EN KELPAA MIHINKÄÄN

AMMATTIIN...

Tuntuu etten kertakaikkiaan kelpaa MIHINKÄÄN ammattiin.. Ihan luuseriolo.. Olen liian ujo luonteeltani kaikkeen mahdolliseen, ammattikouluun haluaisin mennä mutta yksinkertaisesti EI ole alaa, jolla ei vaadittaisiin ihmistä olemaan puhelias ja tosi sosiaalinen jne. ,voinhan minä toki teeskennellä olevani rohkea, puhelias ja räväkkä persoona, mutta pidemmän päälle sellainen vain kuluttaa ihmistä, kun yrittää väkisin olla jotain mitä ei ole, en ole hyvä esimerkiksi puhumaan ja esitelmöimään, minusta voi yrittää sellaista saada mutta kun sitä omaa itselle ominaista luonnetta on niin vaikea muuttaa...

Parturi-kampaaja-ala kiinnosti, mutta kun luin netistä jonkun lopettaneen opinnot kesken juuri siksi, että asiakaspalvelutunnit alkoi olla liikaa ujolle ihmiselle, ja kaikki tuntui lopulta stressaavan ja kaatuvan päälle, päätti kyseinen opiskelija lopettaa, pelkäisin vaan että itselleni kävisi samoin...

Lisäksi en ole erikoisesti hyvä missään, olen ihan ok kädentaidoiltani ja kuvaamataidon numerot on aina olleet ihan hyviä, muttei niiden avulla ammattia saa, mitään taiteilija-ainesta kun en ole..

En ole mikään älykkö, en pärjäisi ns. "päätä vaativissa ammateissa", olen tyttö, sirorakenteinen, en siis myöskään kävisi duunariksi miestenhommiin..

Stressaa, ahdistaa, kaverit on jo valmistuneet kouluista kun minä olen edelleen miettimässä että miksi hakisin...

Haaveena olisi ammatti, jossa saan puuhastella jotain aikalailla omissa oloissa, ei mitään stressaavaa ja mielettömän ahdistavaa ja vastuullista jne. mutta sellaisia vain ei taida olla...

Olenko todella tuomittu olemaan ilman ammattia? Olen jo 20-v. enkä siis mielelläni aloittaisi lukiota, taas kolme vuotta ilman tietoakaan ammatista..

27

6184

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sopii monenlaisia persoonia!

Ujoja ja hiljaisiakin!
      Ei lasten kanssa tarvii olla kovin sosiaalinen,riittää kun pitää kädestä,syöttää,ottaa syliin,hoivaa ja hoitaa,istuu tukena,lukee joskus..
      ja kokeileppa mol.fi/avo,siellä voit kartoittaa myös taipumuksiasi.

• olen aika

erakkoluonne ja välttelen
        'vaativia' asiakaspalvelu ammatteja.
        Paikkoja jotka ovat mielestäni
        sopivan sosiaalisia löytyy esim. postista (lajittelu,jakelu) ja siivousalalta.
        Viihdytkö paremmin eläinten parissa?
        Kiinnostaisiko eläintenhoito esim.
        koira/kissahoitolassa?
        Ja yksi mikä sopii
        hiljaiselle on kirjastonhoitaja,
        ei tarvi paljon pulista.

Kannattaa kulkea silmät auki ja katsoa
        minkälaista hommaa ihmiset tekevät ja
        miettiä olisiko se sinulle mieleistä
        hommaa : )

• ...
        olen aika kirjoitti:

koira/kissahoitolassa?
        Ja yksi mikä sopii
        ei tarvi paljon pulista.

että otit esille juuri eläintenhoitajan ammatin, riippuu tietysti vähän työpaikasta mutta monesti eläintenhoitajan työhön kuuluu myös paljon asiakaspalvelua. Eläimillä kun on yleensä myös omistajat ja he ovat silloin myös asiakkaitasi, jotka täytyy pitää tyytyväisinä.

• kirjastonhoitajankin
        olen aika kirjoitti:

koira/kissahoitolassa?
        Ja yksi mikä sopii
        ei tarvi paljon pulista.

pitää asiakaspalvelua tehdä ajoittain, mutta ei kai mitenkään liian paljon.. ei siinä kyllä rikastuta

• floristi??

