tuplaturbo

roosberg

mikä on tupla turbo? antaako se tuplasti painetta ja tehoa. voiko sen laittaa dx corollaan ja tuplaako todellakin tehon?

20

11157

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tojoyta

      se on niinku tuplasti parempi, ei karvanoppiaka ikinä yhtä laiteta.

      • roosberg

        juu no tilaan huomenna sellasen tv shopista ja tietenkin aromikannun ja nyppykoneen jospa nyt pääsen poikuudestani! jännittävää..


      • Daegg
        roosberg kirjoitti:

        juu no tilaan huomenna sellasen tv shopista ja tietenkin aromikannun ja nyppykoneen jospa nyt pääsen poikuudestani! jännittävää..

        Minä pistin ripuli päissäni audiin yksi sylinterisen V koneen ja asensin sinne turbon joka puhaltaa raikasta ilmaa wunderbamin kautta ohjaamoon.


    • Codeman

      V-koneissa käytetään tuplaturboa koska on kaksi eri pakosarjaa. Eli kahdella turbolla varustettu.

      Turbonpaineita taas voi nostaa hukkaportilla...ei turbojen määrällä tai suuruudella.....

      Ja voi asettaa Corollaan. Kaikki on mahdollista. Laita vain v-kone sinne ensin (onkohan Toyota tehnyt v-koneita?). Ja varmasti et vain tuplaa tehoja...vaan moninkertaistat ne.

      • Cedricisti

        Ihan Nissan miestä kiukuttaa, vanhoissa kunnon Toyota Crownissa on japanin puolella parhaissa malleissa 4.5l V8!!!!

        Mutta miksi pitää ola V kone? Voihan niitä pakosarjoja tehdä 2... Tai sitten laittaa turbot peräkkäin jolloin saadaan lisää virtausta = hengitystä.


      • Codeman
        Cedricisti kirjoitti:

        Ihan Nissan miestä kiukuttaa, vanhoissa kunnon Toyota Crownissa on japanin puolella parhaissa malleissa 4.5l V8!!!!

        Mutta miksi pitää ola V kone? Voihan niitä pakosarjoja tehdä 2... Tai sitten laittaa turbot peräkkäin jolloin saadaan lisää virtausta = hengitystä.

        Sitä minäkin...pitäähän Toyotaltakin v-kone löytyä. Ne on kyllä sinnikkäitä rivikoneen käyttäjiä. Suprassakin...

        Mutta tuo turbojen peräkkäinlaittoa en ymmärrä... Mazda kokeili sitä wankkeleissaan. Ensin pieni ja sitten isompi. Mutta siinäkin oli virtauksen muuttajia joten kaikki ei mennyt molempien turbojen läpi.

        Mutta miten virtaus paranee jos turbot laittaa peräkkäin? Lisää vastustahan siitä syntyy... Ja tottakai pakosarjat voi muuttaa ja jakaa sylinterit pr turbo. Voisi olla että turboviive vähenisi. Tehojen puolesta siitä ei ole hyötyä. Tuplaturboja tehdään lähinnä kaytännön vuoksi. Olisi kova työ viedä pakokaasut samalle turbolle.


      • reino
        Codeman kirjoitti:

        Sitä minäkin...pitäähän Toyotaltakin v-kone löytyä. Ne on kyllä sinnikkäitä rivikoneen käyttäjiä. Suprassakin...

        Mutta tuo turbojen peräkkäinlaittoa en ymmärrä... Mazda kokeili sitä wankkeleissaan. Ensin pieni ja sitten isompi. Mutta siinäkin oli virtauksen muuttajia joten kaikki ei mennyt molempien turbojen läpi.

        Mutta miten virtaus paranee jos turbot laittaa peräkkäin? Lisää vastustahan siitä syntyy... Ja tottakai pakosarjat voi muuttaa ja jakaa sylinterit pr turbo. Voisi olla että turboviive vähenisi. Tehojen puolesta siitä ei ole hyötyä. Tuplaturboja tehdään lähinnä kaytännön vuoksi. Olisi kova työ viedä pakokaasut samalle turbolle.

        On kaksittain turboja suorassa kutosessa eli RB26DETT koneessa.


      • TurboTurboCenter

        Myös tuplaturboja rivimoottoreissa... Esim Toyta 1jz-gte (2.5TT, supra, soarer ym), 2jz-gte (3.0TT Supra, Crown jne...), RB26DETT (2.6TT Nissan skyline..., jälkiasennuksena esim toyota 4a-ge moottorissa. (1.6 16v-20v). Netissä myös kuvia Tri(?)-Turbo suprasta, eli kolme ahdinta.

        Ei pidä myöskään unohtaa Bugatti Veyronia jossa 4 turboa tai lancia s4:n viimeisimpiä moottorin Triflux kehitys versioita jossa ahtimet kannen molemmin puolin ja imusarja keskellä.

        Hukkaportilla SÄÄDETÄÄN ahtopainetta. Laitappa kärryys turbo jonka pakopesässä ei ole hukkaporttia (saati pakosarjassa erillistä...) niin kassos vaan kun se työtää niin paljon kuin sillä ahtimella mahdollista.


