Kun ootte irrotellut moottoreiden öljypohjia niin onko siel ollu paljon sontaa? Eli olisko kannattavaa
irrottaa ja puhdistaa öljypohja seuraavan öljynvaihdon yhteydessä.. Uuden tiivisteenhä sinne sit tarttis..
Öljypohjan puhdistuksesta hyötyä?
14
4430
Vastaukset
- todellakin
lähtee vähäisin rimpuiluin pois niin mikä ettei.
Pysyyhän öljy kirkkaanpana pitempään...jonkin aikaa. - työtahti
se öljypohja kannattaa irrottaa ja puhdistaa joka öljyn vaihdon yhteydessä,samalla voi pienellä lisä vaivalla tarkistaa missä kunnossa kampiakselin/kiertokankien laakerit on.
- öpohja
...herra jumala taas noita asiantuntijalausuntoja. Oliko tuo mielestäsi hyväkin vitsi?
- J.A.Nortamaa
Jos todellakin öljypohja on helppo irroittaa niin voihan sen käyttää irti ja puhdistaa ei sieltä mitään pääse rikkoutumaan kuin korkeintaan tiiviste ja kyllä siellä aina jonkinverran puhdistettavaa on, mutta jos irroituksen edellytyksenä on vaikka moottorin nostaminen ja kiinnikkeiden irroitus niin silloin saatu hyöty on melko pieni, pelkästään "työn iloa" ja kun moottoria nostelee niin on aina olemassa tapaturma vaara. Kun sitten öljypohjan puhdistaa niin jonkinaikaa todella öljyt pysyvät kirkkaampana, mutta öljy kyllä hoitaa hommansa mustempanakin, tietenkin moottorin valmistajan antamissa vaihtoraameissa. Kyllä omaan autoon kannattaa tutustus pintaa syvemmältäkin ja saahan siitä aina kokemusta ruuvin pyörityksessä ja muutenkin tuntumaa työkalujen käytössä. Jos ei muuta niin kätensä saa ainakin mustaksi ja kun näin about 40vuoden putken jälkeen ei joka päivä kädet ole öljyn mustaamat niin ei sitä aivan pienellä vähällä sitä kaipaakkaan.
- ainakaan
viitsisi hommata elämääni uutta stressinaihetta, että pysyykö se öljypohja nyt kiinni ja öljytkin sisällä irroituksen ja takaisinlaitoin jälkeen.
Niin kauan ku öljyt tulee propun kautta pihalle niin tuskin siellä niin kauheen haittaavasti sitä paskaa on... - joskaan ei
niin tehokas kuin ö-pohjan irrottaminen ja peseminen.Tarvitset ilmakompressorin ja noin metrin metallista jarruputkea jota löytyy autotarvike liikkeestä sekä teippiä tai eristus nauhaa.Ensiksi kokeile että jarruputki sopii mittatikun reiästä sisään ja pohjaan asti.Sitten päästä öljyt pois ja laita proppu kiinni.Kaada dieselöljyä noin 3-4 litraa moottoriin ja jätä täyttökansi auki.Jätä vaikka tunniksi muhimaan.Sitten täytät kompressorin ja otat paineilma pistoolin ja laitat putken tiiviisti sitä vasten teipin avulla.Sitten vain putki mittatikun reiästä sisään pohjaan asti ja päästät paineella ilmaa jolloin öljypohjassa on sellainen kurina ja porina että aika hyvin paskat irtoavat.Sitten kun alkaa kyllästyttää ilman päästäminen koneeseen ei kun proppu auki ja musta töhkä pois koneesta ja uudet öljyt sisään.
- vanhajuoppo_66
Mutta jollei se öljypohjantiiviste vuoda niin laita vain ennen öljynvaihtoa pesuaineet sisälle sinne ja tee niin kuin purkissa lukee.
Tuo edellinen vinkki ei putsaa todellakaan mitään kannessa ja siellä olevia osia.
Hydraylisetnostajat ei puhdistu muuten kuin kiertävällä pesulla ja miksi pitää kehitellä itse kun on olemassa valmiit tavarat, STP,llä halvempaa mutta jos kunnolla haluat pestä niin FORTE käsittely auttaa.
- Sonta kertyy?
Kun 99,999999999% maailman autoista on jäänyt vaille moista käsittelyä ja siitä huolimatta ne ovat päätyneet romuttamon paalikoneeseen varustettuna käyntikuntoisella moottorilla, niin miten ihmeessä se Sinun moottorisi sellaista käsittelyä kaipaisi?