Tai ylipäätään puutarha-ala? Jos vaan yhtään löytyy viherpeukaloa, niin suosittelen! :) Saa ihan omassa rauhassaan tehdä hommia, korkeintaan pari kollegaa, jotka näkee kahvitauolla. Sosiaalisuutta tärkeämpää alalla on juurikin tuo ammattitaito.

• suippaduippa

Jokaisesta ihmisestä on johonkin työhön, jos ei ole niin sairas, ettei kykene siihen. Että mieti siltä pohjalta. Asiasi ovat luultavasti ihan hyvin.

Jos et oikeasti halua ihmiskontakteja, mene vaikka johonkin tehtaaseen liukuhihnalle. Pääsee ilman koulutusta ja liksa on hyvä. Yks vaihtoehto on joku toimistotyö esim. kirjanpito ja tallennus, joissa saa tehdä lähes yksin hommia. Muista, että ujous yleensä ei ole este, jos ei itse tee siitä estettä. Kaikkea hyvää elämääsi!

• moneen kelpaat

Itsekin panikoin muutama vuosi sitten kun tuntui että kaikki kaverit ja tutut oli jo kovaa vauhtia opiskelemassa ja itse jumitti milloin pätkätöissä milloin työttömänä. Kun pääsin opiskelemaan huomasin että ryhmästämme viidesosa oli yli kolmekymppisiä ja suurin osa siinä 22-30 vuotiaita. Myös se että meillä monella on jo vähän enemmän kokemusta (työ)elämästä kuin 19-vuotiailla tuo mukavaa lisää oppitunneille. Että ei tuo 20-vuotta mikään ikäloppu ole:) Kattelet vaan vähän ympärilles ja teet omat päätökses rauhassa ja jos joku koulutus tms. kiinnostaa niin ainahan niihin hakea voi eikä kukaan pakota sua jatkamaan jos se ala ei ookkaan mitä haluat.

• Jesuppi

Entäs sihteerin työ? Siinä saisit työskennellä omissa oloissasi :)

Entäs sitten kellosepän työ? Jossain Hesan kupeessa on Kelloseppäkoulu! Kannattaa tutustua vaikka niiden nettisivuihin! Voisit sopia kellosepäksi: sinne hakee yleensä vähän vanhempiakin ihmisiä, muistaakseni aika paljon n. 25 vuotiaitakin.

• neuvokas

Ensin voisit miettiä, että haluaisitko päästä ujoudestasi eroon vai elää sen kanssa ja etsiä ammatti joka sopii sinulle? Jos ujous on elämää rajoittava asia ja koet sen ahdistavana olisi ihan hyvä asia hakea apua ja päästä puhumaan asiantuntijan kanssa siitä miten ujoudesta pääsee eroon. Itse olin lapsena todella ujo, koulukiusattu ja pahoinvoiva. Pääsin siitä suosta ylös omin voimin eräänlaisen pohjalla koetun ahaa-kokemuksen avulla. Koen henk.koht. että elämänlaatuni on nyt 16 vuotiaana parempi, vaikka koulun kanssa olen ongelmissa.

Ujoillekkin löytyy monenlaisia ammatteja. Jos et ehdottomasti ole rajannut lukiota pois voisi myös se olla hyvä vaihtoehto sillä lukiossa monet pääsevät ujoudestaan eroon ja tutustuvat samanhenkisiin ihmisiin.

Parturi on asiakaspalvelussa töissä ja parturille onkin tärkeää jättää itsestään hyvä kuva paitsi osaamisellaan niin myös sosiaalisilla taidoillaan. Joten jos et ole valmis tähän, kannattaa miettiä muita aloja.

Suoraansanoen varsinaisiin taidealoihin ei edes kannata hakeutua sillä ne työllistävät huonosti ja niissä täytyy olla vahvaa sisäistä paloa joka saa jaksamaan työttömänä ja rahattomana.

Jotta pärjäisi "päätä vaativissa ammateissa" ei tarvitse olla mikään nero. Tekstistäsi päättelisin että olet aivan normaaliälyinen ihminen ja se riittää kyllä vallan mainiosti. Ammattikouluissa ei vielä vaadita erityistä osaamista jossain osa-alueella (vertaa esim. matemaattis-luonnontieteelliset alat yliopistotasolla).

