Var e alla finl.svenskar?

medelålders

Flyttade tillbaka till Finland efter många år utomlands. Men var e alla Finl.svenskar? På gatorna hör man alla andra språk och möter folk från alla världens hörn men ingen finl.svenska.
Känner mej väldigt ensam. Var håller ni medelålders till i storstadsområde?

8

940

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bushen

...fasen gör du i storstaden där finns ju inga riktiga människor , nej flytta ut i bushen här talar vi enbart finlandssvenska.......

• stolt finlads svensk

det är santsom du säger man hör inte mycket svenska mera vilket jag tycker är jävla synd.jag pratar bara svenska för jag håller starkt fast vid det svenska språket.ja e så trött att höra eviga gnällandet om pakko ruotsi.jag hatar att prata finska och att skriva skulle aldrig ha villa lära mej det.pakko suomi sku ja säga man borde få välja i skolan om man vill lära sig finska eller inte.ett program som jag rekomenderar att se på är tusen sjöar och en ankdamm tisdagar klo 21.30 på fst det handlar om skillnaderna mellan finlandssvenskar och finnar .

• ett hat?

Hur kan an hata att tala ett språk? Det är alltid intressant att tala ett främmande språk! Du skulle aldrig ha "velat" lära dig sikriva finska, men det lär man sig hur lätt som hellst, eftersom finskan är ett helt fonetiskt språk.

Det är verkligen ett problem också för en finne att man träffar mycket sällan svensktalande människor, som man kunde öva språket med. För mig är svenskan ett främmande språk, men jag älskar det. Det är den rätta attityden.

• säger man

I Sverige säger man till invandrare att man måste tala landens språk!
        Varför i FINLAND svenska talande säger inte det???

• kuten Ruotsissa?
        säger man kirjoitti:

I Sverige säger man till invandrare att man måste tala landens språk!
        Varför i FINLAND svenska talande säger inte det???

Eikö saa olla muunlaista maailmaa missään?

• alpomurberger

>>finlandssvenska stolt finlands svensk
        det är santsom du säger man hör inte mycket svenska mera vilket jag tycker är jävla synd.

• Svensk i stan

I Husis hittar du alla svenskspråkiga evenemang i huvudstaden med omnejd. Var lugn, vi finns nog men är tyvärr inte så synliga.
      Du måste söka dej till ställen där vi flockas ;)

• i helsinki

Kom jag in i en liten affär. Tjejen som jobbade där pratade i telefon, jag kände inte igen språket så jag frågade artigt vad det var för språk hon talade. Svenska, svarade hon bryskt. När jag läste skrivelsen som den där hatande mannen skrev förstår jag bättre svenskarnas "småleende" attityder gentemot vissa bondiga finl.svenskar. Man får ju skämmas.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      102
      9669
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      76
      4977
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      57
      4716
    4. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      1
      3222
    5. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      9
      2441
    6. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      106
      1686
    7. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      45
      1468
    8. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      51
      1417
    9. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      58
      1397
    10. Heräsin taas sinä mielessä

Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      65
      1311
    Aihe