillä ja huonolla, mutkikkaalla tiellä pysyin kitkarenkailla nastakuskin perässä 90;n rajoituksella ja 160:n nopeudella. 50 kilsaa ajettiin peräkkäin, olisin voinut halutessani jopa ohittaa, mutta en viitsinyt. Laitoin aiemmin kuvasarjankin näkösälle reissusta.
Nastakielto vapauttaisi paljon varoja muuhun tienparannukseen.Olet täysin oikessa kitkoilla pärjää hyvin . Myös itse ajan lapissa sekä jonkun verran etelässä eikä ongelmia ole ollut.
- myös samalla
toinen kettu kirjoitti:
Olet täysin oikessa kitkoilla pärjää hyvin . Myös itse ajan lapissa sekä jonkun verran etelässä eikä ongelmia ole ollut.
ottamaan valokuvia toisista autoista?
- Densa
Kairakettu kirjoitti:
Helvetin huonolla kelillä ja huonolla, mutkikkaalla tiellä pysyin kitkarenkailla nastakuskin perässä 90;n rajoituksella ja 160:n nopeudella. 50 kilsaa ajettiin peräkkäin, olisin voinut halutessani jopa ohittaa, mutta en viitsinyt. Laitoin aiemmin kuvasarjankin näkösälle reissusta.
Nastakielto vapauttaisi paljon varoja muuhun tienparannukseen.sama mitä veroja ja maksuja laitetaan ei ne rahat tienpitoon mene kuitenkaan.Meinaatko,että suolatut pohjavedet saataisiin hoidettua vai suolan käyttöä muuten lisättyä.Mistä se säästö tulisi,jos nastarengas kielto tulisi.
Densa kirjoitti:
sama mitä veroja ja maksuja laitetaan ei ne rahat tienpitoon mene kuitenkaan.Meinaatko,että suolatut pohjavedet saataisiin hoidettua vai suolan käyttöä muuten lisättyä.Mistä se säästö tulisi,jos nastarengas kielto tulisi.
Eipä sitä suolaakaan tarvita ja säästöähän tulisi, kun nastarenkaiden tekemiä uria ei tarvitsisi enää paikkailla.
- säästöt!!!
Densa kirjoitti:
sama mitä veroja ja maksuja laitetaan ei ne rahat tienpitoon mene kuitenkaan.Meinaatko,että suolatut pohjavedet saataisiin hoidettua vai suolan käyttöä muuten lisättyä.Mistä se säästö tulisi,jos nastarengas kielto tulisi.
Vaikka ne rahat menisi terveydenhuoltoon, niin tiet kuitenkin kuluisi hitaammin kuin aiemmin. Eli, mikäli teitä korjattaisiin edelleen aiemmalla tahdilla, niin niiden kunto pysyisi parempana ja ne korjattaisiin parempikuntoisina. Moni asia ois mukavammin ja paremmin, vaikka rahaa ei säästettäisi. Ja kaikenlisäksi, se terveydenhuolto sais lisää rahaa...
- Densa
säästöt!!! kirjoitti:
Vaikka ne rahat menisi terveydenhuoltoon, niin tiet kuitenkin kuluisi hitaammin kuin aiemmin. Eli, mikäli teitä korjattaisiin edelleen aiemmalla tahdilla, niin niiden kunto pysyisi parempana ja ne korjattaisiin parempikuntoisina. Moni asia ois mukavammin ja paremmin, vaikka rahaa ei säästettäisi. Ja kaikenlisäksi, se terveydenhuolto sais lisää rahaa...
ne säästöt tulisi?Suolausta olisi lisättävä rajusti jotta kaikki kitkarenkailla ajavat yleensä pysyisivät tiellä.Suolaus aiheuttaa suoraan tiestön heikkenemistä koska se suolaliuos yhdessä irtonaisen kiviaineksen kanssa syö tienpintaa entistä enemmän ja edelleen suolatut pohjavedet tulevat maksuun joku päivä.
Densa kirjoitti:
ne säästöt tulisi?Suolausta olisi lisättävä rajusti jotta kaikki kitkarenkailla ajavat yleensä pysyisivät tiellä.Suolaus aiheuttaa suoraan tiestön heikkenemistä koska se suolaliuos yhdessä irtonaisen kiviaineksen kanssa syö tienpintaa entistä enemmän ja edelleen suolatut pohjavedet tulevat maksuun joku päivä.
