http://www.harvestservice.com/fordmondeo20.html
Sai kehuja autotestissä.
Ford Mondeo 2.0 145 hv Titanium Business M5 Wagon
15
3948
Vastaukset
- Pienoinen Legenda
Kiletämättä kyseessä on hieno auto, jo oman koeajon perusteella voin yhtyä tekstiin. Muutamia otteita tuosta kirjoituksesta.
" Ford Mondeo on jo automaailman pienoinen legenda ajo-ominaisuuksiensa puolesta, joten on syytä ottaa selvää, miten legenda jakselee automerkkien keskinäisessä puristuksessa. Ettei ole vaikka hengettömäksi puserrettu tiukassa kilpailussa
Ajossa
Ensituntuma liikenteen seassa on toteamus, että nyt ajetaan isolla autolla, mistä seuraa huolellista ajolinjojen tarkkailua sekä viereisellä kaistalla ajavien autojen seuraamista peltien kosketuksen estämiseksi. Mutta kun hetken on pyöritellyt Mondeota liikenteessä, niin isoon autoon tottuu ja alkaa huomioimaan muistiinsa myös ajokokemuksia.
Mondeon hydraulisesti tehostetun ohjauksen tuntuma tiehen on kerta kaikkiaan kehuttavan erinomainen. Edellisestä mallista pidentynyt akseliväli tarkoittaa teoriassa vakaampaa menoa, mikä on Mondeon kohdalla siirretty käytäntöön enemmän kuin onnistuneesti. Autoa on ilo pyöritellä kaupungissa, kun ajaminen on vaivatonta, sillä niin vaihteet kuin kytkin sekä jarrut toimivat moitteettoman mallikkaasti yhteen. Isoksi autoksi Mondeo kääntyy ketterästi ahtaissakin paikoissa, mutta toisaalta iso koko vaatii parkkiruutuun sovittamiseksi hieman enemmän keskittymistä kuin pienellä city-autolla.
Jarrut ovat kiitettävän tehokkaat ja mutkattomat, oikeaoppisen huomaamattomat, niin että niiden erinomaisuuden huomaa vasta, kun ajattelee niitä erikseen. Auto on kokonaisuudessaan, niin hallintalaitteineen kuin alustoineen ikään kuin yhtä puuta.
Myrskyn puuskahduksetkaan eivät haittaa jämäkkää menoa. Tunnokkaan tarkka ohjaus on kuin piste iin päälle viimeistelemään ajamisen ilon suomalaisen tiestön geometrian vastaisissa koukkumutkissa sekä unettavan pitkillä suorilla.
Moottoritiellä auto etenee hiljaisen sulavasti kuin sähköjuna kiskoilla antaen vaikutelman. siitä turvallisuudesta, mitä veturinkuljettaja kokee. Tästä on poikkeuksena junankuljettajan pelko tasoristeykseen juuttuneesta rekka-autosta, aivan samoin kuin on jokaisella autoilijalla sisäinen jännitys siitä, mikä seuraavan mutkan takana odottaa.
Fordin alusta on kuin taikamatto, jolla ikään kuin liidellään hitusen tienpinnan yläpuolella. Tämä taas tarjoaa houkutuksen lähteä nauttimaan ajamisen riemusta vaikka Suomen päästä päähän ja siitä edelleen rajan yli niin pitkälle kuin seikkailijan vietti ja ennen kaikkea luottokortin limiitti sallii.
Turvallisuus
EuroNCAP törmäystestissä Ford Mondeo sai täyden suoran eli viisi tähteä aikuismatkustajien kolariturvallisuudesta. Lapsiturvallisuudesta heltisi neljä tähteä viidestä sekä jalankulkijaturvallisuudesta neljästä mahdollisesta kaksi tähteä
Hinta
Mondeon hinta/laatu-suhde on todella kilpailukykyinen. Koeajettu maksaa Business-varusteltuna 33 180 euroa, millä saa mm. lämmitettävän tuulilasin sekä lämmitettävät pesimien suuttimet, istuinverhoilun Alcantara-kankaalla, vakionopeudensäätimen, sähkötoimiset peilit, Ford Convers -mittariston, automaattisen ilmastoinnin sekä tietysti alumiinivanteet.
Saman Wagonin ilman Business-varustelutasoa saa Trend mallimerkinnällä 29 990 eurolla, mistä löytyy kaikki perustarpeellinen.