Ei kannata myöskään rajata pois ns. "miestenhommia" sillä nykyään niin suuri osa entisistä fyysisistä tehtävistä tehdään koneilla. Tekniikan ja liikenteen alan tutkintoihin kannattaa tutustua tarkemmin sillä ne sisältävät hyvin paljon erilaista hommaa. Miten olisi laborantti, kemianteknikko, maalari, painoteknikko? Eivät vaadi kummempaa ruumilliisutta eivätkä sosiaalisuutta. Työllistävät tulevaisuudessa hyvin.

Yksi hyvä vaihtoehto voisi olla tietojenkäsittelyn perustutkinto (datanomi) joka nimensämukaan painottaa tietokoneisiin. Ei vaadi sosiaalisuutta, vaan päinvastoin, itsenäistä työskentelyä.

Joku suositteli floristia, ei huono idea. Myös maatalouden saralta saattaisi löytyä jotain kiinnostavaa.

Aivan varmasti löydät oman alasi kunhan vain jaksat etsiä. Itsekkin yritän päästä haluamaani paikkaan. Onnea ammatinvalinnassa!

• savoon

täällä ei kukaan puhu vaikka kysyisitkin jotain!
        Unelma paikka ujolle ja hiljaiselle.
        Voit toimia monella eri alalla eikä tarvitse
        puhua varsinkaan tuntemattomalle : )
        'Hiljaisia' ja itsenäisiä hommia (mielestäni)
        tekee hyllyttäjä, linja-autokuski,
        lappuliisa, postinjakaja, teollisuusompelija,
        siivooja, kieltenkääntäjä, pakkaaja,
        leipuri jne.

• kokemustaon90
        savoon kirjoitti:

täällä ei kukaan puhu vaikka kysyisitkin jotain!
        Unelma paikka ujolle ja hiljaiselle.
        Voit toimia monella eri alalla eikä tarvitse
        puhua varsinkaan tuntemattomalle : )
        'Hiljaisia' ja itsenäisiä hommia (mielestäni)
        tekee hyllyttäjä, linja-autokuski,
        lappuliisa, postinjakaja, teollisuusompelija,
        siivooja, kieltenkääntäjä, pakkaaja,
        leipuri jne.

olen ujo ihminen ja opiskelen leipuriksi. rankkaa on ja aion lopettaa koulun. ei sovi hiljaiselle ja ujolle.

• niukkis

Meneppä osoitteseen http://www.yhteishaku.fi
      Sieltä löydät useamman lapin läänin oppilaitoksen yhteystiedot.

En tiedä mistä päin olet mutta ikää sulla on sen verran että muutto muualle vois tehdä hyvää. Lappi, siis oikea Lappi on sinunkaltaisten ihmisten paikka. Käväse esim. sakk:n sivuilla, koulu on Inarissa, tosi mukava oppilaitos. Ihmiset on ihmisiä eikä ole turhaa pätemistä ja hötkyilyä! Linjojakin löytyy aika erikoisia.

• Nimetön

itsekin olen 21 vuotias vailla ammattia.olisi kiva jutella enemmän jos laittaisit mailia osotteeseen [email protected]

• Ex-hoitsu

Hei sinulle!

Minun mielstäni olet hyvin nuori vielä.. Itse olen 28 vuotias, kahden lapsen äiti joka vielä etsii itseään.. Kaikki asiat muuten kunnossa mutta sitä toiveammattia ei löydy.. Tai ei sen tarttis olla ees toiveammatti vaan sellainen mitä pystyisin tekemään. Olen nimittäin kouluttautunut sairaanhoitajaksi mutta se on niin vastuullinen ala etten pysty sitä tekemään. En sen takia etten osaisi vaan itte olen niin mahdoton stressaaja kaikesta että menen aivan lukkoon.. Välill tuntuukin että eikö minusta ole kun tehtaalle mutterin pyörittäjäksi ja silti haluaisin jotain enemmän.. Kohta ois kouluun hakujen aika ja stressi on jo siitä että mihin hakisi.. Huoh.. Ei yhtään tiiä mitä tekisi..