      • ttx2
        TurboTurboCenter kirjoitti:

        Myös tuplaturboja rivimoottoreissa... Esim Toyta 1jz-gte (2.5TT, supra, soarer ym), 2jz-gte (3.0TT Supra, Crown jne...), RB26DETT (2.6TT Nissan skyline..., jälkiasennuksena esim toyota 4a-ge moottorissa. (1.6 16v-20v). Netissä myös kuvia Tri(?)-Turbo suprasta, eli kolme ahdinta.

        Ei pidä myöskään unohtaa Bugatti Veyronia jossa 4 turboa tai lancia s4:n viimeisimpiä moottorin Triflux kehitys versioita jossa ahtimet kannen molemmin puolin ja imusarja keskellä.

        Hukkaportilla SÄÄDETÄÄN ahtopainetta. Laitappa kärryys turbo jonka pakopesässä ei ole hukkaporttia (saati pakosarjassa erillistä...) niin kassos vaan kun se työtää niin paljon kuin sillä ahtimella mahdollista.

        Siihen aikaan kun isä lampun osti hukkaportteja ei käytetty. Vasta 90 luvulla ne ovat yleistyneet dieseleihin. Sopivalla ahtimen mitoituksella ym jutuilla saatiin ahtopaine sopivaksi ilman hukkaporttia. Luonnollisesti ahtimen reagointi oli huono. Dieselin portiton onkin helpompi toteuttaa kun seoksen voi vetää laihalle jos painetta meinaa tulla liikaa, mutta oli niitä portittomia bensoissakin.

        Nykyahtimesta kun disabloi portin niin paine tosiaan nousee. Seoksen laihentuminen rajaa jossain vaiheessa, ahtimen virtauskapasiteetti sekä keskipakoahtimen rakenne. Joku 2-5bar voi silti tulla keskialueella.


      • Daegg
        TurboTurboCenter kirjoitti:

        Myös tuplaturboja rivimoottoreissa... Esim Toyta 1jz-gte (2.5TT, supra, soarer ym), 2jz-gte (3.0TT Supra, Crown jne...), RB26DETT (2.6TT Nissan skyline..., jälkiasennuksena esim toyota 4a-ge moottorissa. (1.6 16v-20v). Netissä myös kuvia Tri(?)-Turbo suprasta, eli kolme ahdinta.

        Ei pidä myöskään unohtaa Bugatti Veyronia jossa 4 turboa tai lancia s4:n viimeisimpiä moottorin Triflux kehitys versioita jossa ahtimet kannen molemmin puolin ja imusarja keskellä.

        Hukkaportilla SÄÄDETÄÄN ahtopainetta. Laitappa kärryys turbo jonka pakopesässä ei ole hukkaporttia (saati pakosarjassa erillistä...) niin kassos vaan kun se työtää niin paljon kuin sillä ahtimella mahdollista.

        Minä erehdyin syömään tuplan ja se kehitti melkoiset suolisto paineet. Onneksi laitoin Daegolax rektaali lääkkeen hukkaporttiin ja paineet laskivat vaikka hieman ripulia lipsahti lahkeeseen.


    • kossucola

      Roospäri voi käydä tutkimassa näitä kotimaisia tuplaturboja. www.rmotorsport.com
      Näyttääpi löytyvän mm. 316 teinibemu jossa M5 tuplaturbo...

      • Scuderia QV

        Asiallinen Pemari! Noin niitä autoja rakennetaan, ei pulttaamalla alumiinisia vauvanhoitopöytiä sivikkien takakonttien kansiin.


    • Selvä se

      Kuuleehan sen jo nimestä. Alipaineturbo taas antaa vähän vähemmän kuin 1 x lisää tehoa. 1 x tehoturboa kutsutaan normaaliturboksi.

      • olla totta siis

        ei v*ttu mitä vittuilua ja valehtelua täällä.. noh kumminkin tupla turbo sydeemissä on kaks turboa joilla on saatu hyvä vääntö ja hyvä teho sillä yleensä toinen turboista on isompi ja toinen pienempi ja tämä pienempi herää tietysti aikasemmin jolloin on laajempi tehoalue ja sitten tämä iso turbo herää ahtamaan siinä vaiheessa kun pienemmästä loppuu tuotto kesken eli se ei enää pysty tuottamaan koneen tarvitsemaa ilmamäärää ja tämä toinen turbo jatkaa ahtamista siitä mihin pienempi jää. esim. turbo voi ahtaa tässä systeemissä jopa 1500rpm jonnekkin 4000rpm jossa sitten isompi turbo tulee peliin ja ahtaa jonnekkin 8000rpm asti..vaikka on vanha juttu niin aattelin kirjottaa kun ei muuta tekemistä ole..