Minne ihmeeseen se sonta pääsee Sinun moottorisi öljypohjassa kertymään, että sitä sieltä pitäisi kaivella? Missään minun avaamassani öljypohjassa ei ole koskaan ollut mitään kertymiä. Ajon aikana KUUMA öljy hölskyy öljypohjassa! Kertyminen ei kertakaikkiaan ole mahdollista.- öpohja
Kyllähän nuo minuakin lähinnä huvittaa nuo tuollaiset jutut. Jos vaikka joku ottaa ne tosissaan. Miten olisi jos ajon jälkeen puhdistaisi nuo männänrengasurat, kun niihin kertyy kaikenlaista sontaa? Vaikka en ole paskatunkiolla ajanutkaan, autokin kun on vasta vuoden vanha....
- öljylietettä
Se, että SINÄ et ole kuullut tai lukenut ongelmasta, ei merkitse sitä että ongelmaa ei olisi olemassa. Öljyliete on monen nykyauton ongelma, suurimpina syinä lyhyet ajot, pidennetyt öljynvaihtovälit, sekä ympäristösyistä suunnitellut huohotinjärjestelmät jotka eivät enää nykyään anna kampikammion vesi- ja happopitoisten öljyhuurujen mennä moottorin sylintereihin poltettaviksi.
http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html
Tuossa simppeliä tietoa "Sludge"- ongelmasta.. - tuohon
öljylietettä kirjoitti:
Se, että SINÄ et ole kuullut tai lukenut ongelmasta, ei merkitse sitä että ongelmaa ei olisi olemassa. Öljyliete on monen nykyauton ongelma, suurimpina syinä lyhyet ajot, pidennetyt öljynvaihtovälit, sekä ympäristösyistä suunnitellut huohotinjärjestelmät jotka eivät enää nykyään anna kampikammion vesi- ja happopitoisten öljyhuurujen mennä moottorin sylintereihin poltettaviksi.
http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html
Tuossa simppeliä tietoa "Sludge"- ongelmasta..auttaa ihan tihennetyt öljynvaihtovälit,sekä laadukkaiden moottoriöljyjen ja suodattimien käyttö.
sludge-esimerkkiin olisi auttanut tihennetyt öljynvaihtovälit (kaupunkiajoa, kylmäkäynnistyksiä) ja kun moottori oli vielä päässyt ylikuumenemaan, niin that's it... - Mosse...
öljylietettä kirjoitti:
Se, että SINÄ et ole kuullut tai lukenut ongelmasta, ei merkitse sitä että ongelmaa ei olisi olemassa. Öljyliete on monen nykyauton ongelma, suurimpina syinä lyhyet ajot, pidennetyt öljynvaihtovälit, sekä ympäristösyistä suunnitellut huohotinjärjestelmät jotka eivät enää nykyään anna kampikammion vesi- ja happopitoisten öljyhuurujen mennä moottorin sylintereihin poltettaviksi.
http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html
Tuossa simppeliä tietoa "Sludge"- ongelmasta..joo mut toihan on englantia? En mä ymmärrä sitä!
- ta..
Mosse... kirjoitti:
joo mut toihan on englantia? En mä ymmärrä sitä!
"In this example, the consensus was that the sludge buildup was caused by an overheating engine, oil that hadn't been changed for 20,000 miles of stop-go city driving, a lot of cold starts and a period of about 12 months in storage without an oil change. Most of this happened before the current owner got it."
"Sludge"-esimerkin suomennos:
"Tässä esimerkissä johtopäätös oli, että töhnän oli aiheuttanut ylikuumentumaan päässyt moottori, eikä öljyä ollut vaihdettu 20 000 mailiin (32 186 km) vaikka ajo oli ollut kaupunkijoa. Autolla oli ollut paljon kylmäkäynnistyksiä ja auto oli ollut 12 kk varastossa ilman öljynvaihtoa. Suurin osa tästä tapahtui ennenkuin nykyinen omistaja sai auton. - Sontaa on jossakin
öljylietettä kirjoitti:
Se, että SINÄ et ole kuullut tai lukenut ongelmasta, ei merkitse sitä että ongelmaa ei olisi olemassa. Öljyliete on monen nykyauton ongelma, suurimpina syinä lyhyet ajot, pidennetyt öljynvaihtovälit, sekä ympäristösyistä suunnitellut huohotinjärjestelmät jotka eivät enää nykyään anna kampikammion vesi- ja happopitoisten öljyhuurujen mennä moottorin sylintereihin poltettaviksi.
http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html
Tuossa simppeliä tietoa "Sludge"- ongelmasta..Se että Sinä olet KUULLUT ja LUKENUT internetistä sontaongelmista, ei tarkoita, että ne olisivat tosia siinä mielessä, kuin sinä olet ymmärtänyt. Kyseisen nettijutun mukaista lopputulosta ei synny ilman jäähdytysnestevuotoa öljytilaan. Kampikammiohöyryt menevät edelleen ja ehdottomasti moottorin poltettavaksi nykyautoissa väitteistäsi ja luuloistasi huolimatta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2083336Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2401673Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971523- 921419
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461354Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601286Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121218Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89952Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55882