• on paljon

usko pois ja moni muukin
        (tarkoitan ns. tavallinen=sosiaalinen jne.) ihminen on
        itselleen väärällä alalla. Kaupat on täynnä
        tylyjä asiakaspalvelijoita jne.
        Mutta nykyisin on hienoa, että
        ei ole häpeä vaihtaa alaa
        esim. nelikymppisenä. Olen lukenut esim.
        58-vuotiaasta
        vastavalmistuneesta kosmetologista...
        En itsekkään 'kelpaa mihinkään', mutta ei
        pidä lopettaa yrittämästä.

t: 29 vee ammatiton

• kökkö
        on paljon kirjoitti:

usko pois ja moni muukin
        (tarkoitan ns. tavallinen=sosiaalinen jne.) ihminen on
        itselleen väärällä alalla. Kaupat on täynnä
        tylyjä asiakaspalvelijoita jne.
        Mutta nykyisin on hienoa, että
        ei ole häpeä vaihtaa alaa
        esim. nelikymppisenä. Olen lukenut esim.
        58-vuotiaasta
        vastavalmistuneesta kosmetologista...
        En itsekkään 'kelpaa mihinkään', mutta ei
        pidä lopettaa yrittämästä.

t: 29 vee ammatiton

Mulla hieman samaa ongelmaa.. Oon aika hiljanen, ja kaikkeen tuntuu olevan vaatimuksena sosiaalisuutta... Ite oon päättäny vaan valita alan josta muuten tykkään ja vaan opetella sosiaalisemmaks.. Ei siinä varmaan muukaan auta... jaksamista. :)

• siikas

mulla oli joskus just samanlainen fiilis ja ennen amkk:taki tuntu että ei musta oo mihinkän ammattiin ym. mutta hain sitte kuitenki ja pääsin tosi hyvin pistein. Koti oli hankala jättää, mutta muutto tapahtui nopeasti.. koulussa en tuntenu ketään mutta nyt mulla on siellä iso kaveri piiri, vain puolen vuoden jälkeen. en ois ikinä pystyny kuvittelemaan puol vuotta sitte että eläisin nyt näin. en oo ikinä ollu mikään sosiaalinen tyyppi, mutta itsetunto noussu aivan uskomattoman paljon.
      Haet vaan johki puolelle ja kokeilet, kaikki lutviutuu kokeilemalla...

• ei floristi

Kultasepäksi voi opiskella ympäri suomea, ja työ on pääasiassa tarkkaa käden työtä, hieman taiteellistakin (ei kuitenkaan vaadita mitään ihmeellistä) , eikä olla oikeastaan paljon muualla kuin verstaalla/pajalla tms. tekemässä ja suunnittelemassa tuotteita. Jos ei tykkää vaan istua paikallaan ja näprätä koruja, niin samantapainen ammatti on hopeaseppä, jossa hieman liikutaan työpisteeltä toiselle :)
      Yrittäjäksi on mahdollisuus ryhtyä.

• floristeista

Floristihan nimenomaan on asiakaspalveluammatti, olen ollut kukkakaupassa töissä, ja joka toinen asiakas kyselee miten jotain kasvia hoidetaan, mikä kukka mihinkin tilaisuuteen jne. Päivät pitkät joutuu lörpöttämään ristiäisistä, hautajaisista, häistä ja eri sesonkeina ties mistä!

• ujo minäkin

Hei,
      olen itse 19 1/2v ja olen usein miettinyt samaa kuin sinä. Olen tosin käynyt lukion, koska siitä sai lisää miettimisaikaa, mutta eipä sekään avannut silmiäni. Olen aina ollut ujo; ennen minua vaivasi jos kukaan ei puhunut mitään, mutta vähitellen opin hyväksymään hiljaisuuden enkä nyt välttämättä edes huomaa sitä. Mutta sehän ei varsinaisesti auta ujouteen tai tee minusta puheliasta. Niinpä minulle olikin erittäin suuri askel toteuttaa pitkäaikainen unelmani: lähteä aupairiksi Ranskaan. En voi vieläkään sanoa olevani erityisen puhelias, mutta perheen isä on mahtava kuuntelija ja osaa esittää oikeat kysymykset, ja tämän myötä olen oppinut suorapuheisemmaksi ja pitkäsanaisemmaksi. En edelleenkään puhu paljon vieraiden seurassa mutta en myöskään enää pelkää ihmisten reaktioita avatessani suuni. Matkani aikana tapaamani ihmiset ovat myös ehdotelleet minulle ammatteja joita voisin kokeilla. Niinpä vihjeeni sinulle on hakeutua muiden seuraan, tavata mahdollisiman paljon erilaisia ihmisiä ja sen myötä löytää itsesi. Ja jos miettii vaikka tuota parturi-kampaajan alaa, yleensä asiakas alkaa itse jutella jos kaipaa keskustelua. Ja jos ryhdyt yrittäjäksi voit vaikka avata kamaamon, jossa keskustelun sijaan kuunnellaan rauhallista taustamusiikkia... älä siis heti lannistu tiedosta ettei joku muu pärjännyt. Tsemppiä!

