Adhd aikuisella

impulsiivisuus

Onkohan täällä ketään aikuista, jolla olisi tuo adhd ja ongelmia erityisesti impulsiivisuuden kanssa. Itselläni Saattaa tulla hallistemattomia raivonpuuskia eri ärsykkeistä. Nyt mietinkin onko teillä kokemuksia "parannuskeinoista". Raivonpuuskat eivät ole ikinä olleet fyysistä väkivaltaa sisältäviä, mutta huutamista ja tavaroiden paiskomista. Alkaa olemaan kohtalaisen vaikea elää niiden kanssa. Olen 27-v mies.

8

2291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuntematon

      Missä tilanteissa sinulle tulee nämä raivarit, ja kenelle ne purat? Raivoatko ystävillesi, tutuille, vai saatko raivarit myös tuntemattomien ihmisten seurassa? Oletko mustasukkainen, elikkä liittyvätkö ne siihen.

    • ---

      ADHD ei parane, eikä se voi tulla aikuiselle. Jos jollain on lapsena ADHD, on hänellä se aikuisenakin. Jos epäilet, että itsellasi saattaa olla ADHD, kannattaa kääntyä asiassa lääkärin puoleen.

      • sonja83

        Itselläni on adhd ja se on todettu vasta tänä vuonna. Lapsena minulle ei tehty testejä, vaikka olisi ehkä pitänyt koska opettajat epäilivät tätä. Vanhempani eivät ilmeisesti halunneet että lapsesta löytyy jotain "vikaa",joten siksi vasta nyt menin itse testeihin, Parempi myöhään kun ei milloinkaan.


    • 19.2 tulee

      uusintana aamusydämellä ohjelma (iltapäivällä...?)jossa oli aiheena aikuisen adhd ja pariskunta jossa miehellä kolme vuotta sitten adhd dg. Katsokaa.

      • AD/HD

        paha kuullun ymmärtämisen ongelma,joka saa aikaan vaikeuksia sosiaalisissa tilanteissa,ts.hermostun kun toinen puhuu ja puhuu,plaaplaaplaa,enkä ymmärrä sanaakaan.
        Tulen toimeen hyvin jos vastapuoli puhuu yksinkertaisesti ja ytimekkäästi,mutta jos toinen on turhanpäiväinen höpöttelijä,verenpaine nousee,varsinkin jos olen väsynyt.
        Koulussa olin aivan toivoton tapaus,kun en pystynyt keskittymään ja kuuntelemaan,kokeissa loistin aina kympillä,kun ymmärsin lukemani.
        Kyseessä ei ole kuitenkaan AD/HD vaan aivan muu minun kohdallani.
        Minkälaisissa tilanteissa hermostut?


    • Iso A

      itse käyn heti aamulla punttisalilla.siinä kun
      tunnin reuhdot-omilla-maksimiraudoilla,loppu pv
      ei agressiot haittaa,itseasiassa vain naurattaa!

    • Turhaumat

      Minua ei ole ainakaan vielä kukaan diagnosoinut, mutta joku aika sitten mieheni luki erään artikkelin pätkän ad/hd:sta ja tokaisi minulle että "onpas tutun kuuloista"...Siitä asti olen tätä asiaa tutkinut ja löytänyt paljon tietoa joka tuntuisi selittävän paljon asioita elämässäni...

      Niin, näihin raivareihin. Ensinnäkin väsymys ja alhainen verensokeri altistaa ainakin minua, ja tavallisimmin sen aiheuttaa hukattu tavara, tai myttyyn menneet ajoitukset, huoh! Itselläni auttaa juuri tämä omantilan tsekkaus, "nyt mä oon väsynyt ja nälkäinen, en edes yritä vaatia itseltäni liikoja" tai olen koittanut opetella "hälytyskello järjestelmää" kun tunnistan , nyt palaa hihat-tilanteen niin koitan lyödä jarrut totaalisesti pohjaan ja ajatella jotain rauhoittavaa. Minulla on ollut kyllä tosi hyvä motivoija, 3 pientä lasta.

      Ajattelin, että minun on jotenkin oppittava hallitsemaan sitä. Kun kerran taas heittelin raivoissani koko naulakollisen vaatteita ympäri kämppää, kun en löytäny jotain rukkasta sieltä tai karjuin aivan raivoissani kun kiireessä minun kengännauha katkes. Koitan ajatella aina, että miltä tällainen käytös tuntuu lapsista, ja että minkälaisen esimerkin he saavat minulta jos minun tunteiden hallinta sitä luokkaa. Eipä sen puoleen minusta tuntuu, että lasten myötä ne raivarit ovat tulleet osittain sellaisiksi sisäänpäin kääntyneiksi, että ensin tulee se tumma pilvi päänpäälle, joka tuntuu ihan fyysisenä tikkuiluna. Ja kun antaa sen vain lipua ohitse, niin sitten iskee järjetön uupumus ja tekisi vain mieli mennä nukkumaan.

      Mulla on aina lähtenyt asioiden parannus siitä että mä olen tunnistanut jonkun asian. esim tän raivari jutun. Ja alkanut tarkastella sitä monelta kantilta. Ensin on täytynyt jotenkin hahmottaa se tunnetila ja sitä ajattelemalla opetella uudenlaista ajattelutapaa siihen tilanteeseen.

    • minä vain

      Impulsiivisuus ei ole sama kuin agressiivisuus. Jos sinulla ei ole diagnoosia adhd:sta, en välttämättä lähtisi sinuna etsimään raivareihin syytä adhd:sta. Ja jos sinulla on adhd, edelleen chanssit ovat pienet siihen että raivarisi johtuisivat suoraan siitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      333
      3125
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      110
      2315
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      88
      1696
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      200
      1642
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      70
      1424
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      57
      1313
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      13
      1116
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      22
      1107
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      3
      1073
    10. Vapunviettoon

      Ohjeita palstanaisille: piIIua ei jaella.
      Sinkut
      162
      964
    Aihe