"Suolausta olisi lisättävä rajusti jotta kaikki kitkarenkailla ajavat yleensä pysyisivät tiellä"
Yhtään grammaa suolaa en tarvitse kitkarenkailla ajaessani, vielä vähemmän hiekkaa.
Sinulla ei taida olla mitään kokemuksia kitkarenkaista, vaan pelkkää mutua?- ja paljon
Kairakettu kirjoitti:
"Suolausta olisi lisättävä rajusti jotta kaikki kitkarenkailla ajavat yleensä pysyisivät tiellä"
Yhtään grammaa suolaa en tarvitse kitkarenkailla ajaessani, vielä vähemmän hiekkaa.
Sinulla ei taida olla mitään kokemuksia kitkarenkaista, vaan pelkkää mutua?Omakehu haisee taas niin helvetisti,ihan niinkuin jossain pikkupentujen jutuissa. "Yhtään grammaa en tarvitse.." joojoo.
Onneksi nastarenkailla ajavat tekevät sinulle palveluksen, ja karhentavat liukkaat kohdat niin, että kitkasi saavat niistä jotain otetta. ja paljon kirjoitti:
Omakehu haisee taas niin helvetisti,ihan niinkuin jossain pikkupentujen jutuissa. "Yhtään grammaa en tarvitse.." joojoo.
Onneksi nastarenkailla ajavat tekevät sinulle palveluksen, ja karhentavat liukkaat kohdat niin, että kitkasi saavat niistä jotain otetta.Ajan usein teillä, joille ei liukkauden ilmettyä ole vielä monikaan ehtinyt ajamaan (karhentamaan pintoja) ja hyvin olen pärjännyt.
Ei ne nykynastat mitään pidä kuin korkeintaan aivan uutena, Sitten se pito jää kumin varaan ja sehän ei voi olla samaa luokkaa kitkakumin kanssa. Ropinaa kyllä kuuluu, mutta ei se tarkoita sitä, että pitoja olisi.
Kokeiltu on.- kuiskintaa
Kairakettu kirjoitti:
Ajan usein teillä, joille ei liukkauden ilmettyä ole vielä monikaan ehtinyt ajamaan (karhentamaan pintoja) ja hyvin olen pärjännyt.
Ei ne nykynastat mitään pidä kuin korkeintaan aivan uutena, Sitten se pito jää kumin varaan ja sehän ei voi olla samaa luokkaa kitkakumin kanssa. Ropinaa kyllä kuuluu, mutta ei se tarkoita sitä, että pitoja olisi.
Kokeiltu on.Jaa joo niin sen kitkarenkaan pitohan vaan paranee kulumisen myötä...
Uskoo ketä huvittaa. Uskoohan jotkut joulupukkiinkin.
No onneksi on tullut kokeiltua sitä sun tätä, niin ei tarvitse kaikkia korpipolkuja ajavia satusetiä uskoa. - karha
Kairakettu kirjoitti:
Ajan usein teillä, joille ei liukkauden ilmettyä ole vielä monikaan ehtinyt ajamaan (karhentamaan pintoja) ja hyvin olen pärjännyt.
Ei ne nykynastat mitään pidä kuin korkeintaan aivan uutena, Sitten se pito jää kumin varaan ja sehän ei voi olla samaa luokkaa kitkakumin kanssa. Ropinaa kyllä kuuluu, mutta ei se tarkoita sitä, että pitoja olisi.
Kokeiltu on.Onko kokemusta, oletko kokeillut vai onko autossasi jopa nastarenkaat alla?
- dfthrdthedrt
pohjoisemmassa!!! kirjoitti:
Kyllähän rannikkoseudulla tiedetään, millaista nollakelit on. Juuri nastarenkaiden optimikelejä, mutta silti juuri näillä normaalisti eniten nollan ympärillä pyöriviä kelejä omaavilla paikkakunnilla halutaan nastaveroa. Arvaapa syytä? No, ilman nastojakin tuntuu porukka pärjäävän. Toisaalta, kesällä paikatut tiet on aivan hajalla jo ennen vuoden vaihdetta, joten ei se sekään mitään turvallisuutta ole ajajille, eikä tiehallinnon taloudelle. 50-100 euroa per nastarengas saisi porukan ehkä miettimään, josko se ylinopeuden ajaminen voitaisiin talven aikana jättää vähemmälle ja ajettaisiin ihan ilman hurjasteluja ja teitä hajottamatta.
erthretherth
- The Rat
kuiskintaa kirjoitti:
Jaa joo niin sen kitkarenkaan pitohan vaan paranee kulumisen myötä...