• ujoisuuden pelko

Oli jotenki helpottavaa lukea teidän juttujanne,koska itse olen tässä stressannut ihan hirveästi juuri tästä! Lähdin vielä lähihoitajan nimikettä hakemaan (olen siis vasta peruskoulusta ja nyt 16 ja risat)
        Lähden ekaan päiväkotijaksoon (eskariin) ja tutustumisessa jo ajattelin että "avaa nyt se suusi"...
        Ja olen ollut nyt aika hermona että ei kyyneliltä ole säästytty. Oon pohtinut mitä hittoa oikein teen, olen miettinyt tarjoilijaa, logistiikkaa ja jotain matkailun tai hotelli ja ravintola alan paikkaa, mutta näissä kahdessahan juuri täytyyisi olla hyvin rohkea ..ja logistiikankin kohdalla mietin miten ne ajamiset ja mahd. korjaushommat kulkupeleihin ja muut sujuisi.. huoh, en todellakaan tiedä mitä oikein teen. Ahdistaa aina niin paljon. Välillä saan lähihoitaja opiskeluiltani mielen siihen tilaan että "unohdan" sen edes hetkeksi mutta juuri se iso vastuu ja osaaminen mietityttää ja kaikkea muuta mahdollista!.. tekisi mieli nauraa vaikka ei oikeasti tekisikään-
        Ja myös että olen vasta ykkös vuodella menossa, en edes vielä kakkosella.. miten mahtaa vatsa ja mieli kestää sitten tokan vuoden, kun tulee vuodeosasto?... Olen miettinyt tästä syystä sitä että töihin koittaisin mennä sinne missä vieraillaan asiakkaan kotona. MUTTA EIHÄN sitä työtä tehdä ennen tutkinnon hyväksyttyä suoritusta!!
        :(

• ujouden pelko
        ujoisuuden pelko kirjoitti:

Oli jotenki helpottavaa lukea teidän juttujanne,koska itse olen tässä stressannut ihan hirveästi juuri tästä! Lähdin vielä lähihoitajan nimikettä hakemaan (olen siis vasta peruskoulusta ja nyt 16 ja risat)
        Lähden ekaan päiväkotijaksoon (eskariin) ja tutustumisessa jo ajattelin että "avaa nyt se suusi"...
        Ja olen ollut nyt aika hermona että ei kyyneliltä ole säästytty. Oon pohtinut mitä hittoa oikein teen, olen miettinyt tarjoilijaa, logistiikkaa ja jotain matkailun tai hotelli ja ravintola alan paikkaa, mutta näissä kahdessahan juuri täytyyisi olla hyvin rohkea ..ja logistiikankin kohdalla mietin miten ne ajamiset ja mahd. korjaushommat kulkupeleihin ja muut sujuisi.. huoh, en todellakaan tiedä mitä oikein teen. Ahdistaa aina niin paljon. Välillä saan lähihoitaja opiskeluiltani mielen siihen tilaan että "unohdan" sen edes hetkeksi mutta juuri se iso vastuu ja osaaminen mietityttää ja kaikkea muuta mahdollista!.. tekisi mieli nauraa vaikka ei oikeasti tekisikään-
        Ja myös että olen vasta ykkös vuodella menossa, en edes vielä kakkosella.. miten mahtaa vatsa ja mieli kestää sitten tokan vuoden, kun tulee vuodeosasto?... Olen miettinyt tästä syystä sitä että töihin koittaisin mennä sinne missä vieraillaan asiakkaan kotona. MUTTA EIHÄN sitä työtä tehdä ennen tutkinnon hyväksyttyä suoritusta!!
        :(

ja ei ole kyllä lähihoitajillekkaan tyytyväisiä, aina valitetaan että sairaanhoitajat parempia. tai jotain muuta, että ei nuori 18 vuotias osaa arvokkaita ihmishenkiä kunnioittaa. Se ei ole kaikissa totta mutta musertaa, koska itsekkin mietin tota että miten voidaan sitten tälläinen aloittelija mihinkään laittaa. JA UJO HOITAJA! Ei luultavasti toimi :(

