Miten auttaa ystävää joka on yrittänyt aikaisemmin jo itsemurhaa ja nyt puheet alkaneet kääntymään uudestaan tuon aiheen puolelle?
Hänellä on ollut erittäin rankka elämä, ongelmia löytynyt ihmissuhteista, rahasta sekä työstä. Hän kokeillut kaikenlaista lääkitystä, psykiatria jne. mutta mikään ei tunnu auttavan. Hän on niin väsyneen oloinen ja pahinta on että ymmärrän hänen kärsimyksensä ja kaipuun lopettaa yrittämästä.
Välitän hänestä kovasti ja haluan auttaa kaikin mahdollisin tavoin, olen kuunnelut häntä ja yrittänyt puhua hänelle mutta pelkään sanovani (ja olen jo välillä sanonutkin) vääriä asioita.
Tiedän että en voi auttaa häntä, hänen on tehtävä se itse, mutta haluan lievittää hänen oloaan.
Mitä voin sanoa hänelle? Pitäisikö häntä väkisin vain viedä ulos ihmisten ilmoille? Vai pitäisikö vain istua vierellä ja pitää kädestä?
En enää tiedä mitä tehdä.
Pahasti masentuneen auttaminen?
9
2768
Vastaukset
- VaikeastiMasentunut
Älä suutu jos sanon suorat sanat.
Itsemurha. Kyllä. Itsemurha. Hän saa tehdä sen koska ei auta lääkkeet terapiat ynnämuut että hänen on saatava tehdä itsemurha. Jos lääkkeet eikä mikään auta on oikeus kuolla ja lopettaa kärsimyksensä.- apua on
haettava,jos on itsetuhoinen voidaan laittaa pakkohoitoon.Masentunutta eivät kiinnosta ihmiset,eikä hän halua mihinkään ihmisten ilmoille,vaan olla kotona.
Lääkärille,tai sairaalaan hänet puhuisin. - Masas sis
apua on kirjoitti:
haettava,jos on itsetuhoinen voidaan laittaa pakkohoitoon.Masentunutta eivät kiinnosta ihmiset,eikä hän halua mihinkään ihmisten ilmoille,vaan olla kotona.
Lääkärille,tai sairaalaan hänet puhuisin.Ei se pakko hoitokaan auta siinä tilanteessa kun on niin masentunut että se pakko hoito jakso menee huomaamatta (3 vuotta) tuntui siltä kuin olisi yön yli nukkunut, mutta eivät siltikään saaneet masennustani paranemaan jota olen kantanu kohta 24 vuotta. käytännössähän tässä on vain valtion elätti, kun muuhun ei kykene... elikkä halvemmaksi se sinulle tulee jos pääsette eroon kaikista mielenterveyden ongelmaisista.
- neuvo
apua on kirjoitti:
Lääkärille,tai sairaalaan hänet puhuisin.Älkää nyt hyvät ihmiset itseänne tappako ainakaan ennen kuin olette edes saanut kaikkea tarjolla olevaa hoitoa sähköshokkikuuri mukaan lukien. Monille todella vaikeasti masentuneille se on tehokkain hoitomuoto eikä siinä ole mitään pelättävää.
- ITSESI ?
Kun kaksi perhe- ja koulutustaustaltaan, osaamis-
tasoltaan, sosioekonomiselta statukseltaan ja
fyysisiltä ominaisuuksiltaan samanveroista apinaa
tavoittelee banaania, hedelmän saa se, joka luulee
itsestään enemmän. Luule sinäkin. Yliarvioi itsesi.
Muodosta ensin mielestäsi realistinen käsitys
itsestäsi ja säädä sitä 30% plusmerkkiseen suuntaan.
Kun uskot itseesi kursailematta, työskentelet
luottavaisemmin tavoitteitasi kohti ja saat enemmän
työvoittoja. Älä tyydy vähempään. Luule itsestäsi
liikoja. Se on täsmälleen sopiva määrä.
-Jussi T. Koski - m lh
siltä että kyseinen kaveri on sulle tosi tärkeä. seuraavan kerran kun näette ota häntä kaulasta kiinni ja halaa kovasti ja käske halata takaisin ja sano että olet ihminen jolla on paljon merkitystä elämässäni ja jonka kanssa haluan kokea uusia asioita( kokeilkaa jotain uutta, anna mielikuvituksen lentää) . sano kaverillesi että aina mihin aikaan vrk:sta voi soittaa jos tarvitsee tukea (jos sun tilanne sallii). Huom! älä kuitenkaan itseäsi vedä loppuun auttaessasi, se tapahtuu liian helposti ja varsinkin kun kyseessä läheinen ihminen ja vaikutat järkevältä ja toisia ihmisiä auttavalta henkilöltä. se että jaksat välittää kaveristasi vaikka hänellä on vaikeeta antaa kaverillesi voimia vaikka sitä ei heti huomaa. Anna kaverisi huomata että VÄLITÄT etkä jätä.
- sandei991
kärsin itsekkin syvästä masennuksesta ja oireinaini on monia ja olen itsekkin ajatellut itsemurhaa ja tekisin sen jos vain saisin aseen ja ajattelin vielä kokeilla terapiaa mutta kun luin näitä 24 kommentteja aloin huomata että terapia ei auta :(:(:( en vain jaksa ajatella sitä että ne ihmiset jotka ovat tämän aiheuttaneet minulle ,heille tulee onnellinen elämä he perustavat perheen heillä on ystäviä harrastuksia mutta minä olen pelkkä 0 ei oikein ole urheilullisia harrastuksia mutta muun laisia on ja muutenkaan minulla ei ole mitään kavereita vain muutama ja isäni väittää että se on minun syyni että minulla ei ole ystäviä hän väittää myös että itse olen erakoitumiseni aiheuttanut joten mielummin kuolen kun elän helvetis olen samaistunut hiukan pekka-eric auviseen eikö hänelläki ollut paha masennus ja koulukiusattu sama pätee minuun hetki sitten uskoin itsekkin elämään ja ihanaan onnelliseen tulevaisuuteen mutta mitä tapahtui jokin aika sitte vetäydyin ja eristäydyin muista oli hyvä tulevaisuuden suunnitelmaki mutta ei enään ja mietin mikä tämän uskon lopetti ja mikä minulla on sanon sen vain että syitä mistä olen masentunut on kymmeniä.:(:(:(
- ystävä s
masennuksesta voi toipua.siihen tarvitaan lääkäri,yhteistyöhaluinen potilas,lääkkeet jotka sopivat,ystäviä jotka tukevat ja aikaa ja aikaa.luulisin näin.
- Äitiliini-64
Ota yhteyttä kriisikeskukseen. Niitä on joka paikkakunnalla. He osaavat auttaa. Hänellä on varmaan oma lääkäri myös. Soita hänelle. mt toimistot ovat hyvin auttavaisia myönnmasentuneen lähimmäiselle. Ihanaa että olet olemassa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1633056Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3722087- 411861
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii431836Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321431Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541183
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328985Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles113968Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53802