Mitä eroa on

ihmettelijä...

piimällä ja jogurtilla. Osaisiko joku kertoa?

6

1072

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Järkevä kansalainen

Makea ja hapan piimä

• ottiatuota,

Onhan jogurttiakin tarjolla myös makeuttamattomia versioita. Niitä minä normaalisti käytän.

Eroa on ainakin bakteerikannoissa, joilla maito hapatetaan – ja sen myötä myös koostumuksessa. Jogurtti on tavallisesti kiinteämpää (= lusikalla syötävää), piimä juoksevampaa (lasista juotavaa).

Piimääkin on monenlaista – eri bakteerikannoilla hapatettua, eri rasvapitoisuuksilla. Eikä kaupan oleviin piimälaatuihin ole sokeria sotkettu, ainakaan niiltä osin kuin minä tunnen.

• ihmettelijä...
        ottiatuota, kirjoitti:

Onhan jogurttiakin tarjolla myös makeuttamattomia versioita. Niitä minä normaalisti käytän.

Eroa on ainakin bakteerikannoissa, joilla maito hapatetaan – ja sen myötä myös koostumuksessa. Jogurtti on tavallisesti kiinteämpää (= lusikalla syötävää), piimä juoksevampaa (lasista juotavaa).

Piimääkin on monenlaista – eri bakteerikannoilla hapatettua, eri rasvapitoisuuksilla. Eikä kaupan oleviin piimälaatuihin ole sokeria sotkettu, ainakaan niiltä osin kuin minä tunnen.

toki maustamatonta jugurttia ja piimää. Meinaan, että aika saman oloisia ovat. Juoksevuutta saanee vedellä lisättyä.

• Lehmä

Piimä on maidosta hapattamalla valmistettu hapanmaitotuote.

Kirnupiimäksi kutsutaan voin valmistuksen yhteydessä hapatettua rasvaista maitoa, josta voirasva on kirnuamalla erotettu. Muita piimälaatuja ovat talouspiimä, rasvaton piimä, kefiiri ja erilaiset funktionaaliset piimälaadut, joihin on lisätty tiettyä bakteerikantaa. Näitä ovat muun muassa Gefilus-piimät, Rela-piimät ja Acidofilus-bifidus-piimät.

Piimä on maultaan hapanta ja rakenteeltaan maitoa paksumpaa. Suomi jakautuu kahtia läntisen pitkän piimän ja itäisen kokkelipiimän kulttuureihin.

Piimä on elintarvikkeena hyvin vanha ja aikaisemmin hapattaminen oli ainoa tapa saada maito säilymään juomakelpoisena pidempään. Vasta pastöroinnin ja jäähdytystekniikan kehittyminen kasvatti maidon käyttöä elintarvikkeena.

Jogurtti on maitotuote, joka valmistetaan maidosta maitohappobakteerien avulla käyttämällä eli hapattamalla. Mitä tahansa maitoa voidaan käyttää jogurtin pohjana, mutta lehmänmaito on nykytuotannossa tärkeimmässä asemassa. Jogurtin geelimäinen rakenne johtuu maitosokerin (laktoosin) käymisestä maitohapoksi, jonka aiheuttama happamuus kokkaroittaa maitoproteiinin sakeaan muotoon. Jogurttia myydään usein maustettuna hedelmillä, vaniljalla tai suklaalla.

Jogurtin uskotaan olevan turkkilainen keksintö, vaikka maidon käyttämisestä on merkkejä muista kulttuureista jo 4 500 vuoden takaa. Sana jogurtti on peräisin turkin sanasta yoğurt (lausutaan [jɔˈurt]). Perinteisesti ennen 1900-luvun alkua jogurttia on syöty varsinkin Intiassa, Keski-Aasiassa, Länsi-Aasiassa sekä Kaakkois- ja Keski-Euroopassa.

• Anonyymi

Hienosti on osattu wikipediasta kopioida... Mutta tässäkään, niin kuin ei wikipediassakaan, ole vastattu kysymykseen.
        Tässä mainittu, että "Piimä on maidosta hapattamalla valmistettu maitotuote" ja että "Jogurtti on maitotuote, joka valmistetaan maidosta hapattamalla", jotka ovat sama lause hieman eri rakenteella XD

• Anonyymi

Tässä oikea vastaus.
      Piimä on piimää ja jogurtti on jogurttia, ei siinä sen ihmeelismpää ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      4161
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      490
      2305
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      141
      1845
    4. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      76
      1474
    5. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      158
      1446
    6. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      9
      1204
    7. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      106
      727
    8. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      34
      724
    9. Mies miten tämä

Tilanne ratkaistaan?
      Ikävä
      27
      711
    10. Lähdetkö nainen joku päivä mun kanssa Anttilaan?

Katsomaan sisustustarvikkeita ja sit mentäisiin matkatoimistoon katsomaan matkoja?
      Ikävä
      25
      681
    Aihe