Uskoo ketä huvittaa. Uskoohan jotkut joulupukkiinkin.
No onneksi on tullut kokeiltua sitä sun tätä, niin ei tarvitse kaikkia korpipolkuja ajavia satusetiä uskoa.> Jaa joo niin sen kitkarenkaan pitohan vaan paranee kulumisen myötä...
Jeps. Näin tekee.
Osta kitkarenkaat ja aja muutama tonni. Sitten voit kädellä kokeilla pintaa ja miettiä miten siinä nyt noin kävikään.
Tarkennetaan nyt vielä. Jarrutuspito paranee, kiihdytyspito heikkenee, sivuttaispidossa ei oleellisia muutoksia.
Ja ennen kuin ehdit, kyllä. Jossain vaiheessa se pito alkaa heikkenemään urasyvyyden laskiessa.
- Yli-ampuja
"oli aivan sileät leveät takana"
Ja mitenhän tämmönen auto pysyy tiellä sitten himpun vertaakaan.- Yli-ampuja
Eihän siellä saada edes jäätä kun talvetkin loskuttaa taivaan täydeltä vettä. Ihan sama ajaako siellä kesä vai talvirenkailla.
- noin törttöillä
Miten tällä tavalla voidaan ajaa, että auto lähtee käsistä ja aiheutetaan näin valtavia vahinkoja. Minulla ei ole koskaan yrittänytkään lähteä auto heittelehtimään ja tiedättekö, mistä se johtuu, ettei lähde?
Ei se johdu ajotaidosta, vaan ajonopeudesta ja siitä, että älyvää pudottaa ajonopeutensa niin alas, että auto pysyy sohjoisellakin tiellä kurssissa. Nythän ajetaan niin, että oli keli mikä hyvänsä, niin on pakko ajaa sitä liikennemerkin osoittamaa nopeutta. Se 80.n lätkä tienposkessa ei suinkaan tarkoita sitä, että sinun PITÄÄ ajaa aina sitä nopeutta.
Kun keli on huono, niin nopeutta pitää pudottaa sitä mukaa alemmaksi, mitä kehnompaa tienpinta on.
Tässäkin tapauksessa, tuiki tavallinen, kuski ajoi aivan liian lujaa. Tuolla naisella ei raksuttanut päässä, että hei hei, nyhän on sohjoinen keli ja nopeutta pitää pudottaa.
Mitään muuta keinoa turvalliseen ajoon ei ole kuin vain, että älyvää hiljentää huonolla kelillä.
Minusta tuntuu, että jos tuo nainen olisi ajanut 50km/h tuossa kohtaa, hänen autonsa ei olisi lähtenyt heittelehtimään.
Vaan näkeehän sen, että tämä on maailman vaikein asia liikenteessä, siis ajaa hiljempaa silloin, kun keli on mitä sattuu.
Ja kun nämä samat toistuu jatkuvasti ja tälläkin tieosuudella. Sekin porovaaramerkki tarkoittaa oikeasti sitä, että sun pitää ajaa tällä tieosuudella hiljempaa, vaikka liikennemerkki antaa ymmärtää toisin. Ei sitä liikennemerkkiä tarvitse jumaloida, ettei uskalla ajaa hitaammin.
Ilmastomuutoksen myötä talviset keliolosuhteet tulevat aina olemaan kehnoja ja siitä on turhaa syyttää tielaitosta.
Huonot tiet eivät haittaa mitään, ne eivät estä turvallista ajoa, kun vaan osattaisiin sitä nopeutta pudottaa. Vaan eihän ne opi. Pannaan vähän aikaa eteenpäin, niin joku taas ajaa tällä Oulun ja Pudasjärven välisellä osuudella toista päin ja auto lähtee liian nopeuden vuoksi heittelehtimään. Surettaa hirveästi syyttömien osapuolten kannalta. Eikö autokouluissa osata kertoa, että se nopeuden pudotus on kaikkein tärkeintä taitoa, mitä autonkuljettajalta vaaditaan.