      • juujooaivan
        olla totta siis kirjoitti:

        ei v*ttu mitä vittuilua ja valehtelua täällä.. noh kumminkin tupla turbo sydeemissä on kaks turboa joilla on saatu hyvä vääntö ja hyvä teho sillä yleensä toinen turboista on isompi ja toinen pienempi ja tämä pienempi herää tietysti aikasemmin jolloin on laajempi tehoalue ja sitten tämä iso turbo herää ahtamaan siinä vaiheessa kun pienemmästä loppuu tuotto kesken eli se ei enää pysty tuottamaan koneen tarvitsemaa ilmamäärää ja tämä toinen turbo jatkaa ahtamista siitä mihin pienempi jää. esim. turbo voi ahtaa tässä systeemissä jopa 1500rpm jonnekkin 4000rpm jossa sitten isompi turbo tulee peliin ja ahtaa jonnekkin 8000rpm asti..vaikka on vanha juttu niin aattelin kirjottaa kun ei muuta tekemistä ole..

        no tulihan se sieltä... minäkin jo katsoin että minne vittuun tuo tehoalueen laajennus jäi... porukalla ollaan näitä asioita katsottu ja tutkittu jo jonkin aikaa. kavereiden kanssa alkaa melko varmasti tammikuussa tupla turbon asennus... onneksi kaverilla on rahaa kuin rantarosvolla meinaan romua tulee jäämään käteen ja paljon;) ja ihan ensimmäisestä projektistamme (turbo uno) :P voin sanoa kaikille että älkää aloittako jos ette mistään tiedä eikä ole vaikka tuttuja jotka tietää... lompsa tosi hyvin kunnossa ja aikaa varattava enemmän kuin turbojen hirmu hyvissä asennus ohjeissa, joissa kaikki sujuu kuin tanssi ja turbo on asennettu yhdessä illassa... ensi kerralla meinaan melkein kaikki mitä voi menee päin vittua... mutta tekemällä oppii.


      • jepuflex
        olla totta siis kirjoitti:

        ei v*ttu mitä vittuilua ja valehtelua täällä.. noh kumminkin tupla turbo sydeemissä on kaks turboa joilla on saatu hyvä vääntö ja hyvä teho sillä yleensä toinen turboista on isompi ja toinen pienempi ja tämä pienempi herää tietysti aikasemmin jolloin on laajempi tehoalue ja sitten tämä iso turbo herää ahtamaan siinä vaiheessa kun pienemmästä loppuu tuotto kesken eli se ei enää pysty tuottamaan koneen tarvitsemaa ilmamäärää ja tämä toinen turbo jatkaa ahtamista siitä mihin pienempi jää. esim. turbo voi ahtaa tässä systeemissä jopa 1500rpm jonnekkin 4000rpm jossa sitten isompi turbo tulee peliin ja ahtaa jonnekkin 8000rpm asti..vaikka on vanha juttu niin aattelin kirjottaa kun ei muuta tekemistä ole..

        yleensä, eli siis lähes aina twinturboissa molemmat turbot ovat saman kokoisia ja molemmissa on samat toiminta alueet. kahden ahtimen hyöty tulee siinä että ne heräävät alhaisilla kierroksilla ja tuottavat paremmin kuin vain yksi pieni ahdin. esim jos yhdellä pikku turbolla ajetaan kilon ahdoilla, voidaan kahdella pienellä turbolla saavuttaa paremmat tehot samoilla ahdoilla koska ne tuottavat yhdessä enemmän. tärkeintä ei siis aina ole ahtopaine vaan ilmantuotto... sitten taas jos turbot ovat erikokoisia puhutaan yleensä Bi-turbosta. Näissä yleensä pienempi ahdin antaa isommalle aloitus paineen, eli periaatteessa auttaa isomman turbon liikkeelle. on käytetty myös sellaisia virityksiä joissa mekaaninen (tutummin remmi) ahdin ahtaa isolle turbolle alkupaineen...
        en tiedä ymmärtikö kukaan mitään mutta yritimpähän ainakin päteä jotain :D


    • darwin

      se on 2jzet

      • daegg

        Ja myös Daeg


      • Anonyymi

        Tietääkö kukaan Daegin valmistamia turbo ahtimia. t Daegg


    • Anonyymi

      Tuos mun nissan navaras on kans tuplaturbo.Oon kans vähän ulalla et mitä se niinku tarkottaa🫢

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

      Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      110
      1631
    2. Miksi teillä meni...

      ...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      167
      1571
    3. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

      Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      168
      1485
    4. Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."

      The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise
      Tv-sarjat
      23
      1288
    5. Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!

      Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys
      Maailman menoa
      90
      1174
    6. Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle

      Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su
      Perussuomalaiset
      146
      953
    7. Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän

      Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c
      Perussuomalaiset
      70
      951
    8. Nainen näytät mummolta. :D

      Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      91
      831
    9. Sofia Virta vertasi Karjalan evakoita nykymatuihin

      Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta avasi sanaisen arkkunsa, eli tyhmyyden tynnyrinsä, valtiovarainministeri Riikka Purr
      Maailman menoa
      186
      790
    10. Rokotevastaiset aiheuttaneet lasten kuolemat USA:ssa, eivätkä pyydä anteeksi

      Jo kaksi lasta kuollut tuhkarokkoon Texasissa, koska rokotevastaiset ovat toimillaan tuhonneet suojaavan rokotekattavuud
      Maailman menoa
      207
      759
    Aihe