• Karrrva

Hyvin tuttu tunne - riittämättömyyden tunne. Itse pelkään sosiaalisia tilanteita, asiakaspalvelu ei kauheasti siis kiinnosta, mutta asiakaspalveluakin on monenlaista. En voisi kuvitellakkaan esimerkiksi työtä ruokakaupan kassalla, mutta voisin kuvitella toimivani yrittäjänä ja välillä tekeväni asiakaspalvelua. Ehkä enemmän yrittäjänä sitä uskaltaa olla oma itsensä ja työpaikallaan kuin kotona, silloin ei asiakaspalveluhetket tunnu niin ahdistavilta.

Sosiaalisten tilanteiden pelosta voi päästä eroon tai sitä voi ainakin helpottaa huomattavasti, joskus se voi olla liitännäisoireena masennuksessa johon on olemassa lääkkeitä. Älä heitä vielä pyyhettä nurkkaan unelma-ammattiesi suhteen :) Keräämällä tietoa ja taitoa itsetuntosi varmasti kohoaa.

VINKKEJÄ

1. Kysy työkkäristä, ammatinvalintapsykologilta tai ihan terveydenhuollon kautta psykologilta apua toivottomalta tuntuvaan tulevaisuuden suunnitteluun ja itsetunto-ongelmiin.

2. Kerää itsellesi paperille ylös iso lista kaikesta mikä sinua kiinnostaa, ne voivat olla ammatteja, koulutuksia, harrastuksia ja kansanopiston kursseja esimerkiksi. Mistä olet aina haaveillut? Mikä on sinusta kivaa? Minkälaisesta työskentelystä ja työtavoista pidät? Mitä sinä osaat, missä olet hyvä ja mitä taitoja kehittää. Mitä sinä et vielä osaa mutta olet aina halunnut oppia? Kukaan ei ole seppä syntyessään! Kun olet kirjannut kaiken mieleen tulevan ylös niin kirjoita ne myös tänne.

3. Kokeile rohkeasti ilmottautua vaikka kansalaisopiston jollekkin kurssille, sellaiselle joka liittyy sinua kiinnostavaan alaan, tai ihan vain mielenkiinnosta! Sen jälkeen voit miettiä josko lähtisit opiskelemaan kunnolla siihen liittyvää alaa.

Ammattivaihtoehtoja (osa samoja kuin muidenkin viesteissä)

- Ryhdy yrittäjäksi (Hae tietoa ja apua yrittäjyydestä, kuinka päästä alkuun, mitä palvelua tarjoaisit, mitä koulutusta tarvitset) Yrittäjänä voit työskennellä omaan tahtiin ja omalla tyylillä, ennen kaikkea olet oman itsesi pomo.

- Eläintenhoitaja (Eläinsuojeluyhdistys, lemmikkikaupat, hoitolat)
      - Lastenhoitaja (Päiväkodit, kerhot, perheen yksityinen hoitaja, perhepäivähoitaja)
      - Apuopettaja, koulunkäyntiavustaja (ala-asteilla työilmapiiri on mukava ja rento, lapset eivät ole niin hirveitä kuin ylä-asteikäiset)
      - Nuorten/lasten harrastustoiminnan tai kerhon ohjaaja
      - Työ kirjastossa, sairaalan tms. potilasarkistossa, muut työt toimistoissa, sihteeri.
      - Postinjakaja, lajittelija
      - Siivooja / siistijä (yrityksiin, kauppoihin, koteihin)
      - Kirjanpitäjä
      - Ompelija
      - Puutarha-ala
      - käsi & taideteollinen ala: korumuotoilija, hopea- & kultaseppä, tuotesuunnittelija, muotoilija, sisustussuunnittelija (yrittäjä, talopakettifirmassa tai toimistossa töissä, huonekaluliikkeet, sisustustavaraliikkeet), ompelija (sisustustuotteet, vaatteet), verhoilija, entisöijä, pintakäsittely / maalari,
      - tietotekniikka, viestintä: it-alan ammattilainen (niistä on moneksi), toimistotyöntekijä, ohjelmoija, websuunnittelija, graafinen suunnittelija, kuvittaja
      - Taittaja (lehtipainot, kirjan taitto, sisältyy kuvankäsittelyä ym.) luo visuaalisen ilmeen lehtiin, kirjoihin
      - Valokuvaaja
      - Taidemaalari
      - Printti, Printtitaiteilija (painoala: tekstiilipainatukset esim paitoihin, tilaustyöt, sisustustekstiilit, mainokset ja julisteet)
      - Arkkitehti, Sisustusarkkitehti
      - Tutkija, biologi, kemisti, laborantti
      - Kirjailija, kolumnisti, toimittaja, kriitikko (laaja skaala mistä aiheista kirjoittaa)
      - Stylisti, kosmetologi, parturikampaaja