Minä olen ajanut autoa vuosikymmenet ja en ole tullut taitavaksi kuskiksi, joka osaa ajaa rämäpäisen lujaa, ohitella ja kiilata ja roikkua perässä. En ole koskaan ajanut poronkaan päälle.
Vauhtini on aina talvikeleillä alle 80 hyvissä olosuhteissa ja huonoissa, 50 -60 km/h.
Jo pelkästään pimeys on vaarallista, koska näkyvyys on rajoitettu. Poro voi pökästä pimeästä, samoin hirvi. Pimeällä ei voi ajaa kuin 60 km/h vauhtia.
Toiset paahtaa satastai pimeässä ja se merkitsee varmaa päälleajoa, kun poro tai hirvi tulee vastaan.
Alkoholilla ei ole mitään merkitystä ajosuoritukseen, jos vauhti sopeutetaan promillemäärän mukaiseksi, mutta kun se rattijuoppo raukka ei sitä tajua, vaan panee parastaan, eli ajaa lujaa.
Jos romilleja on vaikkapa 2,5, niin sehän merkitsee, että vauhti on pudotettava 40 km/h oulu kuusamontiellä ja taajamissa 20 km/h.
Muistakaa, se ajonopeus on kaikki kaikessa. Ei huonot renkaat suista autoa tieltä, vaan ajonopeus. Huonollakin autonrämällä pystyy ajamaan tiellä suistumatta katon kautta ympäri, mutta se edellyttää sen vauhdin pitämistä oikeana ja sopivana.
Tämän asian kun saisi menemään kalloihinne, niin loppuisi nämä turhat kolarit.
Valitettavasti tästä on saarnattu niin kauan, kun on ollut autoja, mutta vieläkään ei olla opittu.
Pitäisi vissiin kirveellä takoa sitä järkeä päähän varsinkin noille nuorille autokuskeille.
Ajotaito yhdessä nopeuden hillityn käytön kanssa lisää ennestään ajovakautta, eli pysymistä kurssissa jäisellä tiellä.
Kyllä minä tiedän, mitä kaikkea ajotaito pitää sisällään. Aloitetaanpa liikkeelle lähdöstä.
Näin minä teen: Nousen aamulla hyvissä ajoin panemaan auton lämpiämään. Moottori lämpiää ja sisusta lämpenee. Lisäksi auto on yön yli hupussa.
Liikkeelle lähtö tapahtuu siten, että käytän kaasua hitaasti, en siis polkase heti kaasua pohjaan. Ja jarrut, niitä käytän kanssa maltillisesti, koska tiedän, että joka kerta kun painan jarrua, levyt kuluu.
Olen oppinut jarruttamaan vaihteella ja siksipä takana tulija ei näe jarruvalojani, koska vähennän nopeutta käännyttäessä sykäyksittäin.
Kun istun kyydissä ja vaimo ajaa, minua hermostuttaa hänen ajotapansa niin perkuleesti.
Ekonomy mittari käy jatkuvasti punaisella, jarrua polkee yhtenään, kaasua painaa kovasti ja ajaa toisen auton perässä liian lähellä.
Minä väitän, että joka ei osaa ajaa taidolla, silloin pitäisi ainakin osata ajaa hiljempaa, koska hiljaisessa nopeudessa ehtii toimimaan yllättävissä tilanteissa.
Kuitenkin kaikki ovat mielestään taitavia ajajia ja silloin he ajaakin aina lujaa.
Kun liukkaalla auto lähtee omille teilleen, sitä ei taitavakaan pysty hallitsemaan riippuen tietysti senhetkisestä nopeudesta, elikkä mitä kovempi on vauhti heittelehtimään lähdettäessä, sitä heikommat on rahkeet saada auto oikeaan kurssiin.
Tämän tietäen vältän aina suuria satasen nopeuksia talvikeleillä. Myös kesällä, kun tie on vesilaineilla, viisas vähentää nopeuttaan, koska vesiliirtovaara pitäisi olla jokaisella vasemmassa aivolohkossa.
- heikkotehoisempaa kehiin
Heikkotehoisempaa peliä alle, niin ei turhaan kiihdytellä ja revitellä ;-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .974737Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403173Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503135Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4062229Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2351378Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 691132
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301104Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1181020