Sisätilat
Tästä ajoympäristöstä on mitä miellyttävintä katsella edessä aukenevaa tietä, joten se varmasti viihtyisyydellään rauhoittaa juhlapyhien jonomuodostelmassa ajavaa
Lopuksi
On todettava kunnioittavaa ihailua tuntien fordismin perinteikkään historian tiivistymän Ford Mondeon edessä, että legenda elää ja voi hyvin sekä on edelleen elinvoimainen jatkaakseen legendan perinteikästä historiaa tulevaisuuden hämärään- Automaati
Nytkun montsikkaa onkehuttu rystyset valkeiksi,niin mitenkäs se suomen pakkaskeli nöyryyttää.Riittääkö lämpöä matkustsjilla,entä ilman vaihto onko ikkunat ajon aikana umpi huurussa.Itselläni on kiikarissa automaatti bensa tai diesel.
- moti
Automaati kirjoitti:
Nytkun montsikkaa onkehuttu rystyset valkeiksi,niin mitenkäs se suomen pakkaskeli nöyryyttää.Riittääkö lämpöä matkustsjilla,entä ilman vaihto onko ikkunat ajon aikana umpi huurussa.Itselläni on kiikarissa automaatti bensa tai diesel.
...viikon päästä selviää, kun TM talvitesti julkistetaan, mukana 1.8tdci
- mageh
Automaati kirjoitti:
Nytkun montsikkaa onkehuttu rystyset valkeiksi,niin mitenkäs se suomen pakkaskeli nöyryyttää.Riittääkö lämpöä matkustsjilla,entä ilman vaihto onko ikkunat ajon aikana umpi huurussa.Itselläni on kiikarissa automaatti bensa tai diesel.
Itelläni 2,3 bensa ja lämpöä riittää kyllä!ei lämmön puolesta ainakaan tartte olla huolissaan,paremmin lämpiää kuin edellinen vw 1,4tsi!!
- Farkkuboost
mageh kirjoitti:
Itelläni 2,3 bensa ja lämpöä riittää kyllä!ei lämmön puolesta ainakaan tartte olla huolissaan,paremmin lämpiää kuin edellinen vw 1,4tsi!!
Lämpöä piisaa myös 1.6 ecoboostissakin, ainakin selvästi paremmin, kuin edellisessä c-segmentin 1.6 diesel-autossa.
- Uutta havitteleva...
Farkkuboost kirjoitti:
Lämpöä piisaa myös 1.6 ecoboostissakin, ainakin selvästi paremmin, kuin edellisessä c-segmentin 1.6 diesel-autossa.
Millainen kone tuo1.6EB Muuten on, onko paljon parempi kuin 2.0duratec??
Olisi vaihdon aika ja vaihtoehdot on tuo 1.6 tai 2.0ecoboosti mondeo....
2.0:lla on tullut jonkin verran ajettua(203hp) Ja siinä riittää puhti ja kulutus silti pieni...mutta varmaan riittäisi tuo 1.6:nenkin??! - Farkkuboost
Uutta havitteleva... kirjoitti:
Millainen kone tuo1.6EB Muuten on, onko paljon parempi kuin 2.0duratec??
Olisi vaihdon aika ja vaihtoehdot on tuo 1.6 tai 2.0ecoboosti mondeo....
2.0:lla on tullut jonkin verran ajettua(203hp) Ja siinä riittää puhti ja kulutus silti pieni...mutta varmaan riittäisi tuo 1.6:nenkin??!1.6 eb on sitkeä käytännön puurtaja, joka jaksaa viedä isoa autoa liikenteen mukana hämmästyttävän pienillä kierroksilla, vähän kuin 2.0 dieselpata. Ei mikään tykki, mutta ainakin numeroiden valossa pitäisi vähintään vastata vanhaa 2.3 vaparia bensamyllyä. Jos haluaa ohittaa ripeästi, voi vaihtaa vaikka kolmoselle, jolla näyttäisi voivan vedättää lähes 150 km/h asti... En siis ole kokeillut, vaan kierrosten perusteella laskenut. :-D
Valitettavasti mulla ei ole kokemusta vanhemmista bensakoneista. Ehkä jotain kuitenkin kertoo se, että olen tähän mennessä ajanut vain dieselautoja, ja siis nyt vaihdoin bensaan, enkä silti koe mistään erityisesti luopuneeni.
Koeajo omaa ajoasi vastaavissa olosuhteissa kertoo sullekin kaiken tarpeellisen. Itseltäni ainakin karisi koeajolla ennakkoluulot tehokkaasti. - Farkkuboost
Farkkuboost kirjoitti:
1.6 eb on sitkeä käytännön puurtaja, joka jaksaa viedä isoa autoa liikenteen mukana hämmästyttävän pienillä kierroksilla, vähän kuin 2.0 dieselpata. Ei mikään tykki, mutta ainakin numeroiden valossa pitäisi vähintään vastata vanhaa 2.3 vaparia bensamyllyä. Jos haluaa ohittaa ripeästi, voi vaihtaa vaikka kolmoselle, jolla näyttäisi voivan vedättää lähes 150 km/h asti... En siis ole kokeillut, vaan kierrosten perusteella laskenut. :-D
Valitettavasti mulla ei ole kokemusta vanhemmista bensakoneista. Ehkä jotain kuitenkin kertoo se, että olen tähän mennessä ajanut vain dieselautoja, ja siis nyt vaihdoin bensaan, enkä silti koe mistään erityisesti luopuneeni.