Lasten ja eläinten kanssa on siitä mukavaa että ei ole samanlaisia paineita kuin aikuisten seurassa, voi olla oma itsensä vaikka aluksi jännittää että tuleeko lasten kanssa toimeen ja osaako heitä käsitellä, se menee nopeasti ohi ja huomaa että lasten kanssa on hauskaa :)

Itse olen lastenhoitaja yksityisellä, hoidan kahta alle 4 vuotiasta lasta. Mukavaa kun ei ole tiukkoja aikatauluja, suoritumispaineita, sosiaalisia paineita tai että tarvitsisi pelätä "pomoa" :D Meikä on töissä kuin kotonani, kun tulee nälkä - jääkaappi ei ole kaukana, kun on uupunut - voi istahtaa sohvalle katsomaan telkkaria tai lukemaan kivaa lehteä, kun haluaa tehdä jotain repäsevää kersojen kanssa niin mennään ulos riehumaan, leivotaan vaikka pullia tai paistan jättimäisen kasan lettuja joita mukulat vetää hymy korvissa ^___^

• hiljainenujohiiri

olen vaiheessa jossa pitää päättää jatkanko vai lopetanko koulun. olen ujo ja hiljainen. opiskelen palveluammatissa ja nyt olen tullut umpikujaan. en tiedä mitä tehdä. haluaisin ammatin missä ei tarvitse olla puhelias.

• kirjoitan

Hei,
        onko kenelläkään kokemuksia ammattikoulun keskeyttämisestä/ lopettamisesta tai sen harkisemisesta? Voisitteko jakaa kokemuksia kanssani? Miksi päätit keskeyttää tai lopettaa? Mitkä syyt siihen vaikuttivat? Oliko syy koulussa, elämäntilanteessasi vai missä? Miten teit päätöksen ja kuinka kauan sitä harkitsit? Saitko tukea päätöksen tekemisessä joltakin? Mitä siten tapahtui kun teit päätöksen, miten elämäsi jatkui? Päätitkö kuitenkin kenties jatkaa opintojasi? Tuntuuko, että ratkaisusi oli oikea näin jälkikäteen?

• parturivv

tottumalla pikkuhiljaa työympäristöön ja asiakkaisiin.. nimim , "myös ujo"

• Anonyymi00027

Jää työttömäksi, paras ratkaisu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      178
      3600
    2. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      51
      2512
    3. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      121
      1247
    4. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      15
      1220
    5. Ikävä sinua..

Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va
      Ikävä
      10
      1129
    6. Väestönsiirtoa itään?

Ano "the Russo" Turtiainen sai poliittisen turvapaikan Venäjältä. Pian lähtee varmaan Nazima Nuzima ja Kiljusen väki per
      Helsinki
      74
      1070
    7. Kuumalle kaivatulle tiedoksi

Tykkään susta!
      Ikävä
      46
      904
    8. Vuoden luetuimmat: Mikä on Pelle Miljoonan taiteilijaeläkkeen suuruus?

Pelle Miljoonan eläkkeen suuruus kiinnosti lukijoita tänä vuonna. Artikkeli on Suomi24 Viihteen luetuimpia juttuja v. 20
      Suomalaiset julkkikset
      19
      900
    9. Nyt musta tuntuu

Et alat päästämään kokonaan irti..
      Ikävä
      40
      825
    10. Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt
      Maailman menoa
      202
      741
    Aihe