Koeajo omaa ajoasi vastaavissa olosuhteissa kertoo sullekin kaiken tarpeellisen. Itseltäni ainakin karisi koeajolla ennakkoluulot tehokkaasti.Ai niin, kulutuspuoli vielä: talviajossa pääsee pk-seudulla 7-7,3 litran ja matka-ajossa tasan 6 litran lukemilla ajotietokoneen mukaan, ja tankatessakin suuruusluokka tuntuu täsmäävän.
- Pekka:.
Farkkuboost kirjoitti:
Ai niin, kulutuspuoli vielä: talviajossa pääsee pk-seudulla 7-7,3 litran ja matka-ajossa tasan 6 litran lukemilla ajotietokoneen mukaan, ja tankatessakin suuruusluokka tuntuu täsmäävän.
aika erikoinen juttu ja luulen, että nyt väännät tarua.
mulla matka-ajossa noin 9 litraa ja kaup,ajossa menee lähes 11 litraa.
ei siis mikään pihi auto. täytys vaihtaa toiseen kait - Farkkuboost
Pekka:. kirjoitti:
aika erikoinen juttu ja luulen, että nyt väännät tarua.
mulla matka-ajossa noin 9 litraa ja kaup,ajossa menee lähes 11 litraa.
ei siis mikään pihi auto. täytys vaihtaa toiseen kaitLuule mitä luulet, mutta jo autoliikkeen koeajoyksilölläkin tulos oli sama. Olen alusta asti panostanut taloudelliseen ajotapaan, mikä ei sitten tarkoita todellakaan hidastelua tien tukkona, vaan lähinnä ennakointia monella tasolla.
Yksi merkittävä kulutusta pienentävä tekijä mulla on se, että pystyn ajamaan yleensä ruuhka-aikojen ulkopuolella, tai ainakin ruuhkasuuntaa vastaan. - Pekka:,
Farkkuboost kirjoitti:
Luule mitä luulet, mutta jo autoliikkeen koeajoyksilölläkin tulos oli sama. Olen alusta asti panostanut taloudelliseen ajotapaan, mikä ei sitten tarkoita todellakaan hidastelua tien tukkona, vaan lähinnä ennakointia monella tasolla.
Yksi merkittävä kulutusta pienentävä tekijä mulla on se, että pystyn ajamaan yleensä ruuhka-aikojen ulkopuolella, tai ainakin ruuhkasuuntaa vastaan.Tarinaa väännät ! Kannataa mennä sinne lasten satuosastolle noiden juttujen takia.
- EB on siististi cool
Uutta havitteleva... kirjoitti:
Millainen kone tuo1.6EB Muuten on, onko paljon parempi kuin 2.0duratec??
Olisi vaihdon aika ja vaihtoehdot on tuo 1.6 tai 2.0ecoboosti mondeo....
2.0:lla on tullut jonkin verran ajettua(203hp) Ja siinä riittää puhti ja kulutus silti pieni...mutta varmaan riittäisi tuo 1.6:nenkin??!Kyllä riittä 1.6EB Mondeoon!!
Olen ajellu 2,5kk 1.6Ecoboostilla ja olen erittäin tyytyväinen valintaan!!!
On tosiaan yllättävän sitkeä ja rivakka ohituksissakin!!
Kulutus on kaupunkiajossa ollut n.7L/100km, kun vanhalla 2.0Duratecilla meni näilläkeleillä >8L/100km!!!!
Kesällä näkee mitä mieltä ecoboosti on,ku laitetaan busteri perään.... - Satusetä Pekka??
Pekka:. kirjoitti:
aika erikoinen juttu ja luulen, että nyt väännät tarua.
mulla matka-ajossa noin 9 litraa ja kaup,ajossa menee lähes 11 litraa.
ei siis mikään pihi auto. täytys vaihtaa toiseen kaitKannattas Pekun varmaan lopetta autolla ajelu kokonaan......Tai vaihtaa se vanha Cranada uudempaan!!!!!!!!!!!!!
- hubaa hubaa
Mutta siinä onkin Mazdan kone ja Volvon alusta.
- painuny
sinne volvon ja mazdan sivuille huuhaalemaan ja ota ne lääkkeet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan493202Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282919- 1212336
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281442- 111346
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802